REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 101

Departament Strategii i Planowania Obronnego

DECYZJA Nr 92/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 21 marca 2014 r.

w sprawie szczegółowego trybu postępowania w zakresie kwalifikowania zamówień i oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 8 lit. a i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z art. 4 pkt 5b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473), w celu zapewnienia właściwej realizacji zadań określonych w § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie trybu postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 233), ustala się, co następuje:

1. Decyzja określa:

1) szczegółowy tryb postępowania w zakresie kwalifikowania zadań i zamówień oraz przygotowywania materiałów i wniosków o dokonanie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa przez Ministra Obrony Narodowej;

2) zadania oraz skład Zespołu do spraw wypracowania rekomendacji występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

2. Ilekroć w decyzji mowa jest o:

1) komórce lub jednostce organizacyjnej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną;

2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;

3) rozporządzeniu – należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie trybu postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;

4) Dyrektorze Departamentu Strategii i Planowania Obronnego – należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia;

5) zadaniu – należy przez to rozumieć pozycję w centralnym planie rzeczowym lub planie badań naukowych, prac rozwojowych i studyjnych resortu obrony narodowej;

6) zamówieniu – należy przez to rozumieć zadanie, części zadania lub wiele zadań będących przedmiotem zamówienia lub nazwę przedmiotu zamówienia;

7) uzasadnieniu – należy przez to rozumieć uzasadnienie, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, wskazujące między innymi katalog wymogów i środków bezpieczeństwa, które należy stosować w związku z udzieleniem zamówienia;

8) karcie zadania – należy przez to rozumieć kartę – wniosek wstępnej kwalifikacji zadania o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa.

3. Kwalifikując zadania, jako istotne dla podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, komórki lub jednostki organizacyjne realizują w szczególności czynności:

1) organizator systemu funkcjonalnego (OSF):

a) inicjuje, na podstawie propozycji gestora sprzętu wojskowego (SpW) lub centralnego organu logistycznego (COL) w obszarze napraw SpW, proces kwalifikacji zadań przez przygotowanie, w zakresie swoich właściwości, wykazu zadań wraz z kartami zadań, zawierającymi części uzasadnienia do tych zadań. Zakres opracowanych informacji, odpowiedzialność za ich opracowanie oraz wzór karty zadania określa regulamin, o którym mowa w pkt 13,

b) nadzoruje przygotowanie przez gestora SpW lub COL danych do opracowania kart zadań oraz części uzasadnienia do tych zadań,

c) wskazuje z punktu widzenia militarno-operacyjnego, szczególne wymogi i środki bezpieczeństwa w tym bezpieczeństwa dostaw, które należy stosować w związku z realizacją zadania,

d) wskazuje na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dla danego zadania, biorąc pod uwagę w szczególności następujące czynniki:

– szczególne znaczenie dla potencjału obronnego oraz osiągania i utrzymania zdolności operacyjnych,

– uwarunkowania strategiczne wykorzystania SpW,

– przewidywane zadania operacyjne,

– wpływ na zdolności operacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP),

– przewidywane straty w przypadku bojowego użycia sprzętu wojskowego na podstawie scenariuszy użycia SZ RP,

– potrzeby uzupełnienia strat SpW w celu utrzymania zakładanego potencjału bojowego i zachowania zdolności operacyjnej wojsk oraz utrzymania gotowości do wykonania zadań obronnych,

e) opracowuje do każdego zadania część uzasadnienia wskazując na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zawierającą w szczególności opis wpływu zadania na zdolności operacyjne SZ RP,

f) przesyła do Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (ZPR – P8) wykaz zadań wraz z kartami zadań zawierającymi części uzasadnień wskazujących na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;

2) gestor SpW i COL:

a) przygotowuje dane SpW, w tym szczegółowe informacje na temat zadania, do opracowania kart zadań oraz części uzasadnień dla konkretnego zadania,

b) przygotowując dane sprzętu wojskowego, uwzględnia w szczególności:

– uwarunkowania operacyjne wykorzystania SpW,

– stan ilościowy (aktualny oraz planowany do pozyskania),

– potrzeby urzutowania zapasów (w przypadku środków bojowych),

– inne istotne uwarunkowania, w tym wynikające z ochrony informacji niejawnych oraz wymogów szczególnych,

c) dla SpW przewidzianego do pozyskania określa potrzeby w zakresie dostaw, planowane do ujęcia w Programie Mobilizacji Gospodarki (PMG),

d) przedstawia rozwiązania lub koncepcje eksploatacji SpW, występującego na wyposażeniu SZ RP lub przewidzianego do pozyskania, w zakresie określenia poziomu zabezpieczenia logistycznego planowanego do realizacji potencjałem SZ RP i potencjałem przemysłowym;

3) ZPR–P8:

a) organizuje i koordynuje proces wstępnej kwalifikacji zadań, wskazanych przez OSF, jako istotnych dla podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa,

b) przesyła wykaz zadań zawierający sporządzone przez OSF części uzasadnień wskazujących na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, do odpowiednich zamawiających w celu dalszego procedowania;

4) Zarząd Planowania Logistyki – P4 (ZPL – P4):

a) wskazuje zadania, wstępnie zakwalifikowane przez OSF, jako istotne dla podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, które zostały ujęte w PMG, wraz z opracowaniem odpowiednich części uzasadnienia oraz nazwą programu, przedsiębiorcą i pozycją w PMG dla tych zadań,

b) uzgadnia części uzasadnień opracowane przez OSF w obszarze zabezpieczenia logistycznego,

c) przesyła wykaz zadań wraz z przygotowanymi przez siebie częściami uzasadnień do Zarządu Planowania Strategicznego – P5 (ZPS – P5);

5) ZPS–P5:

a) na podstawie opracowanej części uzasadnienia przez OSF opracowuje treść uzasadnienia dotyczącą wpływu udzielenia zamówienia na utrzymanie lub osiąganie kluczowych zdolności operacyjnych SZ RP niezbędnych do realizacji misji i zadań SZ RP w systemie bezpieczeństwa państwa,

b) określa przesłankę przyczynowo-skutkową wiążącą zadanie z podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, uwzględniając otrzymane części uzasadnień,

c) w zakresie relacji i związku proponowanych zadań z osiąganiem określonych zdolności SZ RP, wskazuje w szczególności:

– potencjał, jaki zostanie osiągnięty w przypadku pozyskiwania nowego typu SpW lub usług w ramach określonej zdolności SZ RP,

– nazwę programu operacyjnego lub innych planów i programów rozwoju SZ RP oraz związek zadania ze zobowiązaniami sojuszniczymi,

d) przesyła wykaz zadań wraz z przygotowanym przez siebie uzasadnieniem do Departamentu Polityki Zbrojeniowej;

6) zamawiający:

a) opracowuje nazwę zamówienia dla zadania, części zadania lub wielu zadań (określające specyfikę zamówienia) oraz szczegółowe informacje na temat zadania ujętego w wykazie, o którym mowa w ppkt 3 lit. b,

b) wskazuje zadania ujęte w wykazie wymienionym w ppkt 3 lit. b, które w jego ocenie nie powinny być realizowane na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, z późn. zm.),

c) opracowuje materiały i informacje wspomagające merytorycznie proces wypracowania rekomendacji w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, w tym w szczególności: o dotychczasowym sposobie pozyskiwania SpW, informację o dotychczasowych dostawcach oraz o łańcuchu kooperacyjnym dostawców, Studium Wykonalności, Projekt Koncepcyjny, uzupełnioną kartę zadania ,zgodnie ze swoją właściwością, oraz informację o proceduralnych możliwościach pozyskania tego sprzętu,

d) opracowuje informacje służące ocenie występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, w tym:

– wskazujące dlaczego niemożliwe jest stosowanie ustawy z uwagi na wymogi związane z ochroną podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa,

– zawierające wyjaśnienia, że podjęte środki nie wpłyną negatywnie na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych,

e) przesyła do ZPL – P4 oraz Departamentu Polityki Zbrojeniowej wykaz zamówień wraz z materiałami i informacjami, o których mowa lit. a–d, niezbędnymi do konstruowania uzasadnień;

7) Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, jako koordynator działalności naukowo-badawczej resortu:

a) inicjuje proces kwalifikacji zadań, w odniesieniu do planowanych do realizacji badań naukowych, na etapie ich zgłaszania do resortowego planu badań naukowych, poprzez przygotowanie w zakresie swoich właściwości, wykazu tych zadań wraz z kartami zadań, zawierającymi części uzasadnień,

b) przesyła wykaz zadań, o którym mowa w lit. a, oraz materiały i informacje o projektach rozwojowych realizowanych w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na wniosek Ministra Obrony Narodowej do Departamentu Polityki Zbrojeniowej;

8) Departament Polityki Zbrojeniowej:

a) określa sposób i wymogi związane z ustanowieniem lub utrzymaniem na terenie Rzeczypospolitej Polskiej potencjału przemysłowego (produkcyjnego i serwisowego) wskazując w szczególności jego minimalny poziom z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa w stosunku do SpW, będącego przedmiotem zamówienia,

b) współuczestniczy we wskazaniu kryteriów wymaganych dla utrzymania bezpieczeństwa dostaw SpW, w tym dopuszczalny zakres udziału zagranicznego wykonawcy,

c) koordynuje opracowanie uzasadnień występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dla zamówień od momentu otrzymania przez zamawiających wykazów zadań od ZPR – P8, następnie przesyła wykazy zawierające zamówienia wraz z kompletnymi uzasadnieniami do Departamentu Strategii i Planowania Obronnego,

d) występuje do szefów (dyrektorów, komendantów, dowódców) o uzupełnienie uzasadnienia, wskazując brakujące elementy;

9) Departament Strategii i Planowania Obronnego, wskazuje na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dla zadań podlegających kwalifikacji na podstawie informacji zawartych w karcie zadania i w oparciu o strategiczne dokumenty w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego.

4. Komórki lub jednostki organizacyjne, w razie wystąpienia istotnych zmian okoliczności, uprawnione są do wystąpienia do Przewodniczącego Zespołu, o którym mowa w pkt 7 ppkt 1, z wnioskiem o przerwanie procesu oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

5. Powołuje się Zespół do spraw wypracowania rekomendacji występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zwany dalej „Zespołem”.

6. Do zadań Zespołu należy ocena uzasadnień dla zamówień kwalifikujących się do wyłączenia stosowania ustawy z uwagi na występowanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa i przygotowanie rekomendacji dla Ministra Obrony Narodowej.

7. W skład Zespołu wchodzą:

1) Przewodniczący Zespołu – Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego;

2) Zastępca Przewodniczącego Zespołu – Dyrektor lub Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej;

3) Członkowie będący przedstawicielami:

a) Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego,

b) Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego,

c) Dyrektora Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych,

d) Szefa ZPS – P5,

e) Szefa Służby Wywiadu Wojskowego,

f) Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego,

g) Szefa Inspektoratu Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych,

h) Wojskowej Służby Prawnej.

8. Realizując swoje zadania Zespół bierze pod uwagę w szczególności:

1) zasadę proporcjonalności podejmowanych środków;

2) polityczno-wojskowe uwarunkowania wynikające z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w strukturach międzynarodowych oraz z zobowiązań międzynarodowych w zakresie kontroli zbrojeń i rozbrojenia;

3) wpływ pozyskiwanych technologii na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, związanych z rozwojem i utrzymaniem polskiego potencjału naukowo-badawczego działającego na rzecz obronności państwa oraz z priorytetami badawczymi SZ RP;

4) obszary zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa;

5) obszary istniejących zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych.

9. Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, oraz zasięgać opinii przedstawicieli innych komórek i jednostek organizacyjnych, w tym:

1) zamawiających – mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu udzielania zamówień;

2) OSF i gestorów SpW – mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu funkcji spełnianych przez SpW, ilości użytkowanego SpW, w tym niezbędnych potrzeb, możliwości i konieczności ujednolicenia sprzętu w ramach wznowienia dostaw oraz jego operacyjnego wykorzystania;

3) COL – mając w szczególności na uwadze ich wiedzę w obszarze wykonania usług remontu, naprawy, serwisowania, przeglądów, modyfikacji oraz dostaw technicznych środków materiałowych do posiadanego SpW.

10. Przewodniczący Zespołu może zlecać innym komórkom i jednostkom organizacyjnym przedstawianie niezbędnych informacji, którymi dysponują w zakresie ich kompetencji, zgodnie z treścią określoną w karcie zadania.

11. Uzasadnienie zamówienia, które nie spełnia wystarczających wymogów i środków bezpieczeństwa w tym bezpieczeństwa dostaw oraz wyjaśnień dla niestosowania ustawy z uwagi na występowanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa jest kierowane do Departamentu Polityki Zbrojeniowej celem uzupełnienia w terminie 21 dni.

12. Brak uzupełnienia uzasadnienia w terminie, o którym mowa w pkt 11, lub przedstawienie uzasadnienia, które w dalszym ciągu nie zawiera, w ocenie Zespołu, wystarczających argumentów dotyczących występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, skutkuje brakiem możliwości ujęcia zamówienia we wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

13. Departament Strategii i Planowania Obronnego odpowiada za przygotowanie wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia, oraz obsługę administracyjno-biurową Zespołu.

14. Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego, przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia, wraz ze zdaniami odrębnymi w celu dokonania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

15. Szczegółowy tryb pracy Zespołu, w tym zasady wnoszenia zdań odrębnych, terminy realizacji zadań określonych w pkt 6 oraz wzór karty zadania, określa regulamin pracy Zespołu, opracowany, uzgodniony z osobami, o których mowa w pkt 7 ppkt 2 i 3, i zatwierdzony przez Przewodniczącego Zespołu.

16. Traci moc decyzja Nr 112/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w zakresie przygotowania materiałów i wniosków o dokonanie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 115).

17. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA