REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 9 poz. 47

ZARZĄDZENIE Nr 1
SZEFA URZĘDU DO SPRAW CUDZOZIEMCÓW

z dnia 16 sierpnia 2007 r.

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu do Spraw Cudzoziemców

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Urzędowi do Spraw Cudzoziemców, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

1. Organizację i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Urzędu określają wewnętrzne regulaminy organizacyjne.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia opracują wewnętrzne regulaminy organizacyjne.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.2)

Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców: R. Rogala

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

2) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem Nr 1 Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia 17 września 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 13, poz. 35, z 2005 r. Nr 3, poz. 11 oraz z 2006 r. Nr 6, poz. 27), które utraciło moc z dniem 19 lipca 2007 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 maja 2007 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 120, poz. 818).

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU DO SPRAW CUDZOZIEMCÓW]

Załącznik do zarządzenia Nr 1 Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
z dnia 16 sierpnia 2007 r. (poz. 47)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU DO SPRAW CUDZOZIEMCÓW

§ 1.

Regulamin organizacyjny Urzędu do Spraw Cudzoziemców, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną i tryb pracy Urzędu do Spraw Cudzoziemców, zadania dyrektorów komórek organizacyjnych i zadania komórek organizacyjnych i tryb pracy.

§ 2.

Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:

1) Szef Urzędu – Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

2) Urząd – Urząd do Spraw Cudzoziemców;

3) Dyrektor Generalny – Dyrektora Generalnego Urzędu do Spraw Cudzoziemców;

4) dyrektor – dyrektora departamentu lub biura, kierownika Zespołu Kontroli i Ochrony Informacji Niejawnych oraz Audytora Wewnętrznego;

5) komórka organizacyjna – komórkę organizacyjną określoną w § 3 załącznika do zarządzenia Nr 82 Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2007 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi do Spraw Cudzoziemców (M.P. Nr 48, poz. 567).

§ 3.

1. Szef Urzędu kieruje Urzędem przy pomocy Zastępców Szefa Urzędu, Dyrektora Generalnego i dyrektorów komórek organizacyjnych.

2. Szef Urzędu:

1) wydaje:

a) zarządzenia o charakterze wewnętrznym,

b) decyzje administracyjne;

2) akceptuje projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów, jak również innych dokumentów opracowywanych w Urzędzie, kierowanych przez Szefa Urzędu do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z zarządzeniem Nr 9 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 2, poz. 18, z 2000 r. Nr 1, poz. 2 i 6, z 2001 r. Nr 3, poz. 7 i Nr 6, poz. 12 oraz z 2006 r. Nr 10, poz. 50);

3) podpisuje:

a) korespondencję, kierowaną do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, ministrów, kierowników centralnych i terenowych urzędów administracji rządowej, Przewodniczącego Rady do Spraw Uchodźczych, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz w sprawach o zasadniczym znaczeniu,

b) pisma zawierające stanowisko Urzędu w sprawach odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie i oświadczenia senatorskie,

c) pisma zawierające stanowisko Urzędu w sprawach dotyczących uczestnictwa w Unii Europejskiej i współpracy międzynarodowej,

d) wnioski i wystąpienia o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz odznak resortowych;

4) udziela imiennych upoważnień lub pełnomocnictw – dla Zastępców Szefa Urzędu, Dyrektora Generalnego oraz dla pracowników – do załatwiania spraw w jego imieniu;

5) wykonuje czynności wynikające z obowiązujących aktów prawnych, w tym należące do właściwości kierownika jednostki budżetowej.

3. Przedstawiane Szefowi Urzędu do podpisu:

1) dokumenty i materiały skutkujące wydaniem zarządzeń w sprawach:

a) związanych ze strukturą, organizacją i działalnością Urzędu – wymagają uprzedniego zaopiniowania przez Dyrektora Generalnego,

b) powodujących dodatkowe skutki finansowe dla budżetu Urzędu – wymagają uprzedniego zaopiniowania przez Dyrektora Biura Obsługi Finansowej i Dyrektora Generalnego;

2) projekty aktów prawnych o charakterze wewnętrznym (zarządzenia mające charakter normatywny oraz wytyczne) – wymagają uprzedniego zaopiniowania (parafowania) przez Dyrektora Biura Prawnego.

4. Przedstawiane Szefowi Urzędu do podpisu dokumenty wymagają uprzedniego parafowania przez dyrektora komórki organizacyjnej lub osobę go zastępującą.

5. Szef Urzędu może określić szczególny tryb przedstawiania materiałów i dokumentów do podpisu.

§ 4.

1. W przypadku nieobecności Szefa Urzędu Urzędem kieruje wyznaczony przez niego Zastępca Szefa Urzędu, a w razie niepowołania lub nieobecności Zastępcy Szefa Urzędu – Dyrektor Generalny.

2. W razie nieobecności osób, o których mowa w ust. 1, pracami Urzędu kieruje pisemnie upoważniona osoba zastępująca Dyrektora Generalnego.

§ 5.

Zastępcy Szefa Urzędu wydają zarządzenia, wytyczne, instrukcje i polecenia w sprawach wynikających z zakresu powierzonych im zadań.

§ 6.

1. Dyrektor Generalny zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, warunki jego działania, organizację pracy oraz prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Szefa Urzędu i Zastępców Szefa Urzędu.

2. Zadania Dyrektora Generalnego są określone w:

1) ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600);

2) ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660 i Nr 123, poz. 847);

3) innych aktach prawnych.

3. Dyrektor Generalny:

1) zapewnia w szczególności:

a) prawidłowe kształtowanie struktur organizacyjno-etatowych i zasad funkcjonowania Urzędu,

b) planowanie roczne w Urzędzie oraz opracowywanie sprawozdań w tym zakresie,

c) przygotowanie projektu budżetu Urzędu oraz nadzorowanie bieżącej realizacji budżetu,

d) przestrzeganie przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

2) odpowiada za funkcjonowanie systemów informatycznych i telekomunikacyjnych w zakresie działania Urzędu;

3) sprawuje nadzór nad komórkami organizacyjnymi w zakresie ich prawidłowego funkcjonowania i wykonywania zadań;

4) nadzoruje realizację zadań związanych z kontrolą finansową i audytem wewnętrznym w Urzędzie;

5) sprawuje nadzór nad realizacją zadań w zakresie obsługi logistycznej i transportowej Urzędu;

6) wykonuje inne zadania z upoważnienia Szefa Urzędu.

4. Dyrektora Generalnego zastępuje wyznaczona przez niego osoba.

5. Dyrektor Generalny realizuje swoje zadania przy pomocy tych komórek organizacyjnych, do których właściwości należą sprawy zapewnienia organizacyjnych, finansowych, kadrowych i administracyjnych warunków dla prawidłowego funkcjonowania Urzędu.

§ 7.

1. Szef Urzędu może upoważnić Zastępców Szefa Urzędu, Dyrektora Generalnego, dyrektorów komórek organizacyjnych oraz innych pracowników Urzędu do podejmowania określonych decyzji w jego imieniu, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.

2. Szef Urzędu lub Dyrektor Generalny w zakresie swojej właściwości udzielają pełnomocnictw i upoważnień osobom fizycznym i prawnym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych.

3. Wniosek o udzielenie przez Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego upoważnienia lub pełnomocnictwa, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych, powinien być uzasadniony. Projekt pełnomocnictwa lub upoważnienia wraz z wnioskiem jest kierowany do Biura Prawnego, które przedkłada pełnomocnictwo lub upoważnienie do podpisu Szefowi Urzędu lub Dyrektorowi Generalnemu, a po podpisaniu dokonuje rejestracji i doręcza pełnomocnikowi lub upoważnionemu.

4. Zespół Kontroli i Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy związane z upoważnieniami, których przedmiotem są kontrole zewnętrzne.

5. Kopie upoważnień i pełnomocnictw Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego, udzielonych pracownikom Urzędu, są przekazywane do Biura Dyrektora Generalnego, celem włączenia do akt osobowych pracowników.

§ 8.

1. Dyrektor kieruje komórką organizacyjną.

2. Podstawowym obowiązkiem dyrektora komórki organizacyjnej jest zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań określonych dla komórki organizacyjnej oraz wykonywanie zarządzeń i poleceń Szefa Urzędu, Zastępców Szefa Urzędu oraz Dyrektora Generalnego.

3. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej należy:

1) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej;

2) ustalanie i koordynowanie realizacji zadań przez wewnętrzne komórki organizacyjne, tj. wydziały, zespoły i stanowiska pracy;

3) ustalanie zakresu czynności podległych pracowników;

4) bezpośrednia kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników komórki organizacyjnej;

5) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;

6) dokonywanie stałej oceny członków korpusu służby cywilnej w zakresie wykonywania powierzonych im zadań;

7) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych;

8) reprezentowanie Urzędu na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych zarządzeniem Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego do właściwości tych osób;

9) udział w pracach parlamentarnych w zakresie zadań Szefa Urzędu zgodnie z właściwością komórki organizacyjnej.

4. Dyrektorzy komórek organizacyjnych, w których są przetwarzane dane osobowe, wykonują szczegółowe obowiązki administratora danych osobowych, określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w odniesieniu do prowadzonych w tych komórkach organizacyjnych zbiorów danych osobowych, z tym że obowiązki administratora danych osobowych w odniesieniu do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców o nazwie „System Pobyt” wykonuje Dyrektor Biura Informatyki i Ewidencji Cudzoziemców.

5. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Szefa Urzędu a wymagających zaangażowania kilku komórek organizacyjnych lub rozstrzygnięć przekraczających zakres działania komórki organizacyjnej.

6. Dyrektor komórki organizacyjnej, w zakresie swego działania, przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do właściwości innych osób, a w szczególności:

1) podpisuje pisma i materiały kierowane do Szefa Urzędu, Zastępców Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego oraz parafuje pisma i materiały przedkładane im do podpisu;

2) podpisuje pisma kierowane do osób na równorzędnych stanowiskach w innych urzędach administracji publicznej;

3) podpisuje pisma w sprawach skarg i wniosków nie zastrzeżone do podpisu przez Szefa Urzędu, Zastępców Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego;

4) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych przez Szefa Urzędu, Zastępców Szefa Urzędu lub Dyrektora Generalnego w odrębnym upoważnieniu.

7. Dyrektor komórki organizacyjnej w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym tej komórki może określić rodzaje pism, do podpisywania których są upoważnieni zastępcy dyrektora, naczelnicy wydziałów lub inni pracownicy komórki organizacyjnej.

8. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik wskazany przez dyrektora po uzyskaniu zgody Dyrektora Generalnego.

§ 9.

1. W skład Urzędu wchodzą departamenty, biura i zespoły jako podstawowe komórki organizacyjne – wymienione w statucie Urzędu, powołane do realizacji zadań merytorycznych oraz zadań związanych z obsługą Urzędu.

2. Ustala się następujące symbole literowe podstawowych komórek organizacyjnych:

1) Departament Legalizacji Pobytu i Wykazu Cudzoziemców – DL;

2) Departament Postępowań Uchodźczych – DPU;

3) Biuro Organizacji Ośrodków dla Cudzoziemców Ubiegających się o Nadanie Statusu Uchodźcy lub Azylu – BOO;

4) Biuro Współpracy Międzynarodowej – BWM;

5) Biuro Informatyki i Ewidencji Cudzoziemców – BIEC;

6) Biuro Prawne – BP;

7) Biuro Obsługi Finansowej – BOF;

8) Biuro Dyrektora Generalnego – BDG;

9) Zespół Kontroli i Ochrony Informacji Niejawnych – ZKIN;

10) Zespół do Spraw Audytu Wewnętrznego – AW.

§ 10.

1. W skład komórek organizacyjnych wchodzą wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych.

2. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału. Kierowanie wydziałem może być powierzone zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej albo pracownikowi zajmującemu stanowisko głównego specjalisty wyznaczonemu przez dyrektora komórki organizacyjnej. Naczelnik wydziału odpowiada za całokształt spraw objętych zakresem właściwości wydziału.

3. W komórkach organizacyjnych o strukturze bezwydziałowej, w przypadkach wyodrębnienia zespołowych stanowisk do określonych spraw, Dyrektor Generalny wyznacza pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności.

4. Pracownicy zatrudnieni na jednoosobowych, wyodrębnionych stanowiskach do określonych spraw podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.

5. Wydział powinien składać się z co najmniej pięciu pracowników, chyba że względy celowości przemawiają za utworzeniem wydziału o mniejszej obsadzie.

§ 11.

1. W skład komórek organizacyjnych wchodzą sekretariaty.

2. Do zakresów czynności pracowników sekretariatów należy sprawowanie obsługi kancelaryjnej komórki organizacyjnej, kontrola załatwiania spraw terminowych, prowadzenie zbiorów wydawnictw urzędowych, zbiorów' zarządzeń Szefa Urzędu i Dyrektora Generalnego oraz wykonywanie innych czynności określonych w instrukcji kancelaryjnej Urzędu.

§ 12.

1. Komórki organizacyjne funkcjonują na podstawie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego i etatu.

2. Wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej, ustalający szczegółowy podział zadań między wydziałami, samodzielnymi stanowiskami pracy lub innymi wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi, określa dyrektor komórki organizacyjnej w porozumieniu z Biurem Dyrektora Generalnego i po uzgodnieniu ich treści pod względem formalno-prawnym z Biurem Prawnym przedkłada do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu.

3. Etat, określający wewnętrzną strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej:

1) przygotowuje Biuro Dyrektora Generalnego po uzgodnieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej;

2) zatwierdza Dyrektor Generalny.

4. Zmiany w etacie komórki organizacyjnej następują w trybie określonym w ust. 3.

5. Zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej i etat komórki organizacyjnej przekazuje się do Biura Dyrektora Generalnego, które prowadzi zbiór tych dokumentów.

§ 13.

1. Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych Urzędu należy przede wszystkim:

1) realizowanie zadań Szefa Urzędu i koordynowanie prac, dla których komórka organizacyjna jest komórką wiodącą;

2) opracowywanie innych niż projekty aktów normatywnych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych, umów, programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów, wynikających z zadań komórki organizacyjnej.

2. Do zadań komórek organizacyjnych w zakresie działalności legislacyjnej należy:

1) opracowywanie wstępnych projektów aktów normatywnych dotyczących zagadnień pozostających w zakresie ich działania wraz z uzasadnieniem, oceną skutków regulacji, w tym skutków finansowych, opinią wstępną o zgodności projektowanego aktu z prawem Unii Europejskiej i listą uczestników konsultacji społecznych;

2) uzgadnianie projektów aktów normatywnych ze wszystkimi zainteresowanymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, w tym z Biurem Prawnym, oraz przekazywanie uzgodnionych projektów do Biura Prawnego do dalszego prowadzenia;

3) uczestnictwo w zakresie działania komórki organizacyjnej w prowadzonych przez inne komórki organizacyjne uzgodnieniach projektów aktów normatywnych opracowanych w Urzędzie;

4) przedstawianie w zakresie działania komórki organizacyjnej, na wniosek Biura Prawnego, stanowiska do uwag o charakterze merytorycznym, zgłoszonych do projektów aktów normatywnych w toku uzgodnień międzyresortowych, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów;

5) udział przedstawicieli komórki organizacyjnej, na wniosek Biura Prawnego, w konferencjach i posiedzeniach odbywanych w toku uzgodnień międzyresortowych, omawiających projekty aktów normatywnych dotyczących jej zakresu działania;

6) opiniowanie, na wniosek Biura Prawnego, projektów aktów normatywnych, dotyczących zakresu ich działania, przesyłanych przez inne resorty w toku uzgodnień międzyresortowych.

3. Przy wykonywaniu swoich zadań komórki organizacyjne są obowiązane do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień roboczych, opiniowania, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac dla realizacji zadania.

4. Jeżeli zadanie wymaga współdziałania kilku komórek organizacyjnych, komórkę wiodącą wyznacza Szef Urzędu, z zachowaniem przepisu § 14.

5. Komórki organizacyjne mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie na podstawie zarządzeń Szefa Urzędu.

§ 14.

Wszystkie komórki organizacyjne współdziałają stale z:

1) Biurem Prawnym w zakresie:

a) inicjowania, projektowania i opiniowania aktów prawnych,

b) projektów stanowisk Szefa Urzędu w sprawach toczących się przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości i Europejskim Trybunałem Praw Człowieka;

2) Biurem Współpracy Międzynarodowej w zakresie projektowania stanowiska Urzędu dotyczącego dokumentów Unii Europejskiej;

3) Biurem Obsługi Finansowej w zakresie planowania i wykonywania budżetu Urzędu;

4) Zespołem Kontroli i Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie skarg i wniosków, ochrony informacji niejawnych i spraw obronnych.

§ 15.

Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Szef Urzędu po zasięgnięciu opinii Biura Prawnego.

§ 16.

Do zakresu działania Departamentu Postępowań Uchodźczych należy:

1) prowadzenie spraw związanych z:

a) nadawaniem i pozbawianiem statusu uchodźcy,

b) udzielaniem i pozbawianiem azylu,

c) udzielaniem zgody na pobyt tolerowany:

– w postępowaniu o nadanie statusu uchodźcy,

– w postępowaniu o pozbawienie statusu uchodźcy lub pozbawienie azylu,

– gdy okoliczności określone w art. 97 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818) ujawniły się po wydaniu decyzji o odmowie nadania statusu uchodźcy zawierającej nakaz opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub po wydaniu decyzji o pozbawieniu statusu uchodźcy,

– na wniosek organu zobowiązanego do wykonania decyzji: o odmowie nadania statusu uchodźcy zawierającej nakaz opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o pozbawieniu statusu uchodźcy lub pozbawieniu azylu, gdy wydalenie cudzoziemca jest niewykonalne z przyczyn niezależnych od organu wykonującego decyzję lub od cudzoziemca,

d) cofaniem zgody na pobyt tolerowany udzielonej w przypadkach, o których mowa w lit. c,

e) udzielaniem ochrony czasowej,

f) przedłużaniem okresu pobytu cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy w strzeżonym ośrodku lub areszcie w celu wydalenia oraz zwalnianiem ze strzeżonego ośrodka lub aresztu w celu wydalenia cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, cudzoziemców, którym nadano status uchodźcy, udzielono azylu lub zgody na pobyt tolerowany;

2) prowadzenie spraw związanych ze stosowaniem rozporządzenia Rady nr 343/2003/WE z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiającego kryteria i mechanizmy określania Państwa Członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z Państw Członkowskich przez obywatela państwa trzeciego (Dz. Urz. UE L 050 z 25.02.2003, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 19, t. 6, str. 109);

3) gromadzenie, analizowanie i udostępnianie informacji o krajach pochodzenia cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy lub udzielenie azylu, a także informacji o krajach pochodzenia cudzoziemców, do których stosuje się przepisy o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany lub ochrony czasowej.

§ 17.

Do zakresu działania Departamentu Legalizacji Pobytu i Wykazu Cudzoziemców należy prowadzenie spraw związanych z:

1) legalizacją pobytu cudzoziemców;

2) udzielaniem i cofaniem zgody na pobyt tolerowany w zakresie nienależącym do zadań Departamentu Postępowań Uchodźczych;

3) nakładaniem na przewoźników kar administracyjnych;

4) wydalaniem cudzoziemców z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

5) wykazem cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany, zwanym dalej „wykazem”, w tym opracowywanie danych statystycznych i ich udostępnianie oraz udostępnianie danych osobowych.

§ 18.

Do zakresu działania Biura Organizacji Ośrodków dla Cudzoziemców Ubiegających się o Nadanie Statusu Uchodźcy lub Azylu należy prowadzenie spraw związanych z:

1) udzielaniem pomocy:

a) cudzoziemcom ubiegającym się o nadanie statusu uchodźcy,

b) cudzoziemcom, którzy cofnęli wniosek o nadanie statusu uchodźcy,

c) małoletnim cudzoziemcom przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki ubiegającym się o udzielenie azylu,

d) cudzoziemcom korzystającym z ochrony czasowej;

2) opieką faktyczną nad małoletnimi cudzoziemcami przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki ubiegającymi się o nadanie statusu uchodźcy lub udzielenie azylu.

§ 19.

Do zakresu działania Biura Współpracy Międzynarodowej należy:

1) prowadzenie spraw związanych ze współpracą z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie działania Szefa Urzędu i koordynacja działań podejmowanych w tej dziedzinie przez komórki organizacyjne;

2) koordynowanie projektowania stanowiska Urzędu dotyczącego dokumentów Unii Europejskiej;

3) inicjowanie, organizacja i koordynacja współpracy międzynarodowej w zakresie działania Szefa Urzędu;

4) prowadzenie obsługi zagranicznych wyjazdów służbowych pracowników Urzędu;

5) współorganizowanie zagranicznych wizyt w Urzędzie;

6) gromadzenie materiałów informacyjnych o sytuacji migracyjnej i politykach migracyjnych, związanych z warunkami realizacji zadań Urzędu;

7) prowadzenie księgozbioru Urzędu.

§ 20.

Do zakresu działania Biura Informatyki i Ewidencji Cudzoziemców należy prowadzenie spraw związanych z:

1) budową, utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby Urzędu, w tym na potrzeby krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców o nazwie „System Pobyt”;

2) opracowywanie na podstawie krajowego zbioru rejestrów i ewidencji w sprawach cudzoziemców danych statystycznych i ich udostępnianie;

3) wytwarzanie i personalizowanie dokumentów wydawanych cudzoziemcom przez właściwe organy administracji publicznej na podstawie przepisów:

a) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818),

b) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

c) ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043 oraz z 2007 r. Nr 120, poz. 818);

4) udostępnianie danych osobowych z krajowego zbioru rejestrów i ewidencji w sprawach cudzoziemców.

§ 21.

Do zakresu działania Biura Prawnego należy:

1) zapewnienie zgodności przygotowywanych w Urzędzie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej;

2) koordynowanie opracowywania projektów stanowisk:

a) Rządu wobec przekazanych Szefowi Urzędu innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,

b) Szefa Urzędu wobec przekazanych Szefowi Urzędu do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;

3) nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych pozostających we właściwości Szefa Urzędu oraz stanowisk, o których mowa w pkt 2;

4) wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, w tym zapewnienie ochrony prawnej interesów Szefa Urzędu;

5) prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Szefa Urzędu;

6) prowadzenie spraw związanych z regulaminem organizacyjnym Urzędu;

7) prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Szefa Urzędu, ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Szefa Urzędu;

8) prowadzenie ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego.

§ 22.

Do zakresu działania Biura Obsługi Finansowej należy prowadzenie spraw z zakresu obsługi finansowej i rachunkowości Urzędu, a w szczególności:

1) opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetowych Urzędu oraz przygotowywanie wniosków dotyczących przesunięcia środków w planie wydatków;

2) bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem planu dochodów i wydatków przez komórki organizacyjne;

3) sporządzanie sprawozdań z realizacji wykonania dochodów i wydatków budżetowych Urzędu oraz innych sprawozdań finansowych wynikających z odrębnych przepisów;

4) prowadzenie spraw związanych z obliczaniem wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom Urzędu;

5) prowadzenie ewidencji wartościowej majątku Urzędu;

6) prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej dokonywanych wydatków budżetowych i pozabudżetowych oraz rozliczeń z tytułu odprowadzanych podatków i składek;

7) sporządzanie bilansu Urzędu.

§ 23.

Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy:

1) prowadzenie spraw związanych z:

a) problematyką wewnętrznych regulaminów organizacyjnych i etatów komórek organizacyjnych,

b) opracowywaniem założeń polityki kadrowej w Urzędzie,

c) obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej, innych pracowników Urzędu oraz funkcjonariuszy oddelegowanych do Urzędu,

d) obsługą państwowego zasobu kadrowego w Urzędzie,

e) szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej w Urzędzie,

f) kontrolą warunków pracy, a także przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie,

g) wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali pracownikom Urzędu,

h) obsługą socjalną pracowników Urzędu, i) pracą rzecznika dyscyplinarnego;

2) zastępstwo procesowe Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy;

3) prowadzenie:

a) Kancelarii Ogólnej Urzędu,

b) rejestru zarządzeń Dyrektora Generalnego;

4) obsługa administracyjna, gospodarcza oraz techniczna komórek organizacyjnych, w szczególności prowadzenie:

a) zakupów na potrzeby komórek organizacyjnych oraz zapewnienie obsługi serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzętu biurowego i technicznego,

b) działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Urzędu,

c) gospodarki magazynowej i transportowej oraz ewidencji i inwentaryzacji mienia Urzędu,

d) spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w Urzędzie;

5) prowadzenie spraw związanych z kontaktami Szefa Urzędu i Zastępców Szefa Urzędu ze środkami masowego przekazu;

6) koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne w zakresie korzystania przez cudzoziemców z ochrony czasowej;

7) obsługa logistyczna ośrodków dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.

§ 24.

Do zakresu działania Zespołu Kontroli i Ochrony Informacji Niejawnych należy:

1) kontrola wykonywania przez wojewodów zadań wynikających z ustaw wymienionych w art. 143 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach w zakresie zgodności ich działania z prawem oraz polityką w dziedzinie migracji i uchodźstwa;

2) rozpatrywanie skarg i wniosków związanych z działalnością Urzędu;

3) prowadzenie kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych w zakresie określonym przez Dyrektora Generalnego;

4) zapewnienie warunków do realizacji zadań przez organy upoważnione do prowadzenia kontroli w Urzędzie;

5) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań Szefa Urzędu wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600);

6) prowadzenie spraw związanych z ochroną fizyczną Urzędu i ośrodków dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy;

7) kontrola stanu bezpieczeństwa w ośrodkach dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy;

8) prowadzenie spraw związanych z obronnością w Urzędzie;

9) prowadzeniem archiwum Urzędu.

§ 25.

1. Zespół do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za prowadzenie oceny funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli w Urzędzie.

2. Do zadań Zespołu do Spraw Audytu Wewnętrznego należy w szczególności:

1) badanie zgodności działalności Urzędu z przepisami prawa oraz obowiązującymi aktami wewnętrznymi w zakresie systemów zarządzania i kontroli;

2) ocena efektywności i gospodarności podejmowanych działań;

3) ocena systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem;

4) badanie dowodów księgowych, zapisów w księgach rachunkowych oraz prawidłowości stosowania zasad rachunkowości;

5) ocena wiarygodności sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu;

6) czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA