REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1994 nr 76 poz. 344

USTAWA

z dnia 10 czerwca 1994 r.

o zamówieniach publicznych.

Tekst pierwotny

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1.

Ustawa określa zasady, formy i tryb udzielania zamówień publicznych, organ właściwy w sprawach o zamówienia publiczne, a także tryb rozpatrywania protestów i odwołań złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) "robotach budowlanych" - należy przez to rozumieć wszelkie prace polegające na wykonaniu, montażu, remoncie albo rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części oraz urządzeń reklamowych, dzieł plastycznych i innych urządzeń wpływających na wygląd obiektu budowlanego,

2) "dostawach" - należy przez to rozumieć dostarczanie zamawiającemu surowców, produktów, sprzętu, jak również innych rzeczy i dóbr,

3) "usługach" - należy przez to rozumieć wszelkie prace, które nie są robotami budowlanymi ani dostawą,

4) "zamówieniach publicznych", nazywanych dalej także "zamówieniami" - należy przez to rozumieć zamówienia na roboty budowlane, dostawy oraz wykonywanie usług, opłacane ze środków publicznych w całości lub w części,

5) "zamawiającym" - należy przez to rozumieć każdy podmiot udzielający zamówienia publicznego na podstawie niniejszej ustawy,

6) "krajowych dostawcach i wykonawcach" - należy przez to rozumieć osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne i nie mające osobowości prawnej jednostki organizacyjne, utworzone zgodnie z przepisami prawa polskiego, mające siedzibę w kraju,

7) "środkach publicznych" - należy przez to rozumieć środki pochodzące z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczone na działalność bieżącą i inwestycyjną, środki pozostające w dyspozycji państwowych funduszy celowych oraz środki kredytowe, na które Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego udzieliły poręczeń, gwarancji albo dofinansowały koszty obsługi kredytu, a także przyznane na podstawie umów międzynarodowych środki pomocy zagranicznej, chyba że umowy te określają odmienne procedury wykorzystania tych środków,

8) "najkorzystniejszej ofercie" - należy przez to rozumieć ofertę z najniższą ceną przy takiej samej jakości przedmiotu zamówienia lub ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny, kosztów eksploatacji, czasu wykonania lub dostawy oraz innych kryteriów opisanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Art. 3.
1. Ustawę stosuje się do zamówień na dostawy, wykonywanie usług i robót budowlanych opłacanych w całości lub w części ze środków publicznych.

2. Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania procedur udzielania zamówień określonych ustawą, dzielić zamówienia na części oraz zaniżać wartości zamówienia.

Art. 4.
1. Ustawę stosuje się do zamówień publicznych udzielanych przez:

1) państwowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze utworzone przy państwowych jednostkach budżetowych,

2) państwowe fundusze celowe,

3) jednostki samorządu terytorialnego,

4) państwowe i komunalne jednostki organizacyjne, wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej, jeżeli dysponują środkami publicznymi,

5) spółdzielnie, fundacje i stowarzyszenia, w zakresie, w jakim dysponują środkami publicznymi.

2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, szczególne zasady udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa.

3. Rada Ministrów może wskazać, w drodze rozporządzenia, inne podmioty dysponujące środkami publicznymi, które obowiązane są stosować przepisy ustawy.

Art. 5.
Jeżeli przedmiot zamówień leży w sferze zainteresowania wielu jednostek administracji rządowej, Rada Ministrów może wyznaczyć jednostkę organizacyjną właściwą do prowadzenia postępowania o zamówienie i dokonania zamówienia wspólnego w imieniu tych jednostek.
Art. 6.
Ustawy nie stosuje się do:

1) przyznawania na naukę środków budżetowych, będących w dyspozycji Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych,

2) zasad i trybu przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te przyznawane są na podstawie ustaw.

Rozdział 2

Urząd Zamówień Publicznych

Art. 7.

Tworzy się Urząd Zamówień Publicznych, zwany dalej "Urzędem".
Art. 8.
1. Centralnym organem administracji państwowej właściwym w sprawach zamówień publicznych w zakresie określonym ustawą jest Prezes Urzędu.

2. Prezesa Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.

3. Prezes Urzędu podlega Prezesowi Rady Ministrów.

Art. 9.
1. Do zakresu działania Prezesa Urzędu należy:

1) zatwierdzanie wyboru trybu udzielania zamówienia publicznego innego niż przetarg nieograniczony, zgodnie z art. 15 ust. 2,

2) ustalanie i prowadzenie listy arbitrów rozpatrujących odwołania wniesione w postępowaniu o zamówienie publiczne, a także ogłaszanie listy arbitrów w Biuletynie Zamówień Publicznych,

3) składanie Radzie Ministrów rocznego sprawozdania o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych,

4) opracowywanie projektów przepisów prawnych dotyczących zamówień publicznych,

5) upowszechnianie ogólnych warunków umów w sprawach o zamówienie publiczne, wzorów umów lub regulaminów oraz wzorców postępowania o udzielenie zamówienia, a także doświadczeń dotyczących udzielania zamówień publicznych, we współdziałaniu z właściwymi ministrami,

6) prowadzenie ewidencji zamówień publicznych, a w szczególności gromadzenie informacji o planach zamówień publicznych, zawartych umowach oraz o realizacji zamówień publicznych,

7) opracowywanie programów szkoleń dotyczących zamówień publicznych oraz organizowanie i inspirowanie szkoleń,

8) współpraca międzynarodowa w sprawach związanych z zamówieniami publicznymi.

2. Prezes Urzędu może również:

1) wnioskować do Rady Ministrów w sprawach wspólnych zamówień publicznych, przewidzianych w art. 5,

2) żądać od zamawiających informacji o przebiegu procesu udzielania zamówień publicznych i ich realizacji oraz udostępniania dokumentacji dotyczącej zamówienia publicznego.

Art. 10.
1. Organem doradczym i opiniodawczym Prezesa Urzędu jest Kolegium.

2. Członków Kolegium powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Urzędu.

Art. 11.
1. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych przewidziane w ustawie ogłasza się w Biuletynie Zamówień Publicznych wydawanym przez Prezesa Urzędu.

2. Prezes Urzędu może ustanowić, w drodze zarządzenia, regionalne lub branżowe wydania Biuletynu, o którym mowa w ust. 1, oraz określić ich zakres, zasięg i warunki publikacji ogłoszeń.

Art. 12.
Organizację Urzędu określi statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów.

Rozdział 3

Zasady udzielania zamówień publicznych

Art. 13.

Zamówienia publicznego udziela się w trybie:

1) przetargu nieograniczonego,

2) przetargu ograniczonego,

3) przetargu dwustopniowego,

4) negocjacji z zachowaniem konkurencji,

5) zapytania o cenę,

6) zamówienia z wolnej ręki.

Art. 14.
Podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest przetarg nieograniczony.
Art. 15.
1. W postępowaniu o zamówienie publiczne, którego wartość nie przekracza równowartości kwoty 20 000 ECU lub w którego finansowaniu udział środków publicznych nie przekracza równowartości kwoty 20 000 ECU, nie jest obowiązkowy tryb przetargu nieograniczonego i nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących publikacji ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych, pisemności postępowania, protokołu postępowania, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, wadium, protestów i odwołań.

2. Wybór trybu innego niż przetarg nieograniczony przy zamówieniach, których wartość przekracza równowartość kwoty 200 000 ECU, wymaga zatwierdzenia Prezesa Urzędu.

3. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, do dnia 30 września określić obowiązującą od dnia 1 stycznia roku następnego wysokość kwot, o których mowa w ust. 1 i 2.

Art. 16.
Zamawiający obowiązany jest do traktowania na równych prawach wszystkie podmioty ubiegające się o zamówienie publiczne i do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji.
Art. 17.
1. Przedmiot zamówienia określa się za pomocą obiektywnych cech technicznych i jakościowych, przy zastosowaniu Polskich Norm.

2. Przedmiotu i warunków zamówienia nie wolno określać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.

3. Rada Ministrów może określać, w drodze rozporządzenia, dla poszczególnych rodzajów dostaw, usług i robót budowlanych kryteria oceny i wyboru ofert.

Art. 18.
1. Dostawcy i wykonawcy krajowi oraz zagraniczni uczestniczą w postępowaniu o zamówienie publiczne na równych zasadach, stosownie do przepisów ustawy.

2. Zamawiający może ograniczyć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłącznie do dostawców lub wykonawców krajowych oraz zagranicznych mających oddział lub przedstawicielstwo w Polsce, jeżeli wartość zamówienia nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 15 ust. 1.

3. Jeżeli przedmiotem zamówienia są usługi lub roboty budowlane na obszarze Polski, zamawiający może wymagać, aby całość prac objętych zamówieniem była wykonana przy wykorzystaniu podmiotów, surowców i produktów krajowych.

4. O stosowaniu preferencji krajowych zamawiający informuje dostawców i wykonawców rozpoczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Oświadczenie w sprawie preferencji nie może zostać później zmienione.

5. Zastosowanie preferencji krajowych następuje z uwzględnieniem zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską.

6. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia:

1) zakres i sposób stosowania preferencji krajowych przy udzielaniu zamówień publicznych, w tym preferencji, o których mowa w ust. 2 i 3,

2) rodzaje dostaw, usług oraz robót budowlanych, przy których zamawianiu stosowanie preferencji krajowych jest obowiązkowe,

3) szczegółowe zasady udzielania przez Prezesa Urzędu zgody na stosowanie lub odstąpienie od stosowania preferencji krajowych.

Art. 19.
1. Z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się:

1) dostawców i wykonawców, którzy chociażby jednego z zamówień publicznych wykonywanych w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem postępowania nie wykonali z należytą starannością,

2) dostawców i wykonawców, w odniesieniu do których wszczęto postępowanie upadłościowe lub których upadłość ogłoszono,

3) dostawców i wykonawców, którzy zalegają z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne, chyba że Minister Finansów, z ważnych względów społecznych lub gospodarczych, wyrazi zgodę na ich udział w postępowaniu,

4) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego albo inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych,

5) osoby prawne, których urzędujących członków władz prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego albo inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

2. Wszczęcie postępowania o popełnienie przestępstw, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, może stanowić podstawę wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Art. 20.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie mogą występować w imieniu zamawiających ani też wykonywać czynności związanych z postępowaniem o zamówienie publiczne, a także być biegłymi osoby, które:

1) pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,

2) przed upływem trzech lat od daty wszczęcia postępowania pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z oferentem albo były członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie zamówienia,

3) pozostają z dostawcą lub wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.

Art. 21.
1. Wszelkie oświadczenia i zawiadomienia składane przez zamawiających i dostawców lub wykonawców wymagają formy pisemnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia strony porozumieją się w formie innej niż pisemna, treść przekazanej informacji musi zostać niezwłocznie potwierdzona na piśmie.

Art. 22.
1. Z zastrzeżeniem ochrony praw własności intelektualnej oraz tajemnicy handlowej, zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców wyłącznie dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania.

2. Przystępując do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne prowadzonym w trybie innym niż zapytanie o cenę, każdy dostawca lub wykonawca składa oświadczenie, że:

1) jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z wymaganiami ustawowymi,

2) posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,

3) posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, potencjał ekonomiczny i techniczny, a także pracowników zdolnych do wykonania zamówienia,

4) znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,

5) nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 19.

3. W postępowaniu o zamówienie, którego wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 15 ust. 1, zamawiający może żądać od dostawców lub wykonawców potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w ust. 2.

4. W postępowaniu o zamówienie, którego wartość przekracza kwotę, o której mowa w art. 15 ust. 1, zamawiający żąda od dostawców lub wykonawców potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w ust. 2, oraz oświadczenia, że nie pozostają w stosunku zależności lub dominacji w rozumieniu ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 i Nr 71, poz. 313) z innymi uczestnikami postępowania lub zamawiającym albo osobami po stronie zamawiającego biorącymi udział w postępowaniu.

5. Wymagania dotyczące warunków, o których mowa w ust. 2, określa się jednakowo dla wszystkich dostawców i wykonawców.

Art. 23.
1. Zamawiający może, przed ogłoszeniem przetargu lub zaproszeniem do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, przeprowadzić wstępną kwalifikację dostawców lub wykonawców, zgodnie z warunkami wskazanymi w art. 22 ust. 2.

2. Informację o wstępnej kwalifikacji ogłasza się w Biuletynie Zamówień Publicznych albo wysyła do dostawców lub wykonawców stosownie do przepisów określających tryb zaproszenia do udziału w postępowaniu o zamówienie, nie później niż miesiąc przed publikacją ogłoszenia o przetargu lub wysłaniem zaproszeń do wzięcia udziału w postępowaniu o zamówienie.

3. Informacja o wstępnej kwalifikacji zawiera:

1) nazwę i adres zamawiającego,

2) ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw, a w odniesieniu do robót budowlanych rodzaj, zakres i lokalizację budowy,

3) pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,

4) określenie warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,

5) określenie sposobu uzyskania formularza wstępnej kwalifikacji, o którym mowa w ust. 4,

6) miejsce i termin składania wniosków o wstępną kwalifikację.

4. Zamawiający przekazuje niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem składania ofert, wszystkim zainteresowanym formularz wstępnej kwalifikacji zawierający dane określone w ust. 3 oraz:

1) opis sposobu przygotowywania wniosków o wstępną kwalifikację,

2) opis kryteriów i sposobów dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,

3) informację o dokumentach, jakich mają dostarczyć dostawcy i wykonawcy w celu wykazania, że spełniają wymagane warunki,

4) nazwiska, stanowiska służbowe oraz sposób porozumiewania się z pracownikami zamawiającego uprawnionymi do bezpośredniego kontaktowania się z dostawcami i wykonawcami.

5. Zamawiający kwalifikuje do dalszego udziału w postępowaniu dostawców lub wykonawców wyłącznie na podstawie warunków określonych w formularzu wstępnej kwalifikacji.

6. Do dalszego udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne dopuszczeni są wyłącznie dostawcy lub wykonawcy, którzy zostali zakwalifikowani we wstępnej kwalifikacji.

7. Zamawiający zawiadamia niezwłocznie każdego dostawcę lub wykonawcę o wynikach wstępnej kwalifikacji. Lista dostawców lub wykonawców dopuszczonych do dalszego postępowania jest jawna.

Art. 24.
1. Kryteria oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców nie podlegają zmianie w toku danego postępowania. Dotyczy to także przypadków, w których zamawiający przeprowadza wstępną kwalifikację.

2. Dostawcy lub wykonawcy zobowiązani są wykazać, że spełniają wymagane warunki, w terminie określonym przez zamawiającego.

3. Z postępowania prowadzonego bez wstępnej kwalifikacji nie można wykluczyć oferenta, który zobowiązał się przedstawić wymagane dokumenty przed upływem terminu do składania ofert.

4. Zamawiający wyklucza z postępowania dostawcę lub wykonawcę, jeżeli stwierdzi, że dostarczone przez niego informacje istotne dla prowadzonego postępowania są nieprawdziwe.

Art. 25.
1. Podczas prowadzenia postępowania o zamówienie zamawiający sporządza protokół postępowania o zamówienie publiczne, zawierający:

1) opis przedmiotu zamówienia,

2) nazwisko lub firmę (nazwę) oraz adresy dostawców i wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,

3) informacje o spełnianiu warunków wymaganych od dostawców lub wykonawców,

4) cenę oraz inne istotne elementy każdej z ofert,

5) streszczenie oceny i porównania złożonych ofert,

6) uzasadnienie odrzucenia wszystkich ofert, jeżeli takie nastąpiło,

7) ewentualne wskazanie przyczyn niezawarcia umowy w postępowaniu o zamówienie przeprowadzonym w trybie innym niż przetarg nieograniczony,

8) powody ograniczenia przetargu do niektórych dostawców lub wykonawców, jeżeli takie nastąpiło,

9) powody zastosowania przez zamawiającego trybu dokonywania zamówienia innego niż przetarg nieograniczony,

10) powody przeprowadzenia wstępnej kwalifikacji dostawców i wykonawców,

11) uzasadnienie stosowania preferencji krajowych,

12) informacje o wniesionych protestach i odwołaniach oraz ich rozstrzygnięciach,

13) informacje dotyczące zawieszenia postępowania,

14) informacje o powołaniu biegłych rzeczoznawców,

15) wskazanie wybranej oferty, wraz z uzasadnieniem wyboru.

2. Z zastrzeżeniem art. 27 pkt 1, protokół jest jawny, z tym że części protokołu określone w ust. 1 pkt 3-7 i pkt 14 mogą być udostępnione po dokonaniu wyboru oferty lub po zakończeniu postępowania, jeżeli nie doszło do wyboru oferty, dostawcom lub wykonawcom, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia.

3. Prezes Urzędu może określić, w drodze zarządzenia:

1) wzór protokołu postępowania o zamówienie publiczne,

2) dodatkowe wymagania, którym musi odpowiadać protokół postępowania o zamówienie publiczne.

4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb przekazywania przez zamawiających Urzędowi informacji o planach zamówień publicznych, zawartych umowach, a także o ich realizacji.

Art. 26.
1. W postępowaniu o zamówienie publiczne, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zamawiający obowiązany jest prowadzić dokumentację podstawowych czynności związanych z postępowaniem, zawierającą informacje określone w art. 25 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5, 9 i 15.

2. Po zakończeniu postępowania dokumentacja podstawowych czynności, o której mowa w ust. 1, jest jawna dla dostawców i wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia.

Art. 27.
Zamawiający nie może ujawnić:

1) informacji, których ujawnienie narusza ważny interes państwa, ważne interesy handlowe stron oraz zasady uczciwej konkurencji,

2) informacji związanych z przebiegiem badania, oceny i porównywania treści złożonych ofert, z wyjątkiem informacji zamieszczonych w protokole.

Rozdział 4

Przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony

Art. 28.

1. Przetarg jest organizowany przez zamawiającego w celu wyboru najkorzystniejszej oferty na wykonanie zamówienia publicznego.

2. W przetargu nieograniczonym oferty mogą złożyć wszyscy dostawcy lub wykonawcy, którzy chcą wziąć udział w przetargu, z zastrzeżeniem art. 23.

3. Oferty w przetargu ograniczonym mogą złożyć jedynie dostawcy lub wykonawcy zaproszeni przez zamawiającego do składania ofert.

Art. 29.
1. Zamawiający zaprasza do udziału w przetargu nieograniczonym zamieszczając ogłoszenie w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz, za pośrednictwem Prezesa Urzędu, w Biuletynie Zamówień Publicznych.

2. Jeżeli ogłoszenie nie spełnia wymogów określonych w ustawie, Prezes Urzędu odmawia zamieszczenia takiego ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

3. Zamawiający może także ogłosić organizację przetargu nieograniczonego w prasie. Ogłoszenie to nie może być jednak skierowane do prasy przed publikacją w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Art. 30.
1. Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym zawiera co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego,

2) ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw lub usług, a w odniesieniu do robót budowlanych - rodzaj, zakres i lokalizację budowy,

3) pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,

4) informację o warunkach wymaganych od dostawców i wykonawców,

5) oświadczenie o stosowaniu preferencji krajowych,

6) określenie sposobu uzyskania formularza zawierającego specyfikację istotnych warunków zamówienia, a także cenę formularza, jeżeli jego udostępnienie jest odpłatne,

7) miejsce i termin składania ofert,

8) miejsce i termin otwarcia ofert.

2. Prezes Urzędu może określić, w drodze zarządzenia:

1) wzór ogłoszenia o organizacji przetargu,

2) dodatkowe informacje, które muszą być zawarte w ogłoszeniu.

Art. 31.
1. Zamawiający obowiązany jest przekazać do publikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich ogłoszenia o postępowaniu o zamówienia publiczne:

1) na roboty budowlane, których wartość szacunkowa (bez podatku od towarów i usług - VAT) wynosi nie mniej niż równowartość 5 000 000 ECU,

2) dokonywane przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej o wartości szacunkowej (bez podatku od towarów i usług - VAT) nie mniejszej niż równowartość 400 000 ECU,

3) inne niż określone w pkt 1 i 2, których wartość szacunkowa (bez podatku od towarów i usług - VAT) wynosi nie mniej niż równowartość 200 000 ECU.

2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, zamawiający obowiązany jest przekazać do publikacji:

1) ogłoszenie, o którym mowa w art. 30,

2) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 50 ust. 2.

3. Ogłoszenia, o których mowa w ust. 1, przekazuje się za pośrednictwem Prezesa Urzędu.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu może zwolnić zamawiającego od obowiązków, o których mowa w ust. 1.

Art. 32.
Zamawiający może zorganizować przetarg ograniczony w przypadku, gdy:

1) ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia istnieje ograniczona liczba dostawców lub wykonawców mogących wykonać dane zamówienie,

2) koszty przeprowadzenia przetargu nieograniczonego byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości zamówienia.

Art. 33.
1. W przypadku określonym w art. 32 pkt 1, zamawiający zaprasza do zgłoszenia zainteresowania udziałem w przetargu wszystkich znanych dostawców i wykonawców.

2. W przypadku określonym w art. 32 pkt 2, zamawiający zaprasza do zgłoszenia zainteresowania udziałem w przetargu taką liczbę dostawców i wykonawców, która zapewni wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję oraz sprawny przebieg postępowania o zamówienie publiczne, nie mniej jednak niż czterech.

3. W zaproszeniu do zgłoszenia zainteresowania udziałem w przetargu zawiera się co najmniej informacje określone w art. 30 ust. 1 pkt 1-5.

4. Wyznaczony przez zamawiającego termin do zgłaszania zainteresowania udziałem w przetargu nie może być krótszy niż 3 tygodnie od daty wysłania zaproszenia.

5. Jeżeli wartość zamówienia przekracza kwotę, o której mowa w art. 15 ust. 2, zaproszenie do zgłaszania zainteresowania udziałem w przetargu ogłasza się w Biuletynie Zamówień Publicznych nie później niż na dwa tygodnie przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 4.

6. Po upływie terminu do zgłaszania zainteresowania przetargiem zamawiający zaprasza do udziału w przetargu taką liczbę dostawców i wykonawców, która zapewni wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję oraz sprawny przebieg postępowania o zamówienie publiczne, w tym wszystkich, którzy zgłosili zainteresowanie udziałem w przetargu, nie mniej jednak niż czterech.

7. Prezes Urzędu określi, w drodze zarządzenia, wzór zaproszenia do składania ofert.

Art. 34.
1. Zamawiający przesyła dostawcy lub wykonawcy formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, nie później niż w ciągu tygodnia od dnia zgłoszenia wniosku o przesłanie formularza.

2. W razie organizacji przetargu ograniczonego, formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia przesyła się łącznie z zaproszeniem do udziału w przetargu.

3. W przypadkach, w których przeprowadzono wstępną kwalifikację, formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia przesyła się wszystkim zakwalifikowanym dostawcom lub wykonawcom.

4. Cena, jakiej wolno żądać za formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jego druku oraz przesłania.

Art. 35.
1. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera:

1) opis sposobu przygotowywania ofert,

2) opis kryteriów i sposobów dokonywania oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców,

3) informację o dokumentach, jakie mają dostarczyć dostawcy i wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania wymaganych warunków,

4) określenie przedmiotu zamówienia (w razie potrzeby również za pomocą planów, rysunków lub projektów), łącznie z wyszczególnieniem wszelkich dodatkowych usług, które mają być wykonane w ramach umowy,

5) pożądany lub wymagany termin wykonania umowy,

6) opis wszelkich innych niż cena kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów,

7) istotne dla zamawiającego postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy,

8) opis odpowiednich części zamówienia, jeżeli dopuszczalne jest składanie ofert częściowych,

9) opis sposobu obliczenia ceny oferty,

10) w przetargach o charakterze międzynarodowym informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a dostawcą lub wykonawcą,

11) wszelkie wymagania, w szczególności kwotę, dotyczące wadium oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

12) wskazanie miejsca i terminu składania ofert,

13) opis sposobu udzielania wyjaśnień dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego oraz oświadczenie, czy zamierza się zwołać zebranie dostawców i wykonawców,

14) termin, do którego dostawca lub wykonawca będzie związany złożoną ofertą,

15) wskazanie miejsca i terminu otwarcia ofert,

16) informacje o trybie otwarcia i oceny ofert,

17) nazwiska, stanowiska służbowe oraz sposób porozumiewania się z pracownikami zamawiającego, uprawnionymi do bezpośredniego kontaktowania się z dostawcami i wykonawcami,

18) wszelkie przyszłe zobowiązania dostawcy lub wykonawcy związane z umową w sprawie zamówienia publicznego,

19) pouczenie o środkach odwoławczych przysługujących dostawcy lub wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia,

20) informację o wszelkich formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po zakończeniu przetargu w celu zawarcia umowy,

21) ogólne warunki umowy, wzór umowy albo regulamin, jeżeli zamawiający wymaga od oferenta, by zawarł z nim umowę na takich warunkach.

2. Zamawiający obowiązany jest, w odniesieniu do robót budowlanych, posiadać dokumentację określającą przedmiot przetargu oraz kosztorys inwestorski.

3. Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa określi, w drodze rozporządzenia, metody i podstawy sporządzania kosztorysu inwestorskiego.

4. Prezes Urzędu może określić, w drodze zarządzenia, dla poszczególnych rodzajów zamówień, wzory formularzy specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz dodatkowe informacje, które muszą zawierać te formularze.

Art. 36.
1. Dostawca lub wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający odpowiada niezwłocznie na każde zapytanie.

2. Zamawiający jednocześnie przesyła treść wyjaśnienia wszystkim dostawcom i wykonawcom, którym doręczono specyfikację istotnych warunków zamówienia, bez ujawniania źródła zapytania.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym czasie, przed upływem terminu do składania ofert, zmodyfikować treść dokumentów zawierających specyfikację istotnych warunków zamówienia. Dokonane w ten sposób uzupełnienie przekazuje się niezwłocznie wszystkim dostawcom oraz wykonawcom i jest dla nich wiążące.

4. W razie zwołania przez zamawiającego zebrania wszystkich dostawców i wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia, sporządza się protokół zawierający zgłoszone na zebraniu zapytania o wyjaśnienie treści specyfikacji oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań. Protokół zebrania doręcza się niezwłocznie dostawcom i wykonawcom, którym przesłano specyfikację.

Art. 37.
1. Ofertę sporządza się w języku polskim.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu, na wniosek zamawiającego, może wyrazić zgodę na sporządzenie oferty w języku powszechnie używanym w handlu międzynarodowym.

Art. 38.
1. Ofertę złożoną po terminie zwraca się bez otwierania.

2. Wyznaczony przez zamawiającego termin składania ofert nie może być krótszy niż:

1) w przetargu nieograniczonym - 6 tygodni od daty ogłoszenia przetargu,

2) w przetargu ograniczonym - 4 tygodnie od daty wysłania zaproszeń do udziału w przetargu.

3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek zamawiającego, Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na wyznaczenie terminów krótszych niż wskazane w ust. 2.

Art. 39.
1. Zamawiający przedłuża termin składania ofert w celu umożliwienia dostawcom i wykonawcom uwzględnienia w przygotowanych ofertach otrzymanych wyjaśnień albo uzupełnień dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

2. Na wniosek dostawcy lub wykonawcy, który nie jest w stanie złożyć oferty w wyznaczonym terminie z powodu okoliczności od niego niezależnych, zamawiający może przedłużyć termin składania ofert.

3. Przedłużenie terminu składania ofert dopuszczalne jest tylko przed jego upływem.

4. O przedłużeniu terminu powiadamia się natychmiast każdego dostawcę lub wykonawcę, któremu przesłano specyfikację istotnych warunków zamówienia.

Art. 40.
1. Składający ofertę pozostaje nią związany przez czas określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jednak nie dłużej niż 90 dni. Bieg terminu rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert.

2. Przed upływem terminu związania złożoną ofertą zamawiający może zwrócić się do dostawców i wykonawców o przedłużenie terminu o czas oznaczony.

3. Odmowa przychylenia się do prośby zamawiającego ze strony dostawcy lub wykonawcy nie powoduje utraty wadium.

4. Zgoda dostawcy lub wykonawcy na przedłużenie okresu związania ofertą dopuszczalna jest tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium obejmującego przedłużony okres związania ofertą.

5. Zmiany albo wycofanie oferty dokonane przez dostawcę lub wykonawcę przed upływem terminu do składania ofert są skuteczne.

Art. 41.
1. Dostawca lub wykonawca przystępujący do przetargu jest obowiązany wnieść wadium w granicach 1-5% wartości przedmiotu zamówienia na zasadach określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

2. Wadium może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach państwowych, poręczeniach instytucji kredytowych, a za zgodą zamawiającego - w akcjach dopuszczonych do publicznego obrotu i notowań giełdowych, płatnych okazicielowi książeczkach oszczędnościowych lub wekslach.

3. W przypadku gdy koszty zorganizowania przetargu nie są znaczne. Prezes Urzędu może, na wniosek zamawiającego, wyrazić zgodę na odstąpienie od obowiązku wnoszenia wadium przez przystępujących do danego przetargu.

Art. 42.
1. Zamawiający dokonuje zwrotu wadium z chwilą:

1) upływu terminu określonego w art. 40 ust. 1,

2) zawarcia umowy i wniesienia wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

3) zakończenia postępowania przetargowego bez wyboru oferty,

4) wycofania oferty przed upływem terminu do składania ofert.

2. Oferent, którego oferta została wybrana, traci wadium na rzecz zamawiającego, wyłącznie jeżeli:

1) odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie,

2) odmówi wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Art. 43.
1. Oferty otwiera się w miejscu i terminie określonym w ogłoszeniu o przetargu.

2. Oferenci mogą być obecni przy otwieraniu ofert.

3. Firma (nazwa) i adres oferenta, którego oferta jest otwierana, a także cena oferty ogłaszane są osobom obecnym oraz niezwłocznie odnotowywane w protokole postępowania przetargowego.

4. Informacje, o których mowa w ust. 3, doręcza się oferentom, którzy nie byli obecni przy otwieraniu ofert, na ich wniosek.

Art. 44.
1. W toku dokonywania oceny złożonych ofert zamawiający może żądać udzielenia przez dostawców i wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.

2. Niedopuszczalne jest prowadzenie negocjacji między zamawiającym a oferentem, dotyczących złożonej oferty, oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w treści złożonej oferty, w tym zwłaszcza zmiany ceny.

3. Zamawiający poprawia oczywiste omyłki w tekście oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym oferenta.

Art. 45.
Ofertę odrzuca się, jeżeli:

1) nie odpowiada zasadom określonym w ustawie i nie spełnia wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,

2) oferent nie zgadza się na poprawienie oczywistej omyłki w tekście oferty.

Art. 46.
1. W przypadku złożenia mniej niż dwóch ważnych ofert lub odrzucenia wszystkich ofert, przetarg unieważnia się, zawiadamiając niezwłocznie wszystkich oferentów.

2. W zawiadomieniu o unieważnieniu przetargu zamawiający podaje przyczyny unieważnienia, nie jest jednak obowiązany do szczegółowego uzasadnienia.

Art. 47.
Z tytułu odrzucenia ofert oferentom nie przysługują żadne roszczenia przeciwko zamawiającemu.
Art. 48.
Przy dokonywaniu wyboru oferty stosuje się wyłącznie zasady i kryteria określone w ustawie oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Art. 49.
Uwzględniając preferencje krajowe, jeżeli takie są stosowane, wybiera się ofertę najkorzystniejszą.
Art. 50.
1. O wyborze oferty zawiadamia się niezwłocznie pozostałych oferentów, wskazując firmę (nazwę) i siedzibę tego, którego ofertę wybrano, oraz cenę.

2. Ogłoszenie zawierające informacje, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie zamieszcza się w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego.

3. Jeżeli ogłoszenie o przetargu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych, ogłoszenie, o którym mowa w ust. 2, publikuje się w Biuletynie.

Art. 51.
1. Jeżeli zamawiający dokona wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy, obowiązany jest do zawarcia umowy w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w art. 50 ust. 2.

2. Zawiadomienie o wyborze oferty określające termin zawarcia umowy doręcza się niezwłocznie wybranemu oferentowi.

Art. 52.
Jeżeli oferent, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy albo nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, wybór ofert przeprowadza się ponownie spośród ofert już złożonych, chyba że te pozostałe oferty zostały odrzucone lub upłynął termin, o którym mowa w art. 40 ust. 1.

Rozdział 5

Przetarg dwustopniowy

Art. 53.

W przetargu dwustopniowym w pierwszym etapie dostawcy i wykonawcy składają oferty wstępne bez podawania ceny, a zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców określenia parametrów przedmiotu zamówienia. Drugi etap jest przetargiem, którego zasięg jest ograniczony do wybranych oferentów i może być poprzedzony negocjacjami zamawiającego z oferentami.
Art. 54.
Przetarg dwustopniowy stosuje się w przypadku, gdy zachodzi jedna z następujących okoliczności:

1) nie można z góry określić szczegółowych cech technicznych i jakościowych zamawianych dostaw, usług lub robót budowlanych,

2) z powodu specjalistycznego charakteru dostaw, usług lub robót budowlanych konieczne są negocjacje z dostawcami lub wykonawcami,

3) przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badań, eksperymentu, sporządzenie opinii naukowej albo świadczenie innych wyspecjalizowanych usług.

Art. 55.
Do przetargu dwustopniowego stosuje się przepisy dotyczące przetargu nieograniczonego, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
Art. 56.
1. Ogłoszenie o organizacji przetargu dwustopniowego zawiera co najmniej:

1) nazwę i adres zamawiającego,

2) opis przedmiotu zamówienia, w tym wymaganych parametrów technicznych i innych, a w przypadku robót budowlanych - ich rodzaj i lokalizację,

3) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów,

4) termin i miejsce złożenia oferty wstępnej.

2. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający może żądać od dostawców i wykonawców określenia sposobu i czasu wykonania, parametrów technicznych, jakości oraz innych charakterystycznych cech dostaw, usług lub robót budowlanych.

3. Prezes Urzędu może określić, w drodze zarządzenia, dodatkowe informacje, które muszą być zawarte w ogłoszeniu o organizacji przetargu dwustopniowego.

Art. 57.
Termin złożenia oferty wstępnej nie może być krótszy niż 6 tygodni od daty publikacji ogłoszenia o organizacji przetargu dwustopniowego.
Art. 58.
Zamawiający może prowadzić z każdym dostawcą lub wykonawcą negocjacje dotyczące treści złożonej przez niego oferty wstępnej, zachowując w tajemnicy treść prowadzonych negocjacji.
Art. 59.
Po złożeniu ofert wstępnych zamawiający może dokonać zmiany wymagań technicznych i jakościowych, określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a także zmienić kryteria oceny złożonych ofert.
Art. 60.
O dokonanych zmianach specyfikacji istotnych warunków zamówienia zamawiający informuje dostawców lub wykonawców w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych.
Art. 61.
Do drugiego etapu przetargu zamawiający wybiera dostawców lub wykonawców, których oferty spełniają określone w specyfikacji wstępnej wymagania, zapraszając ich do składania ofert ostatecznych zawierających cenę. W zaproszeniu określa się miejsce i termin składania ofert ostatecznych.
Art. 62.
Dostawca lub wykonawca, który nie zamierza złożyć oferty ostatecznej, może wycofać się z przetargu, co nie powoduje przepadku wniesionego wadium.

Rozdział 6

Inne tryby udzielania zamówień publicznych

Art. 63.

Negocjacje z zachowaniem konkurencji to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia z odpowiednią, zapewniającą konkurencję, liczbą dostawców lub wykonawców, nie mniejszą niż trzech.
Art. 64.
Negocjacje z zachowaniem konkurencji stosować można, gdy zachodzi jedna z następujących okoliczności:

1) spełnione są warunki określone w art. 54,

2) zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia w sytuacji, której wcześniej nie można było przewidzieć, a nie wynikała ona z winy zamawiającego,

3) wszczęto postępowanie przetargowe i nie wpłynęła wymagana liczba ważnych ofert lub wszystkie oferty odrzucono, a można w sposób uzasadniony przypuszczać, że powtórny przetarg nie doprowadzi do zawarcia umowy.

Art. 65.
1. Negocjacje z zachowaniem konkurencji mogą być poprzedzone wysłaniem do dostawców lub wykonawców zaproszenia do składania ofert wstępnych.

2. Zaproszenie do składania ofert wstępnych zawiera co najmniej dane określone w art. 56 ust. 1.

Art. 66.
1. Wszelkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z negocjacjami, dostarczane są dostawcom lub wykonawcom na równych zasadach.

2. Prowadzone negocjacje mają charakter poufny. Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami.

3. Po przeprowadzeniu negocjacji zamawiający zwraca się do wszystkich dostawców i wykonawców o złożenie ofert ostatecznych zawierających cenę i wybiera ofertę najkorzystniejszą.

4. Do negocjacji z zachowaniem konkurencji stosuje się odpowiednio przepisy art. 47-51.

Art. 67.
Zapytanie o cenę stanowi tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę dostaw rzeczy lub usług do takiej liczby dostawców lub wykonawców, która zapewnia wybór najkorzystniejszej oferty, konkurencję i sprawny przebieg postępowania, nie mniej niż do czterech.
Art. 68.
Zapytanie o cenę może być stosowane, gdy przedmiotem zamówienia są dostawy rzeczy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych.
Art. 69.
1. Każdy z dostawców i wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Nie prowadzi się żadnych negocjacji w sprawie ceny.

2. Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia z dostawcą lub wykonawcą, który zaoferował najniższą cenę.

Art. 70.
Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym zamawiający udziela zamówienia po rokowaniach tylko z jednym dostawcą lub wykonawcą.
Art. 71.
1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki tylko wtedy, gdy zachodzi jedna z następujących okoliczności:

1) dokonuje zamówień dodatkowych, nie przekraczających 15% wartości uprzedniego zamówienia, a zachodzi konieczność zachowania tych samych norm, parametrów i standardów,

2) zawiera umowę o przeprowadzenie badań, eksperymentu lub sporządzenie opinii naukowej,

3) ze względu na szczególny rodzaj dostaw, usług lub robót budowlanych można je uzyskać tylko od jednego dostawcy lub wykonawcy,

4) dokonuje zamówienia publicznego na twórcze prace projektowe oraz na prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki,

5) można skorzystać tylko z jednego dostawcy lub wykonawcy w wyniku zastosowania dozwolonego zakresu preferencji krajowych,

6) ze względu na szczególne okoliczności gospodarcze lub społeczne, których zamawiający nie mógł przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia.

2. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia zakres prac projektowych oraz tryb przeprowadzania konkursu na prace, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Rozdział 7

Umowy w sprawach zamówień publicznych

Art. 72.

Do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego, jeżeli przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 73.
Umowa w sprawie zamówienia publicznego zawarta zostaje z chwilą podpisania jej przez obie strony.
Art. 74.
Umowy w sprawach zamówień publicznych wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że przepisy szczególne wymagają innej formy szczególnej.
Art. 75.
1. Zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

2. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1, może być wnoszone w pieniądzu, obligacjach państwowych, poręczeniach instytucji państwowych, gwarancjach bankowych, zastawach na papierach wartościowych emitowanych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa, a za zgodą zamawiającego w akcjach dopuszczonych do obrotu i notowań giełdowych płatnych okazicielowi, książeczkach oszczędnościowych lub wekslach oraz poręczeniach osób fizycznych lub osób prawnych. Zabezpieczenie nie może przekraczać dwukrotnej wartości zastrzeżonych kar umownych lub 80% wartości zamówienia.

3. Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa ustala, w drodze rozporządzenia, wartość robót budowlanych, co do których konieczne jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy, oraz określa formy zabezpieczenia.

Art. 76.
1. Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy oraz wprowadzania nowych postanowień do umowy, niekorzystnych dla zamawiającego, jeżeli przy ich uwzględnieniu należałoby zmienić treść oferty, na podstawie której dokonano wyboru oferenta, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.

2. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem przepisu ust. 1 jest nieważna.

3. Prezes Urzędu może wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności zmian, o których mowa w ust. 1.

Art. 77.
W razie wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie miesiąca od powzięcia wiadomości o powyższych okolicznościach. W takim wypadku dostawca lub wykonawca może żądać jedynie wynagrodzenia należnego mu z tytułu wykonania części umowy.
Art. 78.
1. W razie powstania sporu związanego z wykonaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego, dostawca lub wykonawca zobowiązany jest wyczerpać drogę postępowania reklamacyjnego, kierując swoje roszczenia do zamawiającego.

2. Zamawiający obowiązany jest do pisemnego ustosunkowania się do roszczeń dostawcy lub wykonawcy w ciągu 21 dni od chwili zgłoszenia roszczeń.

3. Jeżeli zamawiający odmówi uznania roszczenia lub nie udzieli odpowiedzi na roszczenie w terminie, o którym mowa w ust. 2, dostawca lub wykonawca może zwrócić się do sądu powszechnego.

Rozdział 8

Protesty i odwołania

Art. 79.

1. Dostawcom lub wykonawcom, których interes prawny doznał uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego określonych w ustawie zasad udzielania zamówień, przysługują środki odwoławcze przewidziane w niniejszym rozdziale.

2. Postępowaniu odwoławczemu nie podlega:

1) wybór trybu postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego,

2) zastosowanie preferencji krajowych,

3) odrzucenie wszystkich ofert.

Art. 80.
Wobec czynności podjętych przez zamawiającego w toku postępowania o zamówienie publiczne dostawca lub wykonawca może złożyć umotywowany, pisemny protest do zamawiającego.
Art. 81.
1. W przypadku wniesienia protestu, aż do jego ostatecznego rozstrzygnięcia, nie wolno zawrzeć umowy w sprawie zamówienia publicznego.

2. W przypadku określonym w art. 64 pkt 2, przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu, Prezes Urzędu może wyrazić zgodę na zawarcie umowy.

Art. 82.
1. Protest można wnieść w ciągu 7 dni od dnia, w którym dostawca lub wykonawca powziął lub mógł powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.

2. Wniesienie protestu dopuszczalne jest tylko przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego.

3. Zamawiający odrzuca protest wniesiony po terminie.

Art. 83.
1. O złożeniu protestu zamawiający zawiadamia niezwłocznie dostawców i wykonawców uczestniczących w danym postępowaniu.

2. Uczestnikami postępowania dotyczącego protestu stają się też dostawcy i wykonawcy uczestniczący w postępowaniu o zamówienie publiczne, którzy przystąpią do postępowania protestacyjnego w terminie 3 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.

3. Dostawca lub wykonawca, który nie przystąpił do postępowania protestacyjnego, nie może następnie wnieść protestu powołując się na te same okoliczności.

Art. 84.
1. Zamawiający rozpatruje protest najpóźniej w ciągu 7 dni od jego wniesienia.

2. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia protestu zamawiający podaje przyczyny rozstrzygnięcia oraz pouczenie o sposobie i terminie wniesienia środka odwoławczego.

3. W przypadku uwzględnienia protestu zamawiający powtarza oprotestowaną czynność.

4. Brak rozpatrzenia protestu w przewidzianym terminie poczytuje się za jego oddalenie.

Art. 85.
1. Po wniesieniu protestu zamawiający zawiesza postępowanie o udzielenie zamówienia do czasu rozpatrzenia protestu, nie dłużej jednak niż na okres 7 dni, chyba że:

1) protest jest oczywiście niezasadny,

2) zamawiający albo inny dostawca lub wykonawca mógłby ponieść szkodę nieproporcjonalnie większą w stosunku do tej, która grozi wnoszącemu protest,

3) zawieszeniu postępowania sprzeciwia się ważny interes publiczny.

2. Od rozstrzygnięcia o zawieszeniu postępowania o udzielenie zamówienia odwołanie nie przysługuje.

Art. 86.
1. Od rozstrzygnięcia protestu oraz w przypadku braku rozpatrzenia w terminie zainteresowanemu dostawcy lub wykonawcy przysługuje odwołanie.

2. Odwołanie wnosi się do Prezesa Urzędu w terminie 3 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia lub 7 dni od upływu terminu rozpatrzenia.

Art. 87.
Do postępowania odwoławczego stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o sądzie polubownym, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
Art. 88.
Odwołanie rozpatruje zespół trzech arbitrów wybranych z listy arbitrów prowadzonej przez Prezesa Urzędu, przy czym jednego arbitra wyznacza dostawca lub wykonawca, który wniósł odwołanie, jednego zamawiający, a jednego Prezes Urzędu.
Art. 89.
1. Równocześnie z wniesieniem odwołania dostawca lub wykonawca wyznacza arbitra.

2. Prezes Urzędu niezwłocznie po wpłynięciu odwołania wzywa zamawiającego do wyznaczenia arbitra w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania.

3. Jeżeli w wyznaczonym terminie uczestnik postępowania odwoławczego nie wyznaczy arbitra, arbitra tego wyznaczy Prezes.

4. Spośród wyznaczonych arbitrów Prezes Urzędu wskazuje przewodniczącego zespołu arbitrów.

Art. 90.
1. Zespół arbitrów rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od jego złożenia.

2. Rozpatrując odwołanie zespół arbitrów uwzględnia lub oddala odwołanie oraz orzeka o kosztach postępowania.

3. Uwzględniając odwołanie zespół arbitrów może:

1) nakazać dokonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo ją unieważnić, z wyjątkiem podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego,

2) przerwać postępowanie w sprawie zamówienia publicznego.

Art. 91.
Uczestnicy postępowania ponoszą koszty postępowania stosownie do jego wyników.
Art. 92.
1. Prezes Urzędu określa, w drodze zarządzenia:

1) regulamin postępowania przy rozpatrywaniu odwołań,

2) warunki wpisu na listę arbitrów i skreślenia z listy arbitrów.

2. Prezes Urzędu wpisuje na listę arbitrów osoby wybrane spośród kandydatów zgłoszonych przez:

1) Prezesa Urzędu,

2) ministrów, kierowników urzędów centralnych i wojewodów,

3) ogólnokrajowe organizacje samorządu terytorialnego i regionalne izby obrachunkowe,

4) stowarzyszenia zawodowe, samorządy gospodarcze i inne organizacje gospodarcze.

Rozdział 9

Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe

Art. 93.

W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej "izbami", powołane są do kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych gmin, związków międzygminnych, innych komunalnych osób prawnych i sejmików samorządowych.";

2) w art. 13:

a) w pkt 4 po wyrazach "za I półrocze" dodaje się wyrazy "oraz o udzielonych zamówieniach publicznych",

b) w pkt 5 po wyrazach "zlecanych gminom" dodaje się wyrazy "oraz sprawozdaniach z realizacji zamówień publicznych";

3) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. O negatywnej opinii wydanej w sprawach określonych w art. 13 pkt 4 i 5 izba informuje właściwego wojewodę oraz Ministra Finansów i Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych."

Art. 94.
W ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 42:

a) skreśla się w ust. 1 pkt 5,

b) skreśla się ust. 3;

2) w art. 57 w ust. 1 pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14) naruszenie zasad, formy i trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych, ustalonych ustawą z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344)."

Art. 95.
Do zamówień ze środków publicznych rozpoczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 96.
W okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 1995 r. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może postanowić, że zamówienia publiczne dokonywane ze środków własnych udzielane są zgodnie z przepisami ustawy. Postanowienie to nie może być odwołane.
Art. 97.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r., z tym że:

1) przepisy art. 7-12 i art. 92 wchodzą w życie z dniem ogłoszenia,

2) przepisy art. 4 ust. 1 pkt 3 w części dotyczącej zamówień publicznych finansowanych ze środków własnych oraz art. 31 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: L. Wałęsa

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA