REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 197

Departament Wojskowej Służby Zdrowia

ZARZĄDZENIE NR 42/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 17 października 2017 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii imienia generała Karola Kaczkowskiego"

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158 i 1452) zarządza się, co następuje:

§ 1.

 1. Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii imienia generała Karola Kaczkowskiego, uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii w dniu 4 lipca 2017 r.

2. Statut stanowi załącznik do zarządzenia.

§ 2.

 Traci moc zarządzenie Nr 53/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą "Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii imienia generała Karola Kaczkowskiego" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 234).

§ 3.

 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: A. Macierewicz

Załącznik 1. [STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU HIGIENY I EPIDEMIOLOGII IMIENIA GENERAŁA KAROLA KACZKOWSKIEGO W WARSZAWIE]

Załącznik do zarządzenia Nr 42/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 17 października 2017 r. (poz. 197)

STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU HIGIENY I EPIDEMIOLOGII IMIENIA GENERAŁA KAROLA KACZKOWSKIEGO W WARSZAWIE

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Instytut badawczy o nazwie Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii imienia Generała Karola Kaczkowskiego, zwany dalej "Instytutem", działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. 2016 poz. 371), zwanej dalej "ustawą o instytutach badawczych".

2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawa o działalności leczniczej", w szczególności:

1) przepisów art. 3, art. 9-17, art. 21 ust. 1 i 2, art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1, 2 i 4, art. 25-36 - w zakresie świadczeń zdrowotnych i podejmowania działań w zakresie promocji zdrowia;

2) przepisów art. 93-99 - w zakresie czasu pracy pracowników Instytutu;

3) przepisów art. 100-113 - w zakresie wpisu do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą;

4) przepisów art. 114-117 - w zakresie dotyczącym przekazywania środków finansowych;

5) przepisów art. 118 ust. 1 pkt. 2 i ust. 3 i 4, art. 119 oraz art. 122 - w zakresie dotyczącym kontroli pod względem medycznym.

3. rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie utworzenia Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii imienia Generała Karola Kaczkowskiego z dnia 16 września 2002 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1268).

4. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. nr 59, poz. 489).

5. ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz.U. 2016 Nr 1726 poz. 1750 z późn. zm.).

6. niniejszego statutu.

§ 2.

1. Siedzibą Instytutu jest miasto Warszawa.

2. Instytut może używać skróconej nazwy w języku polskim "WIHE" oraz używać skrótu swojej nazwy w języku angielskim Military Institute of Hygiene and Epidemiology - "MIHE".

3. Instytut posiada osobowość prawną.

4. Instytut może tworzyć oddziały lub inne jednostki organizacyjne.

5. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Obrony Narodowej.

6. Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i z nazwą Instytutu w otoku.

7. Instytut podlega wpisowi, jako instytut badawczy, do Krajowego Rejestru Sądowego oraz, jako podmiot wykonujący działalność leczniczą, do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez wojewodę właściwego dla siedziby Instytutu.

§ 3.

Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.

Rozdział II

Działalność Instytutu jako instytutu badawczego

§ 4.

1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:

1) prowadzenie, w szczególności na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz na rzecz bezpieczeństwa Państwa, badań naukowych, prac rozwojowych, w dziedzinach medycyny, biologii i biotechnologii (PKD 72.11.Z) (PKD 2007 - 72.11.Z i 72.19.Z), w tym głównie w zakresie:

a. epidemiologii,

b. farmakologii,

c. fizjologii stosowanej,

d. higieny

e. immunologii,

f. medycyny regeneracyjnej,

g. medycyny weterynaryjnej,

h. mikrobiologii,

i. nauki o żywieniu i nauki o żywności,

j. radiobiologii i ochrony przed promieniowaniem jonizującym oraz niejonizującym,

k. toksykologii,

l. nauki o zdrowiu,

m. fizjoterapii i rehabilitacji.

2) przystosowywanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;

4) upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych, w tym prowadzenie działalności wydawniczej;

5) realizacja zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej;

6) współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej i przez niego nadzorowanymi;

7) prowadzenie działalności szkoleniowej (w tym szkoleń, kursów i konferencji) w dziedzinach, o których mowa w pkt. 1;

8) wykonywanie badań i analiz, opinii i ekspertyz w dziedzinach, o których mowa w pkt 1.

2. Do zadań zleconych Instytutu, o których mowa w ust. 1 pkt. 5 należą w szczególności:

1) wykonywanie szczepień ochronnych;

2) propagowanie zachowań prozdrowotnych;

3) szkolenie i doskonalenie kadr medycznych;

4) realizacja inwestycji i wyposażenia w sprzęt i aparaturę;

5) przeprowadzanie badań lekarskich poborowych;

6) przeprowadzanie badań okresowych żołnierzy i badań profilaktycznych pracowników wojska;

7) przeprowadzanie badań specjalistycznych żołnierzy pełniących służbę w szczególnych warunkach;

8) pełnienie funkcji konsultacyjnych dla innych zakładów i placówek opieki zdrowotnej.

3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:

1) współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Umiejętności, centrami i ośrodkami badawczymi oraz przedsiębiorcami;

2) współpracować z zagranicznymi jednostkami naukowymi;

3) współpracować z podmiotami leczniczymi;

4) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;

5) prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;

6) prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;

7) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej i technicznej; wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;

8) w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi wytwarzać aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych i pomiarowych oraz kalibrację aparatury;

9) uczestniczyć w systemie ochrony zdrowia na podstawie art. 3 ustawy o instytutach badawczych;

10) brać udział w zapobieganiu i usuwaniu skutków zdrowotnych poważnych awarii w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska oraz usuwaniu skutków zdrowotnych klęsk żywiołowych w rozumieniu przepisów o stanie klęski żywiołowej;

11) uczestniczyć w krajowych i międzynarodowych systemach bezpieczeństwa w dziedzinach, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

4. Instytut może w celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i upowszechniania nauki oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, tworzyć spółki kapitałowe i obejmować lub nabywać akcje i udziały w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu.

5. Instytut uczestniczy w systemie ochrony zdrowia.

6. Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w ust. 1-5, która obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) związaną:

1) ze świadczeniem usług badawczych, technologicznych, pomiarowych i innych dla środowisk naukowych i gospodarczych (PKD 2007 - 71.20.A i 71.20.B);

2) z wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 2007 - 68.20.Z);

3) z wynajmem i dzierżawą maszyn, urządzeń i dóbr materialnych (PKD 2007-77.39.Z);

4) z zapewnieniem zakwaterowania związanego z prowadzeniem działalności określonej w ust. 1-3 (PKD 2007 - 55.10.Z).

7. Działalność, o której mowa w ust. 6, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1-5.

Rozdział III

Działalność Instytutu jako podmiotu leczniczego

§ 5.

1. Obszarem działania Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Celem działalności Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą jest:

1) prowadzenie działalności szpitalnej oraz udzielanie świadczeń w zakresie specjalistycznej opieki zdrowotnej w warunkach ambulatoryjnych;

2) profilaktyka i promocja zdrowia;

3) wykonywanie szczepień ochronnych;

4) uczestniczenie w kształceniu osób wykonujących zawód medyczny, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

5) wykonywanie zadań z zakresu reagowania kryzysowego istotnego dla bezpieczeństwa Państwa;

6) realizacja zadań zleconych przez Ministra Obrony Narodowej.

3. Do zadań własnych Instytutu, jako podmiotu wykonującego działalność leczniczą, należy:

1) udzielanie świadczeń zdrowotnych, w szczególności w zakresie:

a. badań i porad lekarskich;

b. leczenia;

c. badań diagnostycznych, w tym analityki medycznej;

d. pielęgnacji chorych;

e. wykonywania badań specjalistycznych na potrzeby orzecznictwa lekarskiego;

f. orzekania i opiniowania stanu zdrowia;

g. zaopatrywania w produkty lecznicze i wyroby medyczne.

4. Działalność profilaktyczna, diagnostyczna, lecznicza i usługowa prowadzona jest przez Instytut na podstawie umów o udzielaniu świadczeń zdrowotnych, na warunkach określonych w tych umowach.

Rozdział IV

Działalność Instytutu

§ 6.

Przedmiot działalności Instytutu, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, obejmuje:

1. działalność podstawową:

1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii (PKD 72.11.Z);

2) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);

3) działalność szpitali (PKD 86.10.Z);

4) praktyka lekarska ogólna (PKD 86.21.Z);

5) praktyka lekarska specjalistyczna (PKD 86.22.Z);

6) praktyka lekarska dentystyczna (PKD 86.23.Z);

7) działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90.A);

8) pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 86.90.E);

9) pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z);

10) działalność weterynaryjna (PKD 75.00.Z);

11) badania i analizy związane z jakością żywności i żywienia (PKD 71.20. A.);

12) pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B.);

13) obrona narodowa (PKD. 84.22.Z);

14) bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne (PKD. 84.24.Z);

15) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD. 85.59.B);

16) pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD.86.90.E)

17) wydawanie książek (PKD 58.11.Z);

18) wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);

19) pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z).

2. działalność drugorzędną:

1) działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania (PKD 58.29.Z);

2) pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);

3) pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 63.99.Z);

4) działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD 62.03.Z);

5) działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z).

3. działalność pomocniczą:

1) hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z);

2) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);

3) pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 82.99.Z).

Rozdział V

Organy Instytutu

§ 7.

1. Organami Instytutu są:

1) dyrektor;

2) rada naukowa.

2. Kryteria jakie musi spełniać kandydat na dyrektora, uprawnienia i obowiązki organów wymienionych w ust. 1 regulują przepisy ustawy o instytutach badawczych.

§ 8.

1. Dyrektor kieruje całokształtem działalności Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektor, działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem należących do kompetencji rady naukowej.

3. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:

- ustalanie planów działalności Instytutu;

- realizowanie polityki kadrowej;

- zarządzanie mieniem oraz odpowiedzialność za wyniki działalności Instytutu.

§ 9.

Dyrektora Instytutu:

1. Będącego żołnierzem zawodowym wyznacza na stanowisko i zwalnia ze stanowiska Minister Obrony Narodowej.

2. Niebędącego żołnierzem zawodowym powołuje i odwołuje Minister Obrony Narodowej.

§ 10.

1. Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej.

2. Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.

3. Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:

1) uchwalanie statutu Instytutu;

2) opiniowanie wniosków dotyczących połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;

3) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;

4) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;

5) opiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;

6) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;

7) opiniowanie podziału zysku Instytutu;

8) opiniowanie kandydatów na stanowiska: zastępcy dyrektora do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym, odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;

9) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;

10) opiniowanie wniosków o przyznanie stypendiów naukowych;

11) przeprowadzanie postępowania o nadanie tytułu naukowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

12) przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych w zakresie posiadanych uprawnień;

13) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;

14) opiniowanie programów prowadzonych przez Instytutu studiów doktoranckich i studiów podyplomowych;

15) opiniowanie regulaminu wyborów do Rady Naukowej;

16) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;

17) opiniowanie rocznego planu finansowego;

18) przypisywanie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1, z uwzględnieniem art. 21 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64);

19) podejmowanie decyzji o włączeniu do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, uwzględniając informacje, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

4. Rada Naukowa liczy 30 członków.

5. W skład Rady Naukowej wchodzą:

1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu - w liczbie 15, co stanowi 50% składu Rady Naukowej;

2) osoby spoza Instytutu - w liczbie 15, co stanowi 50% składu Rady Naukowej.

6. Liczba członków Rady Naukowej wskazanych w ust. 5, pkt. 1:

1) posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi co najmniej 8;

2) pracowników naukowych i badawczo-technicznych innych niż wymienionych w ust. 6 pkt 1 wynosi maksymalnie 7.

7. Pracownicy naukowi ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba wynosi 13 lub mniej. Jeżeli liczba tych osób przekracza 13, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

8. Pozostali członkowie Rady Naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-techniczni nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady Naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.

9. W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto: Dyrektor, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych oraz pozostali zastępcy dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają warunki określone w art. 30 ust. 3 ustawy o instytutach badawczych. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust 4.

10. Tryb wyborów do Rady Naukowej reguluje regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora Instytutu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

11. Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.

12. Rada Naukowa wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego.

13. Funkcję Przewodniczącego Rady Naukowej może pełnić tylko osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.

14. Funkcji Zastępcy Przewodniczącego Rady Naukowej nie można łączyć z funkcją Dyrektora Instytutu, Zastępcy Dyrektora lub Głównego Księgowego.

15. W posiedzeniach Rady Naukowej biorą udział Dyrektor, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych, oraz inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Naukowej.

16. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

17. Przewodniczący Rady Naukowej przekazuje ministrowi nadzorującemu uchwały rady w sprawach, o których mowa w ust. 3 pkt 2-7 i pkt 16-19 niniejszego Statutu, w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.

Rozdział VI

Organizacja Instytutu

§ 11.

1. W skład struktury organizacyjnej Instytutu wchodzą:

1) Pion Badawczo-Rozwojowy;

2) Pion Administracyjny;

3) Pion Ochrony Informacji Niejawnych;

4) Jednostki i komórki organizacyjne wykonujące działalność administracyjno-usługową i samodzielne stanowiska pracy.

2. Instytut może tworzyć i likwidować oddziały terenowe i ośrodki, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej. Przedmiot i zakres działania określa Dyrektor. Instytut może tworzyć jednostki lub komórki organizacyjne wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, w tym innych niż szpitalne.

3. Strukturę organizacyjną Instytutu oraz zasady jej funkcjonowania i zakresy zadań poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i zakładowych organizacji związkowych.

4. Dyrektor jest przełożonym wszystkich żołnierzy i pracowników Instytutu.

5. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych działań i ustalać zakres i czas ich umocowania.

6. Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje minister nadzorujący.

7. Kierowników komórek organizacyjnych powołuje i odwołuje Dyrektor.

8. Na stanowiska służbowe w Instytucie, żołnierzy zawodowych wyznacza i zwalnia z tych stanowisk, a także zawiesza w czynnościach służbowych Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ, na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Rozdział VII

Pracownicy naukowi

§ 12.

1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa o instytutach badawczych, w stosunku do pracowników wykonujących zawody medyczne ustawa o instytutach badawczych lub/i ustawa o działalności leczniczej, zakładowy regulamin wynagradzania obowiązujący w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych - przepisy prawa pracy.

2. Pracownikiem naukowym w Instytucie może być osoba, która spełnia następujące kryteria:

1) posiada nieposzlakowaną opinię;

2) nie była skazana za umyślne przestępstwo;

3) korzysta z pełni praw publicznych;

4) posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe w dziedzinie i/lub dyscyplinie nauki, której dotyczy konkurs na stanowisko pracownika naukowego według kryteriów opisanych w załączniku nr 1;

5) prowadzi aktywną działalność naukową udokumentowaną całokształtem dorobku;

6) dotychczasowy dorobek naukowy kandydata w dziedzinie i/lub dyscyplinie nauki określonej w ogłoszeniu, jest odpowiedni do wymagań obowiązujących w Instytucie na określonym stanowisku, opisanym w regulaminie wynagradzania.

3. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.

4. Kryteria i tryb przeprowadzania i ogłaszania konkursu na stanowiska naukowe określa załącznik nr 1 do Statutu.

5. Żołnierzy zawodowych w Instytucie, za wyjątkiem Dyrektora Instytutu i jego zastępców, wyznacza się na stanowiska służbowe i zwalnia z tych stanowisk na wniosek Dyrektora z zachowaniem trybu i zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 Nr 90, poz. 593 z późn. zm.).

6. W zakresie pełnienia służby wojskowej żołnierzy zawodowych w Instytucie mają zastosowanie przepisy ustawy wymienionej w ust. 5.

§ 13.

1. Postępowanie w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych jest dwuinstancyjne.

2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu w składzie trzech członków pochodząca z wyboru.

3. Komisja dyscyplinarna wybierana jest w głosowaniu tajnym przez pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu. Szczegółowy regulamin wyborów oraz sposób uzupełniania składu komisji określa załącznik nr 2 do Statutu.

4. W sprawach dyscyplinarnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę na stanowiskach służbowych w Instytucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474).

Rozdział VIII

Gospodarka Instytutu

§ 14.

1. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan rzeczowo-finansowy, ustalany przez Dyrektora, po zaopiniowaniu przez Radę Naukową.

2. Gospodarkę Instytutu, w tym gospodarkę finansową, regulują przepisy ustawy o instytutach badawczych oraz inne właściwe przepisy prawa.

3. Zadania objęte działalnością statutową oraz wydatki na ich realizację Instytut określa samodzielnie z przedmiotowym przeznaczeniem dotacji (statutowej, podmiotowej, celowej) oraz innych przychodów.

4. Instytut prowadzi działalność gospodarczą określoną zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności. Wykonywana działalność gospodarcza w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym.

§ 15

1. Instytut występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.

2. Instytut odpowiada za swoje zobowiązania.

3. Instytut nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych.

4. Instytut prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, rachunkowość i na jej podstawie sporządza bilans.

5. Sprawozdanie finansowe Instytutu, po zaopiniowaniu przez radę naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.

§ 16

1. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:

1) przychody z działalności leczniczej;

2) przychody z tytułu wdrażania i upowszechniania wyników swojej działalności naukowej oraz efektów ekonomicznych powstałych z tego tytułu na zasadach określonych w odrębnych przepisach;

3) środki finansowe na podstawie umów zgodnie z ustawą o działalności leczniczej;

4) dotacje budżetowe uzyskiwane na podstawie ustaw o instytutach badawczych, ustawy o działalności leczniczej, ustawy o finansowaniu nauki oraz zgodnie z innymi przepisami;

5) środki uzyskane z budżetu Unii Europejskiej oraz od innych podmiotów zgodnie z odrębnymi przepisami;

6) przychody z działalności realizacji projektów naukowych i rozwojowych;

7) przychody z działalności edukacyjnej;

8) darowizny;

9) inne przychody niż wymienione w pkt. 1-8.

2. Instytut pokrywa koszty bieżącej działalności z uzyskiwanych przychodów.

Rozdział IX

Nadzór nad działalnością Instytutu

§ 17

Minister Obrony Narodowej jest ministrem nadzorującym w rozumieniu ustawy o instytutach badawczych.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 18

1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy ustawy o instytutach badawczych.

2. Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie określonym dla uchwalenia Statutu.

3. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Ministra Obrony Narodowej.

Załącznik nr 1

KRYTERIA I TRYB PRZEPROWADZANIA I OGŁASZANIA KONKURSU NA STANOWISKA NAUKOWE

1 Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez Dyrektora Instytutu w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

2. W skład komisji konkursowej wchodzą pracownicy Instytutu posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, członkowie Rady Naukowej, w liczbie 3 osób, którym Rada Naukowa powierza ocenę kwalifikacji kandydatów i wyłonienie jednego kandydata do zaopiniowania Rady Naukowej.

3. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez Radę Naukową,

4. Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki, w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej KE w europejskim portalu dla mobilnych naukowców.

5. Informacja o konkursie powinna zawierać:

1) wymagania stawiane kandydatowi a w szczególności wykaz wymaganych dokumentów, w tym życiorys naukowy i informację o dorobku naukowym i zawodowym;

2) termin złożenia dokumentów;

3) termin rozstrzygnięcia konkursu.

6. Konkurs ogłaszany jest przez Dyrektora w drodze zarządzenia.

7. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki.

8. Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu.

9. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne komisja konkursowa przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną w obecności kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej Instytutu, do której aplikuje kandydat.

10. Kryteriami wyboru są osiągnięcia i aktywność naukowo-dydaktyczna kandydata.

11. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej, z uwzględnieniem kryteriów określonych w ust. 10, wyłaniana jest osoba, która uzyskała najwyższą ocenę komisji.

12. W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu z jakiejkolwiek przyczyny, bądź niezatrudnienia przez Dyrektora kandydata wyłonionego w drodze konkursu, Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko pracownika naukowego.

Załącznik nr 2

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA I TRYB POWOŁYWANIA KOMISJI DYSCYPLINARNEJ

1. Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, wybierana jest w głosowaniu tajnym spośród pracowników Instytutu, którym przysługuje bierne prawo wyborcze.

2. Dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji.

3. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.

4. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.

5. Kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora.

6. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.

7. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów, w tym co najmniej jeden pracownik posiadający stopień doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.

8. Komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi (w terminie nie dłuższym niż 7 dni).

9. Dyrektor ogłasza niezwłocznie wyniki wyborów.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-10-18
  • Data wejścia w życie: 2017-10-18
  • Data obowiązywania: 2017-10-18
  • Dokument traci ważność: 2020-01-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA