REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 4 poz. 22

ZARZĄDZENIE NR 19 MINISTRA TRANSPORTU

z dnia 25 lipca 2006 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Transportu

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1

Ministerstwu Transportu nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2

1. Organizację i zakres działania komórek organizacyjnych określają regulaminy wewnętrzne. Ustalają one w szczególności:

1) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej;

2) szczegółowy zakres zadań wydziałów i stanowisk pracy;

3) kompetencje dyrektora, zastępcy dyrektora i naczelnika wydziału.

2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 30 dni od wejścia w życie zarządzenia, z zastrzeżeniem § 3.

3. Regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych uzgodnione pod względem formalnoprawnym z Departamentem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Transportu.

§ 3

Regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych zatwierdzone przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Transportu i Budownictwa na podstawie § 2 ust. 3 zarządzenia nr 13 Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 7 marca 2006 r. (Dz. Urz. MTiB Nr 4, poz. 12), obowiązują do dnia zatwierdzenia regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Transportu na podstawie niniejszego zarządzenia, nie dłużej jednak niż przez 3 miesiące od dnia jego wejścia w życie, o ile zakres zadań komórek organizacyjnych nie pozostaje w sprzeczności z zakresem zadań wynikających z niniejszego zarządzenia.

§ 4

Traci moc zarządzenie nr 13 Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 7 marca 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Transportu i Budownictwa (Dz. Urz. MTiB Nr 4, poz. 12).

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Transportu

Jerzy Polaczek

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703; Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2390; Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104; Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, Dz. U. z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA TRANSPORTU]

Załącznik do zarządzenia nr 19 Ministra Transportu
z dnia 25 lipca 2006 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Transportu (Dz. Urz. MT Nr 4, poz. 22)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA TRANSPORTU

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Ministerstwo transportu, zwane dalej „Ministerstwem”, jest urzędem administracji rządowej obsługującym Ministra Transportu.

2. Minister Transportu, zwany dalej „Ministrem”, wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych.

§ 2

Ministerstwo działa na podstawie:

1) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Transportu oraz zniesienia Ministerstwa Transportu i Budownictwa (Dz. U. Nr 76, poz. 534);

2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923);

3) zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 maja 2006 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Transportu (M. P. Nr 33, poz. 357);

4) niniejszego Regulaminu Organizacyjnego, zwanego dalej „Regulaminem”.

II. KIEROWNICTWO MINISTERSTWA

§ 3

1. Minister kieruje działalnością Ministerstwa i zgodnie z przepisami prawa podejmuje samodzielnie decyzje.

2. Do kompetencji (decyzji) Ministra zastrzega się:

1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;

2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla resortu, a dotyczące w szczególności:

a) określenia polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju łączności i transportu,

b) współpracy międzynarodowej, potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa,

c) kierowania całokształtem działalności resortu, w tym poprzez wydawanie aktów wewnętrznych, dotyczących realizacji zadań Ministra.

3. Ministra w czasie nieobecności zastępuje wyznaczony Sekretarz lub Podsekretarz Stanu.

4. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra.

5. Podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa określa Schemat Organizacyjny Ministerstwa, zatwierdzany odrębnie przez Ministra.

6. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny.

§ 4

Dyrektor Generalny realizuje politykę personalną w służbie cywilnej, dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych w Ministerstwie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a w szczególności:

1) dokonuje czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy;

2) sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra;

3) nadzoruje organizacyjnie przebieg prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu w części dotyczącej Ministerstwa;

4) występuje z wnioskiem do Ministra o nadanie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zatwierdza regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych Ministerstwa;

5) ustala regulamin pracy Ministerstwa;

6) gospodaruje mieniem Ministerstwa, reprezentuje Skarb Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz zapewnia prowadzenie ewidencji mienia Skarbu Państwa będącego w posiadaniu Ministerstwa;

7) wydaje akty wewnętrzne w celu realizacji zadań.

III. DYREKTORZY KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 5

1. Komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy, którzy podlegają merytorycznie nadzorującemu ich działalność: Ministrowi, Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu.

2. Podstawowym obowiązkiem dyrektora komórki organizacyjnej jest zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji zadań określonych dla komórki organizacyjnej oraz wykonywanie decyzji i poleceń Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego.

3. Do stałych obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej należy:

1) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej;

2) ustalanie i koordynowanie realizacji zadań przez komórki wewnętrzne, tj. wydziały i stanowiska pracy;

3) ustalanie zakresu czynności podległych pracowników;

4) bezpośrednia kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników komórki organizacyjnej;

5) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;

6) dokonywanie stałej oceny członków korpusu służby cywilnej w zakresie wykonywania powierzonych im zadań;

7) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych;

8) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego do właściwości tych osób;

9) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz sprawną realizację zadań w zakresie działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister;

10) udział w pracach parlamentarnych w zakresie zadań Ministra zgodnie z właściwością komórki organizacyjnej, lub każdorazowym wskazaniem Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarzy Stanu;

11) uczestnictwo w posiedzeniach Kierownictwa Ministerstwa, zgodnie z każdorazowym wskazaniem przez Sekretariat Ministra.

4. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra wymagających zaangażowania kilku komórek organizacyjnych lub rozstrzygnięć przekraczających zakres działalności komórki organizacyjnej.

5. Dyrektor komórki organizacyjnej, w zakresie swego działania, przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:

1) podpisuje pisma i materiały kierowane do Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego oraz parafuje pisma i materiały do ich podpisu;

2) podpisuje pisma do osób na równorzędnych stanowiskach w innych urzędach administracji publicznej;

3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej;

4) podpisuje pisma w sprawach skarg i wniosków nie zastrzeżone do podpisu przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego;

5) podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych przez Ministra w odrębnym upoważnieniu.

6. Dyrektor komórki organizacyjnej, w regulaminie organizacyjnym tej komórki, może określić rodzaje pism, do podpisywania których upoważnieni są zastępcy dyrektora, naczelnicy wydziałów lub inni pracownicy komórki organizacyjnej.

§ 6

1. Komórki organizacyjne Ministerstwa, w sprawach należących do ich właściwości, są komórkami wiodącymi, a ich dyrektorzy są odpowiedzialni za realizację zadań komórek organizacyjnych i wyrażają na zewnątrz stanowisko uzgodnione z innymi komórkami organizacyjnymi.

2. Komórka wiodąca w danej sprawie ma prawo żądać od komórek współdziałających informacji, wyjaśnień i opinii oraz niezbędnych materiałów, a komórki współdziałające obowiązane są do ich przekazania w ustalonym terminie.

3. W przypadku, gdy komórka organizacyjna zwraca się do komórki współdziałającej z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie. Nie dotyczy to uzyskiwania informacji koniecznych do opracowywania zbiorczych stanowisk przygotowywanych w szczególności w związku z uzgodnieniami wewnątrzresortowymi i międzyresortowymi oraz materiałami na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów.

4. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:

1) opracowywania projektów aktów prawnych oraz przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Ministra;

2) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów, dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowiska resortu, w tym w sprawach europejskich oraz dotyczących współpracy międzynarodowej;

3) opiniowania projektów aktów prawnych i innych dokumentów przekazywanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;

4) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego, inicjowania zmian i dokonywania analiz w tym zakresie oraz analizowania orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości;

5) prowadzenia spraw związanych z przygotowaniem, negocjowaniem, ratyfikacją, ogłaszaniem umów międzynarodowych oraz realizacji zadań wynikających z tych umów;

6) współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, w szczególności z Departamentem Budżetu i Finansowania, w sprawach dotyczących opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;

7) prowadzenia spraw związanych z udzielaniem informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;

8) współdziałania z Biurem Informacji i Promocji oraz z Rzecznikiem Prasowym Ministra w sprawach związanych z udzielaniem informacji środkom masowego przekazu oraz prowadzeniem i aktualizacją strony www Ministerstwa;

9) udziału w zespołach, komitetach i komisjach związanych z działalnością Ministerstwa;

10) prowadzenia spraw związanych z działalnością fundacji, dla których Minister jest właściwym ze względu na zakres działania i cele fundacji w rozumieniu przepisów o fundacjach, w tym wykonywania czynności związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad tymi fundacjami;

11) udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wystąpienia i interwencje posłów i senatorów, jak również wystąpienia organów ochrony praw i wolności obywateli;

12) terminowego rozpatrywania wpływających skarg i wniosków oraz okresowej ich analizy w zakresie przyczyn oraz wniosków dla polepszenia działalności Ministerstwa i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych w zakresie właściwości Ministra;

13) sporządzania dla Departamentu Kontroli, Skarg i Wniosków okresowych sprawozdań z odbytych kontroli własnych oraz informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych;

14) współdziałania z Departamentem Kontroli, Skarg i Wniosków w sprawach skarg i wniosków oraz w sprawach koordynacji kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, a także przy opracowywaniu planów kontroli;

15) współpracy z organami administracji i instytucjami innych krajów w zakresie strategicznych problemów rozwoju infrastruktury;

16) prowadzenia, we współpracy z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych oraz innymi właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, spraw związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie wynikającym z właściwości Ministra, w tym spraw związanych z udziałem w pracach instytucji UE i NATO;

17) współpracy z Departamentem Funduszy Strukturalnych przy sporządzaniu podręcznika procedur SPOT oraz realizacji projektów w ramach SPOT;

18) współpracy z Departamentem Funduszu Spójności przy realizacji projektów w ramach Funduszu Spójności;

19) współpracy z Departamentem Inwestycji i Analiz Ekonomicznych w przeprowadzaniu kontroli w miejscu realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE, poprzez udział przedstawicieli właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych w zespołach kontrolnych;

20) współpracy z Departamentem Prawnym w sprawach dotyczących monitorowania barier w swobodnym przepływie towarów;

21) współpracy z Departamentem Prawnym w sprawach dotyczących rozwiązywania problemów rynku wewnętrznego (system SOLVIT);

22) przygotowania, realizacji i oceny projektów i programów współfinansowanych ze środków Międzynarodowych Instytucji Finansowych (MIF), UE oraz na podstawie porozumień dwustronnych;

23) prowadzenia postępowań indywidualnych w sprawach uznawania kwalifikacji w zawodach regulowanych, w znaczeniu przewidzianym w UE;

24) współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, organami samorządu gospodarczego oraz innymi partnerami społecznymi;

25) realizacji zadań w zakresie normalizacji, certyfikacji i systemu oceny zgodności, a także w zakresie ochrony środowiska;

26) realizacji zadań z zakresu statystyki publicznej, konkurencyjności oraz pomocy publicznej.

5. Projekty aktów prawnych, opracowania oraz informacje kierowane do członków Kierownictwa przedstawiane przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz przez organy doradcze Ministra, a także wysyłane na zewnątrz, powinny zawierać na ostatniej stronie imię, nazwisko i podpis autora, stosownie do przepisów kancelaryjnych obowiązujących w Ministerstwie.

6. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik wskazany przez dyrektora.

7. Organizację i technikę pracy biurowej w Ministerstwie oraz organizację sekretariatów komórek organizacyjnych reguluje instrukcja kancelaryjna oraz inne przepisy wewnętrzne.

8. Szczegółowe zakresy zadań służbowych pracowników określają opisy stanowisk pracy.

9. Opisy stanowisk pracy zatwierdzają dyrektorzy komórek organizacyjnych z uwzględnieniem zakresu zadań komórki organizacyjnej, określonego w Regulaminie oraz w innych aktach wewnętrznych obowiązujących w Ministerstwie.

IV. PRACOWNICY

§ 7

Do pracowników Ministerstwa w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się w szczególności:

1) przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.);

2) przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.);

3) przepisy Kodeksu pracy, postanowienia Regulaminu pracy Ministerstwa oraz postanowienia niniejszego Regulaminu, a także postanowienia innych aktów wewnętrznych obowiązujących w Ministerstwie.

V. TRYB PRAC NAD PROJEKTAMI AKTÓW PRAWNYCH I UMÓW MIĘDZYNARODOWYCH

§ 8

1. Projekty normatywnych aktów prawnych opracowują właściwe merytorycznie komórki organizacyjne.

2. Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji (oceny skutków regulacji). Syntetyczne przedstawienie wyników tej oceny stanowi odrębną część uzasadniania projektu normatywnego aktu prawnego i powinno zawierać podstawowe informacje wymagane przepisami Regulaminu pracy Rady Ministrów.

3. Projekt normatywnego aktu prawnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).

4. Projekt aktu normatywnego zawiera uzasadnienie, które powinno odpowiadać wymaganiom określonym w ustawach (w szczególności w ustawie o finansach publicznych), Regulaminie pracy Rady Ministrów oraz Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

5. Jeżeli projekt normatywnego aktu prawnego przewiduje wydanie aktów wykonawczych należy do niego dołączyć projekty aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji.

6. W przypadku projektu normatywnego aktu prawnego zawierającego przepisy techniczne, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), właściwa merytorycznie komórka organizacyjna do projektu takiego aktu prawnego dołącza informacje zgodnie z wymogami przedmiotowego rozporządzenia.

§ 9

1. Opracowany projekt normatywnego aktu prawnego właściwa merytorycznie komórka organizacyjna uzgadnia w procesie uzgodnień wewnątrzresortwych z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i właściwymi jednostkami resortu oraz zasięga niezbędnych opinii, w tym wymaganych w zakresie oceny skutków regulacji.

2. Rozbieżności ujawnione w toku uzgodnień wewnątrzresortowych właściwa merytorycznie komórka organizacyjna wyjaśnia na konferencji uzgadniającej z udziałem zainteresowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek resortu; w wypadku nieusunięcia rozbieżności komórka ta przedkłada sprawę nadzorującemu ją członkowi Kierownictwa Ministerstwa.

3. Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrzresortowych, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazuje projekt normatywnego aktu prawnego do Departamentu Prawnego w celu zaopiniowania pod względem poprawności redakcji oraz zgodności z prawem i zasadami techniki prawodawczej.

4. Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazuje projekt normatywnego aktu prawnego do zaopiniowania i konsultacji organizacjom społecznym i związkowym w celu opracowania oceny skutków regulacji, stosownie do odrębnych przepisów.

§ 10

1. Uzgodniony wewnątrzresortowo projekt normatywnego aktu prawnego wraz z uzasadnieniem, po uzyskaniu akceptacji nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Prawnego w celu przesłania projektu do Rządowego Centrum Legislacji do zaopiniowania pod względem zakresu oceny skutków regulacji, a następnie uzyskania parafy „za zgodność pod względem formalno-prawnym” oraz poddania projektu normatywnego aktu prawnego postępowaniu uzgadniającemu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów i innymi organami państwowymi (uzgodnieniom międzyresortowym).

2. Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazując projekt normatywnego aktu prawnego do Departamentu Prawnego wskazuje, czy projekt ten powinien być przesłany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów lub ewentualnie innych podmiotów. W przypadku przedstawienia projektu normatywnego aktu prawnego do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna, uczestniczy w posiedzeniu tej Komisji oraz jej zespołu problemowego, na którym rozpatrywany jest ten projekt.

3. W przypadku, gdy proponowany termin zgłaszania uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych ma być krótszy niż 7 dni, a dla projektów ustaw krótszy niż 14 dni, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazując projekt powinna uzasadnić skrócenie terminu uzgodnień międzyresortowych.

§ 11

1. Uwagi i opinie nadsyłane w toku uzgodnień międzyresortowych, Departament Prawny przekazuje na bieżąco właściwej merytorycznie komórce organizacyjnej w celu kontynuowania prac nad projektem normatywnego aktu prawnego.

2. Rozbieżności powstałe w wyniku międzyresortowego postępowania uzgadniającego wyjaśnia właściwa merytorycznie komórka organizacyjna na konferencji uzgadniającej prowadzonej przez właściwego Sekretarza lub Podsekretarza Stanu, z udziałem zainteresowanych komórek organizacyjnych i Departamentu Prawnego.

3. Właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przeprowadza wysłuchanie publiczne dotyczące projektu normatywnego aktu prawnego stosownie do odrębnych przepisów.

§ 12

1. Po zakończeniu konferencji uzgadniającej i wyjaśnieniu rozbieżności, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna sporządza poprawioną wersję projektu i przekazuje do Departamentu Prawnego.

2. W przypadku projektu normatywnego aktu prawnego zwierającego przepisy techniczne Departament Prawny przekazuje niezwłocznie projekt takiego aktu koordynatorowi krajowego systemu w celu dokonania notyfikacji.

3. Po zwolnieniu projektu normatywnego aktu prawnego z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą lub po uzgodnieniu jego brzmienia na posiedzeniu Komisji Prawniczej, a w przypadku projektu normatywnego aktu prawnego zawierającego przepisy techniczne – po uzyskaniu notyfikacji, Departament Prawny kieruje projekt:

1) do podpisu Ministra – w przypadku aktu wykonawczego Ministra;

2) pod obrady Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów – jeżeli projekt na podstawie odrębnych przepisów podlega obowiązkowi takiego rozpatrzenia.

4. Departament Prawny kieruje podpisany przez Ministra akt normatywny do publikacji w dzienniku urzędowym.

5. W zakresie będącym przedmiotem obrad Komitetu Europejskiego Rady Ministrów koordynację spraw prowadzi Departament Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych we współdziałaniu z Departamentem Prawnym.

§ 13

1. Projekty normatywnych aktów prawnych i dokumentów rządowych, zwane dalej „projektami dokumentów rządowych”, otrzymywane w trakcie uzgodnień międzyresortowych oraz kierowane do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów lub Radę Ministrów, Departament Prawny kieruje do właściwych komórek organizacyjnych celem zgłoszenia uwag. Projekty dokumentów rządowych podlegają pilnemu trybowi uzgodnień w nieprzekraczalnych terminach wyznaczonych przez Departament Prawny, stosownie do terminów przedstawionych przez organ wnioskujący.

2. Komórki organizacyjne przedstawiają stanowisko, wraz z niezbędnym uzasadnieniem, w terminie wskazanym przez Departament Prawny.

3. W przypadku organizowania przez autorów projektu dokumentu rządowego konferencji uzgadniającej – komórki organizacyjne, które zgłosiły uwagi merytoryczne, uczestniczą w tej konferencji, a o wynikach uzgodnień powiadamiają Departament Prawny w terminie wskazanym przez ten departament.

4. We wszystkich sprawach dotyczących projektów dokumentów kierowanych na posiedzenia: Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, stanowiska przedstawiane przez komórkę organizacyjną powinny zawierać akceptację właściwego Sekretarza lub Podsekretarza Stanu albo Dyrektora Generalnego.

5. W przypadku projektów dokumentów rządowych opracowywanych przez Ministerstwo, wniosek komórki organizacyjnej o skierowanie przez Departament Prawny i odpowiednio przez Departament Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych tych projektów na posiedzenie Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów i Komitetu Europejskiego Rady Ministrów powinien zawierać następujące informacje:

1) zwięzłe omówienie przedkładanego do rozpatrzenia dokumentu;

2) zakres i wyniki przeprowadzonego postępowania uzgadniającego;

3) ewentualne rozbieżności z podmiotami uzgadniającymi;

4) przewidywane skutki społeczne i gospodarcze;

5) omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji z partnerami społecznymi i związkami zawodowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

Właściwa komórka organizacyjna przygotowuje również krótki komunikat prasowy dotyczący treści projektu i przekazuje go do Biura Informacji i Promocji.

§ 14

W sprawach związanych z przygotowaniem, negocjowaniem, ratyfikacją, ogłaszaniem umów międzynarodowych oraz ich realizacją właściwe komórki organizacyjne współdziałają z Sekretariatem Ministra i Departamentem Prawnym.

§ 15

1. Prace związane z przebiegiem procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej koordynuje i monitoruje Departament Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych.

2. W zakresie procesu stanowienia i wdrażania prawa Unii Europejskiej oraz współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, komórki organizacyjne Ministerstwa w zakresie swojej właściwości:

1) zapewniają współpracę z Komisją Europejską i uczestnictwo przedstawicieli Ministra w pracach komitetów i grup roboczych Komisji Europejskiej oraz komitetów współpracujących z Komisją Europejską (właściwych tematycznie dla zakresu merytorycznego działania poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa);

2) we współpracy z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych zapewniają uczestnictwo delegowanych przedstawicieli w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej;

3) opracowują i przekazują do Departamentu Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych instrukcje na posiedzenia grup roboczych Rady Unii Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicieli oraz Rady Unii Europejskiej, a także sprawozdania z posiedzeń grup roboczych Rady Unii Europejskiej;

4) dokonują uzgodnień stanowisk z zainteresowanymi urzędami, instytucjami, zasięgają opinii środowisk naukowych oraz partnerów społecznych i środowisk gospodarczych, przeprowadzają konsultacje z organizacjami pozarządowymi;

5) we współpracy z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych, Departamentem Prawnym oraz Departamentem Budżetu i Finansowania opracowują projekty stanowisk Rządu wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji do projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych objętych ustawowym obowiązkiem współpracy Rządu z Sejmem i Senatem w sprawach Unii Europejskiej.

3. Zapewnienie udziału przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa w pracach Sejmu i Senatu w sprawach objętych ustawowym obowiązkiem współpracy Rządu z Sejmem i Senatem w sprawach Unii Europejskiej koordynuje Sekretariat Ministra we współpracy z Departamentem Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych i Departamentem Prawnym.

VI. ORGANIZACJA MINISTERSTWA

§ 16

1. W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra i następujące komórki organizacyjne:

1) Sekretariat Ministra;

2) Departament Kolei i Transportu Kolejowego;

3) Departament Dróg i Transportu Drogowego;

4) Departament Transportu Lotniczego;

5) Departament Planowania Strategicznego i Polityki Transportowej;

6) Departament Funduszy Strukturalnych;

7) Departament Funduszu Spójności;

8) Departament Inwestycji i Analiz Ekonomicznych;

9) Departament Budżetu i Finansowania;

10) Departament Współpracy z Zagranicą i Organizacji Międzynarodowych;

11) Departament Prawny;

12) Departament Telekomunikacji;

13) Departament Poczty;

14) Departament Spraw Obronnych;

15) Departament Kontroli, Skarg i Wniosków;

16) Biuro Informacji i Promocji;

17) Biuro Dyrektora Generalnego;

18) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych;

19) Biuro Audytu Wewnętrznego;

20) Biuro Administracyjne;

21) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

2. W strukturze wewnętrznej komórek organizacyjnych mogą być utworzone wydziały i stanowiska pracy.

3. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.

4. Podporządkowania wydziałów i stanowisk pracy dyrektorowi i zastępcy dyrektora dokonuje dyrektor komórki organizacyjnej w regulaminie wewnętrznym tej komórki.

5. Przy Ministrze działają:

1) Rada do Spraw Autostrad;

2) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;

3) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;

4) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

6. Przy Ministrze funkcjonuje Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.

7. W Ministerstwie działa Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi.

8. W Ministerstwie działa Komisja Dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny.

9. W Ministerstwie działają jako jednostki wyodrębnione:

1) Gospodarstwo Pomocnicze Ministerstwa;

2) Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze.

VII. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 17

GABINET POLITYCZNY MINISTRA

1. Do zadań Gabinetu Politycznego Ministra należy doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, a w szczególności:

1) nadzór nad opracowywaniem dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;

2) dokonywanie, na zlecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;

3) utrzymywanie – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontaktów z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.

2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra postanowienia § 5 stosuje się odpowiednio.

§ 18

SEKRETARIAT MINISTRA

I. Do zadań Sekretariatu Ministra należy organizowanie toku pracy Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu, koordynacja współpracy Ministerstwa z izbami parlamentu, prowadzenie spraw wewnętrznej organizacji Ministerstwa, koordynacja działań w zakresie dwustronnej współpracy międzynarodowej, prowadzenie spraw dotyczących przedstawicieli Ministra za granicą, oraz prowadzenie zadań związanych z zagranicznymi wyjazdami służbowymi pracowników Ministerstwa, a w szczególności:

1) koordynowanie działań mających na celu zapewnienie właściwej współpracy Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa z organami władzy i administracji publicznej;

2) przygotowywanie dla Ministra i członków Kierownictwa materiałów informacyjnych dotyczących porządku dziennego posiedzeń Sejmu i Senatu;

3) koordynowanie prac związanych z udziałem przedstawicieli resortu w posiedzeniach Sejmu i Senatu oraz komisji sejmowych i senackich; przygotowywanie na te posiedzenia materiałów oraz stanowiska Ministerstwa w sprawach wniosków i uwag zawartych w wystąpieniach poselskich i oświadczeniach senatorskich – na podstawie informacji sporządzanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

4) nadzór nad udzielaniem odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów oraz na dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;

5) obsługa recepcyjna członków Kierownictwa, załatwianie spraw związanych z organizacją ich wyjazdów służbowych w kraju i za granicę oraz wizyt zaproszonych przez nich gości zagranicznych, a także organizowanie na ich polecenie spotkań, narad i konferencji;

6) prowadzenie spraw dotyczących przedstawicieli Ministra za granicą;

7) prowadzenie spraw dotyczących przygotowania i realizacji planu służbowych wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa i monitorowanie realizacji zadań merytorycznych związanych z tymi wyjazdami;

8) prowadzenie spraw związanych z organizacją wewnętrzną i funkcjonowaniem Ministerstwa oraz współudział w kształtowaniu struktur organizacyjnych resortu;

9) przygotowywanie i protokołowanie posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa;

10) obsługa sekretariatów Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

II. W skład Sekretariatu Ministra wchodzą:

1) Wydział Organizacji i Protokołu;

2) Wydział Dwustronnej Współpracy Międzynarodowej;

3) Stanowisko ds. Parlamentarnych;

4) Stanowisko ds. Obsługi Posiedzeń Kierownictwa;

5) Stanowisko ds. Wyjazdów Zagranicznych i Przedstawicieli Ministra za granicą.

§ 19

DEPARTAMENT KOLEI I TRANSPORTU KOLEJOWEGO

I. Do zadań Departamentu należy kreowanie polityki w zakresie rozwoju transportu kolejowego, analizowanie założeń inwestycyjnych infrastruktury kolejowej, realizacja zadań dotyczących funkcjonowania kolei polskich w systemie kolei Wspólnoty Europejskiej i współpraca z zagranicznymi instytucjami transportu kolejowego, nadzór nad regulatorami rynku transportu kolejowego oraz nadzór właścicielski nad PKP S.A. i PKP PLK S.A., a w szczególności:

1) wykonywanie zadań Ministra wynikających z ustawy o transporcie kolejowym;

2) realizacja zadań Ministra wynikających z przepisów o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;

3) realizacja zadań Ministra z zakresu prawa przewozowego, dotyczących transportu kolejowego;

4) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;

5) przygotowywanie stanowiska Ministra w sprawach wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazywanie przez PKP PLK S.A. linii kolejowych o znaczeniu lokalnym jednostkom samorządu terytorialnego lub ich sprzedaż;

6) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawach dysponowania mieniem PKP S.A. i PKP PLK S.A.;

7) rozpatrywanie wniosków dotyczących likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej i przygotowywanie projektów decyzji Ministra w tych sprawach;

8) analiza wniosków dotyczących dotowania kolejnictwa oraz prowadzenie spraw w zakresie organizowania przewozów pasażerskich o zasięgu międzywojewódzkim, z wyjątkiem przewozów kwalifikowanych oraz przewozów międzynarodowych;

9) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawach dotyczących nadzoru Ministra nad Funduszem Kolejowym;

10) prowadzenie spraw związanych z Funduszem Kolejowym, w tym przygotowywanie i monitoring realizacji Programu rzeczowo-finansowego Funduszu;

11) realizacja zadań wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego oraz Transportowym Dozorem Technicznym w części dotyczącej transportu kolejowego;

12) realizacja zadań związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;

13) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem komisji kwalifikacyjnych dla stanowisk pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego;

14) prowadzenie spraw związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących międzynarodowego transportu kolejowego w ramach umowy AGC, umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF, a także wprowadzania zmian do tych przepisów;

15) prowadzenie spraw dotyczących interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej;

16) prowadzenie prac oraz koordynowanie działań związanych z wdrażaniem nowoczesnych technologii w transporcie lądowym, w tym w transporcie kombinowanym;

17) udzielanie upoważnień Ministra w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych, w zakresie właściwości Departamentu.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Funkcjonowania i Rozwoju Kolei;

2) Wydział Restrukturyzacji i Nadzoru Właścicielskiego;

3) Wydział Współpracy z UE oraz Międzynarodowej Komunikacji Kolejowej;

4) Wydział Techniki i Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym;

5) Wydział Spraw Majątkowych;

6) Stanowisko ds. Koordynacji Zagadnień Interoperacyjności Kolei Polskich.

§ 20

DEPARTAMENT DRÓG I TRANSPORTU DROGOWEGO

I. Departament realizuje zadania Ministra w zakresie drogownictwa, ruchu drogowego oraz transportu drogowego, a w szczególności prowadzi sprawy:

1) zarządzania drogami publicznymi oraz eksploatacji autostrad płatnych;

2) opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej;

3) warunków technicznych dla infrastruktury drogowej;

4) międzynarodowego i krajowego transportu drogowego;

5) przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, towarów szybkopsujących się i zwierząt;

6) systemu tachografów cyfrowych i czasu pracy kierowców;

7) warunków technicznych i homologacji pojazdów;

8) uzyskiwania i wydawania uprawnień do kierowania pojazdami;

9) rzeczoznawców samochodowych;

10) zasad ruchu drogowego;

11) wynikające z przepisów Prawa przewozowego w zakresie transportu drogowego;

12) wynikające z przepisów Prawa budowlanego w zakresie drogownictwa;

13) wynikające z przepisów Prawa o ruchu drogowym w zakresie zarządzania ruchem na drogach krajowych oraz tworzenia wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego;

14) wynikające z przepisów ustawy o drogach publicznych;

15) przygotowywania i prowadzenia komisji mieszanych ds. międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

16) ochrony środowiska oraz działań proekologicznych w transporcie drogowym;

17) obsługi Rady do spraw Autostrad;

18) nadzoru Ministra nad:

a) Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad,

b) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego,

c) Dyrektorem Transportowego Dozoru Technicznego,

d) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego,

e) Instytutem Transportu Samochodowego,

f) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;

19) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:

a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,

b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;

20) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego, a w szczególności z Inspekcją Transportu Drogowego, Policją, Strażą Graniczną i Służbą Celną w zakresie zadań realizowanych przez Departament oraz przestrzegania przepisów dotyczących ruchu i transportu drogowego.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział ds. Prawnych;

2) Wydział Uprawnień Przewozowych;

3) Wydział Przewozów Międzynarodowych;

4) Wydział Komunikacji;

5) Wydział Warunków Technicznych Pojazdów;

6) Wydział Tachografów Cyfrowych i Czasu Pracy Kierowców;

7) Wydział Przewozów Specjalnych;

8) Wydział Ruchu Drogowego;

9) Wydział Warunków Technicznych Dróg Publicznych;

10) Wydział Autostrad Płatnych;

11) Wydział Dróg Krajowych;

12) Stanowisko ds. Dróg Samorządowych.

§ 21

DEPARTAMENT TRANSPORTU LOTNICZEGO

I. Do zdań Departamentu należy kreowanie polityki oraz prowadzenie spraw dotyczących lotnictwa cywilnego, opracowywanie programów rozwoju lotnictwa cywilnego i nadzór nad ich realizacją oraz wykonywanie zadań w zakresie nadzoru Ministra nad lotnictwem cywilnym, a w szczególności:

1) realizacja polityki w zakresie lotnictwa cywilnego;

2) opracowywanie, we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, oraz opiniowanie pod względem prawno-legislacyjnym aktów normatywnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;

3) wykonywanie zadań związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz działalnością Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze;

4) obsługa Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;

5) współpraca z administracją samorządową w zakresie polityki regionalnej dotyczącej lotnictwa cywilnego;

6) współdziałanie z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych w zakresie określonym w ustawie Prawo Lotnicze oraz obsługa administracyjna Komisji;

7) współpraca w zakresie transportu lotniczego z UE w ramach dwustronnej współpracy międzynarodowej;

8) udzielanie upoważnień Ministra w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych, w zakresie właściwości Departamentu.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Stanowisko ds. Planowania i Analiz;

2) Stanowisko ds. Współpracy z Zagranicą;

3) Stanowisko ds. Nadzoru;

4) Stanowisko ds. Prawnych;

5) Stanowisko ds. Obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

§ 22

DEPARTAMENT PLANOWANIA STRATEGICZNEGO I POLITYKI TRANSPORTOWEJ

I. Do zadań Departamentu należy kreowanie polityki państwa w zakresie rozwoju transportu, przygotowywanie dokumentów strategicznych w dziedzinie transportu, zapewnienie koordynacji planów strategicznych w tym obszarze oraz prowadzenie spraw w zakresie śródlądowego transportu wodnego i administracji śródlądowej, a w szczególności:

1) opracowywanie założeń do strategicznych programów w dziedzinie transportu, z uwzględnieniem zadań z innych dziedzin polityki społeczno-gospodarczej;

2) kreowanie długookresowych koncepcji oraz programów rozwoju i modernizacji infrastruktury;

3) opracowywanie założeń polityki transportowej państwa z uwzględnieniem innych polityk, współudział w formułowaniu priorytetów w poszczególnych gałęziach transportu lądowego;

4) analizowanie stanu infrastruktury państwa oraz monitorowanie efektów wdrażania programów rządowych dotyczących rozwoju i modernizacji infrastruktury;

5) udział w kształtowaniu koncepcji ogólnoeuropejskiej strategii rozwoju infrastruktury oraz w unijnych strategicznych inicjatywach infrastrukturalnych;

6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przy przygotowywaniu programów rozwoju infrastruktury, współfinansowanych z funduszy unijnych;

7) programowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami resortu, działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;

8) współpraca z Krajową Jednostką Ewaluacji w sprawach projektów realizowanych w ramach funduszy unijnych;

9) prowadzenie prac dotyczących programowania i funkcjonowania europejskich korytarzy transportu lądowego;

10) prowadzenie spraw związanych ze stwarzaniem ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami lądowego transportu publicznego;

11) prowadzenie prac dotyczących międzynarodowej współpracy regionalnej w zakresie programowania transportu lądowego w stosunkach wielostronnych;

12) współpraca z podmiotem właściwym ds. finansowania nauki w zakresie:

a) dofinansowania działalności statutowej realizowanej przez jednostki zaplecza badawczo-rozwojowego resortu, dofinansowania inwestycji służących potrzebom badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowania działalności wspomagającej badania,

b) realizacji projektów celowych i celowych zamawianych,

c) udziału jednostek zaplecza naukowego i badawczo-rozwojowego w realizacji programów międzynarodowych oraz programów UE;

13) prowadzenie spraw dotyczących wykorzystania w transporcie lądowym systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;

14) analizowanie przewozów tranzytowych przez Polskę w transporcie lądowym;

15) bilansowanie potrzeb w zakresie transgranicznych projektów transportowych, współfinansowanych ze środków UE;

16) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie spraw związanych z Krajowym Funduszem Drogowym;

17) nadzór nad wyborem projektów przewidzianych do realizacji ze środków Krajowego Funduszu Drogowego;

18) prowadzenie sprawi koordynacja zadań resortu w zakresie normalizacji, certyfikacji, miar oraz systemu oceny zgodności, a także w zakresie przepisów resortowych dotyczących stosowania Polskich Norm, we współdziałaniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;

19) koordynacja działań związanych z wyborem projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;

20) prowadzenie Sekretariatu Komitetu Sterującego SPOT i Funduszu Spójności;

21) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w procesie oceny wniosków o dofinansowanie zgłoszonych przez beneficjentów końcowych w zakresie SPOT i Funduszu Spójności;

22) koordynacja działań w zakresie przygotowania i realizacji zamówień publicznych we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dla projektów pomocy technicznej zgłaszanych przez Departament do realizacji w ramach SPOT;

23) koordynacja działań w zakresie realizacji i wdrażania projektu pomocy technicznej współfinansowanego z Funduszu Spójności, we współpracy z właściwymi komórkami Ministerstwa;

24) przygotowanie, realizacja oraz nadzór nad projektami pomocy technicznej finansowanymi z funduszy strukturalnych, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Instytucjami Wdrażającymi i beneficjentami końcowymi SPOT;

25) koordynowanie i monitorowanie realizacji programów pomocowych UE oraz bilateralnych dla sektora infrastruktury, we współpracy z beneficjentami. Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, Narodowym Bankiem Polskim oraz innymi zaangażowanymi jednostkami;

26) przygotowywanie raportów nt. nieprawidłowości dla projektów współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych;

27) realizacja zadań Ministra wynikających z przepisów o żegludze śródlądowej;

28) opracowywanie założeń i kierunków rozwoju oraz koordynowanie przedsięwzięć z zakresu transportu śródlądowego oraz infrastruktury portowej;

29) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem ruchu żeglugowego na śródlądowych drogach wodnych;

30) prowadzenie spraw dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy, a także spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych członków załóg statków śródlądowych oraz spraw związanych z działalnością ośrodków szkoleniowych;

31) prowadzenie spraw w zakresie Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego oraz obsługa Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Programowania i Strategii;

2) Wydział Zrównoważonego Rozwoju Transportu;

3) Wydział Pomocy Technicznej SPOT;

4) Wydział Przygotowania i Oceny Projektów;

5) Wydział Badań Naukowych i Harmonizacji Technicznej;

6) Stanowisko ds. Pomocy Technicznej Funduszu Spójności.

§ 23

DEPARTAMENT FUNDUSZY STRUKTURALNYCH

I. Do zadań Departamentu należy administrowanie środkami pochodzącymi z funduszy strukturalnych przeznaczonymi na rozwój infrastruktury transportowej oraz koordynacja procesu realizacji projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, a w szczególności:

1) monitorowanie realizacji projektów przez beneficjentów końcowych SPOT;

2) przygotowanie i weryfikacja umów o dofinansowanie oraz wszelkich zmian do nich dla beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;

3) przeprowadzanie naboru i oceny formalnej oraz finansowo-ekonomicznej wniosków o dofinansowanie w ramach SPOT;

4) prowadzenie kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów SPOT;

5) weryfikacja formalna, merytoryczna i finansowa sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji projektów realizowanych przez beneficjentów końcowych SPOT;

6) weryfikacja formalna, merytoryczna i finansowa wniosków o płatność składanych przez beneficjentów, w tym współudział w kontroli na miejscu;

7) przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości w zakresie właściwości Departamentu;

8) udział w kontrolach projektów realizowanych w ramach SPOT we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa;

9) koordynacja przygotowania podręcznika procedur wdrażania SPOT dla Ministerstwa Transportu;

10) udział w pracach Komitetów Sterujących i Monitorujących;

11) obsługa Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w zakresie merytorycznej właściwości Departamentu;

12) przygotowanie i weryfikacja porozumień w zakresie realizacji SPOT;

13) przeprowadzanie oceny formalnej, finansowej oraz zgodności ze strategiami wniosków o dofinansowanie realizacji projektów zgłaszanych przez beneficjentów końcowych w ramach SPOT;

14) przygotowanie sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych w zakresie działań SPOT;

15) monitorowanie i analiza przepływów finansowych w zakresie wdrażania SPOT;

16) prowadzenie i inicjowanie działań promocyjnych i informacyjnych o SPOT;

17) prowadzenie działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem polityk horyzontalnych UE związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych;

18) przygotowywanie wniosków o refundację w zakresie właściwości Departamentu;

19) opracowanie kwartalnych, rocznych i wieloletnich prognoz wydatków w ramach programu SPOT;

20) udział w pracach tematycznych grup roboczych Ministerstwa, zespołach wewnątrz resortowych, zespołach międzyresortowych, Rady UE, Komisji i innych strukturach krajowych i UE;

21) prowadzenie bieżącego monitoringu realizacji SPOT;

22) współpraca z beneficjentami końcowymi przy wdrażaniu projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;

23) obsługa kontroli i audytu w zakresie właściwości Departamentu.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział ds. Wdrażania;

2) Wydział Projektów Drogowych;

3) Wydział Operacji Systemowych;

4) Wydział Projektów Priorytetów 1 i 3 SPOT.

§ 24

DEPARTAMENT FUNDUSZU SPÓJNOŚCI

I. Do zadań Departamentu należy administrowanie środkami pochodzącymi z Funduszu Spójności przeznaczonymi na rozwój infrastruktury transportowej oraz koordynacja procesu realizacji projektów infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków Funduszu Spójności, a w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru nad realizacją projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

2) przyjmowanie, weryfikacja formalna oaz koordynacja procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie zgłoszonych przez instytucje wdrażające w ramach Funduszu Spójności, przy współpracy z Departamentem Inwestycji i Analiz Ekonomicznych;

3) prowadzenie kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

4) prowadzenie bieżącego monitoringu projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności, weryfikacja formalna i merytoryczna wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej, we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansowania;

5) weryfikacja formalna i merytoryczna oraz koordynacja procesu przesyłania do MF i MRR raportów z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności, współpracy z Departamentem Budżetu i Finansowania;

6) koordynacja przygotowania procedur wdrażania dla Funduszu Spójności;

7) udział w wizytach kontrolnych na miejscu realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności w zakresie właściwości Departamentu we współpracy z Departamentem Inwestycji i Analiz Ekonomicznych;

8) koordynacja i realizacja działań związanych z pozyskiwaniem środków z Funduszu TEN-T;

9) monitorowanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami podległymi lub nadzorowanymi, działań w zakresie projektów PHARE;

10) opracowywanie dokumentów programujących i wytycznych w zakresie korzystania z funduszu TEN-T;

11) przygotowywanie i weryfikacja umów oraz porozumień w zakresie Funduszu Spójności i uzgadnianie ich z właściwymi Departamentami;

12) prowadzenie Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej (SIMIK) w zakresie merytorycznej właściwości Departamentu;

13) monitorowanie inicjatyw zmierzających do wykorzystania formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w finansowaniu przedsięwzięć infrastrukturalnych;

14) współpraca w zakresie merytorycznej właściwości Departamentu z Departamentem Planowania Strategicznego i Polityki Transportowej.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Projektów Drogowych;

2) Wydział Projektów Kolejowych;

3) Wdział Projektów TEN-T i PPP;

4) Wydział Instrumentów Wdrażania;

5) Wydział Systemów Wdrażania.

§ 25

DEPARTAMENT INWESTYCJI I ANALIZ EKONOMICZNYCH

I. Do zadań Departamentu należy prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji, w tym opracowywanie rocznego wykazu zadań inwestycyjnych resortu, nadzór, kontrola i monitorowanie realizacji inwestycji oraz prowadzenie analiz ekonomicznych i finansowych, a w szczególności:

1) ocena i kontrola stanu przygotowania do realizacji inwestycji resortu ujętych w planie finansowym Ministerstwa;

2) współudział w opiniowaniu programów inwestycji oraz wystąpień inwestorów o dokonanie zmian w programach (zakresów rzeczowych, wartości kosztorysowych, źródeł finansowania i okresów realizacji);

3) analiza wniosków inwestorów odnośnie wstrzymania lub zaniechania kontynuacji inwestycji wieloletniej;

4) opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa dotyczących inwestycji resortu (I i II etap prac nad budżetem);

5) opracowywanie rocznego wykazu inwestycji resortu finansowanych ze środków publicznych, w podziale na źródła finansowania, województwa i w układzie branżowym;

6) współpraca z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie przygotowania planu rzeczowo-finansowego Krajowego Funduszu Drogowego;

7) aktualizacja wykazu inwestycji we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz inwestorami, w tym wprowadzanie nowych zadań i zmian w inwestycjach kontynuowanych;

8) analiza i ocena dokumentów inwestycyjnych: zbiorczych zestawień kosztów, harmonogramów rzeczowo-finansowych, planów realizacyjnych, miesięcznych raportów z realizacji;

9) analiza otrzymanych od inwestorów rozliczeń inwestycji, finansowanych ze środków budżetowych;

10) nadzór nad prawidłowym i zgodnym z przeznaczeniem wykorzystaniem środków finansowych oraz terminami realizacji inwestycji, zgodnie z planem Ministerstwa i zawartymi umowami;

11) współudział w monitorowaniu realizacji inwestycji resortu, we współpracy z beneficjentami;

12) opracowywanie rocznych planów kontroli inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji finansowanych ze środków budżetowych, Funduszu Spójności oraz funduszy strukturalnych;

13) kontrola postępu robót w terenie pod względem zgodności realizacji inwestycji z harmonogramami, planami i umowami, ocena zaawansowania rzeczowo-finansowego zadań oraz w zakresie weryfikacji poprawności procesu kwalifikowania kosztów w projektach współfinansowanych z Funduszu Spójności;

14) współudział w kontroli na miejscu wniosków o płatność składanych przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;

15) opracowywanie sprawozdań z kontroli i nadzorowanie realizacji wniosków pokontrolnych;

16) przygotowywanie zbiorczych informacji dla Kierownictwa Ministerstwa o stwierdzonych nieprawidłowościach, problemach i zagrożeniach w realizacji inwestycji;

17) opracowywanie i przedkładanie Kierownictwu resortu do akceptacji rocznego planu wydatków majątkowych;

18) prowadzenie monitoringu, szczegółowej ewidencji i bieżących korekt realizacji inwestycji wprowadzonych do współfinansowania środkami budżetowymi;

19) przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w zakresie właściwości Departamentu;

20) podejmowanie działań i interwencji, w tym kontroli doraźnych, mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w realizacji inwestycji;

21) opracowywanie kwartalnych raportów o wynikach kontroli oraz sprawozdań rocznych;

22) przeprowadzanie analizy zmian wartości kosztorysowych wynikających ze zmian cen, od rozpoczęcia do ostatecznego rozliczenia inwestycji, oraz współpraca z Departamentem Budżetu i Finansowania w zakresie opracowywania informacji o wartościach kosztorysowych poszczególnych inwestycji i kończonych inwestycjach wieloletnich;

23) prowadzenie analiz ekonomicznych w zakresie kosztów inwestycji;

24) prowadzenie analiz finansowych, ocena zaangażowania środków oraz sporządzanie analiz rozliczeń zadań zakończonych;

25) współpraca z Departamentem Budżetu i Finansowania, Departamentem Funduszu Spójności oraz Departamentem Funduszy Strukturalnych w zakresie wykorzystania środków budżetowych i pomocowych UE;

26) obsługa kontroli i audytów w zakresie właściwości Departamentu.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Koordynacji Inwestycji Resortu;

2) Wydział Przygotowania Inwestycji;

3) Wydział Nadzoru i Kontroli Inwestycji Drogowych;

4) Wydział Nadzoru i Kontroli Inwestycji Kolejowych;

5) Wydział Analiz Ekonomicznych;

6) Stanowisko ds. Koordynacji Nadzoru i Kontroli;

7) Stanowisko ds. Systemu Monitoringu i Nadzoru Inwestycyjnego.

§ 26

DEPARTAMENT BUDŻETU I FINANSOWANIA

I. Do zadań Departamentu należy opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa, wykonywanie budżetu resortu i nadzór nad jego realizacją przez jednostki podległe i nadzorowane, wdrażanie i stosowanie instrumentów ekonomiczno-finansowych, administrowanie zewnętrznymi środkami finansowymi, w tym przeznaczonymi na rozwój infrastruktury, oraz koordynacja współpracy finansowej z Unią Europejską, opracowywanie ocen działalności gospodarczej resortu, wykonywanie funkcji głównego księgowego części budżetu państwa, których dysponentem jest Minister, a w szczególności:

1) prowadzenie ewidencji księgowej dysponenta części budżetowych w zakresie dochodów i wydatków oraz środków otrzymanych na finansowanie nauki;

2) opracowywanie łącznego bilansu oraz sprawozdań z wykonania budżetu resortu na podstawie jednostkowych bilansów i sprawozdań podległych jednostek budżetowych;

3) opracowywanie analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych;

4) opracowywanie materiałów do projektu budżetu państwa i planu finansowego Ministerstwa na podstawie propozycji właściwych komórek organizacyjnych;

5) prowadzenie ewidencji bieżących zmian w planie finansowym Ministerstwa;

6) współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie przekazywania środków i zmian w budżecie państwa w trakcie roku budżetowego;

7) współpraca z bankami i Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi (MIF) w zakresie finansowania zadań jednostek resortowych;

8) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie wykonywania nadzoru Ministra nad Krajowym Funduszem Drogowym w sprawach dotyczących finansowania dróg krajowych;

9) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inwestycji drogowych ze środków Krajowego Funduszu Drogowego;

10) realizacja zadań związanych z dotowaniem przedsiębiorców;

11) zatwierdzanie sprawozdań finansowych (bilansu) jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra i wybór biegłych rewidentów;

12) analiza i opiniowanie umów i wniosków o gwarancje i poręczenia udzielane przez Skarb Państwa na spłatę kredytów i pożyczek krajowych i zagranicznych oraz emisję obligacji;

13) udział w tworzeniu przepisów z zakresu prawa podatkowego, celnego i dewizowego, regulacji taryfowych w obrocie towarowym z zagranicą oraz ocena poziomu obciążeń finansowych wynikających z obowiązku ubezpieczeń cywilnych w transporcie;

14) wykonywanie, w imieniu Ministra, nadzoru nad jednostkami sektora finansów publicznych nadzorowanych i podległych Ministrowi w zakresie kontroli finansowej;

15) rozpatrywanie wniosków dotyczących ulg przejazdowych w transporcie kolejowym i samochodowym oraz interpretacja przepisów w tym zakresie;

16) prowadzenie ewidencji księgowej funduszy unijnych na poziomie Instytucji Pośredniczącej;

17) dokonywanie płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych i pożyczek;

18) prowadzenie Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej (SIMIK) funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;

19) koordynacja prac dotyczących statystyki publicznej, a w szczególności związanych z opracowywaniem programów badań statystyki publicznej oraz udział w pracach organizacji międzynarodowych w tym zakresie;

20) prowadzenie stałego monitoringu przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach nadzorowanych przez Ministra oraz współudział w tworzeniu przepisów dotyczących zasad kształtowania środków na wynagrodzenia;

21) opracowywanie okresowych informacji statystycznych o działalności resortu;

22) koordynacja i monitorowanie spraw dotyczących udzielania pomocy publicznej;

23) koordynacja prac związanych z problematyką konkurencyjności w resorcie;

24) koordynowanie i monitorowanie procesów pożyczkowych MIF w bieżącej współpracy z pożyczkodawcami, beneficjentami, Ministerstwem Finansów, Narodowym Bankiem Polskim oraz innymi zaangażowanymi jednostkami;

25) prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej pożyczek MIF;

26) współpraca z właściwymi jednostkami w zakresie rozliczania środków pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie projektów realizowanych z funduszy unijnych;

27) weryfikacja finansowa wniosków o przyznanie prefinansowania na realizację projektu w ramach SPOT;

28) weryfikacja finansowa wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej;

29) koordynacja procesu przygotowania i przekazywania uzgodnionych z właściwymi departamentami wniosków do rezerwy celowej budżetu państwa w zakresie funduszy unijnych;

30) przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości dla projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w zakresie właściwości departamentu;

31) weryfikacja finansowa sprawozdań z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

32) nadzór nad zachowaniem przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków wspólnotowych oraz odpowiedniego kodu księgowego;

33) kontrola finansowa weryfikacji wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;

34) przygotowanie wniosków o refundację w ramach funduszy unijnych we współpracy z Departamentem Funduszy Strukturalnych;

35) współpraca z beneficjentami i właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przy tworzeniu projektu budżetu państwa w zakresie projektów unijnych.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Planowania i Realizacji Budżetu Resortu;

2) Wydział Księgowości i Sprawozdawczości Budżetu Resortu;

3) Wydział Statystyki, Pomocy Publicznej i Spraw Europejskich;

4) Wydział Ekonomiczno-Finansowy;

5) Wydział Ewidencji Księgowej Funduszy Pomocowych;

6) Wydział Akceptacji Płatności;

7) Wydział Międzynarodowych Instytucji Finansowych;

8) Wydział ds. Krajowego Funduszu Drogowego;

9) Stanowisko ds. Kontroli Finansowej.

§ 27

DEPARTAMENT WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ I ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWYCH

I. Do zadań Departamentu należy inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań Ministerstwa w sprawach związanych z udziałem w procesach decyzyjnych Unii Europejskiej oraz prowadzenie i koordynowanie współpracy z organizacjami międzynarodowymi w zakresie właściwości Ministra, a w szczególności:

1) koordynacja i monitorowanie udziału przedstawicieli Ministerstwa w pracach grup roboczych Rady Unii Europejskiej;

2) inicjowanie i koordynacja przygotowania udziału kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach na szczeblu ministrów organizowanych przez Unię Europejską; inicjowanie, koordynacja i przygotowanie instrukcji związanych z posiedzeniami Komitetu Stałych Przedstawicieli oraz formacji Rady Unii Europejskiej, w sprawach należących do kompetencji Ministerstwa;

3) monitorowanie realizacji zadań i zaleceń wynikających z posiedzeń Komitetu Stałych Przedstawicieli oraz formacji Rady Unii Europejskiej;

4) gromadzenie dokumentacji związanej z uczestnictwem przedstawicieli Ministerstwa w posiedzeniach organizowanych przez UE, w tym zwłaszcza instrukcji i sprawozdań;

5) prowadzenie współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem RP przy UE, w tym w szczególności w zakresie dotyczącym udziału przedstawicieli Ministerstwa w procesach decyzyjnych UE;

6) monitorowanie i koordynacja wdrożenia w resorcie systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów (EWDP) we współpracy z komórkami organizacyjnymi ministerstwa oraz jednostkami resortu;

7) koordynacja współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi UE, a w szczególności inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie przygotowania projektów stanowisk Rządu do projektów aktów normatywnych UE;

8) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi ministerstwa oraz jednostkami resortu, udziału Ministra w posiedzeniach KIE oraz udziału przedstawiciela Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;

9) koordynacja współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi, a w szczególności udziału w pracach EKG ONZ, OECD oraz EKMT;

10) współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami resortowymi oraz z Komisją Europejską w zakresie udziału resortu w europejskich inicjatywach infrastrukturalnych, w szczególności w zakresie włączenia polskiej infrastruktury transportowej do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz działań w Paneuropejskich Korytarzach Transportowych.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział ds. Koordynacji Spraw Europejskich;

2) Wydział ds. Obsługi KERM i Współpracy z Parlamentem ws. UE;

3) Stanowisko ds. Współpracy z Organizacjami Międzynarodowymi i Transeuropejskich Sieci Transportowych.

§ 28

DEPARTAMENT PRAWNY

I. Do zadań Departamentu należy prowadzenie spraw w zakresie obsługi prawnej oraz działalności legislacyjnej Ministerstwa, oraz koordynacja działań Ministerstwa w zakresie funkcjonowania rynku wewnętrznego UE, a w szczególności:

1) udział w opracowywaniu oraz opiniowanie pod względem prawnym i zasad techniki prawodawczej oraz pod względem zgodności z prawodawstwem UE resortowych aktów prawnych;

2) monitorowanie realizacji zadań legislacyjnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz nadzór w zakresie realizacji przez komórki organizacyjne Ministerstwa upoważnień ustawowych;

3) prowadzenie uzgodnień międzyresortowych projektów własnych aktów prawnych i umów międzynarodowych;

4) przygotowywanie, w porozumieniu z zainteresowanymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu, stanowiska Ministra do projektów aktów prawnych opracowanych przez innych ministrów;

5) przygotowywanie materiałów dla Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów;

6) przygotowywanie programu prac legislacyjnych dla Ministra oraz materiałów do programów prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów;

7) prowadzenie skorowidza i zbiorów niepublikowanych aktów prawnych, dokumentów rządowych i protokołów z posiedzeń Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów oraz informowanie właściwych komórek organizacyjnych o zadaniach wynikających z tych protokołów;

8) rejestracja decyzji i zarządzeń Ministra oraz upoważnień (cywilnych i administracyjnych) udzielanych przez Ministra;

9) opiniowanie pod względem prawnym projektów umów międzynarodowych, decyzji administracyjnych oraz postanowień;

10) zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach: sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;

11) przygotowywanie opinii prawnych i udzielanie porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udzielanie wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego;

12) prowadzenie redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Transportu;

13) udział w posiedzeniach Komisji Prawniczych oraz współudział w posiedzeniach Komisji Sejmowych i Senackich;

14) współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi w realizacji programu działań dostosowawczych do wymagań UE, koordynacja zadań Ministerstwa w zakresie notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających prawo wspólnotowe oraz w zakresie krajowego systemu notyfikacji norm i przepisów technicznych;

15) koordynacja zadań związanych z przygotowywaniem projektów stanowisk Rzeczpospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;

16) koordynacja spraw w zakresie organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego UE, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT), we współdziałaniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa;

17) prowadzenie ewidencji fundacji, dla których Minister jest „ministrem właściwym" w rozumieniu przepisów ustawy o fundacjach.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Stanowisko ds. Obsługi Prawnej i Legislacji I;

2) Stanowisko ds. Obsługi Prawnej i Legislacji II;

3) Wydział Legislacji Zewnętrznej;

4) Wydział Prawa Europejskiego i Monitorowania Zadań Legislacyjnych;

5) Stanowisko ds. Redakcji Dziennika Urzędowego Ministra.

§ 29

DEPARTAMENT TELEKOMUNIKACJI

I. Do zadań Departamentu należy udział w kreowaniu polityki telekomunikacyjnej państwa, a w szczególności:

1) wykonywanie zadań Ministra wynikających z ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz programów rządowych dotyczących telekomunikacji;

2) prowadzenie działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego w dziedzinie komunikacji elektronicznej, inicjowanie zmian i dokonywanie analiz w tym zakresie;

3) prowadzenie procesu restrukturyzacji opłat koncesyjnych;

4) koordynowanie działań w zakresie zwalczania niezamówionych informacji handlowych;

5) prowadzenie spraw związanych z polityką wykorzystania widma radiowego oraz z planami numeracji w sieciach telekomunikacyjnych w kraju;

6) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Ministra autoryzacji akredytowanym jednostkom certyfikującym i kontrolującym oraz laboratoriom;

7) inicjowanie i merytoryczne nadzorowanie prac wykonywanych w jednostkach badawczo-rozwojowych, w zakresie właściwości Departamentu;

8) współtworzenie założeń polityki naukowo-badawczej w dziedzinie telekomunikacji;

9) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie właściwości Departamentu;

10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym;

11) prowadzenie spraw związanych z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;

12) prowadzenie prac związanych z realizacją przez Instytut Łączności Programu Wieloletniego na lata 2005–2008 „Rozwój telekomunikacji i poczty w dobie społeczeństwa informacyjnego"

13) współpraca z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami w zakresie uczestnictwa Polski w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Współpracy Międzyoperatorskiej;

2) Wydział Usług Telekomunikacyjnych;

3) Wydział Ekonomiczny;

4) Wydział ds. Prawnych;

5) Wydział Techniki;

6) Stanowisko ds. Normalizacji i Notyfikacji;

7) Stanowisko ds. Współpracy z Zagranicą.

§ 30

DEPARTAMENT POCZTY

I. Do zadań Departamentu należą sprawy z zakresu opracowywania i wdrażania polityki pocztowej oraz nadzór założycielski nad państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej „Poczta Polska", a w szczególności:

1) przygotowywanie założeń i programów strategicznych w zakresie polityki rozwoju sektora usług pocztowych;

2) opracowywanie, we współpracy z właściwymi organami, projektów aktów prawnych dotyczących:

a) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych,

b) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych,

c) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym,

d) rozwoju infrastruktury pocztowej,

e) wdrażania prawa wspólnotowego dotyczącego usług pocztowych,

f) realizacji zobowiązań międzynarodowych wynikających z umów międzynarodowych i członkostwa w organizacjach międzynarodowych;

3) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;

4) prowadzenie spraw związanych z nadzorem założycielskim nad państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej Poczta Polska, w zakresie właściwości Departamentu;

5) opracowywanie materiałów do budżetu państwa, w tym w zakresie inwestycji pocztowych, w ramach nadzoru założycielskiego nad p.p.u.p. Poczta Polska;

6) współpraca z organizacjami międzynarodowymi, których członkiem jest Polska w zakresie problematyki pocztowej, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU), w tym przygotowywanie udziału Ministra w spotkaniach wymagających takiego udziału;

7) wykonywanie zadań Ministra wynikających z ustawy Prawo pocztowe;

8) współdziałanie z innymi organami oraz Polskim Komitetem Normalizacyjnym w sprawach nie pozostających we właściwości Ministra, ale oddziałujących na możliwości rozwoju sektora pocztowego;

9) prowadzenie, we współpracy z Departamentem Telekomunikacji, spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie właściwości Departamentu.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Polityki Pocztowej;

2) Stanowisko ds. Rozwoju i Jakości Usług Pocztowych;

3) Stanowisko ds. Nadzoru Założycielskiego nad Państwowym Przedsiębiorstwem Użyteczności Publicznej (p.p.u.p.) „Poczta Polska".

§ 31

DEPARTAMENT SPRAW OBRONNYCH

I. Do zadań Departamentu należy kreowanie polityki w dziedzinie przygotowań obronnych i zapobiegania sytuacjom kryzysowym, w działach administracji rządowej pozostających we właściwości Ministra, a w szczególności:

1) przygotowanie Kierownictwa Ministerstwa do funkcjonowania w okresie kryzysu, zagrożenia i wojny;

2) planowanie i koordynacja rozdziału środków na realizację zadań obronnych i antykryzysowych oraz nadzór nad ich wydatkowaniem w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministerstwo – planowanie i koordynowanie zadań związanych z tworzeniem i dysponowaniem państwowymi rezerwami mobilizacyjnymi;

3) koordynacja działań w zakresie przygotowania oraz osłony technicznej infrastruktury transportowej i łączności;

4) współpraca z UE i NATO w zakresie obronności, zarządzania kryzysowego, ochrony infrastruktury i bezpieczeństwa transportu;

5) koordynacja zadań obronnych realizowanych przez jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra;

6) planowanie i organizowanie szkolenia obronnego i szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego dla jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra;

7) prowadzenie spraw związanych z przebiegiem służby wojskowej żołnierzy pełniących zawodową służbę wojskową w Ministerstwie oraz spraw wynikających z obowiązków dowódcy jednostki wojskowej.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Planowania Operacyjnego i Finansowania;

2) Wydział Reagowania Kryzysowego;

3) Wydział Transportu i Rezerw;

4) Wydział Łączności i Szkolenia;

5) Stanowisko ds. Prawnych.

§ 32

DEPARTAMENT KONTROLI, SKARG I WNIOSKÓW

I. Do zadań Departamentu należy kontrolowanie działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra, w tym jednostek w ramach systemu zarządzania SPOT i Funduszu Spójności, współpraca z organami kontroli zewnętrznej, koordynacja opracowywania planu kontroli resortowej i koordynacja rozpatrywania skarg i wniosków, a w szczególności:

1) organizowanie i prowadzenie kontroli kompleksowych, problemowych, wycinkowych i specjalnych, a także – w miarę potrzeby – kontroli doraźnych, w tym związanych z zarządzaniem i wydatkowaniem funduszy UE;

2) koordynacja działań kontrolnych związanych z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy pomocowych UE, w zakresie planowania, programowania, analiz i sprawozdawczości, oraz kontroli systemowych instytucji wdrażających te projekty;

3) prowadzenie Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej (SIMIK) funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, w zakresie merytorycznej właściwości Departamentu;

4) monitorowanie terminowości realizacji przez komórki i jednostki kontrolowane wniosków i zaleceń pokontrolnych;

5) współpraca z organami kontroli zewnętrznej, w szczególności z Najwyższą Izbą Kontroli, w tym koordynacja opracowywania odpowiedzi Ministra na wystąpienia pokontrolne oraz informacje o wynikach kontroli NIK;

6) opracowywanie i przedkładanie Kierownictwu Ministerstwa okresowych sprawozdań z działalności kontrolnej;

7) rejestrowanie i koordynacja, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, przygotowywania odpowiedzi na skargi i wnioski osób prawnych i fizycznych oraz prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawie ich rozpatrywania;

8) sporządzanie analiz problemowych i okresowych sprawozdań dotyczących skierowanych do Ministerstwa skarg i wniosków;

9) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi jednostkami MT, okresowych raportów o nieprawidłowościach stwierdzonych w trakcie realizacji zadań w ramach SPOT;

10) udział w kontrolach w zakresie przygotowania i realizacji projektów współfinansowanych w ramach funduszy unijnych i innych.

II. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Kontroli Resortowej;

2) Wydział Skarg i Wniosków;

3) Stanowisko ds. Kontroli Funduszy Strukturalnych;

4) Stanowisko ds. Planowania, Analiz i Koordynacji Kontroli.

§ 33

BIURO INFORMACJI I PROMOCJI

I. Do zadań Biura należy kreowanie i realizacja polityki informacyjnej i promocyjnej Ministra i Ministerstwa, we współpracy z Kierownictwem Ministerstwa oraz z dyrektorami komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra. Do zadań Biura należy w szczególności:

1) obsługa medialna wizyt i spotkań z udziałem Ministra i członków Kierownictwa;

2) planowanie, przygotowywanie oraz prowadzenie konferencji prasowych i briefingów wraz z opracowywaniem materiałów dla dziennikarzy;

3) przygotowywanie materiałów informacyjno-promocyjnych dla mediów;

4) opracowywanie materiałów z zakresu działania Ministerstwa – we współpracy z Kierownictwem Ministerstwa;

5) przygotowywanie i rozsyłanie bieżących komunikatów do mediów;

6) przygotowywanie sprostowań do publikacji medialnych;

7) opracowywanie i udzielanie odpowiedzi na pytania kierowane do Biura Informacji i Promocji oraz na ogólny adres internetowy Ministerstwa info@mt.gov.pl;

8) monitorowanie mediów i ich analiza;

9) redagowanie strony internetowej Ministerstwa, w tym przygotowywanie serwisu bieżących wydarzeń;

10) przygotowywanie najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa;

11) prowadzenie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz jednostkami podległymi i nadzorowanymi, działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących funduszy europejskich;

12) nadzór nad redagowaniem Biuletynu Informacji Publicznej przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

13) przyznawanie patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizatorów targów, konferencji i seminariów oraz przygotowywanie wpisów do wydawnictw okolicznościowych;

14) organizacja i współorganizacja konkursów i imprez patronackich;

15) opracowywanie materiałów i tez do wystąpień Ministra;

16) przygotowywanie listów i pism okolicznościowych Ministra;

17) autoryzacja wywiadów;

18) redagowanie i wysyłanie internetowego Biuletynu Informacyjnego.

II. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Informacji i Promocji;

2) Stanowisko ds. Monitorowania Mediów;

3) Stanowisko ds. obsługi anglojęzycznej strony internetowej.

§ 34

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO

I. Do zadań Biura Dyrektora Generalnego należy realizowanie polityki personalnej, wykonywanie zadań wynikających z ustawy o służbie cywilnej oraz prowadzenie spraw dotyczących udzielania zamówień publicznych, a w szczególności:

1) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ministerstwa oraz prowadzenie spraw ze stosunku pracy kierownictw jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra;

2) obsługa kadrowa pracowników Ministerstwa, w tym zaangażowanych w realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z funduszy UE;

3) prowadzenie spraw kadrowych osób kierowanych do pracy w placówkach dyplomatyczno-konsularnych;

4) prowadzenie spraw związanych z rekrutacją kandydatów do pracy w Ministerstwie;

5) organizowanie służby przygotowawczej w służbie cywilnej;

6) planowanie, organizowanie i nadzorowanie szkoleń członków korpusu służby cywilnej, w tym dla uczestników procesu zarządzania funduszami strukturalnymi;

7) prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy;

8) realizacja decyzji Ministra i Dyrektora Generalnego dotyczących awansowania, nagradzania, a także stosowania sankcji za naruszenie obowiązków pracowniczych;

9) planowanie i nadzorowanie wydatkowania środków finansowych na wynagrodzenia, w tym pochodzących z projektów finansowanych ze środków UE;

10) prowadzenie spraw dotyczących wynagradzania i świadczeń pracowniczych pracowników jednostek podległych i nadzorowanych;

11) koordynacja spraw związanych z uznawaniem, w znaczeniu przewidzianym w UE, kwalifikacji w zawodach regulowanych należących do działów kierowanych przez Ministra;

12) współdziałanie z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania w opracowywaniu klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz podstaw programowych i programów nauczania dla zawodów podstawowych w zakresie właściwości Ministra;

13) współdziałanie z Centralną Komisją Egzaminacyjną w opracowywaniu standardów wymagań egzaminacyjnych w zawodach będących w kompetencji Ministra;

14) obsługa Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;

15) prowadzenie spraw dotyczących zamówień publicznych oraz przygotowywanie opinii w sprawach zamówień publicznych realizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, a także współdziałanie z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi w tych sprawach;

16) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń resortowych i państwowych;

17) obsługa sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego w tym organizacja, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, zastępstw w ww. sekretariatach.

II. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Kadr;

2) Wydział Rekrutacji i Szkoleń;

3) Wydział Zamówień Publicznych;

4) Wydział Obsługi.

§ 35

BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH

I. Do zadań Biura należy zapewnienie realizacji przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych, współpraca z właściwymi jednostkami służb ochrony państwa, innymi organami i komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz prowadzenie spraw związanych z informatyzacją Ministerstwa, a w szczególności:

1) zapewnienie obsługi kancelaryjnej korespondencji niejawnej stanowiącej tajemnicę państwową oraz służbową oznaczoną klauzulą „poufne"

2) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kancelarii tajnej oraz nad sporządzaniem, wysyłaniem, przechowywaniem i prowadzeniem ewidencji materiałów niejawnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa;

3) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających w stosunku do pracowników mogących mieć styczność z niejawnymi informacjami, przygotowywanie decyzji dotyczących wydania lub odmowy wydania poświadczeń bezpieczeństwa, cofnięcia poświadczenia, a także decyzji o umorzeniu lub zawieszeniu postępowania sprawdzającego;

4) przygotowywanie materiałów dla służb ochrony państwa celem prowadzenia poszerzonych i specjalnych postępowań sprawdzających;

5) opracowywanie planów szkolenia oraz organizowanie i prowadzenie szkolenia podstawowego i uzupełniającego pracowników, którzy otrzymali upoważnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz szkoleń w zakresie ochrony danych osobowych;

6) zapewnienie ochrony systemów informatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane i przechowywane informacje niejawne, w tym funkcjonowania bezpiecznego stanowiska komputerowego;

7) organizowanie i prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie, a także kontroli przetwarzania danych osobowych;

8) prowadzenie postępowań wyjaśniających okoliczności naruszenia ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych, a także przygotowywanie i przedstawianie Ministrowi analiz i wyników z tych postępowań;

9) organizowanie systemu przepustkowego i nadzorowanie realizacji przedsięwzięć w tym zakresie; a także nadawanie uprawnień do wstępu do siedziby Ministerstwa oraz poszczególnych stref bezpieczeństwa poprzez przygotowywanie identyfikatorów osobistych;

10) opracowywanie i aktualizowanie na bieżąco dokumentacji w zakresie przetwarzania danych osobowych;

11) przygotowywanie dla administratorów danych propozycji nadawania pracownikom komórek organizacyjnych uprawnień do przetwarzania danych osobowych w poszczególnych zbiorach oraz prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;

12) przygotowywanie dokumentacji wymaganej do rejestracji zbiorów danych osobowych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych;

13) nadzór techniczny, koordynacja i rozwijanie podsystemów informatycznych i systemów baz danych eksploatowanych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ministerstwa;

14) nadzór techniczny nad internetowym serwisem informacyjnym Ministerstwa oraz nadzór techniczny, koordynowanie i kierowanie procesem budowy intranetowego serwisu informacyjnego w Ministerstwie;

15) wykonywanie zadań zabezpieczających prawidłowe działanie aktualnie eksploatowanych systemów informatycznych oraz ich rozwój, modernizację i standaryzację;

16) zarządzanie zasobami sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego Ministerstwa;

17) ustalanie potrzeb i priorytetów oraz realizowanie zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania w Ministerstwie.

II. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Projektowania i Eksploatacji Systemów Informatycznych;

2) Wydział Administrowania i Eksploatacji Sieci Komputerowej;

3) Stanowisko ds. Ochrony Danych Osobowych;

4) Stanowisko ds. Postępowań Sprawdzających i Bezpieczeństwa Przemysłowego;

5) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Teleinformatycznego;

6) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa Systemu Dostępu i Ochrony Fizycznej;

7) Kancelaria Tajna.

§ 36

BIURO AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

I. Do zadań Biura należy ogół działań obejmujących niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w Ministerstwie, w tym procedur kontroli finansowej, w wyniku których kierownictwo Ministerstwa uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów oraz czynności doradcze, w szczególności:

1) opracowywanie w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym rocznych planów audytu, zawierających analizę obszarów ryzyka zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych;

2) identyfikacja i monitorowanie procesów zachodzących w Ministerstwie w tym sprawdzanie wdrożenia i wykonywania przyjętych procedur, kontroli wewnętrznej, w tym w zakresie zadań finansowanych ze środków UE;

3) przeprowadzanie zadań audytowych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu, w tym badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych, ocenianie systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem, a także ocenianie efektywności i gospodarności zarządzania finansowego;

4) przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;

5) opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych, zawierających rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego, analizę przyczyn i skutków uchybień oraz uwagi i wnioski dotyczące usunięcia uchybień;

6) przeprowadzanie czynności sprawdzających;

7) przygotowywanie informacji z przeprowadzonych czynności sprawdzających dla Dyrektora Generalnego i kierowników komórek audytowanych;

8) analiza i ocena adekwatności, efektywności i skuteczności systemów wewnętrznej kontroli finansowej funkcjonujących w Ministerstwie;

9) prowadzenie stałych i bieżących akt audytu wewnętrznego;

10) wykonywanie zadań audytu wewnętrznego w gospodarstwach pomocniczych, na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;

11) współdziałanie z innymi służbami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli;

12) przygotowywanie sprawozdań z wykonania planu audytu i przedstawianie ich Dyrektorowi Generalnemu i Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego.

II. W skład Biura wchodzą samodzielne stanowiska pracy ds. audytu wewnętrznego.

§ 37

BIURO ADMINISTRACYJNE

I. Do zakresu działania Biura Administracyjnego należy wykonywanie zadań dysponenta budżetu państwa trzeciego stopnia oraz wykonywanie funkcji głównego księgowego Ministerstwa, zarządzanie nieruchomościami przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd, gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji Ministerstwa, gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz prowadzenie spraw bhp, a w szczególności:

1) planowanie dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa oraz realizacja, kontrola, analiza i ocena ich wykonania, jak również przygotowywanie wniosków w sprawach zmian w planie finansowym Ministerstwa, w zakresie właściwości Biura;

2) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu w zakresie właściwości dysponenta trzeciego stopnia środków budżetowych;

3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

4) likwidacja płac i innych należności pracowniczych oraz wykonywanie zadań płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

5) prowadzenie obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa, opłacanie składek do organizacji międzynarodowych oraz rozliczanie krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa, kosztów zagranicznych delegacji służbowych oraz realizacja zadań związanych z zakupem biletów dla celów służbowych;

6) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu;

7) prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowanie nimi;

8) administrowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

9) prowadzenie spraw z zakresu warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;

10) prowadzenie zadań obrony cywilnej związanych z ochroną budynków Ministerstwa i pracowników Ministerstwa oraz zadań dotyczących instruktażu pracowników Ministerstwa w zakresie powszechnej samoobrony;

11) wykonywanie zadań związanych z nadzorem Dyrektora Generalnego nad Gospodarstwem Pomocniczym Ministerstwa;

12) prowadzenie obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;

13) nadzór nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego w zakresie wynikającym z właściwości Biura.

II. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Księgowości;

2) Wydział Planowania i Rozliczeń Finansowych;

3) Wydział Rachuby Płac;

4) Wydział Spraw Administracyjnych i Socjalnych;

5) Stanowisko ds. Obrony Cywilnej;

6) Stanowisko ds. BHP.

§ 38

SEKRETARIAT KRAJOWEJ RADY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

I. Do zadań Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy realizacja zadań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w szczególności:

1) wytyczanie kierunków działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) w Polsce i koordynowanie realizacji Krajowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005;

2) udział w tworzeniu i realizacji innych planów i programów brd na szczeblu rządowym oraz w tworzeniu dokumentów rządowych zawierających problematykę brd;

3) opracowywanie, wdrażanie i zarządzanie programami i projektami poprawy brd realizowanymi przez Ministerstwo i finansowanymi ze środków krajowych i zagranicznych;

4) opracowywanie wniosków dotyczących pozyskiwania środków krajowych i zagranicznych na działania związane z poprawą brd oraz nadzór nad ich wydatkowaniem;

5) współpraca z jednostkami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi i innymi organizacjami, w zakresie swojej właściwości;

6) udział w pracach instytucji i organizacji zagranicznych i międzynarodowych związanych z brd;

7) współpraca z Departamentem Funduszy Strukturalnych w procesie realizacji projektów w ramach funduszy strukturalnych, w tym udział w pracach komisji przetargowych (w charakterze obserwatora), w zakresie właściwości Sekretariatu;

8) przygotowywanie raportów nt. nieprawidłowości dla projektów współfinansowanych w ramach funduszy strukturalnych;

9) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej w zakresie brd;

10) inicjowanie badań naukowych w zakresie brd;

11) obsługa organizacyjno-techniczna posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów;

12) przygotowywanie projektów rocznych sprawozdań dotyczących realizacji zadań w zakresie brd.

II. W skład Sekretariatu wchodzą:

1) Stanowisko ds. Współpracy z Krajową i Wojewódzkimi Radami BRD;

2) Stanowisko ds. Funduszy Unijnych;

3) Stanowisko ds. Kampanii Społecznych i Komunikacji;

4) Stanowisko ds. Rozliczeń Finansowych;

5) Stanowisko ds. Przetargów i Umów;

6) Stanowisko ds. Obsługi Sekretariatu.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA