REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2017 poz. 213

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 20 stycznia 2017 r.

w sprawie wprowadzenia programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2017–2019

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Program wieloletni wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2017–2019]

1. Wprowadza się program wieloletni wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2017–2019, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.

2. Program, o którym mowa w ust. 1, stanowi program nadzoru nad chorobą niebieskiego języka w rozumieniu art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.2)).

§ 2. [Stosowanie programu]

Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

§ 3. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 89 z 01.04.2008, str. 3, Dz. Urz. UE L 116 z 30.04.2008, str. 3, Dz. Urz. UE L 117 z 01.05.2008, str. 22, Dz. Urz. UE L 197 z 25.07.2008, str. 18, Dz. Urz. UE L 299 z 08.11.2008, str. 17, Dz. Urz. UE L 344 z 20.12.2008, str. 28, Dz. Urz. UE L 40 z 11.02.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L 227 z 29.08.2009, str. 3, Dz. Urz. UE L 313 z 28.11.2009, str. 59, Dz. Urz. UE L 322 z 08.12.2010, str. 20, Dz. Urz. UE L 176 z 05.07.2011, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 141 z 31.05.2012, str. 7.

Załącznik 1. [PROGRAM WIELOLETNI WYKRYWANIA WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM CHOROBY NIEBIESKIEGO JĘZYKA NA LATA 2017–2019]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 20 stycznia 2017 r. (poz. 213)

PROGRAM WIELOLETNI WYKRYWANIA WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM CHOROBY NIEBIESKIEGO JĘZYKA NA LATA 2017–2019

1. Identyfikacja programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 20172019

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: choroba niebieskiego języka (Bluetongue)

Gatunki objęte programem: bydło, owce, kozy

Lata realizacji programu: 2017–2019

2. Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego choroby

Od 2009 r. na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest realizowany regularnie program wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka, zarówno u rodzimego bydła, jak i u owiec, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1266/2007”.

Od 2009 r. program wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka stanowił, że w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego (serologicznego – testem ELISA) lekarz weterynarii pobiera próbki od bydła i owiec, u których stwierdzono obecność przeciwciał dla wirusa choroby niebieskiego języka i przesyła je do badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego wirusa.

Z uwagi na brak stwierdzonych ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także uwzględniając prowadzony bierny nadzór kliniczny w kierunku choroby niebieskiego języka u zwierząt pochodzących z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z rozporządzeniem nr 1266/2007, należy uznać, że ta choroba nie występowała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej endemicznie. Jednocześnie z uwagi na właściwości wirusa i zachodzące zmiany klimatyczne nie należy wykluczać takiego zagrożenia w przyszłości.

Od dnia wejścia w życie rozporządzenia nr 1266/2007, tj. od dnia 1 listopada 2007 r., na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wprowadzone z państw członkowskich Unii Europejskiej liczne sztuki bydła, u których wykryto przeciwciała dla wirusa choroby niebieskiego języka oraz materiał genetyczny wirusa tej choroby. Sztuki bydła wprowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego, u których w badaniach laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) potwierdzono obecność materiału genetycznego wirusa, zostały zabite.

W dniu 16 maja 2008 r. Rzeczpospolita Polska wprowadziła, zgodnie z art. 9a rozporządzenia nr 1266/2007, warunki przejściowe dla zwierząt objętych zwolnieniem przewidzianym w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja Europejska stała na stanowisku, że warunki przejściowe powinny być stosowane jedynie w przypadku uzasadnionego ryzyka przeniesienia choroby niebieskiego języka. Stąd też zgodnie z tymi warunkami przejściowymi bydło wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw członkowskich Unii Europejskiej, w których ta choroba występowała powszechnie, przed wysyłką musiało być na terytorium tych państw zaszczepione lub poddane dwóm badaniom laboratoryjnym (serologicznym) w celu wykrycia przeciwciał dla wirusa choroby niebieskiego języka.

W dniu 1 czerwca 2010 r. zniesione zostały strefy zamknięte obejmujące niektóre powiaty położone w województwach: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i zachodniopomorskim. Wyznaczenie stref zamkniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynikało z wystąpienia ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Republiki Federalnej Niemiec i Republiki Czeskiej.

3. Opis programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 20172019

Obowiązek realizacji programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka, zwanego dalej „programem”, wynika z art. 4 rozporządzenia nr 1266/2007. Jest on prowadzony na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program obejmuje co najmniej bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny.

Bierny nadzór kliniczny jest realizowany przez obowiązek zgłaszania powiatowemu lekarzowi weterynarii wszelkich podejrzeń wystąpienia choroby zakaźnej oraz każdego przypadku padnięcia bydła, owiec lub kóz, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z późn. zm.). Corocznie są również prowadzone szkolenia dla lekarzy weterynarii będących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie postępowania przy zwalczaniu i wykrywaniu choroby niebieskiego języka, natomiast dla lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej szkolenia w tym zakresie, w miarę potrzeby, są prowadzone przez pracowników powiatowych inspektoratów weterynarii. Prowadzone są także kampanie uświadamiające dla posiadaczy bydła i owiec, mające na celu umożliwienie, szczególnie w sezonie największej aktywności muchówek z rodzaju Culicoides, rozpoznania objawów klinicznych choroby niebieskiego języka. Ponadto na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii została utworzona zakładka „Choroba niebieskiego języka”, w której są umieszczone dodatkowe materiały szkoleniowe dotyczące rozpoznawania tej choroby, w tym ulotka informacyjna opisująca jej objawy, a także zdjęcia przedstawiające kliniczny obraz choroby.

Zakłada się, że w ramach biernego nadzoru klinicznego zostanie przeprowadzonych 100 badań serologicznych oraz 100 badań wirusologicznych zwierząt z gatunków objętych programem podejrzanych o zakażenie wirusem choroby niebieskiego języka. Koszty przeprowadzonych badań zostały doliczone do kosztów prowadzenia aktywnego nadzoru laboratoryjnego.

Aktywny nadzór laboratoryjny będzie obejmował badania laboratoryjne (serologiczne i wirusologiczne) prowadzone zgodnie z ust. 2.2 załącznika I do rozporządzenia nr 1266/2007.

Program ma na celu:

1) stwierdzenie wystąpienia określonego serotypu wirusa (BTV-8) lub wykrycie wprowadzenia innych serotypów;

2) wykrycie dowodów przenoszenia wirusa z obszarów, na których wirus występuje, przez losowe badania laboratoryjne (serologiczne – testem ELISA) prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Środki przewidziane w programie

4.1. Czas trwania programu

Program będzie realizowany w latach 2017–2019.

4.2. Organizacja, nadzór i rola wszystkich podmiotów biorących udział w realizacji programu

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii i powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii i 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, z późn. zm.).

Organy Inspekcji Weterynaryjnej współdziałają przy wykonywaniu swoich zadań z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a także z jednostkami samorządu terytorialnego.

Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie za nadzór nad jego realizacją. Na poziomie województwa realizację programu nadzoruje wojewódzki lekarz weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

4.3. Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program ma być realizowany

Program będzie realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którym funkcjonuje 16 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla wojewódzkiego (wojewódzcy lekarze weterynarii) oraz 305 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla powiatowego (powiatowi lekarze weterynarii). Przyjmuje się, że na potrzeby programu geograficzną jednostką odniesienia jest powiat jako jednostka administracyjna. W Polsce jest 314 powiatów oraz 66 miast na prawach powiatu.

infoRgrafika

Rysunek 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej na województwa

4.4. Opis środków przewidzianych w programie

4.4.1. Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem

Badaniu będą poddane bydło domowe (Bos taurus) oraz owce lub kozy powyżej 3. miesiąca życia. Nie będą badane dzikie zwierzęta żyjące na wolności oraz zwierzęta w ogrodach zoologicznych.

Badania laboratoryjne (serologiczne – testem ELISA) zostały zaplanowane w taki sposób, aby umożliwić wykrycie serokonwersji z 95% prawdopodobieństwem, przy założeniu, że odsetek seroreagentów w populacji gatunków podatnych na zakażenie na obszarze danego powiatu wynosi 20%.

4.4.2. Identyfikacja zwierząt i rejestracja gospodarstw

Stada i gospodarstwa znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których są utrzymywane zwierzęta gospodarskie, są ewidencjonowane w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych w ramach Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z przepisami:

1) ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2015 r. poz. 807, z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;

3) ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2015 r. poz. 1172, z późn. zm.);

4) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zamieszczanych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych (Dz. U. poz. 1605, z późn. zm.);

5) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. poz. 1268, z późn. zm.).

4.4.3. Kwalifikacja zwierząt i stad

Powiatowy lekarz weterynarii na podstawie analizy ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem warunków środowiskowych sprzyjających występowaniu muchówek z rodzaju Culicoides (tereny podmokłe, bliskość zbiorników wodnych), określa, w jakich stadach będą pobierane próbki do badań laboratoryjnych (serologicznych – testem ELISA).

4.4.4. Zasady przemieszczania zwierząt

W przypadku wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt system opisany w punkcie 4.4.2 może zostać użyty do monitorowania przemieszczenia zwierząt.

4.4.5. Zastosowane badania i plany pobierania próbek

Próbki do badań laboratoryjnych będą pobierane przez urzędowych lekarzy weterynarii w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Próbki do badań laboratoryjnych (serologicznych – testem ELISA i wirusologicznych – testem rt RT-PCR), przeprowadzonych w ramach programu, będą przesyłane do laboratoriów urzędowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Ponadto Państwowy Instytut Weterynaryjny – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach będzie prowadził, przy współudziale organów Inspekcji Weterynaryjnej, program monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mający na celu ustalenie okresu sezonowo wolnego od wektorów (badania entomologiczne), zgodny z ust. 4 załącznika I do rozporządzenia nr 1266/2007. W ramach tych badań entomologicznych będzie w szczególności prowadzony aktywny roczny program odłowu wektorów za pomocą ustawionych na stałe pułapek zasysających w celu określenia dynamiki populacyjnej wektorów. Pułapki zasysające wyposażone w lampy ultrafioletowe zostaną rozmieszczone w sposób uwzględniający w szczególności występowanie muchówek i uwarunkowania środowiskowo-geograficzne oraz informacje zebrane z lat ubiegłych. Pułapki zasysające będą zawieszone na wysokości 1,5–2 m nad gruntem, tak blisko zwierząt jak to jest możliwe, jednakże w odległości nie większej niż 25 m od nich. Pułapki będą włączane 1,5 godziny przed zachodem słońca i wyłączane następnego ranka wkrótce po świcie. Odłowy wektorów będą dokonywane w odstępach tygodniowych. Pierwsze odłowy wektorów w ramach badań entomologicznych powinny zostać przeprowadzone na 4 tygodnie przed wystąpieniem dodatnich temperatur (+12ºC). Badanie entomologiczne powinno zostać zakończone z dniem uzyskania 3 pustych odłowów pod rząd. Analiza występowania i identyfikacja muchówek zostanie przeprowadzona przez specjalistów ds. entomologii.

Wyniki przeprowadzonych badań entomologicznych wskazują, że na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej najliczniej reprezentowanym gatunkiem owadów w latach 2014 i 2015 był Culicoides obsoletus. Ponadto na podstawie prowadzonego programu odłowu wektorów ustalono okres sezonowo wolny od wektorów choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego początek w latach 2014 i 2015 wyznaczono odpowiednio od dnia 20 listopada 2014 r. oraz od dnia 15 grudnia 2015 r. Odłowy kuczmanów w latach 2014–2016 rozpoczynano w większości przypadków w miesiącu kwietniu.

Badania laboratoryjne (serologiczne – testem ELISA) będą przeprowadzane dwukrotnie, w okresie największej aktywności muchówek z rodzaju Culicoides, tj. od dnia 1 maja do dnia 30 listopada danego roku. Pierwsze pobranie próbek odbędzie się w miesiącach maj–czerwiec, drugie w miesiącach październik–listopad. Pobrane próbki będą badane laboratoryjnie (serologicznie – testem ELISA).

Próbki do badań powinny być pobierane co najmniej z dwóch różnych stad w każdym powiecie na każde próbkobranie.

Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań przewidzianych do przeprowadzenia w tym powiecie.

W przypadku uzyskania dodatniego lub wątpliwego wyniku badania laboratoryjnego (serologicznego – testem ELISA) od sztuk bydła, owiec lub kóz, u których wykryto przeciwciała dla wirusa choroby niebieskiego języka, zostaną ponownie pobrane próbki krwi do badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego tego wirusa.

W celu określenia liczby pobieranych próbek w danym roku prowadzenia programu powiatowy lekarz weterynarii na początku każdego roku uzyskuje dane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odnośnie do pogłowia bydła, owiec oraz kóz na podlegającym mu terenie. Na podstawie danych dotyczących liczby próbek, które powinny zostać pobrane do badań laboratoryjnych w jednym próbkobraniu w każdym powiecie, zawartych w tabeli 1, powiatowy lekarz weterynarii wylicza liczbę próbek na każde próbkobranie.

Szacunkowa liczba próbek do pobrania w latach 2017–2019 została wyliczona na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dzień 31 grudnia 2015 r.

Przewidywana liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych (dwukrotne badanie) od bydła oraz owiec (a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również od kóz), wynosi: 5 209 x 2 = 10 418.

Tabela 1. Liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych w każdym z dwóch pobrań próbek w stadach bydła oraz owiec

Liczba sztuk bydła oraz owiec w powiecie

Liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych w powiecie

poniżej 9

badanie laboratoryjne wszystkich sztuk bydła oraz owiec lub kóz*)

9–14

9

15–20

10

21–30

11

31–59

12

60–160

13

powyżej 160

14

 

*) Próbki od kóz pobierane będą po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu.

4.4.6. Środki podejmowane w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania

W przypadku uzyskania dodatniego wyniku w badaniu laboratoryjnym (wirusologicznym – testem rt RT-PCR) organy Inspekcji Weterynaryjnej podejmują działania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2012 r. w sprawie zwalczania choroby niebieskiego języka (Dz. U. poz. 1158), które szczegółowo określa sposób i tryb zwalczania choroby niebieskiego języka.

4.4.7. Kontrola realizacji programu i sprawozdawczość

Informacje na temat realizacji programu będą przesyłane przez powiatowych lekarzy weterynarii wojewódzkim lekarzom weterynarii, a następnie, w formie raportów zbiorczych, będą przekazywane przez wojewódzkich lekarzy weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

5. Korzyści z wdrożenia programu

Realizacja programu pozwoli na uzyskanie informacji o sytuacji epizootycznej w zakresie choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ich analizę.

Jeżeli zostaną stwierdzone przypadki wystąpienia choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, badania laboratoryjne przeprowadzone w ramach programu pozwolą na ich wczesne wykrycie, co umożliwi niezwłoczne zastosowanie środków administracyjnych w celu likwidacji ognisk choroby. Pozwoli to na ograniczenie strat wynikających zarówno ze zmniejszenia produkcji zwierzęcej, jak i związanych z wykonaniem nakazów i zakazów administracyjnych nałożonych przy zwalczaniu choroby niebieskiego języka (np. nakaz zabicia zwierząt, ograniczenia w przemieszczaniu zwierząt), ponoszonych przez hodowców i producentów przeżuwaczy lub podmioty zajmujące się obrotem zwierzętami.

6. Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego w ostatnich pięciu latach

6.1. Rozwój choroby

6.1.1. Dane dotyczące stad

Rok 2015

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba stad

Łączna liczba stad objętych programem

Liczba stad,

które mają

być poddane

kontroli

w ramach

programu

Liczba stad skontrolowanych

Liczba stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba nowych

stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba stad zlikwidowanych

% stad

z wynikiem

dodatnim,

które zostały

zlikwidowane

Wskaźniki

% skontrolowanych stad

% stad z dodatnim

wynikiem –

chorobowość

w stadach w danym

okresie

% nowych stad

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(9/7)x100

11=(6/5)x100

12=(7/6)x100

13=(8/6)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

539 915

539 915

2 364

2 428

0

0

0

0

102,707

0

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

17 017

17 017

1 747

1 706

0

0

0

0

97,653

0

0

 

Rok 2014

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba stad

Łączna

liczba stad

objętych

programem

Liczba stad skontrolowanych

Liczba stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba

nowych stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba stad zlikwidowanych

% stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane

Wskaźniki

% skontrolowanych stad

% stad

z dodatnim

wynikiem –

chorobowość

w stadach

w danym

okresie

% nowych stad

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9=(8/6)x100

10=(5/4)x100

11=(6/5)x100

12=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

553 166

2 327

2 390

0

0

0

0

102,71

0

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

16 606

1 620

1 636

0

0

0

0

100,99

0

0

 

Rok 2013

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba stad

Łączna liczba stad

objętych programem

Liczba stad skontrolowanych

Liczba stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba

nowych stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba stad zlikwidowanych

% stad

z wynikiem

dodatnim,

które zostały

zlikwidowane

Wskaźniki

%

skontrolowanych

stad

% stad

z dodatnim

wynikiem –

chorobowość

w stadach

w danym

okresie

% nowych stad

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9=(8/6)x100

10=(5/4)x100

11=(6/5)x100

12=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

581 656

2 448

2 523

0

0

0

0

103,064

0

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

8 086

1 537

1 486

0

0

0

0

96,682

0

0

 

Rok 2012

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba stad

Łączna liczba stad

objętych programem

Liczba stad skontrolowanych

Liczba stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba

nowych stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba stad zlikwidowanych

% stad

z wynikiem

dodatnim,

które zostały

zlikwidowane

Wskaźniki

%

skontrolowanych

stad

% stad

z dodatnim

wynikiem –

chorobowość

w stadach

w danym

okresie

% nowych stad

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9=(8/6)x100

10=(5/4)x100

11=(6/5)x100

12=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

611 283

2 372

2 384

0

0

0

0

100,506

0

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

7 981

1 428

1 374

0

0

0

0

96,218

0

0

 

Rok 2011

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba stad

Łączna liczba stad

objętych programem

Liczba stad skontrolowanych

Liczba stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba

nowych stad

z wynikiem

dodatnim

Liczba stad zlikwidowanych

% stad

z wynikiem

dodatnim,

które zostały

zlikwidowane

Wskaźniki

%

skontrolowanych

stad

% stad

z dodatnim

wynikiem –

chorobowość

w stadach

w danym

okresie

% nowych stad

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9=(8/6)x100

10=(5/4)x100

11=(6/5)x100

12=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

646 016

3 296

3 358

0

0

0

0

101,881

0

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

7 737

1 969

1 913

0

0

0

0

97,156

0

0

 

6.1.2. Dane dotyczące zwierząt

Rok 2015

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba

zwierząt

objętych

programem

Liczba

zwierząt do

przebadania

w ramach

programu

Liczba zwierząt przebadanych

Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie

Liczba

zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

 

Liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

poddanych

ubojowi lub

uśmierconych

Łączna liczba

zwierząt

poddanych

ubojowi

% przebadanych zwierząt

% zwierząt z wynikiem

dodatnim (spodziewana chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11=(6/5)x100

12=(8/6)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

6 410 507

6 410 507

10 403

10 369

10 369

0

0

0

99,673

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

284 027

284 027

9 749

9 094

9 094

0

0

0

93,302

0

 

Rok 2014

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba zwierząt

do przebadania

w ramach

programu

Liczba zwierząt przebadanych

Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie

Liczba

zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

 

Liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

poddanych

ubojowi lub

uśmierconych

Łączna liczba

zwierząt

poddanych

ubojowi

% przebadanych zwierząt

% zwierząt

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

6 247 746

10 416

10 350

10 350

0

0

0

99,37

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

271 200

9 376

9 066

9 066

0

0

0

96,69

0

 

Rok 2013

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba zwierząt

do przebadania

w ramach

programu

Liczba zwierząt przebadanych

Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie

Liczba

zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

 

Liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

poddanych

ubojowi lub

uśmierconych

Łączna liczba

zwierząt

poddanych

ubojowi

% przebadanych zwierząt

% zwierząt

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

6 131 001

10 444

10 371

10 371

0

0

0

99,301

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

242 244

8 995

8 449

8 449

0

0

0

93,93

0

 

Rok 2012

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba zwierząt

do przebadania

w ramach

programu

Liczba zwierząt przebadanych

Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie

Liczba

zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

Liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

poddanych

ubojowi lub

uśmierconych

Łączna liczba

zwierząt

poddanych

ubojowi

% przebadanych zwierząt

% zwierząt

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

6 059 965

10 446

10 358

10 358

0

0

0

99,158

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

239 233

8 986

8 448

8 448

0

0

0

94,013

0

 

Rok 2011

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba zwierząt

do przebadania

w ramach

programu

Liczba zwierząt przebadanych

Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie

Liczba

zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

Liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

poddanych

ubojowi lub

uśmierconych

Łączna liczba

zwierząt

poddanych

ubojowi

% przebadanych zwierząt

% zwierząt z wynikiem

dodatnim (spodziewana chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

6 068 806

15 699

15 666

15 666

0

0

0

99,79

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

239 133

13 665

13 180

13 180

0

0

0

96,451

0

 

6.2. Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

Rok 2015

Region

Gatunek/kategoria zwierząt

Rodzaj badania

Opis badania

Liczba zbadanych próbek

Liczba próbek z wynikiem dodatnim

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie serologiczne

ELISA

10 371

91

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

91

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

Badanie serologiczne

ELISA

9 100

125

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

124

0

Łącznie

 

 

 

19 686

216

 

Rok 2014

Region

Gatunek/kategoria zwierząt

Rodzaj badania

Opis badania

Liczba zbadanych próbek

Liczba próbek z wynikiem dodatnim

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie serologiczne

ELISA

10 350

89

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

87

0

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

Badanie serologiczne

ELISA

9 066

78

Rzeczpospolita Polska

Owce, kozy

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

77

0

Łącznie

 

 

 

19 580

390

 

Rok 2013

Region

Gatunek/kategoria zwierząt

Rodzaj badania

Opis badania

Liczba zbadanych próbek

Liczba próbek z wynikiem dodatnim

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie serologiczne

ELISA

10 371

87

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

83

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie serologiczne

ELISA

8 449

99

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

97

0

Łącznie

 

 

 

19 000

186

 

Rok 2012

Region

Gatunek/kategoria zwierząt

Rodzaj badania

Opis badania

Liczba zbadanych próbek

Liczba próbek z wynikiem dodatnim

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie serologiczne

ELISA

10 358

34

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

34

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie serologiczne

ELISA

8 448

99

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

98

0

Łącznie

 

 

 

18 938

133

 

Rok 2011

Region

Gatunek/kategoria zwierząt

Rodzaj badania

Opis badania

Liczba zbadanych próbek

Liczba próbek z wynikiem dodatnim

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie serologiczne

ELISA

15 670

100

Rzeczpospolita Polska

Bydło

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

99

0

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie serologiczne

ELISA

13 182

301

Rzeczpospolita Polska

Owce

Badanie wirusologiczne

rt RT-PCR

296

0

Łącznie

 

 

 

29 247

401

 

7. Założenia programu

7.1. Założenia w zakresie badań

7.1.1. Założenia w zakresie badań diagnostycznych

Rok 2017

Region

Rodzaj badania

Populacja docelowa

Rodzaj próbki

Cel

Liczba planowanych badań

Rzeczpospolita Polska

ELISA

Bydło oraz owce*

Surowica

Wykrywanie występowania zakażeń

10 418

Łącznie

 

 

 

 

10 418

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2018

Region

Rodzaj badania

Populacja docelowa

Rodzaj próbki

Cel

Liczba planowanych badań

Rzeczpospolita Polska

ELISA

Bydło oraz owce*

Surowica

Wykrywanie występowania zakażeń

10 418

Łącznie

 

 

 

 

10 418

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2019

Region

Rodzaj badania

Populacja docelowa

Rodzaj próbki

Cel

Liczba planowanych badań

Rzeczpospolita Polska

ELISA

Bydło oraz owce*

Surowica

Wykrywanie występowania zakażeń

10 418

Łącznie

 

 

 

 

10 418

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

7.1.2. Założenia w zakresie badań stad i zwierząt

7.1.2.1. Założenia w zakresie badań stad

Nie dotyczy.

7.1.2.2. Założenia w zakresie badań zwierząt

Rok 2017

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba

zwierząt

objętych

programem

Spodziewana liczba zwierząt do przebadania

Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie

Spodziewana

liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

Spodziewana liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim do

uboju lub uśmiercenia

Spodziewana

łączna liczba

zwierząt do

uboju

Spodziewany %

przebadanych

zwierząt

% zwierząt z wynikiem

dodatnim (spodziewana chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło oraz owce*

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

Łącznie

 

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2018

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba

zwierząt

objętych

programem

Spodziewana liczba zwierząt do przebadania

Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie

Spodziewana

liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

Spodziewana

liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim do

uboju lub uśmiercenia

Spodziewana

łączna liczba

zwierząt do

uboju

Spodziewany %

przebadanych

zwierząt

% zwierząt z wynikiem

dodatnim (spodziewana chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło oraz owce*

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

Łącznie

 

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2019

Region

Gatunek zwierząt

Łączna liczba zwierząt

Liczba

zwierząt

objętych

programem

Spodziewana liczba zwierząt do przebadania

Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie

Spodziewana

liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim

Ubój

Wskaźniki

Spodziewana

liczba zwierząt

z wynikiem

dodatnim do

uboju lub uśmiercenia

Spodziewana

łączna liczba

zwierząt do

uboju

Spodziewany %

przebadanych

zwierząt

% zwierząt

z wynikiem

dodatnim

(spodziewana

chorobowość

zwierząt)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10=(5/4)x100

11=(7/5)x100

Rzeczpospolita Polska

Bydło oraz owce*

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

Łącznie

 

6 792 539

6 366 228

10 418

10 418

0

0

0

0,16

0

 

* Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

8. Szczegółowa analiza kosztów programu

Niżej wymienione wydatki są ponoszone przez Inspekcję Weterynaryjną. W ramach realizacji programu nie przewiduje się kosztów ponoszonych przez posiadaczy bydła, owiec i kóz.

Koszty realizacji programu zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej na lata 2017, 2018 i 2019 w ramach limitu wydatków właściwych części budżetowych.

Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwa celowa przeznaczona na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, oraz w części 85 – budżety wojewodów, dział 010 – rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01022 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.

Zakłada się, że w 2017, 2018 i 2019 r. finansowanie programu będzie odbywało się ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwy celowe oraz w części 85 – budżety wojewodów.

Szacunkowe koszty realizacji programu wyrażone w zł zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – aktualizacja październik 2016 r.

Szacunkowe ogólne koszty realizacji programu w 2017 r. wyniosą 317 080,89 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu Rzeczpospolita Polska wystąpi z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do 50% kosztów kwalifikowalnych, tj. 77 342,93 zł.

Szacunkowe ogólne koszty realizacji programu w 2018 r. wyniosą 316 450,73 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu Rzeczpospolita Polska wystąpi z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do 50% kosztów kwalifikowalnych, tj. 77 132,57 zł.

Szacunkowe ogólne koszty realizacji programu w 2019 r. wyniosą 315 820,57 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu Rzeczpospolita Polska wystąpi z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w odniesieniu do 50% kosztów kwalifikowalnych, tj. 76 922,21 zł.

Rok 2017

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Koszt pobierania próbek

Zwierzęta

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

2,36

0,553)

24822,48

5784,90

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne serologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

7,494)

1,75

78779,82

18406,50

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne wirusologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

3155)

162,176)

37,80

51083,55

11907,00

tak

 

 

 

 

 

Razem

154685,85

36098,40

 

 

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie

Próbka

10 8337)

9,928)

2,31

107463,36

25024,23

nie

 

 

 

 

 

Razem

107463,36

25024,23

 

 

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPECJALISTYCZNY SPRZĘT

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Zakup pułapek typu Ondestepoort

-

Sztuka

8

1604,469)

374,00

12835,68

2992,00

nie

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań entomologicznych

-

Kilometr

19 20010)

0,835811)

0,19

16047,36

3648,00

nie

Materiały

eksploatacyjne (siatki

drobnoziarniste,

pojemniki

transportowe,

spirytus)

-

Liczba pułapek

2412)

344,9013)

80,40

8277,60

1929,60

nie

 

 

 

 

 

Razem

37160,64

8569,60

 

 

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań wirusologicznych

-

Kilometr

630014)

0,835811)

0,19

5265,54

1197,00

nie

Zakup igłostrzykawek

-

Igłostrzykawka

3155)

0,7015)

0,16

220,50

50,40

nie

Wysyłka próbek do

laboratorium

diagnostycznego

-

Próbka

3155)

39,0016)

9,09

12285,00

2863,35

nie

 

 

Razem

17771,04

4110,75

 

 

OGÓŁEM (koszt programu w 2017 r.)

317080,89

73802,98

 

 

OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne w 2017 r.)

154685,85

36098,40

 

 

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 4,29 zł [kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów (aktualizacja – październik 2016 r.) dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw].

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 10418 sztuk oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki przewidziany w wytycznych Komisji SANCO/10181/2014 Rev7 w wysokości 0,55 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych – testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. Dodatkowo zakłada się wykonanie po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych – testem ELISA oraz wirusologicznych – testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2013 r. poz. 424).

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 4,12 zł = 1540,88 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 271, z późn. zm.).

12) Liczba pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów). W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

– pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

– siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

– spirytus skażony 2,5 l za 182,8 zł,

– siatki osłaniające lampę UV – około 7,5 zł za sztukę,

– świetlówka UV 8W – 25,10 zł za sztukę,

– lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady – około 7,5 zł za sztukę,

– filtr – 5 zł za sztukę,

– włącznik czasowy elektroniczny – około 45 zł za sztukę,

– termometr elektroniczny z zapisem min-max – około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem ( 20 km) o raz l iczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 315.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2015 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,34 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Rok 2018

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Koszt pobierania próbek

Zwierzęta

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

2,32

0,553)

24401,76

5784,90

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne serologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

7,494)

1,77

78779,82

18616,86

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne wirusologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

3155)

162,176)

38,43

51083,55

12105,45

tak

 

 

 

 

 

Razem

154265,13

36507,21

 

 

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie

Próbka

10 8337)

9,928)

2,35

107463,36

25457,55

nie

 

 

 

 

 

Razem

107463,36

25457,55

 

 

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPECJALISTYCZNY SPRZĘT

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Zakup pułapek typu Ondestepoort

-

Sztuka

8

1578,289)

374,00

12626,24

2992,00

nie

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań entomologicznych

-

Kilometr

19 20010)

0,835811)

0,20

16047,36

3840,00

nie

Materiały

eksploatacyjne (siatki

drobnoziarniste,

pojemniki

transportowe,

spirytus)

-

Liczba pułapek

2412)

344,9013)

81,73

8277,60

1961,52

nie

 

 

 

 

 

Razem

36951,20

8793,52

 

 

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań wirusologicznych

-

Kilometr

630014)

0,835811)

0,20

5265,54

1260,00

nie

Zakup igłostrzykawek

-

Igłostrzykawka

3155)

0,7015)

0,17

220,50

53,55

nie

Wysyłka próbek do

laboratorium

diagnostycznego

-

Próbka

3155)

39,0016)

9,24

12285,00

2910,60

nie

 

 

Razem

17771,04

4224,15

 

 

OGÓŁEM (koszt programu w 2018 r.)

316450,73

74982,43

 

 

OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne w 2018 r.)

154265,13

36507,21

 

 

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 4,22 zł [kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów (aktualizacja – październik 2016 r.) dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw].

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 10418 sztuk oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki przewidziany w wytycznych Komisji SANCO/10181/2014 Rev7 w wysokości 0,55 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych – testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. Dodatkowo zakłada się wykonanie po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych – testem ELISA oraz wirusologicznych – testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 4,03 zł = 1507,22 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

12) Liczba pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów). W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

– pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

– siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

– spirytus skażony 2,5 l za 182,8 zł,

– siatki osłaniające lampę UV – około 7,5 zł za sztukę,

– świetlówka UV 8W – 25,10 zł za sztukę,

– lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady – około 7,5 zł za sztukę,

– filtr – 5 zł za sztukę,

– włącznik czasowy elektroniczny – około 45 zł za sztukę,

– termometr elektroniczny z zapisem min-max – około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem ( 20 km) o raz liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 315.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2015 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,34 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Rok 2019

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Koszt pobierania próbek

Zwierzęta

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

2,28

0,553)

23981,04

5784,90

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne serologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

10 5182)

7,494)

1,80

78779,82

18932,40

tak

Koszt badań laboratoryjnych

Badania laboratoryjne wirusologiczne

Zwierzę

przebadane

indywidualnie

3155)

162,176)

39,08

51083,55

12310,20

tak

 

 

 

 

 

Razem

153844,41

37027,50

 

 

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie

Próbka

10 8337)

9,928)

2,39

107463,36

25890,87

nie

 

 

 

 

 

Razem

107463,36

25890,87

 

 

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPECJALISTYCZNY SPRZĘT

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Zakup pułapek typu Ondestepoort

-

Sztuka

8

1552,109)

374,00

12416,80

2992,00

nie

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań entomologicznych

-

Kilometr

19 20010)

0,835811)

0,20

16047,36

3840,00

nie

Materiały

eksploatacyjne (siatki

drobnoziarniste,

pojemniki

transportowe,

spirytus)

-

Liczba pułapek

2412)

344,9013)

83,11

8277,60

1994,64

nie

 

 

 

 

 

Razem

36741,76

8826,64

 

 

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów

Wyszczególnienie

Jednostka

Szacunkowa liczba jednostek

Szacunkowy koszt

jednostkowy

(w złotych)

Koszt

jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem (w złotych)

Suma ogółem (w euro)

Finansowanie unijne

Dojazd lekarzy

weterynarii do

gospodarstw w celu

pobrania próbek do

badań wirusologicznych

-

Kilometr

630014)

0,835811)

0,20

5265,54

1260,00

nie

Zakup igłostrzykawek

-

Igłostrzykawka

3155)

0,7015)

0,17

220,50

53,55

nie

Wysyłka próbek do

laboratorium

diagnostycznego

-

Próbka

3155)

39,0016)

9,40

12285,00

2961,00

nie

 

 

Razem

17771,04

4274,55

 

 

OGÓŁEM (koszt programu w 2019 r.)

315820,57

76019,56

 

 

OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne w 2019 r.)

153844,41

37027,50

 

 

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 4,15 zł [kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów (aktualizacja – październik 2016 r.) dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw].

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 10418 sztuk oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki przewidziany w wytycznych Komisji SANCO/10181/2014 Rev7 w wysokości 0,55 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych – testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. Dodatkowo zakłada się wykonanie po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2015 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych – testem ELISA oraz wirusologicznych – testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 3,94 zł = 1473,56 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

12) Liczba pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów). W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

– pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

– siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

– spirytus skażony 2,5 l za 182,8 zł,

– siatki osłaniające lampę UV – około 7,5 zł za sztukę,

– świetlówka UV 8W – 25,10 zł za sztukę,

– lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady – około 7,5 zł za sztukę,

– filtr – 5 zł za sztukę,

– włącznik czasowy elektroniczny – około 45 zł za sztukę,

– termometr elektroniczny z zapisem min-max – około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km) oraz liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych – testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2015 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego – testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 315.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2015 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,34 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-02-03
  • Data wejścia w życie: 2017-02-04
  • Data obowiązywania: 2017-02-04
  • Dokument traci ważność: 2019-12-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA