REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 241

Departament Polityki Zbrojeniowej

ZARZĄDZENIE Nr 29/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 04 sierpnia 2015 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w dniu 26 lutego 2015 r.

2. Statut stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Traci moc zarządzenie Nr 29/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 czerwca 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 13, poz. 172).

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092, z 2014 r. poz. 1198 oraz z 2015 r. poz. 249.

Załącznik 1. [STATUT INSTYTUTU BADAWCZEGO POD NAZWĄ „WOJSKOWY INSTYTUT TECHNICZNY UZBROJENIA”]

Załącznik do zarządzenia Nr 29/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 04 sierpnia 2015 r. (poz. 241)

STATUT INSTYTUTU BADAWCZEGO POD NAZWĄ „WOJSKOWY INSTYTUT TECHNICZNY UZBROJENIA”

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, zwany dalej „Instytutem”, jest instytutem badawczym, działającym w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;

2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z późn. zm.);

3) uchwały Rady Ministrów Nr 104/65 z dnia 28 kwietnia 1965 r. w sprawie utworzenia wojskowych instytutów naukowo-badawczych podległych Ministrowi Obrony Narodowej (Dz. Rozk. Tajnych Nr 6, poz. 27);

4) wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego nr 0000159112;

5) niniejszego statutu.

§ 2.

1. Instytut posiada osobowość prawną.

2. Siedzibą Instytutu jest miejscowość Zielonka, województwo mazowieckie.

3. Instytut może używać skróconej nazwy „WITU”.

4. Instytut może, obok nazwy lub skrótu w języku polskim, używać odpowiednika swojej nazwy lub skrótu w językach obcych.

5. Instytut ma prawo używania metalowej, tłoczonej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

6. Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Obrony Narodowej.

Rozdział II

Postanowienia szczegółowe

§ 3.

1. Przedmiotem działalności Instytutu jest:

1) inicjowanie, planowanie, organizowanie i prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych i usługowo-badawczych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie sprzętu wojskowego, w tym w szczególności zmierzających do zaspokojenia potrzeb resortów właściwych w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa;

2) rozwój naukowy i kształcenie specjalistyczne kadr;

3) dokonywanie ekspertyz, analiz i ocen w zakresie sprzętu wojskowego.

2. Instytut może przystępować do krajowych i zagranicznych organizacji oraz stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.

3. Instytut może podejmować badania naukowe i prace rozwojowe na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, traktując priorytetowo zamówienia resortu obrony narodowej.

4. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584).

5. Instytut wykonuje zlecenia finansowane przez resorty właściwe w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, w szczególności:

1) badania uzbrojenia, amunicji i innych środków bojowych;

2) ocenę bezpieczeństwa i niezawodności działania amunicji i innych środków bojowych po długoletnim przechowywaniu;

3) ekspertyzy z zakresu uzbrojenia, amunicji i innych środków bojowych;

4) zadania z zakresu normalizacji, kodyfikacji i certyfikacji związanej z bezpieczeństwem i obronnością państwa.

§ 4.

Przedmiot działalności Instytutu, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, obejmuje:

1) działalność podstawową:

a) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z), a w szczególności:

– wytwarzanie instrumentów, przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z),

– przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych (PKD 38. 22.Z),

b) produkcja broni i amunicji (PKD 25.40.Z),

c) produkcja materiałów wybuchowych (PKD 20.51.Z),

d) pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B),

e) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z),

f) wydawanie książek (PKD 58.11.Z),

g) wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),

h) pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 63.99.Z),

i) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),

j) pozostałe pozaszkolne formy edukacji i inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające (PKD 85.59.B);

2) działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy:

a) pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z),

b) produkcja opakowań drewnianych (PKD 16.24.Z),

c) drukowanie książek, czasopism i innych wydawnictw (PKD 18.12.Z),

d) introligatorstwo i podobne usługi (PKD 18.14.Z),

e) produkcja opakowań z tworzyw sztucznych (PKD 22.22.Z),

f) produkcja wyrobów ceramicznych do zastosowań technicznych (PKD 23.44.Z),

g) obróbka metali i nakładanie powłok na metale (PKD 25.61.Z),

h) obróbka mechaniczna elementów metalowych (PKD 25.62.Z),

i) naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i optycznych (PKD 33.13.Z),

j) naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych (PKD 33.14.Z),

k) wynajem samochodów osobowych z kierowcą (PKD 49.32.Z),

l) wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą i przewozy towarów (PKD 49.41.Z),

m) magazynowanie i przechowywanie towarów (PKD 52.10.B),

n) krótkotrwałe zakwaterowanie (PKD 55.90.Z),

o) wydawanie książek i innych publikacji (PKD 58.11.Z),

p) działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej (PKD 61.10.Z),

q) działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej (PKD 61.20.Z),

r) kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z),

s) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),

t) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z),

u) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń oraz dóbr materialnych (PKD 77.39.Z),

v) zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne (PKD 38.11.Z),

w) zbieranie odpadów niebezpiecznych (PKD 38.12.Z),

x) działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z),

y) działalność bibliotek (PKD 91.01.A).

§ 5.

Zadania w zakresie swojej działalności Instytut realizuje w szczególności poprzez następujące działania:

1) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;

2) wykonywanie badań i analiz oraz opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

3) opracowywanie ocen dotyczących stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;

4) prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej;

5) prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu;

6) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, patentowej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;

7) prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;

8) prowadzenie własnych projektów badawczych;

9) uczestnictwo w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych;

10) wykonywanie zamówionych badań naukowych oraz prac rozwojowych;

11) opracowywanie koncepcji nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;

12) wdrażanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych;

13) projektowanie i wytwarzanie prototypów, modeli i demonstratorów technologii;

14) projektowanie i wytwarzanie unikatowych urządzeń;

15) opracowywanie unikatowych technologii;

16) opracowywanie i wdrażanie metod pomiarowych oraz związanych z nimi urządzeń;

17) walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;

18) doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych;

19) badania i analizy techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;

20) opracowywanie wytycznych, zaleceń, instrukcji, procedur i wymagań w ramach prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;

21) opracowywanie opinii oraz ekspertyz technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych;

22) rozwój i szkolenie kadry naukowej, badawczo-technicznej i inżynieryjno-technicznej;

23) działalność związaną z organizacją targów, wystaw, konferencji, seminariów, sympozjów oraz prowadzenie innych form upowszechniania wyników badań, w tym edycję biuletynu naukowego i innych opracowań Instytutu;

24) doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne;

25) wytwarzanie materiałów wybuchowych;

26) wytwarzanie broni i amunicji;

27) wytwarzanie instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych;

28) instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia;

29) przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych;

30) pozaszkolne formy edukacji i inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające.

Rozdział III

Organy Instytutu

§ 6.

Organami Instytutu są:

1) dyrektor;

2) rada naukowa.

§ 7.

1. Dyrektor:

1) ustala plany działalności Instytutu;

2) realizuje politykę kadrową;

3) zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia Instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;

4) odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej Instytutu;

5) reprezentuje Instytut;

6) podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;

7) organizuje i kieruje działalnością Instytutu w zakresie zadań mobilizacyjnych oraz planowania badań naukowych i prac rozwojowych na czas wojny, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tego pracowników Instytutu. Zadania te kontrolują organy określone w odrębnych przepisach;

8) kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę wojskową w Instytucie.

2. Dyrektor jest odpowiedzialny odpowiednio przed Ministrem Obrony Narodowej i radą naukową za prawidłowe kierowanie Instytutem i uzyskiwane wyniki ekonomiczne.

3. Dyrektor odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

4. Dyrektor jest przełożonym wszystkich żołnierzy i pracowników Instytutu.

5. Dyrektor powołuje i odwołuje zastępcę dyrektora, szefów pionów, a także bezpośrednio mu podległych kierowników komórek organizacyjnych.

6. Dyrektora powołuje lub wyznacza Minister Obrony Narodowej na podstawie odpowiednich przepisów.

§ 8.

1. Rada naukowa:

1) działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu;

2) liczy 24 członków.

2. W skład rady naukowej wchodzą:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 16 osób;

2) osoby spoza Instytutu w liczbie 8 osób.

3. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 2 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 10.

4. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 2 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 13.

5. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w ust. 2 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 3.

6. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba nie jest większa niż liczba należnych im miejsc w radzie naukowej. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie naukowej, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

7. Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

8. Zadania, kompetencje i tryb działania rady naukowej oraz jej skład, zasady wyłaniania oraz uzupełniania składu rady naukowej w trakcie kadencji określa ustawa.

9. Członków rady naukowej Instytutu wybierają pracownicy Instytutu w głosowaniu tajnym. Kadencja rady naukowej trwa 4 lata. Jeżeli liczba zatrudnionych pracowników z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego nie przekracza liczby podanej w ust. 3, wchodzą oni w skład rady naukowej bez wyborów. Członków rady naukowej zatrudnionych poza Instytutem powołuje Minister Obrony Narodowej.

§ 9.

1. Strukturę organizacyjną odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu określa regulamin organizacyjny.

2. Struktura organizacyjna jest uaktualniana na bieżąco, adekwatnie do realizowanych zadań, celem sprawnego zarządzania Instytutem.

3. Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie określa regulamin organizacyjny.

4. Regulamin organizacyjny Instytutu ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

§ 10.

1. Dyrektor może:

1) powołać sekretarza naukowego Instytutu;

2) powołać kolegia w liczbie do 3;

3) powołać organy opiniodawczo-doradcze w liczbie do 3.

2. Zakres działania, obowiązki i uprawnienia sekretarza naukowego, powołanych kolegiów oraz organów doradczych i opiniodawczych określa regulamin organizacyjny.

§ 11.

1. Zasady zatrudniania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki oraz kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określają przepisy prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrzne uregulowania obowiązujące w Instytucie.

2. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem. Tryb przeprowadzania konkursu jest następujący:

1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;

2) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;

3) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;

4) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu, z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;

5) na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu, z uwzględnieniem następujących kryteriów:

a) dorobek naukowy i badawczy oraz osiągnięcia kandydata,

b) przydatność specjalizacji kandydata dla podstawowej działalności Instytutu,

c) predyspozycje kandydata do pracy w określonym zespole;

6) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.

3. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzeka w Instytucie komisja dyscyplinarna na podstawie ustawy.

4. Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:

1) dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje komisję wyborczą składającą się z 4 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;

2) czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu;

3) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;

4) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;

5) głosowanie jest tajne, w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;

6) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;

7) dyrektor ogłasza wyniki wyborów w zarządzeniu dziennym.

5. Kadencja komisji dyscyplinarnej trwa 4 lata.

6. Rzecznika dyscyplinarnego w Instytucie powołuje rada naukowa, spośród pracowników naukowych posiadających co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego.

7. W przypadku powzięcia przez radę naukową wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego odpowiedzialność dyscyplinarną, rada naukowa niezwłocznie poleca rzecznikowi dyscyplinarnemu wszczęcie postępowania wyjaśniającego.

8. Kadencja rzecznika dyscyplinarnego powołanego przez radę naukową trwa 4 lata.

Rozdział IV

Gospodarka Instytutu

§ 12.

1. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.

2. Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez Ministra Obrony Narodowej lub jednostkę bezpośredniego nadzoru.

3. Instytut występuje w obrocie gospodarczym we własnym imieniu i na własny rachunek.

4. Instytut odpowiada za swoje zobowiązania.

5. Instytut nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych.

6. Sprawozdanie finansowe Instytutu, po zaopiniowaniu przez radę naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.

§ 13.

Instytut może, w celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i upowszechniania nauki oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, tworzyć spółki kapitałowe i obejmować lub nabywać akcje i udziały w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu.

§ 14.

1. Instytut osiąga przychody w związku z prowadzoną działalnością określoną w § 4 i 5, w tym ze sprzedaży:

1) wyników badań naukowych i prac rozwojowych;

2) patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych;

3) prac wdrożeniowych, w tym nadzoru autorskiego;

4) produkcji urządzeń i aparatury oraz innej produkcji lub usług;

5) przychodów ze spółek kapitałowych.

2. Instytut osiąga przychody z dotacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) oraz z innych źródeł.

3. Tworzenie i dysponowanie funduszami Instytutu następuje na zasadach określonych w ustawie.

4. Instytut pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-08-07
  • Data wejścia w życie: 2015-08-07
  • Data obowiązywania: 2015-08-07
  • Dokument traci ważność: 2017-08-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA