| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Akty prawne

KOMUNIKAT NR 46
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 092/04

Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 czerwca 2004 r., na szybowcu SZD-48-3 „Standard”, pilotowanym przez mężczyznę lat 34, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. akt, ULC-BL/8122/092-04/276/06)

Pilot szybowcowy startował jako drugi w zespole dwóch szybowców za samolotem Wilga, z zadaniem przebazowania szybowca. Start odbywał się pod wiatr, z lotniska trawiastego, na którym wykoszono pas trawy o długości 900 m i szerokości 100 m na odcinku 300 m, a dalej o szerokości 30 m. Tuż po oderwaniu się od ziemi szybowiec zaczepił skrzydłem o nieskoszoną trawę, „stanął krzyżem”, uderzył dziobem o ziemię i przewrócił się na plecy, sunąc w tej pozycji parę metrów. Pilot, który doznał urazu głowy, barku i kolan, ogólnych potłuczeń oraz licznych otarć naskórka, opuścił szybowiec o własnych siłach. Szybowiec uległ znacznemu uszkodzeniu.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego były:

- start zespołu ze zbyt wąskiego pasa wykoszonej trawy, nie oznaczonego chorągiewkami;

- błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu przez pilota do położenia skrzydła i utraty kierunku podczas rozbiegu;

- zbyt późno podjęta decyzja o wyczepieniu szybowca.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Organizatorzy szkolenia lotniczego powinni większą uwagę zwracać na przygotowanie płaszczyzn startowych na lotniskach trawiastych.

4.2. W szkoleniu teoretycznym, odpowiedni akcent kłaść na możliwe zachowanie się szybowca w zetknięciu z różnymi rodzajami płaszczyzn startu, a szczególnie lądowania (wysoka trawa, zboża) i postępowanie w takich przypadkach.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

reklama

POLECANE

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »