REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 74

KOMUNIKAT NR 48
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1161/11

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 września 2011 r., na samolocie PZL-101A Gawron, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Inne – T12”
.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Podczas przeglądu polotowego mechanik stwierdził brak możliwości otwarcia prawych drzwi kabiny oraz pęknięcie płóciennego obramowania prawej przedniej szyby kabiny i wiatrochronu. Dokładniejsze oględziny wykazały pęknięcie i wzajemne przemieszczenie dwóch rurek kratownicy kadłuba w okolicy węzła mocowania przedniego dźwigara prawego skrzydła. Samolot wyłączono z eksploatacji.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zapoczątkowane zmęczeniowo pęknięcie prawej rurki obramowania prawej szyby wiatrochronu i przedniej prawej szyby kabiny wskutek długotrwałej eksploatacji, niewykryte z powodu wynikającego z cech konstrukcyjnych braku możliwości dokonywania przeglądów stanu elementów struktury wobec ich trwałego oklejenia tkaniną.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL przyjęła do wiadomości działania profilaktyczne podjęte przez aeroklub regionalny, tj. omówienie zdarzenia z personelem latającym i technicznym aeroklubu.

Ze względu na charakter zdarzenia powiadomiono o nim natychmiast Urząd Lotnictwa Cywilnego, który podjął bezzwłocznie działania profilaktyczne i dnia 29 września 2011 r. wydał Dyrektywę Zdatności Nr SP-0003-2011-A, wprowadzającą obowiązek wykonywania odpowiednich przeglądów węzłów kratownicy kadłuba samolotów PZL-101/PZL-101A Gawron i Jak-12A/Jak-12M. Wobec wydania ww. Dyrektywy Zdatności Komisja nie formułuje zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-08-10
  • Data wejścia w życie: 2012-08-10
  • Data obowiązywania: 2012-08-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA