REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 83

KOMUNIKAT NR 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 września 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 788/12

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Inne – E8”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas przelotu szybowcowego, warunek do licencji wg zad. AVI ćw.4 Programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, na skutek zaniku noszeń termicznych spowodowanego tzw. kryzysem termicznym, instruktor-pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z wysokości ponad 500 m rozpoczął sprawdzanie wybranego pola, szukając jednocześnie noszeń. Poinformował ucznia-pilota o wyborze miejsca lądowania, kierunku podejścia oraz wykonał kilka okrążeń w rejonie i nad wybranym polem. Ze względu na typ szybowca i fakt wykonywania lotu instruktorskiego, z wysokości około 300 m nad polem instruktor zbudował normalny krąg. Miejsce wybrane do lądowania było pod stok, z podejściem znad budynków. Czwarty zakręt został wykonany na wysokości około 150 m. Podejście było wykonywane na hamulcach, z prędkością podejścia 85 km/h, załamanie bez hamulców, z wytrzymaniem nad powierzchnią pola. Po przyziemieniu prawe skrzydło zaczepiło o zboże (pszenica ozima o wysokości 60–80 cm), nastąpił szybki cyrkiel, a szybowiec stracił kierunek o 90°. W wyniku obrotu nastąpiło złamanie części ogonowej szybowca.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczyną wypadku lotniczego było lądowanie w wysokiej uprawie.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

– brak pól z niską uprawą w rejonie, w którym lądował szybowiec;

– błąd taktyczny polegający na nieprzeczekaniu kryzysu termicznego na większej wysokości w rejonie, w którym występowały jeszcze noszenia termiczne.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez aeroklub regionalny środek profilaktyczny polegający na:

„Omówieniu zaistniałego zdarzenia z całym personelem latającym Aeroklubu Białostockiego oraz przypomnieniu techniki wykonywania przelotów szybowcowych, jak i procedury wyboru odpowiedniego terenu do lądowania przygodnego.”

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-09-11
  • Data wejścia w życie: 2012-09-11
  • Data obowiązywania: 2012-09-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA