REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 12

KOMUNIKAT NR 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 145/05

Tekst pierwotny

Poważny incydent lotniczy na dwóch samolotach Piper PA-28, pilotowanych przez mężczyzn, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2005 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”

1. Opis okoliczności poważnego incydentu.

(na podstawie raportu końcowego Państwowe] Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8220/145-05/209/067).

W dniu 22.07.2005 r. miało miejsce awaryjne lądowanie dwóch statków powietrznych (PA-28) na lotnisku Świdwin. Samoloty wykonywały lot po trasie Szczecin-Dąbie- Gdańsk-Rębiechowo z międzylądowaniem w Zegrzu Pomorskim. Ze względu na szybko pogarszające się warunki atmosferyczne piloci zawrócili na lotnisko wojskowe, które wcześnie minęli, prosząc o zgodę na lądowanie. Kontroler poinformował załogi o zamkniętym lotnisku zgodnie z NOTAM nr A 3522/05 dla statków powietrznych i zaproponował lądowanie na lotnisku w Mirosławcu. W tym czasie pilot jednego z samolotów zgłosił małą pozostałość paliwa. W wyniku zaistniałej sytuacji Kontroler lotniska Świdwin wyraził zgodę na lądowanie. Piloci po wyjaśnieniu sytuacji oraz uzupełnieniu paliwa wystartowali na lotnisko Zegrze Pomorskie.

Należy podkreślić fakt, że decyzja pilotów o zawróceniu do lotniska Świdwin ze względu na pogarszające się warunki atmosferyczne oraz małą ilość paliwa na trasie przelotu do lotniska Zegrze Pomorskie, biorąc pod uwagę aspekt bezpieczeństwa, była słuszna.

2. Przyczyna poważnego incydentu.

Przyczyną poważnego incydentu było niewłaściwe nawigatorskie przygotowanie obu pilotów-dowódców samolotów Piper, polegające na braku lub niewłaściwych obliczeniach dotyczących ewentualnego lądowania na lotnisku zapasowym dostępnym dla cywilnego ruchu lotniczego, co doprowadziło do wymuszenia zezwolenia na lądowanie na niedostępnym dla ruch lotniczego lotnisku wojskowym Świdwin, przez zgłoszenie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lotu ze względu na małą ilość paliwa.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzone] przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjęte] przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Piloci - w trakcie nawigacyjnego przygotowania do lotu dokładnie analizować warunki atmosferyczne na trasie przelotu oraz planować właściwą ilość paliwa zapewniającą bezpieczny dolot do lotniska zapasowego przy każdych warunkach atmosferycznych.

4.2. Piloci - nawiązywać łączność radiową z właściwą terytorialnie służbą informacji powietrznej, w celu otrzymania informacji o dostępnych lotniskach w FIR Warszawa.

4.3. Informację o zdarzeniu przekazać do nadzoru lotniczego Republiki Federalnej Niemiec.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-02-08
  • Data wejścia w życie: 2008-02-08
  • Data obowiązywania: 2008-02-08
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA