REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 11 poz. 60

KOMUNIKAT NR 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 czerwca 2011 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 443/10

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 maja 2010 r., na spadochronie Navigator 260, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek, asekurowany przez dwóch instruktorów, oddzielił się od samolotu. Do czasu wysokości otwarcia spadochronu skok przebiegał prawidłowo. Na nakazanej wysokości, pomimo sygnałów instruktora, uczeń-skoczek nie przystąpił do otwarcia czaszy głównej. Otwarcie czaszy ucznia-skoczka wykonał instruktor. Po prawidłowym otwarciu się czaszy głównej, uczeń-skoczek leciał w kierunku wyznaczonego rejonu lądowania. Podczas końcowej fazy podejścia do lądowania pod wiatr, pomimo udzielanych przez radiotelefon instrukcji, uczeń-skoczek zbyt słabo ściągnął uchwyty sterownicze, a przyziemienie wykonał na rozstawione nogi, doznając złamania kości strzałkowej.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice lądowania, polegający na zbyt płytkim ściągnięciu uchwytów sterowniczych i przyziemieniu w nieprawidłowej sylwetce ciała.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był ból głowy i ograniczenie słyszenia, które wystąpiły podczas wykonywania skoku przez ucznia-skoczka.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL zaakceptowała następujące środki profilaktyczne zastosowane przez ośrodek szkolenia:

– ze względu na fakt, że do dnia sporządzenia raportu uczeń-skoczek nie zgłosił się do Skydive.pl. w celu kontynuowania szkolenia, to w stosunku do niego nie podjęto działań profilaktycznych;

– w czasie prowadzenia szkolenia w Skydive.pl przypomina się uczniom-skoczkom, aby ściśle przestrzegali, że w razie choćby podejrzenia u siebie pogorszenia stanu zdrowia, zasady wstrzymywania się od wykonywania skoków.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-07-15
  • Data wejścia w życie: 2011-07-15
  • Data obowiązywania: 2011-07-15
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA