REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1989 nr 58 poz. 346

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

z dnia 22 września 1989 r.

w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2, z 1955 r. Nr 11, poz. 67 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 154 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Rozporządzenie stosuje się do zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach pomocy społecznej i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów, zwanych dalej „zakładami”:

1) pracowników działalności podstawowej,

2) pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,

3) pracowników gospodarczych i obsługi.

2. Rozporządzenia nie stosuje się do:

1) pracowników transportu sanitarnego i lotniczego innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,

2) pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,

3) pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,

4) innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.

3. Przez pracowników działalności podstawowej, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rozumie się:

1) pracowników medycznych, a w szczególności:

a) pracowników, którzy ukończyli wyższe studia medyczne lub średnie szkoły medyczne,

b) pracowników, którzy uzyskali medyczne kwalifikacje zawodowe w trybie przejściowym lub na podstawie odbytego szkolenia zawodowego,

c) pracowników posiadających wykształcenie wyższe lub średnie inne niż określone pod lit. a) i b), jeżeli posiadane przez nich kwalifikacje zawodowe mają zastosowanie przy udzielaniu świadczeń w działalności podstawowej,

2) innych pracowników, których zadania mają bezpośredni związek z udzielaniem świadczeń w działalności podstawowej (niższy personel działalności podstawowej).

§ 2.

Ustala się:

1) tabelę stawek uposażenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3.

1. Uposażenie zasadnicze określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia przysługuje za pełny wymiar czasu pracy.

2. W razie zatrudnienia w niższym lub wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. i, uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, przewidzianego w umowie o pracę.

3. Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego przysługującego za pełny wymiar czasu pracy przez:

1) 178 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 42 godziny,

2) 170 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 40 godzin,

3) 135 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 31 godzin i 30 minut,

4) 128 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 30 godzin,

5) 112 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 26 godzin i 15 minut.

§ 4.

1. Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.

2. Wykaz stanowisk kierowniczych i stawek dodatku funkcyjnego przewidzianych na tych stanowiskach określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3. Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek funkcyjny przysługuje w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

§ 5.

1. Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego uposażenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego uposażenia zasadniczego.

2. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady pracy, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach, w których stosunek pracy wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

3. Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.

4. Prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów zatrudnienia podstawowego bez względu na to, czy dodatkowe zatrudnienie ma miejsce w tym samym, czy w innym zakładzie pracy.

5. Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego.

6. Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy z ubezpieczenia społecznego.

7. Pracownikowi nie przysługuje dodatek za wysługę lat w miesiącu, w którym:

1) porzucił pracę,

2) zakład pracy rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.

§ 6.

1. Pracownikom określonym w § 1 ust 1, z zastrzeżeniem ust. 2, przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.

2. Pielęgniarce (asystentce pielęgniarskiej, młodszej pielęgniarce, pielęgniarce przyuczonej), położnej, technikowi (laborantowi), opiekunce dziecięcej, higienistce szpitalnej, opiekunowi w domu pomocy społecznej, salowej, sanitariuszowi szpitalnemu i sanitariuszowi (noszowemu), zatrudnionym w stacjonarnej opiece zdrowotnej i opiece społecznej, sanatoriach i domach małego dziecka oraz w szpitalach uzdrowiskowych - przysługuje zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1, dodatek w wysokości 65% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każcie godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.

3. Pracownikom, o których mowa w ust. 2, za pracę w święta ustawowo wolne od pracy przysługuje dodatek w wysokości 45% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy w porze dziennej.

§ 7.

Lekarzowi, lekarzowi dentyście, felczerowi, pielęgniarce (asystentce pielęgniarskiej, młodszej pielęgniarce), położnej, technikowi medycznemu (laborantowi medycznemu), higienistce stomatologicznej, pracownikowi socjalnemu, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w wiejskich i gminnych ośrodkach zdrowia oraz w przyzakładowych ośrodkach zdrowia na wsi, mieszkającym na terenie działania tych jednostek, przysługuje dodatek w wysokości 50% uposażenia zasadniczego.

§ 8.

1. Pracownikom medycznym zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym, sprawującym opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych, przysługuje dodatek żywnościowy w wysokości i na zasadach obowiązujących przy przyznawaniu takiego dodatku personelowi latającemu w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.

2. W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek, o którym mowa w ust. 1, oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wymiarze czasu pracy wyższym od pełnego.

§ 9.

Pracownikom medycznym, zatrudnionym w specjalnościach, zakładach, działach lub komórkach, w których występuje szczególny niedobór kadr medycznych, przysługuje dodatek w wysokości i na zasadach określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

§ 10.

1. Lekarzowi specjaliście w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmującemu dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości i dojeżdżającemu do pracy, oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym lub rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.

2. Jeżeli lekarz, o którym mowa w ust. 1, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być obliczony według zasad określonych w przepisach w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

§ 11.

1. W ramach środków na wynagrodzenia osobowe w zakładzie tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań.

2. Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady premiowania ustala dyrektor (kierownik) zakładu z udziałem przedstawicieli związków zawodowych działających w zakładzie.

§ 12.

1. Pracownikowi działalności podstawowej przysługuje odrębne wynagrodzenie za wykonywanie szczególnych zadań wymienionych w załączniku nr 5 do rozporządzenia, określającym również wysokość odrębnego wynagrodzenia i zasady jego przyznawania.

2. Odrębne wynagrodzenie przysługuje za zadania wykonywane poza czasem pracy wynikającym z umowy o pracę, z tym że wynagrodzenie to przysługuje również za wykonywanie w ramach czasu pracy zadań określonych w załączniku nr 5 do rozporządzenia część I lp. 6, 11, 16, 33-35.

§ 13.

1. Pracownikowi działalności podstawowej pracującemu według zasady wolnego wyboru lekarza przysługuje z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie.

2. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zasady jego przyznawania określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 14.

1. Za każdą godzinę pełnienia dyżuru zakładowego przysługuje odrębne wynagrodzenie wyłącznie w wysokości stawki godzinowej uposażenia zasadniczego, ustalonego indywidualnie do celów dyżurów zakładowych, stosownie do kategorii zaszeregowania stanowisk pracy, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

2. Za pełnienie dyżuru w niedzielę i święto ustawowo wolne od pracy oraz dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 1 w podwójnej wysokości.

3. Wynagrodzenie w podwójnej wysokości za dodatkowy dzień wolny od pracy nie przysługuje pracownikowi, który dyżury zakładowe pełni na warunkach pracy dodatkowej w innym niż macierzysty zakładzie pracy.

4. Pracownikowi, który nie uzyskał zwolnienia z godzin pracy przypadających po zakończeniu dyżuru zakładowego, za pracę w tych godzinach, jednak nie więcej niż za 6 godzin, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego.

5. Pracownikowi pełniącemu dyżury zakładowe w innym niż macierzysty zakładzie pracy, w razie nieudzielenia zwolnienia z godzin pracy po zakończeniu dyżuru, dodatek wypłaca zakład, w którym dyżur był pełniony, w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego ustalonego do celów dyżuru zakładowego.

§ 15.

1. Za każdą godzinę pozostawania w gotowości do pracy na wezwanie przez zakład pracy przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości 25% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego.

2. Za czas wykonywania pracy w wyniku wezwania przez zakład pracy przysługuje, zamiast wynagrodzenia w wysokości określonej w ust. 1, wynagrodzenie w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego.

3. Pracownikowi, który stawił się w zakładzie pracy w wyniku wezwania, przysługuje zwrot poniesionych kosztów przejazdu, jeżeli zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym.

§ 16.

1. Lekarzowi, felczerowi, pielęgniarce i położnej, zatrudnionym w zespole wyjazdowym pogotowia ratunkowego (pomocy doraźnej), przysługuje dodatek w wysokości 30% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

2. Pracownikom wymienionym w ust. 1 i lekarzom dentystom, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) poza zespołem wyjazdowym, oraz sanitariuszom (noszowym), zatrudnionym w zespole wyjazdowym, przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

3. Pracownikom działalności podstawowej innym niż wymienieni w ust. 1 i 2, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej), przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

4. Za pracę w niedzielę lub święto ustawowo wolne od pracy oraz w dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje, zamiast dodatku o którym mowa w ust. 1-3, dodatek w wysokości 100%, stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.

§ 17.

1. Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.

2. Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin, przy zachowaniu miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych, pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego.

§ 18.

1. Za długoletnią pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:

1) 100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,

2) 150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,

3) 200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,

4) 300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.

2. Ustalanie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują ogólnie obowiązujące przepisy.

§ 19.

1. Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:

1) jednomiesięcznego wynagrodzenia po 10 latach pracy,

2) dwumiesięcznego wynagrodzenia po 15 latach pracy,

3) trzymiesięcznego wynagrodzenia po 20 latach pracy.

2. Okres pracy uprawniający do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu dodatku za wysługę lat.

3. Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

§ 20.

W zakładach służby zdrowia wyznaczonych do stosowania eksperymentalnych zasad funkcjonowania mogą być stosowane zasady wynagradzania odbiegające od ustalonych w rozporządzeniu.

§ 21.

Pracownicy medyczni, zatrudnieni w jednostkach przemysłowej służby zdrowia i w żłobkach przy zakładach pracy w dniu wejścia w życie rozporządzenia, uprawnieni do korzystania z branżowych przywilejów, zachowują te uprawnienia w dotychczas otrzymywanej wysokości kwotowej.

§ 22.

Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, korzystający z ulg przy przejazdach państwowymi środkami komunikacji, zachowują nadal to uprawnienie.

§ 23.

Zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie uprawnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 35, poz. 192) traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 3986 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. Nr 15, poz. 84, z 1987 r. Nr 10, poz. 61, z 1988 r. Nr 2, poz. 4 i Nr 32, poz. 235 oraz z 1989 r. Nr 8, poz. 49).

§ 24.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1989 r.

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej: w z. S. Gura

Załącznik 1. [TABELA STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
z dnia 22 września 1989 r. (poz. 346)

Załącznik nr 1

TABELA STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Kategoria zaszeregowania

Miesięczna kwota w zł

Stawka
dodatku funkcyjnego

Procent najniższego wynagrodzenia*)
(kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)

I

37.600- 45.000

1

15- 20

II

45.000- 50.000

2

20- 30

III

50.000- 55.000

3

25- 40

IV

55.000- 60.000

4

30- 55

V

60.000- 65.000

5

35- 70

VI

65.000- 70.000

6

45- 90

VII

70.000- 75.000

7

55-115

VIII

75.000- 81.000

8

65-140

IX

81.000- 87.000

9

75-170

X

87.000- 93.000

10

85-220

XI

93.000- 99.000

 

 

XII

99.000-105.000

 

 

XIII

105.000-111.000

 

 

XIV

111.000-117.000

 

 

XV

117.000-123.000

 

 

XVI

123.000-129.000

 

 

XVII

129.000-135.000

 

 

XVIII

135.000-141.000

 

 

XIX

141.000-147.000

 

 

XX

147.000-153.000

 

 

XXI

153.000-161.000

 

 

XXII

161.000-174.000

 

 

*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się wynagrodzenie określone przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.

Załącznik 2. [TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY]

Załącznik nr 2

TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

1

2

3

1

I. Pracownicy działalności podstawowej

- Dyrektor zakładu powyżej 800 pracowników,

- dyrektor Głównego Inspektoratu Sanitarnego,

- dyrektor Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia,

- państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,

- ordynator oddziału: kardiochirurgii, neurochirurgii, przeznaczonego dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV

XXI-XXII

2

- Dyrektor zakładu do 800 pracowników,

- lekarz naczelny szpitala,

- zastępca dyrektora Głównego Inspektoratu Sanitarnego,

- zastępca dyrektora Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia,

- zastępca dyrektora zakładu powyżej 800 pracowników,

- ordynator: pozostałych oddziałów zabiegowych, oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii, oddziałów psychiatrycznych i odwykowych,

- zastępca ordynatora oddziału: kardiochirurgii, neurochirurgii

XX-XXI

3

- Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny,

- wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,

- zastępca dyrektora do spraw opieki zdrowotnej zakładu do 800 pracowników,

- zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego,

- ordynator nie wymieniony pod Ip. 1 i 2,

- kierownik: wojewódzkiej przychodni specjalistycznej, przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej, ośrodka zdrowia gminnego, wiejskiego i przyzakładowego na wsi, przychodni (poradni, działu) rehabilitacji, psychiatrii, odwykowej, diagnostyki, poradni (ośrodka, punktu konsultacyjnego) dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, zakładu patomorfologii lub pracowni histopatologicznej,

- kierownik działu w inspekcji sanitarnej,

- kierownik apteki zakładowej produkującej płyny infuzyjne,

- zastępca ordynatora: pozostałych oddziałów zabiegowych, oddziału anestezjologii i intensywnej terapii, oddziału dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, oddziału psychiatrycznego i odwykowego,

- starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,

- kierownik obwodowej poradni stomatologicznej,

- starszy asystent: w oddziale kardiochirurgii, neurochirurgii; w podstawowej opiece zdrowotnej w przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej; w ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi, w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym

XIX-XX

4

- Kierownik: działu nie wymienionego pod lp. 3, stacji (ośrodka) dializ, samodzielnej pracowni płynów infuzyjnych,

- kierownik: przychodni specjalistycznej, pracowni stomatologicznej,

- kierownik oddziału: odwykowego, rehabilitacyjnego, leczenia nerwic w lecznictwie psychiatrycznym,

- zastępca ordynatora oddziału niezabiegowego,

- kierownik apteki zakładowej nie wymienionej pod lp. 3,

- kierownik komórki organizacyjnej: radiologii, radiodiagnostyki, diagnostyki laboratoryjnej i bakteriologicznej, krwiodawstwa, inspekcji sanitarnej, prosektorium,

- zastępca kierownika apteki zakładowej produkującej płyny infuzyjne,

- starszy asystent: w oddziale zabiegowym, w oddziale (komórce) anestezjologii i intensywnej terapii, w oddziale dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie psychiatrycznym i odwykowym, w radiologii, w onkologii, w diagnostyce, w stacji (oddziale, ośrodku) dializ, w krwiodawstwie,

- starszy asystent patomorfolog,

- starszy asystent (starszy specjalista, starszy inspektor) w inspekcji sanitarnej

XVIII-XIX

5

- Zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa - naczelna pielęgniarka w zakładzie powyżej 800 pracowników,

- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej pod lp. 3, 4, 6 i 9,

- zastępca kierownika apteki zakładowej nie wymienionej pod lp. 4,

- starszy asystent nie wymieniony pod lp. 3 i 4,

- asystent: w podstawowej opiece zdrowotnej w przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej; w ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi; w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym,

- asystent patomorfolog,

- asystent (specjalista, inspektor) w inspekcji sanitarnej

XVII-XVIII

6

- Zastępca dyrektora zakładu, do spraw służb społecznych

- kierownik działu służb społecznych,

- zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa - naczelna pielęgniarka w zakładzie do 800 pracowników,

- kierownik wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego,

- zastępca kierownika komórki organizacyjnej nie wymieniony pod lp. 3, 4 i 5,

- inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,

- inspektor do spraw gospodarki lekiem,

- asystent w oddziale zabiegowym, w oddziale (komórce) anestezjologii i intensywnej terapii, dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie psychiatrycznym i odwykowym, w radiologii, w onkologii, w diagnostyce, w stacji (oddziale) dializ, w krwiodawstwie,

- młodszy asystent: w podstawowej opiece zdrowotnej w przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej, w ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi

XVI-XVII

7

- Zastępczyni naczelnej pielęgniarki,

- asystent nie wymieniony pod lp. 5 i 6

- młodszy asystent w oddziale zabiegowym, w oddziale (komórce) anestezjologii i intensywnej terapii, w oddziale dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie psychiatrycznym i odwykowym, w radiologii, w onkologii, w diagnostyce, w stacji (oddziale, ośrodku) dializ, w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym, w patomorfologu, w krwiodawstwie, w inspekcji sanitarnej,

- instruktorka przychodni wojewódzkiej do spraw pielęgniarstwa,

- przełożona pielęgniarek w szpitalu,

- kierownik: sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku doskonalenia kadr medycznych, techniczny pracowni stomatologicznej

XV-XVI

8

- Młodszy asystent nie wymieniony pod Ip. 6 i 7,

- starszy felczer w podstawowej opiece zdrowotnej w mieście i na wsi

XIV- XV

9

- Kierownik: ośrodka opiekuna społecznego, dziennego ośrodka adaptacyjnego,

- starszy felczer nic wymieniony pod lp. 8, felczer,

- uprawniony technik dentystyczny

XIII-XIV

10

- Stażysta: lekarz, lekarz dentysta, z innym wyższym wykształceniem

XII-XIII

11

- Przełożona pielęgniarek nie wymieniona pod lp. 7.

- zastępczyni przełożonej pielęgniarek w szpitalu,

- pielęgniarka (położna) oddziałowa,

- kierownik: domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium, zespołu techników analityki medycznej,

- specjalistka pielęgniarka (położna)

XIV-XV

12

- Kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, sekcji świadczeń pomocy społecznej, sekcji opiekuńczo-wychowawczej, sekcji rehabilitacji zawodowej, zespołu techników medycznych nic wymienionych pod lp. 11, transportu wewnętrznego, centralnej sterylizacji,

- zastępczyni przełożonej pielęgniarek nie wymieniona pod lp. 11,

- starsza pielęgniarka (starsza położna) w podstaw owej opiece zdrowotnej koordynująca i nadzorująca pracę innych pielęgniarek (położnych),

- starsza pielęgniarka (starsza położna): w stacji (oddziale) dializ, w oddziałach (działach, komórkach): anestezjologii, intensywnej terapii i reanimacji, ostrych zatruć, oparzeń dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, psychiatrycznych, neurologicznych, neurochirurgicznych, rehabilitacji, pediatrycznych, noworodków i wcześniaków, hematologiczno-onkologicznych, onkologicznych, w bloku operacyjnym, w centralnej sterylizacji, w gabinecie radiologii zabiegowej, w bloku porodowym i izbie porodowej, w izbie przyjęć, w wyjazdowym zespole kardiologiczno-reanimacyjnym, w wyjazdowym zespole ginekologiczno-położniczym, w domach pomocy społecznej dla, nerwowo i psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych, uzależnionych od alkoholu, przewlekle chorych, w dziale organizacji i nadzoru,

- starsza pielęgniarka (starsza położna) środowiskowa,

- starszy pracownik socjalny,

- starszy: opiekun w domu pomocy społecznej, instruktor terapii odwykowej, technik fizjoterapii w lecznictwie psychiatrycznym, technik (laborant) analityki medycznej, technik w ambulansie rtg,

- starszy instruktor terapii zajęciowej w lecznictwie psychiatrycznym i odwykowym

XIII-XIV

13

- Kierownik dziennego domu pomocy społecznej,

- starsza pielęgniarka (starsza położna) w: oddziale szpitalnym, domu rencistów, stacji sanitarno-epidemiologicznej, sanatorium,

- starsza higienistka szkolna,

- pielęgniarka (położna) w stacji (oddziale, ośrodku) dializ, w oddziałach (działach, komórkach): anestezjologii, intensywnej terapii i reanimacji, ostrych zatruć, oparzeń, dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, psychiatrycznych, neurologicznych i neurochirurgicznych, rehabilitacji, pediatrycznych, noworodków i wcześniaków, hematologiczno-onkologicznych, onkologicznych, w bloku operacyjnym, w izbie przyjęć, w centralnej sterylizacji, w gabinecie radiologii zabiegowej, w bloku porodowym, w izbie porodowej, w wyjazdowym zespole kardiologiczno-reanimacyjnym, w wyjazdowym zespole ginekologiczno-położniczym, w domach pomocy społecznej dla nerwowo i psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych, uzależnionych od alkoholu, przewlekle chorych, w dziale organizacji i nadzoru,

- starszy inspektor bhp (inspektor bhp) w stacji sanitarno-epidemiologicznej,

- starszy technik (laborant) medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny, ortopedyczny itp.),

- starszy instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do spraw kulturalno-rekreacyjnych, terapii zajęciowej, do spraw służb społecznych, do spraw rehabilitacji zawodowej inwalidów,

- starszy masażysta,

- starszy ortoptysta,

- starszy dyspozytor w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym,

- pracownik socjalny,

- opiekun w domu pomocy społecznej,

- instruktor terapii odwykowej i zajęciowej w lecznictwie psychiatrycznym,

- technik fizjoterapii w lecznictwie psychiatrycznym,

- technik (laborant) analityki medycznej, technik w ambulansie rtg

XII-XIII

14

- Starsza pielęgniarka (starsza położna) nie wymieniona pod ]p. 12 i 13,

- starsza dietetyczka,

- starsza opiekunka dziecięca,

- pielęgniarka (położna) w: oddziale szpitalnym, domu rencistów, stacji sanitarno-epidemiologicznej,

- pielęgniarka (położna) środowiskowa,

- technik (laborant) medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny, ortopedyczny itp.),

- higienistka szkolna,

- instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do spraw kulturalno-rekreacyjnych, terapii zajęciowej, do spraw służb społecznych, do spraw rehabilitacji zawodowej inwalidów,

- ortoptysta,

- dyspozytor w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym

XI-XII

15

- Starszy statystyk medyczny,

- starsza higienistka stomatologiczna,

- pielęgniarka (położna) nie wymieniona pod lp. 13 i 14,

- asystentka pielęgniarska,

- higienistka szpitalna,

- masażysta,

- opiekunka dziecięca,

- dietetyczka,

- kontroler sanitarny,

- preparator

X-XI

16

- Starsza sekretarka medyczna,

- statystyk medyczny,

- higienistka stomatologiczna,

- dezynfektor,

- sanitariusz szpitalny w oddziale psychiatrycznym, w pogotowiu ratunkowym,

- starsza pomoc laboratoryjna

IX-X

17

- Starsza rejestratorka medyczna,

- wykwalifikowana pomoc dentystyczna,

- młodsza pielęgniarka,

- sekretarka medyczna,

- sanitariusz szpitalny,

- starsza salowa w oddziale psychiatrycznymi,

- pomoc laboratoryjna

VIII-IX

18

- Rejestratorka medyczna,

- pomoc dentystyczna,

- przyuczeni: pielęgniarka, dietetyczka, masażysta, laborant, kontroler sanitarny, dezynfektor i inni nie wymienieni pod lp. 19,

- sanitariusz (noszowy),

- gipsiarz,

- starsza salowa,

- salowa w oddziale psychiatrycznym,

- zabiegowy balneologiczny,

- fasowaczka w aptece,

- sterylizator

VII-VIII

19

- Przyuczona rejestratorka medyczna,

- salowa,

- kąpielowa,

- łazienkowa

VI-VII

20

- Stażysta ze średnim wykształceniem medycznym

VIII-IX

1

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

- Dyrektor domu pomocy społecznej powyżej 500 miejsc

- zastępca dyrektora zakładu powyżej 800 pracowników

XVIII-XIX

2

- Dyrektor domu pomocy społecznej powyżej 120 do 500 miejsc,

- zastępca dyrektora zakładu do 800 pracowników,

- główny księgowy w zakładzie powyżej 800 pracowników

XVII-XVIII

3

- Główny księgowy w zakładzie do 800 pracowników

XVI -XVII

4

- Zastępca głównego księgowego w zakładzie powyżej 800 pracowników,

- dyrektor domu pomocy społecznej do 120 miejsc,

- radca prawny,

- główny specjalista

XV-XVI

5

- Dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia,

- zastępca dyrektora domu pomocy społecznej,

- główny księgowy domu pomocy społecznej do 120 miejsc,

- zastępca głównego księgowego zakładu do 800 pracowników,

- kierownik zakładu sanitarnego,

- kierownik gospodarstwa pomocniczego powyżej 40 pracowników,

- kierownik działu

XIV-XV

6

- Kierownik jednostki organizacyjnej nie wymienionej pod lp. 5,

- zastępca dyrektora (kierownika) profilaktycznego domu zdrowia,

- kierownik samodzielnej sekcji,

- kierownik zespołu warsztatów technicznych,

- starszy specjalista

XIII-XIV

7

- Główny księgowy nie wymieniony pod lp. 2, 3 i 5,

- kierownik zespołu magazynów,

- specjalista,

- kapelan szpitalny,

- kierownik sekcji,

- starszy: rewident zakładowy, mistrz,

- zakładowy inspektor bhp

XII-XIII

8

- Zastępca głównego księgowego nie wymieniony pod lp. 4 i 5,

- kierownik: warsztatu, magazynu, stołówki, pralni, składnicy zaopatrzenia, kuchni, szwalni,

- mistrz

XI-XII

9

- Rewident zakładowy,

- starszy: inspektor, księgowy, kasjer, magazynier

X-XI

10

- Magazynier, kasjer, księgowy, inspektor,

- instruktor terapii pracą

IX-X

11

- Kierownik: kancelarii, świetlicy,

- starszy: referent, bibliotekarz

VIII-IX

12

- Referent,

- bibliotekarz,

- archiwista,

- sekretarka

VII-VIII

13

- Telefonistka

VI-VII

14

- Starsza maszynistka

VIII-IX

 

- maszynistka

VII-VIII

15

Stażysta

- z wyższym wykształceniem

VIII-IX

- ze średnim wykształceniem

V-VI

1

III. Pracownicy gospodarczy i obsługi

Inżynier - konserwator urządzeń: elektronicznych, teleelektrycznych, chłodniczych, automatyki, aparatury medycznej, instalacji gazów medycznych

XIV-XV

2

- Konserwator: urządzeń elektrycznych, teleelektrycznych, chłodniczych, automatyki, aparatury medycznej, instalacji gazów medycznych,

- mistrz brygady palaczy i pomocników i innych,

- mistrz

XI-XII

3

- Konserwator urządzeń nie wymienionych pod lp. 2,

- hydraulik, ślusarz, tokarz, frezer, spawacz elektryczno-gazowy, elektromechanik, murarz, malarz, stolarz, szklarz, blacharz, tleniarz, ślusarz, dekarz, krawiec itp.,

- palacz,

- szef kuchni,

- pomocnik palacza kotłów parowych,

- rolnik hodowca zwierząt,

- ogrodnik

IX-X

4

- Kucharz, praczka, konwojent

VII-VIII

5

- Pomocnik palacza,

- robotnik nawęglania i odżużlania,

- szwaczka, prasowaczka

VI-VII

6

- Kierowca wózka akumulatorowego,

- pracownik produkcji roślinnej i zwierzęcej,

- pomoc kuchenna

V-VI

7

- Robotnik gospodarczy

IV-V

8

- Starszy: dozorca, strażnik, portier

IV-V

9

- Dozorca, strażnik, portier, woźny, dźwigowy, szatniarz, powielaczowy, goniec, zmywaczka szklą laboratoryjnego, sprzątaczka

III-IV

10

- Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do zawodu

I-III

 

Załącznik 3. [WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO]

Załącznik nr 3

WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Lp.

Stanowisko

Stawka dodatku funkcyjnego

1

I. Pracownicy działalności podstawowej

- Dyrektor zakładu

5-10

2

- Zastępca dyrektora zakładu,

- naczelny lekarz szpitala,

- zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa - naczelna pielęgniarka

4-9

3

- Ordynator,

- kierownik: wojewódzkiej przychodni specjalistycznej, działu, oddziału, zakładu,

- kierownik apteki produkującej płyny infuzyjne

3-8

4

- Zastępca ordynatora,

- zastępczyni naczelnej pielęgniarki,

- kierownik przychodni nie wymienionej pod lp. 3,

- kierownik apteki nie wymienionej pod lp. 3,

- przełożona pielęgniarek,

- zastępca kierownika: wojewódzkiej przychodni specjalistycznej, działu, oddziału, zakładu, apteki produkującej płyny infuzyjne

2-7

5

- Kierownik ośrodka zdrowia gminnego, wiejskiego i przyzakładowego na wsi

2-6

6

- Kierownik pozostałych komórek organizacyjnych,

- wojewódzki inspektor orzecznictwa lekarskiego,

- zastępca kierownika nie wymieniony pod lp. 4,

- starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,

- zastępczyni przełożonej pielęgniarek,

- pielęgniarka (położna) oddziałowa

1-5

7

- Zastępca kierownika komórki organizacyjnej wymienionej pod lp. 6,

- kierownik zespołu techników medycznych, kierownik techniczny pracowni stomatologicznej,

- starsza pielęgniarka, starsza położna, starszy felczer w podstawowej opiece zdrowotnej koordynujący i nadzorujący pracę innych pielęgniarek, położnych, felczerów

1-4

1

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

- Zastępca dyrektora zakładu,

- główny księgowy w zakładzie

4-9

2

- Dyrektor domu pomocy społecznej

3-8

3

- Dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia,

- kierownik zakładu sanitarnego,

- zastępca dyrektora domu pomocy społecznej,

- główny księgowy domu pomocy społecznej,

- zastępca głównego księgowego wymienionego pod Ip. 1

2-7

 

4

- Kierownik międzywojewódzkiej lub wojewódzkiej jednostki socjalnej,

- kierownik gospodarstwa pomocniczego powyżej 40 pracowników,

- zastępca dyrektora (kierownika) profilaktycznego domu zdrowia

2-6

 

5

- Kierownik: domu małych dzieci, domu pielęgniarek, żłobka, samodzielnej jednostki socjalnej, gospodarstwa pomocniczego,

- kierownik działu

1-5

 

6

- Główny księgowy w jednostkach wymienionych pod lp. 4 i 5,

- zastępca głównego księgowego domu pomocy społecznej,

- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej pod lp. 5

1-4

 

Załącznik 4. [WYSOKOŚĆ I ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACĘ W SPECJALNOŚCIACH, ZAKŁADACH, DZIAŁACH LUB KOMÓRKACH, W KTÓRYCH WYSTĘPUJE SZCZEGÓLNY NIEDOBÓR KADR MEDYCZNYCH]

Załącznik nr 4

WYSOKOŚĆ I ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA PRACĘ W SPECJALNOŚCIACH, ZAKŁADACH, DZIAŁACH LUB KOMÓRKACH, W KTÓRYCH WYSTĘPUJE SZCZEGÓLNY NIEDOBÓR KADR MEDYCZNYCH

1. Za pracę w specjalnościach, zakładach, działach lub komórkach, w których występuje szczególny niedobór kadr medycznych, przysługuje dodatek w wysokości:

1) do 30% uposażenia zasadniczego - lekarzom mającym I lub II stopień specjalizacji, zatrudnionym zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami w następujących dziedzinach medycyny:

a) mikrobiologii, diagnostyki laboratoryjnej (analityki klinicznej),

b) patomorfologii, medycyny sądowej,

c) psychiatrii,

d) radiodiagnostyki (radiologii), medycyny nuklearnej,

a ponadto w wybranych przez dyrektora zakładu nie więcej niż czterech innych dziedzinach medycyny,

2) do 30% uposażenia zasadniczego:

a) lekarzowi zatrudnionemu w:

- poradni ogólnej przychodni rejonowej, obejmującemu faktyczną opieką więcej niż 3000 osób powyżej 15 lat,

- poradni dla dzieci przychodni rejonowej, obejmującemu faktyczną opieką więcej niż 1500 dzieci w wieku do 15 lat,

- ośrodku zdrowia na wsi, obejmującemu faktyczną opieką więcej niż 3000 osób w wieku powyżej 15 lat lub 2500 osób łącznie z dziećmi albo 1500 dzieci w wieku do 15 lat,

- poradni rejonowej przemysłowej, obejmującemu opieką więcej niż 1200 pracowników, a w górnictwie, hutnictwie i zakładach chemicznych - więcej niż 1000 pracowników,

b) lekarzowi dentyście zatrudnionemu w:

- poradni stomatologicznej przychodni rejonowej, obejmującemu faktyczną opieką więcej niż 3000 osób,

- ośrodku zdrowia na wsi, obejmującemu faktyczną opieką więcej niż 3000 osób,

- poradni stomatologicznej szkolnej, międzyszkolnej i przedszkolnej, obejmującemu opieką więcej niż 800 dzieci,

3) do 30% uposażenia zasadniczego - pielęgniarkom (młodszym pielęgniarkom, pielęgniarkom przyuczonym, asystentkom pielęgniarskim), położnym i felczerom zatrudnionym w oddziałach łóżkowych (pododdziałach) szpitalnych oraz do 20% - pozostałym pracownikom medycznym zatrudnionym w oddziałach łóżkowych, pracownikom medycznym w innych oddziałach, działach, komórkach organizacyjnych i w domach pomocy społecznej: dla przewlekle chorych ze schorzeniami układu nerwowego, umysłowo upośledzonych oraz dzieci niedorozwiniętych umysłowo; oddziały łóżkowe, inne oddziały, działy i komórki organizacyjne, w których przysługuje dodatek z tytułu niedoboru kadr, określa dyrektor zakładu, biorąc pod uwagę stopień obciążenia pracą lub warunki pracy,

4) do 30% uposażenia zasadniczego - lekarzom specjalistom w specjalnościach, w których występuje niedobór kadr, za pracę dodatkową w innym zakładzie położonym w innej miejscowości,

5) do 15% uposażenia zasadniczego - lekarzom zatrudnionym w zakładach przy wykonywaniu zadań odpowiadających dziedzinom medycyny określonym w pkt 1 i wybranym przez dyrektora zakładu pracy zgodnie z pkt 1, specjalizującym się w tych dziedzinach medycyny; dodatek może być przyznany na czas trwania stażu specjalizacyjnego, ustalonego na podstawie przepisów w sprawie specjalizacji lekarzy.

2. Dodatek określony w ust. 1 pkt 2 nie przysługuje lekarzom pracującym według zasady wolnego wyboru lekarza.

3. W razie zbiegu uprawnień do dwóch lub więcej dodatków na podstawie niniejszego załącznika, pracownikowi może być przyznany jeden dodatek, wybrany przez pracownika.

Załącznik 5. [RODZAJE SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ, ZA KTÓRYCH WYKONYWANIE PRZYSŁUGUJE ODRĘBNE WYNAGRODZENIE, ORAZ ZASADY JEGO PRZYZNAWANIA]

Załącznik nr 5

RODZAJE SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ, ZA KTÓRYCH WYKONYWANIE PRZYSŁUGUJE ODRĘBNE WYNAGRODZENIE, ORAZ ZASADY JEGO PRZYZNAWANIA

Część I

Lp.

Zadania

Wynagrodzenie (procent najniższego wynagrodzenia - kwotę zaokrągla się do 10 zł w górę*)

1

2

3

1

1) Wykonanie sekcji zwłok łącznie ze sporządzeniem protokołu:

 

 

a) lekarz spoza zakładu pracy:

 

 

- specjalista II stopnia w zakresie patomorfologu

17-28

 

- specjalista I stopnia w zakresie patomorfologu

14-24

 

- odbywający specjalizację I stopnia w zakresie patomorfologu

11-21

 

b) lekarz zatrudniony w zakładzie pracy w innej komórce organizacyjnej niż pracownia anatomopatologiczna:

 

 

- specjalista II stopnia w zakresie patomorfologii

11-21

 

- specjalista I stopnia w zakresie patomorfologii

10-19

 

- odbywający specjalizację I stopnia w zakresie patomorfologii

9-17

 

2) pobranie wycinków przy sekcji zwłok do badań histopatologicznych

1,7-4

 

3) prace pomocnicze przy sekcji zwłok

3,4-6,8

2

Udział w naradzie (konsylium) lekarskiej i konsultacje w zakresie orzecznictwa:

 

 

1) narada (konsylium) lekarska poza miejscem podstawowego lub dodatkowego zatrudnienia:

 

 

a) lekarz posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego, tytuł naukowy albo zajmujący stanowisko profesora zwyczajnego, nadzwyczajnego lub docenta

2,5-5

 

b) lekarz specjalista II stopnia

2,2-4,2

 

c) lekarz specjalista I stopnia

1,7-2,5

 

Za naradę (konsylium) lekarską w godzinach między 22,00 a 6,00 albo w niedzielę lub święto przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia.

 

 

2) wydawanie opinii konsultacyjnej przewidzianej w przepisach w sprawie orzekania o czasowej niezdol­ności do pracy

2,5-4,2

3

Opieka nad przewlekle chorymi psychicznie i umysłowo upośledzonymi, przebywającymi w oddziale opieki domowej (miesięcznie):

 

 

1) lekarz psychiatra opiekujący się:

 

 

a) 10-25 chorymi

25-51

 

b) powyżej 25 chorymi

38-76

 

2) pielęgniarka opiekująca się:

 

 

a) 10-15 chorymi

15-29

 

b) powyżej15 chorymi

23-42

 

3) pracownik socjalny sprawujący opiekę nad:

 

 

a) 10-40 chorymi

13-25

 

b) powyżej 40 chorymi

19-34

4

Odczytanie i opis:

 

 

a) zdjęcia małoobrazkowego

0,15

 

b) elektrokardiogramu

0,60

 

c) elektroencefalogramu

1,40

 

d) elektromiogramu

3,40

5

Badanie przeprowadzone przez lekarza sądowego:

 

 

a) w miejscu przyjęć lekarza

2,2-3,4

 

b) w domu chorego

2,5-5

 

Za badanie przeprowadzone w niedzielę lub święto przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia.

 

6

Udział lekarza w akcji ratowniczej na morzu

45-56

7

Dyżur lekarski przy telefonie oraz gotowość' do pracy na wezwanie (za godzinę):

 

 

1) dyżur przy telefonie na rzecz służby ratownictwa morskiego „Radiomedical”:

 

 

a) starszy asystent

0,45-0,85

 

b) asystent

0,35-0,70

 

c) młodszy asystent

0,30-0,60

 

2) gotowość do pracy na wezwanie do kopalni węgła:

 

 

a) starszy asystent

0,35-0,50

 

b) asystent

0,30-0,40

 

c) młodszy asystent

0,20-0,35

 

3) gotowość do pracy na wezwanie do odprawy sanitarnej statku na redzie

0,30-0,40

8

Opieka lekarska nad pracownikami zakładów przemysłowych, zatrudnionymi w warunkach szczególnego narażenia zdrowia, za 12 godzin, poza godzinami funkcjonowania przychodni:

 

 

1) w górnictwie i hutnictwie:

 

 

a) starszy asystent

15-22

 

b) asystent

12-19

 

c) młodszy asystent

11-16

 

2) w innych przemysłach:

 

 

a) starszy asystent

11-16

 

b) asystent

10-14

 

c) młodszy asystent

9-12

9

Opieka lekarska nad pensjonariuszami (miesięcznie):

 

 

1) w domu pomocy społecznej

38-93

 

2) w profilaktycznym domu zdrowia

25-67

10

Wykonywanie zadań inspektora lecznictwa uzdrowiskowego (miesięcznie)

51-84

11

Prace techniczne wykonywane ponad 170 jednostek obliczeniowych w pracowniach stomatologicznych (za jednostkę obliczeniową)

 

12

Wykonywanie zadań po godzinach normalnego zatrudnienia na obozie rehabilitacyjnym dla osób z zabu­rzeniami psychicznymi (za 2-tygodniowy turnus):

 

 

1) kierownik turnusu (lekarz lub inny pracownik medyczny z wyższym wykształceniem)

51-84

 

2) pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem

25-59

 

3) pozostali pracownicy medyczni

17-29

13

Przygotowanie zwłok do pogrzebu w domu pomocy społecznej

17

14

Opieka lekarska, lekarsko-dentystyczna w placówkach oświatowo-wychowawczych (miesięcznie)

28-51

15

Opieka medyczna (w tym przeprowadzanie badań wstępnych i okresowych) nad pracownikami zakładów pracy i uczniami szkół położonych w rejonie działania gminnego lub wiejskiego ośrodka zdrowia (miesięcznie):

 

 

1) lekarz obejmujący opieką:

 

 

a) do 300 pracowników i uczniów

45-59

 

b) powyżej 300 pracowników i uczniów

51-67

 

2) lekarz dentysta obejmujący opieką:

 

 

a) do 150 uczniów

45-59

 

b) powyżej 150 uczniów

51-67

16

Prowadzenie praktycznej nauki zawodu uczniów szkół medycznych (miesięcznie)

17-29

17

Wykonywanie zadań inspektora do spraw pediatrii (miesięcznie)

56-107

18

Udział w komisyjnym badaniu i stwierdzeniu śmierci osobniczej:

 

 

1) lekarz neurolog lub lekarz neurochirurg

25

 

2) lekarz anestezjolog

25

 

3) lekarz specjalista w dziedzinie patomorfologu lub lekarz wyznaczony przez właściwy terenowo zakład medycyny sądowej akademii medycznej

25

19

Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem jednej nerki (w ośrodku wykonującym ponad 15 przeszczepień rocznie)

1067

20

Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem serca

1404

21

Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem serca i płuc

1404

22

Wykonanie operacji serca w krążeniu pozaustrojowym (w ośrodku wykonującym powyżej 200 operacji rocz­nie)

421

23

Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem trzustki

1404

24

Wykonanie zadań związanych z pobraniem gałki ocznej do przeszczepu jej tkanek i przeszczep rogówki

365

25

Wykonanie zadań związanych z transplantacją szpiku

936

26

Wykonanie zadań związanych z pobraniem i przygotowaniem allogenicznych przeszczepów biostatycznych:

 

 

1) pobranie zastawek serca

 

 

a) lekarz

45

 

b) pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

34

 

c) technik medyczny (laborant medyczny)

22

 

2) pobranie tkanek innych niż wymienione w pkt 1:

 

 

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem za pobranie:

 

 

- opony twardej

9

 

- kości długich (4 sztuki)

17

 

- talerza biodrowego (jednego)

4,2

 

- mostka

4,2

 

- żebra

1,7

 

- skóry (o powierzchni 100 cm2)

3,4

 

- nerwów i naczyń krwionośnych

9

 

- kostek słuchowych - jednostronnie

11

 

b) technik medyczny (laborant medyczny) za pobranie:

 

 

- opony twardej

4,2

 

- kości długich (4 sztuki)

9

 

- talerza biodrowego (jednego)

2,2

 

- mostka

2,2

 

- żebra

0,9

 

- skóry (o powierzchni 100 cm2)

2,5

 

- nerwów i naczyń krwionośnych

4,2

 

- kostek słuchowych - jednostronnie

4,2

 

3) protezowanie zwłok

13

 

4) przygotowanie zastawki sercowej do przeszczepienia:

 

 

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

62

 

b) technik medyczny (laborant medyczny)

21

 

5) przygotowanie kostek słuchowych do przeszczepienia:

 

 

a) lekarz

34

 

b) technik medyczny (laborant medyczny)

17

 

6) przygotowanie tkanek innych niż wymienione w pkt 4 i 5 do przeszczepienia (do jednego przesz­czepu) :

 

 

a) lekarz

1,7

 

b) technik medyczny (laborant medyczny)

0,9

 

c) pracownik niższego personelu działalności podstawowej

0,6

 

7) wykonanie oceny bakteriologicznej pobranej tkanki przed i po sterylizacji:

 

 

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

1,7

 

b) technik medyczny (laborant medyczny)

0,9

 

8) wykonanie kwalifikacji sekcji i konsultacja przy pobieraniu tkanek ze zwłok ludzkich - lekarz pato­morfolog lub lekarz specjalista z zakresu medycyny sądowej

17

 

9) konsultacja i pobranie tkanek zwierzęcych - lekarz

9

27

Wykonanie badania wirusologicznego u dawcy narządów lub tkanek:

 

 

1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

17

 

2) technik medyczny (laborant medyczny)

9

28

Wykonanie oceny bakteriologicznej pobranego narządu lub tkanek:

 

 

1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym wykształceniem

3,4

 

2) technik medyczny (laborant medyczny)

1,7

29

Wykonanie operacji rewaskularyzacyjnych tętnic w ośrodku wykonującym powyżej 200 operacji rocznie

281

30

Wykonanie zadań związanych z endoplastyką stawów biodrowych albo kolanowych

326

31

Wykonanie zadań związanych z operacją wydłużenia kończyny

371

32

Wykonywanie zadań lekarza kierującego pracą punktu krwiodawstwa (miesięcznie):

 

 

1) pobierającego do 500 litrów krwi rocznie

84

 

2) pobierającego powyżej 500 litrów krwi rocznie

112

*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się wynagrodzenie określone przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.

Część II

1. W razie wykonywania sekcji zwłok w miejscowości oddalonej co najmniej 25 km od miejscowości, w której lekarz jest zatrudniony, wynagrodzenie określone pod lp. 1 pkt 1 lit. a) i b) przysługuje w podwójnej wysokości.

2. Wynagrodzenie określone pod lp. 5 przysługuje za badania ustalone w rozporządzeniu Ministrów Sprawiedliwości, Obrony Narodowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 października 1970 r. w sprawie warunków i trybu usprawiedliwiania niestawiennictwa z powodu choroby uczestników procesu w sprawach karnych (Dz. U. Nr 27, poz. 218).

3. Wynagrodzenie określone pod lp. 7 pkt 2 i 3 za każdą godziną pracy od chwili wezwania do pracy (do kopalni węgla lub do odprawy sanitarnej statku na redzie) do czasu jej zakończenia przysługuje w podwójnej wysokości.

4. W razie wykonywania przez lekarza zadań określonych pod lp. 8 w wymiarze mniejszym lub większym niż 12 godzin, przyznaje się wynagrodzenie odpowiednio w mniejszej lub większej wysokości, licząc za każdą godzinę 1/12 część wynagrodzenia określonego pod lp. 8.

5. Za wykonywanie zadań określonych pod lp. 8 w niedzielę, święto lub dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje podwójne wynagrodzenie. Podwójne wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi, który w dodatkowym dniu wolnym od pracy wykonuje zadania na warunkach pracy dodatkowej w innym niż macierzysty zakładzie pracy.

6. Wynagrodzenie określone pod lp. 9 przysługuje lekarzowi (lekarzowi dentyście) za sprawowanie opieki lekarskiej średnio dwie godziny dziennie. Dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych wymienionych pod lp. 9 określają zakres obowiązków lekarza (lekarza dentysty) i godziny przyjęć pacjentów.

7. Wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 11:

1) przysługuje technikowi dentystycznemu (uprawnionemu technikowi dentystycznemu) zatrudnionemu w pracowni stomatologicznej za wykonanie każdej jednostki obliczeniowej ponad 510 jednostek kwartalnie; liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy proporcjonalnie do czasu trwania tej nieobecności,

2) obliczane jest po upływie każdego kwartału,

3) może być wypłacone w formie zaliczki w wysokości 50% należności za wykonane jednostki obliczeniowe ponad 170 w pierwszym oraz ponad 170 w drugim miesiącu kwartału,

4) przysługuje kierownikowi technicznemu pracowni stomatologicznej w wysokości średniego wynagrodzenia za wykonanie dodatkowych zadań, przypadającego na jednego technika dentystycznego (uprawnionego technika dentystycznego), zatrudnionego w kwartale stanowiącym okres obliczeniowy,

5) przysługuje kierownikowi technicznemu za wykonane przez niego dodatkowe zadania (prace techniczne) w dziedzinie stomatologii, z tym że liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się temu kierownikowi proporcjonalnie do czasu pracy - przeznaczonego na wykonywanie zadań kierownika - określonego przez dyrektora zakładu pracy, a dodatkowego wynagrodzenia nie wlicza się do średniego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4.

8. Przygotowanie zwłok do pogrzebu w domu pomocy społecznej, o którym mowa pod lp. 13, obejmuje przeniesienie zwłok do kostnicy, umycie zwłok, ogolenie oraz ubranie i włożenie do trumny. Wynagrodzenie przysługuje za jednorazowe wykonanie czynności przez pracownika lub zespól pracowników.

9. Rodzaj placówek oświatowo-wychowawczych, w których ma zastosowanie wynagrodzenie określone pod lp. 14, ustalony jest odrębnie.

10. Wynagrodzenie określone pod lp. 15 może być przyznane lekarzowi (lekarzowi dentyście), zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w wiejskim lub gminnym ośrodku zdrowia, pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia o objęciu opieką medyczną (w tym przeprowadzenie badań wstępnych i okresowych) pracowników zakładów pracy i uczniów szkól w rejonie działania ośrodka.

11. Wysokość wynagrodzenia określonego pod lp. 16 ustala się w porozumieniu z dyrektorem szkoły medycznej, której uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu.

12. Indywidualne wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod lp. 19-25 i 29-31 przyznaje kierownik zespołu operującego, w ramach stawki wynagrodzenia określonej za wykonanie zadania. Kierownikowi zespołu operującego indywidualne wynagrodzenie przyznaje ordynator. Jeżeli kierownikiem zespołu operującego jest ordynator, jego wynagrodzenie powinno być ustalone wskaźnikiem procentowym w stosunku do stawki wynagrodzenia, a mianowicie za wykonanie zadania określonego: pod lp. 19 - 10%, pod lp. 20 - 15%, pod lp. 21 - 15%, pod lp. 22 - 25%, pod lp. 23 - 15%, pod lp. 24 - 20%, pod lp. 25 - 10% (lekarz koordynujący prace związane z transplantacją szpiku), pod lp. 29 - 25%, pod lp. 30 - 20% i pod lp. 31 - 20%.

13. Stawka wynagrodzenia określona pod lp. 34 ulega zwiększeniu o 100%, jeżeli pomoc medyczna polegała na dokonaniu zabiegu operacyjnego.

14. Indywidualne wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod lp. 33-35 przyznaje kierownik zakładu (komórki).

15. Do pracowników zakładów społecznych służby zdrowia stosuje się odpowiednie przepisy określające wynagrodzenie nauczycieli akademickich akademii medycznych z tytułu pełnienia funkcji w nadzorze specjalistycznym.

16. Pracownikom pobierającym wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 1, 2 pkt 1, pod lp. 3, 5, 7 pkt 2 i 3, pod lp. 9, 14 i 18 przysługuje zwrot kosztów przejazdu według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, jeżeli właściwy zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym, a pracownikom pobierającym wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 15, używającym własnego pojazdu, przysługuje zwrot kosztów według zasad określonych przepisami w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

Załącznik 6. [WYSOKOŚĆ DODATKOWEGO WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ PRACUJĄCYCH WEDŁUG ZASADY WOLNEGO WYBORU LEKARZA]

Załącznik nr 6

WYSOKOŚĆ DODATKOWEGO WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ PRACUJĄCYCH WEDŁUG ZASADY WOLNEGO WYBORU LEKARZA

1. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia lekarza pracującego według zasady wolnego wyboru lekarza wynosi:

1) 0,035% miesięcznego uposażenia zasadniczego za każdego pacjenta, który dokonał wyboru lekarza w poradni ogólnej przychodni rejonowej zespołu opieki zdrowotnej dla ogółu ludności,

2) 0,07% miesięcznego uposażenia zasadniczego za każde dziecko, do opieki nad którym lekarz został wybrany w poradni dla dzieci przychodni rejonowej dla ogółu ludności.

2. Dodatkowe wynagrodzenie za pacjenta, który zrezygnował z opieki wybranego lekarza, nie przysługuje lekarzowi od dnia pierwszego najbliższego miesiąca kalendarzowego po dniu rezygnacji.

3. Dodatkowe wynagrodzenie oblicza się od kwoty średniego miesięcznego uposażenia zasadniczego lekarzy pracujących według zasady wolnego wyboru lekarza w poradniach ogólnych i poradniach dla dzieci w przychodni rejonowej.

4. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia dla średniego personelu medycznego i rejestratorek pracujących według zasady wolnego wyboru lekarza ustala kierownik przychodni rejonowej w zależności od rzeczywistego wkładu pracy pracownika. Kwota przeznaczona na dodatkowe wynagrodzenie tych pracowników nie może być większa niż 30% kwoty łącznego dodatkowego wynagrodzenia lekarzy zatrudnionych w przychodni rejonowej.

5. Dodatkowe wynagrodzenie ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu w stosunku do liczby dni roboczych, które nie zostały faktycznie przepracowane przez lekarza.

6. Lekarz zastępujący lekarza nieobecnego w pracy otrzymuje jego część dodatkowego wynagrodzenia, które przypada za okres nieobecności.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1989-10-31
  • Data wejścia w życie: 1989-10-31
  • Data obowiązywania: 1989-10-31
  • Z mocą od: 1989-07-01
  • Dokument traci ważność: 1992-06-01
Jest zmieniany przez:
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA