REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 88 poz. 962

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 16 sierpnia 2001 r.

w sprawie rejestru wyborców

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Rozporządzenie określa, dla rejestru wyborców:

1) sposób prowadzenia,

2) metody aktualizacji,

3) sposób udostępniania,

4) wzór wniosku o udostępnienie,

5) wzór wniosku o wpisanie wyborców do rejestru wyborców,

6) wzór zawiadomienia o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców,

7) sposób przekazywania przez urzędy gmin właściwym organom wyborczym okresowych informacji o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców.

2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

2) rejestrze wyborców - należy przez to rozumieć stały rejestr wyborców, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy.

§ 2.
1. Rejestr wyborców prowadzi się w oparciu o istniejącą w gminach ewidencję ludności, o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960).

2. Rejestr wyborców, w stosunku do danych zgromadzonych w ewidencji ludności, jest ograniczony i obejmuje wyłącznie informacje, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy.

3. W rejestrze wyborców uwzględnia się również informacje zawarte na kartach dodatkowych w kolorze różowym lub zielonym, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3.

§ 3.
1. Rejestr wyborców jest prowadzony:

1) w systemie informatycznym albo

2) w formie kartoteki

- w zależności od sposobu prowadzenia ewidencji ludności w danej gminie.

2. Rejestr wyborców prowadzony w formie kartoteki stanowią:

1) zbiór indywidualnych kart osobowych mieszkańców, założonych i prowadzonych na podstawie przepisów o ewidencji ludności, dotyczących mieszkańców, którzy ukończyli 18 lat i zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały, z zastrzeżeniem pkt 2,

2) zbiór kart dodatkowych rejestru wyborców w kolorze zielonym założonych na podstawie decyzji wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o wpisaniu obywatela do rejestru w miejscu stałego zamieszkania, wydanej w trybie art. 13 ust. 1 ustawy.

3. Ze zbioru, o którym mowa w ust. 2, wyłącza się karty osobowe mieszkańców pozbawionych prawa wybierania oraz mieszkańców wpisanych na ich wniosek do rejestru wyborców pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały, poprzez dołączenie do indywidualnej karty osobowej mieszkańca karty dodatkowej rejestru wyborców, w kolorze różowym, założonej po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 13 ust. 2 lub art. 14 ust. 1 ustawy.

4. W przypadku gdy rejestr wyborców jest prowadzony w systemie informatycznym, uwzględnia się w nim informacje zawarte na kartach dodatkowych, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, z tym że karty te, jak również dokumenty stanowiące podstawę ich założenia, są przechowywane. Przepis § 4 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 4.
1. Rejestr wyborców obejmuje następujące dane:

1) dla wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania,

2) dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały oraz adres zamieszkania na obszarze gminy, w której wyborca został wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek,

3) dla wyborców nigdzie niezamieszkałych, przebywających stale na obszarze gminy - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały oraz adres wskazany przez wyborcę umożliwiający kontakt z nim na obszarze gminy, w której został wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek,

4) dla wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy pod innym adresem aniżeli adres ich zamieszkania na pobyt stały w tej gminie - nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, adres zameldowania na pobyt stały oraz adres stałego zamieszkania w tej gminie, pod którym wyborca został wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek.

2. Dane dotyczące wyborców:

1) stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały,

2) nigdzie niezamieszkałych, stale przebywających na obszarze gminy,

3) zamieszkałych na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,

zamieszcza się na kartach dodatkowych rejestru wyborców w kolorze zielonym - w gminie, w której wyborca faktycznie zamieszkuje.

3. Dane dotyczące:

1) osób, co do których otrzymano zawiadomienie o pozbawieniu prawa wybierania,

2) wyborców wpisanych do rejestru wyborców w innej gminie,

3) wyborców wpisanych do rejestru wyborców w tej samej gminie, ale zamieszkałych pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,

zamieszcza się na kartach dodatkowych rejestru wyborców w kolorze różowym - w gminie, w której te osoby lub wyborcy są zameldowani na pobyt stały.

4. Po ustaniu przyczyn uzasadniających założenie kart dodatkowych rejestru wyborców, dokumenty stanowiące podstawę ich założenia opatrywane są odpowiednią adnotacją i włączane do odrębnego zbioru przejściowego. Dokumenty te przechowuje się przez okres 1 roku od daty ich wyłączenia.

5. Wzór kart dodatkowych rejestru wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 5.
1. Rejestr wyborców w gminie mającej status miasta prowadzi się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.

2. Rejestr wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 prowadzi się według poszczególnych miejscowości, a w nich - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.

§ 6.
1. Wyborców zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały wpisuje się do rejestru wyborców z urzędu.

2. Wyborców stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały albo zamieszkałych na obszarze tej gminy pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały, albo nigdzie niezamieszkałych, stale przebywających na obszarze gminy, wpisuje się do rejestru wyborców w tej gminie na ich wniosek.

3. Wzór wniosku o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 7.
1. O wpisaniu wyborcy, na jego wniosek, do rejestru wyborców wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia bezzwłocznie urząd gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały.

2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dla urzędu gminy, na której obszarze wyborca jest zameldowany na pobyt stały, do założenia karty dodatkowej rejestru wyborców w kolorze różowym. Zawiadomienie przechowuje się w odrębnym zbiorze przejściowym.

3. Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek został następnie - na skutek zmiany okoliczności - wpisany do rejestru wyborców w innej gminie w trybie art. 12 ust. 2 ustawy, urząd gminy w miejscu zameldowania wyborcy na pobyt stały zawiadamia o tym urząd gminy, w którym wyborca był poprzednio wpisany do rejestru wyborców na swój wniosek, w celu wyłączenia karty dodatkowej rejestru wyborców.

4. Wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie, który złoży w gminie, w której jest zameldowany na pobyt stały, oświadczenie, iż ponownie stale zamieszkał na jej obszarze pod adresem zameldowania na pobyt stały, wpisywany jest do rejestru wyborców w tej gminie. Wpis polega na wyłączeniu do odrębnego zbioru przejściowego karty dodatkowej rejestru wyborców w kolorze różowym oraz powiadomieniu o tym urzędu gminy, w której wyborca był wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek.

5. Jeżeli wyborca wpisany do rejestru wyborców w tej samej gminie pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały złoży w urzędzie gminy oświadczenie, że ponownie zamieszkał w tej gminie pod adresem zameldowania na pobyt stały, założone dla niego karty dodatkowe rejestru wyborców koloru różowego i zielonego wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego.

6. Zameldowanie wyborcy na pobyt stały w gminie, w której wyborca był wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek, powoduje ujęcie wyborcy w rejestrze wyborców z urzędu. Kartę dodatkową rejestru wyborców w kolorze zielonym, wcześniej założoną, wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego.

7. Karty dodatkowe rejestru wyborców, wyłączone do odrębnego zbioru przejściowego, o którym mowa w ust. 2, 4-6, przechowuje się przez okres 1 roku od daty wyłączenia.

8. Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1-4, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 8.
Urząd gminy, w której wyborca jest zameldowany na pobyt stały lub ostatnio był zameldowany na taki pobyt, w przypadku:

1) zameldowania się wyborcy na pobyt stały na obszarze innej gminy - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie, według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, załączając do niego, będące w jego posiadaniu, zawiadomienia uzyskane w trybie art. 13 ust. 2 lub na podstawie art. 14 ustawy,

2) zmiany danych, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy, lub zgonu wyborcy, jeżeli wyborca został wpisany do rejestru wyborców w innej gminie - przesyła do urzędu tej gminy zawiadomienie według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia; kartę dodatkową rejestru wyborców, dotyczącą zmarłego wyborcy, wyłącza się do odrębnego zbioru przejściowego i przechowuje przez okres 1 roku od daty wyłączenia,

3) otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, że wyborca wpisany do rejestru wyborców w innej gminie utracił prawo wybierania - przesyła kopię tego zawiadomienia do urzędu tej gminy, w celu skreślenia tej osoby z rejestru wyborców, stosując wzór określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

§ 9.
1. Rejestr wyborców jest aktualizowany poprzez:

1) uwzględnienie zmian dokonanych na podstawie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności,

2) dokonywanie zmian wynikających z decyzji wydanych po rozpatrzeniu reklamacji, o której mowa w art. 15 ustawy,

3) dokonywanie zmian wynikających z zawiadomień, o których mowa w art. 13 ust. 2 i art. 14 ust. 1 i 2 ustawy,

4) dostosowywanie rejestru wyborców do wprowadzonych przez radę gminy zmian w nazwach miejscowości, ulic i oznaczeniu numerów domów,

5) przekazywanie do właściwego urzędu gminy odpowiedniej części rejestru wyborców - w wypadku zmiany granic lub utworzenia nowej gminy.

2. Dokumenty stanowiące podstawę do wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 1, przechowywane są w odrębnym zbiorze przejściowym przez okres 1 roku.

§ 10.
1. Rejestr wyborców udostępnia się do wglądu w urzędzie gminy na pisemny wniosek, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w rejestrze.

2. Udostępnienie rejestru wyborców polega na okazaniu indywidualnej karty osobowej mieszkańca, którego dotyczy wniosek, z jednoczesnym zasłonięciem danych osobowych mieszkańców niepodanych we wniosku lub na okazaniu w ten sam sposób karty dodatkowej rejestru wyborców i udzieleniu informacji w zakresie niezbędnym do wniesienia reklamacji, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

3. Udostępnienie rejestru wyborców prowadzonego w formie elektronicznej polega na okazaniu wydruku danych wyborcy, którego dotyczy wniosek, w zakresie określonym w ust. 2.

4. Wzór wniosku o udostępnienie rejestru wyborców stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 11.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: w z. P. Stachańczyk

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 16 sierpnia 2001 r. (poz. 962)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik nr 3

infoRgrafika

Załącznik 4.

Załącznik nr 4

infoRgrafika

Załącznik 5.

Załącznik nr 5

infoRgrafika

Załącznik 6.

Załącznik nr 6

infoRgrafika

Załącznik 7.

Załącznik nr 7

infoRgrafika

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 27 sierpnia 2001 r.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA