REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 7 poz. 145

KOMUNIKAT NR 67
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lipca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 640/08

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 września 2008 r., na samolocie ULM C42 B Ikarus, pilotowanym przez pilota sportowego - obywatela Niemieckiej Republiki Federalnej, lat 69, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”,
oraz do kategorii: „Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Meteorologiczne - E1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot samolotu, po uzyskaniu informacji meteorologicznej, podjął decyzję o wykonaniu przelotu po trasie z lotniska EPOD (Olsztyn-Dajtki) na lotnisko EPTO (Toruń). Pilot wraz z pasażerem wystartowali o godz. 09.03 (LMT). Po około 40 minutach lotu, ze względu na pogarszające się warunki atmosferyczne (gwałtowny spadek widoczności) oraz, według oceny pilota, braku możliwości powrotu na lotnisko startu, pilot zdecydował się lądować w terenie przygodnym. Po sprawdzeniu z powietrza wybranego pola lądowania, pilot uznał je za wystarczająco bezpieczne i przeprowadził lądowanie. Po przyziemieniu, nawierzchnia pola okazała się bardzo miękka, w wyniku czego podwozie ugrzęzło w podmokłym terenie, co spowodowało uszkodzenie śmigła oraz podwozia. Nikt nie odniósł obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku była niewłaściwa analiza warunków meteorologicznych panujących w rejonie wykonywania przelotu oraz nie podjęcie w odpowiednim czasie decyzji o powrocie na lotnisko startu.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- lokalne pogarszające się warunki pogodowe, wynikające głównie ze specyficznych warunków terenowych - obniżenie podstawy chmur, widzialności i wzrost wilgotności, istotnie przyczyniły się do zaistnienia wypadku;

- zbyt optymistyczne warunki meteorologiczne przedstawione w opracowaniach służb meteorologicznych w stosunku do faktycznie występujących warunków pogodowych.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Komentarz PKBWL:

Biorąc pod uwagę szybki wzrost operacji lotniczych lotnictwa ogólnego wskazana jest poprawa ich osłony meteorologicznej. Stacje meteorologiczne IMiGW, znajdujące się na lotniskach lub w ich bezpośrednim pobliżu, powinny przygotowywać dane obserwacyjne w formie przyjętej dla osłony lotnictwa (np. METER, TAF, GAMET, GAFOR).

Brak właściwych informacji meteorologicznych zagraża bezpieczeństwu wykonywania operacji lotniczych, szczególnie w pogarszających się niespodziewanie warunkach pogodowych. Pilot nie posiadający wystarczających informacji meteorologicznych może mieć trudności w kontynuowaniu lotu, gdy napotka gorsze niż jak się wcześniej spodziewał warunki pogodowe.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-08-10
  • Data wejścia w życie: 2009-08-10
  • Data obowiązywania: 2009-08-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA