REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 2103

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)

z dnia 9 grudnia 2015 r.

w sprawie zakresu i trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcje w zakresie przestrzegania warunków pracy i życia marynarzy na statku dotyczących:

1) minimalnych wymagań dotyczących wieku, umożliwiających podjęcie pracy na statku;

2) świadectw zdrowia;

3) kwalifikacji marynarzy;

4) marynarskiej umowy o pracę;

5) pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statku;

6) czasu pracy i odpoczynku marynarzy;

7) składu załogi statku;

8) zakwaterowania;

9) zaplecza rekreacyjnego na statku;

10) wyżywienia i przygotowania posiłków;

11) bezpieczeństwa i higieny pracy na statku oraz zapobiegania wypadkom;

12) opieki medycznej na statku;

13) wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą na statku;

14) procedur składania skarg na statku.

§ 2.

Inspekcja wstępna oraz odnowieniowa obejmują sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1.

§ 3.

Inspekcja pośrednia obejmuje sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1, w celu stwierdzenia, czy nie uległy one pogorszeniu w stosunku do stanu ustalonego podczas inspekcji wstępnej lub odnowieniowej.

§ 4.

Inspekcje, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadzane są na wniosek armatora, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez armatora.

§ 5.

Inspekcja doraźna przeprowadzana jest z urzędu, w zakresie, o którym mowa w § 1, w celu dodatkowej weryfikacji warunków pracy i życia marynarzy na statku.

§ 6.

1. Przed podjęciem czynności inspekcyjnych inspektor zgłasza swoją obecność kapitanowi statku, z wyjątkiem przypadków, gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik inspekcji.

2. Przystępując do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 611, z późn. zm.3)), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.

§ 7.

Kapitan statku zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji, a w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, oddzielne pomieszczenie.

§ 8.

Inspektor zachowuje w tajemnicy okoliczności umożliwiające ustalenie tożsamości, w tym danych osobowych, marynarza, który udzielił inspektorowi informacji w zakresie objętym inspekcją, jeżeli ujawnienie tych danych mogłoby narazić marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji.

§ 9.

1. Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.

2. Protokół z inspekcji zawiera:

1) nazwę i siedzibę armatora oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2) datę rozpoczęcia działalności przez armatora;

3) numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;

4) imię i nazwisko kapitana statku;

5) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;

6) oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;

7) opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników inspekcji;

8) imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas inspekcji, z zastrzeżeniem § 8;

9) treść decyzji oraz informację o ich realizacji;

10) wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;

11) wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;

12) datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku.

3. Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku.

4. Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.

5. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.

6. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor obowiązany jest je zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu.

7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku inspektor wpisuje w protokole adnotację o braku podpisu.

8. Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.

9. W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje inspektor.

10. Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi – przedstawiciel załogi, a trzeci – organ inspekcyjny.

11. Organ inspekcyjny przesyła kopię protokołu reprezentatywnej organizacji związkowej w rozumieniu art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. poz. 1240), w razie wystąpienia z wnioskiem przez taką organizację.

§ 10.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk


1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotyczącą pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania (Dz. Urz. UE L 329 z 10.12.2013, str. 1).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1320, 1336, 1569 i 1642.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-12-10
  • Data wejścia w życie: 2015-12-25
  • Data obowiązywania: 2015-12-25
  • Dokument traci ważność: 2018-05-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA