REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 45 poz. 457

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 27 kwietnia 1999 r.

w sprawie trybu wykonywania kontroli przez Głównego Inspektora Kolejnictwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa tryb wykonywania przez Głównego Inspektora Kolejnictwa kontroli:

1) w zakresie spełniania, określonych w odrębnych przepisach, warunków:

a) prowadzenia ruchu na liniach kolejowych,

b) technicznych eksploatacji pojazdów szynowych,

c) jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu na liniach kolejowych oraz prowadzący pojazdy szynowe, a także wymaganych zdolności fizycznych i psychicznych,

2) pojazdów szynowych.

§ 2.
Kontrola, o której mowa w § 1, ma na celu ustalenie przestrzegania przez zarządy kolei i przewoźników warunków technicznych i wymagań zapewniających bezpieczeństwo ruchu, bezpieczny przewóz osób i rzeczy oraz ochronę środowiska, a w szczególności sprawdzenie:

1) świadectw dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego,

2) świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu szynowego,

3) świadectw sprawności technicznej pojazdów szynowych,

4) organizacji prowadzenia ruchu,

5) spełniania przez pojazdy szynowe warunków technicznych, ich właściwego oznakowania, prawidłowości i terminowości wykonywania przeglądów technicznych i napraw oraz wymaganych dokumentów, które powinny znajdować się w pojazdach szynowych,

6) posiadania przez pracowników kwalifikacji wymaganych na stanowiskach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c), w tym świadectw złożenia egzaminu kwalifikacyjnego, oraz posiadania aktualnych badań lekarskich i psychotechnicznych.

§ 3.
Kontrolę przeprowadza Główny Inspektor Kolejnictwa lub pracownicy Głównego Inspektoratu Kolejnictwa na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia wydanego przez Głównego Inspektora Kolejnictwa.
§ 4.
1. Przystępując do kontroli, kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazując legitymację służbową i upoważnienie, o którym mowa w § 3.

2. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i środki transportu, przedstawia żądane dokumenty oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie wyjaśnień przez pracowników.

3. Kontrola powinna być prowadzona w sposób nie powodujący zakłóceń działalności jednostki kontrolowanej.

4. Kontrolę wojskowych bocznic kolejowych i wojskowych pojazdów szynowych przeprowadza się w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie wojskowym organem transportu.

§ 5.
1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.

2. Protokół kontroli powinien zawierać opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz wynikające z niej uwagi i wnioski,

3. Zawarte w protokole kontroli uwagi i wnioski dotyczące bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpiecznego przewozu osób i rzeczy podlegają natychmiastowej realizacji.

§ 6.
1. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności – osoba pełniąca jego obowiązki.

2. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.

3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest obowiązany bezzwłocznie dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne.

4. W przypadku uznania zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, za zasadne, kontrolujący zmienia odpowiednią część protokołu kontroli, a w przypadku nieuznania ich zasadności – przekazuje bezzwłocznie na piśmie swoje stanowisko osobie zgłaszającej.

5. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając kontrolującemu pisemne wyjaśnienie uzasadniające przyczynę odmowy.

6. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osobę wymienioną w ust. 5 nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń kontroli.

7. Po zakończeniu postępowania kontrolnego kontrolujący pozostawia w jednostce kontrolowanej kopię protokołu kontroli.

§ 7.
1. Organ kontrolujący przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolne w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli.

2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości – również uwagi i wnioski w sprawie ich usunięcia oraz osoby za nie odpowiedzialne.

§ 8.
Kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne, może w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania zgłosić umotywowane zastrzeżenia w sprawie zawartych w nim ocen, uwag i wniosków.
§ 9.
Kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne, obowiązany jest w terminie określonym w wystąpieniu, nie dłuższym niż 14 dni, poinformować organ kontrolujący o podjętych działaniach związanych z realizacją uwag i wniosków.
§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: T. Syryjczyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-05-20
  • Data wejścia w życie: 1999-06-04
  • Data obowiązywania: 1999-06-04
  • Dokument traci ważność: 2003-06-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA