REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 9 poz. 100

KOMUNIKAT NR 20
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 lipca 2008 r.

na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

Tekst pierwotny

dotyczy wypadku lotniczego Nr 307/07, który wydarzył się w dniu 21 lipca 2007 r. w Elblągu, na spadochronie szkolnym Mars-330, na którym 3 skok wykonywał mężczyzna, uczeń-skoczek, lat 29.

1. Opis okoliczności wypadku.

Na lotnisku Aeroklubu Elbląskiego organizowano skoki spadochronowe, w których uczestniczył uczeń-skoczek, wykonujący trzeci skok w życiu. Po otwarciu spadochronu, uczeń-skoczek rozpoczął szybowanie na otwartej czaszy w kierunku strefy lądowania, ustawił się na prostej do lądowania, na wysokości około 150 m. Na zmniejszonej prędkości postępowej zbliżał się do miejsca wyznaczonego lądowania. Będąc na wysokości około 7 m, zaciągnął linki sterownicze i utrzymywał je w jednej pozycji, czym doprowadził do utraty prędkości postępowej. Skoczek wylądował z prędkością pionową 3-4 m/s na rozstawione nogi, doznając złamania goleni lewej nogi oraz zwichnięcia stawu skokowego.

2. Przyczyna wypadku lotniczego.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice skoku, polegający na wykonaniu lądowania na rozstawione „luźne” nogi.

Na zaistniałe zdarzenie wpływ miało:

- uczeń-skoczek nie posiadał odpowiednio usztywniającego stawy skokowe obuwia, co w znacznym stopniu zabezpieczyłoby ucznia-skoczka przed urazem

- uczeń-skoczek nie posiadał radiotelefonu, podczas wykonywania skoku spadochronowego, przez który instruktor mógłby udzielić mu niezbędnych instrukcji w momencie popełniania błędu.

3. Propozycje zaleceń profilaktycznych ogłoszone w uchwale PKBWL.

Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-08-01
  • Data wejścia w życie: 2008-08-01
  • Data obowiązywania: 2008-08-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA