REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 10 poz. 44

KOMUNIKAT NR 28
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 25 maja 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 351/11

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się 25 kwietnia 2011 r., na paralotni UP Blues M, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślnie – H1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Właściciel paralotni, lat 41, wykonywał loty ze wniesienia o wysokości około 20 m. Starty były wspomagane holem ręcznym. Dwa pierwsze loty o długości około 100 m wykonane zostały bez naboru wysokości, na wprost od startu do podnóża wzniesienia.

Po starcie do trzeciego lotu, pilotujący wyczepił hol, po czym nastąpiło pionowe wznoszenie. Gdy paralotnia wzniosła się do wysokości oszacowanej na 20÷30 m, zaczęła przemieszczać się w prawo i nastąpiła deformacja skrzydła. Z relacji świadków wynika, że najprawdopodobniej było to podwinięcie boczne lewej strony skrzydła lub obustronne podwinięcie boczne. Paralotnia zaczęła opadać w spirali z dużą prędkością pionową. Zderzenie z ziemią nastąpiło w odległości około 70 m i 40° w prawo od miejsca startu. Pilotujący paralotnię zmarł na miejscu wypadku.

Ponadto Zespół badawczy Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, ustalił następujące okoliczności:

– paralotnia nie była uszkodzona;

– nie stwierdzono niesprawności technicznej paralotni;

– mężczyzna wykonywał loty na paralotniach od około 20 lat, lecz loty te były wykonywane rzadko;

– ustalono, że doświadczenie mężczyzny w lotach na skrzydle Blues było niewielkie;

– w pobliżu miejsca startu występowały podmuchy wiatru z kierunków zmiennych.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), który stanowi:

„W przypadku stwierdzenia, że: [...]

1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...].

Jednocześnie PKBWL uznała, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było wykonanie lotu w nieodpowiednich do posiadanego przez pilota doświadczenia warunkach atmosferycznych.

Gdy pilot był na niewielkiej wysokości, w wyniku podmuchu bocznego nastąpiło podwinięcie skrzydła, pilot utracił kierunek lotu i w rotacji zderzył się ze zboczem. W wyniku doznanych obrażeń pilot zmarł na miejscu wypadku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-06-21
  • Data wejścia w życie: 2011-06-21
  • Data obowiązywania: 2011-06-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA