REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1990 nr 51 poz. 298

USTAWA

z dnia 13 lipca 1990 r.

o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Tekst pierwotny

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1.

Prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego polega na udostępnieniu osobom trzecim akcji lub udziałów w spółkach z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa, powstałych z przekształcenia przedsiębiorstwa, na udostępnieniu osobom trzecim mienia przedsiębiorstwa lub sprzedaży przedsiębiorstwa. W tym celu przedsiębiorstwo państwowe może być przekształcone w spółkę lub zlikwidowane na zasadach określonych ustawą.

Art. 2.

1. Na wniosek Rady Ministrów Sejm ustala corocznie podstawowe kierunki prywatyzacji i określa przeznaczenie środków uzyskanych z tego tytułu. Ustaleń tych Sejm dokonuje łącznie z uchwaleniem ustawy budżetowej.

2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa przedsiębiorstwa państwowe o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa, których prywatyzacja wymaga zgody Rady Ministrów.

Art. 3.

Przepisy ustawy o statucie, akcjach, kapitale akcyjnym, radzie nadzorczej i walnym zgromadzeniu stosuje się odpowiednio do umowy, udziałów, kapitału zakładowego, rady nadzorczej i zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Art. 4.

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) podmiotach zagranicznych - rozumie się przez to:

a) osoby fizyczne zamieszkałe za granicą,

b) osoby prawne mające siedzibę za granicą,

c) spółki osób fizycznych lub prawnych wymienionych pod lit. a) i b) nie posiadające osobowości prawnej,

2) udostępnieniu akcji - rozumie się przez to w szczególności sprzedaż akcji, zbycie praw z akcji, ich obciążenie lub oddanie w dzierżawę,

3) zorganizowanej części mienia przedsiębiorstwa państwowego - rozumie się przez to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, a w szczególności zakład, sklep i punkt usługowy.

Rozdział 2

Przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w spółkę

Art. 5.

1. Minister Przekształceń Własnościowych może przekształcić przedsiębiorstwo państwowe w spółkę:

1) na wspólny wniosek dyrektora przedsiębiorstwa i rady pracowniczej, złożony po zasięgnięciu opinii ogólnego zebrania pracowników (delegatów) oraz opinii organu założycielskiego,

2) na wniosek organu założycielskiego, złożony za zgodą dyrektora przedsiębiorstwa i rady pracowniczej po zasięgnięciu opinii ogólnego zebrania pracowników (delegatów).

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności: ocenę ekonomiczno-finansową przekształcanego przedsiębiorstwa, projekt aktu założycielskiego spółki przewidzianego przepisami Kodeksu handlowego oraz projektowany zakres preferencji dla pracowników przedsiębiorstwa przy nabywaniu od Skarbu Państwa akcji w spółce.

3. Minister Przekształceń Własnościowych może odmówić przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę ze względu na sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa lub ważny interes państwa.

4. Odmowa przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę powinna być udzielona w terminie 3 miesięcy od dnia wniesienia wniosku i oprócz uzasadnienia zawierać wykaz warunków, których spełnienie umożliwia przekształcenie przedsiębiorstwa, lub termin, w którym sprawa przekształcenia będzie mogła być ponownie rozpatrywana. Od tej odmowy służy sprzeciw w trybie określonym w art. 61 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1987 r. Nr 35, poz. 201, z 1989 r. Nr 10, poz. 57 i Nr 20, poz. 107 oraz z 1990 r. Nr 17, poz. 99).

Art. 6.

1. Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych, może zarządzić przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w spółkę. W tym przypadku przepisów art. 5 nie stosuje się.

2. Minister Przekształceń Własnościowych występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, po zasięgnięciu opinii dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego oraz organu założycielskiego. Brak opinii w ciągu jednego miesiąca uważa się za niezgłoszenie zastrzeżeń.

3. Czynności związane z prywatyzacją wykonuje Minister Przekształceń Własnościowych.

Art. 7.

Do spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego stosuje się przepisy Kodeksu handlowego, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Art. 8.

1. Spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego pozostaje jednoosobową spółką Skarbu Państwa do chwili udostępnienia akcji osobom trzecim.

2. Spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa.

3. Na spółkę przechodzą, z mocy ustawy, uprawnienia i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa wynikające z decyzji administracyjnych.

Art. 9.

1. Pracownicy przekształconego przedsiębiorstwa stają się z mocy prawa pracownikami spółki, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Stosunek pracy pracownika, zatrudnionego na podstawie powołania, ustaje z mocy prawa z dniem wykreślenia przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych. Ustanie stosunku pracy jest równoznaczne w skutkach prawnych z rozwiązaniem stosunku pracy wskutek odwołania. Zatrudnienie tego pracownika w spółce następuje na warunkach uzgodnionych przez strony.

3. Dyrektorowi przekształconego przedsiębiorstwa nie przysługuje odprawa przewidziana ustawą o przedsiębiorstwach państwowych, jeżeli dyrektor ten zostaje zatrudniony jako członek zarządu spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa.

4. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przekształceniem przedsiębiorstwa odpowiada spółka.

Art. 10.

Statut spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego ustala za Skarb Państwa Minister Przekształceń Własnościowych.

Art. 11.

Bilans zamknięcia przedsiębiorstwa państwowego staje się bilansem otwarcia spółki, przy czym suma funduszu założycielskiego i funduszu przedsiębiorstwa staje się kapitałem własnym spółki. Statut spółki określa część kapitału własnego tworzącego kapitał akcyjny oraz część kapitału własnego tworzącego kapitał zapasowy.

Art. 12.

1. Zarząd spółki niezwłocznie po ustaleniu statutu składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru handlowego.

2. Wykreślenie przekształconego przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorstw państwowych następuje z urzędu z chwilą wpisania spółki do rejestru handlowego.

Art. 13.

Do spółek powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw państwowych, w których Skarb Państwa posiada wszystkie akcje, stosuje się przepisy art. 14-16.

Art. 14.

1. Do czasu udostępnienia akcji osobom trzecim do spółek stosuje się odpowiednio przepisy o ogólnych zasadach rachunkowości przedsiębiorstw państwowych, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu handlowego.

2. Minister Finansów, w drodze rozporządzenia, może ustalić szczególne zasady rachunkowości spółek, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu handlowego.

Art. 15.

1. Zarząd spółki ogłasza zweryfikowany bilans roczny oraz rachunek zysków i strat w drukowanym dzienniku prasowym w terminie dwóch tygodni od daty weryfikacji.

2. W ogłoszeniu wskazuje się organ lub podmiot, który dokonał weryfikacji bilansu.

Art. 16.

Spółka powstała zgodnie z ustawą może być jednosobowym założycielem spółki akcyjnej.

Art. 17.

1. W spółkach powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego powołuje się radę nadzorczą. Pracownicy spółki wybierają jedną trzecią składu rady nadzorczej.

2. Postanowienia statutu spółki o wyborze członków rady nadzorczej przez pracowników nie mogą być uchylone lub zmienione w okresie, gdy ponad połowa akcji pozostaje w ręku Skarbu Państwa, chyba że zgodę na to wyrazi większość członków rady nadzorczej wybranych przez pracowników.

3. Do ochrony stosunku pracy pracowników spółki wybranych do rady nadzorczej stosuje się przepisy dotyczące ochrony członków rad pracowniczych przedsiębiorstw państwowych.

4. Wybór członków rady nadzorczej w drodze głosowania odrębnymi grupami (art. 379 § 3-5 Kodeksu handlowego) może dotyczyć tylko tej części rady, która nie jest wybierana przez pracowników.

Rozdział 3

Udostępnianie akcji osobom trzecim

Art. 18.

1. Zbywanie i obciążanie akcji należących do Skarbu Państwa w spółkach powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, a także obejmowanie akcji w takich spółkach, jeżeli Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem, następuje na zasadach Kodeksu handlowego, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.

2. Zbywanie nieodpłatne akcji wymaga zgody Rady Ministrów.

Art. 19.

1. O udostępnieniu akcji należących do Skarbu Państwa postanawia Minister Przekształceń Własnościowych. Udostępnienie wszystkich akcji powinno nastąpić w ciągu dwóch lat od dnia wpisania spółki do rejestru handlowego, chyba że Rada Ministrów ustali dłuższy termin.

2. Udostępnianie akcji podmiotom zagranicznym wymaga uprzedniej zgody Prezesa Agencji do Spraw Inwestycji Zagranicznych, jeżeli nominalna wartość tych akcji przewyższa 10% kapitału akcyjnego lub są to akcje uprzywilejowane.

3. Przepis ust. 2 stosuje się również w razie udostępnienia akcji osobie prawnej z siedzibą w kraju, kontrolowanej bezpośrednio lub pośrednio przez podmiot zagraniczny.

4. O podwyższeniu kapitału akcyjnego, w drodze emisji akcji, w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa postanawia Minister Przekształceń Własnościowych. Do objęcia akcji przez podmioty zagraniczne przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 20.

1. Przed udostępnieniem akcji osobom trzecim Minister Przekształceń Własnościowych zarządza przeprowadzenie analizy ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa spółki celem ustalenia jego wartości oraz potrzeby wprowadzenia zmian organizacyjnych, ekonomicznych lub technicznych.

2. Minister Przekształceń Własnościowych może odstąpić od przeprowadzenia analizy ekonomiczno-finansowej, o której mowa w ust. 1, jeżeli wycena wartości przedsiębiorstwa została dokonana przed jego przekształceniem, a udostępnienie akcji ma nastąpić bezpośrednio po przekształceniu.

3. Minister Przekształceń Własnościowych zarządza przeprowadzenie analizy celem ustalenia stanu prawnego majątku przedsiębiorstwa spółki ze szczególnym uwzględnieniem roszczeń osób trzecich do tego majątku.

4. Minister Przekształceń Własnościowych, w drodze rozporządzenia, określi sposób przeprowadzenia analiz ich finansowania oraz kwalifikacje wymagane od osób dokonujących analiz.

Art. 21.

Minister Przekształceń Własnościowych może uzależnić udostępnienie osobom trzecim akcji od wprowadzenia w przedsiębiorstwie spółki zmian, o których mowa w art. 20 ust. 1.

Art. 22.

1. Przed udostępnieniem osobom trzecim akcji Minister Przekształceń Własnościowych, za zgodą Ministra Finansów, może za Skarb Państwa przejąć nieodpłatnie część lub całość długów spółki.

2. O zamiarze przejęcia długów spółki Minister Przekształceń Własnościowych ogłasza, w sposób przewidziany dla ogłoszeń spółki, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ewentualnych zastrzeżeń w terminie nie krótszym niż dwa miesiące od dnia ogłoszenia.

3. Wierzyciele, którzy w terminie wyznaczonym zgodnie z ust. 2 nie wyrażą zgody na przejęcie ich długów, powinni być zaspokojeni lub zabezpieczeni przed przejęciem długów spółki. O przejęciu długów spółki Minister Przekształceń Własnościowych ogłasza w sposób przewidziany dla obwieszczeń spółki.

Art. 23.

1. Z zastrzeżeniem przepisów art. 24, akcje należące do Skarbu Państwa są zbywane w następującym trybie:

1) w drodze przetargu,

2) na podstawie oferty ogłoszonej publicznie,

3) w wyniku rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.

2. W szczególnych przypadkach Rada Ministrów może, na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych, zezwolić na inny niż określony w ust. 1 tryb zbycia akcji należących do Skarbu Państwa.

3. Zbycie praw z akcji należących do Skarbu Państwa w innym niż określony w ust. 1 trybie lub bez zgody, o której mowa w ust. 2, jest nieważne.

4. Minister Przekształceń Własnościowych w porozumieniu z Ministrem Finansów, w drodze rozporządzenia, określi zasady finansowania udostępniania akcji Skarbu Państwa w spółkach powstałych w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych.

Art. 24.

1. Pracownikom przedsiębiorstwa państwowego przekształconego w spółkę przysługuje prawo zakupu na zasadach preferencyjnych do 20% ogólnej liczby akcji tej spółki należących do Skarbu Państwa. Pracownicy zachowują prawo do nabywania i obejmowania dalszych akcji na zasadach ogólnych.

2. Udostępnienie akcji pracownikom na zasadach preferencyjnych powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od chwili udostępnienia pierwszych akcji na zasadach ogólnych.

3. Uprawnienia pracowników do zakupu akcji na zasadach preferencyjnych wygasają po upływie roku od chwili udostępnienia tych akcji pracownikom.

4. Akcje zbywane na zasadach preferencyjnych sprzedawane są pracownikom po cenie obniżonej o połowę w stosunku do ceny ustalonej dla osób fizycznych, obywateli polskich, oferowanej w pierwszym dniu sprzedaży. Cena ta nie podlega zmianie w okresie. o którym mowa w ust. 3.

5. Łączna wartość ulg przypadających pracownikom przedsiębiorstwa przekształconego w spółkę nie może przekroczyć iloczynu średniej wartości wynagrodzeń wypłaconych w gospodarce państwowej na jednego zatrudnionego w okresie 12 miesięcy poprzedzających wpisanie spółki do rejestru handlowego oraz liczby pracowników nabywających akcje.

6. Liczbę akcji sprzedawanych na zasadach preferencyjnych poszczególnym grupom pracowników oraz warunki i terminy spłaty należności określi statut spółki, z uwzględnieniem wniosku, o którym mowa w art. 5.

7. Z preferencyjnego zakupu akcji na warunkach przewidzianych dla pracowników mogą korzystać producenci rolni na trwale związani z przedsiębiorstwem poprzez kontraktację lub kooperację.

8. Rada Ministrów określi rodzaje przedsiębiorstw, których akcje mogą być zakupywane na warunkach określonych w ust. 7.

Art. 25.

1. Sejm, na wniosek Rady Ministrów, podejmuje uchwały o emisji i wartości bonów prywatyzacyjnych służących do zapłaty za:

1) nabycie praw z akcji powstałych w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw państwowych,

2) nabycie tytułów uczestnictwa w instytucjach finansowych (towarzystwach inwestycji wspólnych) dysponujących akcjami powstałymi w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw państwowych,

3) nabycie przedsiębiorstw lub zorganizowanych części mienia przedsiębiorstw państwowych, o których mowa w art. 37.

2. Bony prywatyzacyjne emitowane na podstawie ust. 1 są przydzielane nieodpłatnie w równej ilości wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkałym w kraju.

3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa terminy ważności bonów poszczególnych emisji, ich formę, zasady ich rozprowadzania i realizacji, a także zasady ograniczania oraz ewentualne zakazy zbywania bonów.

Art. 26.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może postanowić również, że niektóre emisje bonów, o których mowa w art. 25, będą udostępnione na warunkach kredytowych.

Art. 27.

1. Na podstawie odrębnych przepisów zapłata za akcje nabywane od Skarbu Państwa może być dokonywana także w papierach wartościowych.

2. Rada Ministrów, na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych, w drodze rozporządzenia, określa wymaganą formę zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa.

3. Minister Przekształceń Własnościowych, za zgodą Ministra Finansów, może zezwolić nabywcom akcji będącym obywatelami polskimi na zapłatę za te akcje w ratach.

Art. 28.

1. Minister Przekształceń Własnościowych przekazuje akcje bankowi lub innej instytucji finansowej na zasadach określonych w umowie, jeżeli prawa do tych akcji nie zostały przejęte w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu do ich udostępnienia, o którym mowa w art. 19 ust. 1.

2. Bank lub inna instytucja finansowa wykonuje zgodnie z umową uprawnienia z własności przekazanych akcji. Uzyskane dochody są przekazywane Skarbowi Państwa.

Art. 29.

Państwowe osoby prawne nie mogą, bez zgody Ministra Finansów, nabywać praw z akcji należących do Skarbu Państwa.

Art. 30.

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do przenoszenia praw z akcji i obejmowania akcji w spółce, której jedynym akcjonariuszem jest spółka z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa.

Art. 31.

W zakresie uregulowanym w niniejszym rozdziale nie stosuje się przepisu art. 41 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych (Dz. U. Nr 41, poz. 325 i z 1989 r. Nr 74, poz. 442).

Art. 32.

1. W razie podwyższenia kapitału akcyjnego spółki powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, wkład podmiotu zagranicznego do kapitału akcyjnego powinien odpowiadać warunkom określonym w art. 16 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 31. Do zapłaty za akcje przepis ten stosuje się odpowiednio.

2. Warunki określone w ust. 1 uważa się za spełnione również w przypadku przeznaczenia przez podmiot zagraniczny całości lub części dochodu z akcji w spółce powstałej z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, kwot uzyskanych ze sprzedaży lub umorzenia takich akcji albo kwot należnych podmiotowi zagranicznemu w razie likwidacji takiej spółki na wkład do kapitału akcyjnego lub zapłatę za akcje.

Art. 33.

1. Dochód podmiotów zagranicznych z akcji objętych lub nabytych z zachowaniem warunków określonych w art. 32 może być przekazywany za granicę na zasadach art. 19, 20 i 29 ustawy, o której mowa w art. 31.

2. Pomimo niespełnienia warunków, o których mowa w art. 32, Minister Finansów na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych może wyrazić zgodę na stosowanie zasad określonych w ust. 1 do przekazywania za granicę dochodu z akcji objętych lub nabytych przez podmiot zagraniczny.

Art. 34.

1. Kwoty uzyskane przez podmiot zagraniczny ze sprzedaży albo umorzenia akcji oraz kwoty należne podmiotowi zagranicznemu w razie likwidacji spółki mogą być, po opłaceniu należnych podatków, przekazane za granicę bez zezwolenia dewizowego.

2. Zasady przekazywania kwot uzyskanych w walucie polskiej z tytułów wymienionych w ust. 1 określa Minister Finansów w drodze rozporządzenia. Kwoty te powinny być przekazane w całości w terminie nie dłuższym niż pięć lat od ich uzyskania, chyba że umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, stanowi inaczej.

Art. 35.

Zwalnia się od cła przywozowego i innych opłat podobnych w skutkach do ceł przedmioty stanowiące wkład niepieniężny podmiotu zagranicznego.

Art. 36.

Przepisy art. 31-35 stosuje się również do spółek, których jedynym założycielem jest spółka z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa, oraz do wkładów, zapłaty za akcje, opodatkowania i przekazywania za granicę dochodu podmiotów zagranicznych z akcji i kwot ze sprzedaży lub umorzenia akcji w takich spółkach, a także kwot należnych podmiotowi zagranicznemu w razie likwidacji spółki.

Rozdział 4

Prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego w drodze likwidacji

Art. 37.

1. Organ założycielski, za zgodą Ministra Przekształceń Własnościowych, może zlikwidować przedsiębiorstwo państwowe w celu:

1) sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części mienia przedsiębiorstwa,

2) wniesienia przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części mienia do spółki,

3) oddania na czas oznaczony do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części mienia przedsiębiorstwa.

2. Decyzję o likwidacji podejmuje organ założycielski z własnej inicjatywy bądź na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa.

3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, radzie pracowniczej oraz dyrektorowi przedsiębiorstwa przysługuje sprzeciw w trybie określonym w art. 61 ustawy wymienionej w art. 5 ust. 4.

Art. 38.

1. Likwidacja w celu oddania do odpłatnego korzystania mienia przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 37 ust. 1 pkt 3, może nastąpić, jeżeli:

1) wniosek o likwidację i oddanie mienia do odpłatnego korzystania został uchwalony przez radę pracowniczą po zasięgnięciu opinii ogólnego zebrania pracowników (delegatów),

2) oddanie mienia następuje na rzecz spółki,

3) do spółki przystąpiła większość pracowników likwidowanego przedsiębiorstwa,

4) wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, chyba że Minister Przekształceń Własnościowych postanowi inaczej,

5) wysokość kapitału akcyjnego lub zakładowego nie będzie niższa niż 20% łącznej wartości funduszu założycielskiego i funduszu likwidowanego przedsiębiorstwa.

2. Likwidacja w celu oddania do odpłatnego korzystania może nastąpić z pominięciem warunków przewidzianych w ust. 1 pkt 3, jeżeli spółka spełniająca te warunki nie powstanie w ciągu 2 miesięcy od dnia uchwalenia przez radę pracowniczą wniosku o likwidację albo jeżeli wyrazi na to zgodę ogólne zebranie pracowników (delegatów).

Art. 39.

1. Oddanie mienia do odpłatnego korzystania następuje na podstawie umowy zawartej w imieniu Skarbu Państwa przez organ założycielski.

2. W umowie, o której mowa w ust. 1, strony mogą postanowić, że po upływie czasu, na który została zawarta, korzystający ma prawo zakupić mienie, z którego korzysta. Przy określaniu ceny kupna uwzględnia się wartość dotychczasowych świadczeń z tytułu odpłatnego korzystania z mienia.

3. Minister Finansów określi zasady ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2.

Art. 40.

W razie likwidacji przedsiębiorstwa państwowego na podstawie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych organ założycielski, w imieniu Skarbu Państwa, może:

1) wnieść do spółki mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa lub jego część,

2) sprzedać mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa lub jego część.

Art. 41.

Mienie zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego lub zorganizowane części tego mienia organ założycielski zbywa lub oddaje do odpłatnego korzystania stosując odpowiednio przepisy art. 23, 26 i 39 ust. 3.

Art. 42.

Do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, powstałych na zasadzie art. 37 ust. 1 pkt 2 oraz art. 40 pkt 1, a także do udostępniania akcji w takich spółkach stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2 i 3.

Art. 43.

Do zbycia zorganizowanej części mienia przedsiębiorstwa państwowego stosuje się odpowiednio przepisy o zbyciu przedsiębiorstwa.

Rozdział 5

Przepisy szczególne, przejściowe i końcowe

Art. 44.

Za czynności notarialne związane z przekształceniem przedsiębiorstwa państwowego w spółkę biuro notarialne pobiera stałą opłatę notarialną. Wysokość tej opłaty określi Minister Sprawiedliwości w drodze rozporządzenia.

Art. 45.

1. Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Przewidziane w ustawie kompetencje Ministra Przekształceń Własnościowych oraz organu założycielskiego wykonuje wobec prywatyzowanego przedsiębiorstwa komunalnego zarząd gminy lub zarząd związku gmin.

3. Gmina lub związek gmin może na podstawie porozumienia z Ministrem Przekształceń Własnościowych przekazać prowadzenie czynności związanych z prywatyzacją przedsiębiorstwa komunalnego temu Ministrowi. Zawarcie porozumienia wymaga uchwały rady gminy lub rady związku gmin.

Art. 46.

1. Minister Finansów w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem gospodarki narodowej, na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych, może zwolnić spółkę od podatku dochodowego i podatku od wzrostu wynagrodzeń za okres do trzech lat od nabycia przez podmiot zagraniczny akcji należących do Skarbu Państwa albo objęcia przez taki podmiot akcji wyemitowanych przez spółkę z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa.

2. W razie zgłoszenia likwidacji spółki w okresie zwolnienia od podatku dochodowego oraz w okresie trzech lat od upływu okresu zwolnienia, spółka jest obowiązana do zapłaty tego podatku za okres objęty zwolnieniem. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zgłoszenia likwidacji spółki.

Art. 47.

Rada Ministrów w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy przedłoży Sejmowi wniosek, o którym mowa w art. 2 ust. 1, na rok 1990.

Art. 48.

W rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. - Kodeks handlowy (Dz. U. Nr 57, poz. 502, z 1946 r. Nr 57, poz. 321, z 1950 r. Nr 34, poz. 312, z 1964 r. Nr 16, poz. 94, z 1969 r. Nr 13, poz. 95, z 1988 r. Nr 41, poz. 326 i z 1990 r. Nr 17, poz. 98) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 207 po wyrazach „pracownicy spółki” dodaje się wyrazy „zajmujący stanowisko głównego księgowego, radcy prawnego, kierownika zakładu lub inne podlegające bezpośrednio członkowi zarządu”,

2) w art. 378 po wyrazach „pracownicy spółki” dodaje się wyrazy „zajmujący stanowisko głównego księgowego, radcy prawnego, kierownika zakładu lub inne podlegające bezpośrednio członkowi zarządu”.

Art. 49.

1. W ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1987 r. Nr 35, poz. 201, z 1989 r. Nr 10, poz. 57 i Nr 20, poz. 107 oraz z 1990 r. Nr 17, poz. 99) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 252 dodaje się art. 253 w brzmieniu:

„Art. 253. Zarządzenie likwidacji przedsiębiorstwa państwowego na podstawie ustawy o przedsiębiorstwach państwowych następuje w porozumieniu z Ministrem Przekształceń Własnościowych.”;

2) skreśla się art. 29;

3) w art. 30:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy „oraz tryb likwidacji przedsiębiorstwa państwowego w celu założenia spółki”,

b) w ust. 2 po wyrazach „po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego” dodaje się przecinek oraz wyrazy „w tym także likwidacji na podstawie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych”;

4) w art. 46 po wyrazach „organ założycielski” dodaje się wyrazy „zgodnie z ustawą z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298).”.

2. Nie zakończone postępowanie likwidacyjne przedsiębiorstwa państwowego, wszczęte na podstawie art. 29 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, kontynuuje się na podstawie ustawy niniejszej.

Art.

50.W ustawie z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 i Nr 10, poz. 59) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Odprawa pieniężna nie przysługuje jednak pracownikowi:

1) uprawnionemu do otrzymania jednorazowej odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką,

2) który do dnia rozwiązania stosunku pracy przyjął propozycję zatrudnienia w zakładzie pracy przejmującym w całości lub w części mienie dotychczas zatrudniającego go zakładu albo w zakładzie pracy powstałym w wyniku takiego przejęcia,

3) który po rozwiązaniu stosunku pracy rozpoczyna działalność gospodarczą na własny rachunek lub w ramach spółki albo spółdzielni w związku z przejęciem określonych składników mienia ruchomego lub nieruchomego zakładu pracy; dotyczy to także pracownika, który w chwili rozwiązania stosunku pracy jest wspólnikiem w spółce lub członkiem spółdzielni dokonującej takiego przejęcia.”;

22) art. 14 skreśla się.

Art. 51.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: W. Jaruzelski

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA