REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2002 nr 74 poz. 678

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 8 maja 2002 r.

w sprawie wysokości opłat portowych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 8 ust. 7 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 62, poz. 685, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa wysokość opłat portowych pobieranych za użytkowanie infrastruktury portowej.
§ 2.
1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) „statki morskiej żeglugi liniowej” – statki obsługujące linię żeglugową, działającą pomiędzy portami polskimi lub obcymi, zgłoszoną i zaakceptowaną przez podmiot zarządzający portem, wykonywaną według ułożonego z góry, na okres co najmniej jednego miesiąca kalendarzowego, rozkładu rejsów, z wyłączeniem przypadków przewozów całostatkowych ładunków, jeżeli przewóz odbywa się na warunkach umowy czarterowej, o ile w przypadku wejścia statku do portu lub wyjścia statku z portu nie występuje jednocześnie przewóz ładunku linią żeglugową,

2) „międzynarodowe świadectwo pomiarowe statku” – świadectwo pomiarowe wydane na podstawie Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247) bądź innej umowy międzynarodowej w tym zakresie, której stroną jest Rzeczpospolita Polska,

3) „uznane świadectwo” – Międzynarodowy Certyfikat Zapobiegania Rozlewom Olejowym – IOPP wystawiony przez właściwy banderze statku urząd, stwierdzający, iż statek posiada podwójne dno lub oddzielne zbiorniki balastowe.

2. Określenie „tydzień” stosowane przy ustaleniu opłat portowych, których wysokość zależy od częstotliwości zawinięć statków do portu, oznacza okres czasu rozpoczynający się w poniedziałek o godzinie 0000 i kończący się w najbliższą niedzielę o godzinie 2400.

§ 3.
1. Ustala się, z zastrzeżeniem § 4, wysokość opłaty tonażowej dla statków żeglugi morskiej:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

Samochodowce

0,09

2

Drobnicowce

0,52

3

Chłodniowce

0,60

4

Kontenerowce

0,29

5

Statki typu „ro-ro”

0,22

6

Masowce

0,57

7

Statki pasażerskie do 50 000 GT

0,19

8

Statki pasażerskie powyżej 50 000 GT

0,17

9

Promy

0,09

10

Statki pasażersko-towarowe

0,09

11

Zbiornikowce do 38 000 GT, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5

0,59

12

Zbiornikowce powyżej 38 000 GT, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5

0,69

13

Zestawy pchane i zespoły holownicze

0,40

14

Pozostałe statki żeglugi morskiej

0,52

 

2. Ustala się wysokość opłaty tonażowej dla statków żeglugi portowej i śródlądowej oraz dla kutrów rybackich i łodzi rybackich:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

Statki do 24 m długości

0,1

2

Statki powyżej 24 m do 50 m długości

0,1

3

Statki powyżej 50 m do 70 m długości

0,1

4

Statki powyżej 70 m długości

0,1

5

Holowniki i pchacze

0,4

6

Barki, krypy i pontony – bez napędu

0,03

7

Barki i krypy z napędem

0,1

8

Bunkierki do 70 m długości

0,1

9

Bunkierki powyżej 70 m długości

0,1

10

Kutry rybackie i łodzie rybackie

0,03

 

3. Dla statków, o których mowa w ust. 2, wysokość opłaty tonażowej rocznej ustala się poprzez pomnożenie stawki opłaty jednorazowej, określonej w ust. 2, przez współczynnik 20.

4. Ustala się, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 pkt 2–4, wysokość opłaty tonażowej dla statków wchodzących do portu w celu innym niż wykonanie czynności handlowych:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wyłączny cel wejścia do portu

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

Każdy statek

schronienie przed niepogodą

0,00

2

Każdy statek

uzyskanie pomocy lekarskiej dla chorego członka załogi lub pasażera

0,00

3

Każdy statek

złożenie oficjalnej wizyty kurtuazyjnej

0,00

4

Każdy statek

zasięgnięcie informacji lub otrzymanie dyspozycji pod warunkiem opuszczenia portu przed upływem 48 godzin

0,00

5

Statki żeglugi portowej
i śródlądowej

remont, przebudowa, rozbiórka lub złomowanie

0,00

6

Statki żeglugi portowej
i śródlądowej

uzupełnienie paliwa, materiałów lub wyposażenia

0,00

7

Każdy statek poniżej 6 m długości

w każdym przypadku

0,00

8

Lodołamacze o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

9

Statki szkolne o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

10

Statki sportowe o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

 

§ 4.
1. Wysokość opłaty tonażowej:

1) dla statków morskiej żeglugi liniowej i promów wchodzących do portu:

a) co najmniej 8 razy w tygodniu wynosi 40%,

b) co najmniej 6 razy w tygodniu wynosi 45%,

c) co najmniej 4 razy w tygodniu wynosi 50%,

d) 3 razy w tygodniu wynosi 60%,

e) 2 razy w tygodniu wynosi 65%,

f) 1 raz w tygodniu wynosi 70%,

g) rzadziej niż 1 raz w tygodniu wynosi 75%,

2) dla statków żeglugi morskiej nowo zbudowanych oraz statków wchodzących do portu lub stoczni w celu remontu, przebudowy, rozbiórki, złomowania bądź uzupełnienia paliwa, prowiantu lub materiałów wyposażenia i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25%, jeżeli ich pobyt w porcie lub w stoczni ogranicza się do czasu niezbędnego do wykonania tych czynności,

3) dla statków żeglugi morskiej wchodzących do portu wyłącznie na postój i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25%,

4) dla statków żeglugi morskiej przechodzących tranzytem przez obszar portów morskich i niewykonujących czynności handlowych jest pobierana tylko od przejazdu w jedną stronę i wynosi 50%

odpowiedniej stawki opłaty określonej w § 3 ust. 1.

2. Opłatę tonażową dla statków wykonujących czynności handlowe w jednej podróży w portach w Szczecinie i w Świnoujściu pobiera się jednorazowo.

§ 5.
1. Ustala się, z zastrzeżeniem § 6, wysokość opłaty przystaniowej dla statków żeglugi morskiej:

Lp.

Typ i wielkość statku

Czas użytkowania infrastruktury portowej

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

2

3

4

1

Promy i statki pasażersko-towarowe, „ro-ro”, samochodowce, pasażerskie

za czas zajmowania nabrzeża uzasadniony potrzebami eksploatacyjnymi lub handlowymi oraz za pierwsze 4 godziny po tym czasie

0,04

2

Promy i statki pasażersko-towarowe, „ro-ro”, samochodowce, pasażerskie

za każdą rozpoczętą dobę, po upływie 4 godzin od całkowicie zakończonych czynności eksploatacyjnych lub handlowych

0,02

3

Pozostałe statki, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5

za czas zajmowania nabrzeża, uzasadniony potrzebami eksploatacyjnymi lub handlowymi oraz za pierwsze 4 godziny po tym czasie

0,11

4

Pozostałe statki, z zastrzeżeniem § 10 ust. 5

za każdą rozpoczętą dobę, po upływie 4 godzin od całkowicie zakończonych czynności eksploatacyjnych lub handlowych

0,02

5

Statki hydrograficzne o polskiej przynależności

0,00

6

Statki szkolne o polskiej przynależności

0,00

 

2. Ustala się wysokość opłaty przystaniowej dla statków żeglugi portowej i śródlądowej oraz dla kutrów rybackich i łodzi rybackich:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

Statki do 24 m długości

0,03

2

Statki powyżej 24 m do 50 m długości

0,03

3

Statki powyżej 50 m do 70 m długości

0,03

4

Statki powyżej 70 m długości

0,03

5

Holowniki, pchacze

0,06

6

Barki, krypy i pontony – bez napędu

0,01

7

Barki i krypy z napędem

0,03

8

Bunkierki do 70 m długości

0,03

9

Bunkierki powyżej 70 m długości

0,03

10

Kutry rybackie i łodzie rybackie

0,01

 

3. Dla statków, o których mowa w ust. 2, wysokość opłaty przystaniowej rocznej ustala się poprzez pomnożenie stawki opłaty jednorazowej, określonej w ust. 2, przez współczynnik 20.

4. Ustala się, z zastrzeżeniem § 6 pkt 2 i 3, wysokość opłaty przystaniowej dla statków wchodzących do portu w celu innym niż wykonanie czynności handlowych:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wyłączny cel wejścia do portu

Wysokość opłaty (EUR/1 GT)

1

2

3

4

1

Każdy statek

schronienie przed niepogodą

0,00

2

Każdy statek

uzyskanie pomocy lekarskiej dla chorego członka załogi lub pasażera

0,00

3

Każdy statek

złożenie oficjalnej wizyty kurtuazyjnej

0,00

4

Każdy statek

zawinięcie wyłącznie w celu zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji i opuszczenie portu przed upływem 48 godzin

0,00

5

Statki żeglugi portowej i śródlądowej

remont lub rozbiórka

0,00

6

Statki żeglugi portowej i śródlądowej

uzupełnienie paliwa lub materiałów wyposażenia

0,00

7

Każdy statek o długości poniżej 6 m

w każdym przypadku

0,00

8

Lodołamacze o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

9

Statki szkolne o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

10

Statki sportowe o polskiej przynależności

w każdym przypadku

0,00

 

§ 6.
Wysokość opłaty przystaniowej:

1) dla statków morskiej żeglugi liniowej i promów wchodzących do portu:

a) co najmniej 8 razy w tygodniu wynosi 40%,

b) co najmniej 6 razy w tygodniu wynosi 45%,

c) co najmniej 4 razy w tygodniu wynosi 50%,

d) 3 razy w tygodniu wynosi 60%,

e) 2 razy w tygodniu wynosi 65%,

f) 1 raz w tygodniu wynosi 70%,

g) rzadziej niż 1 raz w tygodniu wynosi 75% odpowiedniej stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1,

2) dla statków żeglugi morskiej nowo zbudowanych oraz statków wchodzących do portu lub stoczni w celu remontu, przebudowy, rozbiórki, złomowania bądź uzupełnienia paliwa, prowiantu lub materiałów wyposażenia i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25% stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1 Ip. 1 i 3 tabeli, jeżeli ich pobyt w porcie lub stoczni ogranicza się do czasu niezbędnego do wykonywania tych czynności,

3) dla statków żeglugi morskiej wchodzących do portu wyłącznie na postój i niewykonujących czynności handlowych wynosi 25% stawki opłaty określonej w § 5 ust. 1 Ip. 1 i 3 tabeli.

§ 7.
W przypadku korzystania przez statek podczas pobytu w porcie z nabrzeży lub przystani należących do więcej niż jednego właściciela, wysokość opłaty przystaniowej dzieli się proporcjonalnie do ilości nabrzeży lub przystani, z których statek korzystał.
§ 8.
Ustala się wysokość opłaty ładunkowej za korzystanie przez ładunek z infrastruktury portowej w relacji burtowej:

Lp.

Rodzaj ładunku

Jednostka obliczeniowa

Wysokość opłaty (EUR)

1

2

3

4

1

Węgiel i koks

1 tona

0,04

2

Ropa naftowa i produkty naftowe

1 tona

0,08

3

Gaz płynny LPG

1 tona

0,12

4

Rudy i koncentraty metali

1 tona

0,03

5

Zboże i pasze

1 tona

0,08

6

Drewno

1 tona

0,09

7

Siarka luzem

1 tona

0,08

8

Masowe płynne

1 tona

0,12

9

Masowe sypkie

1 tona

0,07

10

Drobnica

1 tona

0,15

11

Owoce i warzywa

1 tona

0,17

12

Złom metali

1 tona

0,07

13

Żelazo i stal

1 tona

0,09

14

Kontenery puste do 20 stóp

1 sztuka

0,00

15

Kontenery puste powyżej 20 stóp

1 sztuka

0,00

16

Ładunki w kontenerach do 20 stóp

1 kontener

3,00

17

Ładunki w kontenerach powyżej 20 stóp

1 kontener

4,00

18

Samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, autobusy

1 sztuka

4,00

19

Samochody osobowe

1 sztuka

3,40

20

Wagony kolejowe

1 tona

0,15

21

Inne pojazdy

1 tona

0,40

22

Przyczepy i naczepy

1 tona

0,40

 

§ 9.
Ustala się wysokość opłaty pasażerskiej:

Lp.

Typ i wielkość statku

Wysokość opłaty (EUR/1 pasażer)

1

Promy i statki pasażersko-towarowe

0,95

2

Statki pasażerskie i inne statki żeglugi morskiej

1,25

3

Statki żeglugi portowej i śródlądowej w ruchu krajowym

0,00

4

Statki żeglugi portowej i śródlądowej w ruchu międzynarodowym

0,50

 

§ 10.
1. Podstawą do ustalenia wysokości opłaty portowej jest odpowiednio aktualne międzynarodowe świadectwo pomiarowe statku albo świadectwo pomiarowe, określające pojemność brutto (GT) statku.

2. W odniesieniu do statków posiadających świadectwo pomiarowe określające ich tonaż rejestrowy brutto (BRT) przyjmuje się do ustalenia opłaty portowej, iż 1 BRT = 1 GT.

3. Wysokość opłaty portowej obliczana na podstawie masy lub ilości ładunku ustalana jest na podstawie właściwego dokumentu przewozowego.

4. Wysokość opłaty portowej obliczana na podstawie liczby pasażerów ustalana jest na podstawie liczby pasażerów wpisanych na listę pasażerów.

5. Dla zbiornikowców posiadających podwójne dno lub oddzielne zbiorniki balastowe podstawę wymiaru opłat, o których mowa w § 3 ust. 1 Ip. 11 i 12 tabeli, § 5 ust. 1 Ip. 3 i 4 tabeli, stanowi pojemność brutto (GT) pomniejszona o pojemność podwójnego dna lub oddzielnych zbiorników balastowych, określonych w przekazanym podmiotowi zarządzającemu portem dokumencie:

1) uznanym świadectwie,

2) międzynarodowym świadectwie pomiarowym statku, zawierającym w rubryce „Uwagi” odpowiedni wpis zgodnie z Rezolucją Międzynarodowej Organizacji Morskiej nr A.747(18),

pod warunkiem iż podwójne dno odpowiada wymaganiom Reguły 13F załącznika nr 1 do Protokołu z 1978 r. do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., wraz z załącznikami l, II, III, IV i V, oraz Protokół z 1978 r. dotyczący tej konwencji, sporządzony w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101).

6. Stawki opłat portowych wyrażone w euro są przeliczane na walutę płatności, zgodnie z Tabelą Kursów Narodowego Banku Polskiego, według kursu średniego z dnia zakończenia użytkowania infrastruktury portowej.

§ 11.
Przy ustalaniu wysokości opłat portowych wynikających z umów handlowych zawartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przez podmioty zarządzające portami z użytkownikami infrastruktury portowej stosuje się stawki opłat wynikające z tych umów, nie dłużej niż przez 9 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: M. Pol

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2002-06-14
  • Data wejścia w życie: 2002-06-29
  • Data obowiązywania: 2003-12-31
  • Dokument traci ważność: 2019-09-17

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA