REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2002 nr 11 poz. 85

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA

z dnia 24 grudnia 2002 r.

w sprawie zasad prowadzenia prac nad przyjęciem i realizacją programów zdrowotnych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 w związku z art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800 zarządza się, co następuje:

§ 1

1. Programem zdrowotnym jest zespół zamierzonych czynności i środków umożliwiających w określonym terminie osiągnięcie założonego celu, zgodnego z polityką zdrowotną państwa, wyrażającą się w dążeniu do zaspokojenia określonych potrzeb zdrowotnych oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa.

2. Finansowane z budżetu Ministra Zdrowia programy zdrowotne powinny odnosić się w szczególności do:

- ważnych zjawisk epidemiologicznych,

- istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej populacji przy istniejących możliwościach ich eliminowania bądź ograniczania,

- badania i wdrożenia nowych technologii medycznych, przedsięwzięć profilaktycznych i nowych metod leczenia.

§ 2

1. Decyzję o przyjęciu programu do realizacji ze środków finansowych Ministerstwa Zdrowia podejmuje Minister Zdrowia, na wniosek departamentu merytorycznego.

2. Program przedkładany Ministrowi Zdrowia w celu przyjęcia do realizacji powinien być opracowany według wzoru, określonego w załączniku nr 1.

3. Projektodawcą programu zdrowotnego może być departament merytoryczny, gremium specjalistów powołane specjalnie w tym celu lub inny podmiot funkcjonujący w sferze ochrony zdrowia.

4. Decyzja o przyjęciu programu do realizacji powinna być podjęta przed opracowaniem projektu ustawy budżetowej.

§ 3

1. Na realizację programów zdrowotnych finansowanych z budżetu Ministra Zdrowia, zabezpiecza się środki finansowe w ustawie budżetowej w części: 46 - Zdrowie, dział: 851 - Ochrona Zdrowia, rozdział: 85149 - Programy Polityki Zdrowotnej.

2. Wykaz programów wraz z proponowaną wysokością środków finansowych przeznaczonych na poszczególne programy, z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe, zaakceptowany przez Ministra Zdrowia, stanowi podstawę do ich uwzględnienia w układzie wykonawczym do budżetu cz. 46 - Zdrowie.

§ 4

1. Okres realizacji programu zdrowotnego powinien umożliwić osiągnięcie założonego celu.

2. Program zdrowotny może być realizowany w okresie jednego roku lub mieć charakter wieloletni.

3. Realizatorem programu może być publiczny lub niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, jednostka badawczo-rozwojowa lub płatnik usług medycznych.

§ 5

1. Realizacja programu zdrowotnego w danym roku następuje na podstawie zaakceptowanego przez Ministra Zdrowia wniosku departamentu merytorycznego.

2. Wniosek o akceptację realizacji programu zdrowotnego powinien zawierać:

1) "Kartę zgłoszenia programu zdrowotnego", której wzór stanowi załącznik nr 2;

2) skrócony opis programu wraz kosztorysem oraz trybem realizacji i udostępniania środków publicznych na realizację programu w danym roku.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien być zaopiniowany przez:

1) Departament Prawny, w zakresie zgodności z obowiązującym prawem udostępniania środków publicznych na realizację programu,

2) Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji, w zakresie prawidłowości opracowania kosztorysu oraz zapewnienia środków budżetowych przeznaczonych na realizację programu.

§ 6

1. Wybór realizatora programu zdrowotnego i udostępnianie środków publicznych na realizację programów zdrowotnych następuje na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

2. Podstawowym trybem wyboru realizatora programu zdrowotnego jest konkurs ofert.

§ 7

Konkurs ofert na realizację programu zdrowotnego Minister Zdrowia ogłasza w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia co najmniej 30 dni przed wyznaczonym upływem terminu składania ofert.

§ 8

W ogłoszeniu o którym mowa w § 7 określa się w szczególności:

1) przedmiot konkursu ofert;

2) skrótowy opis celów i opis podstawowych elementów programu;

3) Informację o rodzaju dokumentów lub dodatkowych danych jakie powinien złożyć oferent tj.:

a) wymagane dane identyfikujące oferenta, a w szczególności: pełna nazwa, adres do korespondencji, numery telefonów i faxów, a także potwierdzona podpisem głównego księgowego nazwa banku i nr konta, na które mają być przekazywane środki na realizację programu,

b) ofertę realizacji programu zdrowotnego,

c) plan rzeczowo-finansowy związany z realizacją zadań programu, zawierający w szczególności:

- liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

- harmonogram ich realizacji - świadczeń zdrowotnych i/lub zadań,

- kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań z podziałem kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne,

d) informację o prowadzonej działalności, a w szczególności:

- wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań będących przedmiotem umowy,

- rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę lub doświadczenie w realizacji zadań będących przedmiotem programu, innych niż świadczenia zdrowotne,

- sprawozdania finansowe z dwóch ostatnich lat,

- stan zadłużenia (zobowiązania wymagalne) na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie oferty,

- zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w płatnościach wystawione w terminie do 20 dni przed złożeniem oferty,

- wyciąg z rejestru zakładów opieki zdrowotnej,

- statut jednostki.

e) kopia polisy OC w przypadku gdy przedmiotem umowy mają być świadczenia zdrowotne;

4) kryteria oceny ofert,

5) termin i miejsce składania ofert.

§ 9

1. Rozpatrzenia ofert i wyboru realizatora/realizatorów programu dokonuje Komisja Konkursowa.

2. Prace Komisji Konkursowej odbywają się na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Komisji Konkursowej, stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia.

§ 10

1. Przewodniczący Komisji Konkursowej składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do akceptacji Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu. Do wniosku dołącza się kopię protokołu z posiedzenia Komisji Konkursowej.

2. Akceptacja wniosku, o którym mowa w ust. 1 przez Ministra Zdrowia stanowi podstawę zawarcia umowy o udostępnienie realizatorowi/realizatorom środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w danym roku.

3. Sposób informacji oferentów o wynikach przeprowadzonego konkursu oraz tryb odwoławczy regulują postanowienia zawarte w załączniku nr 3 do zarządzenia.

§ 11

W przypadku realizacji programu wieloletniego, którego realizator był wyłoniony uprzednio w drodze konkursu, podstawą zawarcia umowy są zaakceptowane przez Ministra Zdrowia dokumenty określone w § 5 ust. 2

§ 12

Departament merytoryczny sprawujący nadzór nad realizacją programu zdrowotnego współpracuje z realizatorami programu w celu zapewnienia prawidłowej i terminowej jego realizacji.

§ 13

1. Zakończenie realizacji zadań wynikających z programu zdrowotnego finansowanego ze środków publicznych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w danym roku budżetowym następuje po zatwierdzeniu przez departament merytoryczny i Departament Budżetu Finansów i Inwestycji rozliczenia merytoryczno-finansowego oraz sprawozdania merytorycznego opracowanego przez realizatora programu.

2. Dokumentem potwierdzającym zakończenie realizacji programu zdrowotnego w danym roku jest "Protokół zakończenia realizacji programu zdrowotnego". Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.

3. Protokół, o którym mowa w ust. 2 sporządzany jest niezwłocznie po rozliczeniu wszystkich umów, realizowanych w ramach programu.

4. Coroczne, protokolarne podsumowanie realizacji programu wymagane jest zarówno w odniesieniu do programów realizowanych w okresie jednego roku jak i programów wieloletnich.

5. W przypadku wieloletniej realizacji programu, nie przedłożenie przez realizatora dokumentów umożliwiających protokolarne zakończenie realizacji programu za rok poprzedni, powoduje zawieszenie realizacji programu do czasu usunięcia uchybień bądź wyłonienia nowego realizatora.

§ 14

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Minister Zdrowia

Mariusz Łapiński

 

Załącznik 1.

Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 24 grudnia 2002 r. (poz. 85)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

Załącznik 2. [WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU]

Załącznik nr 2

WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU

I. STRONA TYTUŁOWA

1) nazwa programu;

2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.

II. STRESZCZENIE

1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;

2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;

3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.

III. UZASADNIENIE

1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);

2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;

3) efektywność ekonomiczna.

IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH

1) podstawy prawne do zawierania umów.

V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).

Załącznik 3. [WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU]

Załącznik nr 3

WNIOSEK NA REALIZACJĘ PROGRAMU ZDROWOTNEGO W CELU WYŁONIENIA REALIZATORA W DRODZE KONKURSU

I. STRONA TYTUŁOWA

1) nazwa programu;

2) zgodność założeń programu z priorytetami polityki zdrowotnej państwa.

II. STRESZCZENIE

1) skrótowy opis celów i podstawowych elementów programu;

2) określenie wysokości środków niezbędnych na realizację programu, w tym środków z budżetu Ministerstwa Zdrowia, w kolejnych latach jego realizacji;

3) spodziewane efekty i korzyści wynikające z potencjalnego wdrożenia programu.

III. UZASADNIENIE

1) dlaczego realizacja programu powinna zostać sfinansowana (dofinansowana) przez Ministerstwo (w relacji z innymi ważnymi z punktu widzenia polityki zdrowotnej programami);

2) zdefiniowanie potrzeby społecznej, której zaspokojeniu ma służyć realizacja programu;

3) efektywność ekonomiczna.

IV. TRYB PRZEKAZYWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH

1) podstawy prawne do zawierania umów.

V. PLAN BUDŻETU NA REALIZACJĘ PROGRAMU W DANYM ROKU (PODZIAŁ ŚRODKÓW NA MAJĄTKOWE l BIEŻĄCE).

Załącznik 4. [REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ]

Załącznik nr 4

REGULAMIN PRACY KOMISJI KONKURSOWEJ

§ 1

1. W celu wyłonienia realizatora/realizatorów programu zdrowotnego powoływana jest Komisja Konkursowa.

2. Komisję Konkursową powołuje dyrektor departamentu merytorycznego, koordynującego realizację programu.

3. Komisja Konkursowa wyłania realizatora/realizatorów programu w wyniku konkursu ofert.

§ 2

1. W skład Komisji Konkursowej wchodzą 3 osoby reprezentujące Ministerstwo Zdrowia, w tym:

- 2 osoby z departamentu merytorycznego, z których jedna pełni funkcję przewodniczącego,

- 1 osoba z Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji.

2. Przewodniczącego Komisji desygnuje dyrektor departamentu merytorycznego.

3

1. Komisja Konkursowa działa na posiedzeniach.

§ 4

Przewodniczący Komisji Konkursowej wyznacza spośród członków Komisji Sekretarza Komisji Konkursowej. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy sporządzanie protokołu z posiedzenia Komisji, jak też sporządzanie protokołu końcowego oraz protokołów z rozpatrywania odwołań.

§ 5

1. Do odbycia posiedzenia przez Komisję Konkursową konieczna jest obecność wszystkich członków Komisji.

2. Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 6

W razie wątpliwości merytorycznych Komisja Konkursowa może zasięgać opinii u Konsultantów Krajowych lub Wojewódzkich lub ekspertów wskazanych przez Konsultanta Krajowego w danej dziedzinie.

§ 7

1. W posiedzeniach Komisji Konkursowej oprócz członków Komisji mogą brać udział bez prawa głosu osoby, o których mowa w § 6, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Oferenci mogą być obecni jedynie przy dokonywaniu czynności wymienionych w § 10 pkt 1 i 2.

§ 8

1. Posiedzenia Komisji Konkursowej powinny rozpocząć się nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym upłynął termin składania ofert określony w ogłoszeniu o konkursie.

2. Dyrektor departamentu merytorycznego ma prawo do przesunięcia terminu składania ofert oraz do odwołania konkursu.

3. Informacja o przesunięciu terminu składania ofert lub odwołaniu konkursu zamieszczana jest na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia.

§ 9

Oferty mogą być rozpatrywane jedynie na posiedzeniach Komisji Konkursowej.

§ 10

Komisja Konkursowa przystępując do rozstrzygnięcia ofert, dokonuje kolejno następujących czynności:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę otrzymanych ofert,

2) otwiera koperty z ofertami i odczytuje istotne elementy nadesłanych ofert, a w szczególności informację o liczbie i cenie proponowanych świadczeń lub zadań realizowanych w ramach programu,

3) ustala ważność ofert, sprawdzając czy spełniają one warunki określone w ogłoszeniu: oferty nie spełniające warunków zostają odrzucone,

4) Komisja Konkursowa sporządza listę ważnych ofert,

5) oferty ważne poddane są ocenie wg określonych kryteriów przedstawionych w ogłoszeniu,

6) spośród przedłożonych ważnych ofert. Komisja Konkursowa dokonuje wyboru realizatora/realizatorów programu.

§ 11

Członek Komisji Konkursowej podlega wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu oferty, jeżeli Oferentem jest:

1) jego małżonek oraz krewny i powinowaty do drugiego stopnia.

2) osoba związana z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,

3) osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej,

4) osoba, której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia albo osoba związana z nią z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli pozostaje wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.

5) osoba pozostająca z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności członka Komisji.

§ 12

Jeżeli postępowanie konkursowe nie doprowadziło do wyłonienia najlepszej oferty albo ofert, Komisja przedstawia dyrektorowi departamentu merytorycznego wniosek o unieważnienie postępowania konkursowego.

§ 13

Z posiedzenia Komisji Konkursowej sporządza się protokół końcowy, który powinien zawierać następujące elementy:

1) oznaczenie miejsca i czasu konkursu,

2) imiona i nazwiska członków Komisji Konkursowej,

3) liczbę zgłoszonych ofert,

4) wskazanie ważnych ofert,

5) wskazanie odrzuconych ofert, z podaniem przyczyn ich odrzucenia,

6) ewentualne wyjaśnienia i oświadczenia oferentów,

7) wskazanie najkorzystniejszej oferty/ofert albo stwierdzenie wraz z uzasadnieniem, że żadna ze złożonych ofert nie została przyjęta,

8) ewentualne odrębne stanowisko członka Komisji Konkursowej,

9) informację o odczytaniu protokołu,

10) informację o przedstawieniu opinii przez zaproszone na posiedzenie osoby,

11) podpisy wszystkich członków Komisji.

§ 14

Przewodniczący Komisji Konkursowej, składa za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego do Ministra Zdrowia wniosek o akceptację wyboru realizatora/realizatorów programu zdrowotnego. Do wniosku dołącza się kopię protokołu końcowego z posiedzenia Komisji.

§ 15

1. Po zaakceptowaniu przez Ministra Zdrowia wniosku o wybór realizatora/realizatorów programu. Komisja Konkursowa zawiadamia oferentów o wynikach konkursu, zamieszczając ogłoszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Zdrowia oraz na stronie internetowej.

2. Zakończenie postępowania konkursowego następuje w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o wyborze oferty/ofert z zastrzeżeniem § 16.

§ 16

1. Oferent może wnieść do Komisji Konkursowej odwołanie w terminie 7 dni od ogłoszenia wyników konkursu.

2. Wniesienie odwołania wstrzymuje postępowanie konkursowe do czasu rozpatrzenia skargi.

3. Komisja Konkursowa rozpatruje odwołanie w terminie 3 dni roboczych od daty jej złożenia, uwzględnia ją albo odrzuca podając uzasadnienie.

4. Komisja Konkursowa składa wniosek o akceptację rozstrzygnięcia odwołania do Ministra Zdrowia za pośrednictwem dyrektora departamentu merytorycznego.

5. Niezwłocznie po uzyskaniu akceptacji wniosku, o którym mowa w ust. 4, Komisja Konkursowa informuje Oferenta o rozstrzygnięciu wniesionego odwołania.

§ 17

W przypadku uwzględnienia odwołania Komisja Konkursowa zobowiązana jest do ponownego rozpatrzenia ofert z zachowaniem postanowień § 10 pkt 5 regulaminu.

§ 18

W sytuacjach nieprzewidzianych niniejszym regulaminem rozstrzygnięcia będzie podejmowała Komisja Konkursowa zwykłą większością głosów zgodnie z § 6.

Załącznik 5.

Załącznik nr 5

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2002-12-31
  • Data wejścia w życie: 2002-12-31
  • Data obowiązywania: 2002-12-31
  • Dokument traci ważność: 2004-01-16
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA