REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 108 poz. 519

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU

z dnia 27 sierpnia 1996 r.

w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Techniki i Technologii, sposobów ich realizacji oraz warunków udzielania pożyczek i poręczeń, w tym także preferencyjnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 12 kwietnia 1996 r. o utworzeniu Agencji Techniki i Technologii (Dz. U. Nr 74, poz. 352) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Agencja Techniki i Technologii, zwana dalej „Agencją”, działa na rzecz realizacji założeń i programów polityki państwa w dziedzinie wykorzystania nowych technik i technologii, przede wszystkim w następujących kierunkach:

1) promowanie i wspomaganie wdrożeń nowoczesnych, w tym szczególnie proekologicznych technik i technologii, zwłaszcza do małych i średnich przedsiębiorstw,

2) komercjalizacja wyników badań stosowanych w szczególności z obszaru przemysłów wysokiej szansy i wysokiej techniki,

3) udział w realizacji strategicznych programów rządowych obejmujących rozwój lub wykorzystanie nowych technologii,

4) opracowywanie propozycji rozwiązań pobudzających innowacyjność w działalności podmiotów gospodarczych.

§ 2.
Agencja prowadzi działalność o charakterze informacyjnym, inspirującym, doradczym i promocyjnym, w szczególności w następujących kierunkach:

1) tworzenie i rozwój systemu informacji o możliwościach i osiągnięciach krajowego zaplecza badawczo-rozwojowego,

2) zbieranie informacji o zapotrzebowaniu na nowoczesne rozwiązania technologiczne w celu kojarzenia potencjalnych partnerów do współpracy (oferentów rozwiązań technicznych i technologicznych, inwestorów, instytucji finansujących),

3) śledzenie i propagowanie w kraju ogólnych światowych trendów w zakresie rozwoju nowych technik i technologii,

4) identyfikacja źródeł finansowania wdrażania innowacji,

5) wyszukiwanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych,

6) współpraca z agencjami rozwoju regionalnego i innymi instytucjami w zakresie transferu i upowszechniania nowoczesnych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw,

7) inspirowanie inwestorów do wykorzystywania osiągnięć badawczo-rozwojowych,

8) inspirowanie i pomoc w tworzeniu ośrodków wysokiej techniki (np. parków technologicznych),

9) oddziaływanie inspirujące krajowe zaplecze badawczo-rozwojowe do podejmowania prac odpowiadających potrzebom przemysłu, z uwzględnieniem sytuacji rynkowej i światowych trendów,

10) doradztwo w zakresie wyboru nowych rozwiązań technicznych i technologicznych,

11) doradztwo w fazie wstępnej i realizacyjnej wdrażania innowacji produktowych i procesowych,

12) promowanie innowacji technicznych i technologicznych o szczególnym znaczeniu dla gospodarki,

13) promowanie współpracy krajowego zaplecza badawczo-rozwojowego z inwestorami krajowymi i zagranicznymi,

14) wspieranie inicjatyw uczestnictwa krajowego zaplecza badawczo-rozwojowego w międzynarodowych programach,

15) współudział w organizacji działań i imprez promujących nowoczesne wyroby i technologie,

16) organizowanie konkursów mających na celu finansowe wspieranie osiągnięć naukowych w zakresie nowych technik i technologii, rokujących duże szansę na wykorzystanie gospodarcze.

§ 3.
Agencja prowadzi działania mające na celu finansowe wsparcie wdrażania nowoczesnych technik i technologii.
§ 4.
1. Pomoc finansowa ze strony Agencji dotyczy kosztów wdrożenia:

1) innowacji produktowych, polegających na przygotowaniu i uruchomieniu produkcji nowych i zmodernizowanych wyrobów,

2) innowacji procesowych, polegających na wprowadzeniu nowych technologii i zmian w procesach wytwarzania.

2. Za wyrób nowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uważa się wyrób spełniający nowe funkcje lub wyrób zastępujący dotychczas produkowany, oparty na nowym rozwiązaniu technicznym, przede wszystkim wyrób dotychczas nie produkowany w kraju i przyjazny dla środowiska.

3. Do wyrobów nowych, o których mowa w ust. 2, nie zalicza się wyrobu, który różni się od dotychczas produkowanego:

1) zawartością głównego składnika lub zużytego materiału, kształtem i właściwościami, które nie wpływają na zasadniczą zmianę funkcji wyrobu, oraz nie wymaga istotnych zmian w procesie technologicznym,

2) rodzajem opakowania,

3) usunięciem wad i usterek konstrukcyjnych,

4) zmianami polegającymi na dostosowaniu do wymogów mody.

4. Za wyrób zmodernizowany, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uważa się wyrób, który powstał przez udoskonalenie konstrukcji lub modyfikację procesu technologicznego na podstawie nowych lub stosowanych w kraju rozwiązań technicznych, w wyniku czego nastąpiła poprawa jego istotnych właściwości użytkowych, w tym zmniejszenie uciążliwości dla środowiska w procesie produkcji, transportu i użytkowania.

5. Przez nową technologię, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się tę technologię, która w wyniku zakończonych prac badawczo-rozwojowych albo wdrożenia rozwiązań naukowych i technicznych:

1) zostanie zastosowana po raz pierwszy,

2) wprowadzana jest w związku z produkcją nowych wyrobów,

3) przynosi poprawę efektywności lub ograniczenie uciążliwości dla środowiska dotychczas stosowanych technologii.

§ 5.
Agencja może udzielać pomocy finansowej inwestorom w zakresie kosztów prac wdrożeniowych, po podjęciu decyzji o zastosowaniu wyników prac badawczo-rozwojowych, poprzedzających uruchomienie produkcji lub świadczenie usług, w szczególności związanych:

1) ze sporządzeniem pełnej dokumentacji technicznej i technologicznej,

2) z opracowaniem projektów norm i dokumentacji w zakresie typizacji,

3) z wykonaniem prototypu przemysłowego, pierwszego kompletu narzędzi i oprzyrządowania oraz kompletacją urządzeń technologicznych,

4) z wykonaniem próbnej serii nowego wyrobu, przeprowadzeniem prób oraz wprowadzeniem poprawek po próbach.

§ 6.
Agencja może udzielać pomocy w uzyskaniu środków finansowych na:

1) zakup licencji krajowych lub zagranicznych, rozumianych jako nabycie uprawnień do wykorzystywania rozwiązań naukowych i technicznych oraz doświadczeń produkcyjnych,

2) zakup i montaż maszyn i urządzeń, budowę i rozbudowę lub modernizację budynków niezbędnych do wdrożenia innowacji,

3) prace wdrożeniowe w zakresie wymienionych w § 5.

§ 7.
Agencja realizuje swoje zadania przez:

1) działalność, o której mowa w § 1 i 2, zgodnie z planem finansowym Agencji,

2) udzielanie pożyczek, na zasadach określonych w § 8 i 9,

3) udzielanie poręczeń spłaty pożyczek i kredytów, na zasadach określonych w § 10 i 11,

4) dopłaty do oprocentowania pożyczek i kredytów, na zasadach określonych w § 12-15,

5) obejmowanie udziałów i akcji w spółkach, na zasadach określonych w § 17,

6) inną działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie Agencji.

§ 8.
1. Z wnioskiem o pożyczkę na finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 5, może wystąpić osoba prawna lub osoba fizyczna.

2. Pożyczka może być przyznana pod warunkiem zapewnienia przez wnioskodawcę środków w wysokości co najmniej 60% kosztów przedsięwzięcia i nie może przekraczać, z zastrzeżeniem ust. 4:

1) 40% kosztów przedsięwzięcia,

2) kwoty 1 mln zł.

3. Pożyczka jest udzielana według jednolitej procedury, określonej przez Prezesa Agencji w regulaminie udzielania pożyczek i innych form pomocy finansowej, zaopiniowanym przez Radę Agencji i zatwierdzonym przez Ministra Przemysłu i Handlu, obejmującym w szczególności:

1) kryteria oceny przedsięwzięcia wdrożeniowego co do jego szans powodzenia gospodarczego,

2) kryteria oceny wiarygodności inwestora co do jego zdolności do spłaty pożyczki,

3) wymogi, które powinna spełniać umowa pożyczki, m.in. w zakresie warunków udzielania pożyczki i zabezpieczenia jej spłaty.

4. Prezes Agencji może, w uzasadnionych przypadkach, wyrazić zgodę na zwiększenie kwoty pożyczki, o której mowa w ust. 2 pkt 2, nie więcej jednak niż dwukrotnie, po uzyskaniu opinii Rady Agencji.

§ 9.
1. Pożyczka będzie oprocentowana w wysokości 0,50 stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego.

2. Obsługa pożyczki (spłata rat i odsetek) następować może po uruchomieniu produkcji. W tym celu można w umowie z pożyczkobiorcą przyjąć stosowną karencję w spłacie pożyczki, która nie może przekroczyć 2 lat.

3. W okresie karencji odsetki nie będą kapitalizowane.

4. Okres spłaty pożyczki nie może przekraczać 5 lat od dnia wypłaty, wliczając w to okres karencji.

§ 10.
1. Agencja może udzielić poręczenia spłaty pożyczki lub kredytu, wraz z odsetkami, na wniosek pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy, będącego osobą prawną lub fizyczną, złożony za pośrednictwem banku udzielającego pożyczki lub kredytu.

2. Wniosek o udzielenie poręczenia, opracowany w formie ustalonej przez Prezesa Agencji, powinien zawierać w szczególności:

1) ogólną informację o pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy,

2) opis sytuacji ekonomiczno-finansowej za okres ostatnich dwóch lat,

3) analizę wykonalności przedsięwzięcia,

4) zestawienie przepływów pieniężnych w okresie realizacji przedsięwzięcia,

5) opinię urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy,

6) opinię banku prowadzącego rachunek podstawowy pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy oraz banku kredytodawcy.

3. Warunkiem udzielenia poręczenia spłaty pożyczki lub kredytu jest:

1) zawarcie warunkowej umowy pożyczki lub kredytu na finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 5 i 6,

2) pozytywna ocena przedsięwzięcia co do jego szans powodzenia gospodarczego,

3) pozytywna ocena wiarygodności inwestora,

4) ustanowienie zabezpieczenia poręczenia.

§ 11.
1. Poręczenie spłaty pożyczki lub kredytu jest terminowe i udzielane jest do wysokości 40% wykorzystanej kwoty pożyczki lub kredytu oraz odsetek od kwoty objętej poręczeniem, nie więcej jednak niż do wysokości 1 mln zł.

2. Prezes Agencji może w uzasadnionych przypadkach wyrazić zgodę na zwiększenie kwoty udzielonego poręczenia, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż dwukrotnie, po uzyskaniu opinii Rady Agencji.

3. Warunkiem podpisania umowy poręczenia jest wystawienie weksla lub sporządzenie aktu notarialnego, w którym pożyczkobiorca lub kredytobiorca podda się egzekucji na rzecz Agencji w zakresie kwoty pieniężnej objętej poręczeniem, albo ustanowienie innego zabezpieczenia.

4. Agencja pobiera, z tytułu udzielonego poręczenia, jednorazową opłatę prowizyjną, naliczoną od objętej poręczeniem kwoty przyznanego kredytu, w wysokości określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 19 września 1995 r. w sprawie warunków i trybu udzielania poręczeń i gwarantowania spłaty ze środków budżetu państwa kredytu bankowego oraz opłat z tytułu udzielonego poręczenia i gwarantowania (Dz. U. Nr 114, poz. 549).

§ 12.
1. Agencja może udzielać dopłat do oprocentowania pożyczek i kredytów udzielanych przez banki, przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 5 i 6.

2. Udzielenie dopłaty, o której mowa w ust. 1, wymaga zawarcia umowy trójstronnej z bankiem i pożyczkobiorcą lub kredytobiorcą.

3. Umowy, o których mowa w ust. 2, powinny określać w szczególności:

1) zasady i terminy zgłaszania zapotrzebowania i rozliczania dopłat,

2) sposób przeprowadzania przez Agencję i bank kontroli realizacji umów pożyczkowych i kredytowych objętych dopłatami,

3) zasadę zwrotu dopłat w razie udzielenia pożyczki lub kredytu niezgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia lub naruszenia przez pożyczkobiorcę lub kredytobiorcę warunków umowy pożyczkowej lub kredytowej.

§ 13.
1. Wniosek o udzielenie dopłaty do oprocentowania pożyczki lub kredytu bankowego może być złożony przez osobę prawną lub fizyczną za pośrednictwem banku, z którym Agencja ma stosowną umowę.

2. Do wniosku o udzielenie dopłaty do oprocentowania pożyczki lub kredytu stosuje się § 10 ust. 2.

§ 14.
Dopłatą mogą być objęte pożyczki i kredyty:

1) które nie przekraczają 60% całkowitych kosztów przedsięwzięcia wdrożeniowego, nie większe jednak niż 2,5 mln zł,

2) jeżeli ich oprocentowanie nie przekroczy 1,20 stopy oprocentowania kredytu lombardowego.

§ 15.
Oprocentowanie pożyczki lub kredytu dla pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy, po uzyskaniu z Agencji dopłaty, nie powinno być niższe niż 0,50 stopy kredytu lombardowego.
§ 16.
1. Agencja ma prawo zastrzec, w zawieranych umowach, udział w zyskach powstałych w wyniku udzielonych pożyczek, dopłat do oprocentowania pożyczek i kredytów oraz poręczeń do wysokości procentowego udziału środków Agencji lub kwoty poręczonej w kosztach przedsięwzięcia.

2. Środki finansowe uzyskane w wyniku działań, o których mowa w ust. 1, będą przeznaczane na działalność statutową Agencji.

§ 17.
1. Udziały i akcje w spółkach będą obejmowane według jednolitej procedury określonej przez Prezesa Agencji w regulaminie obejmowania udziałów i akcji w spółkach, zaopiniowanym przez Radę Agencji i zatwierdzonym przez Ministra Przemysłu i Handlu, obejmującym w szczególności:

1) kryteria oceny przedsięwzięcia wdrożeniowego co do jego szans powodzenia gospodarczego,

2) kryteria oceny wiarygodności spółki i wspólników (akcjonariuszy),

3) wymogi, które powinna spełniać umowa spółki (statut) w szczególności pod kątem praw Agencji jako wspólnika (akcjonariusza) oraz możliwości wycofania się Agencji ze spółki.

2. Udział Agencji w kapitale zakładowym (akcyjnym) spółki nie może przekroczyć – z zastrzeżeniem ust. 3 – 40% tego kapitału, a wysokość wkładu wniesionego na pokrycie udziałów (akcji) w spółce nie może przekroczyć kwoty 1 mln zł.

3. Ograniczenia ustalone w ust. 2 nie mają zastosowania do obejmowania udziałów i akcji w drodze zamiany wierzytelności Agencji.

§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Przemysłu i Handlu: K. Ścierski

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1996-09-12
  • Data wejścia w życie: 1996-09-27
  • Data obowiązywania: 1996-09-27
  • Z mocą od: 1996-09-27
  • Dokument traci ważność: 2002-04-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA