REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 81 poz. 486

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 7 maja 2008 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2004 r. w sprawie stażu podyplomowego lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. Nr 57, poz. 553, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2:

a) w ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) przebywania lekarza, lekarza dentysty na urlopie wychowawczym, nie dłużej jednak niż dwa lata;",

b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

„8. W uzasadnionych przypadkach minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii właściwego marszałka województwa oraz właściwej okręgowej izby lekarskiej, może wyrazić zgodę na rozpoczęcie stażu podyplomowego w innym terminie niż określony w ust. 3."

2) w § 4:

a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) zapewniać określonej liczbie lekarzy odbywających staż realizację treści merytorycznych ramowego programu w sposób i w czasie, o których mowa w rozporządzeniu.",

b) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

„4. W przypadku zmiany formy prawnej podmiotu uprawnionego do prowadzenia stażu, wpisanego na listę, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, podmiot ten może nadal prowadzić staż podyplomowy lub staż cząstkowy, do czasu ponownego wpisu na listę, jeżeli złoży marszałkowi województwa oświadczenie o spełnianiu odpowiednich wymagań, określonych w ust. 1–3.

5. W przypadku powstania nowego podmiotu w wyniku przekształcenia lub reorganizacji podmiotu, uprawnionego do prowadzenia stażu, wpisanego na listę, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, podmiot ten może nadal prowadzić staż podyplomowy lub staż cząstkowy do czasu ponownego wpisu na listę, jeżeli złoży marszałkowi województwa oświadczenie o spełnianiu odpowiednich wymagań, określonych w ust. 1–3."

3) w § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Lekarz, lekarz dentysta odbywający staż podyplomowy otrzymuje zasadnicze wynagrodzenie miesięczne przez cały okres odbywania stażu w wysokości 1 824 zł."

4) w § 11 ust. 4–7 otrzymują brzmienie:

„4. Stażysta w trakcie stażu pełni 1 dyżur w tygodniu:

1) w oddziale, w którym odbywa staż cząstkowy lub część stażu cząstkowego w zakresie chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, pediatrii, położnictwa i ginekologii, psychiatrii;

2) w izbie przyjęć lub szpitalnym oddziale ratunkowym, w okresie realizacji stażu cząstkowego w zakresie medycyny rodzinnej;

3) w oddziale intensywnej terapii w okresie realizacji stażu cząstkowego w zakresie intensywnej terapii;

4) w szpitalnym oddziale ratunkowym w okresie realizacji stażu cząstkowego w zakresie medycyny ratunkowej.

5. Lekarzowi stażyście za każdą godzinę dyżuru medycznego pełnionego w porze dziennej oraz nocnej przysługuje wynagrodzenie w wysokości 125 % stawki godzinowej zasadniczego wynagrodzenia miesięcznego.

6. Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego stażysty oblicza się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego stażysty przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

7. W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w § 5 ust. 2a, liczba dyżurów w miesiącu może być większa niż określona w ust. 4, z zachowaniem norm czasu pracy lekarzy wynikających z przepisów o zakładach opieki zdrowotnej."

5) w § 16:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Lekarski egzamin państwowy, zwany dalej „LEP", oraz lekarsko-dentystyczny egzamin państwowy, zwany dalej „LDEP", jest składany w formie pisemnego testu jednolitego w całym kraju, ustalanego na każdy termin odrębnie dla lekarzy i lekarzy dentystów.",

b) uchyla się ust. 2,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. LEP i LDEP odbywają się jednocześnie w całym kraju – LEP w okresie od dnia 15 września do dnia 30 września i od dnia 15 lutego do dnia 28 lutego, LDEP w okresie od dnia 1 września do dnia 15 września i od dnia 1 lutego do dnia 15 lutego.",

d) uchyla się ust. 3a–4,

e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Ze względu na liczbę osób przystępujących do LEP albo LDEP liczba miejsc przeprowadzenia egzaminów może być mniejsza niż liczba województw."

6) po § 16 dodaje się § 16a i 16b w brzmieniu:

„§ 16a. 1. Lekarz, lekarz dentysta zamierzający przystąpić odpowiednio do LEP albo LDEP składa wniosek w tej sprawie do dyrektora CEM, w terminie do dnia 30 czerwca albo do dnia 30 grudnia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:

1) imiona i nazwisko;

2) adres korespondencyjny;

3) numer PESEL, jeżeli posiada;

4) datę urodzenia;

5) miejsce urodzenia;

6) numer dokumentu „Ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza" albo „Ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty" albo „Prawo wykonywania zawodu lekarza" albo „Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty"

7) numer rejestracyjny izby lekarskiej;

8) nazwę ukończonej uczelni;

9) własnoręczny podpis wnioskodawcy.

3. Formularz wniosku jest generowany elektronicznie i pobierany na stronie internetowej CEM. CEM potwierdza elektronicznie zapisanie zgłoszonych na wniosku danych.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, w wersji papierowej lekarz, lekarz dentysta przesyła do właściwej okręgowej izby lekarskiej.

5. Po upływie terminów, o których mowa w ust. 1, CEM przekazuje elektronicznie dane wskazane w ust. 2 właściwym okręgowym izbom lekarskim.

6. W terminie 7 dni od dnia otrzymania danych okręgowa izba lekarska przekazuje do CEM listę osób, które nie posiadają ograniczonego prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, albo będących w trakcie uzyskiwania ograniczonego prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, wraz z uzasadnieniem, oraz przesyła do CEM złożone wnioski, o których mowa w ust. 4, lub informacje o terminie uzyskania ograniczonego prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty, prawa wykonywania zawodu lekarza albo lekarza dentysty.

7. CEM zawiadamia niezwłocznie osoby niespełniające wymagań niezbędnych do przystąpienia do LEP albo LDEP o braku możliwości składania egzaminu.

§ 16b. 1. Lekarz, lekarz dentysta, który ukończył studia na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym prowadzonym w polskiej uczelni medycznej w innym języku niż język polski, zamierzający przystąpić do LEP albo LDEP w tym języku, składa do dyrektora CEM wniosek, o którym mowa w § 16a, zawierający dodatkowo wskazanie języka, w którym zamierza składać LEP albo LDEP.

2. Lekarz, lekarz dentysta zamierzający przystąpić do LEP albo LDEP w innym języku niż język polski składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 maja albo do dnia 31 października.

3. Przepisy § 16a ust. 3–7 stosuje się odpowiednio."

7) w § 17:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Test przeznaczony na LEP zawiera 200 zadań z zakresu:

1) chorób wewnętrznych (w tym zadania z zakresu chorób układu sercowo-naczyniowego) – 39 zadań,

2) pediatrii (w tym z zakresu neonatologii) – 29 zadań,

3) chirurgii (w tym z zakresu chirurgii urazowej) – 27 zadań,

4) położnictwa i ginekologii – 26 zadań,

5) psychiatrii – 14 zadań,

6) medycyny rodzinnej – 20 zadań,

7) medycyny ratunkowej i intensywnej terapii – 20 zadań,

8) bioetyki i prawa medycznego – 10 zadań,

9) orzecznictwa lekarskiego – 7 zadań,

10) zdrowia publicznego – 8 zadań

– przy czym wśród zadań z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii, położnictwa i ginekologii oraz medycyny rodzinnej znajduje się co najmniej 20 zadań z dziedziny onkologii.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Test przeznaczony na LDEP zawiera 200 zadań z zakresu:

1) stomatologii zachowawczej – 46 zadań,

2) stomatologii dziecięcej – 35 zadań,

3) chirurgii stomatologicznej – 25 zadań,

4) protetyki stomatologicznej – 25 zadań,

5) periodontologii – 14 zadań,

6) ortodoncji – 20 zadań,

7) medycyny ratunkowej – 10 zadań,

8) bioetyki i prawa medycznego – 10 zadań,

9) orzecznictwa lekarskiego – 7 zadań,

10) zdrowia publicznego – 8 zadań

– przy czym wśród zadań z zakresu stomatologii zachowawczej, stomatologii dziecięcej, chirurgii stomatologicznej, periodontologii i ortodoncji co najmniej 20 zadań z dziedziny onkologii."

8) § 18 otrzymuje brzmienie:

„§ 18. 1. LEP i LDEP jest przeprowadzany przez komisję egzaminacyjną.

2. Kandydatów do komisji egzaminacyjnej zgłaszają: Dyrektor CEM, rektorzy wyższych uczelni medycznych lub wyższych uczelni z wydziałem medycznym, wojewodowie i okręgowe rady lekarskie. Zgłoszonych kandydatów akceptuje minister właściwy do spraw zdrowia.

3. Przewodniczącego i członków komisji egzaminacyjnej powołuje i odwołuje dyrektor CEM spośród osób, o których mowa w ust. 2.

4. W celu przeprowadzenia egzaminu w ustalonych miejscach i terminie dyrektor CEM wyznacza spośród członków komisji egzaminacyjnej, o której mowa w ust. 1, zespoły egzaminacyjne w następującym składzie:

1) przewodniczący zespołu – przedstawiciel CEM;

2) członkowie:

a) przedstawiciel lub przedstawiciele rektora właściwej uczelni medycznej,

b) przedstawiciel lub przedstawiciele właściwego wojewody,

c) przedstawiciel lub przedstawiciele właściwej okręgowej rady lekarskiej.

5. W skład zespołu egzaminacyjnego nie może być powołana osoba, która jest małżonkiem, krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie osoby przystępującej do LEP/LDEP w danym terminie."

9) § 19 otrzymuje brzmienie:

„§ 19. Lekarz, lekarz dentysta przystępujący odpowiednio do LEP albo LDEP przedkłada w dniu egzaminu zespołowi egzaminacyjnemu, o którym mowa w § 18 ust. 4:

1) dokument potwierdzający tożsamość;

2) dokument „Ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza" albo „Ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty" albo „Prawo wykonywania zawodu lekarza" albo „Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty"."

10) po § 19 dodaje się § 19a w brzmieniu:

„§ 19a. Niezwłocznie po zakończeniu egzaminu CEM publikuje na swojej stronie internetowej treść zadań wykorzystanych podczas danego LEP albo LDEP wraz z poprawnymi odpowiedziami."

11) § 20 otrzymuje brzmienie:

„§ 20. 1. CEM dokonuje obliczenia wyników testu, o którym mowa w § 16 ust. 1.

2. Za wynik pozytywny uważa się uzyskanie przez lekarza, lekarza dentystę co najmniej 56 % maksymalnej, możliwej do uzyskania liczby punktów z testu, o którym mowa w § 16 ust. 1.

3. CEM niezwłocznie po obliczeniu wyników LEP oraz LDEP ogłasza je na swojej stronie internetowej, podając nadany przez CEM numer kodowy zdającego oraz wyrażoną w procentach liczbę poprawnie udzielonych odpowiedzi.

4. O wynikach egzaminu CEM zawiadamia ministra właściwego do spraw zdrowia, właściwą okręgową izbę lekarską oraz Wojewódzkie Centra Zdrowia Publicznego, a w odniesieniu do lekarza, o którym mowa w § 2 ust. 2, Wojskową Izbę Lekarską.

5. Wynik LEP i LDEP nie stanowi decyzji w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego."

12) § 21 otrzymuje brzmienie:

„§ 21. 1. Lekarz, który złożył LEP z wynikiem pozytywnym, otrzymuje świadectwo złożenia Lekarskiego Egzaminu Państwowego według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia. Lekarz dentysta, który złożył LDEP z wynikiem pozytywnym, otrzymuje świadectwo złożenia Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Państwowego według wzoru określonego w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

2. Świadectwa, o których mowa w ust. 1, CEM przekazuje lekarzowi, lekarzowi dentyście w terminie do 21 dni od dnia złożenia LEP albo LDEP.

3. Kopię świadectwa, o którym mowa w ust. 1, CEM przekazuje właściwej okręgowej izbie lekarskiej w terminie, o którym mowa w ust. 2.

4. CEM prowadzi rejestr wydanych świadectw."

13) § 22 otrzymuje brzmienie:

„§ 22. 1. Lekarz, lekarz dentysta, który nie złożył odpowiednio LEP albo LDEP z wynikiem pozytywnym, może do niego przystąpić ponownie w innym terminie.

2. Lekarz, lekarz dentysta, który złożył odpowiednio LEP albo LDEP z niesatysfakcjonującym go wynikiem, może przystąpić do LEP albo LDEP ponownie w innym terminie."

14) w załączniku nr 1 do rozporządzenia „Ramowy Program Stażu Podyplomowego Lekarza":

a) w części „Staż cząstkowy w dziedzinie położnictwa i ginekologii IV. Program stażu cząstkowego z zakresu położnictwa i ginekologii" zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„Czas trwania stażu: 7 tygodni",

b) w części „Staż z zakresu orzecznictwa lekarskiego VIII. Program stażu z zakresu orzecznictwa lekarskiego" zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„Czas trwania stażu – 20 godzin realizowanych w ciągu 3 dni",

c) w części „Staż z zakresu bioetyki IX. Program stażu z zakresu bioetyki" zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„Czas trwania stażu: 20 godzin wykładów realizowanych w ciągu 3 dni",

d) w części „Staż z zakresu prawa medycznego X. Program stażu z zakresu prawa medycznego" zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

„Czas trwania stażu: 30 godzin wykładów realizowanych w ciągu 4 dni"

15) załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.
Przepisy § 5 ust. 4 oraz § 11 ust. 5 i 6 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, dotyczące wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za dyżury medyczne, stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r., w tym również do lekarzy, którzy ukończyli staż podyplomowy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 maja 2008 r.

Minister Zdrowia: E. Kopacz

 

 

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 117, poz. 790, Nr 191, poz. 1410 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 123, poz. 849, Nr 166, poz. 1172 i Nr 176, poz. 1238 i oraz z 2008 r. Nr 58, poz. 351.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2118, z 2005 r. Nr 133, poz. 1126 oraz z 2007 r. Nr 127, poz. 882 i Nr 160, poz. 1137.

Załącznik 1.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 7 maja 2008 r. (poz. 486)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-05-13
  • Data wejścia w życie: 2008-05-15
  • Data obowiązywania: 2008-05-15
  • Dokument traci ważność: 2012-10-01

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA