REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2008 nr 216 poz. 1377

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA1)

z dnia 19 listopada 2008 r.

w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa:

1) zakres i sposób przekazywania Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informacji o:

a) wynikach klasyfikacji stref, o której mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej „ustawą”,

b) wynikach pomiarów, na postawie których dokonywana jest ocena poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy,

c) wynikach oceny poziomów substancji w powietrzu i wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89 ustawy,

d) stwierdzonych przekroczeniach alarmowych poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w art. 93 ustawy;

2) zakres i sposób przekazywania ministrowi właściwemu do spraw środowiska informacji o programach ochrony powietrza, o których mowa w art. 91 ustawy;

3) zakres i sposób przekazywania ministrowi właściwemu do spraw środowiska sprawozdania z realizacji programów ochrony powietrza, o których mowa w art. 91 ustawy.

§ 2.
1. Informacje o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po ostatnim roku kalendarzowym, z którego dane wykorzystano do dokonania klasyfikacji stref.

2. Zakres przekazywanych informacji jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3. Informacje przekazuje się w formie elektronicznej, w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, oraz w formie pisemnej.

4. Informacje są przekazywane Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, za pomocą poczty elektronicznej.

§ 3.
1. Informacje o wynikach pomiarów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminach:

1) do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni – informacje zawierające zweryfikowane roczne serie wyników pomiarów poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy;

2) do 10. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy – informacje zawierające wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów substancji uzyskanych za pomocą metod automatycznych i manualnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem wyników pomiarów ołowiu, arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10;

3) do 60 dni od końca miesiąca, w którym prowadzone były pomiary – informacje zawierające wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów ołowiu, arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10.

2. Informacje przekazuje się dla każdego stanowiska pomiarowego oddzielnie, podając:

1) nazwę substancji;

2) parametry stanowiska pomiarowego, w tym nazwę, adres, współrzędne geograficzne w układzie WGS84 (szerokość N: dd°mm'ss.ss”; długość E: dd°mm'ss.ss”) i współrzędne prostokątne w układzie PUWG 1992, charakterystykę obszaru, typ stacji, metodykę pomiaru, typ przyrządu pomiarowego;

3) datę i godzinę pomiaru według czasu środkowoeuropejskiego – CET, rozumianego jako czas uniwersalny UTC powiększony o jedną godzinę;

4) wynik pomiaru poziomu substancji w powietrzu.

3. Informacje przekazuje się w formie elektronicznej, w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą tego systemu.

§ 4.
1. Informacje o wynikach corocznej oceny poziomów substancji w powietrzu i informacje o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni.

2. Zakres przekazywanych informacji jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

3. Informacje przekazuje się w formie elektronicznej, w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą poczty elektronicznej oraz w formie pisemnej.

§ 5.
1. Informacje o stwierdzonych w dniu poprzednim przekroczeniach alarmowych poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. d, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska nie później niż do godziny 1000 danego dnia.

2. Zakres przekazywanych informacji jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

3. Informacje przekazuje się w formie elektronicznej, w układzie systemu informatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą tego systemu.

§ 6.
1. Informacje o programach ochrony powietrza, o których mowa w § 1 pkt 2, marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska niezwłocznie po ogłoszeniu uchwały w sprawie programu ochrony powietrza.

2. Informacje obejmują:

1) opracowanie tekstowe, na podstawie którego sporządzono program ochrony powietrza;

2) tekst uchwały w sprawie programu ochrony powietrza;

3) zestawienie informacji dotyczących programów ochrony powietrza.

3. Zakres i układ przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

4. Informacje są przekazywane ministrowi właściwemu do spraw środowiska w formie pisemnej i elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej.

§ 7.
1. Sprawozdanie z realizacji programów ochrony powietrza, o którym mowa w § 1 pkt 3, marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska co trzy lata, licząc od dnia ogłoszenia uchwały o programie ochrony powietrza.

2. W przypadku gdy realizacja programu ochrony powietrza jest zaplanowana na okres krótszy niż 3 lata, sprawozdanie jest przedkładane najpóźniej 6 miesięcy po zakończeniu realizacji programu.

3. Sprawozdanie zawiera informacje o:

1) kierunkach i zakresie podjętych działań priorytetowych, w tym zmianach w jakości paliw dopuszczonych do stosowania na określonym terenie, zastosowaniu najlepszych dostępnych technik i innych działań ograniczających emisję substancji do powietrza, jeżeli były planowane;

2) stanie zaawansowania podjętych działań, o których mowa w pkt 1;

3) nakładach, w tym środkach finansowych, dotychczas poniesionych oraz przewidywanych do poniesienia na działania, o których mowa w pkt 1;

4) ograniczeniu emisji substancji do powietrza.

4. Sprawozdanie jest przekazywane ministrowi właściwemu do spraw środowiska w formie pisemnej i elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej, w układzie określonym przez ministra właściwego do spraw środowiska.

§ 8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. Nr 63, poz. 445).
§ 9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Środowiska: M. Nowicki

 

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

1) dyrektywy Rady 96/62/WE z dnia 27 września 1996 r. w sprawie oceny i zarządzania jakością otaczającego powietrza (Dz. Urz. WE L 296 z 21.11.1996, str. 55, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 3, str. 95, z późn. zm.),

2) dyrektywy Rady 1999/30/WE z dnia 22 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do wartości dopuszczalnych dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu i tlenków azotu oraz pyłu i ołowiu w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. WE L 163 z 29.06.1999, str. 41, z późn. zm., Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 164, z późn. zm.),

3) dyrektywy 2000/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 listopada 2000 r. dotyczącej wartości dopuszczalnych benzenu i tlenku węgla w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. WE L 313 z 13.12.2000, str. 12, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 262, z późn. zm.),

4) dyrektywy 2002/3/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lutego 2002 r. odnoszącej się do ozonu w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. WE L 67 z 09.03.2002, str. 14, z późn. zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 497, z późn. zm.),

5) dyrektywy 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056 i Nr 199, poz. 1227.

Załącznik 1. [ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓREJ MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Środowiska
z dnia 19 listopada 2008 r. (poz. 1377)

Załącznik nr 1

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓREJ MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY

1. Informacje ogólne:

1) województwo;

2) data przygotowania informacji;

3) okres, z którego dane wykorzystano na potrzeby klasyfikacji;

4) nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska;

5) nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

2. Zestawienie stref w województwie

Zestawienie stref w województwie zawiera następujące informacje:

1) nazwę strefy1);

2) kod strefy2);

3) obszar strefy [km2];

4) liczbę mieszkańców w strefie;

5) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują dopuszczalne poziomy substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin;

6) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują poziomy docelowe substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin;

7) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują poziomy celów długoterminowych substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin.

3. Wyniki klasyfikacji stref

1) Wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której określone są progi oszacowania3). Wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się dla każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych ze względu na:

a) ochronę zdrowia ludzi,

b) ochronę roślin.

2) Dla każdej strefy podaje się następujące informacje:

a) nazwę strefy,

b) kod strefy,

c) liczbę mieszkańców w strefie,

d) obszar strefy [km2],

e) klasę strefy4),

f) wymaganą metodę oceny wykonywanej zgodnie z art. 89 ustawy,

g) metodę wykorzystaną w ocenie wykonywanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,

h) okres (w latach), którego dotyczyły pomiary i analizy będące podstawą do wykonania oceny, wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,

i) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z dolnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

j) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z górnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

k) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów dopuszczalnych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

I) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów docelowych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

m) rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów celów długoterminowych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,

n) minimalną liczbę stałych stanowisk pomiarowych wymaganą przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy,

o) liczbę stałych stanowisk pomiarowych, z których wykorzystano wyniki pomiarów do oceny, wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy, na których badane jest oddziaływanie źródeł emisji niezorganizowanej lub małych źródeł emisji,

p) liczbę stałych stanowisk pomiarowych, z których wykorzystano wyniki pomiarów do oceny wykonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy, na których jest badane oddziaływanie dużych instalacji.

4. Informacje uzupełniające

Wyniki klasyfikacji stref przekazuje się również w formie mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji, na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń, dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania map.

Wartości na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10 % do 25 % odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego oraz dodatkowych izolinii o wartościach odpowiadających górnemu i dolnemu progowi oszacowania. Mapy prezentują parametry statystyczne według poniższego zestawienia:

Substancja:

Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2)

– percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych;

2) dwutlenek siarki (SO2)

– percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych;

3) dwutlenek siarki (SO2)

– stężenie średnie roczne;

4) dwutlenek azotu (NO2)

– percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych;

5) dwutlenek azotu (NO2)

– stężenie średnie roczne;

6) tlenki azotu (NOx)

– stężenie średnie roczne;

7) pył zawieszony PM10

– percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych;

8) pył zawieszony PM10 i PM2,5

– stężenie średnie roczne;

9) ołów (Pb)

– stężenie średnie roczne;

10) benzen (C6H6)

– stężenie średnie roczne;

11) tlenek węgla (CO)

– stężenie maksymalne 8-godzinne kroczące;

12) ozon (O3)

– stężenie maksymalne 8-godzinne z lat objętych oceną;

13) ozon (O3)

– AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800–2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 1.05–31.07 uśrednione dla 5 lat;

14) arsen (As)

– stężenie średnie roczne;

15) kadm (Cd)

– stężenie średnie roczne;

16) nikiel (Ni)

– stężenie średnie roczne;

17) benzo(a)piren

– stężenie średnie roczne.

 

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy określony przepisami wydanymi na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

3) Substancje i progi oszacowania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

4) Klasa strefy wskazuje, czy poziom stężeń substancji w strefie jest:

1) powyżej górnego progu oszacowania,

2) pomiędzy górnym i dolnym progiem oszacowania,

3) poniżej dolnego progu oszacowania; dla ozonu – poniżej górnego progu oszacowania.

Załącznik 2. [ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY]

Załącznik nr 2

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY

1. Informacje ogólne:

1) województwo;

2) data przygotowania informacji;

3) okres, z którego dane wykorzystano na potrzeby klasyfikacji;

4) nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska;

5) nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

2. Zestawienie stref w województwie

Zestawienie stref w województwie zawiera informację, dla jakich substancji zostało wykonane, oraz następujące dane:

1) nazwę strefy1);

2) kod strefy2);

3) obszar strefy [km2];

4) liczbę mieszkańców w strefie;

5) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują dopuszczalne poziomy substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin;

6) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują poziomy docelowe substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin;

7) nazwy substancji z podaniem, czy na całym obszarze strefy lub części obowiązują poziomy celów długoterminowych substancji określone:

a) ze względu na ochronę zdrowia ludzi,

b) ze względu na ochronę roślin.

3. Wykaz stacji pomiarowych, z których wyniki pomiarów wykorzystano w ocenie wykonanej zgodnie z art. 89 ustawy.

Dla każdej stacji pomiarowej podaje się następujące informacje:

1) kod stacji pomiarowej3);

2) współrzędne geograficzne stacji pomiarowej w układzie WGS84 (szerokość N: dd°mm'ss.ss”; długość E: dd°mm'ss.ss”);

3) nazwę strefy;

4) kod strefy;

5) substancje, których stężenia mierzone są na stacji pomiarowej;

6) kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności stacji pomiarowej4);

7) podstawowy czas uśredniania stężeń poszczególnych substancji;

8) metodę pomiaru stężeń substancji5);

9) typ stacji pomiarowej i typ obszaru6).

4. Wyniki klasyfikacji stref

1) Wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której określone są poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe i poziomy celów długoterminowych7). Wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się dla każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych ze względu na:

a) ochronę zdrowia ludzi,

b) ochronę roślin.

2) Dla każdej strefy podaje się następujące informacje:

a) nazwę strefy,

b) kod strefy,

c) klasę strefy8) i metodę oceny wykonanej zgodnie z art. 89 ustawy (dla każdego kryterium (ochrona zdrowia, ochrona roślin), substancji9) i czasu uśredniania).

5. Lista stref zakwalifikowanych do programów ochrony powietrza, zwanych dalej „POP”.

Dla każdej strefy zakwalifikowanej do opracowania POP podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy;

2) kod strefy;

3) podstawę zakwalifikowania do POP (w tym dla każdego kryterium (ochrona zdrowia, ochrona roślin), substancji, czasu uśredniania);

4) obszar przekroczeń:

a) nazwę (miasta, miejscowości, gminy, dzielnicy),

b) obszar [km2],

c) liczbę mieszkańców.

6. Zestawienie przypadków przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji powiększonych o margines tolerancji10), poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych zarejestrowanych:

1) w oparciu o pomiary; dla każdej substancji i stanowiska, na którym stwierdzono przekroczenia, podaje się następujące informacje:

a) nazwę strefy11),

b) kod strefy11),

c) kryterium,

d) substancję,

e) czas uśredniania,

f) kod krajowy stacji pomiarowej,

g) listę przypadków przekroczeń poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych (terminy, wartości, przyczyny wystąpienia przekroczenia12));

2) w oparciu o inne niż pomiary metody oceny, jako metody uzupełniające oceny13).

7. Mapy

Mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych sporządza się, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji, na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń oraz dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania mapy.

Wartości na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10 % do 25 % odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego. Mapy prezentują parametry statystyczne według następującego zestawienia:

Substancja:

Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2)

– percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych;

2) dwutlenek siarki (SO2)

– percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych;

3) dwutlenek siarki (SO2)

– stężenie średnie roczne;

4) dwutlenek azotu (NO2)

– percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych;

5) dwutlenek azotu (NO2)

– stężenie średnie roczne;

6) tlenki azotu (NOx)

– stężenie średnie roczne;

7) pył zawieszony PM10

– percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń 24-godzinnych;

8) pył zawieszony PM10 i PM2,5

– stężenie średnie roczne;

9) ołów (Pb)

– stężenie średnie roczne;

10) benzen (C6H6)

– stężenie średnie roczne;

11) tlenek węgla (CO)

– stężenie maksymalne 8-godzinne kroczące;

12) ozon (O3)

– percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia 8-godzinnego kroczącego;

13) ozon (O3)

– AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800–2000 czasu środkowoeuropejskiego okresu 1.05–31.07 uśrednione dla 5 lat;

14) arsen (As)

– stężenie średnie roczne;

15) kadm (Cd)

– stężenie średnie roczne;

16) nikiel (Ni)

– stężenie średnie roczne;

17) benzo(a)piren

– stężenie średnie roczne.

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy określony przepisami wydanymi na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

3) Kod krajowy i międzynarodowy stacji pomiarowej.

4) Kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności stacji pomiarowej wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

5) W przypadku metody pomiaru stężeń pyłu wskazuje się, czy metoda pomiaru pyłu zawieszonego jest:

1) z separacją frakcji – PM10 albo PM2,5:

a) pomiar automatyczny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

b) pomiar manualny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 – metoda grawimetryczna,

c) pomiar automatyczny z separacją frakcji PM10 albo PM2,5 z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej;

2) bez separacji frakcji –TSP (pomiary tymi metodami powinny być traktowane jako metody szacowania):

a) bez przeliczenia ze stężeń TSP na stężenia PM10:

– pomiar automatyczny oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

– pomiar automatyczny z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej,

– pomiar manualny – metoda grawimetryczna,

b) z przeliczeniem na PM10 – podaje się formułę przeliczeniową ze stężeń TSP na PM10:

– pomiar automatyczny oparty na metodzie osłabienia promieniowania beta,

– pomiar automatyczny z wykorzystaniem mikrowagi oscylacyjnej,

– pomiar manualny – metoda grawimetryczna;

3) reflektometryczna – BS (pomiary tymi metodami powinny być traktowane jako metody szacowania):

a) bez przeliczenia na PM10,

b) z przeliczeniem na PM10;

4) inna – z podaniem opisu metody.

6) Wybiera się jedną opcję z listy typów obszaru:

1) obszar miejski;

2) obszar podmiejski;

3) obszar pozamiejski

oraz jedną opcję z listy możliwych typów stacji:

1) komunikacyjna;

2) w strefie oddziaływania przemysłu lub zakładu;

3) tło miejskie;

4) tło podmiejskie;

5) tło regionalne;

6) tło ponadregionalne;

7) typ nieokreślony.

7) Poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe, poziomy celów długoterminowych wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

8) Klasy strefy:

1) dla przypadków, gdy jest określony margines tolerancji:

a) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego*, lecz nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*,

c) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*;

2) dla przypadków, gdy margines tolerancji nie jest określony lub jest zerowy:

a) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń powyżej poziomu dopuszczalnego*,

c) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu docelowego*,

d) poziom stężeń powyżej poziomu docelowego*,

e) poziom stężeń nieprzekraczający poziomu celu długoterminowego,

f) poziom stężeń powyżej poziomu celu długoterminowego.

* Z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

9) Substancje wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

10) Dla substancji i parametrów, dla których nie jest określony margines tolerancji lub margines tolerancji jest zerowy, raportuje się przypadki przekroczeń poziomów dopuszczalnych. Jeżeli wystąpiły w ciągu roku przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji, lub poziomu docelowego częściej niż jest to dozwolone, w tabelach zestawia się wszystkie przypadki tych przekroczeń zarejestrowane w ciągu roku.

11) W przypadku stacji o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref objętych obszarem przekroczenia, jeżeli na obszarze tych stref nie są zlokalizowane inne stacje.

12) Lista potencjalnych przyczyn wystąpienia przekroczeń poszczególnych poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych wraz z kodem przyczyny przekroczenia:

1) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów w centrum miasta z intensywnym ruchem (S1);

2) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów na głównej drodze leżącej w pobliżu stacji (S2);

3) oddziaływanie emisji z zakładów przemysłowych ciepłowni, elektrowni zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej (S3);

4) oddziaływanie emisji z kopalni lub kamieniołomów zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej (S4);

5) oddziaływanie emisji związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków (S5);

6) awaryjna emisja z zakładu przemysłowego (S6);

7) awaryjna emisja ze źródeł innych niż przemysłowe (S7);

8) oddziaływania naturalnych źródeł emisji lub zjawisk naturalnych niezwiązanych z działalnością człowieka (S8);

9) unos pyłu związany z posypywaniem dróg w okresie zimowym środkami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.) (S9);

10) napływ zanieczyszczeń powietrza spoza granic kraju (S10);

11) oddziaływanie lokalnej stacji paliw (S11);

12) oddziaływanie pobliskiego parkingu (S12);

13) oddziaływanie emisji związanej ze składowaniem benzenu (S13);

14) szczególne lokalne warunki rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń (S14);

15) niekorzystne warunki klimatyczne (S15);

16) inna, jeżeli zidentyfikowano inną przyczynę wystąpienia ponadnormatywnych stężeń niż podane wyżej, krótko się ją opisuje (S16).

13) Zgodnie z art. 90 ustawy.

Załącznik 3. [ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYCH PRZEKROCZENIACH ALARMOWYCH POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 USTAWY]

Załącznik nr 3

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYCH PRZEKROCZENIACH ALARMOWYCH POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 USTAWY

Dla każdego stwierdzonego przypadku przekroczeń poziomu alarmowego1) podaje się następujące informacje:

1) nazwę strefy2);

2) kod strefy3);

3) nazwę substancji, której poziom alarmowy został przekroczony;

4) wartość poziomu alarmowego, który został przekroczony [μg/m3];

5) kod krajowy stacji pomiarowej, na której zanotowano przekroczenie;

6) łączną reprezentatywność przestrzenną stacji pomiarowej, na której zanotowano przekroczenie4), 5);

7) liczbę mieszkańców obszaru objętego przekroczeniami6);

8) datę i godzinę początku wystąpienia przekroczenia w danej strefie, czas trwania przekroczenia;

9) wartość maksymalnego stężenia godzinnego zarejestrowanego w danej strefie w okresie, w którym zanotowano przekroczenie;

10) wartość stężenia dwutlenku azotu zarejestrowanego w tej samej godzinie i na tej samej stacji, co maksymalne stężenie ozonu – wyłącznie w przypadku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego ozonu;

11) informacje o prawdopodobnych przyczynach wystąpienia przekroczeń7);

12) informacje o ograniczeniach i środkach zaradczych, jakie przyjęto w celu zmniejszenia ryzyka narażenia ludności.

Podaje się również informacje ogólne: województwo, datę przygotowania informacji, nazwę i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, nazwisko i numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.

Objaśnienia:

1) Przekroczenia poziomów alarmowych są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

2) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

3) Kod strefy określony przepisami wydanymi na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

4) W przypadku stacji o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref objętych obszarem przekroczenia, jeżeli na terenie tych stref nie są zlokalizowane inne stacje.

5) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jedna stacja pomiarowa, na której zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się łączną reprezentatywność przestrzenną tych stacji.

6) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jedna stacja pomiarowa, na której zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się całkowitą liczbę ludności zamieszkującej obszar przekroczeń.

7) Lista potencjalnych przyczyn wystąpienia przekroczeń poszczególnych poziomów alarmowych wraz z kodem przyczyny przekroczenia:

1) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów w centrum miasta z intensywnym ruchem (S1);

2) oddziaływanie emisji związanej z ruchem pojazdów na głównej drodze leżącej w pobliżu stacji (S2);

3) oddziaływanie emisji z zakładów przemysłowych, ciepłowni, elektrowni zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej (S3);

4) oddziaływanie emisji z kopalni, kamieniołomów zlokalizowanych w pobliżu stacji pomiarowej (S4);

5) oddziaływanie emisji związanych z indywidualnym ogrzewaniem budynków (S5);

6) awaryjna emisja z zakładu przemysłowego (S6);

7) awaryjna emisja ze źródeł innych niż przemysłowe (S7);

8) oddziaływania naturalnych źródeł emisji lub zjawisk naturalnych niezwiązanych z działalnością człowieka (S8);

9) unos pyłu związany z posypywaniem dróg w okresie zimowym środkami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, z późn. zm.) (S9);

10) napływ zanieczyszczeń powietrza spoza granic kraju (S10);

11) oddziaływanie lokalnej stacji paliw (S11);

12) oddziaływanie pobliskiego parkingu (S12);

13) oddziaływanie emisji związanej ze składowaniem benzenu (S13);

14) szczególne lokalne warunki rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń (S14);

15) niekorzystne warunki klimatyczne (S15);

16) inna; jeżeli zidentyfikowano inną przyczynę wystąpienia ponadnormatywnych stężeń niż podane wyżej, krótko się ją opisuje (S16).

Załącznik 4. [ZAKRES I UKŁAD PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O PROGRAMACH OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 91 USTAWY]

Załącznik nr 4

ZAKRES I UKŁAD PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O PROGRAMACH OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 91 USTAWY

Wypełnia się cały zestaw tabel dla każdego programu ochrony powietrza, który został wykonany ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego PM10, ołowiu, tlenku węgla, benzenu lub poziomu docelowego dla arsenu, kadmu, niklu, benzo(a)pirenu w PM10 i ozonu – odpowiednio do stwierdzonej sytuacji przekroczenia.

Tabela nr 1

Informacje ogólne na temat programu

Lp.

Zawartość

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

Rok referencyjny

 

2

Województwo

 

3

Odnośnik do programu

Podaje się szczegółowe dane dokumentów, w których program jest dokładnie opisany. Ponadto należy podać adres internetowy, gdzie dokumenty te są udostępnione.

4

Lista kodów sytuacji przekroczenia opisanych w tabelach nr 2–6

W tabelach nr 2–6 opisuje się sytuacje przekroczenia (obszar, zanieczyszczenie, przekroczone kryterium (poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy), czas uśredniania, ochrona zdrowia ludzkiego lub ochrona roślin) i każdej z takich sytuacji nadaje się unikatowy kod. Te kody
podaje się w tym miejscu tabeli.

5

Nazwa urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego za sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia

 

6

Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego

 

7

Nazwisko osoby do kontaktu z urzędu marszałkowskiego

 

8

Numer służbowego telefonu osoby do kontaktu z urzędu marszałkowskiego

 

9

Numer służbowego faksu osoby do kontaktu z urzędu marszałkowskiego

 

10

Służbowy adres e-mail osoby do kontaktu z urzędu marszałkowskiego

 

11

Uwagi

 

 

Tabela nr 2

Opis sytuacji przekroczeń poziomu dopuszczalnego lub poziomu docelowego

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod sytuacji przekroczenia

S

Każdą sytuację przekroczenia definiują:

– obszar, gdzie stwierdzono przekroczenie
poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego,

– zanieczyszczenie, dla którego stwierdzono przekroczenie poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub
poziomu docelowego,

– poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy wraz z czasem uśredniania stężeń obszarem obowiązywania, w tym obszary ochrony uzdrowiskowej.

Każdej sytuacji przekroczenia, opisanej w
kolejnych kolumnach tabeli, przydziela się unikatowy kod.
Kod sytuacji składa się z 6 pól:

– kod województwa (dwa znaki),

– rok referencyjny (dwie cyfry),

– skrót nazwy strefy (trzy znaki),

– symbol zanieczyszczenia,

– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy,

- numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).

Przykład: Mz02WarPM10d01

2

Substancja zanieczyszczająca

S

Substancja zanieczyszczająca określana
jest jako „SO2” dla dwutlenku siarki, „NO2
dla dwutlenku azotu, „PM10” dla pyłu zawieszonego, „Pb”
dla ołowiu, „C6H6” dla benzenu, „CO”
dla tlenku węgla, „O3” dla ozonu, „As”
dla arsenu w PM10, „Cd” dla kadmu w PM10, „Ni
dla niklu w PM10 i „B(a)P” dla benzo(a)pirenu
w pyle PM10.

3

Kod strefy

L

Podaje się kod strefy stosowany w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa
w art. 89 ustawy.

4

Nazwa miasta (miast) lub miejscowości

L

Jeżeli obszar przekroczenia obejmuje więcej niż jedno miasto lub miejscowość, wymienia się wszystkie miasta i miejscowości, w których wykryto przekroczenie, oddzielając je średnikami.

5

Czas uśredniania stężeń zanieczyszczeń, dla których została przekroczona wartość PD+MT [h/d/a]

S

Wypełnia się tylko w przypadku, gdy substancją zanieczyszczającą jest SO2, NO2 lub PM10. W zależności od czasu uśredniania przekroczonego kryterium (poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego) wstawia się jeden z symboli:

– „h” dla średnich godzinowych,

– „d” dla średniej dobowej,

„a” dla średniej rocznej.

 

1

2

3

4

6

Poziom stężenia w roku referencyjnym:

 

Jeżeli przekroczenie zostało ustalone za pomocą modelowania, w tej i następnych tabelach podaje się najwyższą wartość uzyskaną z obliczeń wykonanych dla danego obszaru.

6.1

stężenie w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

Wypełnia się w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium (poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy) określone bez dozwolonej liczby przekroczeń, np. stężenie średnie roczne dla NO2, benzenu, ołowiu, arsenu; stężenia dobowe PM10.

6.2

maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

Wypełnia się w przypadku, gdy stężenia 8-godzinne CO przekraczają wartość PD+MT.

6.3

całkowita liczba przekroczeń wartości PD+MT, jeżeli właściwe

R

Wypełnia się w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium (poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy), w którym dozwolona jest określona liczba przekroczeń, np. stężenie 1-godzinne NO2 i SO2.

7

Całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) w roku referencyjnym

R

Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymane kryterium (poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji lub poziom docelowy), w którym dozwolona jest określona liczba przekroczeń, np. stężenie 1-godzinne NO2, SO2.

8

Liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2)

R

Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymany poziom docelowy dla O3.

9

Stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403)

R

Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest dotrzymany poziom docelowy dla O3.

10

Poziom stężenia w roku referencyjnym wyrażony w stosunku do pozostałych kryteriów związanych z narażeniem zdrowia ludzi (inne czasy uśredniania) danej substancji zanieczyszczającej, o ile takie kryteria istnieją:

 

 

10.1

stężenie w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze względu na większą niż dozwolona liczbę stężeń 1-godzinnych przewyższających poziom PD+MT, a średnioroczny dopuszczalny poziom NO2 nie jest przekroczony, to w tym miejscu podaje się zakres stężeń średnich rocznych występujących na rozważanym obszarze.

 

1

2

3

4

10.2

całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych, jeżeli właściwe

R

Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze względu na przekroczenie dopuszczalnego
poziomu średniego rocznego NO2, a liczba przypadków stężeń 1-godzinnych
przewyższających poziom PD+ MT jest
mniejsza od dozwolonej, to w tym miejscu
podaje się zakres częstości przekroczeń
poziomu dopuszczalnego (PD) przez
stężenia 1-godzinne NO2 występujące
na rozważanym obszarze.

11

Stężenia obserwowane w poprzednich 3 latach, jeżeli dostępne:

 

Informacje podaje się w postaci: „rok: wartość” (wartość = stężenie lub liczba przekroczeń). Pozycje dla kilku lat oddziela się średnikami.

11.1

rok i stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

L

 

11.2

rok i maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub

L

 

11.3

rok i całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do PD+MT, jeżeli właściwe

L

 

12

Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą pomiarów:

 

 

12.1

kod stacji pomiarowej, na której zarejestrowano przekroczenie

L

Kod krajowy i kod międzynarodowy stacji pomiarowej. Stosuje się te same kody, co w rocznych ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy, i w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia.

12.2

współrzędne geograficzne stacji pomiarowej

L

szerokość N: dd°mm'ss.ss”; długość E: dd°mm'ss.ss”

Współrzędne geograficzne stacji pomiarowej zgodne z wartościami podanymi w systemie informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3 rozporządzenia.

12.3

typ stacji i typ obszaru

S

Wybiera się jedną opcję z listy typów obszaru:

– obszar miejski,

– obszar podmiejski,

– obszar pozamiejski

oraz jedną opcję z listy możliwych typów
stacji:

komunikacyjna,

– w strefie oddziaływania przemysłu lub
zakładu,

– tło miejskie,

– tło podmiejskie,

– tło regionalne,

– tło ponadregionalne,

– typ nieokreślony.

13

Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą obliczeń modelowych:

 

 

 

1

2

3

4

13.1

lokalizacja obszaru przekroczeń

LS

 

13.2

typ obszaru przekroczeń

S

Do określenia typu obszaru przekroczeń stosuje się kody wykorzystane w rubryce „Typ stacji i typ obszaru”. Jeżeli obszar przekroczenia ustalony za pomocą modelowania zawiera więcej niż jeden typ, to kolejne określenia oddziela się średnikami.

14

Szacunkowy obszar (km2), na którym został przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym

T

Rubryka może zostać niewypełniona dla stacji komunikacyjnej i w przypadku, gdy podstawą są obliczenia modelowe dotyczące obszaru z intensywnym ruchem pojazdów.

15

Szacunkowa długość drogi (km), gdzie stężenie przekroczyło poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym

T

Podaje się tylko dla przekroczeń zarejestrowanych na stacjach komunikacyjnych (typu traffic) lub w przypadku modelowania na obszarach z intensywnym ruchem pojazdów. Określa ona całkowitą długość odcinków drogi, gdzie wystąpiło przekroczenie po jednej lub obu stronach drogi.

16

Szacunkowa średnia liczba osób obecna na obszarze, gdzie przekroczony był poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym

T

 

17

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Tabela nr 3

Analiza przyczyn przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego w roku referencyjnym

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod sytuacji przekroczenia

S

Kod zdefiniowany w tabeli nr 2.

2

Szacunkowy poziom tła regionalnego:

 

Regionalna wartość tła jest to szacowany poziom zanieczyszczeń, jaki może być wywołany na rozpatrywanym obszarze od źródeł zlokalizowanych w odległości
do 30 km od jego granicy.

2.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

2.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

 

1

2

3

4

2.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub

R

 

2.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub

R

 

2.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

3

Szacunkowy poziom tła całkowitego:

 

Wartość tła całkowitego jest to suma tła regionalnego oraz oddziaływania istotnych źródeł położonych w odległości ponad 30 km do granicy rozpatrywanego obszaru.

3.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

3.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

3.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub

 

 

3.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub

 

 

3.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

4

Wskazanie stopnia, w jakim lokalne źródła przyczyniają się do przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub poziomu docelowego

 

Wkład źródeł lokalnych wyraża się w numeracji ciągłej, używając „1” dla źródła mającego najistotniejszy udział w stężeniu,
„2” dla drugiego co do istotności źródła. W przypadku wystąpienia więcej niż dwóch
źródeł w podobny sposób oznaczyć kolejne źródła. Źródła, które nie mają znaczącego wkładu, oznaczane są znakiem „–”.

 

1

2

3

4

4.1

ruch pojazdów samochodowych

S

 

4.2

przemysł, w tym wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej

S

 

4.3

rolnictwo

S

 

4.4

źródła związane z handlem i mieszkalnictwem

S

W tym indywidualne ogrzewanie budynków i małe kotłownie.

4.5

źródła naturalne

S

 

4.6

inne

S

Jeżeli wkład innych” źródeł został uznany jako znaczący, typ(y) źródła(deł) określa się
w pozycji „Uwagi” (wiersz 8).

5

Odnośnik do inwentaryzacji emisji wykorzystywanej podczas analiz

LS

 

6

Wyjątkowe warunki klimatyczne lub meteorologiczne

S

Wstawia się symbol „+”, jeżeli lokalne
warunki klimatyczne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenia powietrza.

7

Wyjątkowa lokalna topografia

S

Wstawia się symbol „+”, jeżeli lokalne
warunki topograficzne są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na zanieczyszczenia powietrza.

8

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Tabela nr 44)

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku 2010 lub w roku 20135) – w roku zakończenia realizacji POP w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie wynika z przepisów

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod sytuacji przekroczenia

S

Kod zdefiniowany w tabeli nr 2.

2

Krótki opis scenariusza emisji użytego do oszacowania poziomu bazowego:

 

 

2.1

źródła tworzące regionalną wartość tła

S

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

2.2

źródła regionalne tworzące wartość tła całkowitego, ale nietworzące regionalnej wartości tła

S

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

 

1

2

3

4

2.3

źródła lokalne, o ile mają znaczący wkład

S

 

3

Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w pierwszym roku po zakończeniu realizacji POP w sytuacji niepodjęcia realizacji POP:

 

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku zakończenia realizacji POP w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących przepisów – bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, dla których potrzeba podjęcia wynika z POP.

3.1

poziom regionalnego tła bazowego

 

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

3.1.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

3.1.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

3.1.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub

R

 

3.1.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub

R

 

3.1.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

3.2

poziom całkowitego tła bazowego:

 

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

3.2.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

3.2.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

3.2.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub

R

 

 

1

2

3

4

3.2.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub

R

 

3.2.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

3.3

prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia:

 

 

3.3.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

3.3.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

3.3.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub

R

 

3.3.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub

R

 

3.3.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

4

Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń w roku 2010 lub 20135) (2010 r. dla: benzenu, NO2, i O3; 2013r. dla As, Ni, Cd, B(a)P)

 

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w danym roku w sytuacji niepodejmowania żadnych dodatkowych działań poza tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących przepisów bez podejmowania dodatkowych działań naprawczych, dla których potrzeba podjęcia wynika z POP.

4.1

poziom regionalnego tła bazowego w roku 2005, 2010 lub 20135):

 

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

4.1.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

 

1

2

3

4

4.1.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

4.1.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2) lub

R

 

4.1.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT403) lub

R

 

4.1.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

4.2

poziom całkowitego tła bazowego w roku 2005, 2010 lub 20135):

 

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.

4.2.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

4.2.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

4.2.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub

R

 

4.2.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub

R

 

4.2.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

4.3

prognozowana wartość bazowa w miejscu przekroczenia w roku 2010 Iub 20135):

 

 

 

1

2

3

4

4.3.1

średnie roczne stężenia w μg/m3, jeżeli właściwe, lub

R

 

4.3.2

maksymalne 8-godzinne stężenia CO w mg/m3, jeżeli właściwe

R

 

4.3.3

liczba dni z przekroczeniami poziomu docelowego dla O3 w roku kalendarzowym przekraczająca dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego O3 ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi lub

R

 

4.3.4

stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażony jako AOT40 lub

R

 

4.3.5

całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego, jeżeli właściwe

R

 

5

Czy potrzebne są jakieś środki inne niż przewidziane istniejącymi przepisami prawa w celu osiągnięcia poziomu dopuszczalnego lub poziomu docelowego w uzgodnionym terminie?

S

Wpisuje się odpowiedź „tak” lub „nie”.

6

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Tabela nr 5

Informacje na temat dodatkowych działań naprawczych w odniesieniu do wymaganych przez przepisy6), 8)

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod sytuacji przekroczenia

S

 

2

Kody działań naprawczych

S

Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7.

3

Przewidywany harmonogram wdrożenia

L

Podaje się harmonogram rzeczowo-czasowy: najważniejsze działania i terminy ich realizacji (datę lub okres wyrażony jako „mm/rr”). Poszczególne pozycje oddziela się średnikami.

 

1

2

3

4

4

Wskaźnik(i) monitorowania postępu

S

Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym roku; inne wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych.

5

Przydzielone fundusze (lata, w euro)

T

Przydzielone fundusze odnoszą się wyłącznie do funduszy publicznych.

6

Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (w euro)

T

Szacunkowa wartość całkowita kosztów obejmuje także koszta poniesione przez obciążony(ne) sektor(y).

7

Szacunkowy poziom zanieczyszczenia powietrza w latach odpowiednio: 2005, 2010, 2013, w ostatnim roku obowiązywania programu

R

 

8

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Tabela nr 6

Działania naprawcze możliwe do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte, oraz działania długoterminowe – niewynikające z przepisów8)

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod sytuacji przekroczenia

S

 

2

Kody działań naprawczych możliwych do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte

LS

Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela się średnikami.

3

Dla działań naprawczych, które jeszcze nie zostały podjęte:

 

 

3.1

szczebel administracyjny, na którym można podjąć działanie naprawcze

LS

Do określania szczebla administracyjnego,
na którym podejmuje się dany środek,
stosuje się następujące kody: A: lokalny, B: regionalny, C: krajowy,
D: Unia Europejska,
E: międzynarodowy, poza Unią Europejską. Jeżeli odpowiedni jest więcej niż jeden
kod, oddziela się je średnikami.

3.2

przyczyna, z powodu której nie podjęto działania naprawczego

LS

 

4

Kody działań naprawczych długoterminowych

LS

Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela się średnikami.

5

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Tabela nr 7

Zestawienie działań naprawczych7), 8)

Lp.

Zawartość

Kod łączenia1)

Odpowiedź
Uwagi i wyjaśnienia

1

2

3

4

1

Kod działania naprawczego

S

Każde działanie naprawcze otrzymuje własny kod.

2

Tytuł

S

 

3

Opis

S

Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu o długości od 100 do 200 słów.

4

Szczebel administracyjny, na którym można podjąć dany środek

LS

Do określania poziomu administracyjnego,
na którym można podjąć dane działanie naprawcze, stosuje się następujące kody:
A: lokalny (powiat lub gmina),
B: regionalny (województwo), C: krajowy.
W przypadku zastosowania więcej niż
jednego kodu oddziela się je średnikami.

5

Rodzaj środka

LS

Do określania rodzaju środka stosuje się następujące kody: A: gospodarczy lub fiskalny, B: techniczny, C: oświatowy lub informacyjny, D: inny. W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu oddziela się je średnikami.
Jeżeli zostanie zastosowany kod „inne”, objaśnia się go w pozycji „Uwagi”.

6

Czy środek ma charakter regulacyjny?

 

Wpisuje się odpowiedź „tak” lub „nie”.

7

Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężeń

LS

Stosuje się następujące kody określające skalę czasową działań naprawczych:
A: krótkoterminowe, B: średniookresowe
(około roku), C: długoterminowe.
W przypadku zastosowania więcej niż
jednego kodu oddziela się je średnikami.

8

Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze

LS

Do określania kategorii źródeł emisji,
poddanej działaniom naprawczym,
stosuje się następujące kody: A: transport,
B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła
i energii elektrycznej, C: rolnictwo,
D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem, E: inne.
W przypadku zastosowania więcej niż
jednego kodu oddziela się je średnikami.
Jeżeli zostanie zastosowany kod „inne”, objaśnia się go w pozycji „Uwagi”.

9

Skala przestrzenna położenia źródeł emisji poddanych działaniu

LS

Podaje się promień okręgu opisującego obszar, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych.

10

Uwagi

NIE DOT.

 

 

Objaśnienia:

1) W tabelach nr 2–7 stosowane są symbole oznaczające, czy i w jaki sposób wymagane informacje grupuje się (łączy), jeżeli dotyczą tej samej sytuacji przekroczeń. Opis przewidzianych możliwości łączenia informacji i przypisane im kody podano w tabeli. Zamieszczone w tabelach nr 2–7 kody wskazują, w jaki sposób wprowadza się wymagane informacje – pojedynczo, listę, zakres, sumę:

 

Kod połączenia

Znaczenie kodu połączenia

NIE DOT.

Nie stosuje się.

S

Pojedynczy opis (nie listę, zakres czy sumę) odnoszący się do wszystkich lokalizacji, które zostały połączone.

L

Lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji).

LS

Lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) lub jeden opis.

R

Zakres pozycji dla różnych lokalizacji wartość minimalna – wartość maksymalna.

T

Suma końcowa wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji).

(1) We wszystkich wyszczególnieniach elementy listy wymienia się w tej samej kolejności. Pozycje dla poszczególnych lokalizacji oddziela się podwójnym ukośnikiem „//”.

 

2) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę zdrowia ludzi i jego dopuszczalna częstość przekroczeń są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

3) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę roślin wyrażony jako wartość AOT40 jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

4) Tabelę nr 4 wypełnia się dla zanieczyszczeń, poziomów dopuszczalnych i poziomów docelowych, dla których w roku referencyjnym wystąpiło przekroczenie poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego.

5) 2010 r. – jeżeli program ochrony powietrza dotyczy benzenu, NO2 i O3; 2013 r. – jeżeli program dotyczy As, Cd, Ni i B(a)P.

6) Tabelę nr 5 wypełnia się tylko wtedy, gdy analiza wymagana w tabeli nr 4 wykazała, że nie należy się spodziewać, iż poziomy dopuszczalne lub poziomy docelowe zostaną osiągnięte za pomocą środków i działań przewidzianych przez przepisy – bez dodatkowych działań naprawczych.

7) Tabeli nr 7 używa się do opisywania działań naprawczych wymienionych w tabeli nr 5 lub nr 6. Dla każdego działania naprawczego wypełnia się jedną kolumnę w tabeli nr 7.

8) W przypadku programów ochrony powietrza dla poziomów docelowych, jeżeli nie można osiągnąć tych poziomów za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych, tabele nr 5–7 mogą pozostać częściowo niewypełnione poza polami dotyczącymi kosztów osiągnięcia poziomów docelowych, potrzebnego czasu oraz działań naprawczych.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-12-05
  • Data wejścia w życie: 2008-12-20
  • Data obowiązywania: 2008-12-20
  • Dokument traci ważność: 2012-10-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA