REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 49

ZARZĄDZENIE NR 37
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 21 sierpnia 2017 r.

w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zarządzenie określa sposób i tryb:

1) opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych z zakresu właściwości Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Ministrem”;

2) opiniowania i uzgadniania projektów aktów normatywnych przekazanych do Ministra przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne podmioty obowiązane na podstawie odrębnych przepisów;

3) prowadzenia ewidencji aktów normatywnych oraz wydawania Dziennika Urzędowego Ministra.

2. Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do opracowywania i uzgadniania:

1) projektów stanowisk Rady Ministrów do projektów ustaw przygotowanych przez: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, grupę posłów, komisje sejmowe, Senat Rzeczypospolitej Polskiej albo obywateli;

2) projektów umów międzynarodowych.

3. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do projektów aktów normatywnych dotyczących stopni alarmowych w rozumieniu ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904 i 1948). Zarządzenia te podlegają niezwłocznej rejestracji w ewidencji aktów normatywnych Ministra.

§ 2.

Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:

1) właściwym członku Kierownictwa – należy przez to rozumieć: Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, sprawującego nadzór nad wykonywaniem zadań przez określoną komórkę organizacyjną;

2) jednostce organizacyjnej – należy przez to rozumieć urząd obsługujący organ podległy lub nadzorowany przez Ministra właściwy merytorycznie dla danej sprawy albo inną jednostkę organizacyjną podległą lub nadzorowaną przez Ministra właściwą merytorycznie dla danej sprawy;

3) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji właściwą merytorycznie dla danej sprawy albo wskazaną do jej prowadzenia przez właściwego członka Kierownictwa;

4) projekcie aktu normatywnego – należy przez to rozumieć projekt: ustawy, założeń projektu ustawy, rozporządzenia, zarządzenia oraz uchwały Rady Ministrów;

5) właściwym wykazie prac – należy przez to rozumieć odpowiednio: wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów, wykaz prac programowych Rady Ministrów, wykaz prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów oraz wykaz prac legislacyjnych Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji obejmujący projekty rozporządzeń, nad którymi będą prowadzone prace w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „wykazem prac legislacyjnych Ministra”.

§ 3.

W sprawach związanych z opracowywaniem, uzgadnianiem, wydawaniem i ogłaszaniem aktów normatywnych stosuje się przepisy:

1) ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523);

2) ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. poz. 443, z 2002 r. poz. 1824, z 2010 r. poz. 1395 oraz z 2011 r. poz. 676);

3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych (Dz. U. poz. 891);

4) uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2016 r. poz. 1006 i 1204).

§ 4.

Projekt aktu normatywnego opracowuje się z uwzględnieniem zasad techniki prawodawczej określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283).

§ 5.

1. Koordynację działalności legislacyjnej w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, zwanym dalej „resortem”, sprawuje Departament Prawny.

2. Komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne są obowiązane analizować systematycznie akty normatywne, pozostające w zakresie ich właściwości, pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności.

3. Komórki organizacyjne, po stwierdzeniu konieczności podjęcia prac legislacyjnych, są obowiązane do ich rozpoczęcia, w tym również po uzyskaniu stosownej informacji od jednostek organizacyjnych, i poinformowania o tym fakcie Departamentu Prawnego.

4. Koordynację wykonywania zadań z zakresu legislacji przez jednostki organizacyjne sprawują komórki organizacyjne prowadzące sprawy związane z nadzorem Ministra nad daną jednostką albo wskazane do ich prowadzenia przez właściwego członka Kierownictwa.

§ 6.

Obsługę członków Kierownictwa uczestniczących w posiedzeniach:

1) Rady Ministrów oraz Stałego Komitetu Rady Ministrów zapewnia:

a) Departament Prawny – w zakresie projektów aktów normatywnych, projektów stanowisk Rady Ministrów do projektów ustaw oraz projektów umów międzynarodowych,

b) komórka organizacyjna – w zakresie swojej właściwości, odnośnie projektów innych niż określone w lit. a,

c) Departament Budżetu – w zakresie projektu ustawy budżetowej oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej,

d) Biuro Ministra – w zakresie projektów innych niż projekty, o których mowa w lit. a–c, oraz w zakresie organizacyjnym odnośnie wszystkich projektów;

2) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji zapewnia Departament Teleinformatyki;

3) Komitetu do Spraw Europejskich zapewnia Departament Spraw Międzynarodowych;

4) Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów zapewnia:

a) komórka organizacyjna – w zakresie swojej właściwości,

b) Biuro Ministra – w zakresie projektów innych niż projekty, o których mowa w lit. a, oraz w zakresie organizacyjnym odnośnie wszystkich projektów.

§ 7.

Przedstawiciele komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych biorą udział w pracach parlamentarnych dotyczących projektów ustaw z zakresu właściwości Ministra.

§ 8.

1. Komórka organizacyjna występuje do właściwego członka Kierownictwa z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie prac nad projektem aktu normatywnego. Do wniosku dołącza się:

1) projekt aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy – projekt założeń wraz z oceną skutków regulacji, albo

2) informację w przedmiocie określenia celu i potrzeby projektowanej regulacji, jak również ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. W przypadku gdy wejście w życie projektu będzie powodowało skutki finansowe, należy określić wysokość tych skutków oraz wskazać źródło ich sfinansowania. Do wniosku można dołączyć ocenę skutków regulacji.

2. Przygotowany na podstawie informacji i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 2, projekt aktu normatywnego musi być zgodny z zaakceptowanym przez właściwego członka Kierownictwa wnioskiem. W przypadku gdy opracowany projekt wykracza poza zakres udzielonej zgody, wymagana jest dodatkowa akceptacja właściwego członka Kierownictwa.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, komórka organizacyjna dołącza harmonogram prac.

§ 9.

1. Minister może zadecydować o wyrażeniu zgody na prowadzenie prac nad projektem aktu normatywnego w trybie odrębnym, w szczególności w przypadku, gdy znaczenie projektu oraz przewidywane skutki społeczno-gospodarcze czy też jego pilność wskazują na zasadność zastosowania tego trybu.

2. Tryb odrębny może w szczególności polegać na:

1) powierzeniu opracowania projektu aktu normatywnego lub przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych przez jednostkę organizacyjną;

2) rezygnacji z uzgodnień wewnątrzresortowych.

§ 10.

1. Projekt założeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia, po uzyskaniu zgody, o której mowa w § 8 albo § 9, wymagają wpisania do właściwego wykazu prac.

2. Departament Prawny koordynuje aktualizację właściwych wykazów prac na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych.

3. Departament Prawny współpracuje z Departamentem Komunikacji Społecznej w zakresie aktualizacji wykazu prac legislacyjnych Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra.

4. Komórka organizacyjna informuje Departament Prawny o uzyskaniu zgody, o której mowa w § 8 albo § 9, równocześnie ze skierowaniem projektu aktu normatywnego do uzgodnień wewnątrzresortowych oraz dołącza do tej informacji projekt zgłoszenia do właściwego wykazu prac zaakceptowany przez dyrektora komórki merytorycznej.

5. Przed skierowaniem projektu aktu normatywnego do uzgodnień wewnątrzresortowych komórka organizacyjna może wystąpić do Departamentu Budżetu o zaopiniowanie oceny skutków regulacji projektu. Departament Budżetu przedstawia opinię komórce organizacyjnej.

§ 11.

1. Komórka organizacyjna przeprowadza uzgodnienia wewnątrzresortowe.

2. W ramach uzgodnień wewnątrzresortowych projekt aktu normatywnego wraz z oceną skutków regulacji podlega zaopiniowaniu przez Departament Budżetu i Departament Prawny oraz przez komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne, których projekt dotyczy.

3. Komórka organizacyjna, w uzgodnieniu z Departamentem Spraw Międzynarodowych, przygotowuje wstępne oświadczenie co do zgodności projektu aktu normatywnego z prawem Unii Europejskiej.

4. Przekazanie projektu aktu normatywnego do uzgodnień wewnątrzresortowych następuje z zachowaniem 7-dniowego terminu przedstawienia opinii do projektu. Wyznaczenie terminu krótszego wymaga uzasadnienia.

5. W przypadku powstania w trakcie uzgodnień wewnątrzresortowych niemożliwych do usunięcia rozbieżności, w tym podczas organizowanej przez komórkę organizacyjną konferencji uzgodnieniowej, komórka ta przedstawia sprawę do rozstrzygnięcia właściwemu członkowi Kierownictwa. O podjętym rozstrzygnięciu komórka organizacyjna informuje Departament Prawny.

6. Uzgodnieniom wewnątrzresortowym nie podlegają projekty rozporządzeń:

1) Prezesa Rady Ministrów – dotyczące przedterminowych wyborów wójta, burmistrza albo prezydenta miasta oraz przedterminowych wyborów do rad i sejmików;

2) Ministra – dotyczące nadania osobowości prawnej kościelnym jednostkom organizacyjnym.

§ 12.

1. Komórka organizacyjna przekazuje uzgodniony wewnątrzresortowo projekt aktu normatywnego, przygotowany przy użyciu szablonu do opracowywania aktów normatywnych udostępnionego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, do Departamentu Prawnego, który kieruje go do uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych.

2. Komórka organizacyjna określa zakres opiniowania oraz konsultacji publicznych projektu aktu normatywnego wraz z podaniem danych teleadresowych podmiotów, którym projekt powinien zostać przekazany, z uwzględnieniem w szczególności:

1) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;

2) podmiotów, którym projekt, z uwagi na zakres regulacji, powinien zostać przekazany na podstawie odrębnych przepisów;

3) wybranych podmiotów, w zakresie działania których mieści się przedmiot regulacji.

3. Departament Prawny przekazuje komórce organizacyjnej uwagi zgłoszone do projektu aktu normatywnego w ramach uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych.

4. Komórka organizacyjna, po opracowaniu zmienionej wersji projektu aktu normatywnego, w związku z uwagami przedstawionymi w ramach uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych, przekazuje ją do Departamentu Prawnego w wersji przygotowanej przy użyciu szablonu do opracowywania aktów normatywnych udostępnionego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

5. Komórka organizacyjna, w przypadku nieuwzględnienia uwag przedstawionych do projektu aktu normatywnego w trakcie uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych, obowiązana jest do przekazania do Departamentu Prawnego stanowiska uzasadniającego ich nieuwzględnienie.

6. Departament Prawny, przy udziale przedstawicieli komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, organizuje i przeprowadza międzyministerialną konferencję uzgodnieniową w przypadku nieuwzględnienia dużej liczby uwag zgłoszonych do projektu aktu normatywnego w ramach uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych. W tym przypadku komórka organizacyjna obowiązana jest w szczególności do przygotowania tabeli rozbieżności.

§ 13.

1. Komórka organizacyjna, w przypadku prac nad projektem ustawy, jest obowiązana do opracowania i przekazania do Departamentu Prawnego projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla projektowanej ustawy, a w przypadku projektu ustawy mającego na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej – projektów aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy.

2. Przekazanie do Departamentu Prawnego projektów aktów wykonawczych, o których mowa w ust. 1, przez komórkę organizacyjną powinno nastąpić wraz z projektem ustawy w wersji po jej uzgodnieniu, opiniowaniu oraz konsultacjach publicznych.

§ 14.

Przedstawiciel Departamentu Prawnego reprezentuje resort na posiedzeniach komisji prawniczej. W przypadku uznania przez Departament Prawny konieczności udziału w posiedzeniu przedstawiciela komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, jej przedstawiciel uczestniczy również w posiedzeniu komisji prawniczej.

§ 15.

Departament Prawny przekazuje, w postaci elektronicznej, do Departamentu Komunikacji Społecznej stanowiska przedstawione do projektu aktu normatywnego w ramach uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych, celem udostępnienia ich w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra oraz Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

§ 16.

1. Projekty rozporządzeń Ministra oraz projekty zarządzeń Ministra uzgodnione i zaopiniowane przez Departament Prawny pod względem zgodności z obowiązującym stanem prawnym i zasadami techniki prawodawczej opracowuje w szablonie do formatowania aktów normatywnych Departament Prawny, celem przedłożenia ich do podpisu Ministra.

2. Departament Teleinformatyki udziela wsparcia technicznego w zakresie zapewnienia niezbędnych narzędzi informatycznych odnośnie weryfikacji poprawności przygotowania projektów, o których mowa w ust. 1.

3. Dyrektor Departamentu Prawnego przedstawia do podpisu Ministra projekty, o których mowa w ust. 1, zweryfikowane pod względem poprawności zgodnie z ust. 2. Projekty aktów prawnych niewymagające ogłoszenia w dzienniku urzędowym przedstawiane są do podpisu w formie papierowej.

4. Przedstawienie projektów, o których mowa w ust. 1, do podpisu Ministra następuje po uzyskaniu akceptacji członka Kierownictwa sprawującego nadzór nad Departamentem Prawnym oraz członka Kierownictwa sprawującego nadzór nad komórką organizacyjną, która opracowała dany projekt.

§ 17.

1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach projekty aktów prawnych o charakterze wewnętrznym mogą zostać przedstawione do podpisu Ministra przez komórkę organizacyjną, której zakresu działania dotyczy treść projektu, po uzyskaniu opinii Dyrektora Departamentu Prawnego, przy zachowaniu trybu, o którym mowa w § 16 ust. 4.

2. Projekt aktu normatywnego dotyczący ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawia do podpisu Ministra Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, po uzyskaniu opinii Dyrektora Departamentu Prawnego.

§ 18.

W przypadku gdy organem współuczestniczącym w wydaniu aktu prawnego o charakterze wewnętrznym jest Minister, jednostka organizacyjna jest obowiązana do uzyskania opinii dyrektora komórki organizacyjnej oraz Dyrektora Departamentu Prawnego o tym akcie, przed jego skierowaniem do podpisu Ministra.

§ 19.

1. Departament Prawny albo jednostka organizacyjna wskazana przez Dyrektora Departamentu Prawnego opracowuje projekt tekstu jednolitego aktu normatywnego innego niż ustawa. Po opracowaniu projekt jest przekazywany do Departamentu Prawnego w wersji przygotowanej przy użyciu szablonu do opracowywania tekstów jednolitych aktów normatywnych udostępnionego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

2. Dyrektor Departamentu Prawnego przedkłada do podpisu Ministra, za pośrednictwem członka Kierownictwa sprawującego nadzór nad Departamentem Prawnym, projekt tekstu jednolitego aktu normatywnego innego niż ustawa.

§ 20.

Komórka organizacyjna wykonuje zadania, o których mowa w § 8, § 10–13 i § 17, przy wsparciu jednostki organizacyjnej, które może w szczególności polegać na:

1) współudziale przy opracowywaniu projektu aktu normatywnego;

2) analizie uwag zgłoszonych do projektu aktu normatywnego w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych lub uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych;

3) przygotowaniu tabeli rozbieżności;

4) udziale w międzyministerialnej konferencji uzgodnieniowej.

§ 21.

1. Projekt aktu normatywnego przekazanego do uzgodnienia Ministrowi przez naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz inne podmioty Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje do komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych, których zakresu właściwości dotyczy dany projekt, w celu jego zaopiniowania. Dyrektor Departamentu Prawnego wyznacza termin na przedstawienie stanowiska, uwzględniając termin określony przez wnioskodawcę.

2. Projekt stanowiska Ministra dotyczący uzgadnianego projektu aktu normatywnego opracowuje Departament Prawny na podstawie stanowisk, o których mowa w ust. 1.

§ 22.

1. Departament Prawny prowadzi ewidencję aktów normatywnych Ministra.

2. Ewidencję aktów prawnych o charakterze wewnętrznym, w przypadku których Minister jest organem współuczestniczącym w ich wydaniu, prowadzi jednostka organizacyjna, która opracowała dany projekt.

§ 23.

1. Departament Prawny, przy wykorzystaniu elektronicznej platformy usług administracji publicznej, przekazuje akty normatywne Ministra do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Przekazanie aktów normatywnych do ogłoszenia może nastąpić również za pośrednictwem nośników informatycznych.

2. Akty prawne Ministra niepodlegające ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministra.

3. Departament Prawny prowadzi Dziennik Urzędowy Ministra.

§ 24.

Do projektów aktów normatywnych, które uzyskały zgodę właściwego członka Kierownictwa na prowadzenie prac przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 25.

Traci moc zarządzenie nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 października 2012 r. w sprawie prac nad projektami aktów normatywnych oraz projektami założeń projektów ustaw opracowywanych i procedowanych w resorcie spraw wewnętrznych (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. poz. 76 oraz z 2014 r. poz. 23).

§ 26.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Błaszczak

 

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami administracji rządowej – administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088 oraz z 2017 r. poz. 1140).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-08-22
  • Data wejścia w życie: 2017-09-06
  • Data obowiązywania: 2017-09-06
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA