REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 76

Departament Budżetowy

DECYZJA NR 63/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 4 marca 2014 r.

w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 13 lit. b, d i f–h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu realizacji postanowień działu III ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646) w zakresie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Decyzja określa zadania i kompetencje osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie planowania i wykonywania budżetu państwa w części 29 – Obrona Narodowa, zwanego dalej „budżetem resortu obrony narodowej”.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) jednostka (komórka) organizacyjna – jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej i komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej;

2) klasyfikacja – klasyfikację, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207, z późn. zm.1));

3) limit stanów średniorocznych żołnierzy – stany zatrudnienia żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, które w ujęciu średniorocznym nie mogą być przekroczone;

4) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – osoby, o których mowa w § 4 ust. 1 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 21, poz. 270, z późn. zm.2));

5) plan finansowy – szczegółowy plan dochodów w układzie klasyfikacji budżetowej oraz wydatków w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym;

6) plany rzeczowe zadań (RZ) – sporządzane na etapie wstępnego planowania budżetowego zbiory formularzy rzeczowych zadań opracowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok planistyczny, wydawanego co roku na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy o finansach publicznych,

7) potrzeby finansowe – potrzeby wynikające z funkcjonowania jednostek (komórek) organizacyjnych niemożliwe do zabezpieczenia w ramach zasobów rzeczowych wyrażone w PLN;

8) rok budżetowy – rok realizacji budżetu resortu obrony narodowej;

9) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

10) rok przedplanowy – rok przed rokiem planistycznym;

11) układ zadaniowy budżetu – zestawienie wydatków budżetowych sporządzone w szczegółowości: funkcja, zadanie, podzadanie, działanie wraz z opisem ich celów, a także mierników stopnia realizacji celów;

12) układ klasyfikacji budżetowej – zestawienie dochodów i wydatków w szczegółowości: cześć, dział, rozdział, paragraf, szczegółowy paragraf;

13) ustawa – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

14) właściciel zadania/podzadania/działania – osoba odpowiedzialna za planowanie (definiowanie, wyznaczanie) zadania/podzadania/działania, określenie celu zadania/podzadania/działania, wskazanie nazwy oraz wartości bazowej i docelowej miernika, monitorowanie ich realizacji oraz ocenę wykonania;

15) wynagrodzenia – wydatki planowane i realizowane w paragrafach 4010, 4020, 4030 i 4040 klasyfikacji;

16) uposażenia – wydatki planowane i realizowane w paragrafach 4050 i 4070 klasyfikacji;

17) zatrudnienie bazowe – wielkość zatrudnienia pracowników, wynikająca z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej;

18) rozporządzenie Ministra Finansów – rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok planistyczny, wydawanego co roku na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy o finansach publicznych.

§ 3.

1. Zasady i procedury planowania i rozliczania działalności resortu obrony narodowej oraz rodzaje dokumentów planistycznych określają odrębne przepisy.

2. Zasady i procedury planowania potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych oraz zasady opracowywania i wykonywania centralnych planów rzeczowych w resorcie obrony narodowej określają odrębne przepisy.

3. Zasady udzielania zaliczek i rozliczania zaliczek w resorcie obrony narodowej określają odrębne przepisy.

Rozdział 2

Dysponenci środków budżetu państwa i organy planujące

§ 4.

Minister Obrony Narodowej jest dysponentem części budżetowej oraz organem planującym pierwszego stopnia.

§ 5.

1. Dysponent części budżetowej z otrzymanych środków budżetowych pokrywa wydatki oraz przekazuje środki podległym dysponentom środków budżetu państwa.

2. Obsługę finansowo-księgową dysponenta części budżetowej oraz zadania organu planującego pierwszego stopnia realizuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

3. Obsługa finansowo-księgowa, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności:

1) ustalanie polityki rachunkowości;

2) powierzone Dyrektorowi Departamentu Budżetowego przez Ministra Obrony Narodowej obowiązki na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy w zakresie wyrażania zgody na otwieranie przez dysponentów środków budżetu państwa rachunków bankowych;

3) dysponowanie środkami na rachunkach bankowych dysponenta części budżetowej i dysponenta Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych;

4) podpisywanie sprawozdań budżetowych i finansowych, a także wykonywanie obowiązków określonych w art. 54 ustawy przez głównego księgowego dysponenta części;

5) opracowywanie projektów wniosków do Ministra Finansów w sprawie zmiany klasyfikacji wydatków oraz zmiany planu finansowego dysponenta części budżetowej.

4. Obsługę merytoryczną zadań dysponenta części budżetowej wykonują, stosownie do kompetencji i upoważnień określonych przez dysponenta części budżetowej, dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych.

5. Obsługa merytoryczna zadań, o których mowa w ust. 4, polega w szczególności na:

1) zgłaszaniu propozycji do projektów budżetów;

2) prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówień finansowanych ze środków publicznych, jeśli wynika to z odrębnych przepisów lub uregulowań wewnętrznych;

3) zawieraniu umów dotyczących realizowanych zadań na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez dysponenta części budżetowej;

4) sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym przebiegiem realizacji umów;

5) sprawowaniu i ocenie prawidłowości oraz zgodności z prawem operacji gospodarczych oraz ich akceptacji;

6) ustalaniu, przydzielaniu i rozliczaniu dotacji budżetowych;

7) zgłaszaniu potrzeb środków budżetowych;

8) dochodzeniu należności;

9) współdziałaniu z Departamentem Prawnym w zakresie prowadzenia postępowań sądowych w sprawach objętych zakresem zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;

10) monitorowaniu oraz windykacji należności budżetowych z tytułu realizowanych zadań, w tym wynikających z prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji;

11) wnioskowaniu zmian w zakresie ujętych w planie finansowym kwot wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia.

§ 6.

1. Dysponenci środków budżetu państwa pełnią również funkcję organów planujących tego samego stopnia z uwzględnieniem postanowień § 7.

§ 7.

1. Organami planującymi drugiego stopnia są ponadto:

1) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej dla Szefa Oddziału Zabezpieczenia Żandarmerii Wojskowej;

2) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych dla dyrektorów wojskowych biur emerytalnych;

3) Szef Inspektoratu Systemów Informacyjnych dla Komendanta Resortowego Centrum Zarządzania Sieciami i Usługami Teleinformatycznymi.

2. Organami planującymi trzeciego stopnia bezpośrednio podległymi organowi planującemu pierwszego stopnia są:

1) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

2) Biskup Polowy Wojska Polskiego;

3) Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego;

4) Naczelny Kapelan Wojskowy Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego;

5) Naczelny Prokurator Wojskowy.

§ 8.

1. Do zadań organów planujących należy w szczególności:

1) kierowanie procesem planowania lub planowanie dochodów i wydatków budżetowych wyodrębnionych dla jednostek (komórek) organizacyjnych;

2) wnioskowanie o dokonywanie zmian w planach finansowych;

3) opracowywanie informacji z realizacji budżetu.

2. Zakresy planowanych dochodów i wydatków ujmowanych w projektach budżetów sporządzanych przez wybrane organy planujące określa załącznik Nr 1.

Rozdział 3

Planowanie budżetu resortu obrony narodowej

§ 9.

1. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej wydają, nie później niż na 17 miesięcy przed rozpoczęciem roku planistycznego (do 31 lipca roku poprzedzającego rok przedplanowy), decyzje lub wytyczne nakładające na jednostki organizacyjne zadania, których realizacja wymaga zgłoszenia potrzeb.

2. Dowódcy Rodzajów Sił Zbrojnych, w terminie o którym mowa w ust. 1, informują dowódców podległych jednostek organizacyjnych o planowanych zmianach organizacyjnych mających wpływ na stany średnioroczne żołnierzy oraz zatrudnienie bazowe.

3. Nie później, niż na 15 miesięcy przed rozpoczęciem roku planistycznego (do dnia 30 września roku poprzedzającego rok przedplanowy), zestawienia potrzeb są przekazywane przez kierowników jednostek organizacyjnych do organów planujących trzeciego stopnia, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych. Zestawienia potrzeb podlegają weryfikacji zgodnie z zasadami zawartymi w przepisach dotyczących planowania zasobów, usług i robót budowlanych oraz opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.

4. Potrzeby w zakresie uposażeń i wynagrodzeń są zestawiane z uwzględnieniem limitów stanów średniorocznych żołnierzy oraz zatrudnienia bazowego, określonych dla jednostek organizacyjnych na rok przedplanowy, z uwzględnieniem zmian organizacyjno-etatowych planowanych na rok planistyczny.

5. Kierownicy jednostek organizacyjnych podlegli organom planującym, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 2–5, przekazują zestawienia potrzeb tym organom planującym, w zakresie określonym w załączniku Nr 2.

6. Organy planujące trzeciego stopnia podległe organom planującym drugiego stopnia przekazują im zestawienia potrzeb.

7. Organy planujące zestawiają potrzeby finansowe w szczegółowości: funkcja; zadanie; podzadanie; działanie, paragraf klasyfikacji wydatków oraz szczegółowy paragraf klasyfikacji wydatków i przedstawiają uzasadnienie skutków finansowych w zakresie wydatków na uposażenia i wynagrodzenia związanych ze zmianami organizacyjno – etatowymi planowanymi na rok planistyczny.

§ 10.

1. Organy planujące drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia, a także dyrektorzy (szefowie, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych, którzy identyfikują potrzeby ujmowane w planie finansowym dysponenta części, przedstawiają zweryfikowane i zagregowane potrzeby odpowiednio do:

1) Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w zakresie zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok przedplanowy;

2) Departamentu Budżetowego – w zakresie potrzeb finansowych wynikających z zakresu określonego w załączniku Nr 1 i w szczegółowości określonej w załączniku Nr 3 w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok przedplanowy. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych przedstawia powyższe do 15 stycznia roku przedplanowego.

2. W terminie 20 stycznia roku przedplanowego Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego dokona weryfikacji, agregacji i ostatecznego oszacowania potrzeb finansowych w zakresie zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych i przedstawi zestawienie tych potrzeb Dyrektorowi Departamentu Budżetowego. Postanowienia § 9 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

3. Na podstawie potrzeb otrzymanych od organów planujących drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia Dyrektor Departamentu Budżetowego we współpracy z właściwymi jednostkami (komórkami) organizacyjnymi dokona wstępnego bilansu możliwości ich finansowego zabezpieczenia, uwzględniając prognozowaną wartość wydatków obronnych.

4. Do końca lutego roku przedplanowego osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw polityki obronnej przeprowadza grę decyzyjną, w trakcie której zostanie dokonana ocena możliwości wykonania wytycznych Ministra Obrony Narodowej do działalności w roku planistycznym.

5. W przypadku braku możliwości pełnego zabezpieczenia potrzeb wynikających z wytycznych, o których mowa w ust. 4, osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw polityki obronnej wypracuje rekomendacje do zbilansowania potrzeb z możliwościami.

§ 11.

1. Dyrektor Departamentu Budżetowego uwzględnia rekomendacje, o których mowa w § 10 ust. 5 i opracowuje projekt Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w zakresie dotyczącym resortu obrony narodowej oraz przedstawia go Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia.

2. Właściciele zadań/podzadań/działań, w trybie ustalonym przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wskażą wartości bazowe i docelowe mierników dla zadań, które ujmuje się w projekcie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w części – 29 Obrona narodowa.

3. W zależności od ustaleń Rady Ministrów, wynikających z zatwierdzonego Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, w Ministerstwie Obrony Narodowej podejmowane są następujące działania:

1) jeżeli cele i zadania wyrażone projektowanymi wydatkami budżetowymi zostaną przez Radę Ministrów zaakceptowane w wielkościach zaproponowanych, realizowany jest kolejny etap prac planistycznych, o którym mowa w § 12, służący wdrożeniu przygotowanych założeń;

2) jeżeli alokacje dokonane przez Radę Ministrów w zatwierdzonym Wieloletnim Planie Finansowym Państwa będą zmienione w stosunku do zaproponowanych, osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw polityki obronnej może zorganizować drugi etap gry decyzyjnej w celu dostosowania ilości i zakresu rzeczowego zaplanowanych zadań do alokacji finansowych przydzielonych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

§ 12.

1. Wdrożenie założeń planistycznych wynikających z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa odbywa się poprzez wydanie, nie później niż do 7 miesięcy przed rozpoczęciem roku planistycznego (do dnia 31 maja roku przedplanowego), Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego.

2. Wytyczne Ministra Obrony Narodowej, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:

1) wstępną wartość limitu wydatków obronnych;

2) limity wydatków budżetowych wydzielonych dla bezpośrednio podległych organów planujących;

3) limity stanów średniorocznych żołnierzy z uwzględnieniem jednostek budżetowych, uczelni wojskowych, państwowych instytucji kultury oraz instytucji gospodarki budżetowej;

4) katalog funkcji, zadań, podzadań, działań, celów i mierników oraz ich właścicieli;

5) cele i zadania resortu obrony narodowej.

3. Projekt Wytycznych Ministra Obrony Narodowej, o których mowa w ust. 1, opracowywany jest przez Departament Budżetowy na podstawie:

1) Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;

2) wytycznych Ministra Obrony Narodowej do działalności resortu obrony narodowej w roku planistycznym;

3) ustaleń z gry decyzyjnej osoby zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw polityki obronnej.

4. Propozycje dotyczące limitów stanów średniorocznych żołnierzy (z wyodrębnieniem rezerwy kadrowej) przedstawia, zgodnie z załącznikiem Nr 4, Dyrektor Departamentu Kadr. Propozycje dotyczące Ministerstwa Obrony Narodowej wymagają wcześniejszego uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej.

5. Projekt Wytycznych Ministra Obrony Narodowej, o których mowa w ust. 1, przed przedstawieniem do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej podlega uzgodnieniu z osobami zajmującymi kierownicze stanowiska Ministerstwa.

6. Organy planujące drugiego stopnia mogą wydawać wytyczne do planowania budżetowego w odniesieniu do zadań i wydatków planowanych przez organy planujące trzeciego stopnia, będące w ich podległości.

§ 13.

1. Na podstawie Wytycznych Ministra Obrony Narodowej, o których mowa § 12 ust. 1, opracowywana jest Nota budżetowa Dyrektora Departamentu Budżetowego określająca zasady i tryb pracy nad projektem budżetu resortu obrony narodowej.

2. W oparciu o zadania określone w Wytycznych Ministra Obrony Narodowej, o których mowa § 12 ust. 1 i Nocie budżetowej Dyrektora Departamentu Budżetowego oraz na podstawie zestawień uprzednio zebranych potrzeb finansowych:

1) organy planujące według właściwości, sporządzają:

a) projekty budżetów w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym;

b) projekty centralnych planów rzeczowych w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym;

2) właściciele zadań, podzadań i działań ustalą wartości bazowe i docelowe mierników realizacji celów dla zadań, podzadań i działań;

3) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych przedstawia właściwym organom planującym propozycje podziału limitów stanów średniorocznych żołnierzy w zakresie jednostek organizacyjnych Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych oraz innych podporządkowanych jednostek.

3. Po sporządzeniu projektów budżetów, przez organy o których mowa w ust. 2 pkt 1, następuje ich weryfikacja, która polega na ustaleniu zgodności projektów budżetów z Wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego oraz Notą budżetową Dyrektora Departamentu Budżetowego.

4. Za organizację procesu weryfikacji, o której mowa w ust. 3, odpowiada Dyrektor Departamentu Budżetowego.

5. Projekty budżetów uwzględniające zmiany dokonane na podstawie protokołu z weryfikacji mogą stanowić podstawę do rozpoczęcia procedur o udzielenie zamówień.

6. Po weryfikacji projektów budżetów, o której mowa w ust. 3, Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje projekt budżetu resortu obrony narodowej w układzie klasyfikacji budżetowej oraz układzie zadaniowym i przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej.

7. Zatwierdzony projekt budżetu resortu obrony narodowej przekazywany jest Ministrowi Finansów, na zasadach i w trybie wynikającym z ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów.

8. Na etapie rządowych prac nad projektem ustawy budżetowej Dyrektor Departamentu Budżetowego, w porozumieniu z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje ewentualnych poprawek do projektu budżetu resortu obrony narodowej.

§ 14.

1. Dyrektor Departamentu Budżetowego na podstawie informacji organów planujących oraz właścicieli zadań, podzadań i działań przygotowuje i przedstawia do akceptacji Ministra Obrony Narodowej informację o projekcie budżetu resortu obrony narodowej dla członków parlamentarnych komisji obrony narodowej.

2. W trakcie prac parlamentarnych nad projektem ustawy budżetowej Dyrektor Departamentu Budżetowego informuje bezpośrednio podległe organy planujące o zmianach w projekcie ustawy budżetowej, które ich dotyczą.

3. Organy planujące, o których mowa w § 7, w terminie do dnia 30 września roku przedplanowego, przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego propozycje rozdysponowania dochodów i wydatków na dysponentów środków budżetu państwa, którzy będą je realizować w szczegółowości wynikającej z projektu ustawy budżetowej.

4. Organy planujące, o których mowa w § 6, które chcą przekazać część lub całość planowanych dochodów i wydatków innym dysponentom środków budżetu państwa niż im podlegli, przepis ust. 3 stosują odpowiednio.

5. W terminie do 25 października roku przedplanowego Dyrektor Departamentu Budżetowego przekazuje podległym dysponentom środków budżetu państwa oraz agencjom wykonawczym i instytucji gospodarki budżetowej informację o:

1) kwotach dochodów w układzie klasyfikacji budżetowej i wydatków w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym, w tym uposażeń i wynagrodzeń;

2) kwotach dotacji, wielkości planowanych przychodów i kosztów agencji wykonawczych i instytucji gospodarki budżetowej;

3) limitach stanów średniorocznych żołnierzy.

6. W terminie do 25 października roku przedplanowego organy planujące, które przekazały całość lub cześć planowanych dochodów i wydatków dysponentom środków budżetu państwa, w trybie ust. 3 i 4, przesyłają informację tym dysponentom oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego, o szczegółowym paragrafie, działaniu oraz limitach stanów średniorocznych żołnierzy.

§ 15.

1. Na podstawie informacji, o których mowa w § 14 ust. 5 i 6 dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują podległym dysponentom środków budżetu państwa trzeciego stopnia informacje o kwotach dochodów i wydatków sporządzone w szczegółowości dział, rozdział, paragraf oraz funkcja, zadanie, podzadanie.

2. Do dnia 1 grudnia roku przedplanowego dysponenci środków budżetu państwa oraz Dyrektor Departamentu Budżetowego w zakresie wydatków realizowanych bezpośrednio z rachunku dysponenta części budżetowej sporządzają i zatwierdzają projekty planów finansowych w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf, szczegółowy paragraf oraz funkcja, zadanie, podzadanie, działanie. Dysponenci środków budżetu państwa na podstawie zatwierdzonych projektów planów finansowych informują jednostki (komórki) organizacyjne o kwotach dochodów i wydatków zaplanowanych na ich rzecz.

3. W terminie do dnia 1 grudnia każdego roku przedplanowego, dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej, przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zatwierdzone projekty planów finansowych w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym.

4. Upoważnia się dysponentów środków budżetu państwa oraz Dyrektora Departamentu Budżetowego do dokonywania zmian w zatwierdzonych projektach planów finansowych, z zastosowaniem ograniczeń, o których mowa w § 19 ust. 3 oraz zachowaniem zasady nienaruszania wartości określonych w grupach wydatków określonych w klasyfikacji.

5. Dyrektor Departamentu Budżetowego, w terminie, o którym mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego sporządza i przekazuje do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej projekt planu finansowego państwowego funduszu celowego zapewniając jego zgodność z projektem ustawy budżetowej.

6. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa, które wykonują w imieniu Ministra Obrony Narodowej funkcje organu nadzorującego dla agencji wykonawczych lub organu założycielskiego dla instytucji gospodarki budżetowej, w terminie, o którym mowa w ust. 2, w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego przekazują do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej projekt planów finansowych agencji wykonawczych i instytucji gospodarki budżetowej zapewniając ich zgodność z projektem ustawy budżetowej. Po zatwierdzeniu plany agencji wykonawczych i instytucji gospodarki budżetowej podlegają przekazaniu Ministrowi Finansów przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

Rozdział 4

Wykonywanie budżetu resortu obrony narodowej

§ 16.

1. W celu realizacji art. 146 ust. 1 ustawy Dyrektor Departamentu Budżetowego opracowuje i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej, w terminie 7 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej, projekt decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej na dany rok budżetowy, zwanej dalej „decyzją budżetową”.

2. Decyzja budżetowa zawiera w szczególności:

1) zbiorcze kwoty dochodów i wydatków budżetu, wynikające z ustawy budżetowej;

2) dochody i ich podział w układzie klasyfikacji budżetowej;

3) wydatki i ich podział w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym;

4) limity stanów średniorocznych żołnierzy;

5) wykaz i podział dotacji;

6) zasady dokonywania i rozliczania niektórych wydatków;

7) cele określone dla budżetu zadaniowego oraz działania, poprzez które będą osiągane, wraz z podaniem wartości mierników na koniec roku budżetowego

8) liczbę żołnierzy niezawodowych, w przypadku gdy liczba ta ustalona w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.3)) odbiega od liczby ustalonej w wytycznych wydanych na podstawie § 9 ust. 1.

§ 17.

Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia dokonują i przekazują podległym dysponentom środków budżetu państwa trzeciego stopnia, w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, podział:

1) dochodów w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf;

2) wydatków w układzie klasyfikacji budżetowej i układzie zadaniowym w szczegółowości wynikającej z decyzji budżetowej;

3) limitów stanów średniorocznych żołnierzy.

§ 18.

1. W terminie do 35 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej przesyłają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego plany finansowe w formie elektronicznej w układzie określonym przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Plany finansowe (wyciągi z planów finansowych) dysponenci środków budżetu państwa przekazują, w części ich dotyczącej, zaopatrywanym jednostkom (komórkom) organizacyjnym oraz właściwym organom planującym.

§ 19.

1. Minister Obrony Narodowej, z zastrzeżeniem ust. 2, dokonuje zmian decyzji budżetowej, na podstawie propozycji przedłożonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego, opracowanych z własnej inicjatywy lub na podstawie wniosków organów planujących drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia.

2. Upoważnia się Dyrektora Departamentu Budżetowego do dokonywania zmian, o których mowa w ust. 1:

1) w wykonaniu decyzji (zgód) ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

2) w wykonaniu decyzji (zgód) Ministra Obrony Narodowej, w tym zatwierdzonych korekt Centralnych Planów Rzeczowych;

3) na podstawie wniosków Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych wynikających z decyzji (rozkazów) w sprawie nagród lub zapomóg;

4) w obrębie jednego rozdziału na podstawie uzgodnionych wniosków organów planujących drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia.

3. Upoważnia się, z zastosowaniem ograniczeń wynikających z ustawy oraz z zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4 i 10, dysponentów środków budżetu państwa oraz Dyrektora Departamentu Budżetowego do dokonywania zmian w planach finansowych, polegających na przenoszeniu wydatków pomiędzy paragrafami w obrębie tego samego rozdziału klasyfikacji. Dyrektor Departamentu Budżetowego oraz dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia w odniesieniu do podległych im dysponentów mogą określić dodatkowe ograniczenia.

4. Przed dokonaniem zmian w planach finansowych, dysponent środków budżetu państwa informuje o ich zakresie organ planujący, którego wydatki realizuje, a jeśli zmiana dotyczy wydatków zgłoszonych przez zaopatrywane jednostki (komórki) organizacyjne – kierownika tej jednostki (komórki) organizacyjnej, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Przed dokonaniem zmian w planach finansowych w zakresie wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, dysponent środków budżetu państwa uzgadnia ich zakres z Naczelnym Prokuratorem Wojskowym.

6. Warunkiem dokonania zmian w zakresie wydatków, których wielkość została określona w centralnych planach rzeczowych jest uprzednie zatwierdzenie odpowiednich korekt, zgodnie z zasadami i trybem określonymi w odrębnych przepisach.

7. Zmiany planu finansowego w układzie zadaniowym przeprowadza się jednocześnie ze zmianami w układzie klasyfikacji budżetowej.

8. Wnioski dotyczące zmian, o których mowa w ust. 1, zawierające szczegółowe wyjaśnienie przyczyn proponowanych zmian oraz podstawę prawną, sporządzają organy planujące w układzie określonym przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

9. Zmian wydatków na uposażenia i wynagrodzenia dokonuje, na wniosek organów planujących, dysponent części budżetowej. Wnioski dotyczące zmian wydatków na uposażenia organy planujące przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego poprzez Dyrektora Departamentu Kadr, który opiniuje przedmiotowe wnioski. Wnioski dotyczące zmian wydatków na wynagrodzenia pracowników organy planujące przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego poprzez Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, który opiniuje przedmiotowe wnioski.

10. Kwoty wydatków przekazane dysponentom środków budżetu państwa, pochodzące z rezerwy ogólnej i celowej budżetu państwa, nie mogą być wykorzystane na inne zadania i podlegają szczegółowemu, odrębnemu rozliczeniu zgodnie z zasadami i trybem określonymi w odrębnych przepisach.

§ 20.

Dyrektor Departamentu Budżetowego, na podstawie wniosków organów planujących, przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje zmian limitów stanów średniorocznych żołnierzy, uwzględniając opinię Dyrektora Departamentu Kadr.

§ 21.

1. Na podstawie decyzji w sprawie zmian, o których mowa w § 19 ust. 1 i 3, dysponenci środków budżetu państwa dokonują korekt planów finansowych i w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zmianach informują organy planujące i jednostki (komórki) organizacyjne o dokonanych zmianach w dotyczącym ich zakresie. Dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentom środków budżetu państwa drugiego stopnia sporządzają i przesyłają im miesięczne zestawienie dokonanych korekt (własnych oraz dokonanych przez dysponenta środków budżetu państwa wyższego stopnia) w terminie do dnia 10 następnego miesiąca.

2. Dysponenci środków budżetu państwa przekazują właściwym organom planującym, na ich wniosek, informację w zakresie aktualnej wysokości planu finansowego oraz poziomu realizacji wydatków w układzie klasyfikacji budżetowej i w układzie zadaniowym.

3. W terminie do 15 dnia miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej przesyłają w formie elektronicznej Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zestawienia korekt w planach finansowych wydatków dokonanych w danym miesiącu.

4. Korekty, o których mowa w ust. 3, za poszczególne wojskowe biura emerytalne przesyła Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych.

§ 22.

1. W terminie do dnia 15 listopada dysponenci środków budżetu państwa drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetu państwa w porozumieniu z organami planującymi mogą przedstawić Dyrektorowi Departamentu Budżetowego propozycje do wykazu niezrealizowanych kwot wydatków resortu obrony narodowej wraz z uzasadnieniem, które zgodnie z ustawą nie wygasają z upływem roku budżetowego, w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf, szczegółowy paragraf oraz funkcja, zadanie, podzadanie, działanie.

2. Na podstawie propozycji, o których mowa w ust. 1, Dyrektor Departamentu Budżetowego przygotowuje zbiorczy, obejmujący cały resort obrony narodowej, wykaz tych wydatków i przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej.

§ 23.

Dyrektor Departamentu Budżetowego występuje do Ministra Obrony Narodowej o blokowanie planowanych wydatków w przypadkach, o których mowa w ustawie.

Rozdział 5

Nadzór realizacji budżetu

§ 24.

1. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej są obowiązani do sporządzania informacji umożliwiającej ocenę gospodarki finansowej, w tym windykacji, o której mowa w § 5 ust. 5 pkt 10 oraz przebiegu realizacji zadań przez podległe jednostki budżetowe i przedstawiania tej informacji w trybie, zakresie i terminach ustalonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego. Zbiorczą informację za wojskowe biura emerytalne przedstawia Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych.

2. Dyrektor Departamentu Budżetowego sporządza w terminie do dnia 31 sierpnia zbiorczą informację za pierwsze półrocze opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, umożliwiającą Ministrowi Obrony Narodowej wykonanie nadzoru, o którym mowa w ustawie. Informację roczną sporządza się i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej w terminie do dnia 31 marca następnego roku.

3. Nadzór nad bieżącą realizacją budżetu oraz gospodarką finansową dysponentów środków budżetu państwa sprawują dysponenci środków budżetu państwa wyższego stopnia oraz organy planujące wyższego stopnia. Uprawnienia dysponenta części wykonuje Dyrektor Departamentu Budżetowego.

4. Podstawą sprawowania nadzoru jest opracowany przez właściwego dysponenta środków budżetu państwa oraz organ planujący, o którym mowa w § 7 ust. 1, roczny plan nadzoru nad realizacją budżetu oraz gospodarką finansową, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5 do decyzji. Roczny plan nadzoru opracowany przez dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz organ planujący, o którym mowa w § 7 ust. 1 podlega przesłaniu do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Budżetowego w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

5. Z przeprowadzonego nadzoru finansowego, organ dokonujący nadzoru sporządza notatkę służbową, którą przedstawia kierownikowi jednostki nadzorowanej, dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz według właściwości organowi planującemu drugiego stopnia i Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

6. Na podstawie informacji sporządzanych przez poszczególne wojskowe biura emerytalne, Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych sporządza i przesyła zbiorcze sprawozdania i materiały informacyjno-analityczne na potrzeby jednostek organizacyjnych ubezpieczeń społecznych i statystyki publicznej w zakresie realizacji wydatków na świadczenia emerytalne oraz przedstawia do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

7. W resorcie obrony narodowej nadzór nad realizacją limitów stanów średniorocznych żołnierzy sprawuje Dyrektor Departamentu Kadr.

8. Organy planujące w porozumieniu z organami właściwymi do wyznaczania na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk, kształtują, stosownie do zakresu odpowiedzialności, ewidencyjne stany osobowe zgodnie z limitami stanów średniorocznych żołnierzy, ustalonymi w decyzji budżetowej na dany rok.

9. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad przebiegiem realizacji planu finansowego dotyczącego wynagrodzeń i uposażeń oraz podejmuje, przy współudziale Dyrektora Departamentu Kadr i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, działania bezpośrednie lub wnioskuje do Ministra Obrony Narodowej o podjęcie działań mających na celu przestrzeganie ustalonych kwot limitów wynagrodzeń i uposażeń.

§ 25.

1. Dyrektor Departamentu Kadr przedstawia Dyrektorowi Departamentu Budżetowego w terminie 35 dni po zakończeniu kwartału, a za czwarty kwartał do dnia 20 lutego następnego roku, informacje w zakresie:

1) kształtowania się średniorocznych i faktycznych stanów osobowych żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz kandydatów na żołnierzy zawodowych;

2) faktycznej liczby żołnierzy powołanych i zwolnionych z zawodowej służby wojskowej w podziale na dysponentów, działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej oraz poszczególne korpusy kadry zawodowej.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają ocenę ryzyka, a w szczególności ocenę:

1) ewentualnych zagrożeń, dotyczących przekroczenia ustalonych w decyzji budżetowej limitów stanów średniorocznych żołnierzy;

2) działań, zmierzających do wyeliminowania zagrożeń, o których mowa w pkt 1.

3. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej zobowiązani są do sporządzania i przesyłania do Dyrektora Departamentu Kadr zestawienia informacyjnego w sprawie wydatków na uposażenia i pozostałe należności finansowe podległych żołnierzy, w szczegółowości wynikającej z systemu informatycznego PROSTA_K, w terminie do dnia 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, a za czwarty kwartał do 31 stycznia następnego roku.

4. Zestawienie, o którym mowa w ust. 3, Dyrektor Departamentu Kadr przekazuje do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.

§ 26.

1. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej oraz dyrektorzy (szefowie) jednostek (komórek) organizacyjnych prowadzący obsługę merytoryczną zadań dysponenta części przesyłają Dyrektorowi Departamentu Prawnego w terminie 35 dni po zakończeniu roku budżetowego, roczne, zbiorcze zestawienia należności pieniężnych, w sprawie których były prowadzone, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, postępowania sądowe i komornicze, wraz z informacją o stanie prawnym każdej sprawy.

2. Na podstawie powyższych zestawień Dyrektor Departamentu Prawnego w terminie do dnia 31 marca przesyła Dyrektorowi Departamentu Budżetowego:

1) informację o łącznej wartości należności/wierzytelności Skarbu Państwa – Ministra Obrony Narodowej, w sprawach, w których do dnia 31 grudnia roku poprzedniego nie zapadło prawomocne rozstrzygnięcie lub resort obrony narodowej nie uzyskuje wpłat z prowadzonych postępowań komorniczych;

2) ocenę terminowości i skuteczności reprezentowania interesów Skarbu Państwa – Ministra Obrony Narodowej w prowadzonych i nie zakończonych do dnia 31 grudnia roku poprzedniego postępowaniach sądowych i komorniczych.

§ 27.

1. Dysponenci środków budżetu państwa są obowiązani do dokonywania analiz stanu ewidencyjnego szkód i należności, a także analiz skuteczności egzekwowania tych należności oraz prawidłowości udzielania ulg w ich spłacie.

2. Analizy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać również wnioski i propozycje dotyczące:

1) działań podjętych w celu zapobiegania powstawaniu szkód, ich niezwłocznego rozliczenia oraz skutecznego egzekwowania odszkodowań;

2) działań podjętych w celu skutecznego i terminowego egzekwowania należności;

3) przestrzegania przepisów dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych.

3. Analizy, o których mowa w ust. 1, dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentowi środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazują mu w terminach do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze i do dnia 31 marca za poprzedni rok budżetowy.

4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia podlegli bezpośrednio dysponentowi części budżetowej oraz Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych przekazuje Dyrektorowi Departamentu Budżetowego zbiorcze analizy, w zakresie:

1) stanu szkód oraz prawidłowości udzielania ulg w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku;

2) wskazanych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego należności i skuteczności ich egzekwowania za pierwsze półrocze w terminie do dnia 15 września oraz za poprzedni rok budżetowy w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

5. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych przedstawia analizy, o których mowa w ust. 4, zbiorczo, w podziale na poszczególne podporządkowane mu jednostki.

6. Nadzór w zakresie działań, o których mowa w ust. 2, realizowanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, sprawują również kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie jednostek im podporządkowanych.

§ 28.

Kierownik jednostki budżetowej występując do dysponenta części budżetowej o wyrażenie zgody na niedochodzenie należności budżetu państwa na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy przedstawia zakres oraz analizę podjętych czynności w sprawie.

§ 29.

1. Właściciele zadań, podzadań i działań są zobowiązani do monitorowania efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów, w tym:

1) dokonywania analiz stanu faktycznego;

2) identyfikacji ryzyka w odniesieniu do realizacji celów i zadań;

3) przygotowywania rekomendacji i propozycji działań.

2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, właściciele zadań, podzadań, działań w ramach przyjętych cyklów sprawozdawczych, mogą zwracać się do organów planujących lub dysponentów środków budżetowych o przedstawienie dodatkowych informacji w zakresie realizacji budżetu.

3. W przypadku wystąpienia zagrożeń w zakresie realizacji planów, właściciele zadań, podzadań i działań informują o tym kierownika komórki nadrzędnej.

§ 30.

1. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia w zakresie dotyczącym podległych im dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia oraz dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części przekazują co roku do Biura Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Obrony Narodowej informację o spełnianiu warunków zobowiązujących ich do prowadzenia audytu wewnętrznego, stosownie do art. 274 ust. 2 ustawy.

2. Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Obrony Narodowej określi zakres informacji, o których mowa w ust. 1 oraz tryb i terminy ich przekazywania do Biura Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Rozdział 6

Zarządzanie środkami budżetowymi oraz sprawozdawczość budżetowa

§ 31.

1. Proces zarządzania środkami budżetowymi odbywa się na podstawie rocznego harmonogramu wydatków za pośrednictwem Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa (ISOBP TREZOR).

2. Roczny harmonogram wydatków przygotowywany jest przez Dyrektora Departamentu Budżetowego na podstawie propozycji dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych dysponentowi części budżetowej.

3. Dyrektor Departamentu Budżetowego na podstawie wniosków przesłanych przez dysponentów środków budżetu państwa w ISOBP TREZOR lub z własnej inicjatywy dokonuje bieżących aktualizacji rocznego harmonogramu.

4. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia upoważnieni są do zatwierdzania zmian w harmonogramach wydatków podległych sobie dysponentów.

§ 32.

1. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej, przekazują zapotrzebowania na środki w szczegółowości i terminach określonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

2. Dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia podlegli dysponentom środków budżetu państwa drugiego stopnia przesyłają tym dysponentom zapotrzebowania na środki budżetowe w terminie przez nich określonym.

3. W terminach określonych przez Dyrektora Departamentu Budżetowego dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia aktualizują zapotrzebowanie na kolejną dekadę w celu pełnego wykorzystania otrzymanych środków budżetowych i maksymalnego ograniczenia wartości środków podlegających zwrotowi na rachunek Ministerstwa Finansów.

§ 33.

1. Właściciele zadań, podzadań sporządzają i przedstawiają, w terminach i na zasadach określonych w odrębnym trybie przez Dyrektora Departamentu Budżetowego informacje z realizacji zadań, podzadań i działań, celów oraz mierników ich wykonania.

2. Dysponenci środków budżetu państwa drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej w celu realizacji ust. 1 przesyłają do właścicieli zadań, podzadań kopie sprawozdań z wykonania planów finansowych w układzie zadaniowym w terminie nie później niż dwa dni od przekazania tych sprawozdań do dysponenta wyższego stopnia. Powyższe dotyczy również korekty tych sprawozdań.

3. Właściciele zadań, podzadań, działań mogą zwracać się do dysponentów środków budżetu państwa, o których mowa w ust. 2, o dodatkowe informacje w zakresie sprawozdawczości.

§ 34.

1. Uczelnie publiczne, nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, sporządzają kwartalne sprawozdania Rb-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy.

2. Sprawozdania wykonywane są w terminach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1 i przekazywane Dyrektorowi Departamentu Budżetowego poprzez Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który dokonuje weryfikacji sprawozdań w terminie co najmniej dwóch dni roboczych przed upływem terminu sprawozdawczego.

3. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się również do korekt wykonywanych sprawozdań. Korekt sprawozdań dokonuje się według zasad przyjętych w rozporządzeniu Ministra Finansów, o którym mowa w ust.1. Korekt danych niezamkniętego okresu sprawozdawczego dokonuje się pod warunkiem ich przekazania Dyrektorowi Departamentu Budżetowego w terminie nie późniejszym niż na dwa dni przed terminem sporządzenia i przekazania sprawozdania łącznego do Głównego Urzędu Statystycznego przez Dyrektora Departamentu Budżetowego.

Rozdział 7

Zawieranie umów

§ 35.

1. Umowa powodująca skutki finansowe jest zawierana przez dysponenta środków budżetu państwa lub przez osobę przez niego upoważnioną.

2. Projekt umowy, o której mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniu z głównym księgowym jednostki.

3. W umowach wieloletnich wskazuje się wartość zobowiązania i wielkość nakładów w poszczególnych latach obowiązywania umowy.

§ 36.

W przypadku finansowania programu wieloletniego „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych” ze środków ujętych w rezerwie celowej, dysponenci realizujący zadania wynikające z programu:

1) na 3 miesiące przed ogłoszeniem zamówienia publicznego występują z wnioskiem do Dyrektora Departamentu Budżetowego o uzyskanie od Ministra Finansów zapewnienia finansowania, o którym mowa w art. 153 ustawy. Wniosek powinien zawierać: nazwę programu operacyjnego, numer zadania z Planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, termin wszczęcia procedury wyboru wykonawcy, kwotę której zapewnienie dotyczy, okres na jaki zapewnienie ma być udzielone, podział wnioskowanych środków na poszczególne lata oraz szczegółowe uzasadnienie;

2) na co najmniej 30 dni przed zaciągnięciem zobowiązania występują z wnioskiem do Dyrektora Departamentu Budżetowego o zwiększenie planu finansowego. Wniosek powinien zawierać: informacje, o których mowa w pkt 1, numer pisma Ministra Finansów, w którym udzielono zapewnienia finansowania oraz paragraf klasyfikacji budżetowej wydatków.

Rozdział 8

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 37.

1. Jednostki (komórki) organizacyjne opracowujące projekty aktów prawnych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe dla budżetu resortu obrony narodowej są obowiązane do określenia, w uzasadnieniach do tych projektów, szczegółowych kalkulacji skutków w podziale na kolejne lata, wraz ze wskazaniem źródeł ich sfinansowania. W przypadku aktu prawnego odnoszącego się do zatrudnienia pracowników i żołnierzy skutki (oszczędności lub dodatkowe wydatki) podaje się odrębnie dla każdej z grup zatrudnienia.

2. Uwzględnienie zadań nowych, przewidywanych do realizacji po zakończeniu okresu planowania budżetowego, wykraczające poza limit dysponenta, wymaga każdorazowo zgody Ministra Obrony Narodowej, poprzedzonej opinią Dyrektora Departamentu Budżetowego oraz właściwego dysponenta w zakresie zagwarantowania środków na ich wykonanie.

§ 38.

Do sprawozdań budżetowych za rok 2013 stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 39.

Traci moc decyzja Nr 342/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 października 2012 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 411, z 2013 r. poz. 84 oraz z 2014 r. poz. 16).

§ 40.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

 

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 235, poz. 1546, z 2011 r. Nr 185, poz. 1098 i Nr 296, poz. 1758, z 2012 r. poz. 421 oraz z 2013 r. poz. 215 i 1486.

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2007 r. Nr 4, poz. 38, Nr 6, poz. 73, Nr 17, poz. 176 i Nr 21, poz. 209, z 2008 r. Nr 8, poz. 85, Nr 15, poz. 188, Nr 20, poz. 260 i Nr 23, poz. 287, z 2009 r. Nr 2, poz. 17, z 2010 r. Nr 10, poz. 106 i Nr 23 poz. 304, z 2011 r. Nr 5, poz. 54, z 2012 r. poz. 106, 307, 313 i 363 oraz z 2013 r. poz. 157, 231 i 356.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101, 1407 i 1445 oraz z 2013 r. poz. 852 i 1355.

Załącznik 1. [ZAKRESY PLANOWANYCH DOCHODÓW I WYDATKÓW UJMOWANYCH W PROJEKTACH BUDŻETÓW SPORZĄDZANYCH PRZEZ ORGANY PLANUJĄCE RESORTU OBRONY NARODOWEJ]

Załączniki do decyzji Nr 63/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 4 marca 2014 r. (poz. 76)

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZAKRESY PLANOWANYCH DOCHODÓW I WYDATKÓW UJMOWANYCH W PROJEKTACH BUDŻETÓW SPORZĄDZANYCH PRZEZ ORGANY PLANUJĄCE RESORTU OBRONY NARODOWEJ

L.p.

Organ planujący

Zakres planistyczny

1.

Dyrektor Departamentu Budżetowego

1. Opracowuje projekt budżetu dysponenta części 29 Obrona narodowa, z uwzględnieniem projektów budżetów przedstawionych przez podległe organy planujące.

2. Planuje dochody budżetowe w zakresie:

a) dywidend spółek skarbu państwa nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej – na podstawie propozycji dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanej dalej „komórką organizacyjną MON”, właściwej w zakresie sprawowania nadzoru w imieniu Ministra Obrony Narodowej nad spółkami skarbu państwa,

b) pozostałych dochodów realizowanych przez dysponenta części budżetowej – na podstawie szacunków własnych.

3. Planuje wydatki budżetowe ujmowane w planie finansowym dysponenta części budżetowej, na podstawie propozycji przedstawianych przez:

a) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw programu mobilizacji gospodarki (dalej PMG), w zakresie dotacji na realizację przedsięwzięć w ramach PMG,

b) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw wychowania i promocji obronności, w zakresie dotacji (z wyjątkiem ujętych w centralnych planach rzeczowych) dla instytucji kultury (muzea) oraz zadań zlecanych dla fundacji i stowarzyszeń,

c) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw prasowo-informacyjnych, w zakresie dotacji (z wyjątkiem ujętych w centralnych planach rzeczowych) dla instytucji kultury (Wojskowy Instytut Wydawniczy),

d) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw infrastruktury wojskowej, w zakresie:

– dotacji dla Agencji Mienia Wojskowego na finansowanie utrzymania przekazywanego mienia, do końca roku, w którym mienie zostało przekazane,

– dotacji na utrzymanie obiektów i urządzeń po zakończeniu inwestycji NSIP nie przekazanych użytkownikowi,

– dotacji na sfinansowanie udziału narodowego w ramach krajowych wydatków administracyjnych NAE,

e) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw nauki i szkolnictwa wojskowego, w zakresie:

– dotacji (z wyjątkiem ujętych w centralnych planach rzeczowych) dla uczelni wyższych,

– wydatków na stypendia dla cudzoziemców będących stypendystami strony polskiej podejmujących studia bądź uczestniczących w kursach w uczelniach wojskowych

f) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw służby zdrowia, w zakresie:

– realizacji zadań, o których mowa w art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.) dla Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (SPZOZ) i instytutów badawczych (IB) w tym finansowanych w formie dotacji,

– dotacji dla Wojskowej Izby Lekarskiej,

– wydatków budżetowych wynikających ze sprawowanego nadzoru nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej (SPZOZ) i instytutami badawczymi (IB), dla których MON jest organem tworzącym,

g) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw socjalnych, w zakresie dotacji (z wyjątkiem ujętych w centralnych planach rzeczowych) na finansowanie lub dofinansowanie zadań określonych w ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367, z późn. zm.).

 

 

 

h) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw polityki zbrojeniowej, w zakresie wydatków dotyczących składek do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Europejskiej Agencji Obrony (EDA).

4. Planuje inne niż wyżej wymienione wydatki budżetowe, w szczególności dotyczące:

a) funduszy nagród, zapomóg i wyróżnień pozostających w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej,

b) składek do budżetów wojskowych NATO, EUROKORPUSU oraz programu AGS,

c) implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych.

2.

Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania własne i podległych organów planujących i jednostek pozostających na ich zaopatrzeniu zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych oraz wydatków planowanych przez inne organy planujące.

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji jednostek własnych i pozostających na ich zaopatrzeniu oraz szacunków własnych.

3. Ponadto planuje wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

4. Planuje inne niż wymienione w pkt 1 i 3 wydatki, w szczególności w zakresie:

a) współfinansowania funkcjonowania jednostek wielonarodowych, w tym opłacania składek do wspólnych budżetów,

b) ubezpieczeń pojazdów, okrętów i innych jednostek pływających użytkowanych w resorcie obrony narodowej,

c) uczestnictwa Sił Zbrojnych RP w strukturach organizacji i agencji międzynarodowych,

d) działalności Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z uwzględnieniem zasad zawartych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie refundacji kosztów ponoszonych przez Ministra Obrony Narodowej związanych z działalnością Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Dz. U. poz. 609),

e) indywidualnych i zbiorowych ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych w czasie służby poza granicami państwa, dla żołnierzy skierowanych na szkolenia i ćwiczenia wojskowe,

f) ubezpieczenia kosztów leczenia żołnierzy i pracowników wojska przebywających na ćwiczeniach, szkoleniach i kursach w krajach poza Unią Europejską,

g) produkcję druków i formularzy wojskowych.

3.

Dowódca Garnizonu Warszawa

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania własne i podległych organów planujących i pozostających na ich zaopatrzeniu zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych oraz wydatków planowanych przez inne organy planujące.

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji jednostek własnych i pozostających na ich zaopatrzeniu oraz szacunków własnych.

3. Planuje wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

4. Planuje również wydatki, według propozycji przedstawianych przez dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw wychowania i promocji obronności, w szczególności w zakresie obchodów świąt państwowych i wojskowych,

5. Planuje inne niż wymienione w pkt 1 i 3 wydatki, w szczególności w zakresie uczestnictwa Sił Zbrojnych RP w strukturach organizacji i agencji międzynarodowych.

4.

Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania własne i podległych organów planujących i pozostających na ich zaopatrzeniu zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych oraz wydatków planowanych przez inne organy planujące.

 

 

 

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji jednostek własnych i pozostających na ich zaopatrzeniu oraz szacunków własnych.

3. Planuje wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

5.

Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania wojskowych biur emerytalnych i jednostek pozostających na ich zaopatrzeniu, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych określonym dla tych jednostek.

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji zgłoszonych przez wojskowe biura emerytalne oraz szacunków własnych.

3. Planuje wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

4. Ponadto planuje inne niż wymienione w pkt 1 i 3 wydatki w szczególności w zakresie przedsięwzięć związanych z realizacją postanowień ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 205, poz. 1203).

6.

Dyrektor Generalny MON

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania komórek organizacyjnych MON oraz wydatki innych jednostek pozostających na zaopatrzeniu zgodnie z przydziałami gospodarczymi za wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych oraz wydatków planowanych przez inne organy planujące.

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji komórek organizacyjnych ON oraz innych jednostek pozostających na zaopatrzeniu oraz szacunków własnych.

3. Ponadto planuje wydatki, na podstawie propozycji złożonych w szczególności przez:

a) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw strategii i planowania obronnego, w zakresie zadań wynikających z „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej” realizowanych w części 29 Obrona narodowa, tj. krajowych gier i ćwiczeń obronnych z udziałem organów administracji rządowej, szkolenia kadr administracji publicznej w ramach Wyższych Kursów Obronnych oraz organizacji kontroli kompleksowych wykonywania zadań obronnych w pozamilitarnej części systemu obronnego państwa,

b) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw wychowania i promocji obronności, w zakresie:

– organizacji centralnych przedsięwzięć kulturalno-oświatowych, patriotycznych i sportowo-rekreacyjnych, w tym nagród i wyróżnień dla laureatów tych przedsięwzięć,

– stałej działalności promocyjnej, o której mowa w pkt 6 decyzji Nr 212/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie działalności promocyjnej resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 9, poz. 117, z późn. zm.),

– wydatków na realizację zadań ujętych w planie priorytetowych przedsięwzięć promocyjnych resortu obrony narodowej, o którym mowa w pkt 6 ppkt 8 decyzji Nr 212/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej,

– organizacji szkoleń i kursów specjalistycznych z zakresu: profilaktyki wychowawczej, profilaktyki psychologicznej, profilaktyki uzależnień, kształcenia obywatelskiego w wojsku, działalności artystycznej i kulturalno-oświatowej, dyscypliny wojskowej,

– warsztatów naukowych i podróży historycznych,

– opracowywania, wydawania i dystrybucji materiałów z zakresu: wychowania, kształcenia obywatelskiego, profilaktyki psychologicznej, pracy kulturalno-oświatowej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, dyscypliny wojskowej,

– zakupu materiałów dydaktycznych, szkoleniowych, pomocy naukowych,

– zakupu dla bibliotek oświatowych wojska literatury kwalifikowanej przez Centralną Komisję do Spraw Zakupu Materiałów Bibliotecznych,

 

 

 

– zakupu filmów i licencji filmowych,

– zakupu wydawnictw z zakresu problematyki społeczno-wychowawczej,

– wydatków objętych planem zakupu prasy.

c) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej
MON właściwej do spraw nauki i szkolnictwa wojskowego, w zakresie:

– projektów wynalazczych i racjonalizatorskich rozpatrywanych na szczeblu urzędu Ministra Obrony Narodowej,

– wydatków objętych planem badań
naukowych prac rozwojowych i studyjnych w resorcie obrony narodowej,

d) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej
MON właściwej do spraw kadr, w zakresie:

– odbywania studiów (szkoleń) przez żołnierzy
i pracowników poza granicami państwa, o których mowa w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej,

– zakupu medali, legitymacji służbowych itp.

e) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej
MON właściwej do spraw zasobów osobowych, w zakresie:

– zakupu kart tożsamości oraz wyposażenia w tabliczki identyfikacyjne,

– zakupu blankietów, wklejek do dokonywania wpisów w paszportach potwierdzających status osób wymienionych w art. III ust. 3 umowy między Państwami – Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257, z późn. zm.),

f) dyrektora (szefa, kierownika) komórki organizacyjnej
MON właściwej do spraw socjalnych, w zakresie:

– wykupu uprawnień do przejazdów ulgowych,

– zwrotu kosztów przejazdu i zakwaterowania weteranów i weteranów poszkodowanych poniesionych w związku z udziałem w uroczystościach organizowanych przez Ministra ON.

g) dyrektora (szefa, kierownika) komórki (jednostki) organizacyjnej MON właściwej do spraw wojskowej służby zdrowia*, w zakresie:

– zleconych przez resort obrony narodowej zadań dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia, mobilizacyjnych i obronnych, utylizacji
trucizn medycznych pochodzących z rotacji środków materiałowych zapasu wojennego oraz wynikających z ustawy z dnia 22
sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi
(Dz. U. Nr 106, poz. 681, z późn. zm.),

– wynagrodzeń krajowych konsultantów do spraw obronności w poszczególnych dziedzinach medycyny,

– turnusów leczniczo-profilaktycznych dla żołnierzy powracających do kraju po zakończeniu służby poza granicami
państwa.

– profilaktycznych programów zdrowotnych uruchamianych ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych, uzgodnionych z organizatorem systemu funkcjonalnego odpowiedzialnego
za organizację zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych RP,

 

 

– kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne,

 

 

– staży i specjalizacji medycznych,

 

 

 

– dofinansowania zadań wynikających z ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, realizowanych przez Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa,

– świadczeń zdrowotnych przysługujących osobom poszkodowanym w misjach poza granicami państwa (świadczenia zdrowotne, dofinansowanie zakupu produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pobytu w domu weterana, itp.),

4. Planuje inne niż wyżej wymienione wydatki budżetowe, w szczególności dotyczące składek do organizacji i agencji międzynarodowych, wynikające z zadań komórek organizacyjnych MON.

7.

Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania dotyczące Dowództwa Operacyjnego RSZ, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

4. Planuje inne niż wymienione w pkt 1 i 3 wydatki, w szczególności w zakresie:

a) badań lekarskich żołnierzy i pracowników w związku z kierowaniem ich na misje poza granicami państwa oraz po powrocie z misji,

b) zabezpieczenia innych niezbędnych zakupów w rejonie działania polskich kontyngentów wojskowych, których nie dostarczono w naturze.

8.

Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania dotyczące Służby Kontrwywiadu Wojskowego zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

9.

Szef Służby Wywiadu Wojskowego

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania dotyczące Służby Wywiadu Wojskowego zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

10.

Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania dotyczące Narodowego Centrum Kryptologii, zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON

11.

Szef Inspektoratu Systemów Informacyjnych

1. Opracowuje projekt budżetu uwzględniający zadania podległych organów planujących i pozostających na ich zaopatrzeniu zgodnie z przydziałami gospodarczymi, z wyjątkiem wydatków ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, planowanych w trybie określonym w decyzji o centralnych planach rzeczowych.

2. Planuje dochody budżetowe na podstawie propozycji jednostek własnych i pozostających na ich zaopatrzeniu oraz szacunków własnych.

3. Planuje wydatki związane z realizacją zadań określonych w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

4. Planuje również inne niż wymienione w pkt 1 i 3 wydatki, w szczególności w zakresie:

a) opłat za dzierżawę łączy telekomunikacyjnych (krajowych i zagranicznych),

b) opłat za prawo dysponowania częstotliwościami oraz prawo wykorzystywania zasobów numeracji,

 

 

 

c) organizacji procesu doskonalącego szkolenia specjalistyczne w zakresie informatyki dla kadry i pracowników resortu obrony narodowej oraz zakupu usług w firmach zewnętrznych dotyczących informatyzacji resortu obrony narodowej,

d) opłat za usługi telekomunikacyjne i pocztowe.

12.

Biskup Polowy Wojska Polskiego

1. Opracowuje projekt budżetu, uwzględniający zadania dotyczące Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego w zakresie planowanych wydatków ujętych w załączniku nr 2.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

13.

Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego

1. Opracowuje projekt budżetu, uwzględniający zadania dotyczące Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego w zakresie planowanych wydatków ujętych w załączniku nr 2.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

14.

Naczelny Kapelan Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego

1. Opracowuje projekt budżetu, uwzględniający zadania dotyczące Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego w zakresie planowanych wydatków ujętych w załączniku nr 2.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

15.

Naczelny Prokurator Wojskowy

1. Opracowuje projekt budżetu, uwzględniający zadania dotyczące jednostek organizacyjnych prokuratury wojskowej w zakresie planowanych wydatków ujętych w załączniku nr 2.

2. Planuje dochody budżetowe.

16.

Szef Inspektoratu Uzbrojenia

1. Opracowuje projekt budżetu obejmujący:

a) wydatki związane opłatami spedycyjnymi (FMS),

b) pozostałe wydatki związane z realizacją centralnych planów rzeczowych,

c) składki do organizacji i agencji międzynarodowych stosownie do właściwości Inspektoratu Uzbrojenia.

2. Planuje dochody budżetowe.

3. Planuje inne wydatki związane z realizacją zadań określone w decyzjach i wytycznych osób zajmujących kierownicze stanowiska w MON.

17.

Szef Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego WP

Opracowuje projekt budżetu resortu obrony narodowej w zakresie centralnych planów rzeczowych.

 

Załącznik 2. [Zakres planowanych wydatków budżetowych]

ZAŁĄCZNIK Nr 2

Zakres planowanych wydatków budżetowych*

Lp.

Wyszczególnienie

Paragraf klasyfikacji wydatków budżetowych

1.

Dotacje (celowe, podmiotowe, przedmiotowe)

§ 2xxx

2.

Wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń

§ 3020 (z wyłączeniem poz. 02 i 03)

3.

Różne wydatki na rzecz osób fizycznych

§ 3030

4.

Nagrody o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń

§ 3040

5.

Zasądzone renty

§ 3050

6.

Wydatki osobowe niezaliczone do uposażeń

§ 3070 (z wyłączeniem poz. 12 i 13)

7.

Świadczenia społeczne

§ 3110

8.

Stypendia różne

§ 3250

9.

Wynagrodzenia osobowe

§§ 4010–4020

10.

Wynagrodzenia osobowe sędziów i prokuratorów oraz asesorów i aplikantów

§ 4030

11.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne

§ 4040

12.

Uposażenia żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy

§ 4050

13.

Pozostałe należności żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy

§ 4060

14.

Dodatkowe uposażenie roczne dla żołnierzy zawodowych oraz nagrody roczne dla funkcjonariuszy

§ 4070

15.

Uposażenia i świadczenia pieniężne wypłacane przez okres roku żołnierzom i funkcjonariuszom zwolnionym ze służby

§ 4080

16.

Honoraria

§ 4090

17.

Składki na ubezpieczenia społeczne

§ 4110

18.

Składki na Fundusz Pracy

§ 4120

19.

Składki na ubezpieczenie zdrowotne

§ 4130

20.

Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

§ 4140

21.

Pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych

§ 4160

22.

Wynagrodzenia bezosobowe

§ 4170

23.

Fundusz operacyjny

§ 4200

24.

Wydatki związane z kontaktami zagranicznymi

§ 4300 poz. 02

25.

Wydatki związane z finansowaniem implementacji międzynarodowych porozumień o kontroli zbrojeń

§ 4300 poz. 03

26.

Usługi dotyczące funkcjonowania przedstawicielstw

§ 4300 poz. 04

27.

Wydatki okolicznościowe i reprezentacyjne

§ 4300 poz. 05

28.

Usługi związane z prowadzeniem badań naukowych i prac studyjnych

§ 4300 poz. 06

29.

Usługi bankowe i pocztowe

§ 4300 poz. 07

30.

Wydatki z tytułu rekonwersji

§ 4300 poz. 14

31.

Zwrot kosztów kształcenia poza Siłami Zbrojnymi

§ 4300 poz. 18

32.

Usługi prawne

§ 4300 poz. 18

33.

Podróże służbowe krajowe

§ 4410

34.

Podróże służbowe zagraniczne

§ 4420

35.

Różne opłaty i składki

§ 4430

36.

Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

§ 4440

37.

Składki do organizacji międzynarodowych

§§ 4540 i 4690

38.

Odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu pozostałych podatków i opłat

§ 4570

39.

Pozostałe odsetki

§ 4580

40.

Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych

§ 4590

41.

Kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych

§ 4600

42.

Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego

§ 4610

43.

Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

§ 4700

44.

Uposażenia żołnierzy Narodowych Sił Rezerwowych

§ 4760

45.

Rekompensata dla pracodawcy zatrudniającego żołnierza Narodowych Sił Rezerwowych

§ 4770

46.

Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych

§ 4780

* Powyższy zakres nie obejmuje wydatków planowanych w innych działach zaopatrzenia.

 

Załącznik 3. [Zestawienie potrzeb finansowych]

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Zestawienie potrzeb finansowych

infoRgrafika

Załącznik 4. [Podział limitów stanów średniorocznych żołnierzy i funkcjonariuszy]

 

 

 

ZAŁĄCZNIK Nr 4

Podział limitów stanów średniorocznych żołnierzy i funkcjonariuszy

 

 

 

 

Lp.

Wyszczególnienie

żołnierze zawodowi

funkcjonariusze

1

Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w tym:

 

 

– jednostki podległe Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych z tego:

 

 

a) jednostki Wojsk Lądowych

 

 

b) jednostki Sił Powietrznych

 

 

c) jednostki Marynarki Wojennej

 

 

d) jednostki Wojsk Specjalnych

 

 

e) pozostałe jednostki podporządkowane Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych

 

 

f) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych wraz z jednostkami podległymi pozostającymi na zaopatrzeniu

 

 

– pozostałe jednostki pozostające na zaopatrzeniu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych

 

 

– jednostki wojskowe podporządkowane Dowódcy Garnizonu Warszawa, pozostające na zaopatrzeniu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych

 

 

– Sądy Wojskowe

 

 

2

Dowódca Garnizonu Warszawa w tym:

 

 

– Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

 

 

– Dowództwo Garnizonu Warszawa, jednostki wojskowe bezpośrednio podległe oraz pozostające na zaopatrzeniu

 

 

– Sądy Wojskowe

 

 

3

Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych

 

 

4

Szef Służby Wywiadu Wojskowego

 

 

5

Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego

 

 

6

Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej

 

 

7

Dyrektor Generalny

 

 

8

Naczelny Prokurator Wojskowy

 

 

9

Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych

 

 

10

Biskup Polowy Wojska Polskiego

 

 

11

Prawosławny Ordynariusz Wojskowy

 

 

12

Naczelny Kapelan Ewangelicki

 

 

13

Dyrektor Departamentu Budżetowego w tym:

 

 

– Departament Budżetowy

 

 

– Szkolnictwo wyższe (realizowane w ramach dotacji) z tego:

 

 

a) Wojskowa Akademia Techniczna

 

 

b) Akademia Obrony Narodowej

 

 

c) Akademia Marynarki Wojennej

 

 

d) Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych we Wrocławiu

 

 

e) Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie

 

 

– Instytucje kultury

 

 

– Instytucja Gospodarki Budżetowej

 

 

 

Załącznik 5. [Plan nadzoru nad realizacją budżetu oraz gospodarką finansową w jednostkach organizacyjnych]

ZAŁĄCZNIK Nr 5

PLAN
nadzoru nad realizacją budżetu oraz gospodarką finansową w jednostkach organizacyjnych

infoRgrafika

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA