REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 77

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 21 listopada 2017 r.

w sprawie nadania statutu Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Narodowemu Instytutowi Architektury i Urbanistyki nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński

 

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzania Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Załącznik 1. [STATUT NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI]

Załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 21 listopada 2017 r. (poz. 77)

STATUT
NARODOWEGO INSTYTUTU ARCHITEKTURY I URBANISTYKI

ROZDZIAŁ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury utworzoną zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2017 r. w sprawie utworzenia państwowej instytucji kultury - Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki (Dz. Urz. MKiDN poz. 76) i działającą w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), zwanej dalej "ustawą";

2) niniejszego statutu.

2. Instytut może używać skróconej nazwy NIAiU.

§ 2. 1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Instytut może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3. 1. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".

2. Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.

3. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister.

ROZDZIAŁ 2

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI INSTYTUTU

§ 4. 1. Do zakresu działalności Instytutu należy prowadzenie badań nad historyczną i współczesną architekturą, urbanistyką oraz planowaniem przestrzennym, upowszechnianie wiedzy z zakresu tych dyscyplin i wiedzy o dobrach kultury z nimi związanych, w tym prowadzenie działań edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych.

2. Działania objęte zakresem ust. 1, Instytut realizuje przez:

1) prowadzenie działalności badawczej, popularyzatorskiej i edukacyjnej służącej upowszechnianiu wiedzy z zakresu historycznej oraz współczesnej architektury, urbanistyki oraz planowania przestrzennego;

2) kształtowanie świadomości społecznej o dobrach kultury z zakresu architektury oraz urbanistyki z uwzględnieniem warunków i wymagań kompozycyjno-estetycznych, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz wysokiej wartości artystycznej i historycznej;

3) podejmowanie czynności wspierających współpracę architektów i planistów z sektorem nauki, edukacji oraz studiami projektowymi, służących profesjonalizacji oraz doskonaleniu zawodowemu;

4) organizowanie oraz uczestnictwo w konferencjach, seminariach, sympozjach, warsztatach, wystawach i innych wydarzeniach w kraju i zagranicą;

5) opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;

6) wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz włączania użytkowników przestrzeni publicznej w procesy projektowania i planowania;

7) realizowanie programów własnych oraz powierzonych do realizacji przez Ministra, mających na celu finansowanie lub dofinansowanie zadań podmiotów prowadzących działalność w zakresie dziedziny objętej przedmiotem działania Instytutu;

8) organizowanie na zlecenie Ministra czynności związanych z przyznawaniem nagród i stypendiów Ministra, w tym ogłaszanie i prowadzenie konkursów.

3. Instytut może realizować swoje zadania we współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, z przedstawicielami administracji krajowej i zagranicznej, wydawnictwami, instytucjami edukacyjnymi i naukowymi, organizacjami pozarządowymi, mediami, a także innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury.

ROZDZIAŁ 3

STRUKTURA ORGANIZACYJNA INSTYTUTU

§ 5. 1. Organizację wewnętrzną Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.

2. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.

3. Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.

4. Tworzenie, łączenie oraz likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych Instytutu następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.

ROZDZIAŁ 4

ORGANY ZARZĄDZAJĄCE I DORADCZE INSTYTUTU

§ 6. Organami Instytutu są:

1) Dyrektor;

2) Rada Programowa, zwana dalej "Radą".

§ 7. 1. Dyrektor zarządza działalnością Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:

1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;

2) przygotowanie programów działania oraz planów finansowych na każdy rok kalendarzowy;

3) sporządzanie sprawozdań z działalności i rocznych sprawozdań finansowych za każdy rok budżetowy;

4) nadzór nad mieniem oraz racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;

5) wydawanie zarządzeń i innych wewnętrznych aktów Instytutu.

3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, w trybie określonym ustawą.

4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy.

5. Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po uzyskaniu opinii Ministra.

§ 8. 1. Rada Programowa jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.

2. W skład Rady wchodzi 7 członków, powoływanych spośród osób związanych z przedmiotem działania Instytutu.

3. Członków Rady powołuje na okres 4 lat Minister na wniosek Dyrektora.

4. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.

5. Członkowie Rady wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.

6. Członkostwo w Radzie wygasa w czasie jej kadencji w razie:

1) zrzeczenia się członkostwa;

2) ubezwłasnowolnienia;

3) prawomocnego orzeczenia kary pozbawienia praw publicznych;

4) śmierci;

5) odwołania przez Ministra, z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonanie obowiązków lub niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu lub regulaminu, o którym mowa w § 10 ust. 6.

7. W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, Minister powołuje członków Rady zgodnie ze wskazaniami określonymi w ust. 2.

8. Za udział w pracach Rady jej członkowie nie otrzymują wynagrodzenia.

9. Koszty działania i obsługi Rady ponosi Instytut.

10. Pracownicy Instytutu nie mogą być członkami Rady.

§ 9. Do zadań Rady należy:

1) opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Instytutu;

2) opiniowanie realizacji zadań Instytutu;

3) poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;

4) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;

5) wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.

§ 10. 1. Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.

2. Posiedzenia Rady zwoływane są przez przewodniczącego Rady.

3. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor, przedstawiciel Ministra oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.

4. Posiedzenia nadzwyczajne są zwoływane na żądanie:

1) co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady;

2) Ministra;

3) Dyrektora.

5. Posiedzenia Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie.

6. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią regulamin.

ROZDZIAŁ 5

MAJĄTEK I FINANSE INSTYTUTU

§ 11. Minister zapewnia środki potrzebne do utrzymania i rozwoju Instytutu.

§ 12. Majątek Instytutu wykorzystuje się do celów wynikających z zakresu działania Instytutu.

§ 13. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie i innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.

§ 14. 1. Źródłami finansowania Instytutu są dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł, z zastrzeżeniem § 15.

2. Minister przekazuje środki finansowe dla Instytutu w szczególności w formie dotacji:

1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;

2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;

3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.

§ 15. 1. Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.

2. Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:

1) produkcji i sprzedaży materiałów promocyjnych oraz publikacji, z zastrzeżeniem publikacji określonych w § 4 ust.2 pkt 5;

2) wynajmu nieruchomości i lokali;

3) usług eksperckich, doradczych i szkoleniowych.

3. Dochód z działalności dodatkowej odpłatnej może zostać wykorzystany wyłącznie na realizację celów i zadań statutowych Instytutu.

§ 16. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Minister.

ROZDZIAŁ 6

REPREZENTACJA INSTYTUTU

§ 17. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych, uprawniony jest Dyrektor.

§ 18. 1. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając zakres pełnomocnictwa.

2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, z wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.

ROZDZIAŁ 7

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 19. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

§ 20. Zmiany statutu dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-11-21
  • Data wejścia w życie: 2017-11-22
  • Data obowiązywania: 2017-11-22
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA