REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2010 nr 44 poz. 631

KOMUNIKAT MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)

z dnia 1 czerwca 2010 r.

o zmianach wprowadzonych do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) ogłasza się, co następuje:

1) zmieniona treść Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007– 2013 została zamieszczona na stronach internetowych administrowanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: www.mrr.gov.pl oraz www.efs.gov.pl;

2) zmienioną treść Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007– 2013 stosuje się od dnia 1 czerwca 2010 r.;

3) zmiany wprowadzone do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013 obejmują:

a) część ogólną dokumentu oraz opis Działań w części dotyczącej formy płatności, w których wprowadzono zmiany wynikające z wejścia wżycie z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 96, poz. 620),

b) Priorytet I, w którym:

– w Działaniu 1.2 rozszerzono typy operacji, umożliwiając finansowanie rozwoju nowych, niestosowanych dotychczas na szeroką skalę form wspierania ekonomii społecznej,

– w Poddziałaniu 1.3.5:

– – rozszerzono grupę docelową o ośrodki kuratorskie oraz młodzież zagrożoną wykluczeniem,

– – wprowadzono nowy typ operacji: projekty informacyjno-edukacyjne z zakresu integracji społecznej i zawodowej osób przebywających w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, ośrodkach kuratorskich oraz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, w tym młodzieży zagrożonej wykluczeniem w wyniku konfliktu z prawem i młodzieży, która weszła w konflikt z prawem,

c) Priorytet II, w którym:

– wyłączono możliwość finansowania szkoleń obowiązkowych (np. z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy),

– w Poddziałaniu 2.1.3 umożliwiono realizację ponadregionalnych projektów mających na celu złagodzenie negatywnych skutków restrukturyzacji, obejmujących udzielanie szerokiego wsparcia przedsiębiorcom i pracownikom przedsiębiorstw,

– w Poddziałaniu 2.3.1 wprowadzono nowego beneficjenta – Departament Polityki Zdrowotnej w Ministerstwie Zdrowia, w celu umożliwienia realizacji projektu systemowego z zakresu profilaktyki chorób onkologicznych układu moczowego,

d) Priorytet III, w którym:

– w Poddziałaniu 3.1.2 wprowadzono nowy typ operacji: doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym,

– w Poddziałaniu 3.3.3 wprowadzono:

– – nowy typ operacji: programy indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkół podstawowych,

– – nowych beneficjentów: Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających Za Granicą oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

– w Poddziałaniu 3.4.1 wprowadzono nowego beneficjenta – Instytut Badań Edukacyjnych,

– w Poddziałaniu 3.4.2 wprowadzono nowy typ operacji: opracowanie systemu rozwijania i promocji umiejętności zawodowych,

e) Priorytet V, w którym w Poddziałaniu 5.1.1:

– wprowadzono nowego beneficjenta – Rządowe Centrum Legislacji,

– dokonano zmiany oznaczeń typów operacji,

f) Priorytet VI, w którym:

– w Poddziałaniu 6.1.1:

– – podwyższono maksymalną wartość kwoty stypendium szkoleniowego, jakie może być przyznane osobom uczestniczącym w szkoleniu organizowanym w ramach projektu, do wysokości 120 % kwoty zasiłku dla bezrobotnych miesięcznie,

– – usunięto osoby poszukujące pracy z katalogu grup docelowych.

– – przywrócono możliwość ubiegania się przez powiatowe urzędy pracy o środki na realizację projektu w zakresie zgodnym z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.2)), w odniesieniu do kwot, stawek, form wsparcia (usługi i instrumenty rynku pracy) oraz grupy docelowej (osoby bezrobotne zarejestrowane we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy),

– w Działaniu 6.2:

– – doprecyzowano kwestię wyłączenia ze wsparcia osób posiadających wpis do rejestru Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz Krajowego Rejestru Sądowego,

– – określono, że wsparcie pomostowe może zostać przyznane od dnia zawarcia z uczestnikiem projektu umowy o przyznanie wsparcia pomostowego,

– – przywrócono możliwość ubiegania się przez powiatowe urzędy pracy o środki na realizację projektu w zakresie zgodnym z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w odniesieniu do kwot, stawek, form wsparcia (usługi i instrumenty rynku pracy) oraz grupy docelowej (osoby bezrobotne zarejestrowane we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy),

– w Działaniu 6.3:

– – zmieniono definicję i zakres „oddolnej inicjatywy lokalnej”, w tym m.in. zrezygnowano ze wspierania projektów przyczyniających się do aktywizacji zawodowej mieszkańców obszarów wiejskich (z wyłączeniem instrumentów objętych zasadami pomocy publicznej), a także umożliwiono realizację projektów z zakresu rozwoju dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz wspierania aktywizacji zawodowej na obszarach wiejskich,

– – doprecyzowano kwalifikowalność uczestników projektu, wskazując na wiek aktywności zawodowej,

g) Priorytet VII, w którym:

– w Poddziałaniu 7.1.3:

– – wskazano, że szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadr instytucji pomocy społecznej powinny dotyczyć w szczególności realizacji działań w zakresie aktywnej integracji i rozwoju pracy socjalnej,

– – wprowadzono nowe typy operacji:

– – – organizowanie akcji i kampanii promocyjno-informacyjnych m.in. z zakresu równości szans, mobilności i elastyczności zawodowej, promowania postaw aktywnych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,

– – rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie regionalnym i lokalnym,

– – – prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań i analiz z zakresu polityki społecznej w regionie (w tym działań mających na celu przygotowanie i wdrażanie gminnych lub powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych),

– – – opracowanie, realizacja i monitoring wieloletniego regionalnego planu działań na rzecz promocji i upowszechnienia ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w regionie,

– – rozszerzono grupy docelowe o jednostki samorządu terytorialnego szczebla województwa, powiatu i gminy, przedsiębiorców, media lokalne i regionalne (w odniesieniu do działań regionalnych ośrodków polityki społecznej w zakresie upowszechnienia i promocji ekonomii społecznej),

– w Poddziałaniu 7.2.1:

– – wprowadzono nowy typ operacji: działania prowadzące do osiągnięcia trwałości (określenia długookresowych źródeł finansowania) utworzonych aktywnych form integracji społecznej, w tym centrów integracji społecznej, klubów integracji społecznej, zakładów aktywności zawodowej itd.,

– – umożliwiono udzielanie wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) uchodźcom, cudzoziemcom posiadającym zgodę na pobyt tolerowany, oraz cudzoziemcom posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego WE lub objętym ochroną uzupełniającą wspieranym z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców (EFU), pod warunkiem że nie korzystają z tych samych form wsparcia w ramach projektów EFS i EFU,

– – wyłączono możliwość realizacji następujących typów operacji (ich realizacja jest dostępna w ramach Poddziałania 7.1.3):

– – – organizowanie akcji i kampanii promocyjno-informacyjnych m.in. z zakresu równości szans, mobilności i elastyczności zawodowej, promowania postaw aktywnych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,

– – – rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie regionalnym i lokalnym,

– – – prowadzenie, publikowanie i upowszechnianie badań i analiz z zakresu polityki społecznej w regionie (w tym działań mających na celu przygotowanie i wdrażanie gminnych lub powiatowych strategii rozwiązywania problemów społecznych),

– – doprecyzowano kwalifikowalność uczestników projektów, wskazując na wiek aktywności zawodowej,

– – podwyższono maksymalną wartość kwoty stypendium szkoleniowego, jakie może być przyznane osobom uczestniczącym w szkoleniu organizowanym w ramach projektu, do wysokości 120 % kwoty zasiłku dla bezrobotnych miesięcznie,

– w Poddziałaniu 7.2.2:

– – wprowadzono nowe typy operacji, umożliwiając:

– – – wsparcie dla osób fizycznych zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółdzielni socjalnej (doradztwo, szkolenia, przyznanie środków finansowych, wsparcie pomostowe),

– – – wsparcie dla osób prawnych wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. Nr 94, poz. 651, z 2009 r. Nr 91, poz. 742 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) (organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego i kościelne osoby prawne),

– – rozszerzono grupy docelowe o osoby prawne wymienione w art. 4 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych,

– w Działaniu 7.3:

– – zmieniono definicję i zakres „oddolnej inicjatywy lokalnej”, w tym m.in. zrezygnowano ze wspierania projektów przyczyniających się do szeroko rozumianej integracji społecznej mieszkańców obszarów wiejskich, a także umożliwiono realizację projektów z zakresu rozwoju dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,

– – doprecyzowano kwalifikowalność uczestników projektów, wskazując na wiek aktywności zawodowej,

h) Priorytet VIII, w którym:

– wyłączono możliwość finansowania szkoleń obowiązkowych (np. z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy),

– w Poddziałaniu 8.1.2:

– – doprecyzowano zapisy dotyczące realizacji projektów z zakresu outplacementu, w tym:

– – – zmieniono brzmienie zapisów dotyczących grupy docelowej z „osób zwolnionych z przyczyn niedotyczących pracownika” na „osoby zwolnione z przyczyn dotyczących zakładu pracy”, w celu ograniczenia wątpliwości interpretacyjnych,

– – – określono, które elementy wsparcia outplacementowego są obowiązkowe, a które fakultatywne,

– – – wprowadzono dwie nowe formy wsparcia outplacementowego: staże i praktyki zawodowe oraz subsydiowanie zatrudnienia,

– – doprecyzowano pojęcie rejestracji działalności gospodarczej w Ewidencji Działalności Gospodarczej, wprowadzono możliwość przyznania dotacji osobom, które zawiesiły działalność gospodarczą na okres dłuższy niż 12 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu, doprecyzowano, że wsparcie pomostowe może zostać przyznane od dnia zawarcia z uczestnikiem projektu umowy o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości,

– – wprowadzono nowe wskaźniki realizacji Działania 8.1, za pomocą których mierzona będzie liczba osób, które skorzystały z dodatków relokacyjnych, motywacyjnych i środków na podjęcie działalności gospodarczej, a także liczba utworzonych miejsc pracy dzięki otrzymaniu takich środków,

– w Działaniu 8.2:

– – wprowadzono definicję „doktoranta” i wskazano rodzaje stypendiów, jakie mogą otrzymać uczestnicy projektów w tym Działaniu,

– – umożliwiono jednoczesną realizację wybranych typów operacji w trybie konkursowym (Poddziałanie 8.2.1) i systemowym (Poddziałanie 8.2.2),

i) Priorytet IX, w którym:

– w Poddziałaniu 9.1.2 wprowadzono nowy typ operacji: programy indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkól podstawowych,

– w Działaniach 9.2 i 9.3 grupę docelową w Działaniu 9.2 poszerzono o szkoły policealne, jednocześnie wyłaczając możliwość ich wspierania w Działaniu 9.3,

j) zmiany o charakterze redakcyjnym i interpunkcyjnym w całym dokumencie.

Minister Rozwoju Regionalnego: E. Bieńkowska

 

1) Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 134, poz. 850, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595, Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 81, poz. 531.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-06-15
  • Data wejścia w życie: 2010-06-15
  • Data obowiązywania: 2010-06-15
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA