REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 65

ZARZĄDZENIE NR 23
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 24 września 2014 r.

w sprawie metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687, ze zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Zarządzenie określa:

1) formy organizacyjne działań policyjnych stosowane w trakcie realizacji zadań związanych z obsługą zdarzeń kryzysowych oraz podczas wykonywania zadań obronnych Policji;

2) kompetencje policjantów dowodzących działaniami policyjnymi;

3) tryb tworzenia sztabów na potrzeby działań policyjnych i ich zadania;

4) zasady opracowywania planów dowódców działań policyjnych.

2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, a przepisy dotyczące komendantów powiatowych Policji – do komendantów miejskich i rejonowych Policji.

§ 2.

1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) dowodzenie – ukierunkowana działalność dowódcy, realizowana w ramach działań policyjnych, zapewniająca wysoką zdolność sił i środków Policji do osiągnięcia celu tych działań oraz charakteryzująca się szczególnie sprawnym, jednoosobowym podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności, precyzyjnym rozdziałem i kontrolą przebiegu czynności;

2) dowódca akcji – komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy Policji, ich zastępcy lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia;

3) zastępca dowódcy akcji – zastępca komendanta wojewódzkiego Policji, komendant powiatowy Policji, ich zastępcy lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia – zastępujący dowódcę akcji podczas jego nieobecności;

4) dowódca operacji – Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji lub ich zastępcy;

5) zastępca dowódcy operacji – zastępcy Komendanta Głównego Policji, komendant wojewódzki Policji, jego zastępca lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia – zastępujący dowódcę operacji podczas jego nieobecności;

6) zastępca dowódcy do spraw taktyki działań – zastępca dowódcy akcji lub operacji – dowódca oddziału prewencji Policji, samodzielnego pododdziału prewencji Policji, kompanii prewencji Policji, nieetatowego oddziału, pododdziału prewencji Policji lub ich zastępcy;

7) dowódca podoperacji antyterrorystycznej – dowódca lub kierownik jednostki Policji lub komórki antyterrorystycznej, ich zastępcy lub wyznaczony przez jedną z tych osób oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia działaniami antyterrorystycznymi;

8) sztab – ogniwo pomocnicze dowódcy, utworzone decyzją o zarządzeniu akcji lub operacji przez właściwego kierownika jednostki Policji w celu wspomagania dowodzenia;

9) szef sztabu – kierownik komórki organizacyjnej realizującej zadania sztabowe lub jego zastępca, a w przypadku ich nieobecności wyznaczony policjant posiadający przeszkolenie w zakresie sztabowym;

10) plan działania dowódcy – dokument określający cele i organizację działań policyjnych, rodzaj i sposób wykonywania szczegółowych zadań, użyte lub wykorzystane do działań siły i środki Policji oraz określający podległość służbową oraz zasady współdziałania i koordynacji w trakcie działań;

11) zdarzenie kryzysowe – zdarzenie spowodowane bezprawnymi zamachami mogącymi sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli przez podmiot odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu zdarzenia albo eskalacji zagrożenia w stopniu wymagającym użycia do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego policjantów zorganizowanych w oddziały lub pododdziały zwarte;

12) interwencja – niezwłoczne włączenie się policjanta lub policjantów w tok zdarzenia będącego przestępstwem, wykroczeniem, zagrożeniem lub innym faktem istotnym dla stanu porządku i bezpieczeństwa publicznego, zmierzające do ustalenia charakteru, rodzaju i okoliczności powstałego zdarzenia oraz przedsięwzięć ukierunkowanych na przywrócenie naruszonego porządku i bezpieczeństwa publicznego;

13) zabezpieczenie prewencyjne – zespół przedsięwzięć organizacyjnych na poziomie interwencyjnym podejmowanych w celu niedopuszczenia do wystąpienia zdarzeń naruszających normy prawne w sytuacji kiedy z analizy zagrożeń wynika, że ich wystąpienie jest możliwe bądź istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia kryzysowego;

14) akcja policyjna – zwana dalej „akcją” – zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w celu zapobieżenia lub likwidacji zdarzenia kryzysowego, a z jego rodzaju i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznych działań przy użyciu lub wykorzystaniu sił i środków pozostających aktualnie w dyspozycji jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego;

15) operacja policyjna – zwana dalej „operacją” – zespół przedsięwzięć organizacyjnych, taktycznych i materiałowo-technicznych podejmowanych w celu zapobieżenia lub likwidacji zdarzenia kryzysowego, w przypadku gdy obejmuje ono swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy powiatowej lub wojewódzkiej Policji albo w sytuacji prowadzenia działań przedłużających się w czasie lub do prowadzenia których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub jednostek lub komórek antyterrorystycznych Policji spoza potencjału jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego komendy wojewódzkiej Policji.

2. Przepisów ust. 1 pkt 2–5 nie stosuje się do realizacji zadań przypisanych służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.

3. Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio w odniesieniu do zdarzeń spowodowanych klęskami żywiołowymi lub awariami technicznymi, w zakresie działań Policji mających na celu przeciwdziałanie bezprawnym zamachom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia.

§ 3.

Określa się następujący katalog zdarzeń kryzysowych w rozumieniu zarządzenia:

1) imprezy masowe o podwyższonym ryzyku oraz przemieszczanie się ich uczestników;

2) zgromadzenia, w związku z organizacją których na podstawie analizy zagrożeń może dojść do zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;

3) blokady dróg oraz okupacje obiektów;

4) zorganizowane działania pościgowe;

5) przestępstwa o charakterze terrorystycznym w rozumieniu art. 115 § 20 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.

– Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.2));

6) zbiorowe naruszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego;

7) inne sytuacje mogące spowodować zagrożenie życia i zdrowia ludzi lub mienia, a także dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, charakteryzujące się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia, do przeciwdziałania lub likwidacji których niezbędne jest skierowanie zwiększonej liczby policjantów, w tym zorganizowanych w oddziały lub pododdziały zwarte Policji albo jednostki lub komórki antyterrorystyczne.

§ 4.

Ustala się następujące formy organizacyjne działań policyjnych:

1) interwencje;

2) zabezpieczenie prewencyjne;

3) akcje;

4) operacje.

§ 5.

1. W przypadku zaistnienia zdarzenia kryzysowego lub w sytuacji istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia takiego zdarzenia, bezpośrednio w rejonie takiego zdarzenia podejmuje się interwencję przy użyciu lub wykorzystaniu sił i środków znajdujących się aktualnie w dyspozycji dyżurnego właściwej terytorialnie jednostki Policji.

2. Do dowodzenia interwencją uprawnieni są w kolejności:

1) policjant, który przybył na miejsce zdarzenia jako pierwszy;

2) dowódca patrolu lub policjant wyznaczony przez dyżurnego lub kierownika jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego.

3. Do dowodzenia zabezpieczeniem prewencyjnym uprawniony jest kierownik jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub wyznaczony przez niego policjant.

§ 6.

1. W przypadku zaistnienia zdarzenia kryzysowego, a z jego rodzaju i towarzyszących okoliczności wynika, że nie jest możliwe podjęcie skutecznej interwencji przy użyciu lub wykorzystaniu dostępnych sił i środków, podejmuje się akcję zarządzaną przez komendanta wojewódzkiego Policji, komendanta powiatowego Policji, ich zastępców.

2. Dowodzenie akcją w szczególności polega na:

1) ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;

2) określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;

3) określeniu zadań i organizacji sztabu dowódcy akcji, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;

4) zorganizowaniu stacjonarnego lub ruchomego stanowiska dowodzenia;

5) zorganizowaniu łączności na potrzeby dowodzenia, współdziałania i alarmowania;

6) wyznaczeniu zadań dla policjantów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych elementów akcji oraz koordynowaniu i kontrolowaniu przebiegu akcji;

7) wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu akcji;

8) współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;

9) przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.

3. Do dowodzenia akcją uprawnieni są w kolejności:

1) komendant wojewódzki Policji właściwy terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub jego zastępcy;

2) komendant powiatowy Policji właściwy terytorialnie dla miejsca zdarzenia kryzysowego lub jego zastępcy;

3) wyznaczony przez komendanta wojewódzkiego lub powiatowego Policji oficer Policji posiadający przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia.

4. Zarządzenie akcji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, określającej w szczególności:

1) cel akcji;

2) dowódcę akcji, jego zastępcę, zastępcę dowódcy akcji do spraw taktyki działań oraz ich podstawowe zadania;

3) szefa sztabu dowódcy akcji;

4) sztab dowódcy akcji;

5) ewentualne przekazanie kompetencji dowódcy akcji do podjęcia decyzji i wydania polecenia w zakresie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez oddziały i pododdziały zwarte Policji.

5. Dopuszcza się podział akcji na odcinki związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego akcji, a odcinka na pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.

§ 7.

1. Komendant Główny Policji zarządza operację, gdy zdarzenie kryzysowe obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy wojewódzkiej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia oraz podczas działań na terenie właściwej komendy wojewódzkiej Policji, przedłużających się w czasie lub do prowadzenia, których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub jednostek lub komórek antyterrorystycznych spoza potencjału właściwej komendy wojewódzkiej Policji oraz w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

2. Komendant wojewódzki Policji zarządza operację, gdy zdarzenie kryzysowe obejmuje swoim zasięgiem obszar więcej niż jednej komendy powiatowej Policji lub istnieje duże prawdopodobieństwo takiego zagrożenia albo podczas działań na terenie właściwej komendy powiatowej Policji, przedłużających się w czasie lub do prowadzenia, których niezbędne jest wsparcie siłami oddziałów, pododdziałów prewencji Policji lub jednostek lub komórek antyterrorystycznych Policji spoza potencjału właściwej komendy wojewódzkiej Policji.

3. W ramach jednej operacji można prowadzić podoperacje związane z różnymi zdarzeniami, jeżeli są one jednocześnie ukierunkowane na realizację celu głównego operacji. W ramach podoperacji dopuszcza się podział na odcinki ukierunkowane na realizację celu podoperacji oraz pododcinki ukierunkowane na realizację celu odcinka.

4. W ramach operacji zarządzonej w związku z prawdopodobieństwem zaistnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub zaistnieniem takiego zdarzenia prowadzi się podoperację antyterrorystyczną.

5. Zabezpieczenie przejazdów uczestników imprez masowych może być realizowane w formie operacji.

6. Dowodzenie operacją w szczególności polega na:

1) ocenie zagrożenia poprzez ustalenie jego rodzaju i przewidywanego rozwoju;

2) określeniu oraz koncentracji sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia;

3) określeniu zadań i organizacji sztabu dowódcy operacji, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;

4) zorganizowaniu systemów łączności i obiegu informacji;

5) wyznaczeniu dowódców podoperacji i określeniu ich zadań;

6) koordynowaniu przygotowania zaplecza logistycznego, medycznego i technicznego;

7) nadzorowaniu i koordynowaniu przebiegu operacji zgodnie z planem działania dowódcy;

8) wyznaczeniu policjanta uprawnionego do kontaktów ze środkami masowego przekazu w zakresie przebiegu operacji;

9) współdziałaniu ze służbami specjalistycznymi i instytucjami właściwymi dla rodzaju zdarzenia oraz z właściwymi terytorialnie organami administracji publicznej;

10) przygotowywaniu i przekazywaniu właściwemu przełożonemu meldunków o sytuacji i realizowanych działaniach.

7. W sytuacji podziału operacji na podoperacje na dowódcę podoperacji wyznacza się oficera Policji posiadającego przeszkolenie, predyspozycje i doświadczenie w zakresie dowodzenia.

8. W sytuacji podziału podoperacji na odcinki i pododcinki na dowódcę wyznacza się policjanta posiadającego predyspozycje i doświadczenie w dowodzeniu.

9. Przepis ust. 8 ma odpowiednio zastosowanie przy podziale akcji na odcinki i pododcinki.

10. Zarządzenie operacji następuje na podstawie pisemnej decyzji komendanta, o którym mowa w ust. 1 i 2, określającej w szczególności:

1) cel operacji;

2) dowódcę operacji, jego zastępcę, zastępcę dowódcy operacji do spraw taktyki działań oraz ich podstawowe zadania;

3) szefa sztabu dowódcy operacji;

4) sztab dowódcy operacji;

5) ewentualne przekazanie kompetencji dowódcy operacji do podjęcia decyzji i wydania polecenia w zakresie użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez oddziały i pododdziały zwarte Policji;

6) polecenia podległym kierownikom jednostek i komórek organizacyjnych w zakresie realizacji zadań na potrzeby operacji określonych przez dowódcę operacji.

§ 8.

1. Sztab powoływany jest na czas prowadzenia działań policyjnych, o których mowa w § 4 pkt 3 i 4.

2. Powołanie sztabu polega na rozbudowie organizacyjnej istniejącego etatowego sztabu jednostki organizacyjnej Policji o dodatkowe zespoły (stanowiska) specjalistów ze służby kryminalnej, prewencyjnej i wspomagającej na potrzeby konkretnych działań.

3. Liczba osób wyznaczonych do pracy w sztabie powinna zapewniać ciągłość realizacji zadań w czasie prowadzenia długotrwałych działań.

4. W przypadku organizowania sztabu na potrzeby działań prowadzonych na obszarze komendy powiatowej Policji, w której nie funkcjonuje wyodrębniona etatowa komórka sztabowa, sztab organizowany jest na bazie komórki prewencyjnej właściwej jednostki Policji.

5. Zadania i organizację sztabu określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 9.

1. Operacja jest realizowana według planu działania dowódcy operacji.

2. Podstawą przygotowania planu działania dowódcy operacji może być wcześniej sformułowana koncepcja, zatwierdzana przez przełożonego dowódcy operacji, której podstawowe elementy określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

3. Plan działania dowódcy operacji, przygotowany przez szefa sztabu dowódcy operacji, zatwierdzany jest przez dowódcę operacji.

4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do akcji.

§ 10.

1. Plan działania dowódcy operacji zawiera w szczególności:

1) ogólną charakterystykę zagrożeń, w tym ocenę sytuacji i prognozę jej rozwoju, dokonaną na podstawie wszelkich dostępnych informacji, wiedzy i doświadczenia;

2) podstawę prawną;

3) cel działań – określenie pożądanego stanu do osiągnięcia w wyniku działań sił policyjnych;

4) siły i środki operacji;

5) organizację dowodzenia i współdziałania (wobec sił policyjnych i podmiotów pozapolicyjnych uczestniczących w działaniach):

a) siły i środki podoperacji,

b) zadania dla podległych sił;

6) przewidywane warianty działań – określenie sposobów postępowania zmierzających do uzyskania zakładanego celu działania;

7) rodzaj i zakres użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego;

8) organizację łączności;

9) umundurowanie i wyposażenie do działań;

10) organizację zabezpieczenia logistycznego działań, w tym wyposażenie w sprzęt i technikę policyjną, umundurowanie, transport, zabezpieczenie bytowe, opieka medyczna, uzupełnianie potrzeb;

11) postanowienia końcowe, w tym:

a) czas, miejsce odpraw, osoby odpowiedzialne,

b) termin pełnej gotowości do działań,

c) termin gotowości rozpoczęcia podoperacji,

d) współpraca ze środkami masowego przekazu,

e) wyznaczenie w zależności od potrzeb osoby do ustalenia ewentualnych szkód w mieniu Policji.

2. Załączniki do planu działania mogą stanowić:

1) plan graficzny przewidywanych i prowadzonych działań (na planach i mapach, przy wykorzystaniu obowiązujących znaków umówionych);

2) dokumenty uzupełniające plan, wynikające ze zmiany sytuacji, uzyskania nowych informacji, które w sposób istotny mogą wpłynąć na sposób realizacji zadań i przebieg działań;

3) elementy uzupełniające, które nie znalazły się w planie działania;

4) przepisy związane z prowadzoną operacją.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do akcji.

§ 11.

1. Realizacja akcji i operacji w przypadku nagle zaistniałego zdarzenia kryzysowego uniemożliwiającego przygotowanie działań, polega na:

1) rozpoczęciu działań na podstawie ustnej decyzji właściwego kierownika jednostki organizacyjnej Policji – niezwłocznie potwierdzonej pisemnie;

2) prowadzeniu działań na podstawie planu działania dowódcy akcji lub operacji, dostosowanego do charakteru zdarzenia kryzysowego i opracowanego według zasad określonych w § 9 z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku braku możliwości opracowania planu działania dowódcy akcji lub operacji prowadzenie działań może nastąpić na rozkaz dowódcy akcji lub operacji.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 dowódca akcji lub operacji dokumentuje przebieg działań w dzienniku działań.

4. Plan, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być ograniczony do elementów gwarantujących osiągnięcie celu akcji lub operacji.

§ 12.

1. W celu koordynacji działań i przepływu informacji związanych z realizacją zadań podczas prowadzonych akcji i operacji policyjnych na terenie województwa, decyzją komendanta wojewódzkiego Policji, można tworzyć Centrum Operacyjne Komendanta Wojewódzkiego Policji.

2. Do zadań Centrum Operacyjnego Komendanta Wojewódzkiego Policji w szczególności należy:

1) systematyczne analizowanie uzyskiwanych informacji o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz aktualizowanie danych o siłach i środkach policyjnych wykorzystywanych do działań;

2) ocena sytuacji i kalkulacja sił niezbędnych do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;

3) przyjmowanie meldunków o wydarzeniach, realizowanych przedsięwzięciach i podjętych decyzjach;

4) weryfikacja zapotrzebowań na siły i środki zgłaszanych przez komendy powiatowe Policji;

5) zapewnienie właściwego obiegu informacji;

6) przekazywanie właściwym adresatom do wykonania decyzji podjętych przez komendanta wojewódzkiego Policji bądź jego zastępców;

7) współdziałanie z innymi zaangażowanymi instytucjami pozapolicyjnymi;

8) prowadzenie dokumentacji rejestrującej przebieg działań.

§ 13.

W celu koordynacji działań związanych z przygotowaniem i realizacją zadań w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego Komenda Główna Policji oraz właściwe terytorialnie komendy wojewódzkie Policji mogą opracowywać plany przedsięwzięć.

§ 14.

Ilekroć w treści zarządzenia nr 24 Komendanta Głównego Policji z dnia 10 listopada 1998 r. w sprawie realizacji przez Policję zadań w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych (Dz. Urz. KGP z 1999 r. Nr 7, poz. 36 oraz z 2001 r. Nr 1, poz. 2) jest mowa o „sztabie kryzysowym”, należy przez to rozumieć „sztab” w rozumieniu przepisów niniejszego zarządzenia.

§ 15.

Traci moc zarządzenie nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz. Urz. KGP Nr 5, poz. 49).

§ 16.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Komendant Główny Policji
z up. I Zastępca Komendanta Głównego Policji

nadinsp. Krzysztof Gajewski

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529, z 2013 r. poz. 628, 675, 1351, 1635 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 24, 486, 502, 538, 616, 1055 i 1199. Tekst jednolity nie uwzględnia zmian ogłoszonych w Dz. U. z 2011 r. Nr 217, poz. 1280, Nr 230, poz. 1371.

2) Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64, poz. 729, Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027, Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz. 1935, Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 243, poz. 2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz. 1479, Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592, Nr 226, poz. 1648, z 2007 r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859, Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560, Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080, Nr 214, poz. 1344, z 2009 r. Nr 62, poz. 504, Nr 63, poz. 533, Nr 166 poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474, Nr 201, poz. 1540, Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 40, poz. 227 i 229, Nr 98, poz. 625 i poz. 626, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 152, poz. 1018 i 1021, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474, Nr 240, poz. 1602, z 2011 r. Nr 17, poz. 78, Nr 24, poz. 130, Nr 39, poz. 202, Nr 48, poz. 245, Nr 72, poz. 381, Nr 94, poz. 549, Nr 117, poz. 678, Nr 129, poz. 734, Nr 133, poz. 767, Nr 160, poz. 964, Nr 191, poz. 1135, Nr 217, poz. 1280, Nr 233, poz. 1381, Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. poz. 611, z 2013 r. poz. 849, poz. 905, poz.1036 i 1247 oraz z 2014 r. poz. 538.

Załącznik 1. [ZADANIA I ORGANIZACJA SZTABU DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI) POLICYJNEJ]

Załączniki do zarządzenia nr 23
Komendanta Głównego Policji
z dnia 24 września 2014 r.

Załącznik nr 1

ZADANIA I ORGANIZACJA
Sztabu dowódcy operacji (akcji) policyjnej

Część I

Główne zadania sztabu dowódcy operacji (akcji)

1. Zbieranie, selekcja i analizowanie informacji dotyczących przygotowanych i planowanych działań oraz wypracowywanie na ich podstawie wniosków i prognoz rozwoju sytuacji.

2. Określanie sił i środków niezbędnych do usunięcia zagrożenia.

3. Przygotowanie dowódcy operacji (akcji) szczegółowych propozycji wariantów działań.

4. Przekazywanie podległym siłom decyzji dowódcy operacji (akcji).

5. Przygotowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji (akcji).

6. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podległe siły na etapie przygotowania działań.

7. Sprawowanie nadzoru nad osiąganiem pełnej gotowości podległych sił do działań.

8. Sprawowanie nadzoru i koordynowanie wykonania zadań przez podległe siły podczas prowadzenia działań.

9. Koordynowanie zabezpieczenia logistycznego i medycznego operacji (akcji).

10. Współdziałanie ze służbami (instytucjami) pozapolicyjnymi uczestniczącymi w działaniach.

11. Przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków.

Część II

Organizacja sztabu dowódcy operacji (akcji)

1. Organizacja sztabu powinna być odpowiednio dostosowana do rodzaju prowadzonych działań.

2. Skład kierownictwa sztabu (wariant):

1) szef sztabu – kierownik komórki organizacyjnej realizującej zadania sztabowe, lub jego zastępca a w przypadku ich nieobecności wyznaczony policjant posiadający przeszkolenie w zakresie sztabowym. Szefem sztabu w jednostkach, w których nie ma takiej komórki – kierownik komórki właściwej do spraw prewencji;

2) zastępca szefa sztabu – kierownik komórki organizacyjnej jednostki Policji odpowiedzialny za realizację głównych zadań podczas prowadzonych działań, w zależności od ich rodzaju;

3) kierownicy zespołów funkcjonalnych sztabu – osoby wyznaczone w decyzji kierownika jednostki zarządzającej operację, odpowiedzialne za realizację zadań przez podległe im zespoły.

3. Skład zespołów (stanowisk) funkcjonalnych sztabu (wariant):

1) zespół rozpoznania i analiz – przedstawiciele służb prewencyjnych i kryminalnych, komórek: postępowań administracyjnych, techniki operacyjnej, obserwacji, prasowej, zespołu psychologów, itp.;

2) zespół taktyczny – przedstawiciele komórek: sztabowych, prewencji, oddziału/pododdziału prewencji, pododdziału antyterrorystycznego, ruchu drogowego, dochodzeniowo-śledczych, Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji, techniki kryminalistycznej, negocjatorzy, itp.;

3) zespół obsługi procesowej – przedstawiciele komórek dochodzeniowo-śledczych;

4) zespół łączności i informatyki – przedstawiciele komórki łączności i informatyki;

5) zespół logistyki – przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, inwestycji i remontów, finansów, itp.;

6) zespół obsługi – przedstawiciele komórek: zaopatrzenia, transportu, prezydialnych, kancelarii tajnych.

Część III

Zadania poszczególnych ogniw sztabu

1. Zadania szefa sztabu:

1) zorganizowanie i kierowanie pracą sztabu;

2) zorganizowanie systemu obiegu informacji w związku z prowadzonymi działaniami i bieżące informowanie dowódcy operacji o sytuacji;

3) przygotowywanie dokumentów decyzyjnych dowódcy operacji (akcji), dotyczących działań podległych sił;

4) przygotowywanie okresowych i doraźnych meldunków dla dowódcy operacji (akcji);

5) przekazywanie podjętych decyzji siłom podległym i współdziałającym;

6) współdziałanie ze służbami i podmiotami, których funkcjonowanie może wpłynąć na sprawność działań;

7) realizacja innych zadań zleconych przez dowódcę operacji (akcji);

8) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami i jego przedłożenie dowódcy operacji (akcji);

9) informowanie dyżurnego jednostki o stanie realizacji operacji (akcji).

2. Zadania zastępcy szefa sztabu:

1) bezpośredni nadzór nad pracą zespołu taktycznego w zakresie merytorycznego przygotowania dokumentów decyzyjnych oraz przygotowania raportu końcowego z prowadzonych działań;

2) wykonywanie zadań zlecanych przez szefa sztabu;

3) zastępowanie szefa sztabu podczas jego nieobecności.

3. Zadania zespołu rozpoznania i analiz:

1) zadanie główne: pozyskiwanie z wszystkich dostępnych źródeł informacji związanych ze zdarzeniem oraz prognozowanie rozwoju sytuacji – dla potrzeb zespołu taktycznego;

2) zadania szczegółowe:

a) przetwarzanie (zbieranie, analizowanie, selekcja, przekazywanie) informacji związanych z sytuacją,

b) określanie zadań dla podległych sił w zakresie uzyskiwania wszelkich dostępnych informacji istotnych z punktu widzenia prowadzonych działań, w tym z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji i baz danych,

c) przygotowywanie dla potrzeb zespołu taktycznego danych, na podstawie uzyskanych informacji, do wykorzystania przy opracowywaniu wariantów działania dowódcy operacji (akcji),

d) budowa portretu psychologicznego osoby lub grupy osób, wobec których prowadzone są działania policyjne,

e) zorganizowanie dokumentowania przebiegu działań, w tym w sposób niejawny,

f) podejmowanie przedsięwzięć w sytuacjach traumatycznych powstałych w wyniku działań sił policyjnych,

g) przygotowywanie informacji o realizowanych działaniach oraz komunikatów dla środków masowego przekazu i apeli do ludności,

h) współpraca z innymi organami (służbami) w zakresie pozyskiwania informacji mogących wpływać na przebieg działań,

i) udział w opracowywaniu meldunków i informacji o prowadzonych działaniach,

j) udział w opracowaniu raportu końcowego z prowadzonych działań.

4. Zadania zespołu taktycznego:

1) zadanie główne: określenie taktyki prowadzenia działań oraz wykorzystania sił i środków;

2) zadania szczegółowe:

a) określanie wariantów taktyki działania oraz planowanie użycia sił i środków do realizacji zadań,

b) określanie potrzeb jednostek uczestniczących w działaniach oraz przygotowywanie danych do projektów decyzji,

c) przygotowywanie decyzji, rozkazów i zarządzeń dowódcy operacji i przekazywanie ich wykonawcom,

d) koordynowanie i nadzorowanie realizacji przekazanych zadań,

e) organizowanie stanowisk dowodzenia dowódcy operacji (akcji),

f) współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji przyjętej taktyki działania,

g) organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie konfliktu bez konieczności stosowania rozwiązań siłowych,

h) prowadzenie dokumentacji działań (w tym dziennika działań i map roboczych) oraz wykonywanie innych dokumentów sztabowych,

i) opracowywanie meldunków o aktualnej sytuacji oraz o działaniach prowadzonych przez jednostki i siły podległe i przydzielone,

j) opracowanie raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami.

5. Zadania zespołu obsługi procesowej:

1) zapewnienie odpowiedniej ilości funkcjonariuszy do grup(y) dochodzeniowo-śledczej gwarantującej sprawne wykonanie czynności procesowych wobec zatrzymanych osób;

2) koordynowanie i prowadzenie czynności dowodowo-wykrywczych na potrzeby postępowań przygotowawczych;

3) bieżąca rejestracja i systematyczne przekazywanie informacji do szefa sztabu dowódcy prowadzonej operacji dotyczących liczby osób zatrzymanych w związku z prowadzonymi działaniami;

4) bieżące rozpoznanie podejmowanych interwencji przez służby medyczne w rejonach prowadzonych działań, celem systematycznego informowania szefa sztabu dowódcy prowadzonej operacji o liczbie osób hospitalizowanych, oraz którym udzielono pomocy lekarskiej;

5) opracowanie planu zabezpieczenia dochodzeniowo-śledczego, zawierającego planowane siły i środki, ich rozmieszczenie oraz szczegółowe zadania dla policjantów i przedłożenie go do zatwierdzenia dla szefa sztabu;

6) zlecanie przeprowadzania badań kryminalistycznych;

7) współdziałanie z innymi podmiotami (służbami) w zakresie przygotowania i realizacji czynności dochodzeniowo-wykrywczych, w szczególności z prokuratorami, sądami, CBŚ, ABW;

8) opracowanie bezpośrednio po zakończeniu operacji (akcji) raportu końcowego, zawierającego analizę przeprowadzonych działań wraz z wnioskami oraz informacje:

– wykaz osób doprowadzonych i zatrzymanych,

– wykaz szkód i strat w mieniu, w tym policyjnym,

– wykaz osób hospitalizowanych, poszkodowanych, w tym policjantów.

6. Zadania zespołu łączności i informatyki:

1) zadanie główne: zorganizowanie i utrzymanie systemu łączności zapewniającego sprawne dowodzenie i współdziałanie w realizacji przyjętej taktyki działań, realizowane w porozumieniu z kierownikiem właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej ds. łączności i informatyki;

2) zadania szczegółowe:

a) opracowanie schematu struktury organizacji łączności dowodzenia, współdziałania, alarmowania oraz zorganizowanie systemu łączności na potrzeby operacji (akcji),

b) zapewnienie funkcjonowania policyjnych systemów łączności, w tym ich współdziałania z systemami łączności innych organów i służb, wykorzystywanych na potrzeby operacji (akcji),

c) zabezpieczenie potrzeb sztabu i sił biorących udział w działaniach w techniczne środki łączności i informatyki, realizowane w porozumieniu z kierownikiem właściwej terytorialnie komórki organizacyjnej ds. łączności i informatyki,

d) zapewnienie łączności i funkcjonowania informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia, zapewnienie funkcjonowania środków łączności oraz zapewnienie dostępu do informatycznych baz danych dla potrzeb stanowisk dowodzenia,

e) udział w opracowaniu raportu końcowego.

7. Zadania zespołu logistycznego:

1) zadanie główne: zorganizowanie i zapewnienie wsparcia logistycznego operacji (akcji);

2) zadania szczegółowe:

a) zabezpieczenie logistyczne sił uczestniczących w działaniach w zakresie materiałowo-technicznym, medycznym i finansowym,

b) koordynacja przedsięwzięć związanych z uzupełnieniem potrzeb i odpoczynkiem zaangażowanych sił i środków,

c) udział w organizowaniu pomocy materiałowej dla poszkodowanej ludności,

d) udział w opracowaniu raportu końcowego.

8. Zadania zespołu obsługi sztabu:

1) zadanie główne: zapewnienie warunków do pracy sztabu;

2) zadania szczegółowe:

a) prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów, ich ewidencjonowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem,

b) zaopatrywanie sztabu w wydawnictwa topograficzne,

c) zapewnienie obsługi techniczno-biurowej oraz kwatermistrzowskiej sztabu,

d) uporządkowanie i skompletowanie po zakończeniu działań całej dokumentacji sztabu, zgodnie z obowiązującymi zasadami archiwizacji.

Załącznik 2. [WZÓR KONCEPCJI REALIZACJI OPERACJI (AKCJI) POLICYJNEJ]

Załącznik nr 2

WZÓR KONCEPCJI REALIZACJI OPERACJI (AKCJI) POLICYJNEJ

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3. [WZÓR PLANU DZIAŁANIA DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)]

Załącznik nr 3

WZÓR PLANU DZIAŁANIA DOWÓDCY OPERACJI (AKCJI)

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA