REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2004 nr 200 poz. 2054

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 26 sierpnia 2004 r.

w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) procedury oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych;

2) procedury ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych;

3) procedury okresowych badań;

4) towary niebezpieczne innych klas niż klasa 2 przewożone ciśnieniowymi urządzeniami transportowymi;

5) sposób oznakowania ciśnieniowych urządzeń transportowych;

6) wzór znaku P.

§ 2.
1. Rozporządzenie stosuje się do ciśnieniowych urządzeń transportowych – naczyń i cystern, określonych w ustawie z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych i w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808), przeznaczonych do transportu gazów klasy 2 oraz do transportu towarów niebezpiecznych innych klas niż klasa 2.

2. Wykaz towarów niebezpiecznych innych klas niż klasa 2 przewożonych ciśnieniowymi urządzeniami transportowymi określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „wymaganiach”, rozumie się przez to wymagania techniczne określone w:

1) Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) stanowiącym Aneks l do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225 i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177),

2) umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 194, poz. 1629 oraz z 2003 r. Nr 207, poz. 2013 i 2014)

– które powinny spełniać ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzane do obrotu oraz znajdujące się w obrocie (wprowadzone do obrotu).

Rozdział 2

Procedury oceny zgodności

§ 4. [Ocena zgodności przed wprowadzeniem do obrotu]

Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przed wprowadzeniem ciśnieniowego urządzenia transportowego do obrotu powinien poddać je odpowiednim procedurom oceny zgodności, o których mowa w § 5.
§ 5.
1. Wyróżnia się następujące procedury oceny zgodności:

1) wewnętrzną kontrolę produkcji – moduł A;

2) wewnętrzną kontrolę procesu wytwarzania z nadzorowaniem oceny końcowej – moduł A1;

3) badanie typu WE – moduł B;

4) badanie projektu WE – moduł B1;

5) zgodność z typem – moduł C1;

6) zapewnienie jakości produkcji – moduł D;

7) zapewnienie jakości produkcji – moduł D1;

8) zapewnienie jakości wyrobu – moduł E;

9) zapewnienie jakości wyrobu – moduł E1;

10) weryfikację wyrobu – moduł F;

11) weryfikację jednostkową – moduł G;

12) pełne zapewnienie jakości – moduł H;

13) pełne zapewnienie jakości z badaniem projektu i nadzorem specjalnym w ramach oceny końcowej – moduł H1.

2. Procedury oceny zgodności, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 6.
1. Procedury oceny zgodności mające zastosowanie do danego ciśnieniowego urządzenia transportowego ustala się, biorąc pod uwagę kategorię, do której urządzenie zostało zaliczone.

2. Ciśnieniowe urządzenia transportowe zalicza się do następujących kategorii:

1) kategorii l – naczynia, dla których iloczyn ciśnienia próbnego i pojemności jest mniejszy lub równy 30 MPa x litr (300 barów x litr);

2) kategorii II – naczynia, dla których iloczyn ciśnienia próbnego i pojemności jest większy od 30 MPa x litr, ale nie przekracza 150 MPa x litr (odpowiednio 300 barów x litr i 1500 barów x litr);

3) kategorii III – naczynia, dla których iloczyn ciśnienia próbnego i pojemności jest większy od 150 MPa x litr (1500 barów x litr), a także cysterny.

§ 7.
1. Ciśnieniowe urządzenia transportowe podlegają, w zależności od wyboru producenta, procedurom oceny zgodności odpowiadającym kategoriom, o których mowa w § 6 ust. 2, przy czym ciśnieniowe urządzenie transportowe zaliczone do:

1) kategorii l poddaje się procedurze oceny zgodności, stosując do wyboru:

a) wewnętrzną kontrolę procesu produkcyjnego z nadzorowaniem oceny końcowej – moduł A1,

b) zapewnienie jakości produkcji – moduł D1,

c) zapewnienie jakości wyrobu – moduł E1;

2) kategorii II poddaje się procedurze oceny zgodności, stosując do wyboru:

a) pełne zapewnienie jakości – moduł H,

b) badanie typu WE – moduł B, łącznie z zapewnieniem jakości wyrobu – moduł E,

c) badanie typu WE – moduł B, łącznie ze zgodnością z typem – moduł C1,

d) badanie projektu WE – moduł B1, łącznie z weryfikacją wyrobu – moduł F,

e) badanie projektu WE – moduł B1, łącznie z zapewnieniem jakości produkcji – moduł D;

3) kategorii III – poddaje się procedurze oceny zgodności, stosując do wyboru:

a) weryfikację jednostkową – moduł G,

b) pełne zapewnienie jakości z badaniem projektu i nadzorem specjalnym w ramach oceny końcowej – moduł H1,

c) badanie typu WE – moduł B, łącznie z zapewnieniem jakości produkcji – moduł D,

d) badanie typu WE – moduł B, łącznie z weryfikacją wyrobu – moduł F.

2. Producent naczyń, ich zaworów lub innego stosowanego w transporcie wyposażenia ciśnieniowych urządzeń transportowych może zastosować zestaw procedur przewidziany dla wyższych kategorii urządzeń.

§ 8.
1. Jednostka notyfikowana biorąca udział w procedurze zapewnienia jakości, przeprowadzając niezapowiedzianą wizytację u producenta, pobiera próbkę ciśnieniowego urządzenia transportowego z miejsc jego wytwarzania lub składowania w celu przeprowadzenia lub zlecenia przeprowadzenia badań i prób, zgodnie z procedurami określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

2. W celu umożliwienia przeprowadzenia badań i prób, o których mowa w ust. 1, producent powinien powiadomić jednostkę notyfikowaną o planowanym programie produkcyjnym ciśnieniowych urządzeń transportowych.

3. Jednostka notyfikowana w pierwszym roku produkcji dokonuje wizytacji zakładu producenta co najmniej dwa razy. Częstość następnych wizytacji określa jednostka notyfikowana na podstawie kryteriów określonych odpowiednio dla danej procedury.

Rozdział 3

Procedury ponownej oceny zgodności

§ 9. [Procedura ponownej oceny zgodności]

1. Procedura ponownej oceny zgodności obejmuje metody zmierzające do zapewnienia spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe znajdujące się w obrocie.

2. Właściciel lub użytkownik udostępnia wybranej jednostce notyfikowanej dokumenty dotyczące ciśnieniowych urządzeń transportowych, które umożliwiłyby tej jednostce dokładną identyfikację urządzenia, w tym w szczególności: stwierdzenie pochodzenia urządzenia i zasad jego projektowania, a dla butli do acetylenu – szczegółowe dane dotyczące masy porowatej.

3. Właściciel lub użytkownik powinien poinformować jednostkę notyfikowaną o wszelkich ograniczeniach użytkowania, możliwych uszkodzeniach lub przeprowadzonych naprawach, jeżeli dotyczą one ciśnieniowego urządzenia transportowego.

4. Jednostka notyfikowana powinna sprawdzić, czy zawory lub inne wyposażenie mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zapewniają poziom bezpieczeństwa odpowiedni do wymagań, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych oraz w art. 19f ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.

5. Jednostka notyfikowana powinna sprawdzić, czy ciśnieniowe urządzenia transportowe znajdujące się w obrocie zapewniają przynajmniej taki sam poziom bezpieczeństwa jak ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzane do obrotu.

6. Sprawdzenie przeprowadza się na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, oraz, jeżeli to konieczne, dodatkowych kontroli.

7. Jeśli wyniki ponownej oceny zgodności są zadowalające, ciśnieniowe urządzenie transportowe podlega badaniom okresowym zgodnie z przepisami rozdziału 4.

Rozdział 4

Procedury okresowych badań

§ 10. [Badanie okresowe wyrobu]

1. Badanie okresowe wyrobu jest procedurą, poprzez którą właściciel, jego upoważniony przedstawiciel lub użytkownik zapewnia, że urządzenia nadal spełniają wymagania.

2. Właściciel, jego upoważniony przedstawiciel lub użytkownik powinien podejmować takie działania, aby warunki użytkowania lub utrzymania ciśnieniowego urządzenia transportowego zapewniały jego stałą zgodność z wymaganiami, które dotyczą tego urządzenia. Ciśnieniowe urządzenie transportowe powinno być w szczególności:

1) wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem;

2) napełniane w odpowiednich punktach napełniania;

3) poddawane odpowiednim pracom konserwacyjnym i naprawczym;

4) poddawane odpowiednim badaniom okresowym.

3. Właściciel, jego upoważniony przedstawiciel lub użytkownik powinien rejestrować podejmowane czynności, o których mowa w ust. 2, w dokumentacji przechowywanej do wglądu organów uprawnionych do kontroli.

§ 11.
1. Jednostka notyfikowana przeprowadza odpowiednie badania i próby każdego urządzenia w celu sprawdzenia zgodności ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami odpowiednimi dla tego urządzenia.

2. Niezwłocznie po przeprowadzeniu badania okresowego jednostka notyfikowana umieszcza lub zleca umieszczenie na każdym zbadanym urządzeniu swojego numeru identyfikacyjnego oraz wystawia świadectwo badania okresowego. Świadectwo to może obejmować większą liczbę urządzeń (świadectwo grupowe).

3. Właściciel, jego upoważniony przedstawiciel lub użytkownik przechowuje świadectwo badania okresowego oraz dokumentację, o których mowa w § 10 ust. 3, co najmniej do terminu następnego badania okresowego.

Rozdział 5

Oznakowanie zgodności P

§ 12. [Oznakowanie znakiem zgodności П]

1. Ciśnieniowe urządzenia transportowe spełniające wymagania powinny być oznakowane znakiem zgodności P oraz numerem identyfikacyjnym jednostki notyfikowanej zgodnie z przepisami załącznika nr 2 do rozporządzenia.

2. Oznakowanie znakiem zgodności P należy umieścić w sposób trwały w widocznym miejscu. Numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która przeprowadziła procedurę oceny zgodności lub ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, umieszcza się obok oznakowania P.

§ 13.
1. Nowe zawory oraz inne wyposażenie ciśnieniowych urządzeń transportowych związane bezpośrednio z bezpieczeństwem powinny posiadać oznakowanie znakiem zgodności P albo znakiem CE zgodnie z przepisami w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych, w przypadku braku wymagań, o których mowa w § 3.

2. Przy oznakowaniu, o którym mowa w ust. 1, nie jest konieczne umieszczenie numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej, która przeprowadziła ocenę zgodności zaworów oraz innego wyposażenia.

3. Zawory i wyposażenie, inne niż określone w ust. 1, nie podlegają wymaganiom w zakresie oznaczania.

§ 14.
Butle do gazów oznakowane znakiem zgodności Î 1, Î 2, Î 3 po przeprowadzeniu pierwszego badania okresowego powinny zostać oznakowane znakiem zgodności P oraz numerem identyfikacyjnym jednostki wykonującej to badanie.
§ 15.
1. W przypadku przeprowadzenia oceny zgodności, ponownej oceny zgodności, a także okresowych badań ciśnieniowych urządzeń transportowych, numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej powinien być umieszczony na jej odpowiedzialność w sposób trwały, w widocznym miejscu, przez tę jednostkę, producenta, właściciela, importera, użytkownika albo upoważnionego przedstawiciela producenta lub właściciela.

2. Nie dopuszcza się umieszczania na ciśnieniowych urządzeniach transportowych oznakowań, które mogą wprowadzić w błąd co do znaczenia i formy oznakowania P.

3. Oznakowania inne niż P mogą być umieszczane na ciśnieniowych urządzeniach transportowych pod warunkiem, że nie powodują ograniczenia widoczności i czytelności oznakowania P.

§ 16.
Wzór znaku zgodności P określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 17. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]

Przepisy rozporządzenia stosuje się do ciśnieniowych urządzeń transportowych innych niż butle od dnia 1 lipca 2005 r.
§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: K. Opawski

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 1999/36/EC z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz. Urz. WE L138 z 1.06.1999).

Załącznik 1. [WYKAZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH INNYCH KLAS NIŻ KLASA 2 PRZEWOŻONYCH CIŚNIENIOWYMI URZĄDZENIAMI TRANSPORTOWYMI]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 26 sierpnia 2004 r. (poz. 2054)

Załącznik nr 1

WYKAZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH INNYCH KLAS NIŻ KLASA 2 PRZEWOŻONYCH CIŚNIENIOWYMI URZĄDZENIAMI TRANSPORTOWYMI

infoRgrafika

Załącznik 2. [PROCEDURY OCENY ZGODNOŚCI]

Załącznik nr 2

PROCEDURY OCENY ZGODNOŚCI

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3. [WZÓR ZNAKU ZGODNOŚCI P]

Załącznik nr 3

WZÓR ZNAKU ZGODNOŚCI Õ

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2004-09-14
  • Data wejścia w życie: 2004-10-15
  • Data obowiązywania: 2011-07-01
  • Dokument traci ważność: 2012-04-28

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA