REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 8

KOMUNIKAT NR 8
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1508/2014

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 sierpnia 2014 r. na szybowcu SZD-48 Jantar Std 2., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 29 sierpnia 2014 r. o godzinie 12:20 LMT (wszystkie czasy podane w raporcie są LMT) z lotniska w Bydgoszczy (EPBY) wystartował szybowiec Jantar Std 2. do Jota po trasie trójkąta 230,5 km. Po przekroczeniu linii startu o godzinie 13:25, pilot skierował szybowiec na pierwszy punkt zwrotny Chojnice, który osiągnął o godzinie 14:30 a następny punkt zwrotny EPGI, który osiągnął o godzinie 15:23 i rozpoczął dolot w stronę lotniska w startu. W trakcie dolotu warunki meteorologiczne zaczęły się pogarszać. Ponieważ dolot do lotniska miał być wykonany nad miastem i był obarczony dużym ryzykiem, więc pilot, postanowił wykonać lądowanie w terenie przygodnym. Na wysokości około 400 m w rejonie miejscowości Osielsko (około 15 km na północny wschód od lotniska) wybrał odpowiednie pole i rozpoczął manewr do lądowania. W trakcie zniżania na prostej do lądowania pilot zauważył, że będzie lądował z nad linii średniego napięcia. Fakt ten spowodował zmianę kąta szybowania na mniejszy co doprowadziło do przyziemienia szybowca w końcowej części wybranego pola. Aby uniknąć wytoczenia się szybowca na szosę biegnącą na końcu pola pilot wykonał cyrkiel w prawo. W trakcie cyrkla, uniesione lewe skrzydło zaczepiło o druty linii niskiego napięcia biegnącej przy drodze. Spowodowało to gwałtowne przyhamowanie lewego skrzydła i obrót szybowca w lewo w wyniku czego, uszkodzone zostało podwozie główne szybowca, końcówka lewego skrzydła oraz ster kierunku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) Niewystarczające rozpoznanie pola wybranego do przygodnego lądowania.

2) Złe obliczenie do lądowania.

3) Małe doświadczenie pilota w lotach na szybowcu SZD-48 Jantar Std 2.

Podjęte działania profilaktyczne:

1) Przeprowadzono odprawę z pilotami szybowcowymi, na której omówiono zaistniałe zdarzenie.

2) Zalecono, aby pilot szybowca wykonał 10 lądowań na celność.

3) Wprowadzono wymóg wykonania lądowań na celność przed pierwszym przelotem w sezonie:

– dla ucznia-pilota 10 lądowań w tyra minimalnie 5 na typie na którym ma wykonać przelot.

– dla pilota z licencją 5 lądowań w tym 3 na typie, na którym ma wykonać przelot.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-01-03
  • Data wejścia w życie: 2017-01-03
  • Data obowiązywania: 2017-01-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA