REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 12 poz. 194

KOMUNIKAT NR 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 153/06

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez ucznia-pilota oraz instruktora-pilota szybowcowego, lat 44, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej „Uszkodzenie konstrukcji
-T5"

oraz do kategorii: „Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej „Służby lotniskowe.
Obsługa naziemna
- E4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wykonywał lądowanie po locie szkolnym z uczniem-pilotem, wg zadania AI/3. Po wylądowaniu, podczas toczenia się po wyznaczonym pasie, w końcowej fazie dobiegu, szybowiec wjechał w niewidoczną wyrwę w ziemi. W wyniku tego zdarzenia doszło do pęknięcia półwidelca podwozia głównego. Załoga nie odniosła obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewykrycie, w trakcie poprzedzających wypadek prac obsługowych i przeglądów objawów postępującej korozji wahacza podwozia pod warstwą lakierniczą, co doprowadziło do powstania ogniska zmęczenia na przekroju wahacza w miejscu skokowej zmiany jego sztywności;

- wpadnięcie koła w niewidoczną dla załogi wyrwę w ziemi, co spowodowało złamanie zawieszenia podwozia.

Okolicznością sprzyjającą było niedokładne sprawdzenie jakości drogi startowej lotniska przeznaczonej do użytkowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-10-30
  • Data wejścia w życie: 2008-10-30
  • Data obowiązywania: 2008-10-30
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA