REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2018 poz. 8

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

DECYZJA NR 7/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 8 lutego 2018 r.

w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2149 oraz z 2018 r. poz. 138) oraz § 1 pkt 12 lit. d oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

§ 1.

1. Decyzja określa tryb wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi RP", oraz na potrzeby pozostałych dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej, a także sposób planowania i wykorzystania limitu nalotu w tym zakresie.

2. W przypadku lotów z najważniejszymi osobami w państwie decyzja określa tryb przyznawania limitów nalotu.

3. Zasady organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie określa oddzielna instrukcja.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) wojskowy transport lotniczy - wojskowe statki powietrzne będące na wyposażeniu jednostek wojskowych wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej przeznaczone do wykonywania lotów na potrzeby dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej w celu przewozu osób i materiałów;

2) dysponent statku powietrznego - wyznaczona przez dysponenta limitu nalotu osoba, której oddano w dyspozycję wojskowy statek powietrzny i załogę, odpowiedzialna za transportowany stan osobowy i załogę;

3) dysponent limitu nalotu z resortu obrony narodowej - osoba uprawniona do wykorzystywania wojskowych statków powietrznych w ramach przydzielonych limitów nalotu:

a) Minister Obrony Narodowej,

b) sekretarze stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej,

c) podsekretarze stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej,

d) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,

e) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej,

f) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych,

g) Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych,

h) Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej;

4) dysponent limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej - instytucja uprawniona do wykorzystywania wojskowych statków powietrznych w ramach przydzielonych limitów nalotu:

a) Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

b) Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,

c) Kancelaria Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

d) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,

e) dysponenci limitu nalotu przydzielonego na podstawie zawartych porozumień międzyresortowych.

Osobą uprawnioną do podejmowania decyzji w sprawie korzystania z limitu nalotu przydzielonego danej kancelarii lub dysponentowi jest szef kancelarii lub resortu oraz osoby pisemnie przez nich upoważnione;

5) nadawca - osoba fizyczna zgłaszająca do transportu materiałów niebezpiecznych przesyłkę, o której mowa w rozdziale 1 załącznika 18, podpisana pod dokumentem transportowym;

6) zarządzający loty - przełożony organizatora lotów (minimum dowódca związku taktycznego lub dowódca zgrupowania, dowódca Polskiego Kontyngentu Wojskowego/Polskiej Jednostki Wojskowej, dowódca okrętu w odniesieniu do załóg i statków powietrznych oddanych w jego dyspozycję);

7) organizator lotów - dowódca jednostki lotniczej, dowódca komponentu lotniczego lub osoba wyznaczona przez zarządzającego loty odpowiedzialna za wszystkie fazy organizacji lotów;

8) rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012 r., str. 1, z późn. zm.);

9) Instrukcje Techniczne - Instrukcje Techniczne, o których mowa w pkt 119 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012;

10) materiały niebezpieczne - materiały, o których mowa w pkt 33 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012;

11) załącznik 18 - załącznik 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.1)), ogłoszony w załączniku do obwieszczenia nr 11 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie ogłoszenia tekstu załącznika 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC. poz. 46);

12) "AIP POLSKA" oraz "MIL AIP" - zbiór Informacji Lotniczych publikowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej;

13) CLARIS - oficjalny dokument dotyczący zgody na wykonanie lotu statku powietrznego w przestrzeni powietrznej innego kraju;

14) MEDEVAC/CASEVAC - ewakuacja medyczna - działania ratunkowe, polegające na transporcie rannych;

15) HUM - lot na potrzeby akcji humanitarnej;

16) PPR (request) - Prior Permission Required - wymagane uprzednie uzyskanie zezwolenia;

17) PJW - Polska Jednostka Wojskowa;

18) PKW - Polski Kontyngent Wojskowy.

§ 3.

Użycie wojskowego transportu lotniczego odbywa się na podstawie zapotrzebowania, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do decyzji, składanego przez dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej lub dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej, z uwzględnieniem rocznego limitu.

§ 4.

Użycie wojskowego transportu lotniczego do przewozu żołnierzy, personelu cywilnego oraz sprzętu wojskowego sił zbrojnych innych państw, odbywa się:

1) za zgodą Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych - w przypadku gdy lot ma być wykonany w całości na rzecz sił zbrojnych innych państw;

2) za zgodą dysponenta statku powietrznego - w przypadku gdy lot wykonywany jest na potrzeby Sił Zbrojnych RP, a siłom zbrojnym innych państw ma być udostępniona część powierzchni ładunkowej statku powietrznego, przy zachowaniu obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych.

§ 5.

Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych za pośrednictwem Inspektora Sił Powietrznych wydziela statki powietrzne na podstawie składanych przez dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej zapotrzebowań, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do decyzji, w następujących terminach:

1) na loty zagraniczne - zgodnie z prawem wewnętrznym państw, w których przestrzeni powietrznej lot będzie realizowany, jednak nie krótszych niż:

a) 5 dni roboczych przed datą przewozu, desantowania wojsk oraz ładunków,

b) 20 dni roboczych przed datą przewozu materiałów niebezpiecznych;

2) na loty krajowe, z wyprzedzeniem przed planowaną datą wylotu nie krótszym niż:

a) 2 dni robocze przed datą przewozu,

b) 3 dni robocze w przypadku ćwiczeń wojskowych, desantowania wojsk oraz ładunków,

c) 5 dni roboczych przed datą przewozu materiałów niebezpiecznych.

§ 6.

1. Dopuszcza się możliwość złożenia zapotrzebowania w terminie krótszym niż terminy, o których mowa w § 5, wynikającą z konieczności realizacji lotów związanych z:

1) ewakuacją medyczną i w ramach ratowania życia i zdrowia ludzkiego, w szczególności: MEDEVAC/CASEVAC, loty sanitarne, HUM;

2) niesieniem pomocy, w szczególności: w przypadkach klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych;

3) prowadzoną operacją, w szczególności: ewakuacją obywateli polskich z rejonów zagrożonych, potrzebą wsparcia działań w rejonach PKW/PJW;

4) transportem osób będących dysponentem limitu nalotu z resortu obrony narodowej lub dysponentem limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej w uzasadnionych przypadkach związanych z obronnością kraju (tylko loty krajowe na lotniska kontrolowane zgodnie ze zbiorem informacji lotniczych AIP POLSKA, MIL AIP POLSKA oraz lądowiska będące w dyspozycji Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z ich instrukcjami operacyjnymi) - w czasie nie krótszym niż 16 godzin przed lotem;

5) potrzebami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;

6) pilną potrzebą wynikającą z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa polskiego.

2. Dopuszcza się złożenie w terminie krótszym niż terminy, o których mowa w § 5, korekty zapotrzebowania, która będzie traktowana jako informacja uzupełniająca do zapotrzebowania złożonego zgodnie z podanymi wyżej terminami pod warunkiem, że nie spowoduje konieczności przeprowadzania ponownego przygotowania do lotu przez załogę oraz nie wymusi to sporządzenia aneksów (korekt) do dokumentacji danego wylotu operacyjnego [CLARIS, PPR (request)].

§ 7.

Nieprzestrzeganie terminów, o których mowa w § 5, może skutkować brakiem możliwości realizacji zapotrzebowania na wojskowy transport lotniczy.

§ 8.

Dysponent statku powietrznego jest odpowiedzialny za przesłanie list pasażerów do organizatora lotów (nie dotyczy desantowania wojsk).

§ 9.

W przypadku braku możliwości wykonania przelotu z przyczyn niezależnych od dysponenta statku powietrznego, dowódca jednostki wojskowej realizującej lot przekaże informację o zaistniałej sytuacji do dysponenta statku powietrznego za pośrednictwem służb operacyjnych.

§ 10.

Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych jest dysponentem limitu nalotu na potrzeby PKW/PJW wykonujących zadania poza granicami państwa.

§ 11.

Jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej, wydzielające i wycofujące sprzęt wojskowy oraz środki zaopatrzenia PKW/PJW, składają zapotrzebowania na wojskowy transport lotniczy do Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do decyzji. W przypadku, kiedy liczba złożonych zapotrzebowań przekracza możliwości wydzielenia wojskowych statków powietrznych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych określa priorytety przewozów na potrzeby PKW/PJW.

§ 12.

Transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną realizuje się na zasadach określonych w Instrukcjach Technicznych lub w załączniku 18.

§ 13.

1. Zezwala się na transport i desantowanie materiałów niebezpiecznych, których transport drogą powietrzną jest zakazany zgodnie z pkt 4.2 załącznika 18 oraz Instrukcjami Technicznymi, pod warunkiem uzyskania zgody Ministra Obrony Narodowej, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Jeżeli przepisy Instrukcji Technicznych zobowiązują właściwą władzę do wykonywania odpowiednich czynności administracyjnych w sprawie transportu materiałów promieniotwórczych drogą powietrzną, czynności te wykonuje Prezes Państwowej Agencji Atomistyki.

§ 14.

1. Minister Obrony Narodowej może udzielić zgody, o której mowa w § 13 ust. 1, jeżeli bezpieczeństwo transportu materiałów niebezpiecznych będzie równoważne z bezpieczeństwem określonym w Instrukcjach Technicznych lub załączniku 18.

2. W przypadku niespełnienia warunków bezpieczeństwa określonych w Instrukcjach Technicznych lub załączniku 18 wniosek nie będzie procedowany, o czym organizator lotów powiadomi nadawcę.

3. Zgoda, o której mowa w § 13 ust. 1, jest wyrażana w formie pisemnej oraz jest przesyłana niezwłocznie do wnioskodawcy.

§ 15.

1. Zgoda, o której mowa w § 13 ust. 1, jest udzielana na wniosek organizatora lotów zgodnie z postanowieniami Instrukcji Technicznych lub załącznika 18.

2. Wniosek zostaje opracowany i przesłany do Ministra Obrony Narodowej, po przeprowadzonej przez organizatora lotów, w porozumieniu z nadawcą, analizie złożonego zapotrzebowania na transport lotniczy i określeniu możliwości realizacji zadania.

§ 16.

Wniosek, o którym mowa w § 15, zawiera:

1) określenie nadawcy i jego adres wraz z danymi umożliwiającymi kontakt w systemie całodobowym;

2) nazwę, siedzibę i adres organizatora lotów;

3) planowane terminy lotu;

4) wykaz materiałów niebezpiecznych, ich ilość oraz sposób pakowania, opisane zgodnie z Instrukcjami Technicznymi;

5) prawidłową nazwę przewozową, klasę lub podklasę, numer UN i numer ID, o których mowa w Instrukcjach Technicznych oraz rozdziale 1 załącznika 18, wraz z danymi technicznymi transportowanych materiałów określonych zgodnie z Instrukcjami Technicznymi;

6) nazwę i adres nadawcy oraz odbiorcy;

7) uzasadnienie konieczności wykonania transportu drogą powietrzną;

8) oświadczenie, że wnioskodawca zapewni, iż warunki przedstawione we wniosku pozwolą na osiągnięcie bezpieczeństwa równoważnego z bezpieczeństwem określonym w Instrukcjach Technicznych lub załączniku 18;

9) certyfikaty opakowań spełniających wymagania dokonywania zrzutów poświadczające, że dane opakowania spełniają wymagania do przeprowadzenia przedmiotowej operacji;

10) miejsce startu oraz miejsce lądowania;

11) opis specjalnych wymagań w zakresie postępowania z przesyłką oraz informacje dotyczące reagowania zgodnie ze specjalnymi procedurami w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej.

§ 17.

Do wniosku, o którym mowa w § 15, dołącza się kopię deklaracji nadawcy, sporządzonej zgodnie z postanowieniami części 5 rozdziału 4 Instrukcji Technicznych.

§ 18.

Minister Obrony Narodowej może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych danych i dokumentów potwierdzających, że spełnia on warunki transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną określone w załączniku 18 oraz w Instrukcjach Technicznych.

§ 19.

Użycie wojskowego transportu lotniczego na potrzeby reagowania kryzysowego, HUM i innych działań prowadzonych przez organy administracji publicznej i organizacje pozarządowe, odbywa się na podstawie zawartych umów międzynarodowych, porozumień lub zgody Ministra Obrony Narodowej.

§ 20.

Zainteresowane organy administracji publicznej i organizacje pozarządowe, w sytuacjach, o których mowa w § 19, kierują wnioski o wyrażenie zgody do Ministra Obrony Narodowej.

§ 21.

Zgoda, o której mowa w § 19, jest wyrażana w formie pisemnej.

§ 22.

Zawarte umowy międzynarodowe, porozumienia lub udzielane zgody, o których mowa w § 19, określają tryb i warunki użycia statku powietrznego.

§ 23.

Użycie wojskowego transportu lotniczego na potrzeby, o których mowa w § 19, realizowane jest z limitu nalotu Ministra Obrony Narodowej.

§ 24.

Dowódca jednostki wojskowej, realizującej lot statku powietrznego, wydzielonego do przewozu w ruchu międzynarodowym, występuje do Szefa Oddziału Koordynacji Wykorzystania Przestrzeni Powietrznej Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych o procedowanie uzyskania zgody innych państw na lot i przewóz pasażerów oraz ładunku w tym materiałów niebezpiecznych w ich przestrzeni powietrznej, w terminie nie krótszym, niż terminy, które wymagają państwa na trasie przelotu lub docelowe.

§ 25.

W celu sporządzenia planów limitów nalotu wojskowych statków powietrznych dysponenci limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponenci limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej przesyłają do Inspektora Sił Powietrznych, w terminie do dnia 15 października każdego roku, zapotrzebowania na kolejny rok, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do decyzji.

§ 26.

1. Inspektor Sił Powietrznych na podstawie złożonych zapotrzebowań, o których mowa w § 25, oraz analizy posiadanych możliwości przygotowuje "Limity nalotu dyspozycyjnego dla poszczególnych dysponentów" i przedkłada je do zatwierdzenia do dnia 15 listopada każdego roku.

2. "Limity nalotu dyspozycyjnego dla poszczególnych dysponentów" zatwierdza Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.

§ 27.

Informacje o wielkości przydzielonego limitu nalotu na poszczególne typy statków powietrznych przesyłane są do wszystkich dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej do dnia 30 listopada każdego roku.

§ 28.

Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych za pośrednictwem Inspektora Sił Powietrznych prowadzi ewidencję wykonanych lotów, a raz w kwartale dokonuje analizy wykorzystania limitów nalotów. Wyniki tych analiz przesyła zainteresowanym dysponentom limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentom limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej do wiadomości.

§ 29.

Wykorzystanie wojskowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej lub dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej realizuje się zgodnie z przepisami obowiązującymi w lotnictwie Sił Zbrojnych RP.

§ 30.

Wykorzystanie wojskowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej nie może naruszać zadań realizowanych przez Siły Zbrojne RP.

§ 31.

Do procedur użycia wojskowych transportowych statków powietrznych na potrzeby Sił Zbrojnych RP, na potrzeby pozostałych dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej lub dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej, rozpoczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, zastosowanie mają dotychczasowe przepisy w sprawie trybu wykorzystania wojskowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu.

§ 32.

Traci moc decyzja Nr 449/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie trybu wykorzystania wojskowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 7).

§ 33.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: z. up. T. Zdzikot

 

1) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130, 131, 188, 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 r. poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.


Załącznik 1. [WZÓR – ZAPOTRZEBOWANIE NA TRANSPORT LOTNICZY]

Załączniki do decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 8 lutego 2018 r. (poz. 8)

Załącznik nr 1

WZÓR - ZAPOTRZEBOWANIE NA TRANSPORT LOTNICZY

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 2. [WZÓR – ZAPOTRZEBOWANIE NA LIMIT NALOTU STATKÓW POWIETRZNYCH]

Załącznik nr 2

WZÓR - ZAPOTRZEBOWANIE NA LIMIT NALOTU STATKÓW POWIETRZNYCH

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2018-02-12
  • Data wejścia w życie: 2018-02-27
  • Data obowiązywania: 2018-02-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA