REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2017 poz. 642

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 21 marca 2017 r.

w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie dla szkolenia doradców” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz warunków i trybu jej wypłaty

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 562 i 624) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie dla szkolenia doradców” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „Programem”, oraz warunki i tryb jej wypłaty, a także przestrzenny zasięg wdrażania tego poddziałania, w tym:

1) formę i tryb składania wniosków o płatność;

2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o płatność;

3) kryteria wyboru operacji;

4) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu tej pomocy, zwana dalej „umową”;

5) przypadki, w których następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części jest przyznawana ta pomoc, oraz warunki i tryb przyznania tej pomocy.

§ 2. [Wdrożenie poddziałania na terytorium RP]

Poddziałanie, o którym mowa w § 1, jest wdrażane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3. [Przyznanie pomocy dostawcy szkolenia]

Pomoc, o której mowa w § 1, zwana dalej „pomocą”, jest przyznawana dostawcy szkolenia, o którym mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, na operację polegającą na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń dla osób zajmujących się zawodowo doradzaniem rolnikom lub właścicielom lasów, zwanych dalej „doradcami”.

§ 4. [Dostawca szkolenia, który może się ubiegać o pomoc]

O pomoc może ubiegać się dostawca szkolenia, o którym mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia nr 1305/2013, zwany dalej „dostawcą szkolenia”, który:

1) prowadzi działalność szkoleniową;

2) posiada doświadczenie w organizacji szkoleń dla doradców;

3) będzie realizował operację przy pomocy wykładowców posiadających kwalifikacje odpowiednie do zakresu prowadzonych szkoleń;

4) zapewni bazę dydaktyczno-lokalową wyposażoną w sprzęt niezbędny do realizacji operacji, na którą ubiega się o przyznanie pomocy, w tym miejsca, w których będą odbywać się zajęcia praktyczne, jeżeli program szkolenia przewiduje realizację takich zajęć w ramach operacji;

5) posiada numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”, albo numer identyfikacyjny został nadany jednemu z dostawców szkolenia – w przypadku wspólnego ubiegania się tych dostawców o przyznanie pomocy.

§ 5. [Operacje, na które przyznaje się pomoc]

Pomoc przyznaje się na operację:

1) która nie będzie realizowana z udziałem innych środków publicznych;

2) która zostanie zrealizowana do dnia 30 czerwca 2023 r.;

3) polegającą na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń dla doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach, w zakresie objętym operacją;

4) która będzie realizowana na podstawie programu szkoleń obejmującego w szczególności:

a) szczegółowy zakres szkoleń,

b) terminy przeprowadzenia szkoleń,

c) liczbę i wymiar godzinowy szkoleń,

d) liczbę doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach,

e) liczebność pojedynczej grupy doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach,

f) formę przeprowadzanych szkoleń,

g) wskazanie wyposażenia bazy dydaktyczno-lokalowej, w tym miejsc, w których będą odbywać się zajęcia praktyczne, jeżeli program szkolenia przewiduje realizację takich zajęć w ramach operacji

– w odniesieniu do każdego z zakresów tematycznych szkoleń objętych operacją.

§ 6. [Koszty, które mogą być objęte pomocą]

1. Pomocą mogą być objęte koszty niezbędne do realizacji operacji, obejmujące:

1) bezpośrednie koszty operacji, do których zalicza się koszty:

a) naboru doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach,

b) zakupu artykułów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych,

c) opracowania, powielania i drukowania materiałów szkoleniowych oraz nabycia innych materiałów szkoleniowych,

d) najmu pomieszczeń,

e) najmu sprzętu, maszyn i urządzeń,

f) udostępnienia doradcom, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach, do celów związanych z realizacją operacji budynków lub ich części, sprzętu, maszyn, urządzeń i innych obiektów, a także gruntów przeznaczonych do prowadzenia działalności rolniczej lub leśnej, z wyłączeniem kosztu marży,

g) zakupu lub konserwacji odzieży ochronnej dla wykładowców oraz doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach,

h) wynagrodzenia wykładowców,

i) wynagrodzenia nie więcej niż jednej osoby pełniącej funkcje związane z kierowaniem operacją oraz innych świadczeń pieniężnych przyznanych tej osobie w związku z wykonywaną pracą wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, odpowiadające procentowemu zaangażowaniu czasu pracy tej osoby przeznaczonego na zadania związane z realizacją operacji, lecz nie więcej niż dwukrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedzającego rok złożenia oferty, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,

j) dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia wykładowców oraz doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach,

k) tłumaczeń ustnych i pisemnych, których wykonanie jest niezbędne do zrealizowania operacji,

l) podróży służbowych osób, o których mowa w lit. h oraz i;

2) pośrednie koszty operacji, do których zalicza się koszty:

a) najmu powierzchni biurowych,

b) energii elektrycznej,

c) usług telekomunikacyjnych,

d) usług księgowych,

e) usług pocztowych,

f) usług prawnych.

2. Pośrednie koszty operacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być objęte pomocą w wysokości nieprzekraczającej 10% sumy kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów operacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

3. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, określonych w ust. 1 pkt 1, przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, o której mowa w art. 48 ust. 2 lit. e rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 69, z późn. zm.3)), przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.

§ 7. [Forma pomocy]

1. Pomoc jest przyznawana w formie:

1) refundacji bezpośrednich kosztów operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, które zostaną uznane za koszty kwalifikowalne;

2) ryczałtu – w przypadku pośrednich kosztów operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2.

2. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.4)).

3. Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów poniesionych w związku z udziałem w szkoleniu osoby będącej wykładowcą w ramach danej operacji jako uczestnika szkolenia.

§ 8. [Kryteria wyboru operacji]

1. Pomoc przyznaje się przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji określonych w przepisach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.5)) dotyczących kryteriów oceny ofert.

2. Pomoc przyznaje się dostawcy szkolenia, którego oferta uzyskała najwyższą liczbę punktów.

§ 9. [Umowa]

1. Umowa, poza postanowieniami określonymi w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanej dalej „ustawą”, zawiera inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące:

1) niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych;

2) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej;

3) informowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy;

4) uwzględnienia wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo w ramach odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013;

5) umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej;

6) zachowania w trakcie realizacji operacji tych kryteriów wyboru operacji, za które zostały przyznane punkty;

7) przedkładania Agencji sprawozdań częściowych oraz sprawozdania końcowego z realizacji operacji na formularzu udostępnionym przez Agencję;

8) zrealizowania operacji w terminie, o którym mowa w § 5 pkt 2;

9) zrealizowania operacji bez pobierania żadnych opłat od doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach;

10) warunków uczestnictwa wykładowców biorących udział w realizacji operacji polegających na tym, że:

a) w przypadku gdy w szkoleniu realizowanym w ramach operacji będą także uczestniczyć wykładowcy biorący udział w realizacji operacji, nie mogą być oni kwalifikowani jako uczestnicy szkoleń objętych operacją, jeżeli szkolenie to obejmowało zakres, w którym wykładowca prowadzi szkolenie w ramach tej operacji,

b) w przypadku, o którym mowa w lit. a, do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów poniesionych w związku z uczestnictwem wykładowców biorących udział w realizacji operacji w szkoleniu realizowanym w ramach tej operacji;

11) badania opinii doradców, którzy będą uczestniczyć w szkoleniach, na temat jakości szkolenia, w którym brali udział, i wykładowców, którzy je prowadzili;

12) przestrzegania obowiązków beneficjenta wynikających z załącznika III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 18, z późn. zm.6)).

2. Umowa zawiera również wykaz oraz wzory dokumentów, które należy przedstawić w celu potwierdzenia zrealizowania operacji.

3. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo – jeżeli na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych – przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu udostępnionym przez Agencję.

§ 10. [Zabezpieczenie należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań]

1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez Agencję.

2. Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, beneficjent podpisuje w obecności upoważnionego pracownika Agencji. Weksel wraz z deklaracją wekslową są składane w Centrali Agencji w dniu zawarcia umowy.

§ 11. [Wypłata środków finansowych]

1. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane, jeżeli beneficjent:

1) zrealizował operację lub jej etap, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu oraz w umowie, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;

2) zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;

3) udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych, z wyjątkiem pośrednich kosztów operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2.

2. Przez wniosek o płatność końcową rozumie się wniosek o płatność składany po zrealizowaniu całej operacji.

3. Bezpośrednie koszty operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, uznaje się za koszty kwalifikowalne, jeżeli zostały:

1) poniesione:

a) od dnia, w którym została zawarta umowa, oraz jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w tym dniu,

b) w formie rozliczenia bezgotówkowego,

c) zgodnie z przepisami:

– o zamówieniach publicznych – w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie,

– ustawy określającymi konkurencyjny tryb wyboru wykonawcy i przepisami wydanymi na podstawie art. 43a ust. 6 ustawy – w przypadku gdy te przepisy mają zastosowanie;

2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo jeżeli do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013.

4. Pośrednie koszty operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, w stosunku do których pomoc została przyznana w formie ryczałtu, uznaje się za poniesione i niewymagające udokumentowania.

5. Koszty uczestnictwa każdego z doradców, którzy będą uczestniczyć w każdym ze szkoleń realizowanych w ramach Programu, podlegają sumowaniu, a suma tych kosztów nie może przekroczyć równowartości 200 000 euro za trzy lata szkolenia doradców w odniesieniu do wszystkich doradców reprezentujących jeden podmiot doradczy.

6. Pomoc jest wypłacana w złotych, a jej przeliczenie następuje zgodnie z zasadami określonymi w art. 34 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18, z późn. zm.7)).

§ 12. [Złożenie wniosku o płatność]

1. Wniosek o płatność składa się w Centrali Agencji.

2. W przypadku złożenia wniosku o płatność osobiście albo za pośrednictwem innej osoby w Centrali Agencji, z chwilą złożenia wniosku Agencja wydaje potwierdzenie jego złożenia zawierające datę wpływu, opatrzone pieczęcią Agencji oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.

3. W przypadku nadania wniosku o płatność przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1113, 1250, 1823 i 1948), za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.

§ 13. [Wniosek o płatność]

1. Wniosek o płatność zawiera dane niezbędne do jej przyznania, w szczególności:

1) dane beneficjenta:

a) imię i nazwisko albo nazwę,

b) miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres,

c) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL) albo numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości, na podstawie którego został nadany numer identyfikacyjny – w przypadku osoby fizycznej nieposiadającej numeru PESEL,

d) numer z Krajowego Rejestru Sądowego,

e) numer identyfikacyjny,

f) numer identyfikacji podatkowej (NIP),

g) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON),

h) dane osób upoważnionych do reprezentowania beneficjenta, w szczególności imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres oraz numer PESEL, a jeżeli osoba upoważniona do reprezentowania beneficjenta nie posiada numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu poświadczającego tożsamość;

2) numer rachunku bankowego beneficjenta;

3) wskazanie zrealizowanych szkoleń zgodnie z zawartą umową;

4) oświadczenia beneficjenta związane z otrzymaniem płatności;

5) informację o załącznikach.

2. Do wniosku o płatność dołącza się:

1) kopie faktur, rachunków lub innych równoważnych dokumentów księgowych, potwierdzających poniesienie kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów operacji, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1;

2) dokumenty potwierdzające zrealizowanie szkoleń stanowiących przedmiot umowy;

3) sprawozdanie z realizacji operacji;

4) kopię dokumentu potwierdzającego sposób reprezentacji beneficjenta;

5) inne dokumenty potwierdzające spełnienie warunków do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.

3. Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika Agencji lub podmiot, który wydał dokument, albo poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym albo adwokatem, z tym że kopia, o której mowa w ust. 2 pkt 4, może być potwierdzona przez beneficjenta.

4. Jeżeli wniosek o płatność nie został wypełniony we wszystkich wymaganych pozycjach lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów lub wniosek, lub dołączone dokumenty nie spełniają innych wymagań, Agencja wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia tych braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

5. Jeżeli beneficjent pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, Agencja wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

6. Jeżeli beneficjent pomimo powtórnego wezwania nie usunął braków, Agencja rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych i poprawnie sporządzonych dokumentów.

7. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność Agencja może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

§ 14. [Rozpatrywanie wniosku]

1. Agencja rozpatruje wniosek o płatność w terminie 90 dni od dnia jego złożenia i dokonuje wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność.

2. Agencja, na uzasadnioną prośbę beneficjenta, wyraża zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez beneficjenta określonych czynności w toku postępowania w sprawie o wypłatę pomocy, przy czym przedłużenie terminów wykonania przez beneficjenta określonych czynności nie może przekroczyć łącznie 30 dni.

3. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o płatność niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości wypłaty pomocy, termin, o którym mowa w ust. 1, wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii lub wyjaśnienia tych wątpliwości, o czym Agencja informuje na piśmie beneficjenta.

§ 15. [Następstwo prawne]

1. W razie śmierci beneficjenta, rozwiązania, połączenia lub podziału beneficjenta będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w razie zbycia całości lub części przedsiębiorstwa beneficjenta, po podpisaniu umowy, następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części pomoc jest przyznawana, na jego wniosek, jeżeli:

1) są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy;

2) na następcę prawnego beneficjenta albo nabywcę przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części przeszły prawa beneficjenta nabyte w ramach realizacji operacji oraz inne jego prawa niezbędne do jej zrealizowania.

2. Wniosek następcy prawnego beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części o zmianę umowy, zwany dalej „wnioskiem następcy”, składa się w Centrali Agencji, w terminie 2 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.

3. Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego albo nabycia przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części.

4. Jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, spadkobierca beneficjenta dołącza do wniosku następcy zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:

1) potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo

2) poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, spadkobierca beneficjenta przekazuje Agencji odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia.

6. Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo z zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika, że uprawnionych do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca, spadkobierca, który złożył wniosek następcy, dołącza do tego wniosku oświadczenia pozostałych spadkobierców, że wyrażają zgodę na przyznanie pomocy temu spadkobiercy.

7. W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, Agencja nie przyznaje pomocy.

8. Wniosek następcy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia.

9. W przypadku nierozpatrzenia wniosku następcy w terminie, o którym mowa w ust. 8, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 2 miesiące.

§ 16. [Wysokość pomocy przyznanej następcy prawnemu]

1. Wysokość pomocy przyznanej następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części nie może przekraczać kwoty, która nie została wypłacona temu beneficjentowi, oraz kwoty wynikającej z oferty.

2. Umowa zawarta z następcą prawnym beneficjenta albo nabywcą przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części określa warunki kontynuowania realizacji operacji.

3. W przypadku beneficjentów wspólnie realizujących operację, pomoc może być przyznana następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części, jeżeli zgodę na to wyrażą pozostali beneficjenci realizujący tę operację.

§ 17. [Obliczanie i oznaczanie terminów]

Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.

§ 18. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel


1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865, Dz. Urz. UE L 280 z 24.09.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 367 z 23.12.2014, str. 16, Dz. Urz. UE L 127 z 22.05.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 28 z 04.02.2016, str. 8 i Dz. Urz. UE L 130 z 19.05.2016, str. 1.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 1 i Dz. Urz. UE L 225 z 19.08.2016, str. 50.

4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 270 z 15.10.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.2016, str. 140, Dz. Urz. UE L 259 z 27.09.2016, str. 79 i Dz. Urz. UE L 338 z 13.12.2016, str. 34.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 1579, 1920 i 2260.

6) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 115 z 29.04.2016, str. 33 i Dz. Urz. UE L 308 z 16.11.2016, str. 5.

7) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 27 z 03.02.2015, str. 7 i Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2017, str. 11.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA