REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 3 poz. 71

ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia 27 marca 2006 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:

§ 1. W załączniku do zarządzenia nr 134/05/DO Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. z 2006 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 1 w § 7:

a) pkt 10 i 11 otrzymują brzmienie:

„10) Departamentem Szkolenia Ustawicznego i Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi w zakresie planowania tematyki szkoleń i innych form doskonalenia zawodowego wszystkich grup pracowników resortu sprawiedliwości, nadzoru nad aplikacjami oraz utworzeniem Krajowego Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury,

11) Biurem Finansowo-Administracyjnym w zakresie planowania i wykonania budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym w zakresie opiniowania przewidywanych bądź wnioskowanych wydatków dotyczących Ministerstwa, ustalania skutków finansowych dla Ministerstwa projektowanych aktów normatywnych oraz opracowania wniosków do Ministerstwa Finansów w sprawie przeniesienia do budżetu Ministerstwa środków z określonych rezerw celowych budżetu,",

b) w pkt 12 przecinek zastępuje się kropką,

c) uchyla się pkt 13;

2) w rozdziale 2:

a) w § 16 w ust. 2 w pkt 15 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

„16) programowanie pracy rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi resortami, instytucjami i organizacjami.",

b) § 17 otrzymuje brzmienie:

„§ 17. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji należy:

1) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w zakresie wykonania orzeczeń karnych,

2) koordynowanie i ustalanie kierunków nadzoru penitencjarnego oraz koordynowanie prawidłowości jego wykonywania,

3) ewidencjonowanie odpisów europejskich nakazów aresztowania wydanych przez sądy powszechne oraz europejskich nakazów aresztowania wydanych przez inne Państwa członkowskie Unii Europejskiej,

4) monitorowanie terminowości wykonania europejskich nakazów aresztowania, informowanie Eurojustu o opóźnieniach i przyczynach opóźnień w ich wykonaniu,

5) sprawowanie nadzoru administracyjnego i organizacyjnego nad kuratorską służbą sądową, w tym określanie kierunków i koordynowanie pracy kuratorów sądowych,

6) wykonywanie nadzoru nad funkcjonowaniem ośrodków kuratorskich,

7) prowadzenie odwoławczych postępowań administracyjnych oraz opracowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości w sprawach dotyczących wypowiedzenia, rozwiązania stosunku pracy i przeniesienia na inne stanowisko lub do innego zespołu kuratorskiego służby sądowej oraz zawieszenie w pełnieniu obowiązków zawodowych kuratorów sądowych związanych z odwołaniami od decyzji prezesów sądów okręgowych,

8) opiniowanie wniosków kuratorów zawodowych, dotyczących udzielenia przez Ministra Sprawiedliwości urlopu dla poratowania zdrowia,

9) zapewnienie obsługi sądu dyscyplinarnego drugiej instancji dla zawodowych kuratorów sądowych działającego przy Ministrze Sprawiedliwości,

10) przygotowywanie projektu rocznego planu podziału środków z funduszu pomocy postpenitencjarnej Ministra Sprawiedliwości,

11) dokonywanie okresowego podziału środków z funduszu pomocy postpenitencjarnej na rzecz uprawnionych podmiotów,

12) rozpoznawanie wniosków podmiotów pozarządowych o przyznanie środków z funduszu pomocy postpenitencjarnej i przygotowywanie projektów decyzji Ministra Sprawiedliwości przyznających dotacje,

13) dokonywanie analiz sprawozdań z wykorzystania środków z funduszu pomocy postpenitencjarnej przez sądy powszechne, podmioty pozarządowe i Centralny Zarząd Służby Więziennej,

14) współdziałanie z Radą Główną do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym w zakresie realizacji zadań Rady,

15) współdziałanie z Krajową Radą Kuratorów w realizacji zadań Rady oraz umożliwianie odbywania posiedzeń Rady,

16) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów w zakresie wykonania orzeczeń rodzinnych i nieletnich,

17) nadzór nad działalnością zakładów dla nieletnich,

18) wykonywanie czynności związanych z kierowaniem nieletnich do zakładów poprawczych, przenoszeniem ich do innych zakładów oraz prowadzenie centralnej ewidencji nieletnich skierowanych do zakładów poprawczych,

19) wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w zakładach dla nieletnich,

20) koordynowanie i kontrola pracy wizytatorów w okręgowych zespołach nadzoru pedagogicznego,

21) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością sądów w zakresie postępowania egzekucyjnego w sprawach cywilnych, rodzinnych i należności sądowych,

22) sprawowanie nadzoru administracyjnego nad działalnością komorników sądowych i działalnością samorządu komorniczego w zakresie wykonywania orzeczeń sądowych oraz innych tytułów wykonawczych i egzekucyjnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i należności sądowych,

23) podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji uprawnień ofiar przestępstw,

24) monitorowanie sytuacji ofiar przestępstw, w celu opracowania standardów postępowania z pokrzywdzonymi, ze szczególnym uwzględnieniem pokrzywdzonych małoletnich oraz ofiar przestępstw popełnionych na tle seksualnym,

25) realizacja Decyzji Ramowej Rady Unii Europejskiej z 15 marca 2001 r. o pozycji ofiar w postępowaniu karnym (200l/220/WSiSW),

26) prowadzenie i przygotowywanie do publikacji wykazu instytucji, stowarzyszeń, fundacji lub organizacji społecznych, na rzecz których sąd może orzec nawiązkę albo świadczenie pieniężne na podstawie art. 47 i 49 Kodeksu karnego,

27) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie spraw, o których mowa w pkt 26,

28) organizowanie narad nadzorczych, konferencji i szkoleń z prezesami sądów, wizytatorami, sędziami, kuratorami okręgowymi i ich zastępcami oraz pracownikami zakładów dla nieletnich,

29) opracowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, interwencje, dezyderaty oraz zapytania poselskie i senatorskie w zakresie kompetencji Departamentu,

30) rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie należącym do kompetencji Departamentu, w tym skarg na działalność komorników sądowych,

31) współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi, fundacjami. Kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organami postępowania wykonawczego w zakresie działalności Departamentu.

2. W skład Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji wchodzą:

1) Wydział Wykonania Orzeczeń Karnych,

2) Wydział Kurateli,

3) Wydział Wykonania Orzeczeń Rodzinnych i Nieletnich,

4) Wydział Egzekucji Sądowej,

5) Wydział do Spraw Ofiar Przestępstw.",

c) § 18 otrzymuje brzmienie:

„§ 18. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego należy:

1) współpraca z organizacjami międzynarodowymi, w szczególności z Organizacją Narodów Zjednoczonych, Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie,

2) współdziałanie z innymi resortami w zakresie współpracy, o której mowa w pkt 1,

3) przygotowywanie sprawozdań z wykonywania przez Polskę postanowień konwencji dotyczących praw człowieka, co do których Ministerstwo Sprawiedliwości jest resortem wiodącym,

4) współpraca z Haską Konferencją Prawa Prywatnego Międzynarodowego w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości, w szczególności poprzez udział w sesjach Konferencji i przygotowywanie sprawozdań związanych z wykonywaniem konwencji haskich,

5) prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem Polski w konwencjach europejskich z zakresu działania resortu, a w szczególności opracowywanie wniosków dotyczących przystąpienia do konwencji europejskich lub ich wypowiedzenia oraz współudział w prowadzeniu spraw związanych z uczestnictwem Polski w konwencjach europejskich z zakresu działania innych resortów,

6) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie ich zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zgodności z prawem wspólnotowym,

7) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących współpracy międzynarodowej organów wymiaru sprawiedliwości,

8) prowadzenie i koordynowanie spraw związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, w tym z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości w pracach instytucji i organów UE,

9) wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, w tym przygotowywanie projektów umów międzynarodowych w zakresie działania resortu, podejmowanie działań mających na celu związanie się takimi umowami lub ich wypowiedzenie, a także opiniowanie wniosków innych resortów dotyczących opracowanych przez nie projektów umów międzynarodowych,

10) współpraca z organami Rady Europy,

11) prowadzenie spraw wynikających z udziału Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów,

12) inicjowanie i koordynowanie współpracy i wymiany doświadczeń z zagranicą w zakresie pracy organów wymiaru sprawiedliwości,

13) wykonywanie zadań organu centralnego w trybie ratyfikowanych umów międzynarodowych z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych, których wykonywania nie powierzono innym organom lub komórkom organizacyjnym Ministerstwa Sprawiedliwości,

14) udzielanie sądom polskim tekstów prawa obcego i wyjaśnianie obcej praktyki sądowej dla potrzeb prowadzonych przez nie postępowań,

15) udzielanie informacji o treści polskiego prawa wraz z tekstami odpowiednich aktów prawnych, na wniosek zagranicznych organów wymiaru sprawiedliwości lub urzędów konsularnych polskich lub państw obcych,

16) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków pomocowych przeznaczonych na finansowanie projektów realizowanych przez resort sprawiedliwości.

2. W skład Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego wchodzą:

1) Wydział Współpracy z Zagranicą,

2) Wydział Prawa Międzynarodowego,

3) Wydział Prawno-Traktatowy,

4) Wydział Prawa Europejskiego,

5) Wydział Programów Wspólnotowych,

6) Wydział Koordynacji Polityki Europejskiej.",

d) § 19 otrzymuje brzmienie:

„§ 19. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Organizacyjnego należy:

1) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie sądów powszechnych i powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, a w tym:

a) rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia, znoszenia i przekształcania sądów i prokuratur, a także zmian struktury wewnętrznej sądów powszechnych,

b) przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych ze zmianami struktury jednostek organizacyjnych resortu,

c) opracowywanie projektów przepisów regulaminowych i instrukcyjnych dla sądów i prokuratur,

2) koordynowanie nowych rozwiązań w działalności Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym przygotowywanie projektu regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz podziału czynności w Kierownictwie Resortu,

3) działanie w zakresie usprawnienia i doskonalenia organizacji, metod i techniki pracy innych jednostek organizacyjnych resortu,

4) nadzorowanie pracy inspektorów ds. biurowości oraz opracowywanie zbiorczych informacji związanych z nadzorem nad biurowością sądową i prokuratorską,

5) przeprowadzanie doraźnych wizytacji i lustracji w zakresie prawidłowości stosowania przepisów regulaminowych i instrukcyjnych dotyczących organizacji pracy sekretariatów sądowych, w tym sposobu prowadzenia urządzeń ewidencyjnych, oraz rzetelności sporządzania sprawozdań statystycznych,

6) prowadzenie spraw związanych z aktualizacją i zapewnieniem kompletności wzorów formularzy ksiąg i druków resortowych,

7) opiniowanie w zakresie funkcjonalno-użytkowym dokumentacji inwestycyjnej i remontowej budynków sądowych i prokuratorskich,

8) koordynowanie spraw i zadań dotyczących organizowania i funkcjonowania w resorcie policji sądowej,

9) monitorowanie i analizowanie przypadków agresji skierowanej w stosunku do sędziów, prokuratorów i innych pracowników sądów i prokuratur,

10) koordynowanie we współpracy z Departamentem Budżetu i Majątku Skarbu Państwa działań kierowników jednostek organizacyjnych resortu zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa w sądach i prokuraturach,

11) współdziałanie – w granicach uprawnień Ministra Sprawiedliwości – z organami samorządu adwokatów i radców prawnych,

12) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu adwokatów i radców prawnych i opracowywanie w tym zakresie projektów skarg Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego,

13) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu adwokackiego i radców prawnych w przedmiocie wpisów na listę adwokatów i listę radców prawnych oraz listę prawników zagranicznych prowadzoną przez okręgowe rady adwokackie i rady okręgowych izb radców prawnych, a także opracowywanie projektów sprzeciwów Ministra Sprawiedliwości w tych sprawach,

14) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości, związanych z testem umiejętności dla kandydatów ubiegających się o wpis na listę adwokatów albo radców prawnych,

15) nadzór nad postępowaniem dyscyplinarnym w sprawach dotyczących członków adwokatury i członków samorządu radców prawnych oraz prawników zagranicznych, w tym opracowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego oraz opracowywanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń Wyższych Sądów Dyscyplinarnych,

16) zastępstwo sądowe w sprawach wynikających z uprawnień Ministra Sprawiedliwości w stosunku do samorządu adwokatów i radców prawnych,

17) przekazywanie okręgowym radom adwokackim oraz radom okręgowych izb radców prawnych informacji o stosowaniu przez państwo obce wzajemności w wykonywaniu stałej praktyki przez polskich prawników, jak również przekazywanie tym radom tekstów właściwego prawa obcego w sprawach, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1069 z późn. zm.),

18) sprawowanie nadzoru nad działalnością notariuszy i organów samorządu notarialnego, a w tym:

a) przygotowywanie projektów decyzji o powołaniu lub odmowie powołania, odwołaniu notariusza, zmianie siedziby kancelarii notarialnej, w tym ustalanie potrzeb rozmieszczenia kancelarii notarialnych, powołania lub odmowie powołania na asesora notarialnego oraz prowadzenie akt osobowych notariuszy i asesorów notarialnych oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach,

b) przygotowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego oraz opracowywanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń Wyższego Sądu Dyscyplinarnego, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

c) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu notarialnego, opracowywanie w tym zakresie projektów skarg Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego oraz zastępstwo sądowe w tych sprawach,

d) inicjowanie podejmowania uchwał przez organy samorządu notarialnego w określonych sprawach należących do właściwości tych organów,

e) dokonywanie oceny pracy notariatu na podstawie analizy protokołów wizytacji i lustracji oraz sprawozdań z wykonywania nadzoru przez organy samorządu notarialnego i wizytatorów ds. notarialnych w sądach apelacyjnych,

19) sprawowanie zwierzchniego nadzoru nad działalnością komorników sądowych i działalnością samorządu komorniczego w sprawach kadrowych i organizacyjno-ustrojowych, a w szczególności:

a) przygotowywanie projektów decyzji w przedmiocie powoływania i odwoływania oraz przenoszenia komorników sądowych, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

b) analiza zarządzeń prezesów sądów apelacyjnych o utworzeniu, zniesieniu, zmianie granic rewirów komorniczych lub wyznaczaniu siedzib kancelarii komorniczych oraz przygotowywanie projektów zarządzeń Ministra Sprawiedliwości o uchyleniu tych czynności,

c) koordynowanie i wytyczanie kierunków działalności nadzorczej prezesów sądów apelacyjnych i okręgowych,

d) opracowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości do Sądu Najwyższego o uchylenie uchwał samorządu komorniczego, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

e) przygotowywanie projektów wniosków Ministra Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec komorników sądowych, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

f) przygotowywanie projektów postanowień Ministra Sprawiedliwości o zawieszeniu komorników w czynnościach, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

g) udział w egzaminie komorniczym,

20) przeprowadzanie kontroli wykonania obowiązku zawarcia umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej adwokatów, notariuszy, radców prawnych i komorników za szkody wyrządzone przy dokonywaniu czynności zawodowych,

21) opracowywanie projektów aktów prawnych z zakresu organizacji pracy ławników, biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych,

22) przygotowywanie projektów decyzji i postanowień Ministra Sprawiedliwości w sprawach dotyczących biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych, a także zastępstwo sądowe w tych sprawach,

23) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o tłumaczach przysięgłych, w tym m.in.:

a) zapewnienie obsługi Państwowej Komisji Egzaminacyjnej,

b) przygotowywanie świadectw potwierdzających nabycie uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego,

c) prowadzenie listy tłumaczy przysięgłych i jej ogłaszanie,

d) obsługa Komisji Odpowiedzialności Zawodowej,

e) przygotowywanie projektów odwołań od orzeczeń Komisji Odpowiedzialności Zawodowej,

24) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie sprawozdawczości statystycznej z działalności sądów, prokuratur, notariatu i biur komorniczych,

25) gromadzenie, opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie działania resortu oraz prowadzenie informatycznej bazy danych statystycznych resortu,

26) przetwarzanie we współpracy z Biurem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego danych statystycznych z prawomocnych orzeczeń,

27) udostępnianie i rozpowszechnianie wyników badań statystycznych resortu m.in. przez publikowanie roczników statystycznych resortu,

28) udział w tworzeniu statystyki publicznej w resorcie sprawiedliwości, w tym definiowanie założeń do systemów informatycznych z zakresu statystyki,

29) organizowanie ogólnopolskich narad Kierownictwa resortu z prezesami sądów apelacyjnych i okręgowych oraz prokuratorami apelacyjnymi i okręgowymi,

30) inicjowanie i organizowanie narad szkoleniowych inspektorów do spraw biurowości oraz kierowników oddziałów administracyjnych sądów i prokuratur,

31) prowadzenie Biblioteki Ministerstwa,

32) prowadzenie Archiwum Zakładowego, w tym sekcji Archiwum Akt Niejawnych,

33) wykonywanie czynności związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną doradców podatkowych,

34) opracowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, interwencje, dezyderaty oraz zapytania poselskie i senatorskie w zakresie kompetencji Departamentu.

2. W skład Departamentu Organizacyjnego wchodzą:

1) Wydział Organizacji,

2) Wydział Statystyki,

3) Wydział Adwokatury, Radców Prawnych, Biegłych Sądowych i Doradców Podatkowych,

4) Wydział Notariatu i Komorników Sądowych,

5) Wydział Tłumaczy Przysięgłych,

6) Archiwum Zakładowe,

7) Biblioteka.”,

e) § 24 otrzymuje brzmienie:

„§ 24. 1. Do podstawowych zadań Departamentu Szkolenia Ustawicznego i Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi należy:

1) realizacja zadań związanych z nadzorem nad prawidłową organizacją aplikacji sądowej, prokuratorskiej, referendarskiej, adwokackiej, radcowskiej i notarialnej,

2) realizacja zadań wynikających z obowiązku organizacji aplikacji sądowej, prokuratorskiej i referendarskiej, jej ujednoliceniem i harmonizacją programów szkolenia,

3) zatwierdzanie planów zajęć seminaryjnych dla aplikantów sądowych i prokuratorskich,

4) przygotowywanie i organizowanie egzaminów sędziowskich i prokuratorskich składanych przed komisją powołaną w Ministerstwie Sprawiedliwości,

5) realizacja zadań Ministra Sprawiedliwości, związanych z naborem na aplikacje: adwokacką, radcowską i notarialną oraz egzaminami – adwokackim, radcowskim i notarialnym,

6) rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń od postanowień przewodniczącego komisji egzaminacyjnej do spraw aplikacji: adwokackiej, radcowskiej i notarialnej oraz przygotowywanie projektów decyzji i postanowień w tych sprawach,

7) rozpatrywanie odwołań od uchwał komisji egzaminacyjnej do spraw aplikacji: adwokackiej, radcowskiej i notarialnej oraz przygotowywanie projektów decyzji w tych sprawach,

8) badanie zgodności z prawem uchwał organów samorządu adwokackiego i radców prawnych w przedmiocie wpisów na listę aplikantów adwokackich bądź aplikantów radcowskich oraz opracowywanie projektów sprzeciwów w tych sprawach,

9) opracowywanie programów centralnego szkolenia i ustawicznego szkolenia sędziów, prokuratorów i innych pracowników wymiaru sprawiedliwości, organizowanie i koordynowanie tych szkoleń oraz stały nadzór nad ich realizacją,

10) współpraca z sądami i prokuraturami oraz jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie szkolenia zawodowego sędziów i prokuratorów,

11) przygotowywanie i organizowanie centralnych szkoleń seminaryjnych aplikantów referendarskich oraz egzaminu referendarskiego,

12) realizacja zadań w zakresie szkolenia zawodowego urzędników sądów i prokuratur – zatwierdzanie staży urzędniczych w sądach i prokuraturach oraz koordynacja systemu szkolenia,

13) współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami właściwymi w zakresie międzynarodowego szkolenia wstępnego,

14) współpraca z wydziałami prawa uczelni wyższych, instytucjami i placówkami naukowo-badawczymi w zakresie szkolenia wstępnego i ustawicznego,

15) współpraca merytoryczna i koordynowanie działalności wydawniczej resortu w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego, z wyłączeniem spraw związanych z nadzorem nad zakładami budżetowymi sprawowanym przez Biuro Finansowo-Administracyjne,

16) wykonywanie innych zadań zleconych przez Ministra Sprawiedliwości związanych ze zmianą modelu szkolenia.

2. W skład Departamentu Szkolenia Ustawicznego i Nadzoru nad Aplikacjami Prawniczymi wchodzą:

1) Wydział Aplikacji Sądowej, Prokuratorskiej i Referendarskiej,

2) Wydział Aplikacji Adwokackiej, Radcowskiej i Notarialnej,

3) Wydział Szkolenia Ustawicznego Sędziów, Prokuratorów i Referendarzy Sądowych,

4) Wydział Szkolenia Urzędników sądów i prokuratury.”,

f) § 27 otrzymuje brzmienie:

„§ 27. 1. Do podstawowych zadań Biura Finansowo-Administracyjnego należy:

1) opracowywanie w zakresie dochodów i wydatków Ministerstwa projektu planu finansowego oraz planu finansowego – jego realizacja oraz prowadzenie w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości,

2) opracowywanie projektu planu państwowego funduszu celowego „Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej” i prowadzenie w tym zakresie ewidencji niezbędnej dla sporządzenia określonych sprawozdań,

3) nadzór nad zakładami budżetowymi, ich organizacją i funkcjonowaniem oraz prowadzenie w tym zakresie zbiorczej sprawozdawczości i sporządzanie analiz finansowych,

4) finansowanie zadań budżetowych, prowadzenie obsługi finansowo-księgowej i pełnienie funkcji dysponenta III stopnia środków budżetowych Ministerstwa Sprawiedliwości,

5) opracowywanie analiz prawno-budżetowych, w tym opracowywanie informacji, analiz i ocen w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń oraz prowadzenie prac związanych z projektowanymi aktami normatywnymi dotyczącymi wynagrodzeń,

6) sporządzanie i przekazywanie Dyrektorowi Generalnemu wniosków w sprawie wielkości środków finansowych na wynagrodzenia osobowe, które mogą być przeznaczone na nagrody w Ministerstwie,

7) opracowywanie planu zamówień publicznych, prowadzenie pod względem proceduralno-dokumentacyjnym postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, w tym udział w pracach komisji przetargowych, przy współpracy z komórkami organizacyjnymi zgłaszającymi potrzebę dokonania zamówienia,

8) realizacja wniosków sędziów i prokuratorów o przyznanie środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych (pożyczki),

9) prowadzenie ewidencji oraz gospodarki rzeczowymi składnikami majątkowymi, pozostającymi w zarządzie Ministerstwa, z wyłączeniem gospodarki sprzętem komputerowym, którą prowadzi Departament CORS i Informatyzacji Resortu,

10) administrowanie gmachem Ministerstwa i nadzór nad administracją budynków hotelowych oraz innych nieruchomości i obiektów pozostających w posiadaniu Ministerstwa Sprawiedliwości,

11) zaopatrywanie Ministerstwa w sprzęt i materiały biurowe oraz druki,

12) planowanie i realizacja zadań inwestycyjno-remontowych w odniesieniu do obiektów pozostających w zarządzie Ministerstwa,

13) obsługa nominacji sędziowskich i prokuratorskich,

14) planowanie i realizacja centralnych zakupów samochodów oraz prowadzenie spraw związanych z gospodarką samochodową w resorcie sprawiedliwości,

15) obsługa transportowa Ministerstwa,

16) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i obsługą funduszu świadczeń socjalnych w centrali Ministerstwa Sprawiedliwości,

17) realizacja świadczeń socjalnych oraz organizacja czasu wolnego pracowników i emerytów Ministerstwa,

18) koordynowanie zakwaterowania osób delegowanych do pracy w Ministerstwie,

19) nadzór nad Przychodnią Przyzakładową,

20) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w Ministerstwie oraz nadzór merytoryczny w tym zakresie nad jednostkami organizacyjnymi resortu,

21) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz nadzór nad zapewnieniem tej ochrony w jednostkach organizacyjnych resortu,

22) prowadzenie centrali telefonicznej, hali maszyn, powielarni i magazynów,

23) obsługa kancelaryjna Ministerstwa przez Kancelarię Główną w zakresie ustalonym przez instrukcję kancelaryjną.

2. W skład Biura Finansowo-Administracyjnego wchodzą:

1) Wydział Rachunkowości Budżetowej,

2) Wydział Administracyjno-Gospodarczy,

3) Wydział Zamówień Publicznych,

4) Wydział Transportu,

5) Wydział Spraw Socjalnych,

6) Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,

7) Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Przeciwpożarowej,

8) Stanowisko Pracy do Spraw Analiz Prawno-Budżetowych,

9) Kancelaria Główna.

3. Na czele Wydziału Rachunkowości Budżetowej stoi główny księgowy budżetu centrali, którego prawa i obowiązki określają odrębne przepisy.”;

3) w rozdziale 3:

a) w § 33 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) Rzecznik Prokuratora Generalnego.”,

b) § 37 otrzymuje brzmienie:

„§ 37. 1. Do podstawowych zadań Biura Postępowania Sądowego należy:

1) oddziaływanie na praktykę oskarżycielską powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury m.in. przez opracowywanie wyników badań problematyki kasacyjnej i kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych,

2) opracowywanie opinii prawnych, w zakresie postępowania sądowego, dla Kierownictwa resortu, zainteresowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a także na potrzeby własne Biura oraz innych biur Prokuratury Krajowej i prokuratur terenowych,

3) udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym w Izbie Karnej,

4) udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym w Izbie Cywilnej oraz Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych ze skarg kasacyjnych i skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnych orzeczeń sądu wniesionych przez Prokuratora Generalnego oraz w sprawach, w których Sąd Najwyższy uznał udział prokuratora za potrzebny lub prokurator zgłosił udział,

5) opracowywanie – na żądanie Sądu Najwyższego – pisemnych stanowisk w sprawach z zakresu prawa cywilnego, pracy i ubezpieczeń społecznych oraz gospodarczych, w których strony wniosły skargę kasacyjną lub skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnych orzeczeń, a nadto sporządzanie odpowiedzi na te skargi,

6) udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w składach zwykłych i powiększonych dotyczących zagadnień prawnych w sprawach karnych i cywilnych oraz w posiedzeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego zagadnienia prawne,

7) udział w posiedzeniu składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, udział w posiedzeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie, w której skargę kasacyjną wniosła Prokuratura Krajowa lub strona, jeżeli w postępowaniu przed sądem pierwszej instancji brał udział prokurator z Biura Postępowania Sądowego, udział w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym w sprawie, w której skargę wniosła Prokuratura Krajowa oraz w sprawie dotyczącej decyzji wydanej w postępowaniu administracyjnym, w którym udział zgłosiła Prokuratura Krajowa,

8) opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Sądu Najwyższego i do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie, i opracowywanie wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy i Naczelny Sąd Administracyjny,

9) opracowywanie i kierowanie do Sądu Najwyższego wniosków o wznowienie postępowania, inicjowanych przez prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, a także odpowiedzi na wnioski stron o wznowienie postępowania,

10) rozpoznawanie wniosków sądów, prokuratorów oraz stron o wniesienie przez Prokuratora Generalnego kasacji w sprawach karnych, karnych skarbowych, nieletnich i o wykroczenia oraz opracowywanie projektów kasacji od orzeczeń sądów powszechnych wydanych w tego rodzaju sprawach lub pism uzasadniających decyzje o odmowie wniesienia kasacji,

11) opracowywanie stanowisk uzasadniających decyzje o cofnięciu kasacji w sprawach karnych, wniesionych przez prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,

12) rozpoznawanie wniosków prokuratorów oraz stron o złożenie przez Prokuratora Generalnego skarg kasacyjnych oraz skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnych orzeczeń, w sprawach cywilnych, z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz gospodarczych, opracowywanie projektów tych skarg lub pism uzasadniających odmowę wniesienia tych środków zaskarżenia,

13) opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji wydanych przez ministrów, skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzje nieuwzględniające sprzeciwu Prokuratora Generalnego, skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego od orzeczeń wojewódzkiego sądu administracyjnego w tej kategorii spraw oraz innych środków prawnych zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego,

14) rozpatrywanie odwołań kwestionujących stanowisko prokuratur apelacyjnych zajmowane w sprawach przed sądami administracyjnymi i związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu administracyjnym, a także w przedmiocie odmowy wytoczenia przez prokuratora powództwa, zgłoszenia wniosku wszczynającego postępowanie nieprocesowe, przystąpienia do toczącego się postępowania sądowego bądź skorzystania przez prokuratora z tych środków prawnych,

15) udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom apelacyjnym,

16) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o ułaskawienie,

17) koordynowanie spraw związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu wykonawczym,

18) współdziałanie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i innymi właściwymi organami w zakresie udziału prokuratora w postępowaniu wykonawczym,

19) rozpatrywanie skarg i wniosków związanych z postępowaniem sądowym w zakresie kompetencji Biura,

20) administrowanie lokalnymi systemami informatycznymi biura oraz prowadzenie analiz z wykorzystaniem danych zawartych w systemach ogólnopolskich w zakresie posiadanych uprawnień.

2. W skład Biura Postępowania Sądowego wchodzą:

1) Zespół Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych,

2) Zespół Kasacji w Sprawach Karnych,

3) Zespół do Spraw Cywilnych i Administracyjnych,

4) Wydział do Spraw Ułaskawień.”.

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.

Minister Sprawiedliwości: Zbigniew Ziobro

 

 

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2006-06-02
  • Data wejścia w życie: 2006-04-01
  • Data obowiązywania: 2006-04-01
  • Dokument traci ważność: 2006-07-14

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA