REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 11 poz. 174

KOMUNIKAT NR 88
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 września 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 503/08

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2008 r. na szybowcu SZD-51-1 Junior, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 30, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas podchodzenia do lądowania szybowca, nagły podmuch wiatru bocznego poderwał lewe skrzydło, powodując zaczepienie prawym skrzydłem o ziemię. W wyniku zaczepienia, końcówka prawego skrzydła została oderwana od struktury szybowca i uderzyła w ucznia-pilota przebywającego w kwadracie. Osoba ta obserwowała podejście do lądowania szybowca i zauważyła lecący w jej stronę fragment skrzydła, który uderzył ją w klatkę piersiową. Uderzenie było na tyle silne, że osoba ta przewróciła się na ziemię, a fragment struktury kompozytowej wbił się w jej ciało. Pilot szybowca po odzyskaniu równowagi poprzecznej kontynuował lądowanie, kończąc dobieg około 500m od kwadratu. Wezwano karetkę pogotowia, która udzieliła osobie poszkodowanej fachowej pomocy.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice lądowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania z przelotem oraz spóźniona lub niewłaściwa reakcja na nagłe zaburzenie równowagi szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-10-14
  • Data wejścia w życie: 2008-10-14
  • Data obowiązywania: 2008-10-14
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA