REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 163

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 20 grudnia 2018 r.

w sprawie doskonalenia techniki jazdy

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2017 r. poz. 978, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe wymagania w stosunku do podmiotu prowadzącego ośrodek doskonalenia techniki jazdy w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych oraz wyposażenia dydaktycznego;

2) warunki przeprowadzania zajęć;

3) program szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, zwany dalej „programem”;

4) zakres i warunki egzaminu dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy, zwanego dalej „egzaminem”;

5) wysokość:

a) opłaty za egzamin w zależności od jego zakresu,

b) stawek wynagrodzenia dla osób wchodzących w skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzaminy, zwanej dalej „komisją”,

c) opłaty za wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy,

d) opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy;

6) wzór:

a) wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy,

b) zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy,

c) wniosku o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy,

d) świadectwa instruktora techniki jazdy;

7) sposób prowadzenia rejestru osób szkolonych oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia;

8) wzór i sposób nadawania numerów ewidencyjnych ośrodka doskonalenia techniki jazdy i numerów w ewidencji instruktorów techniki jazdy.

§ 2. [Definicje]

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) szkoleniu podstawowym – rozumie się przez to szkolenie osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy;

2) szkoleniu uzupełniającym – rozumie się przez to szkolenie osób posiadających uprawnienia instruktora techniki jazdy, które zamierzają rozszerzyć posiadany zakres uprawnień instruktora techniki jazdy.

Rozdział 2

Ośrodek doskonalenia techniki jazdy

§ 3. [Infrastruktura techniczna oraz warunki lokalowe]

1. Infrastrukturę techniczną oraz warunki lokalowe, o których mowa odpowiednio w art. 114 ust. 2 pkt 1 lit. a i d ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, zwanej dalej „ustawą”, ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego oraz ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego, o których mowa w art. 112 ust. 1 ustawy, stanowią:

1) obiekt szkoleniowy spełniający wymagania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2) lokal biurowy przeznaczony do obsługi klientów oraz przechowywania dokumentacji związanej ze szkoleniem.

2. Wyposażenie dydaktyczne, o którym mowa w art. 114 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy, ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego i ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. [Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy]

1. Wzór numeru, o którym mowa w art. 115 ust. 5 ustawy, oraz wzór numeru, o którym mowa w art. 116 ust. 4 ustawy, i sposób ich nadawania określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2. Za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy wojewoda pobiera opłatę w wysokości 600 zł.

§ 5. [Wniosek o wpis oraz zaświadczenie potwierdzające wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki]

1. Wzór wniosku o wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

2. Wzór zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 6. [Potwierdzenie szkoleń w rejestrze osób szkolonych]

Przeprowadzenie szkoleń, o których mowa w art. 112 ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. c i d oraz ust. 2 ustawy, potwierdza się każdorazowo po ich zakończeniu w rejestrze osób szkolonych, wpisując:

1) imię i nazwisko osoby szkolonej wraz z numerem PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę kraju, który wydał ten dokument;

2) rodzaj, zakres i numer szkolenia, w którym osoba szkolona będzie uczestniczyć;

3) datę rozpoczęcia i zakończenia szkolenia;

4) imię i nazwisko instruktora techniki jazdy prowadzącego szkolenie, datę ważności świadectwa instruktora techniki jazdy oraz zakres posiadanych przez niego uprawnień;

5) numer wydanego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

Rozdział 3

Szkolenie

§ 7. [Szkolenie podstawowe oraz szkolenie uzupełniające]

Szkolenie podstawowe oraz szkolenie uzupełniające są prowadzone zgodnie z programem, który określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 8. [Obowiązki podmiotów prowadzących szkolenie]

Przedsiębiorca, jednostka wojskowa lub jednostka organizacyjna służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych, zwana dalej „podmiotem prowadzącym szkolenie”, przyjmując osobę ubiegającą się o uprawnienia instruktora techniki jazdy na szkolenie podstawowe albo szkolenie uzupełniające, wpisuje imię i nazwisko tej osoby do:

1) rejestru osób szkolonych;

2) dziennika zajęć teoretycznych.

§ 9. [Dziennik zajęć teoretycznych]

1. Warunkiem prowadzenia zajęć teoretycznych jest prowadzenie dziennika zajęć teoretycznych oddzielnie dla każdego szkolenia podstawowego albo szkolenia uzupełniającego.

2. Dziennik, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) imię i nazwisko osoby ubiegającej się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wraz z numerem PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę kraju, który wydał ten dokument;

2) rodzaj, zakres i numer szkolenia, które osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy ma realizować;

3) wykaz zajęć teoretycznych przeprowadzonych zgodnie z programem, z uwzględnieniem:

a) tematu przeprowadzonych zajęć,

b) daty przeprowadzonych zajęć,

c) liczby godzin przeprowadzonych zajęć,

d) podpisów osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uczestniczących w zajęciach, potwierdzających ich obecność na zajęciach,

e) imion, nazwisk i podpisów wykładowców prowadzących zajęcia.

§ 10. [Potwierdzenie przeprowadzenia zajęć teoretycznych]

Przeprowadzenie poszczególnych zajęć teoretycznych jest potwierdzane w dzienniku zajęć teoretycznych każdorazowo po ich zakończeniu przez osobę prowadzącą zajęcia i osobę ubiegającą się o uprawniania instruktora techniki jazdy, uczestniczącą w tych zajęciach.

§ 11. [Zajęcia praktyczne]

Zajęcia praktyczne prowadzi się przy użyciu pojazdu odpowiadającego zakresowi prowadzonego szkolenia podstawowego albo szkolenia uzupełniającego.

§ 12. [Karta zajęć praktycznych]

1. Zajęcia praktyczne prowadzi się wyłącznie po zakończeniu zajęć teoretycznych.

2. Przed rozpoczęciem zajęć praktycznych wydaje się osobie ubiegającej się o uprawnienia instruktora techniki jazdy kartę zajęć praktycznych.

3. Przeprowadzenie poszczególnych zajęć praktycznych jest potwierdzane w karcie zajęć praktycznych każdorazowo po ich zakończeniu przez osobę prowadzącą zajęcia i osobę ubiegającą się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, uczestniczącą w tych zajęciach.

4. Karta zajęć praktycznych zawiera:

1) imię i nazwisko osoby ubiegającej się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wraz z numerem PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę kraju, który wydał ten dokument;

2) rodzaj, zakres i numer szkolenia, które osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy ma realizować;

3) numer w rejestrze osób szkolonych;

4) wykaz zajęć praktycznych przeprowadzonych zgodnie z programem, z uwzględnieniem:

a) tematu przeprowadzonych zajęć,

b) daty przeprowadzonych zajęć,

c) liczby godzin przeprowadzonych zajęć,

d) numerów rejestracyjnych pojazdów, przy użyciu których prowadzono poszczególne zajęcia,

e) podpisów osoby ubiegającej się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uczestniczącej w zajęciach, potwierdzających jej obecność na poszczególnych zajęciach,

f) imion, nazwisk, numerów zaświadczeń o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy i podpisów instruktorów techniki jazdy prowadzących poszczególne zajęcia.

§ 13. [Przerwanie szkolenia podstawowego albo szkolenia uzupełniającego]

1. Kierownik podmiotu prowadzącego szkolenie, który wydał kartę zajęć praktycznych, w przypadku przerwania szkolenia podstawowego albo szkolenia uzupełniającego podkreśla i podpisuje kartę po ostatniej wpisanej pozycji.

2. W przypadku przerwania szkolenia podstawowego albo szkolenia uzupełniającego kartę zajęć praktycznych zachowuje osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, a podmiot prowadzący szkolenie dołącza jej kopię do prowadzonej dokumentacji.

§ 14. [Łączny czas trwania szkolenia podstawowego oraz szkolenia uzupełniającego]

1. Łączny czas trwania szkolenia podstawowego oraz szkolenia uzupełniającego w ciągu doby nie może przekroczyć 8 godzin.

2. Godzina zajęć w zakresie części teoretycznej szkolenia równa się 45 minutom, a zajęć w zakresie części praktycznej szkolenia – 60 minutom.

§ 15. [Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia]

Ukończenie szkolenia podstawowego oraz szkolenia uzupełniającego potwierdza się przez wydanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, którego wzór określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 16. [Rejestr osób szkolonych]

1. Rejestr osób szkolonych przekazuje się do archiwizacji właściwemu organowi sprawującemu nadzór niezwłocznie po:

1) upływie 10 lat następujących po roku kalendarzowym, w którym ten rejestr został utworzony;

2) wydaniu decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka doskonalenia techniki jazdy;

3) wykreśleniu podmiotu prowadzącego szkolenie z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy albo ewidencji jednostek wojskowych i jednostek organizacyjnych służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych, prowadzących ośrodki doskonalenia techniki jazdy.

2. W przypadku utraty rejestru osób szkolonych lub zniszczenia w stopniu powodującym jego nieczytelność rejestr podlega każdorazowo odtworzeniu na podstawie posiadanych przez podmiot prowadzący szkolenie dzienników zajęć teoretycznych oraz kart zajęć praktycznych.

3. Dzienniki zajęć teoretycznych i karty zajęć praktycznych osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wpisanych do rejestru osób szkolonych oraz kopie kart zajęć praktycznych osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, które przerwały szkolenie podstawowe albo szkolenie uzupełniające, przechowuje się przez okres 10 lat od dnia dokonania w nich ostatniego wpisu. Po upływie tego okresu karty i ich kopie podlegają zniszczeniu.

Rozdział 4

Egzaminowanie

§ 17. [Części egzaminu]

1. Egzamin przeprowadza się odrębnie z wiedzy teoretycznej, zwanej dalej „częścią teoretyczną egzaminu”, i umiejętności praktycznych, zwanych dalej „częścią praktyczną egzaminu”.

2. Część praktyczną egzaminu przeprowadza się w grupach nie większych niż 10 osób.

3. Wysokość stawek wynagrodzenia dla osób wchodzących w skład komisji określa tabela nr 1 w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

§ 18. [Warunki przystąpienia do egzaminu]

1. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest:

1) spełnienie wymagań, o których mowa w art. 117 ust. 2 pkt 1–6 ustawy;

2) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii B lub pozytywny wynik egzaminu w tym zakresie – jeżeli egzamin będzie przeprowadzony w zakresie prawa jazdy kategorii B+E;

3) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii C lub pozytywny wynik egzaminu w tym zakresie – jeżeli egzamin będzie przeprowadzony w zakresie prawa jazdy kategorii C+E;

4) posiadanie uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii D lub pozytywny wynik egzaminu w tym zakresie – jeżeli egzamin będzie przeprowadzony w zakresie prawa jazdy kategorii D+E.

2. Przed przystąpieniem do egzaminu osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy składa do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wojewody następujące dokumenty:

1) wniosek o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy;

2) orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności instruktora techniki jazdy;

3) orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności instruktora techniki jazdy;

4) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia podstawowego w przypadku osoby nieposiadającej uprawnień instruktora techniki jazdy albo szkolenia uzupełniającego w przypadku osoby posiadającej uprawnienia instruktora techniki jazdy;

5) kopię posiadanego świadectwa instruktora techniki jazdy, jeżeli osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy jest już wpisana do ewidencji instruktorów techniki jazdy;

6) kopię prawa jazdy;

7) oświadczenie o posiadaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego;

8) oświadczenie o niewykreśleniu z ewidencji instruktorów techniki jazdy, o której mowa w art. 117 ust. 2 pkt 8 ustawy;

9) oświadczenie, że nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za:

a) przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,

b) przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,

c) przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,

d) prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie po użyciu innego podobnie działającego środka,

e) przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu,

f) przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;

10) kolorową fotografię o wymiarach 35 mm × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; fotografia powinna być aktualna; osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511, 1000, 1076, 1925, 2192 i 2354); osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej; dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową zapisanego na informatycznym nośniku danych;

11) dowód uiszczenia opłaty za egzamin.

3. Wojewoda na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, oraz własnych danych sporządza listę osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zakwalifikowanych na egzamin i przesyła do przewodniczącego komisji wniosek o wyznaczenie terminu egzaminu, który zawiera:

1) następujące dane osobowe tych osób:

a) imię i nazwisko,

b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę kraju, który wydał ten dokument;

2) literowy wyróżnik województwa, o którym mowa w przepisach o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;

3) informację o:

a) pozytywnym wyniku części teoretycznej egzaminu,

b) zakresie egzaminu,

c) dacie i wysokości wniesionej opłaty za egzamin wraz z dołączonym do wniosku dowodem jej uiszczenia.

4. Przewodniczący komisji wyznacza termin i miejsce egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy umieszczonych na liście, o której mowa w ust. 3, i powiadamia o tym właściwego wojewodę.

§ 19. [Część praktyczna egzaminu]

1. Zakres wiedzy sprawdzanej podczas części teoretycznej egzaminu, liczbę punktów za poszczególne rodzaje pytań egzaminacyjnych oraz strukturę katalogu pytań egzaminacyjnych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

2. Część praktyczna egzaminu obejmuje sprawdzenie umiejętności prawidłowego przeprowadzenia szkolenia i wykonania, zgodnie ze wskazówkami do realizacji, zadań z zakresu doskonalenia techniki jazdy oraz umiejętności prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie tych zajęć.

3. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej egzaminu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części teoretycznej egzaminu.

§ 20. [Czynności przed przystąpieniem do egzaminu]

Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy może przystąpić do egzaminu, jeżeli okaże prawo jazdy oraz jeden z następujących dokumentów potwierdzających tożsamość:

1) dowód osobisty;

2) kartę pobytu;

3) paszport.

§ 21. [Część teoretyczna egzaminu]

1. Część teoretyczna egzaminu jest przeprowadzana w formie testu:

1) komputerowego – za pomocą urządzenia egzaminacyjnego – polegającego na wskazaniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi w wyświetlanych systemem losowym pytaniach egzaminacyjnych, które są zapisane w postaci elektronicznej, albo

2) pisemnego – polegającego na wybraniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi i wpisaniu ich oznaczeń literowych do odpowiednich rubryk imiennego arkusza egzaminacyjnego.

2. W przypadku testu przeprowadzanego przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego system komputerowy dokonuje losowego doboru pytań dla każdej osoby ubiegającej się o uprawnienia instruktora techniki jazdy.

3. W przypadku testu przeprowadzanego w formie pisemnej komisja przygotowuje zestawy pytań egzaminacyjnych na każdy egzamin odrębnie, przy czym dobór pytań do każdego testu odbywa się drogą losową.

§ 22. [Przebieg części teoretycznej egzaminu]

1. Część teoretyczna egzaminu obejmuje 40 pytań o łącznej wartości 90 punktów – w zakresie każdej kategorii prawa jazdy.

2. Pytania egzaminacyjne są pytaniami testowymi wielokrotnego wyboru z trzema możliwymi odpowiedziami i posiadają jedną, dwie lub trzy prawidłowe odpowiedzi. Każde pytanie egzaminacyjne ma określoną wartość punktową wskazaną w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

3. Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uzyskuje punktację przewidzianą dla danego rodzaju pytania egzaminacyjnego, jeżeli dokona wyboru wszystkich prawidłowych odpowiedzi na dane pytanie. Osoba ta nie uzyskuje punktów, jeżeli nie udzieli odpowiedzi na pytanie egzaminacyjne lub udzielona odpowiedź jest nieprawidłowa lub niepełna.

4. Czas trwania części teoretycznej egzaminu wynosi 30 minut – dla jednej kategorii prawa jazdy.

5. Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uzyskuje pozytywny wynik części teoretycznej egzaminu, jeżeli uzyska co najmniej 72 punkty.

§ 23. [Przebieg części praktycznej egzaminu]

Część praktyczna egzaminu odbywa się przy użyciu pojazdu odpowiadającego zakresowi uprawnienia, o jakie ubiega się osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, i jest przeprowadzana przy wykorzystaniu infrastruktury technicznej podmiotu prowadzącego szkolenie.

§ 24. [Zadania egzaminacyjne]

1. Część praktyczna egzaminu polega na wykonaniu następujących zadań egzaminacyjnych:

1) prawidłowym przeprowadzeniu szkolenia i wykonaniu, zgodnie ze wskazówkami do realizacji określonymi w programie:

a) w zakresie uprawnienia instruktora techniki jazdy prawa jazdy kategorii A:

– prezentacji umiejętności zachowania właściwej pozycji za kierownicą, właściwego posługiwania się przyrządami pojazdu oraz właściwego pokonywania zakrętów,

– jazdy po torze ziemnym i prezentacji umiejętności utrzymania pozycji i równowagi na motocyklu w trakcie jazdy po nierównym terenie,

– hamowania awaryjnego na wprost,

– hamowania awaryjnego w zakręcie,

– jazdy szosowej,

b) w zakresie uprawnienia instruktora techniki jazdy prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E:

– prezentacji umiejętności zachowania właściwej pozycji za kierownicą, właściwego operowania kołem kierownicy i innymi przyrządami,

– hamowania na płycie poślizgowej na prostym odcinku i w zakręcie,

– zademonstrowania zjawiska nadsterowności i podsterowności oraz przeciwdziałania powstawaniu takim zjawiskom,

– jazdy szosowej;

2) prezentacji umiejętności prowadzenia szkolenia w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1.

2. Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wykonuje prezentację, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze oraz lit. b tiret pierwsze, w czasie nie dłuższym niż 15 minut.

3. Podczas części praktycznej egzaminu obaj członkowie komisji oceniają wykonywane zadania i umiejętności prowadzenia szkolenia przez osobę ubiegającą się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, przy czym jeden z członków komisji występuje w charakterze osoby szkolonej przez osobę ubiegającą się o uprawnienia instruktora techniki jazdy.

4. W przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1:

1) lit. a – w zakresie wykonywania slalomu – oceny dokonuje się spoza pojazdu;

2) lit. b tiret drugim i trzecim, oraz w zakresie właściwego operowania kołem kierownicy podczas slalomu – jeden z członków komisji dokonuje oceny spoza pojazdu.

5. Kryteria wykonania poszczególnych zadań egzaminacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa komisja w zależności od:

1) warunków pogodowych oraz wykorzystywanej infrastruktury technicznej, uwzględniając wskazówki do realizacji określone w programie, oraz

2) infrastruktury i rodzaju pojazdu.

6. Zadania egzaminacyjne części praktycznej egzaminu wykonuje się według kolejności określonej w ust. 1 pkt 1 lit. a albo b.

§ 25. [Pozytywny wynik części praktycznej egzaminu]

1. Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uzyskuje pozytywny wynik części praktycznej egzaminu w zakresie określonego rodzaju uprawnienia, jeżeli:

1) prawidłowo wykona zadania egzaminacyjne, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 1;

2) właściwie zaprezentuje umiejętność prowadzenia szkolenia w zakresie zadań, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, oraz

3) nie spowoduje zagrożenia życia lub mienia podczas wykonywania zadań egzaminacyjnych i prezentacji, o których mowa w § 24 ust. 1.

2. Osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uzyskuje negatywny wynik części praktycznej egzaminu w zakresie określonego rodzaju uprawnienia, jeżeli:

1) dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie egzaminacyjne w zakresie zadań, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, lub

2) niewłaściwie zaprezentuje umiejętność prowadzenia szkolenia w zakresie zadań, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, lub

3) spowoduje zagrożenie życia lub mienia w czasie wykonywania zadań egzaminacyjnych i prezentacji, o których mowa w § 24 ust. 1.

§ 26. [Ewidencja osób przystępujących do egzaminu]

1. Po zakończeniu egzaminu przewodniczący komisji przekazuje właściwemu organowi ewidencyjnemu informację o:

1) wyniku egzaminu osób, o których mowa w § 18 ust. 3, wraz ze wskazaniem zakresu, w jakim składały one egzamin;

2) osobach, o których mowa w § 18 ust. 3, które:

a) nie stawiły się na egzamin,

b) zrezygnowały z przystąpienia do egzaminu i poinformowały o tym fakcie przewodniczącego komisji przed egzaminem.

2. Jeżeli osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy uzyska negatywny wynik części teoretycznej albo praktycznej egzaminu albo nie stawi się na egzamin, przewodniczący komisji wyznacza kolejny termin egzaminu po wcześniejszym zgłoszeniu tej osoby przez właściwego wojewodę i uiszczeniu przez nią opłaty za egzamin.

3. Komisja prowadzi ewidencję osób przystępujących do egzaminu, która zawiera:

1) następujące dane osobowe tych osób:

a) imię i nazwisko,

b) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę kraju, który wydał ten dokument;

2) kategorie i rodzaje egzaminów;

3) daty i miejsca egzaminów;

4) wyniki egzaminów z podziałem na część teoretyczną egzaminu i część praktyczną egzaminu.

§ 27. [Wysokość opłat za egzamin]

Wysokość opłat za egzamin osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy określa tabela nr 2 w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

§ 28. [Zaświadczenie o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy]

1. Wojewoda, na podstawie informacji, o której mowa w § 26 ust. 1 pkt 1, wpisuje osobę ubiegającą się o uprawnienia instruktora techniki jazdy do ewidencji instruktorów techniki jazdy, o której mowa w art. 117 ust. 2 pkt 8 ustawy, nadaje jej numer ewidencyjny i wydaje jej zaświadczenie o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy.

2. Uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, B+E, C, C+E, D i D+E uprawniają jednocześnie do prowadzenia zajęć w zakresie doskonalenia techniki jazdy odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A2, B1, C1, C1+E, D1 i D1+E.

3. Zaświadczenie wydaje się w formie świadectwa instruktora techniki jazdy, którego wzór określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

4. Wzór numeru ewidencyjnego w ewidencji instruktorów techniki jazdy i sposób jego nadawania określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

5. Wzór wniosku o wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

§ 29. [Opłata za wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy]

Opłata za wpis do ewidencji instruktorów techniki jazdy wynosi 50 zł.

Rozdział 5

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 30. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]

Do szkoleń podstawowych, szkoleń uzupełniających i egzaminów rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 31. [Ważność zaświadczeń]

Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia podstawowego lub szkolenia uzupełniającego osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność.

§ 32. [Ważność świadectwa instruktora techniki jazdy wydanego na podstawie dotychczasowych przepisów]

Świadectwa instruktora techniki jazdy wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do upływu terminu ich ważności i mogą być wykorzystywane do czasu wyczerpania miejsc przewidzianych na pieczątkę potwierdzającą datę ważności uprawnień.

§ 33. [Ważność dotychczasowych blankietów wniosków o wpis do rejestru i ewidencji]

Blankiety wniosku o wpis do:

1) rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doskonalenia techniki jazdy,

2) ewidencji instruktorów techniki jazdy

– sporządzone według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych mogą być stosowane do wyczerpania ich zapasów, nie dłużej niż do dnia 30 września 2019 r.

§ 34. [Termin zakończenia ważności przepisów dotychczasowych stosowanych w odniesieniu do rejestrów osób szkolonych]

Do rejestrów osób szkolonych prowadzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe do dnia 31 marca roku kalendarzowego, w którym rozporządzenie weszło w życie.

§ 35. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.3)

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2418, z 2018 r. poz. 138, 650, 728, 957, 1039, 1098, 1099, 1284, 1544, 1629, 2172, 2244 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 53 i 60.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie doskonalenia techniki jazdy (Dz. U. poz. 91), które na podstawie art. 230 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 650) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik 1. [WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 20 grudnia 2018 r. (poz. 163)

Załącznik nr 1

WYMAGANIA DLA OBIEKTU SZKOLENIOWEGO OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY

I. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego

1. Obiekt szkoleniowy powinien składać się z:

1) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć teoretycznych, w tym:

a) co najmniej jednej sali wykładowej:

– o powierzchni nie mniejszej niż 20 m2,

– wyposażonej w stoliki i miejsca siedzące dla każdej uczestniczącej w szkoleniu osoby,

– przystosowanej do szkolenia minimum 10 osób,

– oświetlonej, ogrzewanej i przewietrzanej,

– odizolowanej od innych pomieszczeń,

– oznaczonej nazwą ośrodka doskonalenia techniki jazdy oraz napisem „Sala wykładowa”,

b) zaplecza socjalnego dla instruktorów i osób szkolonych zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie sali, o której mowa w lit. a, składającego się z węzła sanitarnego oraz pomieszczenia, w którym można czekać na zajęcia w zakresie doskonalenia techniki jazdy;

2) miejsca przeznaczonego do przeprowadzania zajęć praktycznych, w tym:

a) placu manewrowego,

b) co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej,

c) mechanicznego urządzenia destabilizującego tor jazdy umieszczonego bezpośrednio przed płytą, o której mowa w lit. b, lub pojazdu właściwego dla prawa jazdy kategorii B wyposażonego w niebędące trolejami urządzenie pozwalające na zmianę przyczepności do podłoża przednich lub tylnych kół pojazdu,

d) co najmniej jednej płyty poślizgowej stanowiącej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni,

e) toru szkoleniowego,

f) toru ziemnego, jeżeli podmiot prowadzący szkolenie prowadzi szkolenie w zakresie doskonalenia techniki jazdy kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A1, A2 i A,

g) przeszkód stałych, w szczególności: pachołków, tyczek, makiet przeszkód, umożliwiających zaaranżowanie sytuacji drogowych niezbędnych do realizacji zadań programowych.

2. Jeżeli w sali wykładowej jest organizowane szkolenie dla grupy większej niż 20 osób, minimalną wymaganą powierzchnię sali wynoszącą 20 m2 należy zwiększyć o 1 m2 dla każdej osoby powyżej 20 osób.

3. Plac manewrowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jest przeznaczony do prowadzenia zajęć polegających na nauce prawidłowego operowania kołem kierownicy i jeździe slalomem. Plac manewrowy powinien zapewniać bezpieczne wykonywanie zadań, a ponadto powinien spełniać następujące wymagania:

1) wymiary placu nie powinny być mniejsze niż 100 m długości i 20 m szerokości;

2) nawierzchnia placu powinna być równa, wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej.

4. Płyta poślizgowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 1.

Rys. 1. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego

infoRgrafika

5. Płyta poślizgowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. d, oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 2.

Rys. 2. Płyta poślizgowa w formie pierścienia ze strefami bezpieczeństwa

Wymiary płyty i stref bezpieczeństwa stanowią podstawę do projektowania płyty w kształcie wycinka pierścienia stanowiącej element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego.

infoRgrafika

6. Nawierzchnia płyt poślizgowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i d, powinna być:

1) równa, wykonana z asfaltu, kostki brukowej lub betonu;

2) pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią.

7. Tor szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e, oraz przestrzeń dookoła toru powinny spełniać następujące wymagania:

1) stanowić odcinek drogi o długości co najmniej 800 m wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny;

2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;

3) posiadać co najmniej trzy zakręty w prawo i trzy zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;

4) posiadać co najmniej jedno wzniesienie i spadek drogi o kącie podjazdu i spadku co najmniej 10%, umiejscowione na zakręcie drogi, z tym że zakręt powinien znajdować się na spadku drogi;

5) posiadać co najmniej jeden prosty odcinek drogi o kącie spadku co najmniej 10%, którego nawierzchnia może być pokryta farbami lub przygotowana w inny sposób oraz nawadniana za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania tak, aby nawierzchnia była bardziej śliska niż mokra, przy czym tafla lodowa nie jest właściwą nawierzchnią;

6) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;

7) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;

8) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.

8. Tor ziemny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f, powinien składać się z przeszkód terenowych w postaci podjazdów, zjazdów, terenu grząskiego, ciasnych zakrętów.

9. Przestrzenie płyt poślizgowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i d, drogi dojazdowej, toru szkoleniowego oraz stref bezpieczeństwa muszą być równe i wolne od przeszkód drogowych mogących doprowadzić do wywrócenia się pojazdu.

10. Droga dojazdowa do płyt poślizgowych powinna być wykonana z asfaltu, betonu lub kostki brukowej, powinna mieć długość co najmniej 100 m i może występować w formie łuku, pod warunkiem że jej ostatnie 50 m będzie w linii prostej. Szerokość drogi dojazdowej powinna wynosić co najmniej 3,5 m.

11. Teren obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony.

12. Na terenie obiektu szkoleniowego, o którym mowa w ust. 1, powinien znajdować się punkt ratownictwa wyposażony co najmniej w:

1) apteczkę pierwszej pomocy;

2) gaśnice przenośne i koce gaśnicze;

3) tablicę informacyjną z adresami i numerami telefonów służb ratowniczych;

4) środki łączności pozwalające na zawiadomienie służb ratowniczych.

II. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego

1. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego powinien spełniać co najmniej wymagania określone w części I w ust. 1 pkt 1, 2 lit. b–g, ust. 2, 5, 6 i 8–12.

2. Płyta poślizgowa prostokątna oraz przestrzeń dookoła płyty powinny spełniać minimalne wymagania przedstawione na rys. 3.

Rys. 3. Płyta poślizgowa w kształcie prostokąta wraz ze strefami bezpieczeństwa stanowiąca element infrastruktury ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego

infoRgrafika

3. Tor szkoleniowy oraz przestrzeń dookoła toru powinny spełniać następujące wymagania:

1) stanowić odcinek drogi o długości co najmniej 400 m wytyczony w sposób naturalny lub sztuczny;

2) posiadać równą nawierzchnię wykonaną z asfaltu, betonu lub kostki brukowej;

3) posiadać co najmniej dwa zakręty w prawo i dwa zakręty w lewo o różnej charakterystyce, w tym co najmniej jeden zakręt o kącie rozwarcia nie większym niż 90 stopni oraz jeden zakręt w lewo i jeden zakręt w prawo następujące tuż po sobie;

4) posiadać właściwe strefy bezpieczeństwa pozwalające na bezpieczne wykonanie ćwiczeń;

5) strefy jednego zakrętu w prawo i jednego zakrętu w lewo powinny być nawadniane za pomocą instalacji i urządzeń do nawadniania w stopniu powodującym znaczną zmianę przyczepności podłoża;

6) konfiguracja toru powinna umożliwiać wykonanie ćwiczeń z użyciem co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu do przodu.

Załącznik 2. [WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA PODSTAWOWEGO ORAZ OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA WYŻSZEGO]

Załącznik nr 2

WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA PODSTAWOWEGO ORAZ OŚRODKA DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY STOPNIA WYŻSZEGO

Ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia podstawowego oraz ośrodek doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego powinny być wyposażone co najmniej w:

1) tablicę do pisania lub inne urządzenie do wizualizacji prezentowanych zagadnień;

2) filmy prezentujące zagadnienia poruszane na szkoleniu;

3) środki audiowizualne do prezentowania filmów, o których mowa w pkt 2;

4) środki łączności zapewniające porozumiewanie się osoby szkolonej z instruktorem pozostającym na zewnątrz pojazdu.

Załącznik 3. [WZÓR NUMERU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY, WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI JEDNOSTEK WOJSKOWYCH I JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH SŁUŻB PODLEGŁYCH MINISTROWI WŁAŚCIWEMU DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH LUB PRZEZ NIEGO NADZOROWANYCH ORAZ WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY I SPOSÓB ICH NADAWANIA]

Załącznik nr 3

WZÓR NUMERU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY, WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI JEDNOSTEK WOJSKOWYCH I JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH SŁUŻB PODLEGŁYCH MINISTROWI WŁAŚCIWEMU DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH LUB PRZEZ NIEGO NADZOROWANYCH ORAZ WZÓR NUMERU EWIDENCYJNEGO W EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY I SPOSÓB ICH NADAWANIA

1. Numer, o którym mowa w art. 115 ust. 5 ustawy, nadaje się według następującego wzoru:

„001X”

w którym:

1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą „0”;

2) litera „X” stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.

2. Numer, o którym mowa w art. 116 ust. 4 ustawy, nadaje się według następującego wzoru:

„001X/ZZ”

w którym:

1) trzy cyfry określają numer kolejny w rejestrze; w przypadku nadania numeru innego niż 3-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą „0”;

2) litera „X” stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;

3) litery „ZZ” stanowią oznaczenie:

a) „JW” – ośrodek prowadzony przez jednostkę wojskową,

b) „SW” – ośrodek powadzony przez jednostkę organizacyjną służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych.

3. Numer ewidencyjny w ewidencji instruktorów techniki jazdy, o którym mowa w art. 117 ust. 3 pkt 3 ustawy, stanowi numer uprawnień instruktora techniki jazdy. Numer nadaje się według następującego wzoru:

„X0001”

w którym:

1) litera „X” stanowi wyróżnik województwa zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów;

2) 4 cyfry stanowią kolejny w ewidencji numer instruktora techniki jazdy; w przypadku nadania numeru innego niż 4-cyfrowy puste pozycje uzupełnia się cyfrą „0”.

Załącznik 4. [WZÓR WNIOSKU O WPIS DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY]

Załącznik nr 4

WZÓR WNIOSKU O WPIS DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY

Format A4, układ pionowy

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 5. [WZÓR ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO WPIS PRZEDSIĘBIORCY DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY]

Załącznik nr 5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO WPIS PRZEDSIĘBIORCY DO REJESTRU PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH OŚRODEK DOSKONALENIA TECHNIKI JAZDY

Format A5 lub A4, układ pionowy

infoRgrafika

Załącznik 6. [PROGRAM SZKOLENIA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY]

Załącznik nr 6

PROGRAM SZKOLENIA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY

I. Część ogólna

1. Podczas prowadzenia zajęć programowych z tematu:

1) nr 2.1 i 2.2:

a) na trzy osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy przypada jeden instruktor techniki jazdy,

b) zajęcia praktyczne z jazdy osoba szkolona odbywa indywidualnie, kierując pojazdem przez co najmniej taką liczbę godzin, jaka jest określona w programie szkolenia dla zajęć praktycznych,

c) grupa liczy maksymalnie 12 osób na jednym obiekcie szkoleniowym,

d) w trakcie ćwiczeń należy zwracać szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;

2) nr 3 – grupa liczy maksymalnie 12 osób.

2. Część teoretyczna jest prowadzona w sali dydaktycznej, natomiast miejsce realizacji tematu nr 3 w formie pokazu jest każdorazowo określane w konspekcie zajęć przez osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy.

II. Szkolenie podstawowe

Temat nr 1: Dydaktyka dorosłych

Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy będzie dysponowała wiedzą w zakresie:

– modelu komunikacji interpersonalnej oraz zasad skutecznego komunikowania się,

– sposobu rozwiązywania konfliktów w grupie szkoleniowej,

– podstawowych pojęć i zasad dydaktyki dorosłych,

– roli motywacji w procesie kształcenia,

– katalogu umiejętności dydaktycznych osoby prowadzącej zajęcia,

– podstawowych pojęć z zakresu procesu szkolenia,

– budowy lekcji,

– zasad tworzenia konspektu,

– zasad realizacji lekcji metodą wykładu,

– zasad realizacji lekcji w formie pokazu.

Lp.

ZAGADNIENIA

WSKAZÓWKI DO REALIZACJI

METODA DO WYBORU

CZAS REALIZACJI

1

Komunikacja interpersonalna – wybrane zagadnienia

Zapoznać osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy z programem szkolenia. Omówić zasady pracy w grupie, a następnie wykonać ćwiczenia dotyczące autoprezentacji, nawiązywania i podtrzymywania kontaktu interpersonalnego. Na podstawie modelu komunikacji interpersonalnej wyjaśnić pojęcia i omówić zasadnicze elementy systemu komunikowania się. Przedstawić poziomy komunikacji interpersonalnej. Zastosować umiejętności werbalnego komunikowania się. Scharakteryzować problemy (bariery) w komunikacji interpersonalnej. Omówić pojęcie dobrego komunikatu. Zaprezentować techniki aktywnego słuchania oraz przedstawić zagadnienia dotyczące komunikacji pozawerbalnej. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy znalezienie sposobów przezwyciężania barier utrudniających skuteczną komunikację. Omówić sposoby rozwiązywania konfliktów grupowych i podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach. Podać przykłady niewłaściwych zachowań w grupie szkoleniowej, wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wypracować strategie radzenia sobie z nimi. Omówić rolę komunikacji interpersonalnej w procesie dydaktycznym.

Praca w grupach, wykład, ćwiczenia z komunikacji interpersonalnej lub dyskusja

3 godziny
(T)

2

Dydaktyka dorosłych – wybrane zagadnienia

Omówić podstawowe pojęcia: dydaktyka, metodyka, pedagogika, andragogika, jednostka lekcyjna, jednostka metodyczna, cele nauczania, proces kształcenia. Scharakteryzować zasady nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zasad dotyczących nauczania dorosłych takich jak: poglądowość, świadomy i aktywny udział osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy w procesie nauczania – uczenia się, przystępność w nauczaniu, systematyczność, operatywność osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, trwałość wiedzy, kształtowanie umiejętności uczenia się, wykorzystywanie doświadczeń osób dorosłych, indywidualizacja i zespołowość, ustawiczność kształcenia, łączenie teorii z praktyką, wzajemny szacunek. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy wypracowanie katalogu pożądanych umiejętności dydaktycznych osoby prowadzącej zajęcia. Szczególną uwagę zwrócić na kompetencje merytoryczne i psychologiczne takie jak: obiektywizm, umiejętność obserwacji grupy, budowanie zaufania oraz stanowczość i elastyczność w działaniu.

Omówić style nauczania i kierowania pracą grupy. Wskazać sposoby motywowania w procesie kształcenia (zwróć uwagę na elementy blokujące aktywność osób nauczanych w czasie zajęć).

wykład, praca w grupach lub dyskusja

3 godziny
(T)

3

Proces kształcenia

Omówić podstawowe pojęcia z zakresu procesu szkolenia: cel dydaktyczny, treści kształcenia, metody i sposoby nauczania, sposoby oceniania. Przedstawić taksonomie celów nauczania oraz zakres ich stosowania. Omówić strukturę lekcji oraz wskazać czynniki decydujące o jej strukturze. Wskazać zasadnicze elementy lekcji, zwracając uwagę na czas ich realizacji, oraz omówić rodzaje lekcji. Zdefiniować pojęcia metody nauczania (dokonać ich klasyfikacji) i techniki aktywizującej (podać ich rodzaje). Omówić zasady opracowywania konspektu zajęć oraz zaprezentować przykładowe konspekty. Zdefiniować pojęcie środków dydaktycznych w kształceniu i omówić ich funkcje. Dokonać podziału środków dydaktycznych na: pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, techniczne środki przekazu i pedagogiczne środki pracy. Wskazać znaczenie merytorycznego i metodycznego przygotowania osoby prowadzącej zajęcia do lekcji. Omówić pojęcie oceniania oraz funkcje oceny, zakres i kryteria oceniania, formę oceny oraz cechy oceny efektywnej. Wskazać podstawowe i najczęściej występujące w procesie oceniania błędy popełniane przez osoby prowadzące, m.in.: „efekt tendencji centralnej”, „efekt aureoli”, „efekt podobny do mnie”, „efekt kontrastu”, „efekt pierwszego wrażenia”.

wykład lub dyskusja

4 godziny
(T)

4

Metody nauczania dorosłych

Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody wykładu. Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowały lekcję i zwracały uwagę na jej elementy. Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówić lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą wykładu.

wykład, obserwacja lekcji lub praca w grupach

2 godziny
 (T)

Zrealizować zajęcia z zastosowaniem metody pokazu (demonstracja i ćwiczenia). Polecić osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, aby obserwowały lekcję i zwracały uwagę na jej elementy.

wykład, obserwacja lekcji lub

2 godziny
(T)

Wspólnie z osobami ubiegającymi się o uprawnienia instruktora techniki jazdy omówić lekcję, a następnie wypracować chronologię lekcji prowadzonej metodą pokazu.

praca w grupach

 

 

Temat nr 2.1: Doskonalenie techniki jazdy pojazdem w zakresie prawa jazdy kategorii A

Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:

– potrafi kierować pojazdem, przestrzegając ogólnych zasad z zakresu techniki jazdy,

– potrafi manewrować pojazdem po wyznaczonej trasie – slalomy,

– zna konsekwencje związane z przecenianiem własnych umiejętności,

– wie, jak prędkość jazdy wpływa na stopień trudności różnych sytuacji,

– posiada większą świadomość, jakie znaczenie ma unikanie ryzyka drogowego,

– wie, jaki związek istnieje pomiędzy prędkością jazdy a czasem zaistnienia zdarzenia drogowego,

– zna trudności związane z prawidłową oceną zachowania się pojazdu na różnych nawierzchniach drogowych,

– zna związek pomiędzy techniką jazdy a zachowaniem się pojazdu,

– potrafi prawidłowo hamować pojazdem na prostym odcinku oraz łuku drogi,

– zna elementy ćwiczeń wykorzystywanych podczas szkolenia,

– zna znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas prowadzonego szkolenia,

– posiada wiedzę teoretyczną z doskonalenia techniki jazdy.

Lp.

ZAGADNIENIA

WSKAZÓWKI DO REALIZACJI

METODA

CZAS REALIZACJI

1

Przygotowanie pojazdu

Przypomnieć budowę motocykla terenowego i szosowego. Zapoznać z przeznaczeniem poszczególnych elementów jego wyposażenia. Przypomnieć czynności związane z przygotowaniem pojazdu i wskazać ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zapoznać z charakterystyką i parametrami technicznymi motocykla. Wskazać właściwą pozycję motocyklisty podczas kierowania pojazdem. 

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

pokaz i ćwiczenia

1 godzina
(P)

2

Jazda na torze ziemnym, Umiejętność utrzymania pozycji i równowagi w trakcie jazdy po nierównym terenie

Przypomnieć i pokazać technikę jazdy motocyklem terenowym po odcinkach prostych i na łukach drogi, pokonywania wzniesień i spadków terenu. Omówić ćwiczenia, a następnie zademonstrować prawidłowe ich wykonanie. Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

7 godzin
(P)

3

Ogólne zasady techniki i taktyki jazdy motocyklem szosowym

Omówić technikę jazdy motocyklem szosowym po odcinkach prostych:

ruszanie z miejsca, zmiana i redukcja biegów, prawidłowe sposoby hamowania i zatrzymywania motocykla (w tym używanie hamulców:

przedniego, tylnego oraz obydwu hamulców równocześnie).

Zwrócić uwagę na znaczenie umiejętności płynnego posługiwania się manetką gazu i dźwignią sprzęgła.

Omówić ćwiczenia, a następnie zademonstrować ich prawidłowe wykonanie.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

Zademonstrować technikę ruszania z miejsca, osiągania optymalnych obrotów silnika i zmiany biegów. Wskazać na konieczność płynnego manewrowania manetką gazu i dźwignią sprzęgła motocykla.

Zwrócić uwagę na technikę jazdy pojazdem przy hamowaniu i zatrzymaniu się. Omówić manewr nagłego hamowania przy dużej prędkości przy zachowaniu właściwego toru jazdy i użyciu hamulca przedniego oraz tylnego jednocześnie. Zatrzymanie motocykla powinno odbyć się bez spowodowania zagrożenia jego przewrócenia.

Zaprezentować kolejno ćwiczenia:

1) ruszanie z miejsca i zatrzymanie się przed wyznaczoną linią;

2) przyspieszanie i zwalnianie, prawidłowa zmiana przełożeń;

3) hamowanie awaryjne na wprost przy prędkości co najmniej 50 km/h. W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję na motocyklu i indywidualnie wykonała ćwiczenia.

Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

4

Hamowanie awaryjne na wprost

Pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

7 godzin
(P)

5

Pokonywanie zakrętów

Zwrócić uwagę na technikę jazdy motocyklem szosowym przy pokonywaniu zakrętów. Omówić ćwiczenia, a następnie zademonstrować ich prawidłowe wykonanie.

Zaprezentować kolejno ćwiczenia:

1) po ruszeniu z miejsca jazda z prędkością co najmniej 50 km/h; wykonywanie skrętów w prawą i lewą stronę po uprzedniej redukcji biegu;

2) pokonywanie zakrętów przy różnych prędkościach bez podpierania się nogami;

3) wykonywanie slalomów między rozstawionymi co 3–4 m pachołkami tak, aby ich nie potrącić i nie ominąć oraz bez podpierania się nogami;

4) jazda po wyznaczonych pachołkami torach.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy indywidualnie wykonała ćwiczenia.

Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

6

Hamowanie awaryjne w zakręcie – umiejętność właściwego używania hamulca przedniego i tylnego

Pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

24 godziny
(P)

7

Jazda szosowa

Omówić zasady jazdy torem szkoleniowym przy zastosowaniu co najmniej trzech przełożeń skrzyni biegów pojazdu, pokonywaniu zakrętów przy zachowaniu właściwej taktyki i techniki jazdy, hamowaniu z redukcją biegów, zastosowaniu skrętu szosowego oraz techniki przeciwskrętu, zaprezentowaniu umiejętności zastosowania bezpiecznych torów przejazdu i bezpiecznej pozycji motocyklisty na motocyklu w zależności od występujących zakrętów, stosowaniu odpowiednich przechyłów na krętym odcinku toru, omijaniu przeszkód na zakręcie.

W szczególności zwrócić uwagę na umiejętność odpowiedniego zachowania się kierującego podczas pokonywania łuku na spadku toru szkoleniowego.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy indywidualnie wykonała ćwiczenia.

Powtórzyć ćwiczenia w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

Pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

7 godzin
(P)

 

Temat nr 2.2: Doskonalenie techniki jazdy pojazdem w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E

Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:

– potrafi kierować pojazdem i przestrzega ogólnych zasad z zakresu techniki jazdy,

– potrafi manewrować pojazdem po wyznaczonej trasie – slalomy,

– zna konsekwencje związane z przecenianiem własnych umiejętności,

– wie, jak prędkość jazdy wpływa na stopień trudności różnych sytuacji,

– posiada większą świadomość, jakie znaczenie ma unikanie ryzyka drogowego,

– wie, jaki związek istnieje pomiędzy prędkością jazdy a czasem zaistnienia zdarzenia drogowego,

– zna trudności związane z prawidłową oceną zachowania się pojazdu na różnych nawierzchniach drogowych,

– zna związek pomiędzy techniką jazdy a zachowaniem się pojazdu,

– potrafi prawidłowo hamować na prostym odcinku oraz na łuku drogi pojazdem wyposażonym w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania lub konwencjonalny układ hamulcowy,

– zna wpływ nowoczesnych systemów elektronicznych na wykonywane manewry i zachowanie się pojazdu,

– potrafi operować kołem kierownicy w skręcie szosowym i właściwie reagować na poślizg kół,

– zna elementy ćwiczeń, na które należy zwrócić uwagę podczas szkolenia,

– zna znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas prowadzonego szkolenia,

– posiada wiedzę teoretyczną z doskonalenia techniki jazdy.

Lp.

ZAGADNIENIA

WSKAZÓWKI DO REALIZACJI

METODA

CZAS REALIZACJI

 

1

Ogólne wiadomości z zakresu techniki jazdy pojazdem

Przypomnieć czynności związane z przygotowaniem pojazdu i wskazać ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Omówić i zaprezentować prawidłową pozycję kierującego w pojeździe – ustawienie wymiaru dolnego i górnego, sposób ułożenia rąk na kierownicy oraz ustawienie lusterek. Zwrócić uwagę na prawidłowe korzystanie z pasów bezpieczeństwa i zagłówków. Wskazać wpływ prawidłowej pozycji w pojeździe na wykonywanie manewrów.

Omówić różnice techniki jazdy pojazdem z przednim i tylnym napędem.

Wyjaśnić pojęcia podsterowności i nadsterowności pojazdu oraz skrętu manewrowego.

W ramach pokazu zaprezentować technikę kierowania pojazdem przodem i tyłem, po wytyczonej trasie (slalomy). Szczególną uwagę zwrócić na prawidłowe ułożenie rąk kierującego na kole kierownicy podczas wykonywania skrętu manewrowego.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i przejechała przodem oraz tyłem wytyczoną trasę (slalom). Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

 

Pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

5 godzin
 (P)

 

2

Kierowanie pojazdem po wyznaczonej trasie – slalomy

 

3

Hamowanie na prostym odcinku i na łuku drogi

Omówić zasadę działania konwencjonalnego układu hamulcowego i układu hamulcowego wyposażonego w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) – wskazać różnice.

omówienie zagadnienia

1 godzina
 (T)

 

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

Zademonstrować manewr hamowania na prostej drodze i na łuku drogi pojazdem wyposażonym w konwencjonalny układ hamowania i układ hamulcowy wyposażony w system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Szczególną uwagę zwrócić na odpowiednie dobranie prędkości granicznej umożliwiającej prawidłowe wykonanie manewru hamowania.

Opisać działanie siły odśrodkowej na pojazd w czasie hamowania awaryjnego na łuku drogi.

Omówić i zaprezentować działanie innych nowoczesnych systemów elektronicznych (m.in. systemu stabilizacji toru jazdy oraz systemu kontroli trakcji) i ich wpływ na wykonywane manewry.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda z osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i ćwiczyła zademonstrowane manewry, wykonując ćwiczenie z różnymi prędkościami przy użyciu i bez użycia systemów.

Ćwiczenie ma na celu ukazanie granic, których przekroczenie sprawia, że panowanie nad pojazdem przestaje być możliwe.

Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia.

Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić:

– przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności, – cysterna wypełniona do połowy płynem.

Pokaz (przed każdym ćwiczeniem) i ćwiczenia

5 godzin
(P)

 

4

Kierowanie pojazdem na prostym odcinku i na łuku drogi w czasie pokonywania wyznaczonej trasy na torze szkoleniowym

Omówić pojęcie tzw. skrętu szosowego.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

W ramach pokazu zaprezentować prawidłową technikę pokonywania pojazdem łuku drogi. Szczególną uwagę zwróć na: ułożenie rąk i operowanie kołem kierownicy w skręcie szosowym, dobór prędkości i przełożenia skrzyni biegów, tory przejazdu oraz występowanie nadsterowności i podsterowności pojazdu.

Omówić wpływ rodzaju i stanu nawierzchni na przyczepność kół. Omówić i zaprezentować działanie nowoczesnych systemów elektronicznych i ich wpływ na wykonywane manewry.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda z osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i ćwiczyła zademonstrowane manewry.

Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia.

Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić:

– przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności, – cysterna wypełniona do połowy płynem.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

 

pokaz (przed każdym

7 godzin
(P)

 

ćwiczeniem) i ćwiczenia

 

 

5

Wyprowadzanie pojazdu z poślizgu w warunkach symulowanych na płycie poślizgowej

Scharakteryzować technikę kierowania pojazdem w przypadku możliwego poślizgu kół. Wskazać różnice w poślizgu osi przedniej i tylnej. Opisać reakcje obronne kierującego pojazdem na powstały poślizg. Szczególną uwagę zwrócić na wpływ prędkości i sposobu używania pedału hamulca na technikę wyprowadzania pojazdu z poślizgu oraz na konieczność zajmowania prawidłowej pozycji kierującego w pojeździe.

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnieć osobom ubiegającym się o uprawnienia instruktora techniki jazdy o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

W ramach pokazu zaprezentować prawidłową technikę pokonywania wyznaczonej trasy pojazdem (w tym zademonstrować technikę omijania niespodziewanej przeszkody w sytuacji, gdy nie można przed nią zatrzymać pojazdu). Szczególną uwagę zwrócić na kształcenie umiejętności w zakresie prawidłowych odruchów obronnych na powstały poślizg tylnej osi pojazdu.

W ramach ćwiczeń polecić, aby każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy zajęła prawidłową pozycję za kierownicą i przećwiczyła technikę pokonywania wyznaczonej trasy, wykonując ćwiczenie z różnymi prędkościami. Ćwiczenie ma na celu ukazanie granic, których przekroczenie sprawia, że panowanie nad pojazdem przestaje być możliwe.

Powtórzyć ćwiczenie w zależności od potrzeb osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Na bieżąco omawiać popełniane błędy.

Dodatkowo przeprowadzić ćwiczenia z wykorzystaniem innych systemów symulowania poślizgu w realnym ruchu, np. trolei, pojazdu wyposażonego w urządzenie zmieniające przyczepność kół do podłoża.

W przypadku odpowiednio prawa jazdy kategorii B+E, C+E lub D+E omówić sposób zachowania się zespołu pojazdów podczas wykonywania manewrów oraz przeprowadzić ćwiczenia.

Ćwiczenia przeprowadzane w zakresie prawa jazdy kategorii C+E należy wykonać przy użyciu zespołu pojazdów, w którego skład będzie wchodzić:

– przyczepa obciążona do połowy swojej dopuszczalnej ładowności,

– cysterna wypełniona do połowy płynem.

omówienie zagadnienia

1 godzina
(T)

 

pokaz

(przed każdym

ćwiczeniem)

i ćwiczenia

z wykorzystaniem

zdalnego

urządzenia do

pomiaru

prędkości

7 godzin
(P)

 

 

Temat nr 3: Kształcenie umiejętności metodycznych instruktora techniki jazdy

Po zakończeniu zajęć osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy:

– potrafi przygotować konspekt zajęć realizowanych metodą wykładu i pokazu,

– potrafi zrealizować zajęcia metodą wykładu,

– potrafi zrealizować zajęcia metodą pokazu,

– posiada umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy z doskonalenia techniki jazdy,

– potrafi wykazać się umiejętnościami z zakresu techniki jazdy.

Lp.

ZAGADNIENIA

WSKAZÓWKI DO REALIZACJI

METODA

CZAS REALIZACJI

1

Przygotowanie konspektu zajęć

Osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy opracowują konspekty do realizacji zajęć z zakresu doskonalenia techniki jazdy z wykorzystaniem metody wykładu i metody pokazu (prezentacja i ćwiczenia). Osoby prowadzące szkolenie monitorują grupę i oceniają poprawność metodyczną opracowanych konspektów zajęć.

praca indywidualna

6 godzin
(T)

2

Realizacja i omówienie zajęć dydaktycznych

Osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy przeprowadzają zajęcia z zakresu doskonalenia techniki jazdy na podstawie opracowanych przez siebie konspektów.

Zajęcia dydaktyczne z zastosowaniem danej metody nauczania (wykład, pokaz) przeprowadza się w czasie jednej jednostki lekcyjnej (45 minut). Każda osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy przeprowadza dwie lekcje – każdą z nich inną metodą. Bezpośrednio po zakończeniu każdej lekcji należy ją omówić według poniższego scenariusza:

– osoba ubiegająca się o uprawnienia instruktora techniki jazdy dokonuje samooceny w zakresie realizowanych zajęć,

– pozostałe osoby ubiegające się o uprawnienia instruktora techniki jazdy oceniają obserwowane zajęcia w aspekcie mocnych i słabych stron,

– osoby prowadzące szkolenie oceniają zajęcia.

W podsumowaniu zwrócić uwagę na aspekt metodyczny i merytoryczny lekcji oraz wskazać mocne i słabe strony przeprowadzonych zajęć.

Szczególną uwagę zwróć na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa (m.in. czy prowadzący je omawiał) podczas realizowanych zajęć.

prowadzenie

zajęć przez

osoby

ubiegające się

o uprawnienia

instruktora techniki jazdy,

omówienie realizowanych

zajęć przez

osoby

ubiegające się

o uprawnienia

instruktora techniki jazdy oraz osoby

prowadzące

kurs

40 godzin
(T)

 

Szkolenie podstawowe w zakresie prawa jazdy kategorii A

Numer tematu

Numer zagadnienia

Liczba godzin

zajęć teoretycznych
(T)

zajęć praktycznych
(P)

1

1

3

-

2

3

-

3

4

-

4

4

-

2.1

1

1

1

2

1

7

3

1

7

4

5

1

24

6

7

1

7

3

1

6

-

2

40

-

Suma (T) i suma (P)

65

46

Razem

111

 

Szkolenie podstawowe w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E

Numer tematu

Numer zagadnienia

Liczba godzin

zajęć teoretycznych
(T)

zajęć praktycznych
(P)

1

1

3

-

2

3

-

3

4

-

4

4

-

2.2

1

1

5

2

3

1

5

4

1

7

5

1

7

3

1

6

-

2

40

-

Suma (T) i suma (P)

64

24

Razem

88

 

III. Szkolenie uzupełniające

1. Osoba posiadająca uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, która rozszerza ich zakres o kategorie prawa jazdy B, B+E, C, C+E, D lub D+E, uczestniczy w szkoleniu uzupełniającym obejmującym szkolenie w zakresie tematu nr 2.2 oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy. Zajęcia praktyczne z jazdy osoba szkolona odbywa indywidualnie, kierując pojazdem przez taką liczbę godzin, jaka jest określona w programie szkolenia dla zajęć praktycznych.

Numer tematu

Numer zagadnienia

Liczba godzin

zajęć teoretycznych
(T)

zajęć praktycznych
(P)

2.2

1

1

5

2

3

1

5

4

1

7

5

1

7

Suma (T) i suma (P)

4

24

Razem

28

 

2. Osoba posiadająca uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E, która rozszerza ich zakres o kategorię prawa jazdy A, uczestniczy w szkoleniu uzupełniającym obejmującym szkolenie w zakresie tematu nr 2.1. Zajęcia praktyczne z jazdy osoba szkolona odbywa indywidualnie, kierując pojazdem przez taką liczbę godzin, jaka jest określona w programie szkolenia dla zajęć praktycznych.

Numer tematu

Numer zagadnienia

Liczba godzin

zajęć teoretycznych
(T)

zajęć praktycznych
(P)

2.1

1

1

1

2

1

7

3

1

7

4

5

1

24

6

7

1

7

Suma (T) i suma (P)

5

46

Razem

51

 

3. Osoba posiadająca uprawnienia instruktora techniki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C, C+E, D lub D+E, która rozszerza ich zakres o kategorie prawa jazdy B, B+E, C, C+E, D lub D+E, uczestniczy w szkoleniu uzupełniającym obejmującym szkolenie w zakresie tematu nr 2.2 oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy. Zajęcia praktyczne z jazdy osoba szkolona odbywa indywidualnie, kierując pojazdem przez taką liczbę godzin, jaka jest określona w programie szkolenia dla zajęć praktycznych.

Numer tematu

Numer zagadnienia

Liczba godzin

zajęć teoretycznych (T)

zajęć praktycznych (P)

2.2

1

15 min.

3

2

3

10 min.

3

4

10 min.

4

5

10 min.

4

Suma (T) i suma (P)

1

14

Razem

15

 

4. Zadania są realizowane z wykorzystaniem zespołu pojazdów lub pojazdu członowego w zakresie danej kategorii z wyjątkiem lp. 2 i 3 w temacie nr 2.2.

Załącznik 7. [WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU SZKOLENIA]

Załącznik nr 7

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU SZKOLENIA

Format A5 lub A4

infoRgrafika

Załącznik 8. [WYSOKOŚĆ STAWEK WYNAGRODZENIA DLA OSÓB WCHODZĄCYCH W SKŁAD KOMISJI ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA EGZAMIN]

Załącznik nr 8

WYSOKOŚĆ STAWEK WYNAGRODZENIA DLA OSÓB WCHODZĄCYCH W SKŁAD KOMISJI ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA EGZAMIN

Tabela 1. Wysokość stawek wynagrodzenia dla osób wchodzących w skład komisji

Lp.

FUNKCJA

WYNAGRODZENIE ZA EGZAMIN (W ZŁ)*)

CZĘŚĆ

TEORETYCZNA

CZĘŚĆ

PRAKTYCZNA

1

Przewodniczący komisji

290

348

2

Członek komisji

174

232

3

Sekretarz komisji

232

290

 

*) Wynagrodzenie jest wypłacane za przeprowadzenie egzaminu dla jednej grupy osób egzaminowanych.

Tabela 2. Wysokość opłat za egzamin

Lp.

EGZAMIN W ZAKRESIE

PRAWA JAZDY KATEGORII

OPŁATA ZA EGZAMIN (W ZŁ)

CZĘŚĆ

TEORETYCZNA

CZĘŚĆ

PRAKTYCZNA

1

A

120

260

2

B

120

275

3

C lub D

120

390

4

B+E, C+E lub D+E

120

390

 

Załącznik 9. [ZAKRES WIEDZY SPRAWDZANEJ PODCZAS CZĘŚCI TEORETYCZNEJ EGZAMINU, LICZBA PUNKTÓW ZA POSZCZEGÓLNE RODZAJE PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH ORAZ STRUKTURA KATALOGU PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH]

Załącznik nr 9

ZAKRES WIEDZY SPRAWDZANEJ PODCZAS CZĘŚCI TEORETYCZNEJ EGZAMINU, LICZBA PUNKTÓW ZA POSZCZEGÓLNE RODZAJE PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH ORAZ STRUKTURA KATALOGU PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH

1. Test przeprowadzany podczas części teoretycznej egzaminu składa się z:

1) 20 pytań z katalogu co najmniej 50 pytań za 3 punkty w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego osób doskonalących technikę jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii:

a) A,

b) B, B+E,

c) C, C+E,

d) D, D+E;

2) 5 pytań z katalogu co najmniej 50 pytań za 1 punkt z zakresu psychologii w zakresie kształcenia dorosłych;

3) 5 pytań z katalogu co najmniej 50 pytań za 1 punkt z zakresu metodyki nauczania;

4) 10 pytań z katalogu co najmniej 50 pytań za 2 punkty z zakresu zagadnień z techniki kierowania pojazdami z uwzględnieniem zagadnień z bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Pytania przygotowuje się odrębnie dla każdej kategorii prawa jazdy, z uwzględnieniem programu szkolenia.

Załącznik 10. [WZÓR ŚWIADECTWA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY]

Załącznik nr 10

WZÓR ŚWIADECTWA INSTRUKTORA TECHNIKI JAZDY

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 11. [WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY]

Załącznik nr 11

WZÓR WNIOSKU O WPIS DO EWIDENCJI INSTRUKTORÓW TECHNIKI JAZDY

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2019-01-28
  • Data wejścia w życie: 2019-02-28
  • Data obowiązywania: 2019-02-28
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA