REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1992 nr 63 poz. 317

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 10 sierpnia 1992 r.

w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkoli i szkół, zwanych dalej „szkołami”, oraz placówek, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254), zwanych dalej „placówkami oświatowymi”, mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej „placówkami”.

2. Do zadań placówek należy w szczególności:

1) diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia,

2) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej,

3) organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym i specjalistycznym (kierunkowym) oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,

4) organizowanie doradztwa merytorycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,

5) upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia,

6) organizowanie i koordynowanie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,

7) organizowanie i koordynowanie dokształcania i doskonalenia nauczycieli za pomocą środków masowego przekazu,

8) wspieranie kształcenia i doskonalenia nauczycieli szkół polskich za granicą,

9) koordynowanie doskonalenia nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,

10) organizowanie współpracy oraz wymiany doświadczeń między nauczycielami i szkołami,

11) inicjowanie i merytoryczne wspieranie zmian programowych w oświacie.

§ 2.

1. Publiczne placówki o ogólnopolskim zasięgu działania tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Edukacji Narodowej.

2. Publiczne placówki o zasięgu działania:

1) regionalnym (międzywojewódzkim),

2) wojewódzkim,

3) międzyszkolnym

tworzą, prowadzą, przekształcają i likwidują kuratorzy oświaty.

3. Placówki, o których mowa w ust. 1 i 2, wykonują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w odniesieniu do nauczycieli publicznych szkół i placówek oświatowych. Na zasadach ustalonych przez organ prowadzący placówka publiczna może także prowadzić dokształcanie i doskonalenie nauczycieli niepublicznych szkół i placówek oświatowych.

4. Utworzenie placówki, o której mowa w ust. 2 pkt 1, wymaga porozumienia między właściwymi kuratorami oświaty.

5. W celu doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych placówki publiczne, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą również tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować właściwi ministrowie, określeni w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”.

6. Niepubliczne placówki mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować osoby prawne i fizyczne.

§ 3.

1. Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj, szczegółowy zakres zadań, nazwę, organ prowadzący, siedzibę i zakres działania.

2. Organ lub osoba prowadząca placówkę zapewnia jej utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do pełnej realizacji zadań statutowych.

3. Utworzenie przez osobę prawną lub fizyczną niepublicznej placówki o zasięgu wymienionym:

1) w § 2 ust. 1 wymaga wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministra Edukacji Narodowej,

2) w § 2 ust. 2 wymaga wpisu do rejestru prowadzonego przez właściwego kuratora oświaty.

Do wniosku o wpis do rejestru dołącza się projekty aktu założycielskiego i statutu placówki.

4. Wpis do rejestru, o którym mowa w ust. 3, obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.

5. Minister Edukacji Narodowej i kurator oświaty odmówią wpisania placówki do rejestru, jeżeli stwierdzą, że statut placówki jest niezgodny z prawem albo program działalności i kwalifikacje zatrudnionych pracowników nie gwarantują należytego poziomu dokształcania i doskonalenia nauczycieli.

§ 4.

1. Nadzór pedagogiczny nad placówkami, o których mowa w § 2 ust. 1, sprawuje Minister Edukacji Narodowej, nad placówkami, o których mowa w § 2 ust. 2 – właściwy kurator oświaty, nad placówkami, o których mowa w § 2 ust. 5 – właściwi ministrowie, a nad placówkami, o których mowa w § 2 ust. 6 – organ wskazany przez Ministra Edukacji Narodowej – zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.

2. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może uchylić statut placówki lub niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.

§ 5.

1. W razie nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa, organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad placówką może wydać dyrektorowi placówki polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.

2. W przypadku placówki niepublicznej niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, może stanowić podstawę wykreślenia placówki z rejestru przez właściwy organ.

§ 6.

1. Działalnością placówki kieruje dyrektor.

2. Funkcję dyrektora placówki powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący placówkę na zasadach określonych w ustawie, z tym że skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na dyrektora placówki oraz szczegółowe wymagania kwalifikacyjne wymagane od kandydatów ustala organ prowadzący. Funkcja dyrektora może być powierzona również pracownikowi, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3.

3. Na zasadach określonych w statucie w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora i kierowników pracowni lub innych równorzędnych jednostek organizacyjnych placówki.

4. Funkcję wicedyrektora placówki i kierownika pracowni lub innej równorzędnej jednostki placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.

§ 7.

1. W placówce może działać rada programowa powoływana przez organ prowadzący, będąca organem opiniodawczo-doradczym dyrektora placówki.

2. W skład rady programowej wchodzą:

1) dyrektor i wicedyrektor placówki,

2) kierownicy pracowni lub innych jednostek równorzędnych,

3) przedstawiciele nauczycieli doradców metodycznych, zwanych dalej „doradcami”,

4) przedstawiciel organu prowadzącego,

5) inne osoby określone w statucie placówki.

3. Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.

4. Do kompetencji rady programowej należy:

1) opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,

2) opiniowanie planów pracy placówki,

3) opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.

5. Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.

§ 8.

1. W placówce mogą być zatrudnieni:

1) nauczyciele konsultanci,

2) pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,

3) inni pracownicy, o ile wynika to z potrzeb placówki.

2. Nauczycielem konsultantem może być wyłącznie osoba legitymująca się dyplomem ukończenia szkoły wyższej i przygotowaniem pedagogicznym.

§ 9.

Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.

§ 10.

1. Zadania wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 4, 5, 10 i 11 mogą być także realizowane przez doradców.

2. Obowiązuj doradcy powierza organ prowadzący, na wniosek dyrektora placówki, czynnemu nauczycielowi legitymującemu się wykształceniem wyższym i kwalifikacjami określonymi w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz co najmniej 5-letnim stażem pracy w szkole lub placówce oświatowej.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:

1) szczegółowy zakres zadań doradcy,

2) zgodę dyrektora szkoły lub placówki oświatowej, w której zatrudniony jest kandydat na doradcę,

3) sposób powierzenia zadań, o którym mowa w ust. 4,

4) sposób wynagradzania za wykonywanie obowiązków doradcy w zależności od sposobu powierzenia zadań.

4. Zadania doradcy mogą być realizowane przez nauczyciela:

1) w ramach stosunku pracy z prawem do obniżenia wysokości obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych, nie większym jednak niż o 2/3 tego wymiaru,

lub

2) jako dodatkowa praca na podstawie umowy o pracę, a w uzasadnionych przypadkach również

3) na podstawie umowy zlecenia.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, obowiązki doradcy powierza się na czas określony, nie dłuższy jednak niż 3 lata, który może być przedłużany na następny określony czas.

6. Powierzenie obowiązków doradcy może być cofnięte przez organ prowadzący na wniosek dyrektora placówki w razie niewywiązywania się z powierzonych zadań lub w innych uzasadnionych przypadkach.

7. Koszty wynikające z realizacji ust. 1, 3 i 4 są finansowane przez organ, który powierzył obowiązki doradcy.

§ 11.

1. Placówka doskonali nauczycieli na podstawie planów i programów doskonalenia, zatwierdzonych przez dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii rady programowej placówki.

2. Placówka może dokształcać nauczycieli, nadając im kwalifikacje określone w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli, jedynie po wyrażeniu zgody przez Ministra Edukacji Narodowej. Wniosek o zgodę na prowadzenie kursu kwalifikacyjnego powinien być zaopiniowany przez właściwego kuratora oświaty.

3. Ramowe plany dokształcania i minimum programowe przedmiotów obowiązkowych oraz zestaw programów dokształcania nadających nauczycielom kwalifikacje określa Minister Edukacji Narodowej, po zasięgnięciu opinii Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli.

4. Placówka może również dokształcać nauczycieli na podstawie autorskich planów i programów po zasięgnięciu opinii Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli i wyrażeniu zgody przez Ministra Edukacji Narodowej.

§ 12.

1. Placówka działa na podstawie statutu.

2. Statut powinien w szczególności określać:

1) nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,

2) zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli konsultantów, doradców oraz innych pracowników placówki,

3) szczegółową organizację placówki,

4) tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.

3. Statut nadaje placówce organ prowadzący.

§ 13.

W placówce nie tworzy się rady pedagogicznej.

§ 14.

Placówki publiczne są jednostkami budżetowymi.

§ 15.

1. Placówka może być połączona organizacyjnie z zakładem kształcenia nauczycieli, biblioteką pedagogiczną, a także ze szkołami i placówkami oświatowymi w zespół.

2. Utworzenie zespołu wymaga zaopiniowania przez organy prowadzące: placówkę, zakład kształcenia nauczycieli, bibliotekę pedagogiczną, szkołę i placówkę oświatową, które mają wejść w skład zespołu.

3. Jeżeli w skład zespołu mają wejść placówka, zakład kształcenia nauczycieli, biblioteka pedagogiczna, szkoła lub placówka oświatowa, prowadzone przez różne organy, organy te wspólnie podpisują akt założycielski i nadają zespołowi statut.

§ 16.

1. Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli mogą również wykonywać:

1) szkoły wyższe,

2) publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli,

3) instytucje, stowarzyszenia i osoby prowadzące statutową działalność w zakresie edukacji.

2. Publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli oraz instytucje, stowarzyszenia i osoby wymienione w ust. 1 pkt 3 prowadzą dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zgodnie z zasadami określonymi w § 11.

§ 17.

1. Nauczyciele uczestniczący w dokształcaniu i doskonaleniu otrzymują świadectwa ukończenia kursu według wzoru określonego w załączniku, odpowiednio, nr 1 i 2 do rozporządzenia.

2. Świadectwa ukończenia kursu dokształcania nadającego nauczycielom kwalifikacje, o których mowa w § 11 ust. 2, wydawane przez niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli, instytucje, stowarzyszenia i osoby wymienione w § 16 ust. 1 pkt 3 oraz przez placówki prowadzone przez osoby prawne i fizyczne – opatruje pieczęcią oraz prowadzi ich rejestr organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 18.

1. Działające w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:

1) Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie stają się placówkami, o których mowa w § 2 ust. 1,

2) wojewódzkie ośrodki metodyczne stają się placówkami, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.

2. Nauczyciele konsultanci i inni pracownicy placówek wymienionych w ust. 1 stają się odpowiednio nauczycielami konsultantami i innymi pracownikami, o których mowa w rozporządzeniu.

3. Doradcy metodyczni, powołani na podstawie przepisów wymienionych w § 22 pkt 1, stają się doradcami, o których mowa w rozporządzeniu.

4. Placówki, o których mowa w ust. 1, dostosują zasady działania do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie do dnia 31 grudnia 1992 r.

§ 19.

1. Nauczyciele konsultanci, którym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powierzono funkcję dyrektora placówki publicznej, wykonują tę funkcję nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 1994 r.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy nauczycieli konsultantów, którym funkcję dyrektora placówki publicznej powierzono w drodze konkursu.

§ 20.

Rozporządzenie nie dotyczy placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych, medycznych oraz rolniczych i gospodarki żywnościowej.

§ 21.

W zakresie nie uregulowanym w rozporządzeniu do zasad działania placówek stosuje się przepisy dotyczące placówek oświatowych.

§ 22.

Tracą moc:

1) zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 stycznia 1989 r. w sprawie systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców (Dz. Urz. MEN Nr 1, poz. 5, Nr 7, poz. 65 oraz z 1990 r. Nr 5, poz. 26 i Nr 8, poz. 52),

2) zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 listopada 1990 r. w sprawie zmian w organizacji systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców (Dz. Urz. MEN Nr 8, poz. 52),

3) zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 1991 r. w sprawie utworzenia Polonijnego Centrum Nauczycielskiego w Lublinie (Dz. Urz. MEN Nr 3, poz. 12).

§ 23.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: Z. Flisowski

Załącznik 1. [ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 10 sierpnia 1992 r. (poz. 317)

Załącznik nr 1

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI

Załącznik 2. [ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU KWALIFIKACYJNEGO]

Załącznik nr 2

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU KWALIFIKACYJNEGO

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1992-08-24
  • Data wejścia w życie: 1992-09-06
  • Data obowiązywania: 1992-09-06
  • Z mocą od: 1992-09-06
  • Dokument traci ważność: 1999-03-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA