REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1998 nr 164 poz. 1168

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 23 grudnia 1998 r.

w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) zarządza się, co następuje:

§ 1.
 1. Rozporządzenie określa zasady finansowania w 1999 r. części zadań oświatowych, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej „ustawą”, w szczególności zadań szkolnych.

2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zadaniach szkolnych, rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a od daty utworzenia gimnazjum – także klasy pierwszej gimnazjum.

3. Określona w ustawie budżetowej część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego jest przeznaczona na zadania szkolne, a w szczególności na:

1) finansowanie wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół podstawowych, a od daty utworzenia gimnazjum – pierwszej klasy gimnazjum, szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych ogólnokształcących i zawodowych, dla młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez gminy, powiaty i samorządy województw,

2) dofinansowanie szkół publicznych i niepublicznych prowadzonych na terenie objętym działaniem jednostki samorządu terytorialnego przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne oraz przez osoby fizyczne,

3) sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników oświaty w 1999 r., wraz z pochodnymi oraz odpisem na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli,

4) dofinansowanie nauczania religii,

5) finansowanie dodatków mieszkaniowych dla nauczycieli,

6) finansowanie zadań w zakresie wiedzy o życiu seksualnym człowieka.

4. Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego przeznaczona jest także na finansowanie internatów i pomocy materialnej dla uczniów oraz innych zadań oświatowych pozostających w kompetencji jednostek samorządu terytorialnego.

§ 2.
 1. Wysokość kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin przeznaczoną na zadania szkolne szkół podstawowych oraz pierwszej klasy gimnazjum ustala się według kalkulacji budżetowej.

2. Podział kwoty subwencji, o której mowa w ust. 1, na poszczególne gminy następuje na podstawie algorytmu określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3. Kwoty subwencji, o których mowa w ust. 2, mogą być wykorzystane na dofinansowanie zadań szkół ponadpodstawowych, prowadzonych przez gminy jako zadanie własne.

4. Podziału kwoty subwencji na poszczególne szkoły dokonuje rada gminy, uwzględniając rodzaj szkoły, liczbę uczniów, ramowe plany nauczania oraz warunki organizacyjne i techniczne realizacji zadania szkolnego.

5. W ramach przydzielonej kwoty subwencji rada gminy uruchamia program racjonalizacji kosztów działalności oświatowej w związku ze zmniejszeniem liczby uczniów i oddziałów w szkołach, który może być dofinansowany ze środków, o których mowa w § 4.

§ 3.
 1. Na kwotę części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatów, samorządów województw, a także gmin na zadania przejęte na podstawie art. 104 ust. 4 ustawy składa się:

1) kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne, o których mowa w § 1 ust. 3, w szkołach ponadpodstawowych i specjalnych (w liceach ogólnokształcących, szkołach ogólnokształcących specjalnych, szkołach zawodowych, szkołach zawodowych specjalnych),

2) kwota subwencji przeznaczona na zadania, o których mowa w § 1 ust. 4.

2. Podział kwoty subwencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego następuje według algorytmu określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia, ustalonego na podstawie:

1) jednorazowej finansowej standaryzacji zadań szkolnych szkół ponadpodstawowych i specjalnych, przeprowadzonej w skali kraju dla ujednolicenia poziomu finansowania typów, rodzajów szkół, kierunków i profili kształcenia, w oparciu o wydatki poniesione w roku 1997, z uwzględnieniem waloryzacji inflacyjnej wskaźnikiem 112,7% na rok 1998 oraz 110,2% na rok 1999,

2) finansowych standardów nauczania określonych dla typu i rodzaju szkoły, kierunku lub profilu kształcenia oraz przeliczeniowej liczby uczniów według danych, o których mowa w pkt 1,

3) kumulacji standardowych wydatków szkół ponadpodstawowych i specjalnych w poszczególnych gminach, powiatach i samorządach województw, z zastosowaniem parametrów korygujących, określonych w pkt 4 i 5 załącznika nr 2 do rozporządzenia.

3. Kwota subwencji , o której mowa w ust. 1 pkt 2, określana jest, zgodnie z przyjętą w budżecie na rok 1999 kalkulacją budżetową wydatków na zadania, o których mowa w § 1 ust. 4, i stanowi pozaalgorytmiczne zwiększenie kwoty subwencji ustalonej według zasad określonych w ust. 2 odpowiednio dla gminy, powiatu, samorządu województwa.

4. Kwota części subwencji określona dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego składa się z kwot, o których mowa w ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3.

5. Podziału kwoty subwencji, o której mowa w ust. 4, na zadania szkolne poszczególnych szkół ponadpodstawowych i specjalnych oraz na zadania, o których mowa w § 1 ust. 4, dokonuje odpowiednio rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa, uwzględniając typ i rodzaj szkoły, liczbę uczniów, ramowe plany nauczania oraz warunki organizacyjne i techniczne realizacji zadania.

6. W ramach przydzielonej kwoty subwencji organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uruchamia program racjonalizacji profilu kształcenia szkół oraz kosztów ich działalności, który może być dofinansowany ze środków, o których mowa w § 4.

§ 4.
 Kwota pozostała po rozdzieleniu części oświatowej subwencji ogólnej zgodnie z § 2 i 3 może być przeznaczona na sfinansowanie:

1) wzrostu zadań szkolnych w roku szkolnym 1998/99, skalkulowanego zgodnie z algorytmem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia,

2) korekty kwot subwencji ze względu na specyficzne warunki realizacji zadania szkolnego, a także dofinansowanie programów racjonalizacji profilu szkół oraz kosztów ich działalności, do poziomu standardowego.

§ 5.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Minister Edukacji Narodowej: w z. I. Dzierzgowska

Załącznik 1. [ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ZADANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PIERWSZEJ KLASY GIMNAZJUM]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 23 grudnia 1998 r. (poz. 1168)

Załącznik nr 1

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ZADANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PIERWSZEJ KLASY GIMNAZJUM

1. Dla ustalenia kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin, na zadania szkolne realizowane przez szkoły podstawowe i pierwszą klasę gimnazjum, stosuje się następujący wzór algorytmu:

infoRgrafika

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) SO kwota części oświatowej subwencji ogólnej gminy na zadania szkolne szkoły podstawowej i pierwszej klasy gimnazjum,

2) W1, W2, W3, W4, W5 przeciętne wskaźniki struktury kwalifikacji zawodowych nauczycieli, określające stosunek liczby nauczycieli pełno i niepełnozatrudnionych, posiadających wykształcenie określone w odpowiednich pozycjach tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 1998 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli – Dz. U. Nr 39, poz. 229) do ogólnej liczby nauczycieli pełno i niepełnozatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez daną gminę (analogicznie jak przy wskaźnikach A1, A2, A3, A4, A5) – ustalone na podstawie sprawozdania EN-3 (zał. nr 1 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 1997 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie obowiązków statystycznych w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych – Monitor Polski Nr 52, poz. 489),

3) A1, A2, A3, A4, A5 – odpowiadające ww. wskaźnikom przeciętne miesięczne kwoty środków na wynagrodzenia nauczycieli – wraz z pochodnymi i odpisami – na rozpatrywany rok budżetowy, odrębnie dla nauczycieli zatrudnionych:

– w szkołach na terenie wsi i miasta o liczbie mieszkańców do 5 tys.,

– w szkołach na terenie miast o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys. w przypadku nauczycieli – doradców metodycznych wielkość wskaźnika A1 uzależniona jest od położenia szkoły, w której jest on zatrudniony,

4) NO = 1,605 – wskaźnik standardowej liczby nauczycieli na 1 oddział szkolny,

5) 26 – średnia liczba uczniów przypadająca na jeden oddział szkolny,

6) 12 – liczba miesięcy w roku kalendarzowym,

7) Ui, Um, Uj,– liczby uczniów przeliczeniowych, odpowiednio na terenie: miast z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys. mieszkańców, miast z liczbą mieszkańców do 5 tys., wsi, publicznych z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, i niepublicznych – ustalone na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03, S-15 (zał. nr 2, 3, 16 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1998 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych i statystyki publicznej na rok 1998 – Dz. U. Nr 110, poz. 689), przy tym:

a) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie miasta o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys. stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,0,

b) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie wsi stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,33,

c) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie miast z liczbą mieszkańców do 5 tys. mieszkańców stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,18,

d) w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach publicznych prowadzących: klasy (oddziały) specjalne, integracyjne, klasy (oddziały) dla mniejszości narodowych, realizujących program szkół mistrzostwa sportowego i szkół sportowych, niezależnie od mnożników przewidzianych pod lit. b, c), stosuje się następujące mnożniki uzupełniające w wysokości:

1,5 – w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną do kształcenia w klasach (oddziałach) specjalnych,

4,0 – w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani w ww, trybie do kształcenia w klasach (oddziałach) integracyjnych,

1,2 – w odniesieniu do liczby uczniów w klasach (oddziałach) dla mniejszości narodowych,

2,0 – w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach mistrzostwa sportowego,

1,2 – w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach (klasach) sportowych,

e) Up = Ui + Um  Pm + Uj  Pj,

8) Ld – liczba nauczycieli – doradców metodycznych zatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, ustalona na podstawie sprawozdania EN-3, z uwzględnieniem położenia szkoły, tj. w mieście z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys., w mieście z liczbą mieszkańców do 5 tys., na wsi,

9) PO = 0,375 – wskaźnik standardowej liczby pracowników obsługi na I oddział,

10) B – przeciętna miesięczna kwota środków na wynagrodzenia pracowników szkół podstawowych nie będących nauczycielami – wraz z pochodnymi i odpisami – na rozpatrywany rok budżetowy,

11) Ur– liczba uczniów w szkołach podstawowych publicznych z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, jak i niepublicznych – ustalana na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03,

12) Md – kalkulacyjna standardowa roczna kwota wydatków na modernizację pomocy dydaktycznych – w przeliczeniu na 1 ucznia,

13) Ro – kalkulacyjna roczna kwota pozostałych wydatków bieżących – w przeliczeniu na 1 ucznia, przy czym Up = (Ui+ Um) + Ui ● Pj.

2. Niezależnie od zmieniającej się skali zadań edukacyjnych szkół podstawowych, wynikającej ze zmian demograficznych jakie zaszły w roku szkolnym 1998/99 i jakich spodziewać się można w roku szkolnym 1999/2000, przy ustalaniu subwencji na zadania oświatowe dla poszczególnych gmin przyjęto założenie, że w roku 1999 kwota subwencji nie może być mniejsza niż 108,1% subwencji na zadania oświatowe przekazanej gminie w 1998 roku.

Załącznik 2. [ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ NA ZADANIA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I SPECJALNYCH PROWADZONYCH PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (gminę, powiat, samorząd województwa)]

Załącznik nr 2

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ NA ZADANIA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I SPECJALNYCH PROWADZONYCH PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
(gminę, powiat, samorząd województwa)

1. Dla ustalenia kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i samorządów województw w zakresie szkół ponadpodstawowych i specjalnych oraz realizowanych innych zadań oświatowych, stosuje się następujący wzór algorytmu:

infoRgrafika

2. Gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

w – liczba województw

p – liczba powiatów,

g – liczba gmin realizujących zadania oświatowe na podstawie art. 104 ust. 4 ustawy,

Sopp – część oświatowa subwencji ogólnej jednostek samorządu terytorialnego na szkoły ponadpodstawowe i specjalne oraz inne realizowane zadania oświatowe.

Spp – kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne szkół ponadpodstawowych i specjalnych (licea ogólnokształcące – rozdz. 7921, szkoły ogólnokształcące specjalne – rozdz. 7931, szkoły zawodowe – rozdz. 8011, szkoły zawodowe specjalne – rozdz. 8041),

SS (w,p,g) – kwoty subwencji przeznaczone na inne realizowane zadania oświatowe, w tym na: internaty i pomoc materialną dla uczniów (rozdz. 7941), zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół (rozdz. 7961), oraz utrzymanie innych składników przypisanych do struktury szkoły, które stanowią kwotowe zwiększenie „ss” subwencji według podmiotowej kalkulacji budżetowej.

Sw – kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez samorząd województwa, ustalana według wzoru:

infoRgrafika

Sp – kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez powiat, ustalana według wzoru:

infoRgrafika

Sg – kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez gminy w zakresie szkół ponadpodstawowych i specjalnych na podstawie art. 104, ust. 4 ustawy, ustalana według wzoru:

infoRgrafika

W przypadku – Sw, Sp, Sg – zwiększenia subwencji o kwoty SSw, SSp, SSg środków na inne realizowane zadania oświatowe, w tym: internaty i pomoc materialną dla uczniów (rozdz. – 7941), zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół (rozdz. – 7961), dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli (rozdz. – 8062), zakłady opiekuńczo-wychowawcze (rozdz. – 8221), świetlice dziecięce (rozdz. – 8232), pozostałą działalność (rozdz. – 8295), które stanowią pozaalgorytmiczne zwiększenie „ss” określone według podmiotowej kalkulacji budżetowej.

N – liczby przeliczeniowe uczniów, określanie z mnożnikiem 1 dla szkół publicznych dla dzieci i młodzieży, 0,5 uczniów szkół niepublicznych na prawach szkół publicznych, 0,7 dla uczniów szkół dla dorosłych:

Nlo – liczba przeliczeniowa uczniów liceów ogólnokształcących,

Nls – liczba przeliczeniowa uczniów specjalnych szkół ogólnokształcących,

NZ – liczba przeliczeniowa uczniów szkół zawodowych,

Nzs – liczba przeliczeniowa uczniów zawodowych szkół specjalnych

STIo (2AB), STIs (3AB), STSZ (4AB) STZ (5AB: 51A –72AB), – finansowe standardy nauczania na ucznia w roku 1999 dla typów, rodzajów szkół i kierunków kształcenia (w szkołach zawodowych) zastosowane dla jednorazowej standaryzacji wydatków do kalkulacji kwot subwencji jednostek samorządu terytorialnego na zadania szkolne szkół ponadpodstawowych i specjalnych w roku 1999. Zestawione poniżej kwoty finansowych standardów nauczania wynoszą dla:

– STIo – liceum ogólnokształcącego – (2 AB 1750) – 1750 zł,

– STls– specjalnej szkoły ogólnokształcącej – (3 AB 6200) – 6200 zł,

– STsz – specjalnej szkoły zawodowej – (4 AB 3600) – 3600 zł,

– STz – szkół zawodowych – (5 AB 2000) – przeciętnie 2000 zł,

a w zależności od profilu kształcenia odpowiednio:

A) szkoły prowadzone do dnia 31 grudnia 1998 r. przez kuratorów oświaty, przez gminy, o których mowa w ustawie z dnia 24.11.1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224, Nr 123, poz. 780 i Nr 162, poz. 1120) oraz gminy na podstawie art. 104 ustawy:

– wielozawodowy, BHP – (51AB–1300) – 1300 zł.

– ekonomiczny, przetwórstwa spożywczego, hutniczy – (53AB – 1500) – 1500 zł,

– usług kosmetycznych, gastronomiczny, administracyjny, inżynierii środowiska, melioracji – (54AB – 1600) – 1600 zł,

– budowlany, technologii drewna, odzieżowy, dróg i mostów, optyczny, farmaceutyczny – (55AB – 1700) – 1700 zł,

– architektoniczny, mechaniczny, pojazdów mechanicznych, tkactwa, energetyczny, informatyczny, księgarski, ochrony środowiska, – (56AB – 1800) – 1800 zł,

– plastyczny, elektryczny – (57AB – 1900) – 1900 zł,

– geodezyjny, geologiczny, obuwniczy – skórzany – (58AB – 2000) – 2000 zł,

– elektroniczny, mechanizacji rolnictwa, górniczy – (59AB – 2100) – 2100 zł,

– chemiczny – (60AB – 2200) – 2200 zł,

– hotelarski – (61AB – 2300) – 2300 zł,

– telekomunikacyjny, fotograficzny – (62AB – 2400) – 2400 zł,

– poligraficzny – (63AB – 2500) – 2500 zł

– ceramiczny, włókienniczy – (64AB – 2600) – 2600 zł,

– odlewniczy – (65AB – 2700) – 2700 zł,

B) szkoły prowadzone do dnia 31.12.1998 r. przez Ministrów:

 pracowników socjalnych – (58AB – 2000) – 2000 zł,

 rolniczy – (66AB – 2800) – 2800 zł,

 kolejowy – (67AB – 3600) – 3600 zł,

 leśny – (68AB – 3700) – 3700 zł,

 artystyczny – (69AB – 4100) – 4100 zł, (do 1 stycznia 2001 r. prowadzi Minister Kultury i Sztuki)

 medyczny – (70AB 5300) – 5300 zł,

 żeglugi śródlądowej – (71AB – 6000) – 6000 zł,

 żeglugi morskiej (72AB – 6600) – 6600 zł.

3. Podane standardy finansowe nauczania nie mają obligatoryjnego zastosowania do podziału kwot części oświatowej subwencji ogólnej na zadania szkolne, dokonywanego przez organ prowadzący dla poszczególnych szkół z uwzględnieniem typu i rodzaju szkoły, liczby uczniów, ramowych planów nauczania oraz organizacyjnych i technicznych warunków realizacji zadania szkolnego.

4. W roku 1999 określone według wzorów (2) (3) (4) kwoty subwencji przeliczone na 1 ucznia szkół ponadpodstawowych i specjalnych dla danego organu prowadzącego (gminy, powiatu, samorządu województwa), odniesione do kalkulacji budżetowej wydatków sporządzonej przez dotychczasowy organ prowadzący do projektu budżetu na 1999 r., nie mogą być:

– wyższe niż 110% kalkulacji budżetowej wydatków na 1999 r.,

– niższe niż 95% kalkulacji budżetowej wydatków na 1999 r.

5. Ograniczenie wysokości kwoty subwencji do 110%, o którym mowa w pkt 4, nie dotyczy zmian wynikających z § 4 rozporządzenia.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1998-12-31
  • Data wejścia w życie: 1999-01-01
  • Data obowiązywania: 1999-01-01
  • Z mocą od: 1999-01-01
  • Dokument traci ważność: 1999-12-31

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA