REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 1 poz. 15

KOMUNIKAT NR 55
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 sierpnia 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 165/04

Tekst pierwotny

Wypadek lotniczy, na szybowcu Jantar Standard-3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 58, który wydarzył się w dniu 20 lipca 2004 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy operacyjne - H3”.

1. Opis okoliczności wypadku:

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/165-04/275/06)

Pilot wykonywał lot do lotniska w ramach zawodów szybowcowych. W trakcie lotu na wysokości ok. 400 m nastąpił zanik noszeń. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z uwagi na usytuowanie wybranego pola przygodnego lądowania, zejście oraz lądowanie wykonane zostało „z wiatrem” na polu o niewystarczającej długości do wykonania bezpiecznego lądowania. Po przyziemieniu i kilkudziesięciometrowym dobiegu, lewe skrzydło szybowca zetknęło się z nawierzchnią. W wyniku tego szybowiec wykonał gwałtowny zakręt w lewo, zmieniając kierunek dobiegu o 180°. Szybowiec zatrzymał się w odległości 60 m od granic pola przygodnego lądowania. Powstałe przeciążenia podczas gwałtownej zmiany kierunku spowodowały uszkodzenie szybowca. Pilot nie doznał obrażeń.

2. Przyczyna wypadku:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku lotniczego była zbyt późno podjęta decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym w czasie dolotu do lotniska, co utrudniło prawidłowy wybór miejsca lądowania.

Okolicznością sprzyjającą był udział pilota w rywalizacji sportowej i chęć utrzymania wysokiej pozycji w klasyfikacji zawodów.

3. Stwierdza się naruszenie następujących przepisów lotniczych:

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

IWL - wybór pola lądowania awaryjnego oraz lądowanie „z wiatrem”.

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Okoliczności wypadku przedstawić pilotom szybowcowym na odprawach przed zawodami szybowcowymi.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-01-29
  • Data wejścia w życie: 2009-01-29
  • Data obowiązywania: 2009-01-29
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA