REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1560

POROZUMIENIE WYKONAWCZE

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące korzystania z uzgodnionych obiektów i terenów oraz własności mienia,

podpisane w Warszawie dnia 24 czerwca 2016 r.

Tekst pierwotny

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej („Rzeczpospolita Polska”) i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki („Stany Zjednoczone”), zwane dalej „Stronami”, działając na podstawie artykułu 35 ustęp 1 oraz w celu wykonania artykułów 3 i 4 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie w dniu 11 grudnia 2009 r., zwanej dalej „Umową”;

uzgadniają co następuje:

Artykuł 1 [Podkomitet do spraw infrastruktury]

Podkomitet do spraw infrastruktury

1. Podkomitet do spraw infrastruktury powołany przez Wspólną Komisję konsultuje, doradza i przedstawia rekomendacje Ministrowi Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych (zwanym dalej „organami wykonawczymi”) lub ich wyznaczonym przedstawicielom w sprawach planowanych prac budowlanych i własności mienia w uzgodnionych obiektach i terenach.

2. Podkomitet do spraw infrastruktury określa swoje własne procedury, właściwe dla wdrożenia niniejszego Porozumienia Wykonawczego.

Artykuł 2 [Działalność budowlana]

Działalność budowlana

1. Organy wykonawcze lub ich wyznaczeni przedstawiciele koordynują prace i roboty budowlane w uzgodnionych obiektach i terenach z wykorzystaniem niżej wymienionych procedur, stosownie do okoliczności:

a) W przypadku rutynowych konserwacji i remontów, o których mowa w artykule 3 ustęp 6 litera c Umowy, przyspieszona koordynacja może odbywać się na najniższym możliwym właściwym poziomie.

b) W przypadku robót budowlanych, o których mowa w artykule 3 ustęp 6 litera c Umowy oraz budowy obiektów tymczasowych lub związanych z sytuacją nadzwyczajną, o których mowa w artykule 3 ustęp 8 Umowy, Strony zamierzają wykorzystywać wzajemnie uzgodniony, przyśpieszony proces koordynacji, który opisuje załącznik A.

c) W przypadku planowanych robót budowlanych, o których mowa w artykule 3 ustęp 6 litera d Umowy, Strony zamierzają wykorzystywać wzajemnie uzgodniony proces koordynacji, który opisuje załącznik B.

2. Zgodnie z artykułem 3 ustęp 1 Umowy Strony uzgadniają, że Rzeczpospolita Polska może udostępnić uzgodnione obiekty i tereny siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych na mocy szczegółowych umów, które będą miały format opisany w załączniku C do niniejszego Porozumienia Wykonawczego. Takie umowy będą zawierane pomiędzy organami wykonawczymi, gdy konkretne uzgodnione obiekty i tereny pozostają w zarządzie organu wykonawczego Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli konkretne uzgodnione obiekty i tereny nie pozostają w zarządzie organu wykonawczego Rzeczypospolitej Polskiej, organ wykonawczy Rzeczypospolitej Polskiej udzieli w największym możliwym stopniu pomocy w zawarciu umowy pomiędzy właściwymi władzami. Wspólny protokół spisu inwentarza i stanu technicznego, którego wzór zawarty jest w załączniku D, będzie sporządzany jako załącznik do umowy, której wzór znajduje się w załączniku C. W przypadku zwrotu uzgodnionych obiektów i terenów Rzeczypospolitej Polskiej, wspólny protokół spisu inwentarza i stanu technicznego będzie sporządzany w celu udokumentowania ich aktualnego stanu. Zwrot dowolnego uzgodnionego obiektu i terenu Rzeczypospolitej Polskiej będzie dokumentowany w sposób wzajemnie uzgodniony.

Artykuł 3 [Konstrukcje przenośne]

Konstrukcje przenośne

Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych poinformują organ wykonawczy Rzeczypospolitej Polskiej lub jego wyznaczonego przedstawiciela o konstrukcjach, które siły zbrojne Stanów Zjednoczonych wskażą jako przenośne.

Artykuł 4 [Wymiana i ewidencja dokumentacji]

Wymiana i ewidencja dokumentacji

Kopie ewidencji i dokumentacji wytworzonej w celu koordynacji prac i robót budowlanych opisanych w artykule 2 będą wymieniane i przechowywane przez organy wykonawcze lub ich wyznaczonych przedstawicieli.

Artykuł 5 [Bezpieczeństwo]

Bezpieczeństwo

1. Zgodnie z artykułem 3 ustęp 6 litera b Umowy siły zbrojne Stanów Zjednoczonych są odpowiedzialne za stosowanie standardów bezpieczeństwa przy projektowaniu, budowie, utrzymaniu i korzystaniu ze swoich obiektów.

2. Przed rozpoczęciem robót budowlanych Stany Zjednoczone zapewnią organ wykonawczy Rzeczypospolitej Polskiej, że warunki dotyczące wymagań i standardów technicznych oraz bezpieczeństwa, określone w artykule 3 ustęp 6 litera e Umowy, są spełnione.

3. Gdy siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przeprowadzają okresowe kontrole obiektów w celu określenia ich stanu technicznego zgodnie z wymaganiami Stanów Zjednoczonych, wyznaczeni przedstawiciele organu wykonawczego Rzeczypospolitej Polskiej mogą mieć dostęp do uzgodnionych obiektów i terenów w celu obserwacji okresowych kontroli obiektów, przy zachowaniu zgodności z wymaganiami operacyjnymi i bezpieczeństwa.

4. W przypadku katastrofy lub uszkodzenia konstrukcji obiektu organy wykonawcze lub ich wyznaczeni przedstawiciele podejmą niezwłocznie konsultacje w celu podjęcia dalszych działań. Przedstawicielom właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej oraz służb ratowniczych udziela się niezwłocznie dostępu do uzgodnionych obiektów i terenów, zgodnie z istniejącymi porozumieniami.

Artykuł 6 [Rekompensata z tytułu wartości pozostałej ulepszeń lub budowli]

Rekompensata z tytułu wartości pozostałej ulepszeń lub budowli

Ewentualna rekompensata z tytułu wartości pozostałej ulepszeń lub budowli będzie określona w wyniku dwustronnego porozumienia w chwili dokonania zwrotu mienia Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem ich wartości użytkowej, wynikającej z możliwości ich faktycznego lub potencjalnego wykorzystania, aktualnej ceny sprzedaży, jeśli ma zastosowanie, wyników badania rynku lub też zastosowania innego obiektywnego kryterium.

Artykuł 7 [Nowelizacje, wejście w życie, czas obowiązywania, rozwiązanie]

Nowelizacje, wejście w życie, czas obowiązywania, rozwiązanie

1. Niniejsze Porozumienie Wykonawcze wchodzi w życie z dniem podpisania.

2. Załączniki A, B, C i D do niniejszego Porozumienia Wykonawczego stanowią jego integralną część.

3. Niniejsze Porozumienie Wykonawcze może zostać zmienione w dowolnym czasie, za obopólną pisemną zgodą Stron. Wszelkie zmiany są sporządzane w formie pisemnej i wchodzą w życie na zasadach określonych w ustępie 1 niniejszego artykułu.

4. Niniejsze Porozumienie Wykonawcze pozostanie w mocy tak długo, jak długo pozostaje w mocy Umowa lub do momentu jego rozwiązania następującego po upływie jednego roku od dnia dokonania pisemnego wypowiedzenia przez którąkolwiek ze Stron.

Na dowód czego, niżej podpisani, należycie umocowani, złożyli podpisy pod niniejszym Porozumieniem Wykonawczym.

Podpisano w Warszawie, dnia 24 czerwca 2016 r., w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, w językach polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.

 

Z UPOWAŻNIENIA
RZĄDU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Z UPOWAŻNIENIA
RZĄDU STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI

 infoRgrafika

 

 infoRgrafika

 

 

Załącznik 1. [PROCES PRZYSPIESZONEJ KOORDYNACJI]

Załącznik A

PROCES PRZYSPIESZONEJ KOORDYNACJI

1. W celu ułatwienia przyśpieszonego procesu koordynacji, o którym mowa w artykule 2 ustęp 1 litera b niniejszego Porozumienia Wykonawczego, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą przedstawić „Oficjalny List Intencyjny” wyznaczonemu przedstawicielowi organu wykonawczego Rzeczypospolitej Polskiej lub polskiemu współprzewodniczącemu Podkomitetu do spraw infrastruktury. Oficjalny List Intencyjny będzie zawierał, jeśli to uzasadnione:

a. krótki opis projektu;

b. opis uzgodnionego obiektu i terenu;

c. przybliżony rozmiar i zakres;

d. szacunkowy koszt;

e. lokalizację planowanych prac;

f. projekt zakresu prac;

g. projekt harmonogramu.

2. Jeżeli odbiorca „Oficjalnego Listu Intencyjnego” nie zgłosi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych formalnego sprzeciwu w ciągu 15 dni od złożenia „Oficjalnego Listu Intencyjnego” roboty budowlane mogą się rozpocząć zgodnie z planem.

Załącznik 2. [KOORDYNACJA DZIAŁALNOŚCI BUDOWLANEJ]

Załącznik B

KOORDYNACJA DZIAŁALNOŚCI BUDOWLANEJ

1. Wstępna koordynacja. W celu ułatwienia procesu koordynacji, o którym mowa w artykule 2 ustęp 1 litera c niniejszego Porozumienia Wykonawczego, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych mogą przedłożyć „Oficjalny List Intencyjny” organowi wykonawczemu Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem polskiego współprzewodniczącego Podkomitetu do spraw infrastruktury. Oficjalny List Intencyjny będzie zawierał, jeśli to uzasadnione, następujące informacje:

a. krótki opis projektu, który może obejmować:

– opis uzgodnionego obiektu i terenu,

– przybliżony rozmiar i zakres,

– szacunkowy koszt,

– charakter budowanego obiektu,

– wstępny opis czynników środowiskowych,

– zapotrzebowanie na media;

b. lokalizację planowanej inwestycji;

c. projekt harmonogramu;

d. proste schematy lub schematy koncepcji projektu, jeżeli są dostępne.

2. Koordynacja projektu: Przed rozpoczęciem jakichkolwiek robót budowlanych organ wykonawczy Rzeczypospolitej Polskiej lub jego wyznaczony przedstawiciel może zwrócić się do sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych o przedłożenie możliwych do ujawnienia, istniejących dokumentów, obejmujących dokumentację techniczną, dane, raporty i wszelkie analizy, odnoszące się do planowanych robót budowlanych. Dokumenty te składać się będą głównie ze wstępnej dokumentacji technicznej i mogą zawierać, jeśli to uzasadnione:

a. koncepcję projektu;

b. ocenę historycznego znaczenia istniejących obiektów;

c. podstawę projektu;

d. wyniki rekonesansu miejsca;

e. analizę projektu;

f. zarys szczegółów technicznych;

g. dla obiektów i terenów współużytkowanych, przed rozpoczęciem inwestycji opracowuje się porozumienie w sprawie podziału kosztów dotyczące przybliżonych kosztów budowy, eksploatacji i utrzymania;

h. szkice koncepcyjne:

architektoniczne,

– budowlane,

strukturalne,

– mechaniczne.

3. Jeżeli organ wykonawczy Rzeczypospolitej Polskiej albo działający w jego imieniu polski współprzewodniczący Podkomitetu do spraw infrastruktury nie zgłosi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych formalnego sprzeciwu w ciągu 60 dni od złożenia dokumentów wymienionych w punkcie 2, roboty budowlane mogą być prowadzone zgodnie z planem. Roboty budowlane mogą rozpocząć się wcześniej niż po upływie 60 dni od złożenia dokumentów wymienionych w punkcie 1 lub 2, po uzyskaniu zgody organu wykonawczego Rzeczypospolitej Polskiej albo działającego w jego imieniu polskiego współprzewodniczącego Podkomitetu do spraw infrastruktury.

Załącznik 3. [UMOWA UŻYCZENIA NIERUCHOMOŚCI]

Załącznik C

/wzór1/

UMOWA UŻYCZENIA NIERUCHOMOŚCI

infoRgrafika

infoRgrafika

 

 

1 Dokument dostosować do warunków indywidualnych.

Załącznik 4. [WSPÓLNY PROTOKÓŁ SPISU INWENTARZA I STANU TECHNICZNEGO]

Załącznik D

/wzór2/

WSPÓLNY PROTOKÓŁ SPISU INWENTARZA I STANU TECHNICZNEGO

infoRgrafika

infoRgrafika

 

 

2 Dokument dostosować do warunków indywidualnych.

Wersja w języku angielskim

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-09-28
  • Data wejścia w życie: 2016-06-24
  • Data obowiązywania: 2016-06-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA