REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1689

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)

z dnia 25 września 2015 r.

w sprawie służby informacji lotniczej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 132 pkt 1–4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) sposób i warunki zapewniania służby informacji lotniczej, zwanej dalej „AIS”;

2) wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze i inne wydawnictwa AIS;

3) sposób i warunki udostępniania przez organy AIS wydawnictw, o których mowa w pkt 2, oraz rozpowszechniania przez nią innych informacji;

4) zasady współdziałania AIS z zarządzającymi lotniskami.

§ 2. [Sposób i warunki zapewniania AIS]

Sposób i warunki zapewniania AIS w zakresie:

1) przepływu danych i informacji lotniczych – określają przepisy załącznika II część A i część B pkt 7, załącznika III i załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46);

2) publikacji Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych oraz wymagania dla tego wydawnictwa – określają:

a) normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)), zwanej dalej „Konwencją”, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,

b) przepisy art. 3–12 oraz art. 14 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2010”,

c) załącznik nr 1 do rozporządzenia określający sposób publikacji danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych;

3) udostępniania map lotniczych oraz wymagania dla tych map – określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 4 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy, z wyłączeniem pkt 2.1.7, 2.1.8, 4.2.1, 8.7, 11.4, 16.2.1, 17.4.4, 18.2, 19.2 i 20.1;

4) udostępniania elektronicznych danych o terenie i przeszkodach – określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 10.1.3.

§ 3. [Wymagania dotyczące map lotniczych]

Wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze, są określone w Załączniku 4 do Konwencji, a wymagania, którym powinny odpowiadać wydawnictwa AIS inne niż mapy lotnicze, są określone w Załączniku 15 do Konwencji, z tym że ilekroć w zakresie wymagań dotyczących:

1) map lotniczych w Załączniku 4 do Konwencji jest mowa o „władzy” lub „państwie”, rozumie się przez to:

a) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”,

b) instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 550/2004” – w przypadku, o którym mowa w pkt 2.17.1, 2.17.3 i 11.10.5,

c) podmiot opracowujący daną mapę lotniczą – w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3.2, 1.3.2.1, 1.3.3, 2.4.4, 2.4.5 i 2.17.2;

2) wydawnictw AIS innych niż mapy lotnicze w Załączniku 15 do Konwencji jest mowa o:

a) „państwie” – rozumie się przez to Prezesa Urzędu,

b) „władzy lotniczej” lub „agencji, której przekazano uprawnienia do zapewniania służb” oraz „cywilnej władzy lotniczej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą AIS certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004,

c) „władzy meteorologicznej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służbę meteorologiczną certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004.

§ 4. [Udostępnianie wydawnictw i rozpowszechnianie informacji lotniczych]

1. Sposobem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:

1) publikacja danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych w języku polskim i angielskim;

2) międzynarodowe rozpowszechnianie informacji NOTAM (Notice To Airmen), o których mowa w rozdziale 5 Załącznika 15 do Konwencji, zwanych dalej „NOTAM”;

3) udostępnienie załogom statków powietrznych Biuletynów Informacji Przed Lotem (PIB – Pre-flight Information Bulletin), o których mowa w pkt 8.1.3 Załącznika 15 do Konwencji.

2. Warunkiem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:

1) zgodność map lotniczych oraz danych i informacji lotniczych przekazywanych do Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych z:

a) poziomym układem odniesienia według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS–84) oraz układem wysokości Kronsztad–86, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.4)),

b) normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 5 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy,

c) niemetrycznymi jednostkami miar określającymi wysokość (stopa [ft] – 1 ft = 0,3048 m), odległość (mila morska [NM] – 1 NM = 1852 m), prędkość lotu (węzeł [kt] – 1 kt = 0,514444 m/s) i gradient zniżania albo wznoszenia (stopa na minutę [ft/min] – 100 ft/min = 0,5080 m/s);

2) udostępnienie Prezesowi Urzędu zmian do Zbioru Informacji Lotniczych (AIP Polska) na co najmniej 56 dni przed dniem ich wejścia w życie;

3) opracowanie i stosowanie procedury weryfikacji danych i informacji lotniczych przekazywanych do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, zapewniającej zgodność odpowiednich danych i informacji:

a) z normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,

b) z rejestrem lotniczych urządzeń naziemnych,

c) z instrukcją operacyjną lotniska,

d) z rejestrem lotnisk cywilnych,

e) z taryfą opłat lotniskowych, ogłaszaną w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 77h ust. 1 ustawy,

f) z opłatami nawigacyjnymi, ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 130 ust. 10 ustawy,

g) ze zmianami w systemach funkcjonalnych, zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15);

4) stosowanie wymagań dotyczących jakości danych lotniczych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem]

1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;

3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1) dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, o których mowa w Dodatku 1 do Załącznika 15 do Konwencji;

2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;

3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 4.1.3 lit. a–c i lit. e Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:

a) papierowej,

b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4) dane o terenie i przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji – w postaci elektronicznej.

3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.

4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

§ 6. [Przepisy uchylone]

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie służby informacji lotniczej (Dz. U. Nr 58, poz. 478).

§ 7. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak


1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.

3) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 831, 1137 i 1433.

Załącznik 1. [SPOSÓB PUBLIKACJI DANYCH I INFORMACJI LOTNICZYCH W ZINTEGROWANYM PAKIECIE INFORMACJI LOTNICZYCH]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 25 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1689)

Załącznik nr 1

SPOSÓB PUBLIKACJI DANYCH I INFORMACJI LOTNICZYCH W ZINTEGROWANYM PAKIECIE INFORMACJI LOTNICZYCH

§ 1. 1. Zintegrowany Pakiet Informacji Lotniczych składa się z następujących wydawnictw:

1) Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication);

2) Zmiany do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Amendment);

3) Suplementy do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Supplement);

4) Biuletyny Informacji Lotniczych (AIC – Aeronautical Information Circular);

5) Biuletyny Informacji Przed Lotem (PIB – Pre-flight Information Bulletin);

6) NOTAM (Notice To Airmen);

7) wykazy kontrolne;

8) wykazy ważnych NOTAM (Notice To Airmen).

2. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, publikuje się zgodnie z systemem regulacji (AIRAC – Aeronautical Information Regulation And Control) określonym w rozdziale 6 Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.).

3. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 5–8, publikuje się niezwłocznie.

§ 2. Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication) publikuje się w dwóch tomach:

1) I – pod nazwą „AIP Polska” – zgodny z Załącznikiem 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., w zakresie formatu, struktury i zawartości informacyjnej, uwzględniając, że informacje o lotniskach, na których jest możliwe wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (IFR – Instrumental Flight Rules), publikuje się w rozdziale AD 2 tomu I, a informacje o opłatach lotniskowych, o których mowa w art. 75 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.), w rozdziale GEN 4 tomu I;

2) II – pod nazwą „AIP Polska – AIP VFR” – wydawany w formacie A5, zawierający co najmniej następujące dane:

Tom II „AIP Polska – AIP VFR”

VFR GEN

Część I – Informacje ogólne

VFR GEN 0.1

Spis treści Części I

VFR GEN 1.1

Wstęp

VFR GEN 1.2

Wykaz zmian do AIP VFR

VFR GEN 1.3

Wykaz Suplementów do AIP VFR

VFR GEN 1.4

Wykaz kontrolny stron AIP VFR

VFR GEN 1.5

Lista poprawek ręcznych do AIP VFR

VFR GEN 1.6

Wykaz dostępnych map lotniczych

VFR GEN 2.1

Skróty występujące w AIP VFR

VFR GEN 2.2

Znaki umowne dla map lotniczych w AIP VFR

VFR GEN 3.1

Tabele przeliczeniowe stosowanych jednostek

VFR GEN 3.2

Tabele wschodu i zachodu słońca

VFR GEN 3.3

Sygnały wzrokowe

 

1. Sygnały manewrowania od koordynatora ruchu naziemnego do statku powietrznego

 

2. Wzrokowe sygnały na ziemi

VFR GEN 3.4

Alfabet literowania w radiotelefonii i alfabet Morse'a

VFR GEN 4.1

Sektory FIS – mapa lotnicza

 

Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 500 ft AGL – mapa lotnicza

 

Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 1000 ft AGL – mapa lotnicza

 

Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 2000 ft AGL – mapa lotnicza

 

Sektory AIRMET – mapa lotnicza

 

Regiony nastawiania wysokościomierzy – mapa lotnicza

 

Służba informacji powietrznej (FIS):

 

1. Rejon odpowiedzialności służby informacji powietrznej (FIS)

 

2. Służba informacji powietrznej (FIS) w polskiej przestrzeni powietrznej (FIR WARSZAWA)

 

3. Strefa obowiązkowej łączności radiowej (RMZ)

VFR GEN 4.1.1

Tabele

 

Tabela 1 – Wykaz miejsc posadowienia radiostacji i częstotliwości sektorów służby informacji powietrznej (FIS)

 

Tabela 2 – Wykaz punktów granicznych sektorów służby informacji powietrznej (FIS)

 

Tabela 3 – Sektory służby informacji powietrznej (FIS)

 

Tabela 4 – Rejony prognoz obszarowych i regiony nastawiania wysokościomierzy

VFR ENR

Część IITrasa

VFR ENR 0.1

Spis treści Części II

VFR ENR 1.1

Polska przestrzeń powietrzna (FIR WARSZAWA)

VFR ENR 1.2

Przepisy wykonywania lotów z widocznością (VFR)

 

1. Przepisy ogólne

 

2. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni kontrolowanej

 

3. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni niekontrolowanej

 

4. Loty z widocznością (VFR) w strefie identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ)

 

5. Loty specjalne z widocznością (VFR)

 

6. Loty nocne z widocznością (VFR)

 

7. Loty międzynarodowe z widocznością (VFR)

 

8. Loty z widocznością (VFR) państwowych statków powietrznych

 

9. Loty z widocznością (VFR) szybowców

 

10. Wysokości lotów z widocznością (VFR)

 

11. Przejście z lotu z widocznością (VFR) do lotu według wskazań przyrządów (IFR)

 

12. Wykaz lotnisk dostępnych dla lotów międzynarodowych z widocznością (VFR)

VFR ENR 1.3

Warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością (VFR)

VFR ENR 1.4

Procedury nastawiania wysokościomierza

VFR ENR 1.4.1

Tabela poziomów przelotu

VFR ENR 1.5

Planowanie lotów:

 

1. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni kontrolowanej

 

2. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni niekontrolowanej

 

3. Plan lotu zgłaszany z powietrza (AFIL)

 

4. Adresowanie planów lotu dla lotów z widocznością (VFR)

 

5. Planowanie lotów z widocznością (VFR) w strefie identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ)

 

6. Biura Odpraw Załóg

 

7. Wzór formularza planu lotu

VFR ENR 2.1

Strefy zakazane, ograniczone i niebezpieczne

VFR ENR 2.1.1

Strefy zakazane – mapa lotnicza

 

Strefy zakazane – opis

VFR ENR 2.1.2

Strefy ograniczone – mapa lotnicza

 

Strefy ograniczone – opis

VFR ENR 2.1.3

Strefy niebezpieczne – mapa lotnicza

 

Strefy niebezpieczne – opis

VFR ENR 2.2

Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) – mapa lotnicza

 

Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) – opis

VFR ENR 2.3

Wojskowe strefy ruchu lotniskowego (MATZ) – mapa lotnicza

 

Strefy lotnictwa wojskowego – opis

VFR ENR 2.4

Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) – mapa lotnicza

 

Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) – opis

VFR ENR 2.5

Wojskowe trasy lotów (MRT) na małych wysokościach – mapa lotnicza

 

Wojskowe trasy lotów (MRT) na małych wysokościach – opis

VFR ENR 2.6

Strefy czasowo wydzielone (TSA), czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA), korytarze dolotowe (TFR) – mapa lotnicza

 

Strefy czasowo wydzielone (TSA), czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA), korytarze dolotowe (TFR) oraz strefy ćwiczeń (EA) – opis

VFR ENR 2.6.1

Strefy czasowo wydzielone (TSA)

VFR ENR 2.6.2

Korytarze dolotowe (TFR)

VFR ENR 2.6.3

Czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA)

VFR ENR 2.7

Elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej

VFR ENR 2.8

Strefa identyfikacyjna obrony powietrznej – ADIZ

VFR ENR 3.1

Delegacja służb ATS

VFR AD

Część III – Lotniska VFR oraz informacje istotne dla ruchu VFR dla lotnisk opublikowanych w tomie I AIP Polska

VFR AD 0.1

Spis treści Części III

VFR AD 1 –

Wykaz lotnisk

Wykaz lotnisk – mapa lotnicza

 

Wykaz lotnisk – tabela

VFR AD 2 –

Lotniska

 

Zawartość informacyjna VFR AD 2

 

Dane o lotnisku:

1) punkt odniesienia lotniska – współrzędne w układzie WGS–84;

2) dane kontaktowe zarządzającego lotniskiem: adres, telefon, adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej;

3) godziny pracy;

 

4) dozwolony ruch lotniczy;

 

5) dostępność służb ruchu lotniczego;

 

6) dane o strefie ATZ, CTR, TMA – granice poziome i pionowe;

 

7) radiowy znak wywoławczy oraz stosowana częstotliwość łączności radiowej, języki stosowane w łączności radiowej;

 

8) dostępność informacji meteorologicznej;

 

9) dostępność paliw, smarów i możliwość naprawy statków powietrznych;

 

10) możliwość hangarowania statków powietrznych;

 

11) dostępność noclegów i hoteli;

 

12) kategoria lotniska w zakresie ochrony przeciwpożarowej;

 

13) punkty (trasy) dolotowe lub odlotowe z widocznością (VFR), o ile zostały wyznaczone;

 

14) opłaty lotniskowe;

 

15) informacje dodatkowe.

 

Mapy dotyczące lotnisk:

 

1) mapa lub plan lotniska – w zależności od wielkości lotniska w skali 1:10 000, 1:15 000 lub 1:20 000, zawierające:

 

a) pole wzlotów i drogi startowe,

 

b) infrastrukturę lotniska,

 

c) granice lotniska,

 

d) dane w formie tabelki dotyczące drogi startowej i pasa drogi startowej lub pasa startowego i jego zabezpieczenia (kierunki: geograficzny i magnetyczny, wymiary, rodzaj nawierzchni, nośność nawierzchni, deklarowane długości);

 

2) mapa operacyjna dla lotów z widocznością (VFR) w skali 1:50 000 zawierająca:

 

a) strefy ATZ, MATZ, CTR, TMA,

 

b) pozostałe elementy przestrzeni powietrznej,

 

c) trasowe przeszkody lotnicze,

 

d) lotniskowe przeszkody lotnicze,

 

e) budowę kręgów nadlotniskowych z podziałem na kręgi dla statków powietrznych z napędem i statków powietrznych bez napędu (jeśli wyznaczono),

 

f) trasy dolotowe lub odlotowe,

 

g) podkład topograficzny;

 

3) mapa operacyjna dla lotów z widocznością (VFR) w skali 1:250 000 zawierająca:

 

a) strefy ATZ, MATZ, CTR, TMA,

 

b) pozostałe elementy przestrzeni powietrznej,

 

c) trasowe przeszkody lotnicze,

 

d) trasy dolotowe lub odlotowe,

 

e) podkład topograficzny;

 

4) mapa lotnicza Polski w skali 1:500 000 (wycinek w otoczeniu lotniska) zawierająca:

 

a) elementy przestrzeni powietrznej w zasięgu mapy,

 

b) trasowe przeszkody lotnicze,

 

c) podkład topograficzny.

 

Załącznik 2. [WYMAGANIA DOTYCZĄCE JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH]

Załącznik nr 2

WYMAGANIA DOTYCZĄCE JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH

LP.

DANE LOTNICZE

ROZDZIELCZOŚĆ PUBLIKACJI

DOKŁADNOŚĆ (stopień zgodności pomiędzy wartością oszacowaną lub zmierzoną a wartością rzeczywistą)

TYP DANYCH

KLASYFIKACJA SPÓJNOŚCI (zgodnie z Załącznikiem 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.))

I. SZEROKOŚĆ I DŁUGOŚĆ GEOGRAFICZNA

1

Punkty graniczne rejonu informacji powietrznej (FIR)

1 '

2 km

Deklarowane

Zwykła

2

Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (poza granicami CTA/CTR)

1 '

2 km

Deklarowane

Zwykła

3

Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (wewnątrz CTA/CTR)

1 ''

100 m

Obliczone

Ważna

4

Punkty graniczne CTA/CTR

1 ''

100 m

Obliczone

Ważna

5

Trasowe pomoce nawigacyjne, punkty skrzyżowania/przecięcia się i punkty drogi, punkty oczekiwania i punkty STAR/SID

1 ''

100 m

Zmierzone/obliczone

Ważna

6

Punkt odniesienia lotniska

1 ''

30 m

Zmierzone/obliczone

Zwykła

7

Punkt odniesienia lotniska dla śmigłowców

1 ''

30 m

Zmierzone/obliczone

Zwykła

8

Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku

1/10 ''

3 m

Zmierzone

Ważna

9

Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku dla śmigłowców

1/10 ''

3 m

Zmierzone

Ważna

10

Pozycje (fix)/punkty podejścia końcowego oraz inne ważne pozycje (fix)/punkty związane z procedurą podejścia według wskazań przyrządów

1/10 ''

3 m

Zmierzone/obliczone

Ważna

11

Próg drogi startowej

1/100 ''

1 m

Zmierzone

Krytyczna

12

Koniec drogi startowej

1/100 ''

1 m

Zmierzone

Krytyczna

13

Miejsce oczekiwania przy drodze startowej

1/100 ''

0,5 m

Zmierzone

Krytyczna

14

Punkty osi drogi startowej

1 m

Zmierzone

Krytyczna

15

Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe

1/100 ''

0,5 m

Zmierzone

Ważna

16

Punkty linii centralne naziemnej drogi kołowania i punkty powietrznej drogi kołowania śmigłowców

0,5 m

Zmierzone/obliczone

Ważna

17

Linia oznaczająca skrzyżowanie naziemnych dróg kołowania śmigłowców

0,5 m

Zmierzone

Ważna

18

Linia oznaczająca skrzyżowanie dróg kołowania

1/100 ''

0,5 m

Zmierzone

Ważna

19

Linia prowadzenia do wyjścia

1/100 ''

0,5 m

Zmierzone

Ważna

20

Stanowiska postojowe samolotów/punkty sprawdzania INS

1/100 ''

0,5 m

Zmierzone

Zwykła

21

Stanowiska postojowe śmigłowców/punkty sprawdzania INS

0,5 m

Zmierzone

Zwykła

22

Geometryczny środek TLOF lub progi FATO

1/100 ''

1 m

Zmierzone

Krytyczna

23

Granice płyty postojowej (wielokąt)

1/10 ''

1 m

Zmierzone

Zwykła

24

Płaszczyzna odladzania (wielokąt)

1/10 ''

1 m

Zmierzone

Zwykła

25

Przeszkody w strefie 1

1 ''

50 m

Zmierzone

Zwykła

26

Przeszkody w strefie 2

1/10 ''

5 m

Zmierzone

Ważna

27

Przeszkody w strefie 3

1/10 ''

0,5 m

Ważna

28

Przeszkody w strefie 4

2,5 m

Ważna

29

Teren w strefie 1

50 m

Zwykła

30

Teren w strefie 2

5 m

Ważna

31

Teren w strefie 3

0,5 m

Ważna

32

Teren w strefie 4

2,5 m

Ważna

II. WZNIESIENIE / WYSOKOŚĆ BEZWZGLĘDNA / WYSOKOŚĆ WZGLĘDNA

1

Wzniesienie lotniska

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

2

Wzniesienie lotniska dla śmigłowców

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

3

Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

4

Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska dla śmigłowców

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

5

Próg drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

6

Próg FATO lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni)

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

7

Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

8

Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni)

1 m lub 1 ft

0,5 m

Zmierzone

Ważna

9

Próg drogi startowej dla podejść precyzyjnych

0,1 m lub 0,1 ft

0,25 m

Zmierzone

Krytyczna

10

Próg FATO dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

0,1 m lub 0,1 ft

0,25 m

Zmierzone

Krytyczna

11

Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść precyzyjnych

0,1 m lub 0,1 ft

0,25 m

Zmierzone

Krytyczna

12

Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.

0,1 m lub 0,1 ft

0,25 m

Zmierzone

Krytyczna

13

Punkty osi drogi startowej

0,25 m

Zmierzone

Krytyczna

14

Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe

1 m

Zmierzone

Ważna

15

Punkty linii centralnej naziemnej drogi kołowania/powietrznej drogi kołowania śmigłowców

1 m

Zmierzone

Ważna

16

Wysokość względna nad progiem w podejściu precyzyjnym

0,1 m lub 0,1 ft

0,5 m

Obliczone

Krytyczna

17

DME/P

3 m lub 10 ft

3 m

Zmierzone

Ważna

18

DME

30 m lub 100 ft

30 m

Zmierzone

Ważna

19

Minimalne wysokości bezwzględne

50 m lub 100 ft

50 m

Obliczone

Zwykła

20

Przeszkody w strefie 1

1 m

30 m

Zmierzone

Zwykła

21

Przeszkody w strefie 2

0,1 m

3 m

Zmierzone

Ważna

22

Przeszkody w strefie 3

0,01 m

0,5 m

Ważna

23

Przeszkody w strefie 4

0,1 m

1 m

Ważna

24

Teren w strefie 1

1 m

30 m

Zwykła

25

Teren w strefie 2

0,1 m

3 m

Ważna

26

Teren w strefie 3

0,01 m

0,5 m

Ważna

27

Teren w strefie 4

0,1 m

1 m

Ważna

III. DEKLINACJA I DEKLINACJA MAGNETYCZNA

1

Deklinacja pomocy nawigacyjnej VHF wykorzystywana do technicznego zestrojenia

1 °

1 °

Zmierzone

Ważna

2

Deklinacja magnetyczna NDB

1 °

1 °

Zmierzone

Zwykła

3

Deklinacja magnetyczna lotniska

1 °

1 °

Zmierzone

Ważna

4

Deklinacja magnetyczna lotniska dla śmigłowców

1 °

1 °

Zmierzone

Ważna

5

Deklinacja magnetyczna anteny nadajnika kierunku ILS

1 °

1 °

Zmierzone

Ważna

6

Deklinacja magnetyczna anteny azymutu MLS

1 °

1 °

Zmierzone

Ważna

IV. NAMIAR

1

Segment drogi lotniczej

1 °

1/10 °

Obliczone

Zwykła

2

Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) na trasie i w rejonie lotniska

1/10 °

1/10 °

Obliczone

Zwykła

3

Segmenty trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska

1 °

1/10 °

Obliczone

Zwykła

4

Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów

1/100 °

1/100 °

Obliczone

Ważna

5

Zgranie wiązki nadajnika kierunku ILS (geograficzny)

1/100 °

1/100 °

Zmierzone

Ważna

6

Zgranie zera azymutu wiązki kierunku MLS (geograficzny)

1/100 °

1/100 °

Zmierzone

Ważna

7

Kierunek drogi startowej (geograficzny)

1/100 °

1/100 °

Zmierzone

Zwykła

8

Kierunek FATO (geograficzny)

1/100 °

1/100 °

Zmierzone

Zwykła

V. DŁUGOŚĆ / ODLEGŁOŚĆ / WYMIAR

1

Długość segmentu drogi lotniczej

1/10 km lub 1/10 NM

1/10 km

Obliczone

Zwykła

2

Odległość między pozycjami (fix) na trasie

1/10 km lub 1/10 NM

1/10 km

Obliczone

Zwykła

3

Długość segmentów trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska

1/100 km lub 1/100 NM

1/100 km

Obliczone

Ważna

4

Odległość między pozycjami (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów w rejonie lotniska

1/100 km lub 1/100 NM

1/100 km

Obliczone

Ważna

5

Długość drogi startowej

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

6

Długość FATO, wymiary TLOf

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

7

Szerokość drogi startowej

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Ważna

8

Odległość przesuniętego progu

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Zwykła

9

Długość i szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Ważna

10

Długość i szerokość zabezpieczenia przerwanego startu

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

11

Rozporządzalna długość lądowania (LDA)

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

12

Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA)

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

13

Rozporządzalna długość startu (TODA)

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

14

Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA)

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Krytyczna

15

Szerokość pobocza drogi startowej

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Ważna

16

Szerokość drogi kołowania

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Ważna

17

Szerokość pobocza drogi kołowania

1 m lub 1 ft

1 m

Zmierzone

Ważna

18

Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem drogi startowej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Zwykła

19

Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem FATO

3 m

Obliczone

Zwykła

20

Odległość między anteną ścieżki schodzenia ILS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Zwykła

21

Odległość między markerami ILS i progiem drogi startowej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Ważna

22

Odległość między anteną ILS DME i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Ważna

23

Odległość między anteną azymutu MLS i końcem drogi startowej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Zwykła

24

Odległość między anteną azymutu MLS i FATO

3 m

Obliczone

Zwykła

25

Odległość między anteną elewacji MLS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Zwykła

26

Odległość między anteną MLS DME/P i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej

1 m lub 1 ft

3 m

Obliczone

Ważna

 

Objaśnienia:

CTA – Obszar kontrolowany

CTR – Strefa kontrolowana lotniska

DME – Radioodległościomierz

DME/P – Radioodległościomierz precyzyjny FATO – Strefa końcowego podejścia i startu

ILS – System lądowania według wskazań przyrządów

INS – Bezwładnościowy (inercyjny) system nawigacyjny

MLS – Mikrofalowy system lądowania

NDB – Radiolatarnia bezkierunkowa

SID – Standardowy odlot według wskazań przyrządów

STAR – Standardowy dolot według wskazań przyrządów

TLOF – Strefa przyziemienia i utraty siły nośnej

VHF – Bardzo wielka częstotliwość (od 30 do 300 Mhz)

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-10-23
  • Data wejścia w życie: 2015-11-23
  • Data obowiązywania: 2020-09-29
  • Dokument traci ważność: 2021-05-09

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA