REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 58

ZARZĄDZENIE NR 136
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 29 października 2012 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, Nr 217, poz. 1280 i Nr 230, poz. 1371 oraz z 2012 r. poz. 627, 664, 908 i 951) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W zarządzeniu nr 749 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP Nr 6, poz. 20, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) Jednostki Krajowej Europolu, o której mowa w § 1 uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie wyznaczenia Jednostki Krajowej Europolu (M.P. poz. 156);”;

2) w § 12 ust. 1–5 otrzymują brzmienie:

„1. Zadaniem BSW KGP jest przeciwdziałanie przestępczości w Policji przez wykrywanie przestępstw popełnianych przez policjantów i pracowników Policji oraz ściganie ich sprawców, w tym:

1) podejmowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych;

2) koordynowanie działań operacyjnych prowadzonych w sprawach policjantów i pracowników Policji;

3) gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji o przestępczości wśród policjantów i pracowników Policji, a także podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających przestępczości w Policji.

2. W skład biura wchodzą:

1) kierownictwo:

a) dyrektor biura,

b) zastępcy dyrektora biura;

2) Wydział Analiz i Nadzoru;

3) Wydział Ogólny;

4) Zarząd w Warszawie;

5) Wydział w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie i we Wrocławiu.

3. Zarząd w Warszawie realizuje zadania w KGP, Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, zwanym dalej „CLKP”, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Komendzie Stołecznej Policji oraz w pozostałych jednostkach organizacyjnych Policji funkcjonujących na terenie województwa mazowieckiego.

4. Wydziały, o których mowa w ust. 2 pkt 5, realizują zadania odpowiednio na terenie województw: podlaskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, lubuskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, lubelskiego, łódzkiego, warmińsko-mazurskiego, opolskiego, wielkopolskiego, podkarpackiego, zachodniopomorskiego i dolnośląskiego.

5. Wydziały w: Gdańsku, Katowicach, Olsztynie i Poznaniu realizują zadania odpowiednio również w Szkole Policji w Słupsku, Szkole Policji w Katowicach, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie i Szkole Policji w Pile.”;

3) w § 14 w ust. 2 w pkt 6 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 7;

4) w § 17:

a) w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) koordynowanie przygotowań do realizacji zadań Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.”,

b) w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) Sekcja Przygotowań Obronnych Policji;”;

5) w § 19 w ust. 2 w pkt 9 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 10;

6) w § 20 w ust. 2 w pkt 5 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 6;

7) w § 21 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. Zadaniem Biura Prawnego KGP jest zapewnianie Komendantowi Głównemu Policji obsługi prawnej, w tym:

1) wykonywanie zadań w zakresie legislacji;

2) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach pozwoleń na broń, ochrony osób i mienia oraz licencji detektywa;

3) udzielanie pomocy prawnej oraz koordynowanie pomocy prawnej w Policji;

4) udzielanie informacji prawnej i prowadzenie dokumentacji prawnej;

5) wydawanie „Biuletynu Prawnego” KGP i elektronicznej formy Dziennika Urzędowego KGP.

2. W skład biura wchodzi:

1) kierownictwo:

a) dyrektor biura,

b) zastępca dyrektora biura;

2) Wydział Legislacji;

3) Wydział Postępowań Administracyjnych;

4) Zespół Pomocy Prawnej I;

5) Zespół Pomocy Prawnej II;

6) Zespół Pomocy Prawnej III;

7) Zespół Informacji i Dokumentacji Prawnej.”;

8) w § 22 w ust. 2:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) Wydział Rachunkowości Budżetowej i Analiz Finansowych;”,

b) w pkt 10 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 11;

9) w § 23:

a) w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) realizacja zadań wynikających z powierzenia Komendantowi Głównemu Policji wykonywania zadań operatora Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112, zwanego dalej „OST112”, oraz wdrożenie i utrzymywanie ogólnokrajowego systemu telefonii IP na platformie sprzętowej sieci OST112;”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. W skład biura wchodzi:

1) kierownictwo:

a) dyrektor biura,

b) zastępcy dyrektora biura;

2) Wydział Projektowania Systemów Informatycznych;

3) Wydział Projektowania Infrastruktury Teleinformatycznej;

4) Wydział Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych;

5) Wydział Realizacji Projektów Teleinformatycznych;

6) Wydział Utrzymania Systemów Informatycznych;

7) Wydział Utrzymania Infrastruktury Teleinformatycznej;

8) Wydział Radiokomunikacji;

9) Wydział Obsługi Końcowego Użytkownika;

10) Wydział Poczty Specjalnej;

11) Wydział Analityczno-Koordynacyjny;

12) Wydział Wsparcia Programistycznego;

13) Sekcja do spraw Rozliczeń Finansowych i Rzeczowych Składników Majątku.”;

10) w § 24 w ust. 2 w pkt 10 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 11;

11) w § 26:

a) w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) zapewnianie ochrony: informacji niejawnych, bezpieczeństwa danych osobowych oraz systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;”,

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) opracowywanie projektów decyzji Komendanta Głównego Policji w sprawie zgody na jednorazowe udostępnienie dokumentów niejawnych osobom nieposiadającym poświadczenia bezpieczeństwa lub przedsiębiorcom nieposiadającym świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego;”,

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w tym okresowa kontrola ewidencji materiałów niejawnych i obiegu tych materiałów w komórkach organizacyjnych KGP;”,

– w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) brakowanie dokumentacji niearchiwalnej i nadzór nad jej fizycznym zniszczeniem.”,

b) w ust. 2 w pkt 5 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 6;

12) w § 28:

a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Zadaniem ZAW KGP jest niezależna, obiektywna i systematyczna ocena adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w KGP oraz wykonywanie czynności doradczych, w tym:”,

b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) współpraca z komitetem audytu utworzonym w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych;”;

13) załącznik nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;

14) załącznik nr 6 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;

15) w załączniku nr 7 w ust. 4:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) kontrola, na podstawie upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych, podmiotów prowadzących koncesjonowaną działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia oraz powierzanie przeprowadzenia kontroli komendantom wojewódzkim Policji;”,

b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) udział w zespołach powoływanych przez:

a) Ministra Spraw Wewnętrznych do przeprowadzania kontroli przedsiębiorców prowadzących koncesjonowaną działalność gospodarczą w zakresie obrotu specjalnego,

b) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, przeprowadzających weryfikacje i próby efektywności portów w zakresie ochrony żeglugi i portów;”;

16) w załączniku nr 9:

a) w ust. 2:

– uchyla się pkt 6 i 7,

– w pkt 14 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 15–23 w brzmieniu:

„15) podejmowanie i koordynowanie działań, w ramach informacji przekazanych przez komórkę organizacyjną KGP pełniącą funkcję punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 decyzji Rady 2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str. 12);

16) administrowanie wykorzystywanymi w biurze systemami Opracowywania Dokumentów Niejawnych i Niejawnej Poczty Elektronicznej (OPAL);

17) aktualizowanie Planu Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Policji;

18) opracowywanie raportu cząstkowego Komendanta Głównego Policji do Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego;

19) określenie zasad i zapewnienie funkcjonowania Centrum Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Policji oraz udział w posiedzeniach Zespołu Zarządzania Kryzysowego Komendanta Głównego Policji;

20) określanie zasad postępowania i przygotowywanie procedur reagowania Policji w sytuacjach kryzysowych;

21) przygotowywanie, wdrażanie i kontrola procedur alarmowania oraz wprowadzania wyższych stanów gotowości do działań w jednostkach organizacyjnych Policji;

22) monitorowanie działań Policji w sytuacjach zagrożeń spowodowanych katastrofami naturalnymi i awariami technicznymi, chorobami ludzi i zwierząt oraz innymi nadzwyczajnymi zagrożeniami;

23) opracowywanie projektów zasad sprawowania przez Policję ochrony infrastruktury krytycznej.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Sekcja Przygotowań Obronnych Policji:

1) inicjowanie, planowanie, koordynowanie i nadzorowanie całokształtu przygotowań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych Policji przewidzianych do militaryzacji oraz koordynowanie zadań realizowanych w tym obszarze przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Komendy Głównej Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) opracowywanie ogólnych założeń dotyczących organizacji i funkcjonowania Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) określanie zasad funkcjonowania i przygotowywanie procedur reagowania obronnego Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

4) inicjowanie, koordynowanie, organizowanie i nadzorowanie przebiegu szkolenia obronnego i ćwiczeń o charakterze obronnym w jednostkach organizacyjnych Policji;

5) opracowywanie i wdrażanie procedur uruchamiania w Policji wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym uruchamiania systemu stałych dyżurów;

6) inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie wprowadzania zasad i procedur realizacji działań w zakresie planowania operacyjnego i programowania obronnego w jednostkach organizacyjnych Policji przewidzianych do militaryzacji;

7) inicjowanie i koordynowanie przygotowań Policji do realizacji zadań w zakresie szczególnej ochrony obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.”;

17) w załączniku nr 11 do zarządzenia uchyla się ust. 9;

18) w załączniku nr 12 do zarządzenia:

a) w ust. 2 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:

„12) opiniowanie i koordynowanie procesu opiniowania regulaminów organizacyjnych jednostek zmilitaryzowanych Policji, akceptowanych przez Komendanta Głównego Policji.”,

b) uchyla się ust. 5,

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Komórki określone w ust. 1–4, zgodnie ze swoją właściwością, realizują zadania, o których mowa w § 31 zarządzenia.”;

19) załącznik nr 13 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia;

20) w załączniku nr 14:

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. Wydział Budżetu:

1) planowanie budżetu Policji w zakresie:

a) wydatków rzeczowych,

b) wydatków majątkowych,

c) wynagrodzeń, uposażeń i wydatków pochodnych,

d) pozapłacowych świadczeń pieniężnych,

e) finansowania projektów z budżetu środków europejskich i współfinansowania projektów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej lub z innych źródeł zagranicznych;

2) przygotowywanie projektów wytycznych Komendanta Głównego Policji do planowania budżetu Policji przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległych Komendantowi Głównemu Policji;

3) sporządzanie planów finansowych dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległych Komendantowi Głównemu Policji, oraz przygotowywanie zmian w tych planach finansowych;

4) przygotowywanie wniosków do Ministra Spraw Wewnętrznych o zmiany w planie finansowym Policji;

5) obsługa i administracja Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie zapewnienia środków finansowych Policji;

6) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie właściwości merytorycznej wydziału;

7) opracowywanie informacji z zakresu finansów Policji w celu ich zamieszczania na stronie podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej;

8) opracowywanie założeń i aktualizacja Wieloletniego Planu Finansowego Państwa.

2. Wydział Rachunkowości Budżetowej i Analiz Finansowych:

1) pełnienie nadzoru nad poprawnością sprawozdań budżetowych i finansowych, sporządzanych przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia bezpośrednio podległych Komendantowi Głównemu Policji oraz instytucje, wobec których Komendant Główny Policji wykonuje funkcje organu założycielskiego;

2) sporządzanie łącznego projektu planu finansowego Funduszu Wsparcia Policji oraz łącznych sprawozdań budżetowych z wykonania planu finansowego Funduszu Wsparcia Policji;

3) sporządzanie łącznych sprawozdań budżetowych w ujęciu paragrafowym oraz zadaniowym;

4) sporządzanie łącznego, rocznego sprawozdania finansowego Policji;

5) opracowywanie i aktualizowanie zasad rachunkowości dla dysponentów budżetu Policji;

6) pełnienie nadzoru merytorycznego nad systemem finansowo-księgowym użytkowanym w jednostkach organizacyjnych Policji;

7) obsługa Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie sprawozdawczości;

8) bieżące monitorowanie prawidłowości realizacji planów finansowych w jednostkach organizacyjnych Policji oraz sporządzanie miesięcznych analiz wykonania tych planów;

9) sporządzanie kwartalnych i rocznych analiz wykonania budżetu Policji;

10) pełnienie nadzoru nad poprawnością metodyczną budżetu zadaniowego w jednostkach organizacyjnych Policji;

11) analiza finansowa realizacji celów głównych i cząstkowych działalności Policji w zakresie zarządzania przez priorytety Komendanta Głównego Policji;

12) przygotowywanie wytycznych finansowych oraz założeń do opracowywania celów i mierników w układzie budżetu zadaniowego realizowanego przez jednostki organizacyjne Policji;

13) dostarczanie kierownictwu informacji zarządczej w zakresie działalności Policji;

14) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie finansów publicznych, rachunkowości oraz gospodarki finansowej jednostek budżetowych.”,

b) w ust. 3:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) sporządzanie planów dochodów i wydatków budżetowych oraz ich korekt;”,

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) prowadzenie ksiąg rachunkowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym oraz ewidencji syntetycznej składników majątkowych KGP;”,

– pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) prowadzenie obsługi kasowej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;”,

– w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

„16) prowadzenie kontroli formalno-rachunkowej dowodów księgowych.”,

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Wydział Rozliczeń:

1) planowanie i naliczanie należności pieniężnych dla policjantów KGP z tytułu:

a) dopłaty do wypoczynku dla funkcjonariuszy i członków ich rodzin,

b) przejazdu raz w roku dla funkcjonariuszy i członków ich rodzin,

c) przejazdu do szkół dla funkcjonariuszy,

d) kosztów dojazdu osób uprawnionych mieszkających poza siedzibą jednostki;

2) prowadzenie kontroli merytorycznej dowodów księgowych wytworzonych w Wydziale Rozliczeń;

3) sporządzanie dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych kwartalnych zbiorczych informacji o darowiznach przyjętych przez Policję;

4) prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracowników KGP oraz Funduszu Socjalnego dla osób uprawnionych do policyjnego zaopatrzenia emerytalnego, a także wykonywanie zadań związanych z organizacją letniego i zimowego wypoczynku dzieci policjantów i pracowników KGP;

5) prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących przyznawania pomocy finansowej na kształcenie dzieci policjantów, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą;

6) naliczanie należności przysługujących biegłym, tłumaczom i osobom wezwanym do okazania;

7) rozliczanie projektów finansowanych z funduszy pomocowych w zakresie dotyczącym KGP jako beneficjenta;

8) sporządzanie finansowych sprawozdań z realizowanych przez KGP projektów finansowanych z funduszy pomocowych;

9) planowanie i rozliczanie wydatków związanych z działalnością szkoleniową KGP;

10) rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych policjantów i pracowników KGP;

11) prowadzenie Centralnego Funduszu Prewencyjnego PZU i Funduszu Prewencyjnego Komendy Głównej Policji;

12) sporządzanie projektów planów finansowych dotyczących realizowanych przez wydział zadań;

13) opracowywanie zestawień i informacji dotyczących przyznanych limitów finansowych oraz bieżąca kontrola i analiza ich wykorzystania.”,

d) w ust. 5:

– pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) ewidencjonowanie i rozliczanie składek na ubezpieczenia społeczne oraz rozliczanie podatków od osób fizycznych;”,

– w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

„7) zgłaszanie do ubezpieczeń funkcjonariuszy i pracowników KGP oraz członków ich rodzin, dokonywanie zmian danych identyfikacyjnych w tych zgłoszeniach oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczeń funkcjonariuszy i pracowników KGP.”,

e) w ust. 6:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) prowadzenie działań umożliwiających udział Policji w programach finansowanych z funduszy pomocowych;”,

– pkt 6 otrzymuje brzmienie:

6) planowanie finansowania zadań KGP ze środków funduszy pomocowych oraz uczestnictwo w opracowywaniu budżetu KGP w części dotyczącej współfinansowania krajowego.”,

f) w ust. 7:

– uchyla się pkt 3,

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) współdziałanie z właściwą komórką organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przy realizowaniu wspólnych zamówień publicznych;”,

g) uchyla się ust. 10 ;

21) załącznik nr 15 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia;

22) w załączniku nr 16:

a) w ust. 1 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

„5) prowadzenie postępowań administracyjnych i skargowych oraz standaryzacja procedur postępowania w sprawach mieszkaniowych policjantów, emerytów i rencistów policyjnych oraz członków ich rodzin, a także udzielanie pomocy merytorycznej jednostkom organizacyjnym Policji;

6) opracowywanie planów, korekt planów i sprawozdań z przekazywania nieruchomości trwale i czasowo zbędnych we współpracy z właściwą komórką organizacyjną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Agencją Mienia Wojskowego;”,

b) w ust. 6:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) administrowanie obiektami KGP i prowadzenie spraw dotyczących stanu prawnego nieruchomości KGP;”,

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) nadzór nad gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi wytworzonymi w komórkach organizacyjnych KGP.”,

c) w ust. 9 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) udział w przygotowywaniu i konsultowanie zbiorczych informacji, analiz ekonomiczno -porównawczych, wniosków oraz wystąpień do Komendanta Głównego Policji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz innych organów i instytucji w sprawach dotyczących zabezpieczenia logistycznego Policji;”,

d) uchyla się ust. 10;

23) w załączniku nr 18:

a) w ust. 1:

– w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„prowadzenie postępowań sprawdzających i kontrolnych postępowań sprawdzających wobec:”,

– pkt 3–5 otrzymują brzmienie:

„3) realizacja czynności związanych z wydawaniem przez Komendanta Głównego Policji pisemnych upoważnień, uprawniających policjantów i pracowników KGP do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”;

4) współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawach postępowań sprawdzających i kontrolnych postępowań sprawdzających, prowadzonych w stosunku do policjantów i pracowników Policji, dla których wystąpiono o wydanie poświadczeń bezpieczeństwa, uprawniających do dostępu do informacji niejawnych Unii Europejskiej, NATO lub innej organizacji międzynarodowej;

5) analizowanie wniosków składanych przez uprawnione organy w sprawach udostępniania materiałów niejawnych lub zwalniania od obowiązku zachowania tajemnicy policjantów i byłych policjantów, pracowników Policji oraz osób udzielających pomocy Policji w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych, a także opracowywanie projektów opinii Komendanta Głównego Policji w tych sprawach;”,

– w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) jednorazowych udostępnień informacji niejawnych osobom nieposiadającym poświadczenia bezpieczeństwa lub przedsiębiorcom nieposiadającym świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego,”,

– pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) prowadzenie wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w KGP albo wykonujących czynności zlecone w KGP, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;”,

– uchyla się pkt 11,

– pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:

„12) przeprowadzanie w KGP szkoleń z zakresu ochrony informacji niejawnych;

13) obsługa kancelaryjno-biurowa i szkoleniowa biura we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP.”,

b) w ust. 2:

– w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 i 11 w brzmieniu:

„10) przygotowywanie i przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych;

11) obsługa administracyjno-gospodarcza i organizacyjno-kadrowa biura.”,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Sekcja Bezpieczeństwa Teleinformatycznego i Ochrony Danych Osobowych:

1) wykonywanie zadań przewidzianych dla inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego i administratora bezpieczeństwa informacji;

2) współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego w związku z akredytacją bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemów teleinformatycznych KGP przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub wyższej oraz z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w zakresie ochrony danych osobowych;

3) koordynowanie, jako podmiot wiodący, opracowywania szczególnych wymagań bezpieczeństwa dla systemów teleinformatycznych Policji, w których przetwarzane są informacje niejawne;

4) opracowywanie zaleceń i algorytmów umożliwiających ujednolicenie wykonywania kontroli systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne w jednostkach organizacyjnych Policji i komórkach organizacyjnych KGP;

5) udział we wdrażaniu rozwiązań ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych oraz konsultowanie rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa tych systemów;

6) udział w procesie zarządzania ryzykiem w systemach teleinformatycznych KGP i weryfikacja zadań w tym zakresie;

7) przeprowadzanie doskonalenia zawodowego dla policjantów i pracowników Policji, dotyczących bezpieczeństwa informacji i ochrony systemów teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne oraz ochrony danych osobowych;

8) wydawanie wiążących opinii w sprawie dokumentacji, o której mowa w art. 36 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych, odnoszącej się do zbiorów danych osobowych prowadzonych przez komórki organizacyjne KGP;

9) nadzorowanie przetwarzania w komórkach organizacyjnych KGP:

a) informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych,

b) danych osobowych.”,

d) w ust. 4:

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) nadzór nad właściwym oznaczaniem dokumentacji niejawnej wytworzonej w komórkach organizacyjnych KGP oraz ewidencjonowaniem dokumentów niejawnych, w innych niż kancelaria tajna komórkach organizacyjnych KGP odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych;”,

– pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9) prowadzenie szkoleń policjantów i pracowników KGP w zakresie ewidencjonowania, oznaczania i obiegu informacji niejawnych;”,

– dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

„10) administrowanie systemami ODN i ODN – Tajny w biurze.”,

e) uchyla się ust. 5.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Policji

nadinsp. Marek DZIAŁOSZYŃSKI

 

W porozumieniu:

Minister Spraw Wewnętrznych

Jacek CICHOCKI

 

Załącznik 1. [Zadania komórek organizacyjnych BSW KGP]

Załączniki do zarządzenia nr 136
Komendanta Głównego Policji
z dnia 29 października 2012 r.

Załącznik nr 1

Zadania komórek organizacyjnych BSW KGP

1. Wydział Analiz i Nadzoru:

1) sporządzanie analiz kryminalnych;

2) udział w opracowywaniu taktyki działań podejmowanych przez policjantów biura;

3) koordynowanie i wspieranie przedsięwzięć operacyjnych komórek organizacyjnych biura wymagających udziału CBŚ KGP w zakresie operacji specjalnych oraz komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji w zakresie techniki operacyjnej;

4) wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych z zastosowaniem techniki operacyjnej w sprawach prowadzonych przez komórki organizacyjne biura;

5) dokonywanie ustaleń telekomunikacyjnych i internetowych w sprawach realizowanych przez biuro;

6) wykonywanie czynności w ramach sprawowanego przez dyrektora biura nadzoru funkcjonalnego nad pracą operacyjną prowadzoną w komórkach organizacyjnych biura;

7) sporządzanie okresowych i rocznej analizy skali i przyczyn zagrożenia przestępczością w środowisku policyjnym;

8) opracowywanie kierunków przeciwdziałania przestępczości w środowisku policyjnym, inicjowanie na tej podstawie działań organizacyjno-prawnych i innych działań służbowych, ich koordynowanie oraz monitorowanie efektów wprowadzanych rozwiązań;

9) przygotowywanie projektów szkoleniowych i materiałów edukacyjnych z zakresu właściwości merytorycznej biura;

10) analizowanie obowiązujących przepisów prawa i inicjowanie zmian podnoszących skuteczność działań;

11) organizowanie i nadzorowanie procesu składania i analizowania oświadczeń majątkowych w KGP, realizowanego na podstawie przepisów o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;

12) sporządzanie analiz prawnych dotyczących spraw realizowanych przez biuro oraz formalnoprawnych ocen dokumentów wytwarzanych w toku prowadzonych spraw;

13) koordynowanie procesu opiniowania i przygotowywania projektów aktów prawnych w biurze;

14) okresowe analizowanie rezultatów pracy biura;

15) ewidencjonowanie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta;

16) prowadzenie podstrony internetowej biura na portalu POLICJA.PL;

17) prowadzenie „Wewnętrznego Zbioru Informacji” oraz dokonywanie sprawdzeń w systemach policyjnych i pozapolicyjnych;

18) planowanie potrzeb wyposażania biura w sprzęt informatyczny oraz udzielanie wsparcia technicznego policjantom i pracownikom w jego eksploatacji, a także administrowanie systemem ODN.

2. Wydział Ogólny:

1) wykonywanie zadań w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przekazywania lub przechowywania materiałów zawierających informacje niejawne, w tym zapewnianie ochrony i obiegu dokumentów niejawnych, na podstawie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;

2) zapewnianie właściwego obiegu dokumentów jawnych;

3) prowadzenie obsługi finansowej funduszu operacyjnego;

4) projektowanie usprawnień w funkcjonowaniu biura i planowanie jego rozwoju oraz realizowanie zadań z zakresu spraw organizacyjnych;

5) prowadzenie postępowań powypadkowych i postępowań szkodowych;

6) koordynowanie procesu przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków będących w zakresie właściwości biura;

7) organizowanie i przeprowadzanie badań psychofizjologicznych policjantów ubiegających się i pełniących służbę na określonych stanowiskach lub w określonych komórkach jednostek organizacyjnych Policji;

8) obsługa kancelaryjno-biurowa, administracyjno-gospodarcza, transportowa i kadrowo-szkoleniowa biura we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP;

9) wykonywanie zadań z zakresu budżetu zadaniowego i kontroli zarządczej w biurze;

10) prowadzenie i aktualizowanie instrukcji alarmowania w biurze oraz przeprowadzanie alarmów ćwiczebnych;

11) koordynowanie procesu archiwizacji w biurze;

12) opracowywanie Biuletynu Informacyjnego Biura Spraw Wewnętrznych KGP.

3. Zarząd w Warszawie i Wydział w: Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie i we Wrocławiu:

1) wykrywanie przestępstw popełnionych przez policjantów i pracowników Policji z zastosowaniem obowiązujących metod i form pracy operacyjnej;

2) pozyskiwanie i gromadzenie informacji o przestępczej działalności policjantów i pracowników Policji, a także rozpoznawanie powiązań środowiskowych oraz posiadanego stanu majątkowego;

3) wykonywanie czynności dochodzeniowo-śledczych w zakresie przestępstw popełnianych z udziałem policjantów i pracowników Policji;

4) prowadzenie postępowań sprawdzających i przygotowawczych w zakresie przestępstw popełnianych z udziałem policjantów i pracowników Policji;

5) współpraca z organami ochrony prawa i administracji państwowej w zakresie właściwości biura;

6) współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Policji i komórkami organizacyjnymi KGP w zakresie prowadzonych spraw, a w szczególnych przypadkach podejmowanych wspólnych działań, ich planowanie i koordynowanie;

7) przygotowywanie rocznej informacji o skali i przyczynach zagrożenia przestępczością w jednostkach organizacyjnych Policji;

8) podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie zapobiegania przestępczości w jednostkach organizacyjnych Policji.

Załącznik 2. [Zadania komórek organizacyjnych BMWP KGP]

Załącznik nr 2

Zadania komórek organizacyjnych BMWP KGP

1. Wydział Współpracy Pozaoperacyjnej:

1) opracowywanie projektów głównych kierunków międzynarodowej współpracy Policji, w tym opiniowanie propozycji rozwiązań z zakresu tej współpracy, w szczególności planów, projektów, programów i struktur instytucjonalnych;

2) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi międzynarodowej współpracy Policji, a także opiniowanie przedsięwzięć podejmowanych w tym zakresie;

3) koordynowanie przedsięwzięć międzynarodowych z udziałem Policji, innych niż działania operacyjno-śledcze i konwojowe;

4) monitorowanie rozwiązań i kierunków rozwoju międzynarodowej współpracy policyjnej w Unii Europejskiej i państwach trzecich oraz uregulowań z zakresu tej współpracy, a także gromadzenie materiałów informacyjnych na ten temat;

5) opracowywanie sprawozdań, informacji, opinii i materiałów dotyczących międzynarodowej współpracy Policji na potrzeby podmiotów zagranicznych i krajowych;

6) udział w procesie legislacyjnym, wynikający z międzynarodowej współpracy Policji, wdrażania dorobku prawnego Unii Europejskiej, w tym przepisów dorobku Schengen, oraz uczestnictwa przedstawicieli Policji w gremiach Unii Europejskiej;

7) planowanie i koordynowanie udziału przedstawicieli Policji w gremiach instytucji Unii Europejskiej w ramach udziału w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej;

8) koordynowanie obiegu i dystrybucji dokumentów Unii Europejskiej w Policji, udział w ich opiniowaniu i opracowywaniu stanowisk oraz prowadzenie korespondencji w sprawach wynikających z udziału Policji w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej;

9) obsługa prac grupy roboczej do spraw Egzekwowania Prawa przy Radzie Unii Europejskiej;

10) bieżąca analiza możliwości pozyskiwania i wykorzystywania środków z funduszy pomocowych na projekty szkoleniowe kierowane do instytucji lub służb realizujących zadania Policji w państwach trzecich;

11) koordynowanie i monitorowanie międzynarodowej współpracy realizowanej przez Policję przy wykorzystaniu funduszy pozyskiwanych ze środków krajowych i instytucji zagranicznych na przedsięwzięcia szkoleniowe skierowane do państw trzecich;

12) opracowywanie propozycji kierunków rozwoju międzynarodowych policyjnych programów szkoleniowych zgodnie z priorytetami sektora Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości;

13) obsługa i aktualizacja Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji (SESPol) w zakresie realizacji przez BMWP KGP przedsięwzięć o charakterze pozaoperacyjnym oraz aktualizowanie baz wyjazdów zagranicznych policjantów i pracowników jednostek organizacyjnych Policji w zakresie wynikającym z obowiązku sprawozdawczości, zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji przedsięwzięć międzynarodowych o charakterze pozaoperacyjnym.

2. Wydział do spraw Kontyngentów Policyjnych i Oficerów Łącznikowych:

1) określanie strategii oraz planowanie udziału Policji w misjach pokojowych we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych;

2) przygotowywanie i organizowanie kontyngentów policyjnych wydzielonych do realizacji zadań poza granicami państwa;

3) współpraca z wyspecjalizowanymi komórkami Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, dotycząca udziału kontyngentów policyjnych w misjach pokojowych;

4) planowanie i organizowanie szkoleń krajowych oraz udział w przedsięwzięciach międzynarodowych, przygotowujących policjantów i pracowników Policji do służby i pracy poza granicami państwa w kontyngentach policyjnych;

5) prowadzenie oraz aktualizowanie bazy danych policjantów i pracowników Policji, biorących udział w kontyngentach policyjnych;

6) wydawanie zaświadczeń stanowiących podstawę do ubiegania się o przyznanie statusu weterana działań poza granicami państwa;

7) opracowywanie projektów norm prawnych dotyczących kontyngentów policyjnych;

8) określanie strategii oraz planowanie tworzenia sieci oficerów łącznikowych Policji;

9) opracowywanie projektów norm prawnych dotyczących oficerów łącznikowych Policji;

10) inicjowanie i koordynowanie działań służb i organów uczestniczących w tworzeniu sieci oficerów łącznikowych Policji;

11) opracowanie i aktualizowanie bazy danych kandydatów spełniających kryteria stawiane oficerom łącznikowym Policji;

12) monitorowanie i ocena działalności oficerów łącznikowych Policji;

13) planowanie szkoleń dla oficerów łącznikowych Policji oraz kandydatów zakwalifikowanych do pełnienia tej funkcji;

14) organizowanie krajowych i międzynarodowych spotkań, konferencji i sympozjów oraz upowszechnianie wiedzy związanej z działalnością oficerów łącznikowych Policji;

15) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi KGP w zakresie obsługi organizacyjnej, finansowej i logistycznej oficerów łącznikowych Policji;

16) opracowywanie procedur współpracy oraz prowadzenie wymiany informacji z oficerami łącznikowymi policji innych państw, akredytowanymi w Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wydział Koordynacji Poszukiwań Międzynarodowych:

1) realizacja zadań biura SIRENE;

2) bieżące monitorowanie listy „wpisów oczekujących” oraz prowadzenie konsultacji dotyczących „wpisów wielokrotnych” w zakresie posiadanych uprawnień;

3) wymiana informacji uzupełniających pomiędzy uprawnionymi organami krajowymi i zagranicznymi, kanałem Interpolu i za pośrednictwem SIS;

4) wymiana informacji między uprawnionymi organami krajowymi i zagranicznymi, w ramach realizacji współpracy policyjnej w obszarze wspólnej europejskiej polityki azylowej, migracyjnej i wizowej, mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa granic w strefie Schengen;

5) realizacja zadań krajowego biura Interpolu w zakresie:

a) koordynowania poszukiwań międzynarodowych na terytorium państw niestosujących przepisów dorobku Schengen:

– osób zaginionych,

– osób poszukiwanych celem ekstradycji,

– osób poszukiwanych w celu ustalenia miejsca pobytu,

– pojazdów,

b) koordynowania poszukiwań podejmowanych na wniosek krajowych biur Interpolu państw niestosujących przepisów dorobku Schengen:

– osób zaginionych,

– osób poszukiwanych celem ekstradycji,

– osób poszukiwanych w celu ustalenia miejsca pobytu,

– pojazdów;

6) udział w pracach grupy roboczej do spraw Schengen oraz innych gremiach Unii Europejskiej właściwych w zakresie SIS/SIRENE;

7) uczestnictwo w tworzeniu unijnych regulacji prawnych dotyczących SIS, biur SIRENE oraz ich implementacji;

8) koordynowanie prac związanych z wdrażaniem w Policji Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) i Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS);

9) udział w tworzeniu i implementacji planów funkcjonowania i użytkowania SIS II na potrzeby biura SIRENE;

10) opiniowanie europejskich i krajowych regulacji prawnych dotyczących policyjnej lub sądowej współpracy w sprawach karnych;

11) uczestnictwo w opiniowaniu projektów tworzenia, rozwoju i implementacji nowych międzynarodowych kanałów wymiany informacji;

12) uczestnictwo w opracowywaniu odpowiedzi na pytania uprawnionych podmiotów w sprawach wpisów dotyczących umieszczenia w SIS danych osób fizycznych, poprawności tych danych i zasadności umieszczenia ich w systemie;

13) uczestnictwo w opracowywaniu projektów dokumentów dotyczących bezpieczeństwa i wymiany danych za pośrednictwem SIS;

14) upowszechnianie w Policji wiedzy z zakresu działania SIS i funkcjonowania biura SIRENE;

15) opracowywanie dokumentacji, analiz i zestawień statystycznych dotyczących działania biura SIRENE.

4. Wydział Koordynacji Międzynarodowej Wymiany Informacji:

1) realizacja zadań Krajowego Biura Interpolu w zakresie koordynowania poszukiwań i odzyskiwania rzeczy będących przedmiotem przestępstwa, w szczególności utraconych dóbr kultury na terytorium państw członkowskich Interpolu oraz utraconych dokumentów na terytorium państw niestosujących przepisów dorobku Schengen;

2) zapewnienie całodobowej wymiany informacji o charakterze kryminalnym, w ramach międzynarodowej współpracy Policji, na potrzeby podmiotów krajowych i zagranicznych w celu zapobiegania, wykrywania i zwalczania przestępczości;

3) pełnienie funkcji punktu kontaktowego do wymiany informacji między podmiotami uprawnionymi a organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 230, poz. 1371);

4) pełnienie funkcji punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 decyzji Rady 2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str.12);

5) pełnienie funkcji krajowego punktu kontaktowego do spraw:

a) wymiany informacji o istotnych wydarzeniach o charakterze transgranicznym,

b) wymiany informacji o osobach podejrzewanych o popełnienie przestępstw o charakterze transgranicznym, o których mowa w art. 15 decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008),

c) wymiany informacji dotyczących policyjnych sił szybkiego działania realizujących działania antyterrorystyczne,

d) wymiany informacji w ramach systemu EUCARIS, o pojazdach i kierowcach,

e) imprez masowych o charakterze międzynarodowym,

f) wymiany informacji w przypadku uprowadzeń osób poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej lub o charakterze międzynarodowym,

g) przepływu korespondencji w ramach współpracy krajowych komórek do spraw odzyskiwania mienia;

6) koordynowanie działalności oficerów kontaktowych w komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji, w zakresie międzynarodowej wymiany informacji o charakterze kryminalnym;

7) koordynowanie wymiany informacji dotyczących działań transgranicznych, w tym działań podejmowanych na podstawie przepisów Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen;

8) projektowanie głównych kierunków współpracy wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Interpolu i Europolu oraz opiniowanie projektów przedsięwzięć w tym zakresie;

9) koordynowanie i realizowanie zadań związanych z udziałem w sesjach Zgromadzenia Ogólnego Interpolu oraz innych formach prac Interpolu;

10) realizacja zadań związanych z delegowaniem polskich policjantów do wykonywania zadań służbowych w Sekretariacie Generalnym Interpolu lub na rzecz tej organizacji;

11) koordynowanie realizacji wniosków pozaoperacyjnych lub pozamandatowych, otrzymywanych od uprawnionych podmiotów państw członkowskich, przekazywanych kanałami Interpolu i Europolu;

12) realizacja zadań Jednostki Krajowej Europolu;

13) organizacja systemów oraz koordynowanie wymiany informacji z Interpolem i Europolem oraz zasilanie baz danych Interpolu i Europolu przez jednostki organizacyjne Policji oraz inne krajowe organy i instytucje;

14) realizacja zadań związanych z prowadzeniem naboru do pracy w Europolu oraz delegowaniem polskich policjantów i pracowników Policji do wykonywania zadań służbowych w Polskim Biurze Łącznikowym przy Europolu;

15) nadzorowanie działalności Polskiego Biura Łącznikowego przy Europolu;

16) koordynowanie współpracy krajowych służb ochrony porządku prawnego z Europolem, w szczególności ze Strażą Graniczną, Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, Służbą Celną i Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

17) opiniowanie przedsięwzięć inicjowanych w ramach Europejskiej Konwencji Szefów Policji;

18) koordynowanie zadań związanych z udziałem przedstawicieli Policji w Zarządzie Europolu, na posiedzeniach Szefów Jednostek Krajowych Europolu oraz w pracach innych gremiów;

19) upowszechnianie w Policji oraz w innych organach i instytucjach wiedzy z zakresu działania Interpolu oraz Europolu;

20) uczestnictwo w pracach i posiedzeniach grup roboczych do spraw wymiany informacji o charakterze kryminalnym oraz innych inicjatywach Unii Europejskiej w tym zakresie, a także opracowywanie projektów aktów prawa krajowego i międzynarodowego, dotyczących międzynarodowej wymiany informacji kryminalnych;

21) koordynowanie w zakresie krajowym i unijnym działań centrów współpracy przygranicznej;

22) analiza, rejestracja i koordynacja przepływu dokumentów oraz zarządzanie bazą klientów w ramach aplikacji teleinformatycznej.

5. Wydział Wsparcia i Organizacji Kontaktów Międzynarodowych:

1) organizowanie przedsięwzięć krajowych o charakterze międzynarodowym z udziałem Komendanta Głównego Policji, Zastępców Komendanta Głównego Policji i kierownictwa biura;

2) organizowanie i obsługa kontaktów zagranicznych Komendanta Głównego Policji, Zastępców Komendanta Głównego Policji i kierownictwa biura;

3) organizowanie służbowych wyjazdów zagranicznych policjantów i pracowników biura;

4) koordynowanie służbowych wyjazdów zagranicznych policjantów i pracowników Policji;

5) obsługa kancelaryjno-biurowa, administracyjno-gospodarcza, organizacyjno-kadrowa i szkoleniowa, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP;

6) obsługa wykorzystywanych w biurze systemów teleinformatycznych, w szczególności: STBS, SWIzE, INTERPOL I-24/7, FlowER SPIN-P, SESPol – w celu zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania;

7) obsługa teleinformatyczna biura w zakresie konfiguracji oraz koordynacji nadawania uprawnień w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania policyjnych baz danych i sieci teleinformatycznych;

8) archiwizowanie dokumentów biura.

Załącznik 3. [Zadania komórek organizacyjnych Biura Prawnego KGP]

Załącznik nr 3

Zadania komórek organizacyjnych Biura Prawnego KGP

1. Wydział Legislacji:

1) analizowanie obowiązującego prawa pod względem jego wpływu na wykonywanie zadań Policji i inicjowanie zmian prawa w tym zakresie;

2) inicjowanie i koordynowanie prac legislacyjnych, dotyczących aktów prawnych wynikających z zadań Komendanta Głównego Policji;

3) opracowywanie legislacyjne lub opiniowanie w zakresie techniki prawodawczej projektów aktów prawnych, przygotowywanych przez jednostki organizacyjne Policji lub właściwe rzeczowo komórki organizacyjne KGP oraz ich przekazywanie do dalszego biegu legislacyjnego;

4) przygotowywanie stanowiska Komendanta Głównego Policji do nadesłanych projektów aktów prawnych na podstawie opinii zebranych w procesie konsultacji z jednostkami organizacyjnymi Policji i właściwymi rzeczowo komórkami organizacyjnymi KGP;

5) udział w pracach nad projektami aktów prawnych dotyczących Policji, prowadzonych przez komisje i podkomisje parlamentarne oraz inne komisje i zespoły;

6) opiniowanie założeń do aktów normatywnych, przedstawianych przez jednostki organizacyjne Policji lub komórki organizacyjne KGP;

7) nadzorowanie i koordynowanie prac legislacyjnych w Policji;

8) udział w opracowywaniu, konsultowanie i opiniowanie projektów:

a) umów oraz porozumień międzynarodowych dotyczących Policji,

b) aktów prawnych z zakresu prawa Unii Europejskiej;

9) inicjowanie działań legislacyjnych w zakresie harmonizacji aktów prawnych dotyczących Policji z systemem prawa powszechnie obowiązującego i prawa Unii Europejskiej.

2. Wydział Postępowań Administracyjnych:

1) prowadzenie w II instancji administracyjnej oraz w trybie nadzoru postępowań administracyjnych i wydawanie w nich rozstrzygnięć w sprawach:

a) pozwoleń na broń dla osób fizycznych i prawnych,

b) licencji pracowników ochrony i detektywa,

c) powoływania wewnętrznych służb ochrony i odmowy uzgodnienia planu ochrony,

d) wydawania opinii w postępowaniu koncesyjnym dotyczącym ochrony osób i mienia oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,

e) wydawania zezwoleń na nabywanie i przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,

f) wydawania opinii o osobach powoływanych lub odwoływanych ze stanowisk komendantów straży gminnych (miejskich),

g) cudzoziemców w zakresie właściwości rzeczowej Komendanta Głównego Policji;

2) reprezentowanie Komendanta Głównego Policji w postępowaniach skargowych i kasacyjnych przed sądami administracyjnymi w sprawach, określonych w pkt 1;

3) bieżący przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych i informowanie organów I instancji administracyjnej o kierunkach i tendencjach tego orzecznictwa;

4) opracowywanie opinii i stanowisk oraz interpretacja przepisów prawa w sprawach, określonych w pkt 1;

5) udział w pracach legislacyjnych oraz opiniowanie i konsultowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami realizowanymi przez wydział;

6) rozpatrywanie skarg związanych z postępowaniami administracyjnymi w sprawach realizowanych przez wydział.

3. Zespół Pomocy Prawnej I – obsługuje komórki organizacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3 lit. d–f.

4. Zespół Pomocy Prawnej II – obsługuje komórki organizacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3 lit. a, b oraz g–j.

5. Zespół Pomocy Prawnej III – obsługuje komórki organizacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–6.

6. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust 3–5, realizują zadania obejmujące:

1) interpretację przepisów prawnych mających stanowić podstawę decyzji Komendanta Głównego Policji, a wymagających opinii prawnej;

2) przygotowywanie opinii prawnych dla kierownictwa KGP, na posiedzenia komisji i zespołów resortowych, pozaresortowych i parlamentarnych oraz na żądanie uprawnionych organów;

3) zastępstwo procesowe Komendanta Głównego Policji przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, sądami administracyjnymi, w tym Naczelnym Sądem Administracyjnym i sądami powszechnymi oraz innymi organami orzekającymi w sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych KGP;

4) zapewnianie pomocy prawnej Komendantowi Głównemu Policji, Zastępcom Komendanta Głównego Policji i kierownikom komórek organizacyjnych KGP;

5) wydawanie opinii prawnych i dokonywanie interpretacji przepisów prawnych;

6) udzielanie konsultacji radcom prawnym i innym osobom wykonującym obsługę prawną w Policji;

7) inspirowanie zmian aktów prawnych dotyczących Policji na podstawie wniosków, wynikających z interpretacji tych aktów;

8) przygotowywanie informacji dla Komendanta Głównego Policji o aktualnym stanie prawa dotyczącego Policji.

7. Zespół Informacji i Dokumentacji Prawnej:

1) redagowanie i składanie za pomocą specjalistycznego oprogramowania elektronicznej formy Dziennika Urzędowego Komendy Głównej Policji;

2) ewidencjonowanie aktów prawnych Komendanta Głównego Policji;

3) prowadzenie bazy aktów własnych;

4) gromadzenie i udostępnianie zbiorów aktów prawnych, orzecznictwa i informacji o literaturze prawniczej;

5) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych Policji oraz policjantom i pracownikom Policji informacji o aktualnym stanie i zakresie obowiązywania aktów prawnych dotyczących Policji;

6) redagowanie i wydawanie „Biuletynu Prawnego” KGP;

7) opracowywanie okresowych wykazów obowiązujących aktów prawnych Komendanta Głównego Policji;

8) nadzorowanie oraz koordynowanie informacji i dokumentacji prawnej w jednostkach organizacyjnych Policji;

9) opracowanie i aktualizowanie procedur alarmowania policjantów i pracowników biura;

10) obsługa kancelaryjno-biurowa, administracyjno-gospodarcza, organizacyjno-kadrowa i szkoleniowa biura, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP;

11) planowanie potrzeb wyposażenia biura w sprzęt informatyczny oraz udzielanie wsparcia technicznego policjantom i pracownikom biura w jego eksploatacji;

12) koordynowanie procesu archiwizacji w biurze.

Załącznik 4. [Zadania komórek organizacyjnych BŁiI KGP]

Załącznik nr 4

Zadania komórek organizacyjnych BŁiI KGP

1. Wydział Projektowania Systemów Informatycznych:

1) określanie kierunków rozwoju, założeń i zadań inwestycyjnych w zakresie wdrażania w Policji nowych technologii informatycznych;

2) identyfikowanie i analizowanie potrzeb Policji, dotyczących budowy systemów informatycznych oraz wyposażenia jednostek organizacyjnych Policji w sprzęt informatyczny i oprogramowanie;

3) opracowywanie koncepcji, specyfikacji i wymagań technicznych rozwiązań informatycznych planowanych do wdrożenia w Policji;

4) opiniowanie, przy współudziale komórek organizacyjnych KGP i CLKP, koncepcji, założeń oraz studium wykonalności rozwiązań informatycznych planowanych do wdrożenia przez jednostki organizacyjne Policji;

5) opracowywanie projektów zasad organizacji i użytkowania systemów informatycznych Policji, w tym procedur, wytycznych, standardów oraz systemowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie informatyki;

6) opracowywanie zasad prowadzenia projektów informatycznych w sposób zapewniający osiągnięcie zamierzonych celów przedsięwzięcia w terminie, przy określonych kosztach i wymaganej jakości;

7) identyfikowanie nowych obszarów badawczych obejmujących bezpieczeństwo systemów informatycznych oraz ich implementowanie na potrzeby służb policyjnych.

2. Wydział Projektowania Infrastruktury Teleinformatycznej:

1) określanie zasad organizacji i użytkowania infrastruktury teleinformatycznej Policji, w tym procedur, standardów oraz systemowych rozwiązań organizacyjnych;

2) opracowywanie koncepcji rozwoju systemów teleinformatycznych Policji w zakresie infrastruktury teleinformatycznej;

3) określanie założeń inwestycyjnych, projektów rozbudowy i modernizacji w zakresie infrastruktury teleinformatycznej, w tym przedsięwzięć związanych z budową sieci LAN/MAN/WAN systemu łączności głosowej, wideo oraz kablowej infrastruktury telekomunikacyjnej;

4) określanie założeń i zadań inwestycyjnych, dotyczących dostaw urządzeń końcowych systemu teleinformatycznego oraz materiałów eksploatacyjnych;

5) analizowanie i identyfikowanie potrzeb, dotyczących modernizacji infrastruktury teleinformatycznej Policji;

6) nadzorowanie, koordynowanie, uzgadnianie projektów rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej realizowanych przez jednostki organizacyjne Policji;

7) określanie zaleceń standaryzacyjnych w zakresie infrastruktury teleinformatycznej dla jednostek organizacyjnych Policji oraz jednostek administracji państwowej, korzystających z infrastruktury teleinformatycznej Policji, ocena eksploatowanej oraz wdrażanej w Policji infrastruktury teleinformatycznej w celu zapewnienia zgodności i pełnej funkcjonalności wdrażanych rozwiązań;

8) opracowywanie i przygotowywanie opisu przedmiotu zamówienia projektów w zakresie właściwości biura;

9) realizowanie zadań wynikających z powierzenia Komendantowi Głównemu Policji wykonywania zadań operatora OST112;

10) identyfikowanie nowych obszarów badawczych w zakresie bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej oraz ich implementowanie na potrzeby służb policyjnych.

3. Wydział Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych:

1) planowanie, wdrażanie, nadzorowanie i koordynowanie rozwiązań bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych KGP i CLKP oraz określanie zaleceń standaryzacyjnych w tym zakresie dla jednostek terenowych Policji;

2) tworzenie, uzgadnianie, wdrażanie oraz właściwa modyfikacja w zakresie merytorycznym biura dokumentacji bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organizowanych, wdrażanych i eksploatowanych w biurze, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP i CLKP oraz jednostkami terenowymi Policji reprezentującymi użytkownika końcowego;

3) administrowanie urządzeniami sieciowymi LAN oraz systemami ochrony sieci, zainstalowanymi w podstawowych centrach przetwarzania danych BŁil KGP;

4) zapewnienie zgodności systemu zarządzania bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych, eksploatowanych w biurze z normą PN-ISO/IEC 27001:2007, w tym okresowe szacowanie ryzyka na podstawie przyjętych kryteriów;

5) projektowanie i koordynowanie bezpieczeństwa informacji w procesach ciągłości działania centralnych systemów teleinformatycznych;

6) administrowanie systemami ochrony kryptograficznej stosowanymi do ochrony informacji niejawnych przesyłanych w sieciach teleinformatycznych;

7) administrowanie centralnymi systemami autoryzacji i uwierzytelnienia, wystawianie certyfikatów dla uprawnionych użytkowników policyjnych i pozapolicyjnych systemów teleinformatycznych;

8) administrowanie i utrzymywanie dedykowanej infrastruktury dostępowej Policji na potrzeby współpracy z SIS i VIS we współpracy z administratorami sieci OST112;

9) prowadzenie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych biura na wniosek komórek organizacyjnych KGP i CLKP oraz jednostek terenowych Policji;

10) wykonywanie, pozostających we właściwości wydziału, zadań Centralnego Organu Technicznego Krajowego Systemu Informatycznego.

4. Wydział Realizacji Projektów Teleinformatycznych:

1) planowanie, organizowanie i monitorowanie działań związanych z realizowanymi projektami teleinformatycznymi;

2) uczestniczenie w pracach komisji przetargowej i przygotowywaniu projektów dokumentacji przetargowej w zakresie merytorycznym biura;

3) prowadzenie projektów teleinformatycznych będących w zakresie działania KGP;

4) realizacja umów zawartych przez biuro oraz nadzorowanie odbioru dostarczanych produktów i usług;

5) współpraca z Biurem Finansów KGP w opracowywaniu umów w sprawie udzielania zamówień publicznych;

6) sporządzanie sprawozdań i raportowanie stanu realizowanych w biurze przedsięwzięć teleinformatycznych;

7) prowadzenie biblioteki realizowanych projektów oraz przechowywanie dokumentacji projektowej wytworzonej w ramach prowadzonych projektów.

5. Wydział Utrzymania Systemów Informatycznych:

1) administrowanie i utrzymywanie centralnych systemów informatycznych Policji;

2) administrowanie dostępem do pozapolicyjnych systemów informatycznych;

3) administrowanie i eksploatacja zasobów informatycznych wykorzystywanych do gromadzenia oraz przetwarzania informacji;

4) wykonywanie, pozostających we właściwości wydziału, zadań Centralnego Organu Technicznego Krajowego Systemu Informatycznego;

5) utrzymywanie serwerowni na potrzeby hostingu i hotelingu usług dla Policji oraz innych jednostek administracji państwowej.

6. Wydział Utrzymania Infrastruktury Teleinformatycznej:

1) administrowanie i utrzymywanie infrastruktury teleinformatycznej, w tym sieci LAN/MAN/WAN oraz sieci kablowych;

2) administrowanie i utrzymywanie resortowych cyfrowych sieci telekomunikacyjnych zintegrowanych usługowo ISDN, rządowej ogólnopolskiej cyfrowej sieci telekomunikacyjnej zintegrowanej usługowo ISDN, systemu wideokonferencyjnego Policji oraz ogólnokrajowego systemu telefonicznego w standardzie VoIP oraz IP;

3) administrowanie i utrzymywanie miejskiej sieci teletransmisyjnej resortu spraw wewnętrznych;

4) administrowanie i utrzymywanie infrastruktury dostępowej na potrzeby współpracy z SIS i VIS w zakresie potrzeb podmiotów pozapolicyjnych;

5) administrowanie i utrzymywanie sieci OST112 w ramach zadań operatora OST112 oraz współpraca z podmiotami administracji publicznej w zakresie eksploatacji i utrzymania sieci OST112;

6) utrzymywanie oraz administrowanie środkami systemu bezpieczeństwa teleinformatycznego, zainstalowanymi w Centralnym Systemie Wymiany Ruchu sieci OST112 oraz w Centralnym Systemie Dostępowym.

7. Wydział Radiokomunikacji:

1) określanie zasad organizacji i użytkowania systemów radiokomunikacyjnych Policji;

2) określanie kierunków rozwoju, wdrażanie w komórkach organizacyjnych KGP i jednostkach organizacyjnych Policji procedur, standardów oraz systemowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie radiokomunikacji;

3) identyfikowanie i analizowanie potrzeb oraz opracowywanie koncepcji rozwoju systemów radiokomunikacyjnych w Policji;

4) nadzorowanie i uzgadnianie projektów budowy i rozbudowy policyjnych systemów radiowych;

5) gospodarowanie zasobami częstotliwości radiowych przyznanych Policji;

6) organizowanie, utrzymanie i obsługa łączności radiowej na potrzeby komórek organizacyjnych KGP;

7) przygotowywanie organizacyjne i funkcjonalne systemów radiokomunikacyjnych oraz opracowywanie dokumentacji w zakresie organizacji łączności radiowej na potrzeby operacji policyjnych i działań w sytuacjach kryzysowych.

8. Wydział Obsługi Końcowego Użytkownika:

1) obsługa użytkownika końcowego na zasadach wynikających z przyjętych w zawartych umowach zobowiązań, wynikających z właściwości merytorycznej wydziału;

2) konfigurowanie, naprawa, modernizacja i konserwacja sprzętu komputerowego, urządzeń peryferyjnych oraz sprzętu telefonii komórkowej i satelitarnej użytkowanych w komórkach organizacyjnych KGP i CLKP;

3) instalowanie i utrzymywanie w sprawności technicznej sprzętu abonenckiego, pracującego w sieci łączności policyjnej i rządowej na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, KGP, CLKP oraz naczelnych organów władzy i administracji RP na terenie miasta stołecznego Warszawy.

9. Wydział Poczty Specjalnej:

1) przyjmowanie, segregowanie, konwojowanie i wydawanie przesyłek zawierających informacje niejawne na wniosek uprawnionych podmiotów;

2) przyjmowanie, segregowanie, nadawanie, konwojowanie i wydawanie:

a) przesyłek jawnych na rzecz komórek organizacyjnych KGP oraz innych podmiotów na podstawie zawartych umów i porozumień,

b) dowodów rzeczowych stanowiących przedmiot badań w laboratoriach kryminalistycznych Policji;

3) przewóz dowodów osobistych i paszportów oraz pozostałych spersonalizowanych dokumentów z Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych do placówek poczty specjalnej w komendach wojewódzkich Policji;

4) konwojowanie wartości pieniężnych lub innego mienia wymagającego szczególnej ochrony na rzecz komórek organizacyjnych KGP i CLKP;

5) opracowywanie planu przewozu poczty specjalnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przy wykorzystaniu środków publicznego transportu zbiorowego oraz aktualizacja „Planu alternatywnego przewozu ładunku poczty specjalnej na trasach magistralnych i międzywojewódzkich z wykorzystaniem uruchamianych okresowo samochodów APS w sytuacjach wyjątkowych”.

10. Wydział Analityczno-Koordynacyjny:

1) koordynacja oraz sporządzanie w zakresie merytorycznym biura zbiorczych opracowań analitycznych, materiałów dotyczących funkcjonowania policyjnej teleinformatyki oraz sprawozdań z realizacji zadań biura, w tym z priorytetów ujętych w Planie Przedsięwzięć KGP;

2) koordynacja i opracowywanie materiałów sprawozdawczych dotyczących zakresu prowadzonej w biurze kontroli zarządczej oraz sporządzanie dokumentów na potrzeby przeprowadzanych w biurze audytów wewnętrznych;

3) obsługa podmiotów kontrolujących działalność biura w zakresie sporządzania odpowiedzi dotyczących zapytań organów kontrolnych;

4) organizowanie promocji biura, w tym prowadzenie podstrony internetowej;

5) prowadzenie spraw organizacyjno-etatowych biura, w tym współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP w sprawach wynikających ze stosunku służbowego i stosunku pracy, szkoleń, doskonalenia zawodowego oraz służbowych wyjazdów krajowych i zagranicznych policjantów i pracowników KGP;

6) obsługa kancelaryjno-biurowa, administracyjno-gospodarcza oraz transportowa biura.

11. Wydział Wsparcia Programistycznego:

1) analiza i ocena kierunków rozwoju informatyki oraz możliwości wykorzystania nowych narzędzi programistycznych w informatyce policyjnej;

2) wykonywanie prac programistycznych realizujących potrzeby i wymagania użytkowników końcowych zgodnie z kierunkami wyznaczonymi przez architektów rozwiązań programistycznych;

3) monitorowanie działań w zakresie prac realizowanych przez podmioty zewnętrzne w ramach zawartych umów;

4) zarządzanie ryzykiem i zmianą w projekcie oraz zapewnianie wymaganego poziomu jakości wytwarzanego produktu programistycznego;

5) projektowanie zmian i wyznaczanie kierunków modyfikacji systemów teleinformatycznych, spójnych z przyjętą w Policji strategią rozwoju;

6) tworzenie koncepcji rozwiązań w systemach centralnych administrowanych przez biuro;

7) zapewnianie spójności zmian w policyjnych systemach teleinformatycznych z oczekiwaniami użytkownika końcowego.

12. Sekcja do spraw Rozliczeń Finansowych i Rzeczowych Składników Majątku:

1) przygotowywanie planu rzeczowego i planu finansowo-rzeczowego biura na podstawie potrzeb zgłaszanych przez właściwe wydziały merytoryczne biura oraz wniosków o ich korekty w ramach przyznanego dla biura limitu finansowego;

2) analiza wydatków budżetowych i wydatków z innych źródeł finansowych przydzielonych na potrzeby biura oraz bieżąca kontrola wykorzystania limitu finansowego biura;

3) rozliczanie wydatków ponoszonych przez oficerów łącznikowych Policji na zakupy i usługi będące w dyspozycji biura;

4) sporządzanie sprawozdań finansowych dotyczących realizowanych przedsięwzięć;

5) koordynacja obiegu dokumentów księgowych w biurze;

6) prowadzenie rejestrów: faktur, not księgowych oraz dostaw, usług i robót budowlanych, których wartość nie przekracza kwoty, od której uzależniony jest obowiązek stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych;

7) prowadzenie wykazu umów zawieranych przez kierownictwo biura oraz wykazu zabezpieczeń należytego wykonania umów oraz rękojmi;

8) wyliczanie kwotowe kar umownych na podstawie informacji otrzymywanych z właściwych wydziałów merytorycznych biura o liczbie dni lub godzin opóźnienia w realizacji umowy lub zobowiązań gwarancyjnych;

9) prowadzenie ewidencji głównej szczegółowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej przekraczającej 3.500 zł podlegających merytorycznej kompetencji Dyrektora Bil KGP;

10) sporządzanie protokołów szkód ujawnionych w wyniku inwentaryzacji oraz szkód w mieniu Skarbu Państwa, znajdującym się w dyspozycji biura w zakresie środków trwałych;

11) prowadzenie ewidencji sprzętu i materiałów łączności i informatyki pozostających w magazynie BLP KGP.

Uzasadnienie

Proponowane zmiany zarządzenia nr 749 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP Nr 6, poz. 20, z późn. zm.), zwanego dalej „zarządzeniem”, ukierunkowane są na podniesienie sprawności i efektywności realizowanych przez Komendę Główną Policji zadań.

Zmiana struktury organizacyjnej w Biurze Spraw Wewnętrznych KGP, polegająca na likwidacji komórek organizacyjnych w randze zarządów, stanowi kontynuację zmian, rozpoczętych w II połowie 2010 r. Ocena dotychczasowych zmian pokazuje wiele uzyskanych pozytywnych skutków, w tym głównie poprawę komunikacji w komórkach organizacyjnych biura i uproszczenie procesu decyzyjnego. Dlatego zasadne jest wyeliminowanie pośrednich szczebli kierowania, a tym samym zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych. Z uwagi na specyfikę zorganizowania Policji w województwie mazowieckim, w tym na obszarze działania Komendanta Stołecznego Policji, a także samej Komendy Głównej Policji niezbędne jest utworzenie Zarządu w Warszawie. Zmiana brzmienia zadania biura, dotycząca podejmowania przedsięwzięć zapobiegających przestępczości w Policji (wyrazem „podejmowanie” zastąpiono wyraz „koordynowanie”) ma charakter dostosowawczy. Zaproponowane brzmienie w pełni odzwierciedla faktycznie realizowane zadanie w biurze, które ma charakter stricte wykonawczy. Zmiany nazewnictwa dotychczasowych Wydziałów I–II na: Wydział Analiz i Nadzoru oraz Wydział Ogólny mają na celu oddanie charakteru realizowanych zadań. Utworzenie drugiego stanowiska zastępcy dyrektora znacznie usprawni kierowanie biurem z uwagi na wagę realizowanych zadań oraz jego stan etatowy.

Obecnie trwający proces dynamicznej ewolucji obszarów międzynarodowej pozaoperacyjnej współpracy Policji rodzi potrzebę modyfikacji faktycznie realizowanych zadań i wprowadzenie zmian organizacyjnych w strukturze Wydziału Współpracy Pozaoperacyjnej Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP. Stale rosnąca w ostatnich latach liczba i różnorodność form kooperacji organów ścigania w Unii Europejskiej i z państwami trzecimi generuje rozwój prawodawstwa oraz nieodzowność terminowej implementacji nowych regulacji prawa UE do polskiego prawa krajowego. Wymogi stawiane przed Policją przez instytucje i gremia międzynarodowe stwarzają potrzebę istnienia komórki organizacyjnej o strukturze zapewniającej profesjonalne wykonywanie tych zadań. W wyniku dokonanego nowego podziału zadań BMWP KGP Sekcja Całodobowej Obsługi Międzynarodowego Przepływu Informacji została włączona do Wydziału Koordynacji Międzynarodowej Wymiany Informacji. W strukturze tego wydziału utworzono również nową komórkę organizacyjną – Sekcję Obsługi Punktów Kontaktowych.

Zmiany zachodzące w procesie międzynarodowego obrotu informacjami, m.in. wdrażanie decyzji Rady 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, w szczególności w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej, oraz decyzji Rady 2008/616/WSiSW dotyczącej wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej oraz innych inicjatyw wymuszających tworzenie krajowych punktów kontaktowych i obsługi przepływającej przez nie korespondencji, powodują konieczność zmiany struktury organizacyjnej pionu operacyjnego Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP w celu umożliwienia sprawnej realizacji zadań.

Zadania Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP rozszerzono o pełnienie funkcji punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 decyzji Rady 2008/616/WSiSW w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str.12). Podejmowanie i koordynowanie działań z tego obszaru, w ramach pozyskanych informacji, przypisano do właściwości Głównego Sztabu Policji KGP.

Wprowadzenie nazwy „Jednostka Krajowa Europolu” związane jest z koniecznością dostosowania stosowanego nazewnictwa do obowiązujących w tym zakresie przepisów uchwały nr 28 Rady Ministrów z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie wyznaczenia Jednostki Krajowej Europolu (M.P. poz. 156). Pozostałe zmiany obejmujące zadania poszczególnych komórek organizacyjnych BMWP KGP są niezbędne z uwagi na dostosowanie ich do nowej struktury biura.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 205, poz. 1203) do zadań Dyrektora Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP jako koordynatora do spraw weteranów Policji należy m. in. wydawanie zaświadczeń stanowiących podstawę do ubiegania się o przyznanie statusu weterana.

Uchylenie zadań wykonywanych przez Wydział Operacyjny Głównego Sztabu Policji KGP, a związanych z przygotowaniem i realizacją prewencyjnego zabezpieczenia Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012 oraz zabezpieczeniem spotkań i uroczystości w trakcie sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w 2011 r., wynika z zakończenia realizowanych przedsięwzięć. Do właściwości merytorycznej Wydziału Operacyjnego przypisano realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, a w miejsce dotychczasowej Sekcji Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych utworzono komórkę organizacyjną – Sekcję Przygotowań Obronnych Policji, określając jednocześnie nowy zakres realizowanych w niej zadań.

Zadania określone w przepisach o radcach prawnych realizowane były dotychczas w Komendzie Głównej Policji nie tylko przez Biuro Prawne, lecz także przez Gabinet Komendanta Głównego Policji, Biuro Kadr i Szkolenia, Biuro Ochrony Informacji Niejawnych, Biuro Finansów, Biuro Logistyki Policji oraz Biuro Łączności i Informatyki. Analiza w przedmiotowym obszarze wykazała, iż takie rozproszenie zadań wpływa niekorzystnie na efekty ich realizacji. Pełna koordynacja i skuteczny nadzór nad tym obszarem są szczególnie ważne ze względu na stawiane przed Biurem Prawnym zadania. Przed zmianą struktury organizacyjnej Biura Prawnego z zadań Wydziału Pomocy Prawnej wyłączona była obsługa prawna komórek organizacyjnych KGP, które posiadały własną obsługę prawną. Po zmianie struktury organizacyjnej Biuro Prawne zapewni obsługę prawną wszystkim komórkom organizacyjnym KGP. Zmiany struktury Biura Prawnego KGP dotyczą również przekształcenia Wydziału Pomocy Prawnej i Wydziału Informacji i Dokumentacji Prawnej odpowiednio w 3 Zespoły Pomocy Prawnej obsługujące komórki organizacyjne KGP oraz Zespół Informacji i Dokumentacji Prawnej. Takie zorganizowanie przyczyni się do szybszego i bardziej profesjonalnego załatwiania spraw. Ponadto, skupienie w jednej komórce organizacyjnej zadań z zakresu obsługi prawnej pozwala na ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych w biurze, tj. wyłączenie jednego stanowiska zastępcy dyrektora.

Poszerzenie zakresu zadań Biura Kadr i Szkolenia KGP o opiniowanie i koordynowanie procesu opiniowania regulaminów organizacyjnych jednostek zmilitaryzowanych Policji wynika z konieczności dostosowania treści przepisów do faktycznie realizowanych w biurze zadań.

Zmiana struktury organizacyjnej Biura Finansów KGP, polegająca na zmianie nazwy dotychczasowego Wydziału Rachunkowości na Wydział Rachunkowości Budżetowej i Analiz Finansowych wynika z poszerzenia zakresu zadań wydziału o funkcjonalność zarządzania przez zadania (cele) odzwierciedlone w rocznym budżetowaniu zadaniowym oraz Wieloletnim Planie Finansowym Państwa, a także zarządzaniu przez priorytety Komendanta Głównego Policji. Pozostałe zmiany mają charakter aktualizująco-porządkowy i wynikają z konieczności dostosowania przepisów regulaminu do aktualnej działalności biura.

Utworzenie w strukturze Biura Łączności i Informatyki KGP nowej komórki organizacyjnej – Wydziału Radiokomunikacji wynika z konieczności skupienia w jednej komórce biura wszystkich zadań związanych z szeroko pojętą łącznością radiotelefoniczną w Policji.

Zadania BŁil KGP dotyczące radiokomunikacji realizowane były przez Wydział Projektowania Infrastruktury Teleinformatycznej, Wydział Obsługi Końcowego Użytkownika, Wydział Realizacji Projektów Teleinformatycznych oraz Jednoosobowe Stanowisko do spraw Koordynacji Przedsięwzięć Teleinformatycznych. Analiza struktury zadaniowej w przedmiotowym obszarze wykazała, iż takie rozproszenie zadań wpływa niekorzystnie na efekty ich realizacji, zasadne jest więc skupienie tych zadań w jednym miejscu wraz z określeniem odpowiedniego ich nadzoru i koordynacji.

Rozwój technologii teleinformatycznych wykorzystywanych przez Policję w połączeniu ze specyfiką organizacji pracy tej formacji sprawia, że aktualnie wykorzystywane analogowe systemy łączności radiowej nie są w stanie spełnić stawianych przed nimi wymagań. Konieczna jest szybka budowa nowego systemu, dostosowanego do aktualnych potrzeb, obejmującego m. in. transmisję danych i realizację połączeń głosowych.

W związku z przeniesieniem dotychczasowych zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Koordynacji Przedsięwzięć Teleinformatycznych do zakresu merytorycznego Wydziału Radiokomunikacji zasadne jest zlikwidowanie ww. komórki organizacyjnej biura.

Z Zespołu Wsparcia Programistycznego utworzono Wydział Wsparcia Programistycznego BŁil KGP. Do zadań tej komórki organizacyjnej należy min. analiza i ocena kierunków rozwoju informatyki oraz możliwości wykorzystania nowych narzędzi programistycznych w informatyce policyjnej, wykonywanie prac programistycznych na potrzeby i zgodnie z wymaganiami użytkowników końcowych oraz z kierunkami wyznaczonymi przez architektów rozwiązań programistycznych. Z uwagi na zdecydowanie szerszy obecny obszar zadań zespołu w stosunku do pierwotnych założeń, a także planowane rozszerzanie zakresu realizacji przez ww. komórkę zadań programistycznych, których efekty oddziałują na funkcjonowanie całej Policji, właściwa jest zmiana rangi tej komórki organizacyjnej biura.

Z Wydziału Analiz i Obsługi BŁil KGP wyłączono Sekcję Nadzoru i Rozliczeń Finansowych oraz Zespół do spraw Rzeczowych Składników Majątku, przekształcając te komórki w jedną oddzielną komórkę organizacyjną biura, podległą bezpośrednio Dyrektorowi BŁil KGP. Celem powyższej zmiany jest usprawnienie realizacji zadań Biura Łączności i Informatyki KGP m.in. w zakresie obsługi finansowej i ewidencyjnej, w tym bezpośredniego nadzoru finansowego dyrektora biura nad prowadzonymi projektami teleinformatycznymi. Zmiana nazwy „Wydział Analiz i Obsługi” na „Wydział Analityczno-Koordynacyjny” wynika z określenia nowych zadań dla tej komórki organizacyjnej w związku z wydzieleniem wskazanych wyżej komórek organizacyjnych. Określenie nowego brzmienia zadania BŁil KGP „realizacja zadań wynikających z powierzenia Komendantowi Głównemu Policji wykonywania zadań operatora Ogólnopolskiej Sieci Teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112, zwanego dalej „OST112”, oraz wdrożenie i utrzymywanie ogólnokrajowego systemu telefonii IP na platformie sprzętowej sieci „OST112”, wynika z konieczności dostosowania treści przepisów do faktycznie realizowanych w biurze zadań.

Zmiany w zadaniach Biura Ochrony Informacji Niejawnych KGP mają na celu dostosowanie przepisów do faktycznie realizowanych zadań odnoszących się do ochrony informacji niejawnych, wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).

Zadanie BOIN KGP w postaci „kontrolowania przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w jednostkach organizacyjnych Policji” wynika z przepisu art. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092). Kontrola ta jest instrumentem nadzoru Komendanta Głównego Policji jako centralnego organu administracji rządowej nad wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Policji. Dotychczas kontrola ta prowadzona była na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.) i wydanego na tej podstawie zarządzenia nr 11 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 7, poz. 29, z późn. zm.). Podstawa prawna do wydania zarządzenia została uchylona (art. 64 ustawy o kontroli w administracji rządowej).

Mając na uwadze zasięg wprowadzonych zmian, opracowano nowe załączniki dla Biura Spraw Wewnętrznych KGP, Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP, Biura Prawnego KGP oraz dla Biura Łączności i Informatyki KGP.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które zarządzenie oddziałuje.

Wejście w życie projektowanego zarządzenia będzie oddziaływać na funkcjonowanie Komendy Głównej Policji głównie w obszarach: współpracy międzynarodowej, problematyki antykorupcyjnej, obsługi prawnej, zarządzania kryzysowego i spraw obronnych, łączności i informatyki oraz ochrony informacji niejawnych.

2. Konsultacje społeczne.

Projekt zarządzenia nie podlega konsultacjom społecznym, bowiem jest wewnętrznym aktem normatywnym.

3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Wejście w życie zarządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.

Wejście w życie zarządzenia nie spowoduje skutków związanych z rynkiem pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wejście w życie zarządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.

Wejście w życie zarządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.

Zakres spraw regulowanych projektowanym zarządzeniem nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-10-31
  • Data wejścia w życie: 2012-12-01
  • Data obowiązywania: 2012-12-01
  • Dokument traci ważność: 2013-04-17

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA