REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1475

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)

z dnia 24 sierpnia 2015 r.

w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części

Tekst pierwotny

1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2015 r. poz. 1045 i 1224) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 407), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1718);

2) rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 listopada 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1691).

2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1) § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1718), który stanowi:

„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.”;

2) odnośnika nr 2 oraz § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1691), które stanowią:

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy wykonawczej Komisji 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG odnoszącą się do obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojazdach (Dz. Urz. UE L 59 z 28.02.2014, str. 32).”

„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”.

Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak


1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Załącznik 1. [Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 24 sierpnia 2015 r. (poz. 1475)

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
1)

z dnia 25 marca 2013 r.

w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części2)

Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1–10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Rozporządzenie określa dla pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części:

1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;

2) wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części, stosowane w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach;

3) limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii;

4) szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;

5) istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;

6) warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;

7) zakres i sposób przeprowadzania:

a) badań homologacyjnych,

b) kontroli zgodności produkcji;

8) wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, w zależności od procedury homologacji typu;

9) wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części;

10) terminy ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności.

2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do trolejbusów.

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) dyrektywa 2007/46/WE – dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.);

2) ustawa – ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

§ 3. 1. Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu, w zależności od kategorii pojazdu, w procedurze:

1) homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu:

a) określają część I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz część II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE, z zastrzeżeniem lit. b,

b) określa załącznik XI do dyrektywy 2007/46/WE dla pojazdów specjalnych, o których mowa w tym załączniku

– z uwzględnieniem dodatkowych wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu pojazdu, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części oraz homologacji typu EKG ONZ – określają część I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz część II załącznika IV albo załącznik XI do dyrektywy 2007/46/WE.

2. Wymagania alternatywne dotyczące przedmiotów wyposażenia lub części, stosowane w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. Limity pojazdów kwalifikowanych do małej serii, stosowane w procedurze homologacji typu WE pojazdu oraz typu pojazdu, określa część A załącznika XII do dyrektywy 2007/46/WE.

§ 5. 1. W przypadku wniosku producenta o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) sprawdza:

1) kompletność złożonych dokumentów, zgodnie z wykazem wymaganych dokumentów określonym w art. 70h ust. 5 ustawy;

2) zgodność informacji zawartych we wniosku o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu z załączonymi do niego dokumentami pod kątem prawidłowego określenia danych dotyczących marki i typu pojazdu albo typu przedmiotu wyposażenia lub części;

3) czy wniosek o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu został podpisany przez producenta;

4) prawidłowość przygotowania dokumentu informacyjnego pod kątem zastosowania odpowiedniego wzoru wymaganego w zależności od rodzaju procedury homologacji typu WE pojazdu albo homologacji typu pojazdu;

5) czy dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badań homologacyjnych typu pojazdu albo typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, zostały wydane:

a) przez jednostkę uprawnioną do ich przeprowadzenia, zgodnie z zakresem udzielonego uprawnienia, o którym mowa w art. 70y ust. 2 ustawy,

b) przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną,

c) zgodnie z przepisami § 7 ust. 6–10;

6) zgodność z załącznikiem XV do dyrektywy 2007/46/WE zakresu przedmiotów wyposażenia lub części, w stosunku do których badania homologacyjne przeprowadziła jednostka uprawniona, o której mowa w art. 70zb ust. 1 ustawy;

7) możliwość zastosowania wirtualnych metod testowania w odniesieniu do typu przedmiotu wyposażenia lub części, zgodnie z załącznikiem XVI do dyrektywy 2007/46/WE.

2. Przy wydawaniu, zmianie, odmowie wydania albo cofnięciu świadectwa homologacji typu Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) stosuje:

1) wzór świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części, określony w załączniku VI do dyrektywy 2007/46/WE, z wyłączeniem wzoru D określonego w tym załączniku;

2) wzór świadectwa homologacji typu pojazdu określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

3) wzory świadectw homologacji typu EKG ONZ określone w regulaminach EKG ONZ wskazanych w częściach I i II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE.

3. Świadectwo homologacji typu WE pojazdu, świadectwo homologacji typu pojazdu oraz świadectwo homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części, powinno mieć numer nadany w sposób określony w załączniku VII do dyrektywy 2007/46/WE, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. W przypadku świadectw homologacji typu pojazdu w sekcji 1 numeru tego świadectwa należy wpisać duże litery „PL” oraz pominąć w tym numerze sekcje 2 i 3; nie dotyczy świadectw homologacji typu pojazdu w odniesieniu do pojazdów produkowanych w małych seriach.

5. W przypadku zmian w pakiecie informacyjnym do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa typu pojazdu, przy nadawaniu numeru tego świadectwa, po numerze zmiany, który nie ulega zmianie, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) dodaje następujące oznaczenie, w zależności od liczby udzielonych do tej pory zmian:

1) „Revision 1, 2, 3 ...” albo skrót „Rev. 1, 2, 3 ....” – w przypadku świadectwa homologacji typu WE,

2) „Rewizja 1, 2, 3 ...” albo skrót „Rew. 1, 2, 3 ...” – w przypadku świadectwa homologacji typu pojazdu

– z zastrzeżeniem ust. 6.

6. W przypadku gdy w ramach procedury homologacji typu WE albo procedury homologacji typu pojazdu poza zmianami, o których mowa w ust. 5:

1) były wymagane dalsze kontrole lub badania,

2) uległy zmianie dane albo informacje zawarte w świadectwie homologacji typu WE albo świadectwie homologacji typu pojazdu, z wyjątkiem załączników,

3) weszły w życie nowe wymagania obowiązujące dla typu pojazdu podlegającego procedurze homologacji

– przy wydaniu zmiany do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa homologacji typu pojazdu w sekcji 4 numeru tego świadectwa Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) określa numer zmiany zgodny z liczbą kolejnych udzielonych już zmian.

7. Świadectwo homologacji typu EKG ONZ powinno mieć numer nadany w sposób określony w regulaminach EKG ONZ wskazanych w częściach I i II załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE.

8. W przypadku mieszanej procedury homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) uzupełnia część III dokumentu informacyjnego załączonego przez producenta do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. b tiret pierwsze ustawy, w zakresie odniesienia do sprawozdań z badań homologacyjnych, w odniesieniu do przedmiotów wyposażenia lub części, które zostały zwolnione z obowiązku uzyskania świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectw homologacji typu EKG ONZ, zgodnie z art. 70m ust. 1 i 3 ustawy.

9. Wykaz świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ, o którym mowa w art. 70v ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 2 ustawy, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego4) sporządza w języku angielskim, według wzoru, który określa załącznik XIV do dyrektywy 2007/46/WE. Jeżeli wykaz dotyczy świadectw homologacji typu EKG ONZ, należy to zaznaczyć w tym wykazie.

§ 6. Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu określa załącznik II do dyrektywy 2007/46/WE, z wyłączeniem pkt 1 w części A tego załącznika.

§ 7. 1. Jednostka uprawniona przeprowadza badania homologacyjne typu WE pojazdu albo typu pojazdu w zakresie i w sposób, który w zależności od stopnia kompletacji pojazdu określa:

1) w przypadku homologacji typu WE pojazdu oraz typu pojazdu – część A załącznika nr 4 do rozporządzenia;

2) w przypadku homologacji typu WE pojazdu oraz typu pojazdu w odniesieniu do kolejnego etapu kompletacji pojazdu – część B załącznika nr 4 do rozporządzenia.

2. Zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych typu w procedurze homologacji pojazdów produkowanych w małych seriach, dla których zastosowano wymagania alternatywne, określa część C załącznika nr 4 do rozporządzenia.

3. Zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych typu WE przedmiotu wyposażenia lub części oraz badań homologacyjnych typu EKG ONZ określają akty prawne wymienione w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE.

4. Warunki i sposób wyboru pojazdów, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy, określa pkt 2 załącznika V do dyrektywy 2007/46/WE.

5. Warunki i sposób wyboru przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy, określają akty prawne wymienione w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE.

6. Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu WE pojazdu albo typu pojazdu protokół wraz ze sprawozdaniem zawierającym wyniki tego badania, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 1 ustawy, wydany przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i dodatkowo w języku angielskim – w przypadku badań homologacyjnych typu WE pojazdu.

7. Wzór wyników badań, o którym mowa w ust. 6, w zakresie poziomu głośności oraz emisji spalin określa załącznik VIII do dyrektywy 2007/46/WE.

8. W przypadku procedury jednostopniowej, o której mowa w art. 70a pkt 2 lit. b ustawy, protokół wraz ze sprawozdaniem zawierającym wyniki tego badania, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 1 ustawy, powinien zawierać wykaz aktów prawnych wymienionych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE oraz powinien zostać sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w dodatku do załącznika VI do dyrektywy 2007/46/WE.

9. Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu przedmiotu wyposażenia lub części sprawozdanie z badań, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 2 ustawy, wydane przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i w języku angielskim.

10. Dokumenty, o których mowa w ust. 6 i 9, jednostka uprawniona sporządza w sposób określony w dodatku 3 załącznika V do dyrektywy 2007/46/WE oraz w trzech egzemplarzach, z czego:

1) jeden egzemplarz – jest przechowywany w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę uprawnioną;

2) dwa egzemplarze – wydaje producentowi.

§ 8. 1. Zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego4), o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

2. W przypadku kontroli zgodności produkcji przeprowadzonej przez jednostkę uprawnioną do wykonywania badań homologacyjnych, upoważnioną przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego4) zgodnie z art. 70w ust. 4 ustawy do przeprowadzania takiej kontroli, załącznik nr 5 do rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

§ 9. 1. Pakiet informacyjny dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 ustawy, powinien zawierać:

1) w przypadku jednostopniowej procedury homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu:

a) folder informacyjny składający się z:

– dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku I oraz w części II załącznika III do dyrektywy 2007/46/WE, w związku z aktami prawnymi wymienionymi w części I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE,

– danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,

– informacji i instrukcji określających warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem pojazdu, w tym jego przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie pojazdu objętym wnioskiem,

b) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydany przez jednostkę uprawnioną;

2) w przypadku procedury krok po kroku homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu:

a) folder informacyjny składający się z:

– dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku III do dyrektywy 2007/46/WE,

– kopii świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectw homologacji typu EKG ONZ, wymaganych zgodnie z aktami prawnymi wymienionymi w części I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE,

– danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,

– informacji i instrukcji określających warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem pojazdu, w tym jego przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie pojazdu objętym wnioskiem,

b) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydanym przez jednostkę uprawnioną;

3) w przypadku procedury mieszanej homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu:

a) folder informacyjny składający się:

– z dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku III do dyrektywy 2007/46/WE oraz zawierającego dane określone w załączniku I do dyrektywy 2007/46/WE w odniesieniu do przedmiotów wyposażenia lub części objętych sprawozdaniami z badań, o których mowa w tiret trzecim,

– z kopii świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectw homologacji typu EKG ONZ, wymaganych zgodnie z aktami prawnymi wymienionymi w części I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE,

– ze sprawozdań zawierających wyniki badań homologacyjnych przedmiotów wyposażenia lub części albo dokumentów zawierających dane i informacje o wymaganiach technicznych przedmiotów wyposażenia lub części wraz z oświadczeniem, że spełniają one zasadnicze wymagania w tym zakresie, w odniesieniu do przedmiotów wyposażenia lub części, które zostały zwolnione z obowiązku uzyskania świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub świadectw homologacji typu EKG ONZ, zgodnie z art. 70m ust. 1 i 3 ustawy,

– z danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,

– z informacji i instrukcji określających warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem pojazdu, w tym jego przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie pojazdu objętym wnioskiem,

b) protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydanym przez jednostkę uprawnioną;

4) w przypadku procedury homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ:

a) folder informacyjny sporządzony zgodnie z aktami prawnymi wymienionymi w części I, z wyłączeniem dodatku 2, oraz części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, w tym zawierający informacje i instrukcje określające warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie przedmiotu wyposażenia lub części objętym wnioskiem,

b) sprawozdanie zawierające wyniki badania homologacyjnego typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, wydane przez jednostkę uprawnioną.

2. W przypadku kolejnego etapu kompletacji pojazdu do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 ustawy, dołącza się:

1) w pierwszym etapie kompletacji – folder informacyjny, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, zgodny ze stanem kompletacji pojazdu podstawowego;

2) w kolejnych etapach kompletacji:

a) folder informacyjny, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, odpowiadający aktualnemu etapowi kompletacji,

b) świadectwa homologacji typu WE pojazdu albo świadectwa homologacji typu pojazdu, albo świadectwo pochodzenia pojazdu, dla pojazdu niekompletnego;

3) informacje dotyczące:

a) zmian lub uzupełnień wprowadzonych przez producenta do pojazdu niekompletnego,

b) zapewnienia zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi przez producenta pojazdu homologowanego na wcześniejszych etapach, potwierdzone przez tego producenta.

3. W przypadku zmiany świadectwa homologacji typu WE, świadectwa homologacji typu pojazdu oraz świadectwa homologacji typu EKG ONZ pakiet informacyjny dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 ustawy, powinien zawierać wyraźne zaznaczenie wprowadzonych do niego zmian przez pogrubienie czcionki.

4. Wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, określa załącznik XVIII5) do dyrektywy 2007/46/WE.

§ 10. 1. Wzór świadectwa zgodności WE oraz świadectwa zgodności określa załącznik IX do dyrektywy 2007/46/WE, przy czym w przypadku świadectwa zgodności należy pominąć oznaczenie „WE” w jego nazwie, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

2. W przypadku świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności, dla pojazdu niekompletnego albo skompletowanego, producent wypełnia tylko te punkty na stronie drugiej tego świadectwa, które zostały dodane lub zmienione na bieżącym etapie procedury homologacji typu.

3. Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności powinny być wystawione na papierze z zabezpieczeniem w postaci kolorowej grafiki lub znaku wodnego, odpowiadającym znakowi identyfikującemu producenta.

4. Świadectwo zgodności wystawione na podstawie świadectwa homologacji typu pojazdu, o którym mowa w art. 70i ust. 4 ustawy, powinno:

1) zawierać w tytule oznaczenie „pojazdy kompletne/skompletowane objęte świadectwem homologacji typu pojazdu, wydanym na podstawie art. 70i ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym”;

2) określać termin, na jaki zostało wydane to świadectwo homologacji typu pojazdu.

5. Świadectwo zgodności wystawione na podstawie świadectwa homologacji typu pojazdu, które zostało uznane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego4) w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z art. 70j ust. 1 oraz art. 70k ust. 1 ustawy, powinno zawierać na pierwszej stronie informację o uznaniu tego świadectwa przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego4) wraz z numerem decyzji i datą jej wydania.

6. Wtórnik dokumentów, o których mowa w ust. 1, powinien zawierać na ich pierwszej stronie nazwę o treści:

1) „wtórnik” – w przypadku wtórników sporządzonych w języku polskim;

2) „duplicate” – w przypadku wtórników sporządzonych w języku angielskim.

7. Wzory i opisy znaków homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo homologacji typu EKG ONZ określają:

1) dodatek do załącznika VII do dyrektywy 2007/46/WE – w przypadku homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części;

2) akty prawne wymienione w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE.

§ 11. 1. Wzór wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

2. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 4 ustawy, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

3. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 5 ustawy, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

4. Wzór wykazu, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 6 ustawy, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

5. Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70s ust. 1 pkt 2 ustawy, określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

§ 12. Terminy ważności świadectw zgodności WE lub świadectw zgodności określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

§ 13. 1. Wykaz regulaminów EKG ONZ obowiązujących w procedurze homologacji typu EKG ONZ, które nie są stosowane w procedurze homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu, określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

2. Wzory świadectw homologacji typu EKG ONZ, sposób nadawania numerów tych świadectw, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych typu EKG ONZ, warunki i sposób wyboru przedmiotów wyposażenia lub części do tych badań, wzory folderów informacyjnych, wzory i opisy znaków homologacji typu EKG ONZ określają regulaminy EKG ONZ wymienione w załączniku nr 12 do rozporządzenia w odniesieniu do procedury homologacji typu EKG ONZ, o której mowa w ust. 1.

§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 czerwca 2013 r.6)

Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 25 marca 2013 r.

Załącznik nr 1

ZAKRES DODATKOWYCH WYMAGAŃ TECHNICZNYCH OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU DLA POJAZDÓW KATEGORII M, N, O ORAZ ICH PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI

(Należy uwzględnić zakres i najnowsze poprawki do niżej wymienionych aktów prawnych zawierających wymagania obowiązujące w procedurze homologacji typu pojazdu)

Załącznik nr 2

WYMAGANIA ALTERNATYWNE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH

1. Wymagania alternatywne dla pojazdów kategorii M1:

Lp.

Odniesienie do aktu prawnego

Wymaganie alternatywne*)

3

70/221/EWG7)

(zbiorniki ciekłego

paliwa/tylne zabezpieczenia)

Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych – norma FMVSS nr 301 („Integralność układu paliwowego”)

3A

Regulamin EKG ONZ nr 34 (zabezpieczenia

przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego)

9

71/320/EWG7) (układy hamulcowe)

Norma FMVSS nr 135

9A

Regulamin EKG ONZ nr 13

(pojazdy M, N, O

w zakresie hamowania)

9B

Regulamin EKG ONZ

nr 13-H (samochody

osobowe w zakresie

hamowania)

10

72/245/EWG7)

(zakłócenia radioelektryczne/

kompatybilność

elektromagnetyczna)

Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne:

– szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne –

norma CISPR 12 lub SAE J551-2

– wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne – norma CISPR 12

(na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu),

lub SAE J551-4 i SAE J1113-41

10A

Regulamin EKG ONZ nr 10

(kompatybilność

elektromagnetyczna)

14

74/297/EWG7)

(bezpieczne układy

kierownicze)

Norma FMVSS nr 203 („Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia

zapewniane przez układ kierowniczy”), w tym FMVSS nr 204

(„Przemieszczanie się do tyłu kierownicy”)

Art. 11 JSRRV

14A

Regulamin EKG ONZ nr 12 (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia)

15

74/408/EWG7) (wytrzymałość siedzeń)

Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji -

norma FMVSS nr 207 („Siedzenia”)

Zagłówki – norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a

(„Zagłówki”)

15A

Regulamin EKG ONZ nr 17

(siedzenia, ich mocowania

i zagłówki)

15B

Regulamin EKG ONZ nr 80

(siedzenia dużych pojazdów

pasażerskich)

 

18

76/114/EWG7) (tabliczki znamionowe)

Norma ISO 3779:1983 i 3780:1983

18A

(UE) 19/2011

(tabliczka znamionowa

producenta oraz numer

identyfikacyjny pojazdu)

19

76/115/EWG7)

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

Norma FMVSS nr 210 („Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa”) lub art. 22 i 23 JSRRV

19A

Regulamin EKG ONZ nr 14

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

53

96/79/WE7) (zderzenie czołowe)

Norma FMVSS nr 208 („Ochrona pasażerów przed zderzeniem”) lub art. 18 JSRRV

53A

Regulamin EKG ONZ nr 94 (zabezpieczenia ochrony

osób przebywających

w pojeździe w przypadku

zderzenia czołowego)

54

96/27/WE7)

(uderzenie

z boku)

Norma FMVSS nr 214 („Ochrona przed uderzeniem z boku”) lub art. 18 JSRRV

54A

Regulamin EKG ONZ nr 95 (zabezpieczenia ochrony

osób przebywających

w pojeździe w przypadku

zderzenia bocznego)

 

2. Wymagania alternatywne dla pojazdów kategorii N1:

Lp.

Odniesienie do aktu prawnego

Wymaganie alternatywne*)

3

70/221/EWG7)

(zbiorniki ciekłego paliwa /

tylne zabezpieczenia)

Zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych – norma FMVSS nr 301 („Integralność układu paliwowego”)

3A

Regulamin EKG ONZ nr 34 (zabezpieczenia

przeciwpożarowe, zbiorniki paliwa ciekłego)

9

71/320/EWG7) (układy hamulcowe)

Norma FMVSS nr 135

9A

Regulamin EKG ONZ nr 13

(pojazdy MNO

w zakresie hamowania)

9B

Regulamin EKG ONZ

nr 13– H (samochody

osobowe w zakresie

hamowania)

10

72/245/EWG7)

(zakłócenia radioelektryczne/

kompatybilność

elektromagnetyczna)

Emitowane promieniowanie elektromagnetyczne:

– szerokopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne – norma CISPR 12

lub SAE J551-2

– wąskopasmowe promieniowanie elektromagnetyczne – norma CISPR 12

(na zewnątrz pojazdu) lub 25 (wewnątrz pojazdu),

lub SAE J551-4 i SAE J1113-41

10A

Regulamin EKG ONZ nr 10

(kompatybilność

elektromagnetyczna)

14

74/297/EWG7)

(bezpieczne układy

kierownicze)

Norma FMVSS nr 203 („Zabezpieczenie kierowcy w przypadku zderzenia

zapewniane przez układ kierowniczy”), w tym FMVSS nr 204

(„Przemieszczanie się do tyłu kierownicy”)

Art. 11 JSRRV

14A

Regulamin EKG ONZ nr 12 (ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia)

18

76/114/EWG7) (tabliczki znamionowe)

Norma ISO 3779:1983 i 3780:1983

18A

(UE) 19/2011

(tabliczka znamionowa

producenta oraz numer

identyfikacyjny pojazdu)

19

76/115/EWG7)

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

Norma FMVSS nr 210 („Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa”) lub art. 22 i 23 JSRRV

19A

Regulamin EKG ONZ nr 14

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

54

96/27/WE7)

(uderzenie

z boku)

Norma FMVSS nr 214 („Ochrona przed uderzeniem z boku”) lub art. 18 JSRRV

54A

Regulamin EKG ONZ nr 95 (zabezpieczenia ochrony

osób przebywających

w pojeździe w przypadku

zderzenia bocznego)

 

3. Wymagania alternatywne dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3:

Lp.

Odniesienie do aktu prawnego

Wymaganie alternatywne*)

15

74/408/EWG7) (wytrzymałość siedzeń)

Siedzenia, punkty mocowania siedzeń i systemy regulacji – norma FMVSS

nr 207 („Siedzenia”)

Zagłówki – norma FMVSS nr 207 lub norma FMVSS nr 202a

(„Zagłówki”)

19

76/115/EWG7)

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

Norma FMVSS nr 210 („Punkty kotwiczenia zespołów pasów bezpieczeństwa”)

lub art. 22 i 23 JSRRV

19A

Regulamin EKG ONZ nr 14

(punkty kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa)

X05

Bezpieczna kabina kierowcy

Norma szwedzka VVFS 2003:29**)

 


*) Użyte w tabeli skróty oznaczają:

„FMVSS” – federalna norma bezpieczeństwa pojazdów silnikowych Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych,

„JSRRV” – japońskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów drogowych,

„SAE” – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych,

„CISPR” – Międzynarodowy Komitet Specjalny ds. Zakłóceń Radioelektrycznych,

„VVFS” – Narodowa Administracja Drogowa w Szwecji.

**) Dotyczy kategorii N2 i N3.

Załącznik nr 38)

WZÓR – ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

Załącznik nr 4

CZĘŚĆ A

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU ORAZ HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU

W przypadku wniosku o przeprowadzenie badań homologacyjnych, o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, w odniesieniu do typu pojazdu należy:

1) sprawdzić, czy wszystkie świadectwa homologacji typu wydane na podstawie aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, obejmują ten typ pojazdu i spełniają wymagania techniczne obowiązujące w procedurze homologacji typu;

2) sprawdzić, czy specyfikacje pojazdu i dane zawarte w części I dokumentu informacyjnego pojazdu znajdują się w pakiecie informacyjnym i świadectwach homologacji typu w odniesieniu do aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu;

3) w przypadku braku niektórych pozycji części I dokumentu informacyjnego w pakiecie informacyjnym aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, potwierdzić lub zwrócić się do właściwej jednostki uprawnionej o potwierdzenie, że specyfikacja i konstrukcja techniczna danego przedmiotu wyposażenia lub części jest zgodna z danymi szczegółowymi zawartymi w folderze informacyjnym;

4) porównać dane i informacje zawarte w folderze informacyjnym przedstawionym przez producenta, w szczególności w dokumencie informacyjnym, z zakresem wymagań obowiązującym w procedurze homologacji typu;

5) sprawdzić, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym jest zgodny z dokumentem informacyjnym;

6) na pojeździe/pojazdach wytypowanym/wytypowanych do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadzić odpowiednie sprawdzenia i kontrole lub zwrócić się do właściwej jednostki uprawnionej o przeprowadzenie takich sprawdzeń i kontroli, w zakresie:

a) montażu przedmiotów wyposażenia lub części, takich jak: silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ hamulcowy, zawieszenie przednie oraz tylne, w celu zweryfikowania, czy pojazd(-dy) został(-ły) wyprodukowany(-ne) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w pakiecie informacyjnym w odniesieniu do odpowiednich świadectw homologacji typu przedstawionych przez producenta,

b) wyposażenia w urządzenia przewidziane w przypisach 5 i 6 części I załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE, tj. w odpowiednie urządzenia do odszraniania i odmgławiania szyby przedniej oraz spryskiwacze i wycieraczki szyby przedniej, o ile są one wymagane w odniesieniu do typu pojazdu podlegającego badaniu,

c) sprawdzenia, czy typ pojazdu podlegający badaniu spełnia wymagania przewidziane w przypisie 2 części I załącznika IV do dyrektywy 2007/46/WE, tj. czy posiada świadectwo homologacji typu EKG ONZ wydane dla zbiornika paliwa w oparciu o regulamin EKG ONZ nr 67 lub 110, o ile ten typ pojazdu jest wyposażony w instalację gazową.

CZĘŚĆ B

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH W PRZYPADKU HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU ORAZ HOMOLOGACJI TYPU POJAZDU W ODNIESIENIU DO KOLEJNEGO ETAPU KOMPLETACJI POJAZDU

W przypadku wniosku o przeprowadzenie badań homologacyjnych, o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, dla typu pojazdu podlegającego kolejnemu etapowi kompletacji pojazdu, należy:

1) zweryfikować dokumentację przedstawioną przez producenta, dotyczącą typu pojazdu podlegającego badaniu, w zakresie współpracy pomiędzy producentami pojazdów w ramach poszczególnych etapów kompletacji pojazdów, pod kątem zapewnienia zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi przez producenta pojazdu homologowanego na wcześniejszych etapach kompletacji pojazdu oraz spełnienia wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu podlegającego badaniu, zgodnie z załącznikami IV albo XI do dyrektywy 2007/46/WE;

2) sprawdzić, czy wszystkie świadectwa homologacji typu wydane na podstawie aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, obejmują ten typ pojazdu w odniesieniu do jego etapu kompletacji i spełniają wymagania techniczne obowiązujące w procedurze homologacji typu;

3) sprawdzić, czy specyfikacje pojazdu i dane zawarte w części I dokumentu informacyjnego pojazdu znajdują się w pakietach informacyjnych i świadectwach homologacji typu w odniesieniu do aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu; w przypadku pojazdu kompletnego, jeżeli numer punktu z części I folderu informacyjnego nie znajduje się w pakiecie informacyjnym aktów prawnych określonych w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE, które są wymagane dla typu pojazdu podlegającego badaniu, potwierdzić lub zwrócić się do właściwej jednostki uprawnionej o potwierdzenie, że specyfikacja i konstrukcja techniczna danego przedmiotu wyposażenia lub części są zgodne z danymi szczegółowymi zawartymi w folderze informacyjnym;

4) porównać dane i informacje zawarte w folderze informacyjnym przedstawionym przez producenta, w szczególności w dokumencie informacyjnym, z zakresem wymagań obowiązującym w procedurze homologacji typu;

5) sprawdzić, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym w odniesieniu do jego etapu kompletacji jest zgodny z dokumentem informacyjnym;

6) sprawdzić, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym w odniesieniu do jego etapu kompletacji spełnia wymagania techniczne obowiązujące w procedurze homologacji typu w zakresie jego identyfikacji, o których mowa w pkt 4 załącznika XVII do dyrektywy 2007/46/WE;

7) na pojeździe/pojazdach wytypowanym/wytypowanych do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadzić odpowiednie sprawdzenia i kontrole w zakresie montażu przedmiotów wyposażenia lub części, takich jak: silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ hamulcowy, zawieszenie przednie oraz tylne, lub zwrócić się do właściwej jednostki uprawnionej o przeprowadzenie takich sprawdzeń i kontroli w celu zweryfikowania, czy pojazd(-dy) został(-ły) wyprodukowany(-ne) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w pakiecie informacyjnym w odniesieniu do odpowiednich świadectw homologacji typu przedstawionych przez producenta.

CZĘŚĆ C

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH TYPU W PROCEDURZE HOMOLOGACJI POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH, DLA KTÓRYCH ZASTOSOWANO WYMAGANIA ALTERNATYWNE

W przypadku wniosku o przeprowadzenie badań homologacyjnych, o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, w odniesieniu do typu pojazdu, w którym zastosowano wymagania alternatywne określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia, należy:

1) porównać dane i informacje zawarte w folderze informacyjnym przedstawionym przez producenta, w szczególności w dokumencie informacyjnym, z zakresem wymagań zawartym w dokumencie potwierdzającym spełnienie wymagań alternatywnych;

2) sprawdzić, czy typ pojazdu podlegający badaniom homologacyjnym jest zgodny z dokumentem informacyjnym;

3) na pojeździe/pojazdach wytypowanym/wytypowanych do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadzić odpowiednie sprawdzenia i kontrole w zakresie montażu przedmiotów wyposażenia lub części, takich jak: silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ hamulcowy, zawieszenie przednie oraz tylne, lub zwrócić się do właściwej jednostki uprawnionej o przeprowadzenie takich sprawdzeń i kontroli;

4) zweryfikować, czy przedstawione świadectwa homologacji typu oraz dokumenty dotyczące wymagań alternatywnych potwierdzają spełnienie przez typ pojazdu objętego badaniami wszystkich wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu;

5) zweryfikować wymagania alternatywne dotyczące danego przedmiotu wyposażenia lub części, które zostały potwierdzone w dokumentach przedstawionych przez producenta, pod kątem ich równoważności z wymaganiami obowiązującymi w procedurze homologacji typu w tym zakresie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w odniesieniu do konstrukcji i wyposażenia pojazdu oraz spełnienie przez niego wymagań ochrony środowiska;

6) zasięgnąć opinii jednostki uprawnionej właściwej do przeprowadzania badań homologacyjnych typu w odniesieniu do przedmiotu wyposażenia lub części, której dotyczą wymagania alternatywne, pod kątem dokonania oceny, czy wymagania alternatywne zastosowane w stosunku do tego przedmiotu wyposażenia lub części odpowiadają pod względem poziomu technicznego wymaganiom określonym w przepisach homologacyjnych;

7) na pojeździe/pojazdach wytypowanym/wytypowanych do przeprowadzenia badań homologacyjnych przeprowadzić sprawdzenie przedmiotu wyposażenia lub części pojazdu, którego dotyczą wymagania alternatywne, lub zwrócić się do jednostki uprawnionej, o której mowa w pkt 6, o przeprowadzenie takiego sprawdzenia, w celu zweryfikowania, czy:

a) dany przedmiot wyposażenia lub część odpowiada wymaganiom alternatywnym,

b) pojazd(-dy) jest/są wykonany(-ne) zgodnie z odpowiednimi danymi zawartymi w przedstawionym pakiecie informacyjnym;

8) w przypadku specjalistycznych informacji zawartych w dokumentach potwierdzających spełnienie wymagań alternatywnych przeprowadzić stosowne analizy, obliczenia, testy, symulacje komputerowe, potwierdzające spełnienie tych wymagań, lub wystąpić do producenta o ich przeprowadzenie.

Załącznik nr 59)

ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, zwana dalej „kontrolą”, przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Dyrektorem TDT”, składa się z dwóch etapów:

1) oceny wstępnej;

2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej „wyrobami”, z typem objętym świadectwem homologacji.

2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza, czy producent ma system zarządzania jakością.

2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:

a) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej,

b) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie co najmniej z jedną specyfikacją przemysłową spełniającą wymagania normy, o której mowa w lit. a.

2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 lit. a, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.

2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.

3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:

1) sprawdza u producenta:

a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:

– planowanie produkcji,

– prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,

– nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,

– przechowywanie i transport wyrobów gotowych,

b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:

– występowanie systemu oceny dostawców,

– magazynowanie i kontrolę dostaw,

– stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,

– procedury reklamacji wyrobów,

c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:

– właściwego sposobu, zakresu i właściwej liczby badań i kontroli wewnętrznych, które są wymagane do przeprowadzenia, zgodnie z aktami prawnymi określonymi w części I, z wyłączeniem dodatku 2, albo części II załącznika IV albo w załączniku XI do dyrektywy 2007/46/WE; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,

– dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,

– dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,

– prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,

– skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,

– skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;

2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.

4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i niezgodności stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli, Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.

5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej „kontrolowanym”.

5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:

a) zakresie kontroli;

b) przewidywanym czasie trwania kontroli.

6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.

7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:

1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;

2) datę przeprowadzenia kontroli;

3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;

4) zakres kontroli;

5) wykaz skontrolowanych dokumentów/procedur/procesów produkcyjnych/obiektów/pomieszczeń/wyposażenia;

6) opis spostrzeżeń;

7) stwierdzone niezgodności;

8) działania zapobiegawcze/korygujące proponowane przez kontrolowanego;

9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych/korygujących oraz ich sprawdzenia;

10) załączniki z ich nazwą zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;

11) datę i miejsce sporządzenia protokołu kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.

8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:

1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;

2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;

3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.

Załącznik nr 6

WZÓR – WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU

Załącznik nr 7

WZÓR

Załącznik nr 8

WZÓR

Załącznik nr 9

WZÓR – WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA

Załącznik nr 1010)

WZÓR – OŚWIADCZENIE O DANYCH I INFORMACJACH O POJEŹDZIE NIEZBĘDNYCH DO REJESTRACJI I EWIDENCJI POJAZDÓW

Załącznik nr 11

TERMINY WAŻNOŚCI ŚWIADECTW ZGODNOŚCI WE LUB ŚWIADECTW ZGODNOŚCI

Akt Prawny WE/UE

Przedmiot

Kategoria pojazdu

Termin ważności

świadectwa zgodności

WE lub świadectwa

zgodności

Rozporządzenie UE 595/2009

Emisja HDV

– M1, M2 i N1, N2, o masie odniesienia wynoszącej 2610 kg lub więcej,

–M3 i N3

31/12/2013

Rozporządzenie WE 692/2008

Emisja LDV

– M,

– N1,

– N2,

– M1 przeznaczone do zaspokajania szczególnych potrzeb społecznych ( z wyłączeniem M1G)

1/1/2014

Rozporządzenie WE 661/2009

Bezpieczeństwo i opony

– M, N, O (art. 5),

– N i O (art. 6),

– M2 i M3 (art. 7),

– M, N, O z wyłączeniem opon klasy C3 (art. 8, art. 9 ust. 1 – 4),

– M1, z mechaniczną skrzynią biegów, o masie odniesienia nieprzekraczającej 2610 kg i inne pojazdy, które mają

mechaniczną skrzynię biegów i homologację wydaną zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia WE 715/2007 (art. 11)

1/11/2014

Rozporządzenie WE 523/2012

System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)

M1

1/11/2014

Rozporządzenie WE 661/2009

System Elektronicznej Kontroli Stabilności Toru Jazdy (ESC)

– M1 i N1,

– M3, w tym klasa III,

oraz

M3 < 16 ton,

z pneumatycznym układem sterowania,

–N2, z wyłączeniem hydraulicznego i pneumatycznego układu sterowania,

– N3,

– O3 i O4

1/11/2014

Rozporządzenie UE 407/2011

Obowiązkowa zgodność z wymaganiami regulaminów EKG ONZ

M, N, O

1/11/2014

Rozporządzenie UE 407/2011

Obowiązkowa zgodność z wymaganiami regulaminu EKG ONZ nr 13, suplement 3 do 11 serii poprawek oraz z regulaminem EKG ONZ nr 13-H, seria poprawek 9

N1

1/11/2014

Rozporządzenie UE 1230/2012

Masy i wymiary

M2, M3, N, O,

homologowane zgodnie z art. 7 dyrektywy 97/27/WE

1/11/2014

Rozporządzenie WE 661/2009

System Elektronicznej Kontroli Stabilności Toru Jazdy (ESC)

– M2,

– M3 klasy II i B oraz klasy III, z hydraulicznym układem sterowania,

– N2, z hydraulicznym układem sterowania

11/7/2015

Rozporządzenie UE 78/2009

Ochrona pieszych

N1 – nowa kategoria pojazdów

24/8/2015

Rozporządzenie WE 715/2007

Emisja LDV

– M,

– N1 klasy I,

– M1, przeznaczone do zaspokajania szczególnych potrzeb społecznych (z wyłączeniem M1G)

1/9/2015

Rozporządzenie UE 347/2012

Zaawansowane

systemy hamowania

awaryjnego

– Poziom homologacji

1

– M2,

– M3,

– N2,

– N3,

z wyjątkami

1/11/2015

Rozporządzenie WE 661/2009

System Elektronicznej Kontroli Stabilności Toru Jazdy (ESC)

– M3 klasy II i III, z pneumatycznym i hydraulicznym układem sterowania,

–N2, z pneumatycznym i hydraulicznym układem sterowania

11/7/2016

Rozporządzenie WE 715/2007

Emisja LDV

– N1 klasy II i III,

– N2

1/9/2016

Rozporządzenie WE 661/2009

Opony

M, N, O,

z uwzględnienie opon klasy C3

1/11/2016

Dyrektywa 2006/40/WE

Systemy klimatyzacji

– M1,

– N1 klasy I

1/1/2017

Rozporządzenie WE 78/2009

Ochrona pieszych

– M1 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2500 kg,

– N1 pochodzące od M1 i o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2500 kg

24/2/2018

Rozporządzenie WE 661/2009

Opony

M, N, O

1/11/2018

Rozporządzenie WE 347/2012

Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego

Poziom homologacji 2

– M2,

– M

– N

– N3,

z wyjątkami

1/11/2018

Rozporządzenie WE 78/2009

Ochrona pieszych

– M1 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 2500 kg,

– N1

24/8/2019

Rozporządzenie WE 661/2009

Opony

M, N, O

1/11/2020

 

Załącznik nr 12

WYKAZ REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU EKG ONZ, KTÓRE NIE SĄ STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU ALBO TYPU POJAZDU

Lp.

Nr reg.

EKG ONZ

Tytuł

1

27

Jednolite przepisy dotyczące homologacji trójkątów ostrzegawczych

2

29

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie samochodu ciężarowego

3

32

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zachowania się konstrukcji pojazdu podczas uderzenia w tył

4

33

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zachowania się konstrukcji pojazdu podczas zderzenia czołowego

5

36

Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów pasażerskich w zakresie ich budowy

6

42

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie przednich i tylnych urządzeń ochronnych (zderzaków itp.)

7

45

Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń do oczyszczania reflektorów samochodowych oraz pojazdów samochodowych w zakresie urządzeń do oczyszczania reflektorów

8

52

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów pasażerskich kategorii M2 i M3 o małej pojemności w zakresie ich budowy

9

65

Jednolite przepisy dotyczące homologacji specjalnych świateł ostrzegawczych do pojazdów samochodowych oraz przyczep

10

68

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych z uwzględnieniem pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym w zakresie pomiaru prędkości maksymalnej

11

69

Jednolite przepisy dotyczące homologacji tylnych tablic wyróżniających wolnobieżnych pojazdów i przyczep o (konstrukcyjnie) ograniczonej prędkości maksymalnej

12

70

Jednolite przepisy dotyczące homologacji tylnych tablic wyróżniających pojazdy długie i ciężkie

13

84

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych wyposażonych w silniki wewnętrznego spalania w zakresie pomiaru zużycia paliwa

14

104

Jednolite przepisy dotyczące homologacji oznakowania odblaskowego pojazdów kategorii M, N i O

15

108

Jednolite przepisy dotyczące homologacji wytwarzania bieżnikowanych opon pneumatycznych do pojazdów samochodowych i przyczep

16

109

Jednolite przepisy dotyczące homologacji wytwarzania bieżnikowanych opon pneumatycznych do pojazdów ciężarowych i przyczep

17

111

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów cystern kategorii N i O w zakresie stateczności

18

114

Jednolite przepisy dotyczące homologacji:

I. zespołu poduszki bezpieczeństwa jako części zamiennej,

II. zamiennego koła kierownicy wyposażonego w zespół poduszki bezpieczeństwa homologowanego typu,

III. zespołu poduszki bezpieczeństwa jako części zamiennej innego niż zamontowany w kole kierownicy

19

115

Jednolite przepisy dotyczące homologacji:

I. specjalnych systemów LPG instalowanych w pojazdach samochodowych znajdujących się w eksploatacji, wykorzystujących w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG)

II. specjalnych systemów CNG instalowanych w pojazdach samochodowych znajdujących się w eksploatacji, wykorzystujących w układzie napędowym sprężony gaz naturalny (CNG)

20

119

Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł narożnych pojazdów samochodowych

21

120

Jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych montowanych w ciągnikach rolniczych i leśnych oraz w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach, w zakresie pomiaru mocy netto, momentu obrotowego netto oraz jednostkowego zużycia paliwa

22

124

Jednolite przepisy dotyczące homologacji kół do samochodów pasażerskich i ich przyczep

23

126

Jednolite przepisy dotyczące homologacji przegród zabezpieczających pasażerów przed przemieszczającym się bagażem, dostarczanych jako nieoryginalne wyposażenie pojazdu

24

127

Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie bezpieczeństwa pieszych

25

128

Jednolite przepisy dotyczące homologacji elektroluminescencyjnych źródeł światła (LED) stosowanych w homologowanych reflektorach pojazdów samochodowych oraz przyczep

2611)

129

Jednolite przepisy dotyczące homologacji zaawansowanych urządzeń przytrzymujących dzieci

 


1) Obecnie działem administracji rządowej – transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448, z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611, z 2014 r. poz. 312, 486, 529, 768, 822 i 970 oraz z 2015 r. poz. 211, 541, 591, 933, 1038, 1045, 1273, 1326, 1335 i 1359.

4) Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1718), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

5) Skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 214/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. zmieniającego załączniki II, IV, XI, XII i XVIII do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 69 z 08.03.2014, str. 3).

6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z 2006 r. Nr 205, poz. 1512, z 2008 r. Nr 29, poz. 166 oraz z 2011 r. Nr 206, poz. 1218 i Nr 226, poz. 1361), które zgodnie z art. 1 pkt 6 w związku z art. 13 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

7) Dyrektywa utraciła moc z dniem 1 listopada 2014 r. na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 200 z 31.07.2009, str. 1, z późn. zm.); odesłania do uchylonej dyrektywy należy traktować jako odesłania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009.

8) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.

9) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.

10) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.

11) Dodana przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 listopada 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. poz. 1691), które weszło w życie z dniem 17 grudnia 2014 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-09-25
  • Data wejścia w życie: 2015-09-25
  • Data obowiązywania: 2015-09-25
  • Dokument traci ważność: 2023-07-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA