REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 3 poz. 34

Departament Kontroli

DECYZJA Nr 41/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 26 stycznia 2007 r.

w sprawie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie § 2 pkt 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Decyzja określa:

1) organizację, warunki oraz tryb przeprowadzania kontroli komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej ,,komórkami (jednostkami) organizacyjnymi resortu obrony narodowej”;

2) czynności związane z planowaniem, organizowaniem, przeprowadzaniem i dokumentowaniem kontroli oraz postępowaniem pokontrolnym.

2. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej wykonywanej przez Ministra Obrony Narodowej, osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz upoważnionych kierowników komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej.

3. Przepisów decyzji nie stosuje się do kontroli przeprowadzanych przez:

1) uprawnione wojskowe specjalistyczne organy, podległe Ministrowi Obrony Narodowej, których działalność w tym zakresie określona jest w odrębnych przepisach;

2) uprawnione organy Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz Unii Europejskiej, których działalność w tym zakresie określona jest w odrębnych przepisach.

4. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwany dalej „Szefem Sztabu Generalnego WP”:

1) określi corocznie, w dyrektywie do działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej ,,Siłami Zbrojnymi”, na dany rok, jednostki wojskowe, których przygotowanie do działania – zgodnie z wojennym przeznaczeniem – kontrolowane i oceniane będzie zgodnie ze standardami obowiązującymi w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz Unii Europejskiej;

2) proponuje corocznie Ministrowi Obrony Narodowej, w terminie do 5 listopada, jednostki wojskowe, które mogą być poddane inspekcji w kolejnym roku.

§ 2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) działalność kontrolna – planowanie, organizowanie, koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, jej dokumentowanie i przedstawianie wyników właściwym organom, a także postępowanie pokontrolne;

2) obszar, podobszar, służba, dział, dziedzina, przedmiot, zagadnienie – część działalności jednostki budżetowej, zakładu budżetowego, gospodarstwa pomocniczego lub środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych oraz komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej;

3) jednostka kontrolowana – komórkę (jednostkę) organizacyjną resortu obrony narodowej, w której przeprowadzane są czynności kontrolne;

4) kontrola (czynności kontrolne) – celową i zorganizowaną działalność zespołu (komisji, grupy, kontrolera, inspektora) prowadzoną w jednostce kontrolowanej, na podstawie planu i upoważnienia do jej przeprowadzenia;

5) kontrolujący (zespół, komisja, kontroler, inspektor) – osobę upoważnioną przez właściwy organ do przeprowadzania kontroli;

6) jednostka organizacyjna – jednostkę nie wchodzącą w skład Ministerstwa Obrony Narodowej, podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną;

7) komórka organizacyjna – Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro;

8) komórka wewnętrzna – część organizacyjną w strukturze komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej;

9) kierownik jednostki kontrolowanej – dowódcę, szefa, dyrektora, komendanta lub inną osobę stojącą na czele komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej, która kieruje całokształtem działalności tej jednostki, w tym również osobę pełniącą jego obowiązki;

10) organy kontroli – Departament Kontroli i delegatury Departamentu Kontroli oraz osoby (zespoły kontrolujące) upoważnione do przeprowadzania kontroli;

11) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej – Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego WP, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego;

12) wojskowy specjalistyczny organ – jednostkę organizacyjną, której uprawnienia z zakresu nadzoru i kontroli, związane z jej podstawową działalnością, określają przepisy ustawowe i wydane na ich podstawie rozporządzenia lub zarządzenia.

§ 3.
1. Kontrola w szczególności polega na:

1) ustaleniu stanu faktycznego w badanym zakresie i jego udokumentowaniu;

2) porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym, określonym przepisami prawa, decyzjami i wytycznymi Ministra Obrony Narodowej, planami, etatami i normami oraz innymi przepisami określającymi zakres działania jednostki kontrolowanej;

3) określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym, a stanem wymaganym oraz ewentualnym wskazaniu odpowiedzialnych za nie osób;

4) wskazaniu sposobów umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości;

5) przygotowaniu i przedłożeniu właściwym organom informacji o wynikach kontroli.

2. Rodzajami kontroli są:

1) inspekcje;

2) kontrole kompleksowe;

3) kontrole problemowe;

4) kontrole gospodarczo-finansowe.

3. Inspekcja jest prowadzona w celu dokonania oceny pokojowego funkcjonowania jednostki kontrolowanej i jej przygotowania do działania zgodnie z wojennym przeznaczeniem.

4. Kontrola kompleksowa jest prowadzona w celu dokonania oceny pokojowego funkcjonowania jednostki kontrolowanej lub jej przygotowania do działania zgodnie z wojennym przeznaczeniem.

5. Kontrola problemowa jest prowadzona w celu dokonania oceny wybranej dziedziny działalności jednostki kontrolowanej lub sprawdzenia wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych.

6. Kontrola gospodarczo-finansowa jest prowadzona w celu dokonania oceny gospodarowania wszystkich lub większości działów występujących w jednostce kontrolowanej.

Rozdział 2

Zasady organizacji kontroli

§ 4.

1. Minister Obrony Narodowej organizuje i prowadzi działalność kontrolną w resorcie obrony narodowej, w tym zarządza przeprowadzanie wszystkich rodzajów kontroli komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej.

2. Do zarządzania kontroli są uprawnieni ponadto:

1) Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny – kontroli problemowych – podległych komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie problematyki im przypisanej;

2) Szef Sztabu Generalnego WP – kontroli problemowych – komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego, zwany dalej „Sztabem Generalnym WP” oraz kontroli kompleksowych i problemowych jednostek organizacyjnych podległych dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Dowództwa Operacyjnego, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Szefom Inspektoratów i Dowódcy Garnizonu Warszawa;

3) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Dowództwa Operacyjnego, Dowódca Garnizonu Warszawa, Dowódca Wojsk Specjalnych i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – kontroli kompleksowych i problemowych – podległych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;

4) Dyrektor Departamentu Kontroli – kontroli kompleksowych, problemowych i gospodarczo-finansowych – komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej;

5) dyrektorzy departamentów, dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP, Szefowie Inspektoratów, Szef Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szef Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia – kontroli problemowych w zakresie problematyki im przypisanej – komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej;

6) dowódcy okręgów wojskowych, korpusów, dywizji (równorzędnych) – kontroli problemowych – podległych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

3. Kontrole przeprowadzają:

1) Departament Kontroli wraz z bezpośrednio podporządkowanymi delegaturami, jako organ kontroli Ministra Obrony Narodowej – wszystkie rodzaje kontroli komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej;

2) osoby (zespoły kontrolujące) – jako organy kontroli upoważnione przez osoby, o których mowa w ust. 2 – kontrole kompleksowe i problemowe.

§ 5.
1. Oceny jednostki kontrolowanej dokonuje się w oparciu o programy oceny ustalane w odrębnych przepisach.

2. Inspekcje, kontrole problemowe w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej oraz kontrole gospodarczo-finansowe prowadzone są bez wcześniejszego powiadamiania, chyba że inne zasady przewidują odrębne przepisy.

3. Planowanie i przeprowadzanie kontroli problemowych w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej określają odrębne przepisy.

4. Przeprowadzane kontrole, z wyjątkiem inspekcji, kontroli kompleksowych i kontroli problemowych wybranych zagadnień pokojowego funkcjonowania jednostki kontrolowanej lub jej przygotowania do działania zgodnie z wojennym przeznaczeniem oraz w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej, nie mogą naruszać w sposób istotny planowej działalności bieżącej jednostek kontrolowanych.

5. Zwrotu środków bojowych i materiałowych, zużytych podczas realizowania czynności kontrolnych, w tym również zużytych przez inną komórkę (jednostkę) organizacyjną resortu obrony narodowej działającą na rzecz kontroli dokonuje zarządzający kontrolę w terminie do 30 dni od dnia zakończenia kontroli.

§ 6.
1. Organy kontroli współpracują z jednostkami organizacyjnymi Żandarmerii Wojskowej oraz z wojskowymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.

2. W czasie przeprowadzania kontroli kontrolujący reaguje na nieprawidłowości w innych – nie planowanych wcześniej do sprawdzenia lub kontroli – dziedzinach działalności jednostki kontrolowanej oraz w innych komórkach (jednostkach) organizacyjnych resortu obrony narodowej.

Rozdział 3

Planowanie i koordynacja działalności kontrolnej

§ 7.

1. Kontrolę przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli, a w przypadku gdy okoliczności uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, także poza planem kontroli.

2. Planowanie kontroli realizuje się w cyklu rocznym z miesięcznym uszczegółowieniem.

3. W urzędzie Ministra Obrony Narodowej, Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i Żandarmerii Wojskowej w skali rocznej opracowują:

1) Dyrektor Departamentu Kontroli – plan zasadniczych przedsięwzięć według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do decyzji, obejmujący kontrole przeprowadzane przez Departament Kontroli i bezpośrednio podporządkowane delegatury;

2) dyrektorzy departamentów, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – zamierzenia kontrolne ujmowane w planach zasadniczych przedsięwzięć.

4. W Siłach Zbrojnych opracowują:

1) Szef Sztabu Generalnego WP – roczny plan zasadniczych przedsięwzięć kontrolnych w Siłach Zbrojnych, którego wzór stanowi załącznik Nr 2 do decyzji, obejmujący:

a) kontrole kompleksowe przeprowadzane przez Szefa Sztabu Generalnego WP, dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Dowództwa Operacyjnego, Dowódcę Wojsk Specjalnych oraz Dowódcę Garnizonu Warszawa,

b) kontrole problemowe przeprowadzane przez dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej tworzących Sztab Generalny WP, dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Dowództwa Operacyjnego, Dowódcę Garnizonu Warszawa, Dowódcę Wojsk Specjalnych, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szefa Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefa Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, dowódców okręgów wojskowych oraz dowódców korpusów i dywizji (równorzędnych);

2) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa, Dowódca Dowództwa Operacyjnego, Dowódca Wojsk Specjalnych – roczny plan zasadniczych przedsięwzięć kontrolnych, którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do decyzji, obejmujący:

a) kontrole kompleksowe i problemowe przeprowadzane przez dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych,

b) kontrole problemowe przeprowadzane przez dowódców okręgów wojskowych,

c) kontrole problemowe przeprowadzane przez dowódców korpusów i dywizji (równorzędnych);

3) dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szef Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, dowódcy okręgów wojskowych, dowódcy korpusów i dywizji (równorzędnych) – zamierzenia kontrolne ujmowane w planach zasadniczych przedsięwzięć na dany rok.

5. Roczne plany zasadniczych przedsięwzięć kontrolnych zatwierdza:

a) Minister Obrony Narodowej – Szefowi Sztabu Generalnego WP,

b) Szef Sztabu Generalnego WP – dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Dowódcy Wojsk Specjalnych i Dowódcy Dowództwa Operacyjnego.

§ 8.
1. W planowaniu działalności kontrolnej uwzględnia się następujące zasady:

1) inspekcji nie planuje się w komórce (jednostce) organizacyjnej resortu obrony narodowej podlegającej reorganizacji – do nakazanego terminu osiągnięcia gotowości;

2) nie planuje się przeprowadzania jednocześnie dwóch kontroli w tej samej komórce (jednostce) organizacyjnej resortu obrony narodowej;

3) w jednym roku kalendarzowym i w tej samej komórce (jednostce) organizacyjnej resortu obrony narodowej nie prowadzi się inspekcji i kontroli kompleksowej;

4) w każdej komórce (jednostce) organizacyjnej resortu obrony narodowej – prowadzącej samodzielną gospodarkę – przewidzianej do rozformowania, przeprowadza się kontrolę gospodarczo-finansową.

2. Kontrole w jednej komórce (jednostce) organizacyjnej resortu obrony narodowej powinny być prowadzone:

1) inspekcje – w jednostkach sił wysokiej gotowości, z zasady co 3-5 lat;

2) kontrole gospodarczo-finansowe – nie rzadziej niż co 5 lat;

3) inne kontrole – w miarę potrzeby.

3. Czas trwania kontroli – bez czasu przeznaczonego na ich przygotowanie i podsumowanie – nie powinien przekraczać:

1) inspekcji – 10 dni;

2) kontroli kompleksowej – 7 dni;

3) kontroli gospodarczo-finansowej – 20 dni.

4. Czas trwania kontroli problemowej ustala każdorazowo zarządzający kontrolę – w zależności od potrzeb.

5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach czas trwania kontroli określony w ust. 3 może być przedłużony przez zarządzającego kontrolę.

§ 9.
1. Planowanie kontroli koordynują: 1) Dyrektor Departamentu Kontroli – w zakresie całokształtu przedsięwzięć kontrolnych resortu obrony narodowej – wszystkie kontrole kompleksowe i problemowe przeprowadzane przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz dyrektorów departamentów

bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej;

2) Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny – w zakresie kontroli problemowych prowadzonych przez podległe im komórki (jednostki) organizacyjne;

3) Szef Sztabu Generalnego WP – w zakresie wszystkich kontroli kompleksowych i problemowych przeprowadzanych przez komórki organizacyjne tworzące Sztab Generalny WP, kontroli kompleksowych i problemowych przeprowadzanych przez dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Dowództwa Operacyjnego, Dowódcę Garnizonu Warszawa, Dowódcę Wojsk Specjalnych, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szefa Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefa Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia oraz kontroli problemowych w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych;

4) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych – w zakresie kontroli problemowych przeprowadzanych przez dowództwo rodzaju Sił Zbrojnych, dowództwa okręgów wojskowych, korpusów, dywizji (równorzędnych) oraz kontroli problemowych w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej w jednostkach organizacyjnych rodzaju Sił Zbrojnych;

§ 10.
1. Koordynacji zamierzeń kontrolnych dokonuje się w planowaniu rocznym i miesięcznym.

2. Roczne plany i zamierzenia kontrolne w urzędzie Ministra Obrony Narodowej, Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i Żandarmerii Wojskowej zgłaszają do uzgodnienia:

1) dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP do Szefa Sztabu Generalnego WP, w terminie do dnia 1 października roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną;

2) dyrektorzy departamentów, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia odpowiednio do podległości służbowej, do Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu lub Dyrektora Generalnego, w terminie do dnia 5 października roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną;

3) Sekretarz Stanu, Szef Sztabu Generalnego WP (bez zamierzeń kontrolnych w rodzajach Sił Zbrojnych, Dowództwie Garnizonu Warszawa, Dowództwie Wojsk Specjalnych, Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, Szefostwie Inżynierii Wojskowej, Szefostwie Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia i Dowództwie Operacyjnym), podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny, dyrektorzy departamentów bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej do Dyrektora Departamentu Kontroli, w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną.

3. Roczne plany i zamierzenia kontrolne w Siłach Zbrojnych RP zgłaszają do uzgodnienia:

1) dowódcy okręgów wojskowych, korpusów i dywizji (równorzędnych) do dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną;

2) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Dowództwa Operacyjnego, Dowódca Wojsk Specjalnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szef Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, i Dowódca Garnizonu Warszawa do Szefa Sztabu Generalnego WP, w terminie do dnia 25 października roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną;

3) Szef Sztabu Generalnego WP do Dyrektora Departamentu Kontroli, w terminie do dnia 5 listopada roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną.

4. Dyrektor Departamentu Kontroli uzgodnione zamierzenia kontrolne zaplanowane w urzędzie Ministra Obrony Narodowej, Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i Żandarmerii Wojskowej przesyła osobom wymienionym w ust. 2 pkt 3, w terminie do dnia 20 października, a uzgodniony „Plan zasadniczych przedsięwzięć kontrolnych w Siłach Zbrojnych RP” do Szefa Sztabu Generalnego WP do dnia 10 listopada roku poprzedzającego planowaną działalność kontrolną.

5. Zmiany zamierzeń kontrolnych ujmowane w miesięcznych planach zasadniczych przedsięwzięć zgłaszają do uzgodnienia:

1) dowódcy okręgów wojskowych, korpusów i dywizji (równorzędnych) do dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, w terminie do dnia 3 każdego miesiąca poprzedzającego kontrole;

2) dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szef Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Dowódca Wojsk Specjalnych, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Dowództwa Operacyjnego i Dowódca Garnizonu Warszawa do Szefa Sztabu Generalnego WP, w terminie do dnia 5 każdego miesiąca poprzedzającego kontrole;

3) dyrektorzy departamentów, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia odpowiednio do podległości służbowej, do Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu lub Dyrektora Generalnego, w terminie do dnia 5 każdego miesiąca poprzedzającego kontrole;

4) Sekretarz Stanu, Szef Sztabu Generalnego WP, podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny, dyrektorzy departamentów bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej w ramach comiesięcznych odpraw koordynacyjnych.

6. Koordynatorzy zamierzeń kontrolnych mają prawo dokonywania:

1) zmian terminów realizacji przedsięwzięć kontrolnych;

2) skreślenia zamierzenia kontrolnego.

Rozdział 4

Przeprowadzanie kontroli

§ 11.

1. Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest plan jej przeprowadzenia, zatwierdzony przez osoby określone w § 4 ust. 1 i 2. W przypadku kontroli problemowych i gospodarczo-finansowych przeprowadzanych przez delegatury Departamentu Kontroli, plan jej przeprowadzenia zatwierdza szef delegatury.

2. Zarządzający kontrolę wyznacza kontrolującego (zespół kontrolujący) nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.

3. Terminu określonego w ust. 2 nie stosuje się, jeżeli kontrola musi być przeprowadzona niezwłocznie.

4. Zarządzający kontrolę, może powołać do składu zespołu kontrolującego specjalistę z komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej – z wyłączeniem jednostki kontrolowanej – w porozumieniu z kierownikiem komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej.

5. Przewodniczący zespołu kontrolującego reprezentuje zespół wobec kierownika jednostki kontrolowanej.

6. Inspekcję zarządza Minister Obrony Narodowej, a przeprowadza Departament Kontroli.

7. Przewodniczący zespołu kontrolującego podlega zarządzającemu kontrolę.

§ 12.
1. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez zarządzającego kontrolę wraz z legitymacją służbową lub dowodem osobistym. Wzór upoważnienia określa załącznik Nr 4 do decyzji.

2. Inspektorzy Departamentu Kontroli i podporządkowanych mu bezpośrednio delegatur otrzymują imienne stałe upoważnienie potwierdzające ich uprawnienia do przeprowadzania kontroli, którego wzór określa załącznik Nr 5 do decyzji.

3. Do kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako niejawne oraz do przebywania kontrolujących na terenie obiektów, pomieszczeń, w których znajdują się informacje stanowiące tajemnicę państwową, są uprawnione osoby posiadające upoważnienia określone w odrębnych przepisach.

4. Przygotowanie i ewidencję upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, prowadzą organy zarządzające kontrolę.

§ 13.
1. Kontrolujący, po przybyciu do jednostki kontrolowanej, zapoznaje jej kierownika z planem przeprowadzenia kontroli w zakresie niezbędnym do realizacji czynności kontrolnych.

2. Kontrola w jednostce kontrolowanej kończy się omówieniem, którego tryb prowadzenia oraz uczestników ustala kontrolujący.

3. W jednostkach kontrolowanych ewidencjonuje się wszystkie przeprowadzone w nich kontrole.

§ 14.
1. Czynności kontrolne wykonuje się w miejscu i czasie wykonywania zadań przez jednostkę kontrolowaną, a w uzasadnionych przypadkach – również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami służbowymi według decyzji przewodniczącego zespołu kontrolującego.

2. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów, do których zalicza się w szczególności dokumenty i przedmioty rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, oględziny, opinie biegłych, zdjęcia fotograficzne, szkice, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

3. Kontrolujący zabezpiecza dowody niezbędne do dalszego postępowania przez ich:

1) przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu (szafie, schowku, skrzyni metalowej);

2) opieczętowanie i oddanie na przechowanie kierownikowi jednostki kontrolowanej lub innemu pracownikowi tej jednostki za pokwitowaniem;

3) pobranie z jednostki kontrolowanej za potwierdzeniem odbioru.

4. Pobranie dokumentów i przedmiotów rzeczowych powinno odbywać się w obecności osób odpowiedzialnych za kontrolowane zagadnienia i być opisane w odrębnym protokole lub pokwitowaniu.

5. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu lub innych składników majątkowych, kontrolujący może przeprowadzić oględziny.

6. Oględziny przeprowadza się w obecności osoby odpowiedzialnej za przedmiot (obiekt) poddany oględzinom, a w razie jej nieobecności – pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.

7. Przy kontroli kasy, magazynu i wykonywaniu podobnych czynności kontrolnych niezbędna jest obecność osoby odpowiedzialnej materialnie, a w razie jej nieobecności – komisji powołanej przez kierownika jednostki kontrolowanej.

8. Z przebiegu czynności, o których mowa w ust. 6 i 7, sporządza się odrębny protokół, który podpisują kontrolujący oraz osoby wymienione w ust. 6 i 7.

9. Kontrolujący może sporządzić lub zlecić jednostce kontrolowanej wykonanie niezbędnych kserokopii, odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach. Zgodność kopii, odpisów, wyciągów, zestawień i obliczeń, opartych na dokumentach finansowo-księgowych, potwierdza główny księgowy, a pozostałych kierownik komórki, w której te dokumenty występują.

10. Kopie, odpisy i wyciągi z dokumentów zabezpieczonych sporządza się za zgodą i w obecności kontrolującego, który na żądanie kierownika jednostki kontrolowanej potwierdza zgodność odpisu lub wyciągu z oryginałem.

11. Żołnierze (pracownicy) jednostki kontrolowanej są obowiązani udzielać w wyznaczonym terminie wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

12. Żołnierz (pracownik) jednostki kontrolowanej może w związku z kontrolą złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie w sprawach związanych z przedmiotem kontroli.

13. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, o którym mowa w ust. 12, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.

14. W szczególnych przypadkach, w celu wyjaśnienia kontrolowanych zagadnień kontrolujący może zwrócić się do osoby zarządzającej kontrolę o powołanie biegłego lub odpowiedniego specjalisty.

§ 15.
1. Kontrolujący nie może dokonywać czynności kontrolnych, jeżeli ich wyniki mogą wpływać bezpośrednio lub pośrednio na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka, krewnych, powinowatych albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

2. Kontrolujący podlega wyłączeniu z udziału w kontroli w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.

3. O przyczynach powodujących wyłączenie z wykonywania czynności kontrolnych, przewodniczący zespołu lub kierownik jednostki kontrolowanej zawiadamia zarządzającego kontrolę, który podejmuje decyzję o wyłączeniu.

§ 16.
1. Kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie poinformować kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego zagrożenia dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia.

2. Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest niezwłocznie poinformować kontrolującego o podjętych działaniach zapobiegających stanowi zagrożenia, o którym mowa w ust. 1.

§ 17.
1. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub przewinienia dyscyplinarnego organ kontroli zawiadamia właściwy organ.

2. O przekazaniu zawiadomienia dotyczącego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa, organ kontroli informuje kierownika jednostki kontrolowanej oraz jego bezpośredniego przełożonego.

3. W razie ujawnienia podczas kontroli naruszenia dyscypliny finansów publicznych kierownik organu kontroli powiadamia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

4. W przypadku ujawnienia niedoboru w mieniu wojskowym, kontrolujący ustala w miarę możliwości jego wysokość (pomniejszoną o ubytki naturalne) i okoliczności jego powstania oraz osobę za niego odpowiedzialną.

§ 18.
1. Kontrolujący jest zobowiązany do sumiennego wypełniania swoich obowiązków, rzetelnego i obiektywnego ustalania stanu faktycznego.

2. Kontrolujący powinien, w razie stwierdzenia nieprawidłowości, określić ich przyczyny i skutki oraz ewentualnie osoby za nie odpowiedzialne, a w przypadku pozytywnych osiągnięć godnych upowszechnienia – wskazać osoby, które przyczyniły się do nich w sposób szczególny.

3. Kontrolujący ma prawo do:

1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń w jednostce kontrolowanej w zakresie dotyczącym kontrolowanej dziedziny, bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów upoważniających;

2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z kontrolowaną dziedziną działalności, pobierania oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;

3) przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych oraz innych czynności wynikających z potrzeby kontroli;

4) sporządzania kopii, odpisów lub wyciągów z badanych dokumentów;

5) żądania od kontrolowanych w uzasadnionych przypadkach ustnych i pisemnych wyjaśnień;

6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;

7) zabezpieczania materiałów dowodowych świadczących o niewłaściwym działaniu lub naruszaniu określonych przepisów;

8) zasięgania, w związku z prowadzoną kontrolą, informacji w jednostkach nie kontrolowanych oraz żądania wyjaśnień od żołnierzy i pracowników tych jednostek.

4. Kontrolujący, wykonujący czynności kontrolne:

1) przeprowadza kontrolę w jednostce kontrolowanej zgodnie z planem kontroli, zasadami i trybem jej prowadzenia oraz zaleceniami osoby zarządzającej kontrolę;

2) sporządza dokumenty określone w przepisach decyzji, w szczególności protokoły kontroli oraz projekty wystąpień pokontrolnych;

3) bierze udział w postępowaniu dotyczącym rozpatrywania zastrzeżeń;

4) wykonuje inne zadania w zakresie kontroli zlecone przez przewodniczącego zespołu kontrolującego.

5. Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w jednostce kontrolowanej.

§ 19.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli.

2. W szczególności obowiązkiem kontrolowanych jest:

1) współpraca z kontrolującymi oraz okazywanie im pomocy w czynnościach kontrolnych;

2) przedkładanie na żądanie kontrolującego wszelkich dokumentów i materiałów oraz dokonywanie z nich niezbędnych odpisów, kopii, wyciągów, zestawień, obliczeń z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;

3) terminowe udzielanie wyjaśnień ustnych lub pisemnych w zakresie objętym kontrolą;

4) udostępnianie urządzeń technicznych i środków transportowych;

5) zapewnienie nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolujących dowodów, pozostawionych na przechowanie w jednostce kontrolowanej na zasadach określonych w § 14 ust. 3.

Rozdział 5

Dokumentowanie wyników kontroli i postępowanie pokontrolne

§ 20.

1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który powinien zawierać opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków oraz ewentualnie osób za nie odpowiedzialnych, a także wnioski i zalecenia pokontrolne.

2. Protokół kontroli podpisuje kontrolujący (przewodniczący zespołu kontrolującego) i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności osoba pełniąca jego obowiązki.

§ 21.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki, może w terminie do 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia do treści protokołu, do osoby zarządzającej kontrolę.

2. Zastrzeżenia o którym mowa w ust. 1 rozstrzyga osoba zarządzająca kontrolę.

3. Zastrzeżenia nie będą rozpatrywane, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1.

4. Jeżeli przy rozstrzyganiu zastrzeżeń zachodzą okoliczności wymagające przeprowadzenia dodatkowych czynności kontrolnych, zarządzający kontrolę poleca ich przeprowadzenie.

5. Z przeprowadzonych dodatkowych czynności kontrolnych sporządza się notatkę służbową.

6. Po wyjaśnieniu wszystkich kwestii związanych z rozpatrywaniem zastrzeżeń, postanowienie o ich uwzględnieniu (w całości lub części), bądź o ich oddaleniu, wraz z pisemnym uzasadnieniem, wydaje osoba zarządzająca kontrolę.

7. Osoba zarządzająca kontrolę z treścią wydanego postanowienia, o którym mowa w ust. 6, zapoznaje kontrolującego lub przewodniczącego zespołu kontrolującego oraz powoduje przesłanie postanowienia do wszystkich adresatów, do których uprzednio przesłane zostały protokoły kontroli.

8. Postanowienie, o którym mowa w ust. 6, jest ostateczne.

9. Procedura rozstrzygania zastrzeżeń powinna być zakończona w terminie do 30 dni od czasu zgłoszenia zastrzeżeń, chyba że osoba zarządzająca kontrolę określi inny termin.

10. W przypadku wyznaczenia terminu zakończenia procedury rozstrzygania zastrzeżeń przekraczającego termin, o którym mowa w ust. 9, osoba zarządzająca kontrolę powiadamia o tym pisemnie wnoszącego zastrzeżenia.

§ 22.
1. Protokół z kontroli sporządza się po jej zakończeniu w jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:

1) zarządzającego kontrolę;

2) Dyrektora Departamentu Kontroli – w przypadku inspekcji i kontroli kompleksowych;

3) kierownika jednostki kontrolowanej;

4) kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną;

5) Szefa Sztabu Generalnego WP – w przypadku inspekcji i kontroli kompleksowych;

6) dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Dowódcy Wojsk Specjalnych, Szefa Inspektoratu lub Dowódcy Dowództwa Operacyjnego – według właściwości – w przypadku inspekcji i kontroli kompleksowych realizowanych w podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych, a zarządzanych przez Ministra Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego WP lub Dyrektora Departamentu Kontroli;

7) dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia – w przypadku kontroli gospodarczo-finansowej;

8) szefa delegatury Departamentu Kontroli – w przypadku kontroli realizowanej przez delegaturę.

2. Kierownik jednostki kontrolowanej w terminie do 30 dni od daty otrzymania protokołu – o ile nie określono w nim innego terminu – zawiadamia w formie pisemnej jednostkę nadrzędną oraz informuje organ prowadzący kontrolę o sposobie usunięcia nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z kontroli.

3. Procedury zawiadomień i informacji, o których mowa w ust. 2, szczegółowo mogą określać programy oceny.

4. Bezpośredni przełożony jednostki, w której prowadzona była inspekcja, kontrola kompleksowa lub kontrola gospodarczo-finansowa zobowiązany jest, w terminie do 30 dni od daty otrzymania meldunku o usunięciu nieprawidłowości, do przeprowadzenia w niej kontroli problemowej w celu sprawdzenia usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas tych kontroli, a o jej wynikach informuje organ prowadzący te kontrole.

5. Organ kontrolujący zobowiązany jest do przeprowadzenia kontroli problemowej, w uprzednio kontrolowanej przez niego jednostce, w celu sprawdzenia usunięcia stwierdzonych w jej trakcie istotnych nieprawidłowości, w terminie ustalonym przez zarządzającego kontrolę.

§ 23.
1. Na podstawie protokołów z kontroli organ przeprowadzający kontrolę, w terminie do 30 dni od daty zakończenia kontroli, sporządza wystąpienie pokontrolne w formie sprawozdań, meldunków lub informacji.

2. Sprawozdanie sporządza się dla zarządzającego kontrolę problemową, realizowaną w więcej niż jednej jednostce.

3. Meldunek składa się zarządzającemu kontrolę lub jego przełożonemu, jeżeli ustalenia kontroli wskazują na potrzebę podjęcia decyzji.

4. Informacje według potrzeb opracowuje się i przesyła osobom odpowiedzialnym za kontrolowany dział. Informacja zawiera zwięzły opis wyników kontroli ze szczególnym uwzględnieniem stwierdzonych nieprawidłowości.

Rozdział 6

Postanowienia końcowe

§ 24.

Kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele specjalne przeprowadza się na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie celów specjalnych oraz trybu przeprowadzania kontroli wykorzystania środków budżetowych i mienia państwowego na te cele (Dz.U. Nr 22, poz. 177).
§ 25.
1. Traci moc decyzja Nr 149/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 10, poz. 83).

2. Traci moc decyzja Nr Z-10/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie indywidualnej oceny dowódcy w ramach działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej (Sygn. Dep. Kontr. 13/2002).

§ 26.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 2 kwietnia 2007 r.

Minister Obrony Narodowej: R. Sikorski


Załącznik 1.

Załączniki do decyzji Nr 41/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 26 stycznia 2007 r. (poz. 34)

Załącznik Nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2.

Załącznik Nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3.

Załącznik Nr 3

infoRgrafika

infoRgrafika


Załącznik 4.

Załącznik Nr 4

infoRgrafika


Załącznik 5.

Załącznik Nr 5

infoRgrafika

infoRgrafika

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA