REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 59 poz. 275

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 30 czerwca 1993 r.

w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 9 pkt 4, art. 12 pkt 2 i art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268, z 1985 r. Nr 12, poz. 50, z 1988 r. Nr 41, poz. 325, z 1989 r. Nr 4, poz. 23, Nr 33, poz. 176, Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 443, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 110, poz. 475, z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 53, poz. 251 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Wprowadza się szczególny nadzór podatkowy nad:

1) wytwarzaniem papierosów (SWW 2552-1, -2) i obrotem tymi papierosami,

2) obrotem wyrobami spirytusowymi czystymi i gatunkowymi (SWW 2443) wytworzonymi w kraju,

3) importem papierosów z tytoniu (CN: 2402 20 00 0) i obrotem tymi papierosami,

4) importem alkoholu etylowego nieskażonego (CN: 2207, 2208) i obrotem tym alkoholem.

2. Producenci lub importerzy wyrobów i towarów określonych w ust. 1, zwanych dalej "wyrobami", do których mają zastosowanie przepisy tego rozporządzenia oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 lutego 1982 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 9, poz. 68, z 1991 r. Nr 112, poz. 488 i z 1992 r. Nr 32, poz. 136) - są obowiązani do oznaczania wyrobów (opakowań jednostkowych wyrobów), o których mowa w ust. 1, odpowiednimi znakami opłaty skarbowej akcyzy, zwanymi dalej "banderolami", których wartość stanowi zaliczkę na podatek akcyzowy.

3. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami występuje także w przypadku, gdy wyroby oznaczone banderolami wymagają przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia w inne opakowania jednostkowe, i dotyczy podmiotów wykonujących te czynności.

§ 2.

1. Szczególny nadzór podatkowy polega na kontroli prawidłowości stosowania, w tym szczególnie zużycia, banderol. Do tego nadzoru stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia, określonego w § 1 ust. 2, w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru - o ogólnych zasadach wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego określonego w rozporządzeniu są uprawnieni do wstępu, w każdym czasie, na teren producenta, importera wyrobów lub podmiotu, o którym mowa w § 1 ust. 3, oraz do ich wszystkich pomieszczeń bez przepustki, na podstawie upoważnienia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 3.

1. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami nie dotyczy wyrobów, które są:

1) próbkami do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych,

2) skażone jako niezdatne do użytku,

3) wytworzone w kraju i przeznaczone do wywozu za granicę, o ile urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca wytwarzania tych wyrobów zostanie zgłoszony zamiar wywozu wyrobów za granicę, z podaniem ich rodzaju i ilości,

4) przewożone przez polski obszar celny (tranzyt),

5) wolne od cła, według przepisów prawa celnego, przy przywozie z zagranicy:

a) przez podróżnych w ramach ustalonych norm,

b) jako próbki pełniące funkcje reklamowe, ofertowe lub akwizycyjne,

c) przez organizatorów lub uczestników międzynarodowych wystaw, targów, zawodów i konkursów - w związku z tymi imprezami, pod warunkiem wzajemności,

d) na potrzeby pracowników placówek dyplomatycznych państw obcych, pod warunkiem wzajemności.

2. Producenci wyrobów są obowiązani do prowadzenia wykazu rodzaju, ilości i wartości wyrobów, o których mowa w ust. 1, wydanych bez oznaczenia banderolami.

Rozdział 2

Oznaczanie i kontrola oznaczania wyrobów banderolami

§ 4.

Wyroby tytoniowe i spirytusowe wytwarzane lub importowane i przeznaczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie mogą być wydane z zakładu produkcyjnego lub sprowadzone z zagranicy bez uprzedniego oznaczenia ich banderolami, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1.

§ 5.

1. Banderola powinna być umieszczona na opakowaniu jednostkowym wyrobu, tak aby zdjęcie banderoli lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do otwierania, lub użycie wyrobu powodowało trwałe i widoczne uszkodzenie banderoli.

2. Banderola może w szczególności zawierać oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym.

3. Rodzaje, wzory wartości oraz szczegółowe sposoby umieszczania banderol określa odrębne rozporządzenie.

§ 6.

1. Banderole lub upoważnienia do wydania banderol wydawane są przez pierwsze urzędy skarbowe: Kraków-Śródmieście, Poznań-Stare Miasto, Warszawa-Śródmieście, Wrocław-Śródmieście, na wniosek producenta (importera); wzór wniosku określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. W ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie banderol producenci (importerzy) są obowiązani do wpłacenia zaliczki stanowiącej równowartość żądanych banderol, gotówką lub przelewem bankowym, w urzędzie skarbowym określonym w ust. 1, chyba że urząd skarbowy odmówi wydania banderol (upoważnienia do wydania banderol).

3. Wydanie banderol (upoważnień do wydania banderol) przez urząd skarbowy następuje po potwierdzeniu przyjęcia należności, nie później jednak niż w ciągu 40 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 7.

1. Producent (importer) składając po raz pierwszy wniosek w danym urzędzie skarbowym o wydanie banderol załącza również:

1) zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że nie posiada zaległości w podatkach: dochodowym, od towarów i usług, obrotowym i akcyzowym,

2) aktualny wypis z właściwego rejestru albo właściwej ewidencji,

3) odpis zezwolenia (koncesji) na produkcję lub import wyrobów objętych obowiązkiem uzyskiwania takiego zezwolenia,

4) dowód stwierdzający złożenie zabezpieczenia należności z tytułu podatków, gdy zabezpieczenie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są aktualizowane przez producenta (importera) co 6 miesięcy. W razie wniesienia kolejnego wniosku przed upływem tego terminu, producent (importer) składa oświadczenie, że dane wynikające z tych dokumentów nie uległy zmianie.

3. Urząd skarbowy odmówi wydania banderol producentowi (importerowi), który:

1) nie ma wydanego zezwolenia (koncesji) na produkcję lub import wyrobów objętych obowiązkiem oznaczania banderolami,

2) nie przedstawi dokumentu stwierdzającego złożenie zabezpieczenia należności z tytułu podatków w przypadku, gdy zabezpieczenie jest wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

4. Urząd skarbowy może odmówić wydania banderol producentowi (importerowi), który:

1) posiada zaległości podatkowe w podatkach: dochodowym, od towarów i usług, obrotowym oraz akcyzowym,

2) jest postawiony w stan likwidacji albo upadłości,

3) posiada wydane zezwolenie (koncesję) na produkcję lub import wyrobów objętych obowiązkiem oznaczania banderolami, lecz nie wykonuje faktycznie działalności w tym zakresie.

5. Producent (importer) nie może zbywać lub w jakikolwiek inny sposób przekazywać banderol innym podmiotom niż urząd skarbowy, od którego otrzymał banderole. Zakaz ten nie dotyczy importerów przekazujących banderole producentowi zagranicznemu w celu umieszczenia tych banderol na wyrobach (opakowaniach jednostkowych) będących przedmiotem importu.

§ 8.

1. Producent (importer) jest obowiązany prowadzić wykaz wydanych mu, zużytych oraz zwróconych banderol, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2. Stwierdzenie zdarzenia zniszczenia banderol oraz czynności zwrotu banderol musi być potwierdzone protokołem, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

3. Sporządzenie protokołu potwierdzającego zdarzenie zniszczenia banderoli oraz protokołu z czynności zwrotu banderol odbywa się komisyjnie, z udziałem co najmniej 2 pracowników producenta (importera) oraz pracownika wykonującego szczególny nadzór podatkowy.

§ 9.

1. Wykaz banderol, o którym mowa w § 8 ust. 1, jest prowadzony liczbowo, odrębnie dla każdego rodzaju banderol oraz każda strona wykazu jest parafowana przez producenta (importera).

2. Przez wydanie rozumie się także otrzymanie od urzędu skarbowego nowych banderol za zwrot nie wykorzystanych, podlegających zwrotowi.

3. Producent (importer) co miesiąc dokonuje podsumowania wydanych mu i zużytych banderol, w rachunku narastającym. Stan na koniec roku podatkowego przenosi się do wykazu na rok następny jako stan początkowy.

4. Producent (importer) wykazuje na bieżąco wydane mu banderole oraz ich zużycie. Przez bieżące wykazywanie rozumie się dokonywanie zapisów w dniu, w którym nastąpiło wydanie mu lub zużycie banderol, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Wpis do wykazu:

1) banderol uszkodzonych u producenta (importera) - następuje w dniu uszkodzenia,

2) banderol uszkodzonych u innych podmiotów niż producenci (importerzy) - następuje w dniu ich zwrotu; podstawą do dokonania wpisu jest protokół zwrotu uszkodzonych banderol.

§ 10.

Urząd skarbowy może zażądać przy każdorazowym wydaniu banderol przedłożenia wykazu banderol i sprawdzić stan zapisów, umieszczając na nim adnotację o dokonaniu sprawdzenia.

§ 11.

1. Przechowywanie oraz transport banderol jest dokonywany w sposób zabezpieczający banderole przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.

2. Sposób przechowywania i transportu, o którym mowa w ust. 1, polega na zapewnieniu odpowiednich środków transportu, pomieszczeń, miejsc przechowywania, zwłaszcza w postaci kas pancernych, oraz ochrony w sposób przyjęty przy przechowywaniu i transporcie pieniędzy.

3. Dostęp do pomieszczeń i miejsc przechowywania banderol mogą mieć wyłącznie imiennie określone, upoważnione do tego osoby.

4. Transport oraz miejsce przechowywania jest plombowane przez osoby upoważnione, niezależnie od stosowanych zabezpieczeń przed kradzieżą, uszkodzeniem lub zniszczeniem banderol.

5. Zdjęcie plomby następuje każdorazowo w obecności co najmniej dwóch osób; w przypadku stwierdzenia jej uszkodzenia należy sporządzić protokół oraz remanent banderol z udziałem pracownika wykonującego szczególny nadzór podatkowy.

6. Osoba pobierająca banderole z miejsca przechowywania kwituje ich odbiór. Pokwitowanie powinno zawierać datę pobrania banderol, rodzaj i ich liczbę oraz, jeśli występuje, oznaczenie serii i numer ewidencyjny, a także nazwisko osoby pobierającej banderole i jej podpis.

§ 12.

Producent jest obowiązany do sporządzania raportu dziennego, w którym określa liczbę banderol, jaka danego dnia została zużyta do oznaczenia wyrobów oraz uległa uszkodzeniu. Raport podpisują co najmniej dwie osoby, w tym osoba odpowiedzialna za produkcję. W przypadku stałego szczególnego nadzoru podatkowego, raport podpisuje także pracownik tego nadzoru.

§ 13.

Importer jest obowiązany do uzyskania od producenta zagranicznego rozliczenia z przekazanych mu banderol, z podaniem rodzaju i ilości banderol zużytych do oznaczenia wyrobów, zniszczonych lub uszkodzonych oraz nie wykorzystanych, a także do odpowiedniego ujęcia w wykazie tego rozliczenia. Banderole uszkodzone i nie wykorzystane powinny być zwrócone urzędowi skarbowemu, który je wydał, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania od producenta zagranicznego.

§ 14.

1. Uszkodzone banderole nie mogą być użyte do oznaczania wyrobów.

2. W przypadku gdy uszkodzenie banderol nastąpiło u innych niż producenci (importerzy) podmiotów dokonujących obrotu wyrobami, wyroby te nie mogą być przeznaczone do sprzedaży i muszą być zwrócone producentowi (importerowi). Uszkodzone banderole umieszczone na wyrobach muszą być usunięte i zastąpione nowymi, chyba że wyrób zostanie ponownie poddany procesowi produkcyjnemu.

3. Uszkodzone banderole są zwracane do urzędu skarbowego, który je wydał, w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia. Zwrot banderol stwierdza się protokołem podpisanym przez pracownika urzędu skarbowego i zwracającego.

§ 15.

W przypadku wprowadzenia przez Ministra Finansów nowego wzoru banderoli, producent jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia wprowadzenia tego wzoru rozliczyć się z zużycia banderol oraz zwrócić nie wykorzystane banderole urzędowi skarbowemu, który je wydał.

§ 16.

1. Dopuszczalne straty technologiczne banderol powstałe w procesie oznaczania nie mogą przekroczyć 2% dla wyrobów tytoniowych i 3% dla wyrobów spirytusowych - w stosunku do łącznej liczby banderol zużytych w ciągu miesiąca.

2. Producentowi przysługuje zwrot kwoty, którą wpłacił, za zwrócone banderole lub prawo do otrzymania w zamian nowych banderol.

Rozdział 3

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 17.

Obowiązek oznaczania opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych i spirytusowych powstaje w stosunku do:

1) importerów tych wyrobów - z dniem 1 sierpnia 1993 r.,

2) krajowych producentów tych wyrobów - z dniem 1 stycznia 1994 r.

§ 18.

1. Wyroby tytoniowe i spirytusowe:

1) wprowadzone w polski obszar celny przed dniem 1 sierpnia 1993 r. mogą być sprzedawane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 31 sierpnia 1993 r.,

2) wyprodukowane przed dniem 1 stycznia 1994 r. mogą być sprzedawane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 28 lutego 1994 r.

2. Podmioty gospodarcze, które po terminach określonych w ust. 1 posiadają wyroby nie oznaczone banderolami, stają się podatnikami podatku akcyzowego. Obowiązek zapłaty podatku powstaje odpowiednio z dniem 1 września 1993 r. lub z dniem 1 marca 1994 r., a po tych terminach - z chwilą wejścia w ich posiadanie.

§ 19.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 lipca 1993 r.

Minister Finansów: J. Osiatyński

Załącznik 1. [UPOWAŻNIENIE]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 30 czerwca 1993 r. (poz. 275)

Załącznik nr 1

UPOWAŻNIENIE

(strony zewnętrzne)

(strony wewnętrzne)

Załącznik 2. [WNIOSEK O WYDANIE BANDEROL]

Załącznik nr 2

WNIOSEK O WYDANIE BANDEROL

Załącznik 3. [WYKAZ WYDANYCH, ZUŻYTYCH I ZWRÓCONYCH BANDEROL]

Załącznik nr 3

WYKAZ WYDANYCH, ZUŻYTYCH I ZWRÓCONYCH BANDEROL

Załącznik 4. [PROTOKÓŁ ZDARZENIA ZNISZCZENIA, CZYNNOŚCI ZWROTU BANDEROL]

Załącznik nr 4

PROTOKÓŁ ZDARZENIA ZNISZCZENIA, CZYNNOŚCI ZWROTU BANDEROL

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA