REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 66 poz. 316

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ

z dnia 21 czerwca 1993 r.

w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

§ 1. 

Organy prowadzące publiczne ponadpodstawowe szkoły rolnicze i gospodarki żywnościowej, zwane dalej „szkołami”, zapewniają warunki kontynuowania nauki w tych szkołach przez:

1) tworzenie sieci szkół odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,

2) określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym także klas dwujęzycznych,

3) upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół.

§ 2.

 1. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły dla młodzieży może ubiegać się absolwent szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej stanowiącej podstawę programową danego typu szkoły.

2. Kandydaci do szkół dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.

§ 3.

 O przyjęciu kandydata do szkoły zasadniczej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.

§ 4.

 1. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej dla młodzieży decydują:

1) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,

2) suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i ocen na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,

3) inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 pkt 3 oraz § 17 ust. 1 pkt 2 lit. a).

§ 5.

 1. O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.

2. O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjna.

3. Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych wieczorowej lub zaocznej, z wyjątkiem szkoły policealnej, jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.

4. Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w szkole policealnej dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjna.

5. W szkołach zasadniczych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy.

§ 6.

 Do klasy programowo wyższej w szkole przyjmuje się ucznia na podstawie:

1) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,

2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:

a) w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,

b) w przypadku przyjmowania do szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,

3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.

§ 7.

 1. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. b), przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania fizycznego.

2. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.

§ 8.

 1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej szkole, uczeń może:

1) uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo

2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo

3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.

2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego języka – przez organ prowadzący szkołę.

§ 9.

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem policealnych, mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6, § 7 i § 8. Uczniowie szkół policealnych mogą zmienić szkołę wyłącznie w ciągu pierwszego semestru.

§ 10.

 W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjna, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania.

§ 11.

 Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:

1) ustala listy kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2,

2) przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu,

3) podejmuje uchwałę w sprawie:

a) przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2, i określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu,

b) przeprowadzenia egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. b),

4) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.

§ 12.

 1. Egzamin wstępny do szkół średnich, z wyjątkiem policealnych, składa się z części:

1) pisemnej – obejmującej język polski i matematykę,

2) ustnej – przeprowadzanej na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:

a) egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,

b) egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów ogólnokształcących, zaproponowanych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjna z następującego zestawu: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny. W przypadkach szczególnych, uzasadnionych względami organizacyjnymi, komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu (testu) pisemnego.

2. Egzamin wstępny do szkół policealnych przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów określonych przez radę pedagogiczną jako kierunkowe.

3. Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.

4. Egzamin wstępny może obejmować również – za zgodą organu prowadzącego szkołę – dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3.

§ 13.

 1. Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 6 pkt, bardzo dobry – 5 pkt, dobry – 4 pkt, dostateczny – 3 pkt, mierny – 2 pkt.

2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący – 4 pkt, bardzo dobry – 3 pkt, dobry – 2 pkt, dostateczny – 1 pkt.

§ 14.

 1. Przy przyjmowaniu do szkół należy uwzględnić, że:

1) laureatom oraz finalistom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,

2) kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do szkół zasadniczych, a także do szkół średnich – przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach, na wniosek poradni, kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,

3) pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:

a) dzieci rolników indywidualnych oraz z rodzin zatrudnionych bezpośrednio w rolnictwie,

b) sieroty i wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,

c) kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.

2. Komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna może zwolnić z egzaminu wstępnego kandydata do szkoły policealnej na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego do szkoły wyższej, jeśli kandydat ubiega się do szkoły o tym samym lub pokrewnym kierunku.

§ 15.

 Przepisy § 14 nie naruszają uprawnień kandydatów, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.

§ 16.

 Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły średniej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.

§ 17.

 1. Dyrektor szkoły decyduje o:

1) przyjęciu uczniów do klas programowo wyższych,

2) przyjęciu uczniów do klasy pierwszej – w przypadku gdy:

a) uczeń powraca z zagranicy,

b) liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,

3) przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkół dla dorosłych – w przypadku gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.

2. W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.

3. Dyrektor szkoły zasadniczej i policealnej dla młodzieży oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych – niezależnie od typu szkoły – może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.

4. Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc.

5. Ponadto dyrektor szkoły:

1) może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu,

2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych – na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,

3) wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 6 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,

4) zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, warunków egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół,

5) przekazuje organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.

§ 18.

 Organ nadzorujący szkołę:

1) ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,

2) może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,

3) organizuje punkt informacyjny o wolnych miejscach w szkołach.

§ 19.

 1. Pisemne egzaminy wstępne z języka polskiego i matematyki przeprowadza się na podstawie tematów ustalonych przez właściwego terytorialnie kuratora oświaty.

2. Tematy egzaminów pisemnych nie wymienionych w ust. 1 oraz tematy egzaminów ustnych ustala szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna.

§ 20.

 Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.

§ 21.

 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej: J. Byliński

Kierownik Ministerstwa

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1993-07-23
  • Data wejścia w życie: 1993-07-23
  • Data obowiązywania: 1993-07-23
  • Z mocą od: 1993-07-23
  • Dokument traci ważność: 1999-04-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA