REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1305

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 13 sierpnia 2015 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Tekst pierwotny

1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2015 r. poz. 1045 i 1224) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. z 2014 r. poz. 468), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 kwietnia 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 675).

2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 kwietnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 675), które stanowią:

„§ 2. Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie:

1) egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych – z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych;

2) egzaminu maturalnego, egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej – z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”.

Minister Edukacji Narodowej: wz. T. Sławecki

Załącznik 1. [Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 13 sierpnia 2015 r. (poz. 1305)

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
1)

z dnia 21 kwietnia 2009 r.

w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:

1) sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:

a) w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,

b) w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,

c) w części obejmującej język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3)3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4)3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5)3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;

6) egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;

7) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;

8) (uchylony).

§ 2. 1. Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej „wnioskiem”, zawierający następujące dane:

1) imię (imiona) i nazwisko;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres zamieszkania;

5) adres do korespondencji;

6) numer telefonu;

7) adres poczty elektronicznej;

8) nazwę i adres miejsca pracy;

9) nauczany przedmiot (przedmioty);

10) zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów, zgodny z zakresem, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9, z tym że osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. d, wskazuje także:

a) nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 7, z 2014 r. poz. 1140 oraz z 2015 r. poz. 954),

b) oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184 oraz z 2015 r. poz. 130 i 1123).

2. Do wniosku dołącza się:

1) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;

2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;

3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191, z późn. zm.4)).

3. Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. d, do wniosku dołącza:

1) dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;

2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;

3) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.

4. Do wniosku dołącza się także zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662).

5. Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.

§ 3. 1. Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.

2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.

§ 4. Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego wcześniej szkolenia.

§ 5. 1. Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:

1) imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;

2) datę i miejsce urodzenia;

3) numer PESEL, jeżeli został nadany;

4) adres zamieszkania;

5) adres do korespondencji;

6) numer telefonu;

7) adres poczty elektronicznej;

8) nauczany przedmiot (przedmioty);

9) zakres, w którym jest egzaminatorem, wskazany spośród następujących czterech zakresów:

a) sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych,

b)5) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych,

c)5) egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej,

d) egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, z uwzględnieniem ust. 1a, z tym że w przypadku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik ekonomista – także egzamin eksternistyczny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych „podstawy przedsiębiorczości”;

10) datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;

11) nadany przez komisję okręgową:

a) w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. a–c – indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:

– jednocyfrowy kod komisji okręgowej,

– trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,

– pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,

b) w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. d:

– indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak „–” i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,

– kod uprawnienia, zawierający kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, znak „/”, oddzielone znakiem „/” oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b, a także znak „/” oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim – jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.

1a. Wpis w ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 lit. d, obejmuje także nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, oraz oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b. Jeżeli co najmniej jedna z kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie została wyodrębniona jako kwalifikacja wspólna z innym zawodem lub zawodami, wpis obejmuje dodatkowo nazwę tego zawodu lub zawodów oraz oznaczenie tej kwalifikacji.

2. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4–7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.

§ 6. (uchylony).

§ 7. Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.

§ 8. Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2–4 ustawy.

§ 9. 1. W przypadku zmiany adresu zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej, egzaminator składa:

1) do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania – wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;

2) do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania – wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego – także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.

3. Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

§ 10. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. Nr 47, poz. 452 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 382).

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia6).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 kwietnia 2009 r.

Załącznik nr 17)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,

b) przygotowaniem do sprawdzianu,

c) przekazywaniem wyników sprawdzianu.

2

2

Zadania na sprawdzianie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 27)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 37)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

1

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

15

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

25

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 47)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczb godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

2

2

Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.

1

2

3

Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;

2) wykazać spójność między wymaganiami ogólnymi i wymaganiami szczegółowymi będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;

3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia (słuchacza).

1

1

4

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

7

5

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

2

Razem godzin

20

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 57)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

1

2

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2

12

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

25

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 67)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

1

2

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

3

16

4

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

30

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 77)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

1

2

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

3

16

4

Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) formułować pytania dotyczące wypowiedzi monologowej zdającego w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria dla wypowiedzi monologowej i rozmowy.

1

9

5

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – wypowiedzi monologowej i rozmowy.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

40

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 87)

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU – JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

1

Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.

2

2

Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu – język obcy nowożytny

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

1

2

3

Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

3

13

4

Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1

6

5

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej – wypowiedzi zdającego.

1

1

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu – język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających

4

Razem godzin

34

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 9

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE W ZAWODZIE1)

Lp.

Blok tematyczny

Cele szkolenia

Liczba godzin szkolenia

wykłady2)

ćwiczenia

Część I3)

1

Egzamin w systemie

oceniania

i egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub pracodawcy związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu.

1

2

Test praktyczny na egzaminie

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania testu praktycznego;

2) opisać podstawę programową kształcenia w zawodach będącą podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy jej struktury;

3) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań egzaminacyjnych;

4) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

1

2

3

Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;

4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu.

2

2

Część II4)

4

Ocena efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić umiejętności sprawdzane w części praktycznej egzaminu w danej kwalifikacji, ujęte w podstawie programowej kształcenia w zawodach będącej podstawą przeprowadzania egzaminu;

2) opisać zasady oceniania efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu;

3) oceniać jakość rezultatu końcowego, jakość rezultatu pośredniego i przebieg wykonania zadania egzaminacyjnego przez zdających;

4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem egzaminu.

2

16

Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w szczególności zasad oceniania efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej tego egzaminu.

4

Razem godzin

30

 


1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

3) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przypisane do różnych obszarów kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.

4) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przypisane do danego obszaru kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.

Załącznik nr 10

(uchylony).


1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357, 1045 i 1240.

3) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 kwietnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 675), które weszło w życie z dniem 7 czerwca 2014 r.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1198 oraz z 2015 r. poz. 357 i 1268.

5) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

6) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 maja 2009 r.

7) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA