REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 26 poz. 158

UMOWA

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta,

sporządzona w Waszyngtonie dnia 10 marca 2008 r.

Tekst pierwotny

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 10 marca 2008 r. w Waszyngtonie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, w następującym brzmieniu:

UMOWA
MIĘDZY
RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
A
RZĄDEM STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI W SPRAWIE WSPÓŁPRACY W RAMACH POLSKO–AMERYKAŃSKIEJ KOMISJI FULBRIGHTA

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki, zwane dalej „Stronami”,

pragnąc, aby dwustronny program podjęty na zasadach pełnego partnerstwa i równych praw umacniał więzy przyjaźni i zrozumienia między obydwoma narodami poprzez wdrażanie programów na rzecz edukacji, nauki oraz kontaktów zawodowych,

biorąc pod uwagę owocne rezultaty dotychczasowych działań w zakresie edukacji i nauki oraz wymiany wiedzy i doświadczeń zawodowych podjętych w ramach Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o utworzeniu Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, podpisanej w Warszawie w dniu 20 października 1995 roku, którą obie Strony zgodziły się kontynuować do czasu wejścia w życie nowej umowy,

przekonane o potrzebie dalszego rozwijania wzajemnie korzystnej wiedzy i doświadczeń w dziedzinie edukacji i nauki,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł 1

1. Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta, zwana dalej „Komisją”, jest fundacją utworzoną przez Stronę amerykańską w dniu 27 marca 1992 roku, numer Krajowego Rejestru Sądowego 000166179, na podstawie przepisów prawa polskiego.

2. Siedziba Komisji znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie.

3. Komisja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.

4. Komisja posiada osobowość prawną.

5. Komisja nie czerpie zysku z prowadzonej przez siebie działalności.

Artykuł 2

Strony współpracują w ramach Komisji zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, kierując się zasadami partnerstwa, wzajemności i równych praw.

Artykuł 3

1. Głównym zadaniem Komisji jest wspieranie obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki wyjeżdżających do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu:

1) odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, stażu naukowego albo wzięcia udziału w innych formach kształcenia,

2) prowadzenia zajęć dydaktycznych,

3) prowadzenia badań naukowych.

2. Komisja może realizować również inne zadania z zakresu edukacji i nauki, w tym:

1) programy wymiany nauczycieli szkół i placówek działających w systemie oświaty obydwu Stron,

2) zadania powierzone przez Strony lub przez inne podmioty, jeżeli zapewnią one środki finansowe na realizację tych zadań.

3. Szczegółowy zakres działalności Komisji określa Statut Fundacji „Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta”, zwany dalej „Statutem”.

Artykuł 4

1. Komisja realizuje zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, w szczególności poprzez przyznawanie stypendiów:

1) polskim i amerykańskim kandydatom, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny, stopień naukowy lub stopień w zakresie sztuki, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, staży naukowych albo wzięcia udziału w innej formie kształcenia,

2) polskim i amerykańskim pracownikom dydaktycznym i naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, seminariów lub warsztatów,

3) polskim i amerykańskim doktorantom oraz pracownikom naukowym lub naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu prowadzenia badań naukowych.

2. Komisja może realizować zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, między innymi poprzez:

1) pokrywanie osobom wymienionym w ustępie 1, którym przyznane zostały stypendia, kosztów podróży do państwa drugiej Strony i z powrotem oraz w państwie pobytu, zakupu polisy ubezpieczeniowej i opłat wizowych,

2) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych o programach wymiany stypendialnej oraz programach współpracy pomiędzy Stronami.

Artykuł 5

1. Organami Komisji są: Rada Komisji, zwana dalej „Radą”, oraz powoływany przez Radę Zarząd Komisji, zwany dalej „Zarządem”, jako organ wykonawczy w rozumieniu przepisów prawa polskiego.

2. Rada jest statutowym kolegialnym organem kontroli Komisji.

3. Szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy organów Komisji określa jej Statut.

Artykuł 6

1. W skład Rady wchodzi dziesięciu członków:

1) pięciu obywateli Rzeczypospolitej Polskiej powołanych przez polskiego ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, zwanego dalej „Ministrem”, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu polskiego ministerstwa właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i Ministerstwa Spraw Zagranicznych, oraz

2) pięciu obywateli Stanów Zjednoczonych Ameryki powołanych przez szefa misji dyplomatycznej Stanów Zjednoczonych Ameryki w Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Szefem Misji”, w tym co najmniej dwóch członków służby zagranicznej Stanów Zjednoczonych Ameryki.

2. W skład Zarządu wchodzi od trzech do pięciu osób, w tym Dyrektor Wykonawczy powoływany i odwoływany przez Radę.

3. Minister oraz Szef Misji pełnią funkcję Honorowych Przewodniczących Rady i posiadają prawo udziału w jej posiedzeniach, bez prawa głosu.

4. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej sześciu członków tego organu, a uchwały Zarządu – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej dwóch członków tego organu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzeniu Rady lub głos Dyrektora Wykonawczego przewodniczącego posiedzeniu Zarządu.

5. Uchwały Rady w sprawie zmiany Statutu Komisji są podejmowane przy obecności co najmniej siedmiu członków tego organu, bezwzględną większością głosów.

6. Strona polska nadzoruje i kontroluje działalność Komisji zgodnie z przepisami prawa polskiego regulującymi działalność fundacji i organizacji pożytku publicznego, a Strona amerykańska – zgodnie z polityką J. William Fulbright Foreign Scholarship Board.

Artykuł 7

1. Strona amerykańska przekazuje na rachunek bankowy Komisji co roku dotację na pokrycie kosztów związanych z działalnością Komisji oraz realizacją jej zadań statutowych, w tym również na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

2. Strona polska przekazuje Komisji co roku dotację na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

3. Wysokość dotacji przekazywanych Komisji przez Strony w danym roku budżetowym jest uzależniona od wielkości środków budżetowych, jakimi dysponują Strony, zgodnie z obowiązującymi w ich państwach przepisami.

4. Minister będzie ustalał i wpłacał na rachunek bankowy Komisji dotację, o której mowa w ustępie 2. Strona polska dołoży należytych starań, aby wysokość dotacji, o której mowa w ustępie 2, była podwyższana o jednakową kwotę, corocznie przez okres 4 lat od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy, aż do osiągnięcia kwoty 4 milionów złotych, jeżeli kwota ta nie przekroczy wysokości dotacji Strony amerykańskiej.

5. Strony mogą zawrzeć porozumienie, w drodze wymiany not, zgodnie z którym Strona polska zobowiąże się do przekazania Komisji dotacji, o której mowa w ustępie 2, w EURO.

Artykuł 8

Komisja prowadzi gospodarkę finansową oraz składa Stronie polskiej sprawozdania ze swojej działalności i sprawozdania finansowe, w tym rozliczenia wykorzystania dotacji, o której mowa w artykule 7 ustępie 2, zgodnie z przepisami prawa polskiego o rachunkowości oraz o finansach publicznych i przepisami regulującymi działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego, a Stronie amerykańskiej – zgodnie z Manual for Binational Commissions and Foundations.

Artykuł 9

Postanowienia niniejszej Umowy nie ograniczają możliwości ubiegania się przez Komisję o środki finansowe ze źródeł innych niż wymienione w artykule 7 w ustępach 1 i 2.

Artykuł 10

1. Stypendia i świadczenia, o których mowa w artykule 4 w ustępie 1 i ustępie 2 punkcie 1, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki, zgodnie z przepisami wewnętrznymi państw obu Stron.

2. Osoby wymienione w artykule 4 ustępie 1, którym przyznane zostały stypendia Komisji, są zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na pracę w celu realizacji zadań przewidzianych w programie wymiany w państwie przyjmującym.

Artykuł 11

Odpowiedzialnymi za realizację postanowień niniejszej Umowy są:

1) Ze Strony polskiej – Minister, a

2) Ze Strony amerykańskiej – Departament Stanu.

Artykuł 12

W zakresie dotyczącym działalności Komisji nieuregulowanym postanowieniami niniejszej Umowy stosuje się przepisy wewnętrzne państw obu Stron oraz Statut.

Artykuł 13

1. Niniejsza Umowa wejdzie w życie po wymianie not dyplomatycznych, w których Strony poinformują się o spełnieniu stosownych wymogów wewnętrznych koniecznych do jej wejścia w życie. Datą wejścia w życie niniejszej Umowy będzie data późniejszej noty.

2. Niniejsza Umowa pozostanie w mocy do czasu jej wypowiedzenia przez jedną ze Stron w drodze pisemnej notyfikacji przekazanej drugiej Stronie; w takim przypadku utraci moc trzydziestego dnia pierwszego roku kalendarzowego następującego po dacie otrzymania przez drugą Stronę noty o wypowiedzeniu.

3. Wypowiedzenie niniejszej Umowy nie będzie miało wpływu na przedsięwzięcia podjęte i realizowane zgodnie z Umową w czasie jej obowiązywania, aż do czasu ich zakończenia.

4. W przypadku wypowiedzenia niniejszej Umowy niewykorzystane środki i majątek Komisji stają się własnością Strony polskiej oraz Strony amerykańskiej i zostaną podzielone pomiędzy obie Strony proporcjonalnie do wkładów finansowych wniesionych na rzecz Komisji w poprzednim roku kalendarzowym.

infoRgrafika

Wersja obcojęzyczna

Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

– została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

– jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,

– będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej. Dano w Warszawie dnia 2 października 2008 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: L. Kaczyński

L.S.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-02-17
  • Data wejścia w życie: 2008-11-13
  • Data obowiązywania: 2008-11-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA